Tilaaja on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen.
Arvoitus nimeltä Ferrari P/80C: Kuka tilasi ainutkappaleen?
Ferrarin täysin uutta lähestymistapaa edustava konseptiauto P/80C on sekä näyttävä, kunnianhimoinen että monimutkainen toteutus.
Tilanne nyt on vain se, että Ferrari P80/C -mallia valmistetaan tasan yksi kappale.
Ferrarin suunnittelukeskuksen insinöörien ja aerodynamiikkaekseperttien teami toimi yhteistyössä asiakkaan kanssa. Projektia johti Flavio Manzoni.
Teamin tavoitteena oli luoda uusi, täysin ainutlaatuinen "sankarimalli".
Tuntemattoman pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta.
Suuren luokan Ferrari-asiantuntija
Asiakas on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen. Projekti vaati nimittäin korkeimman tason yhteistyötä sekä emotionaalista suhtautumista projektiin.
Asiakkaan perustoivomuksena oli nykyaikainen urheiluprototyyppi, jota inspiroivat sellaiset historialliset Ferrari-mallit, kuten Ferrari 330 P3/P4 sekä 1966 Ferrari Dino 206 S.
Projekti P80/C käynnistyi vuonna 2015. Ferrari Styling Centrellä oli edelliseen viitaten pitkäaikainen, todellinen haaste luoda malli, jolla olisi ratageenit, mutta joka olisi kuitenkin katulaillinen.
Tuntemattomana pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta. Kuka on kyseessä? Sitä voi vain arvailla...
Vastaavana sukulaisuusesimerkkinä käyvät Ferrari Dino 206 S -ratakilpuri sekä tuotantomalli Ferrari Dino 206/246 GT. Molemmissa versioissa on erilaisesta muotoilusta huolimatta sama DNA.
Pohjana Ferrari 488 GT3
Ferrari P80/C on silti pohjimmiltaan rata-auto, joka edellytti radikaalien muutosten tekemistä lähtökohtana sovellettuun malliin.
Ferrarin suunnittelukeskus päätti käyttää Ferrari 488 GT3:n alustaa ei ainoastaan sen ominaisuuksien takia, vaan myös siksi, koska sen akseliväli oli sopivan pitkä (+ 50 mm verrattuna 488 GTB:hen), joka antoi enemmän suunnittelullisia vapauksia.
Mikäli Ferrari P/80C-mallia tarkastelee suoraan ylhäältä, havaitsee korin olevan leveimmilään etuakselisto kohdalla. Sen jälkeen se kapenee, kunnes se jälleen levenee voimakkaasti perää kohden.
Ferrari P80/C on luokiteltu vain ratakäyttöön, joten siinä ei tarvittaisi kaikkia katuauton vaatimia varusteita, jotka myös vaikuttaisivat mallin muotoiluun.
Ei perinteisen näköisiä ajovaloja
Perinteisiä ajovaloumpioita mallista ei esimerkiksi löydy. Tai itse asiassa ne ovat kapeat aukot auton keulassa, ja ne muistuttavat tarkoituksellisesti Ferrari 330 P3/P4:n ilmanottoaukkoja.
Takaspoilerista tehtiin korostetun leveä aerodynaamisten vaatimusten täyttämiseksi, ja spoileriin integroidut takavalot muistuttavat nekin ilmanottoaukkoja. Ne muistuttavatkin ihan tarkoituksella keulan "ilmanottoja".
Takapaneeli on avoin ja katamaraanityyppinen. Paneelissa on säleikkö moottoritilasta huokuvan lämmön poistamiseen. Lisäksi takana on kookas diffuusorilevy, joka vaikuttaa olevan ikään kuin irrallaan autossa.
Kaksinaissielu
Takalasi on kovera ja keskimoottorin suojakansi on louverein, ilmanottoaukoin varustettu alumiininen. Tässä kunnioitetaan Ferrari 330 P3/P4 -malleja.
Asiakkaan vaatimuksesta autoon suunniteltiin kaksinaissielu: ratavalmiuteen sisältyvät näyttävä hiilikuitusiiveke sekä 18-tuumaiset keskiömuttterilla varustetut seosmetallivanteet.
Lisäksi niinsanottuun näyttelypakettiin kuuluvat 21-tuumaiset vanteet.
Ohjaamo vastaa pitkälti Ferrari 488 GT3 -mallia, jossa turvakehikko on integroitu koriin.
Kojelaudan päädyissä, istuinverhoilussa sekä ovipaneeleissa on kuitenkin eroja Ferrari 488 GT3:een nähden, koska ovipaneelit ovat hiilikuituiset.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
TADin uusi lattiakaiutin
Epikoret valkoisina
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua kuin Marikki-kirjoissa
Ajattomasti sisustettu koti Tapiolan sydämessä
Ruokatoimittaja Suvi Rüsterin punaisessa tuvassa tuoksuu joulu
Ayonin uusi pääte KT150-tehotetrodeilla
HEDD Audion uusi kartio
Klassikon vuosipäivä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Auto Bildin päätoimittaja vaihtuu
Käytetyn sähköauton akkupelko on turhaa – 7000 käytetyn akun keskikunto tutkimuksissa ylittää 90 %
Uusi Mercedes-Benz GLB – seitsemän hengen sähköauto pitkällä toimintamatkalla
Kysely: Suomalaisten sähköautohuolet ovat laskeneet selvästi
Esittelyssä uusi Kia Seltos
Uusista henkilöautoista puolet ensirekisteröidään yrityksille – rekisteröinnit yhä laskussa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI