Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Uudessa Renault Cliossa käytetään vastaavaa tekniikkaa kuin sen konserniserkussa Mitsubishi Coltissa.
Suorituskyvyltään Renault Clion itselataava hybridi on tarpeeksi ripeäliikkeinen, mutta vastaavasti myös ajotalous on erittäin kohdillaan. Renault Clio E-Tech Hybridillä on helppo yltää nelosella alkaviin kulutuslukemiin, mutta vastaavasti auto kiihtyy, kun tarve vaatii. Tehtaan ilmoittama 0–100 km/h -arvo 9,3 sekuntia kuulostaa hyvin kohtuulliselta.
Alustatuntumaltaan Renault Clio tuntuu jämäkältä myös maantiereissuille, ja Colt-serkun tavoin sen alusta hoitelee auton koko huomioiden epätasaiset soratiet, kaupunkien nupukivikadut ja pahasti routineet asfalttitiet odottamattoman siististi.
Harvinaisen tyylikäs koriväri näyttää eri sävyiseltä esimerkiksi kirkkaassa auringonpaisteessa kuin alkavassa hämärässä.
Juha Peltonen
Matkamukava alusta hätistelee tehokkaasti tiehensä myös nupukivikatujen kauhunhetket.
Juha Peltonen
Kojelauta on identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Pinnoite on harmaata, kuvioitua kangasta.
Juha Peltonen
Renault Cliossa on konsernissa moneen sovellettu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Lisävarusteinen 10-tuumainen digitaalimittaristo on kunnon high-techiä.
Juha Peltonen
Ohjaustuntuma on sähköisestä tehostuksesta huolimatta kohtuullinen. Miinustakin löytyy, sillä kesärengasmelu kohoaa karkealla asfaltilla paikoin melko korkeaksi.
Valotekniikkaan Renault Cliossa panostetaan kiitettävästi, sillä ledityyppiset lähi- ja kaukovalot osoittautuivat varsin tehokkaiksi.
Konserniserkku
Renault Clion kojelaudan yleisilme on ohjauspyörässä olevaa logoa lukuun ottamatta identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat tyydyttävästi sivuttaistukea.
Istuinten yleisote on kuitenkin ranskalaiseen makuun muokatusti mukavuuspainotteinen. Pidemmillä matkoilla ainakin pitkäselkäinen kuljettaja jää kaipaamaan säädettävää ristiseläntukea. Istuimet on varustettu mekaanisin säädöin, ja ajoasennon säätää saa säädettyä asialliseksi.
Renault Clio Hybridin takaistuimelle on kohtuullisen helppo siirtyä melko kookkaista takaovista, mutta polvitila käy helposti aika ahtaaksi.
Isompi 9,3 tuuman kosketusnäyttö on ehdottomasti kannattava lisävaruste.
Juha Peltonen
Renault Clion etuistuimet ovat omaan makuuni liian pehmeät, ja toivelistalle jää säädettävä ristiseläntuki.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä, mutta jos edessä oleva istuin on vähänkin taempana, polvitilasta on pulaa.
Juha Peltonen
Tavaratila ei ole laajennettuna tasapohjainen.
Juha Peltonen
Itselataavan hybridin ajotalous on erittäin kohdillaan.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on tyyliltään ja värimaailmaltaan korkeateknisesti toteutettu. 10-tuumainen digitaalimittaristo kuuluu lisävarusteiseen Pack Bose Navigation -pakettiin, jolloin saadaan samalla kyytiin 9,3-tuumaisen Easy Link -kosketusnäytön lisäksi Bose-äänentoistojärjestelmä.
Älypuhelimen liittäminen auton multimediajärjestelmään luonnistuu helposti.
Lisävarusteinen 360 asteen kameraa, joka on varustettu tehokkain ohjausviivoin, on erinomainen. Kamera sisältyy Pack City -lisävarustepakettiin, johon kuuluvat myös pysäköintitutkat edessä, sähkötoiminen seisontajarru ja Auto Hold -pitojarru.
Testiautossa oli myös Pack Safety -varustepaketti, jonka keskeistä antia edustavat katvealueen varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, mainiosti palveleva mukautuva vakionopeudensäädin ja hyvin toimiva kaukovaloavustin.
Juha Peltonen
Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (93 hv)/5600 r/min, 148 Nm + sähkömoottori 36 kW (49 hv), 205 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,4–5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
96–98 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1798, k. 1440 mm, akseliväli 2583 mm, omamassa 1238 kg, kantavuus 595 kg, vetomassa 900/655 kg, tavaratila 217–979 l, tankki 39 l
Hinta
27 390 euroa, koeajoauto 31 783 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Uuden Eurooppaan tulevan Mitsubishi Outlander PHEV:n tuotanto alkaa valmistajan Okazakin tehtaalla Japanissa vuoden 2024 lopussa. Suomen hinnat julkaistaan syksyn aikana.
Mitsubishi
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
Volvolla oli hyvä vuosi 2024
Volvo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Uusi fyysinen digilevy
Dipolikaiutin Kreikasta
Kuulokevahvistin vähän edullisemmin
Daciin lisäominaisuuksia
Verteren ylellinen levysoitin
Marten goes Extreme
Pikkuasioita Jaska Jokunen
Amphionin uusi Argon X -sarja
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
KOEAJOT
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi DS N°8: Nelivetoista luksusta 690 km toimintamatkalla
Eniten vikoja akselistoissa ja jarruissa: Näin vältät vakavimmat ongelmat autossasi
Vain 30 prosentissa yrityksistä on sähköautopakko työsuhdeautoille - Teslan tilanne puhuttaa
Lähes joka kolmas auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa - sähköautojen määrä hylsyistä kasvoi
Renault 4 E-Tech electric saapuu Suomeen - katso hinnat
Renkaiden jarrutusmatkoissa on merkittäviä eroja märillä teillä
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa
Fiat tuo uuden Grande Panda 4x4:n markkinoille
Nissan Micra palaa markkinoille täyssähköisenä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Toyota Mirai -polttokennoauton myynti alkaa Suomessa
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna
Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL