Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Uudessa Renault Cliossa käytetään vastaavaa tekniikkaa kuin sen konserniserkussa Mitsubishi Coltissa.
Suorituskyvyltään Renault Clion itselataava hybridi on tarpeeksi ripeäliikkeinen, mutta vastaavasti myös ajotalous on erittäin kohdillaan. Renault Clio E-Tech Hybridillä on helppo yltää nelosella alkaviin kulutuslukemiin, mutta vastaavasti auto kiihtyy, kun tarve vaatii. Tehtaan ilmoittama 0–100 km/h -arvo 9,3 sekuntia kuulostaa hyvin kohtuulliselta.
Alustatuntumaltaan Renault Clio tuntuu jämäkältä myös maantiereissuille, ja Colt-serkun tavoin sen alusta hoitelee auton koko huomioiden epätasaiset soratiet, kaupunkien nupukivikadut ja pahasti routineet asfalttitiet odottamattoman siististi.
Harvinaisen tyylikäs koriväri näyttää eri sävyiseltä esimerkiksi kirkkaassa auringonpaisteessa kuin alkavassa hämärässä.
Juha Peltonen
Matkamukava alusta hätistelee tehokkaasti tiehensä myös nupukivikatujen kauhunhetket.
Juha Peltonen
Kojelauta on identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Pinnoite on harmaata, kuvioitua kangasta.
Juha Peltonen
Renault Cliossa on konsernissa moneen sovellettu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Lisävarusteinen 10-tuumainen digitaalimittaristo on kunnon high-techiä.
Juha Peltonen
Ohjaustuntuma on sähköisestä tehostuksesta huolimatta kohtuullinen. Miinustakin löytyy, sillä kesärengasmelu kohoaa karkealla asfaltilla paikoin melko korkeaksi.
Valotekniikkaan Renault Cliossa panostetaan kiitettävästi, sillä ledityyppiset lähi- ja kaukovalot osoittautuivat varsin tehokkaiksi.
Konserniserkku
Renault Clion kojelaudan yleisilme on ohjauspyörässä olevaa logoa lukuun ottamatta identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat tyydyttävästi sivuttaistukea.
Istuinten yleisote on kuitenkin ranskalaiseen makuun muokatusti mukavuuspainotteinen. Pidemmillä matkoilla ainakin pitkäselkäinen kuljettaja jää kaipaamaan säädettävää ristiseläntukea. Istuimet on varustettu mekaanisin säädöin, ja ajoasennon säätää saa säädettyä asialliseksi.
Renault Clio Hybridin takaistuimelle on kohtuullisen helppo siirtyä melko kookkaista takaovista, mutta polvitila käy helposti aika ahtaaksi.
Isompi 9,3 tuuman kosketusnäyttö on ehdottomasti kannattava lisävaruste.
Juha Peltonen
Renault Clion etuistuimet ovat omaan makuuni liian pehmeät, ja toivelistalle jää säädettävä ristiseläntuki.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä, mutta jos edessä oleva istuin on vähänkin taempana, polvitilasta on pulaa.
Juha Peltonen
Tavaratila ei ole laajennettuna tasapohjainen.
Juha Peltonen
Itselataavan hybridin ajotalous on erittäin kohdillaan.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on tyyliltään ja värimaailmaltaan korkeateknisesti toteutettu. 10-tuumainen digitaalimittaristo kuuluu lisävarusteiseen Pack Bose Navigation -pakettiin, jolloin saadaan samalla kyytiin 9,3-tuumaisen Easy Link -kosketusnäytön lisäksi Bose-äänentoistojärjestelmä.
Älypuhelimen liittäminen auton multimediajärjestelmään luonnistuu helposti.
Lisävarusteinen 360 asteen kameraa, joka on varustettu tehokkain ohjausviivoin, on erinomainen. Kamera sisältyy Pack City -lisävarustepakettiin, johon kuuluvat myös pysäköintitutkat edessä, sähkötoiminen seisontajarru ja Auto Hold -pitojarru.
Testiautossa oli myös Pack Safety -varustepaketti, jonka keskeistä antia edustavat katvealueen varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, mainiosti palveleva mukautuva vakionopeudensäädin ja hyvin toimiva kaukovaloavustin.
Juha Peltonen
Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (93 hv)/5600 r/min, 148 Nm + sähkömoottori 36 kW (49 hv), 205 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,4–5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
96–98 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1798, k. 1440 mm, akseliväli 2583 mm, omamassa 1238 kg, kantavuus 595 kg, vetomassa 900/655 kg, tavaratila 217–979 l, tankki 39 l
Hinta
27 390 euroa, koeajoauto 31 783 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Volvo XC90
Volvo
Volvo XC90
Volvo
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
Huoltoasemien määrä putoaa ennusteen mukaan rajusti
St1
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Saarimökki on elämäntapa: Kiire jää jo rantaan
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
ELACin uusi aktiivikaiutin
Uusi optinen äänirasia
Eversolon uusi Play
Cd-soitin putkipäätteellä
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Laadukas levysoitin Puolasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL