Tilaaja on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen.

Tilaaja on äärimmäisen asiantunteva Ferrarien keräilijä. Sen vuoksi hän oli oivallinen yhteistyökumppani ainutkappaleen luomiseen.

Arvoitus nimeltä Ferrari P/80C: Kuka tilasi ainutkappaleen?

Ferrarin täysin uutta lähestymistapaa edustava konseptiauto P/80C on sekä näyttävä, kunnianhimoinen että monimutkainen toteutus.

Auto Bild.Superautot

Ti­lan­ne nyt on vain se, et­tä Fer­ra­ri P80/C -mal­lia val­mis­te­taan ta­san yk­si kap­pa­le.

Fer­ra­rin suun­nit­te­lu­kes­kuk­sen in­si­nöö­rien ja ae­ro­dy­na­miik­ka­ek­se­pert­tien te­a­mi toi­mi yh­teis­työs­sä asi­ak­kaan kans­sa. Pro­jek­tia joh­ti Fla­vio Man­zo­ni.

Te­a­min ta­voit­tee­na oli luo­da uu­si, täy­sin ai­nut­laa­tui­nen "san­ka­ri­mal­li".

Tun­te­mat­to­man py­syt­te­le­vä asi­a­kas on pit­kän lin­jan Fer­ra­ri-asi­an­tun­ti­ja, joka juon­tuu pit­kä­ai­kai­ses­ta Fer­ra­ri-asi­an­tun­ti­joi­den su­vus­ta.

Suu­ren luo­kan Fer­ra­ri-asi­an­tun­ti­ja

Asi­a­kas on ää­rim­mäi­sen asi­an­tun­te­va Fer­ra­rien ke­räi­li­jä. Sen vuok­si hän oli oi­val­li­nen yh­teis­työ­kump­pa­ni ai­nut­kap­pa­leen luo­mi­seen. Pro­jek­ti vaa­ti ni­mit­täin kor­keim­man ta­son yh­teis­työ­tä sekä emo­ti­o­naa­lis­ta suh­tau­tu­mis­ta pro­jek­tiin.

Asi­ak­kaan pe­rus­toi­vo­muk­se­na oli ny­ky­ai­kai­nen ur­hei­lup­ro­to­tyyp­pi, jota ins­pi­roi­vat sel­lai­set his­to­ri­al­li­set Fer­ra­ri-mal­lit, ku­ten Fer­ra­ri 330 P3/P4 sekä 1966 Fer­ra­ri Dino 206 S.

Pro­jek­ti P80/C käyn­nis­tyi vuon­na 2015. Fer­ra­ri Sty­ling Cent­rel­lä oli edel­li­seen vii­ta­ten pit­kä­ai­kai­nen, to­del­li­nen haas­te luo­da mal­li, jol­la oli­si ra­ta­gee­nit, mut­ta joka oli­si kui­ten­kin ka­tu­lail­li­nen.

Tuntemattomana pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta. Kuka on kyseessä? Sitä voi vain arvailla...

Tuntemattomana pysyttelevä asiakas on pitkän linjan Ferrari-asiantuntija, joka juontuu pitkäaikaisesta Ferrari-asiantuntijoiden suvusta. Kuka on kyseessä? Sitä voi vain arvailla...

Vas­taa­va­na su­ku­lai­suu­se­si­merk­ki­nä käy­vät Fer­ra­ri Dino 206 S -ra­ta­kil­pu­ri sekä tuo­tan­to­mal­li Fer­ra­ri Dino 206/246 GT. Mo­lem­mis­sa ver­si­ois­sa on eri­lai­ses­ta muo­toi­lus­ta huo­li­mat­ta sama DNA.

Poh­ja­na Fer­ra­ri 488 GT3

Fer­ra­ri P80/C on sil­ti poh­jim­mil­taan rata-au­to, joka edel­lyt­ti ra­di­kaa­lien muu­tos­ten te­ke­mis­tä läh­tö­koh­ta­na so­vel­let­tuun mal­liin.

Fer­ra­rin suun­nit­te­lu­kes­kus päät­ti käyt­tää Fer­ra­ri 488 GT3:n alus­taa ei ai­no­as­taan sen omi­nai­suuk­sien ta­kia, vaan myös sik­si, kos­ka sen ak­se­li­vä­li oli so­pi­van pit­kä (+ 50 mm ver­rat­tu­na 488 GTB:hen), joka an­toi enem­män suun­nit­te­lul­li­sia va­pauk­sia.

Mi­kä­li Fer­ra­ri P/80C-mal­lia tar­kas­te­lee suo­raan yl­hääl­tä, ha­vait­see ko­rin ole­van le­veim­mi­lään etu­ak­se­lis­to koh­dal­la. Sen jäl­keen se ka­pe­nee, kun­nes se jäl­leen le­ve­nee voi­mak­kaas­ti pe­rää koh­den.

Fer­ra­ri P80/C on luo­ki­tel­tu vain ra­ta­käyt­töön, jo­ten sii­nä ei tar­vit­tai­si kaik­kia ka­tu­au­ton vaa­ti­mia va­rus­tei­ta, jot­ka myös vai­kut­tai­si­vat mal­lin muo­toi­luun.

Ei pe­rin­tei­sen nä­köi­siä ajo­va­lo­ja

Pe­rin­tei­siä ajo­va­loum­pi­oi­ta mal­lis­ta ei esi­mer­kik­si löy­dy. Tai it­se asi­as­sa ne ovat ka­pe­at au­kot au­ton keu­las­sa, ja ne muis­tut­ta­vat tar­koi­tuk­sel­li­ses­ti Fer­ra­ri 330 P3/P4:n il­ma­not­to­auk­ko­ja.

Ta­kas­poi­le­ris­ta teh­tiin ko­ros­te­tun le­veä ae­ro­dy­naa­mis­ten vaa­ti­mus­ten täyt­tä­mi­sek­si, ja spoi­le­riin in­teg­roi­dut ta­ka­va­lot muis­tut­ta­vat ne­kin il­ma­not­to­auk­ko­ja. Ne muis­tut­ta­vat­kin ihan tar­koi­tuk­sel­la keu­lan "il­ma­not­to­ja".

Ta­ka­pa­nee­li on avoin ja ka­ta­ma­raa­ni­tyyp­pi­nen. Pa­nee­lis­sa on sä­leik­kö moot­to­ri­ti­las­ta huo­ku­van läm­mön pois­ta­mi­seen. Li­säk­si ta­ka­na on koo­kas dif­fuu­so­ri­le­vy, joka vai­kut­taa ole­van ikään kuin ir­ral­laan au­tos­sa.

Kak­si­nais­sie­lu

Ta­ka­la­si on ko­ve­ra ja kes­ki­moot­to­rin suo­ja­kan­si on lou­ve­rein, il­ma­not­to­au­koin va­rus­tet­tu alu­mii­ni­nen. Täs­sä kun­ni­oi­te­taan Fer­ra­ri 330 P3/P4 -mal­le­ja.

Asi­ak­kaan vaa­ti­muk­ses­ta au­toon suun­ni­tel­tiin kak­si­nais­sie­lu: ra­ta­val­miu­teen si­säl­ty­vät näyt­tä­vä hii­li­kui­tu­sii­ve­ke sekä 18-tuu­mai­set kes­ki­ö­mut­t­te­ril­la va­rus­te­tut se­os­me­tal­li­van­teet.

Li­säk­si niin­sa­not­tuun näyt­te­ly­pa­ket­tiin kuu­lu­vat 21-tuu­mai­set van­teet.

Oh­jaa­mo vas­taa pit­käl­ti Fer­ra­ri 488 GT3 -mal­lia, jos­sa tur­va­ke­hik­ko on in­teg­roi­tu ko­riin.

Ko­je­lau­dan pää­dyis­sä, is­tuin­ver­hoi­lus­sa sekä ovi­pa­nee­leis­sa on kui­ten­kin ero­ja Fer­ra­ri 488 GT3:een näh­den, kos­ka ovi­pa­nee­lit ovat hii­li­kui­tui­set.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN