Tilaaja on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen.
Arvoitus nimeltä Ferrari P/80C: Kuka tilasi ainutkappaleen?
Ferrarin täysin uutta lähestymistapaa edustava konseptiauto P/80C on sekä näyttävä, kunnianhimoinen että monimutkainen toteutus.
Tilanne nyt on vain se, että Ferrari P80/C -mallia valmistetaan tasan yksi kappale.
Ferrarin suunnittelukeskuksen insinöörien ja aerodynamiikkaekseperttien teami toimi yhteistyössä asiakkaan kanssa. Projektia johti Flavio Manzoni.
Teamin tavoitteena oli luoda uusi, täysin ainutlaatuinen "sankarimalli".
Tuntemattoman pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta.
Suuren luokan Ferrari-asiantuntija
Asiakas on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen. Projekti vaati nimittäin korkeimman tason yhteistyötä sekä emotionaalista suhtautumista projektiin.
Asiakkaan perustoivomuksena oli nykyaikainen urheiluprototyyppi, jota inspiroivat sellaiset historialliset Ferrari-mallit, kuten Ferrari 330 P3/P4 sekä 1966 Ferrari Dino 206 S.
Projekti P80/C käynnistyi vuonna 2015. Ferrari Styling Centrellä oli edelliseen viitaten pitkäaikainen, todellinen haaste luoda malli, jolla olisi ratageenit, mutta joka olisi kuitenkin katulaillinen.
Tuntemattomana pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta. Kuka on kyseessä? Sitä voi vain arvailla...
Vastaavana sukulaisuusesimerkkinä käyvät Ferrari Dino 206 S -ratakilpuri sekä tuotantomalli Ferrari Dino 206/246 GT. Molemmissa versioissa on erilaisesta muotoilusta huolimatta sama DNA.
Pohjana Ferrari 488 GT3
Ferrari P80/C on silti pohjimmiltaan rata-auto, joka edellytti radikaalien muutosten tekemistä lähtökohtana sovellettuun malliin.
Ferrarin suunnittelukeskus päätti käyttää Ferrari 488 GT3:n alustaa ei ainoastaan sen ominaisuuksien takia, vaan myös siksi, koska sen akseliväli oli sopivan pitkä (+ 50 mm verrattuna 488 GTB:hen), joka antoi enemmän suunnittelullisia vapauksia.
Mikäli Ferrari P/80C-mallia tarkastelee suoraan ylhäältä, havaitsee korin olevan leveimmilään etuakselisto kohdalla. Sen jälkeen se kapenee, kunnes se jälleen levenee voimakkaasti perää kohden.
Ferrari P80/C on luokiteltu vain ratakäyttöön, joten siinä ei tarvittaisi kaikkia katuauton vaatimia varusteita, jotka myös vaikuttaisivat mallin muotoiluun.
Ei perinteisen näköisiä ajovaloja
Perinteisiä ajovaloumpioita mallista ei esimerkiksi löydy. Tai itse asiassa ne ovat kapeat aukot auton keulassa, ja ne muistuttavat tarkoituksellisesti Ferrari 330 P3/P4:n ilmanottoaukkoja.
Takaspoilerista tehtiin korostetun leveä aerodynaamisten vaatimusten täyttämiseksi, ja spoileriin integroidut takavalot muistuttavat nekin ilmanottoaukkoja. Ne muistuttavatkin ihan tarkoituksella keulan "ilmanottoja".
Takapaneeli on avoin ja katamaraanityyppinen. Paneelissa on säleikkö moottoritilasta huokuvan lämmön poistamiseen. Lisäksi takana on kookas diffuusorilevy, joka vaikuttaa olevan ikään kuin irrallaan autossa.
Kaksinaissielu
Takalasi on kovera ja keskimoottorin suojakansi on louverein, ilmanottoaukoin varustettu alumiininen. Tässä kunnioitetaan Ferrari 330 P3/P4 -malleja.
Asiakkaan vaatimuksesta autoon suunniteltiin kaksinaissielu: ratavalmiuteen sisältyvät näyttävä hiilikuitusiiveke sekä 18-tuumaiset keskiömuttterilla varustetut seosmetallivanteet.
Lisäksi niinsanottuun näyttelypakettiin kuuluvat 21-tuumaiset vanteet.
Ohjaamo vastaa pitkälti Ferrari 488 GT3 -mallia, jossa turvakehikko on integroitu koriin.
Kojelaudan päädyissä, istuinverhoilussa sekä ovipaneeleissa on kuitenkin eroja Ferrari 488 GT3:een nähden, koska ovipaneelit ovat hiilikuituiset.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä
Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen
Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lisää kodikkuutta kuoseilla
Paljasjalkainen monitori
Tasasuuntaajaputkisimulaattori
Tumma barokki ja vaaleaa skandityyli kohtaavat tässä kodissa
Denonin uusi soundbar
Koti Espoossa on punainen tupa järven rannalla
Iso virtuoosi
Kaunis paketti on puoli lahjaa: kurkista ideat!
Revelin uudet beryllium-kaiuttimet
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä
Auto haudattiin maan alle piiloon neuvostojoukoilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!
Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä
Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan
Muista: Varo aura-autoa!
UUTTA
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua
5 VUOTTA SITTEN...
1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?
Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta
Kaista-avustimien ja hätäjarrutusjärjestelmien käyttö kasvussa
Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia
Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!
Aptera Motors
Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaapelilataamiselle – ja toimintamatka jopa 1600 km!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!
Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?
Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin
Audin täyssähköautomallisto laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa
Groupe Renaultin viisivuotissuunnitelma: Renaultin uusi aalto
Dacia Bigster Concept: Viisivuotissuunnitelmassa Dusteria isompi katumaasturi
Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerkkihuoltoketju
Silentium: Aloittaa aktiivisen vastamelutekniikan kehitystyön
LUETUIMMAT