J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Ikääntyvät suomalaiset eivät jätä autoilua taakseen, vaan ovat yhä aktiivisia autonostajia. J. Rinta-Joupin tuore data paljastaa, mitkä automerkit, -mallit ja käyttövoimat vetävät puoleensa yli 65-vuotiaita autoilijoita. Senio­ri­kul­jet­tajien valinnoissa korostuvat erityisesti luotettavuus, mukavuus ja käytännöllisyys.

Auto Bild.Uutiset

J. Rin­ta-Jou­pin myyn­ti­da­tan mu­kaan yli 65-vuo­ti­ai­den asi­ak­kai­den suo­sik­ki­va­lin­ta käy­te­tyk­si au­tok­si on To­yo­ta, joka kat­taa pe­rä­ti 14 % ikä­ryh­män os­tok­sis­ta. Seu­raa­vi­na jär­jes­tyk­ses­sä tu­le­vat Mer­ce­des-Benz, Ford ja Vol­vo.

Mal­li­ta­sol­la Nis­san Qash­qai oli yk­kö­nen, ja sen pe­räs­sä elä­ke­läis­ten suo­si­o­ta naut­ti­vat Mer­ce­des-Benz C-sar­ja, Ford Fo­cus ja Vol­vo XC60.

– Elä­ke­läis­ten au­to­va­lin­nois­sa ko­ros­tu­vat eri­tyi­ses­ti luo­tet­ta­vuus, mu­ka­vuus ja käy­tän­nöl­li­syys. Yli 65-vuo­ti­aat ovat meil­le tär­keä ja ar­vos­tet­tu asi­a­kas­ryh­mä, ja he kat­ta­vat jopa 17 pro­sent­tia kai­kis­ta au­to­nos­ta­jis­tam­me, ker­too myyn­ti­joh­ta­ja Mark­ku Ala-Ha­ku­ni.

Ben­sii­ni on edel­leen ha­lu­tuin käyt­tö­voi­ma yli 65-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa, ja se kat­taa puo­let ikä­ryh­män os­ta­mis­ta käy­te­tyis­tä au­tois­ta. Hyb­ri­di­au­to­jen osuus on puo­les­taan nous­sut jo 20 pro­sent­tiin, mikä Ala-Ha­ku­nin mu­kaan osoit­taa, et­tä se­ni­o­ri­kul­jet­ta­jat ovat avoi­mia uu­sil­le vaih­to­eh­doil­le ja ar­vos­ta­vat mo­der­nin tek­no­lo­gi­an tar­jo­a­mia etu­ja, ku­ten ta­lou­del­li­suut­ta.

– Se­ni­o­ri­kul­jet­ta­jat pi­tä­vät hyb­ri­diä toi­mi­va­na rat­kai­su­na, joka yh­dis­tää pe­rin­tei­sen ben­sii­ni­au­ton tut­tuu­den ja mo­der­nin tek­nii­kan hyö­dyt. He ei­vät pidä kiin­ni vain van­has­ta ja tu­tus­ta, vaan ot­ta­vat as­ke­lia koh­ti mo­der­nim­paa ja ta­lou­del­li­sem­paa au­toi­lua mal­til­li­ses­ti, Ala-Ha­ku­ni li­sää.

Huo­mi­o­nar­vois­ta on myös se, et­tä uu­sil­le au­toil­le löy­tyy pal­jon ky­syn­tää se­ni­o­rei­den kes­kuu­des­sa. Jopa 30 % J. Rin­ta-Jou­pil­ta uu­den au­ton os­ta­neis­ta on yli 60-vuo­ti­ai­ta.

– Se­ni­o­ri­kul­jet­ta­jat ar­vos­ta­vat uu­den au­ton tar­jo­a­maa huo­let­to­muut­ta, luo­tet­ta­vuut­ta ja ta­kuun tuo­maa mie­len­rau­haa. He ha­lu­a­vat vält­tää yl­lä­tyk­siä ja naut­tia au­ton käy­tön vai­vat­to­muu­des­ta – juu­ri näis­tä syis­tä uu­si au­to on mo­nel­le hou­kut­te­le­va va­lin­ta, to­te­aa Kia-myyn­ti­pääl­lik­kö Tai­na Si­ka­nen.

Au­to­Bild / J. Rin­ta-Joup­pi Oy

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN