Renault Cliossa on sopivasti erinäköinen keula kuin Mitsubishi Coltissa. Lähi- ja kaukovaloilla näkee hyvin.
Juha Peltonen
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Uudessa Renault Cliossa käytetään vastaavaa tekniikkaa kuin sen konserniserkussa Mitsubishi Coltissa.
Suorituskyvyltään Renault Clion itselataava hybridi on tarpeeksi ripeäliikkeinen, mutta vastaavasti myös ajotalous on erittäin kohdillaan. Renault Clio E-Tech Hybridillä on helppo yltää nelosella alkaviin kulutuslukemiin, mutta vastaavasti auto kiihtyy, kun tarve vaatii. Tehtaan ilmoittama 0–100 km/h -arvo 9,3 sekuntia kuulostaa hyvin kohtuulliselta.
Alustatuntumaltaan Renault Clio tuntuu jämäkältä myös maantiereissuille, ja Colt-serkun tavoin sen alusta hoitelee auton koko huomioiden epätasaiset soratiet, kaupunkien nupukivikadut ja pahasti routineet asfalttitiet odottamattoman siististi.
Harvinaisen tyylikäs koriväri näyttää eri sävyiseltä esimerkiksi kirkkaassa auringonpaisteessa kuin alkavassa hämärässä.
Juha Peltonen
Matkamukava alusta hätistelee tehokkaasti tiehensä myös nupukivikatujen kauhunhetket.
Juha Peltonen
Kojelauta on identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Pinnoite on harmaata, kuvioitua kangasta.
Juha Peltonen
Renault Cliossa on konsernissa moneen sovellettu monitilavaihteisto.
Juha Peltonen
Lisävarusteinen 10-tuumainen digitaalimittaristo on kunnon high-techiä.
Juha Peltonen
Ohjaustuntuma on sähköisestä tehostuksesta huolimatta kohtuullinen. Miinustakin löytyy, sillä kesärengasmelu kohoaa karkealla asfaltilla paikoin melko korkeaksi.
Valotekniikkaan Renault Cliossa panostetaan kiitettävästi, sillä ledityyppiset lähi- ja kaukovalot osoittautuivat varsin tehokkaiksi.
Konserniserkku
Renault Clion kojelaudan yleisilme on ohjauspyörässä olevaa logoa lukuun ottamatta identtinen Mitsubishi Coltin kanssa. Osanahkaverhoillut etuistuimet antavat tyydyttävästi sivuttaistukea.
Istuinten yleisote on kuitenkin ranskalaiseen makuun muokatusti mukavuuspainotteinen. Pidemmillä matkoilla ainakin pitkäselkäinen kuljettaja jää kaipaamaan säädettävää ristiseläntukea. Istuimet on varustettu mekaanisin säädöin, ja ajoasennon säätää saa säädettyä asialliseksi.
Renault Clio Hybridin takaistuimelle on kohtuullisen helppo siirtyä melko kookkaista takaovista, mutta polvitila käy helposti aika ahtaaksi.
Isompi 9,3 tuuman kosketusnäyttö on ehdottomasti kannattava lisävaruste.
Juha Peltonen
Renault Clion etuistuimet ovat omaan makuuni liian pehmeät, ja toivelistalle jää säädettävä ristiseläntuki.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo siirtyä, mutta jos edessä oleva istuin on vähänkin taempana, polvitilasta on pulaa.
Juha Peltonen
Tavaratila ei ole laajennettuna tasapohjainen.
Juha Peltonen
Itselataavan hybridin ajotalous on erittäin kohdillaan.
Juha Peltonen
Digitaalimittaristo on tyyliltään ja värimaailmaltaan korkeateknisesti toteutettu. 10-tuumainen digitaalimittaristo kuuluu lisävarusteiseen Pack Bose Navigation -pakettiin, jolloin saadaan samalla kyytiin 9,3-tuumaisen Easy Link -kosketusnäytön lisäksi Bose-äänentoistojärjestelmä.
Älypuhelimen liittäminen auton multimediajärjestelmään luonnistuu helposti.
Lisävarusteinen 360 asteen kameraa, joka on varustettu tehokkain ohjausviivoin, on erinomainen. Kamera sisältyy Pack City -lisävarustepakettiin, johon kuuluvat myös pysäköintitutkat edessä, sähkötoiminen seisontajarru ja Auto Hold -pitojarru.
Testiautossa oli myös Pack Safety -varustepaketti, jonka keskeistä antia edustavat katvealueen varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, mainiosti palveleva mukautuva vakionopeudensäädin ja hyvin toimiva kaukovaloavustin.
Juha Peltonen
Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno
Moottori
R4, 1598 cm3, 69 kW (93 hv)/5600 r/min, 148 Nm + sähkömoottori 36 kW (49 hv), 205 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 9,3 s, huippunopeus 174 km/h
Kulutus
4,4–5,2 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
96–98 g/km
Ajoakku
litiumioni 1,2 kWh
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4050, l. 1798, k. 1440 mm, akseliväli 2583 mm, omamassa 1238 kg, kantavuus 595 kg, vetomassa 900/655 kg, tavaratila 217–979 l, tankki 39 l
Hinta
27 390 euroa, koeajoauto 31 783 euroa (2023)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Benny Audion tarusankari
5500 wattia 4 ohmiin
Näyttelijä Linnea Leino: ”Sisustustyylini on värikäs ja keräilevä, lämmin ja kodikas”
Vanha hirsitalo tarjoaa hurmaavat puitteet joululle
Elipsonin striimerivahvistin
Joulukoti Porvoon vanhalla rautatieasemalla
Näin nukut hyvin! Suosi luonnonmateriaaleja ja pidä makuuhuone raikkaana
Ruarkilta tyylikäs cd-pyöritin
Räätälöitäviä kaiuttimia Ruotsista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI