Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Hyö­ty: Käy­tet­ty Ja­gu­ar S-Type 1999–2008

Mielenkiintoinen retroritari

Jaguar herättää tavallista enemmän intohimoja – ja tarinoita, joiden toden­pe­räi­syy­destä ei aina ole takeita. Kestääkö käytetty Jaguar Suomessa? Harry Kuurio

Auto Bild.Hyöty
13.2.2019

Ja­gu­ar on au­to­merk­ki, jo­hon liit­tyy pal­jon mie­li­ku­via ja olet­ta­muk­sia. Tra­di­ti­ot, 50- ja 80-lu­ku­jen ur­hei­lu­mal­lien mai­nei­kas kil­pai­lu­his­to­ria, ar­jes­ta erot­ta­va lois­tok­kuus ja pie­nen teh­taan tai­pu­mus teh­dä asi­oi­ta kil­pai­li­jois­ta poik­ke­a­vin ta­voin ovat ai­na erot­ta­neet Ja­gu­a­rin ta­va­no­mai­ses­ta. Muo­toi­lu ja tiet­ty brit­ti­hen­ki­syys ovat toi­saal­ta taan­neet sen, et­tä Ja­gu­ar ei ole nous­sut – tai kat­son­ta­kan­nas­ta riip­pu­en las­keu­tu­nut – tu­si­na­ta­va­ran ta­sol­le sen pa­rem­min hy­väs­sä kuin pa­has­sa­kaan.

Kuljettajalle järjestyy hyvä ajoasento sähköisesti säädettävän ohjauspyörän avustamana.

Kuljettajalle järjestyy hyvä ajoasento sähköisesti säädettävän ohjauspyörän avustamana.

Hy­vä­nä esi­merk­ki­nä täs­tä toi­mii 2000-lu­vun S-Type. Se on Ja­gu­a­rin kes­ki­ko­koi­nen se­dan, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1999–2008. S-Ty­pen esi­ku­va­na oli brit­ti­teh­taan jo vuo­si­na 1963–66 val­mis­ta­ma S-Type, eli ky­sees­sä oli täl­lä­kin ker­taa tra­di­ti­oi­ta kun­ni­oit­ta­va ns. ret­ro­mal­li. Tämä nä­kyi jon­kin ver­ran myös uu­den S-Ty­pen muo­toi­lus­sa, jota voi luon­neh­tia kon­ser­va­tii­vi­sek­si. Vaik­ka au­to esi­tel­tiin ai­kaan, jol­loin tä­män­tyyp­pi­set ret­ro­mal­lit oli­vat muo­dis­sa, niin S-Type ei ol­lut muo­doil­taan lä­hes­kään kaik­kien mie­leen.

Jaguarin ajotietokone puhuu miellyttävästi suomea. Mittarit ovat klassiset.

Jaguarin ajotietokone puhuu miellyttävästi suomea. Mittarit ovat klassiset.

S-Ty­pen uu­si tu­le­mi­nen kes­ti vain yh­den su­ku­pol­ven. Al­ku­pe­räi­ses­tä muo­toi­lus­ta vas­ta­si Ge­off Law­son, ja vuo­den 2004 fa­ce­lif­tin tai­tu­roi ny­kyi­sin­kin Ja­gu­a­ril­la vai­kut­ta­va Ian Cal­lum. Tuo­reim­mat­kin S-Ty­pet ovat nyt jo sii­nä iäs­sä, et­tä ne al­ka­vat kiin­nos­taa han­kin­ta­hin­nal­taan yhä use­am­pia.

Symmetrisesti muotoiltuun keskikonsoliin on kerätty runsaasti toimintoja, joten nappulameri on melkoinen. Navigointi oli peräti 5 500 euron lisävaruste.

Symmetrisesti muotoiltuun keskikonsoliin on kerätty runsaasti toimintoja, joten nappulameri on melkoinen. Navigointi oli peräti 5 500 euron lisävaruste.

Vä­li­koon vaih­to­eh­to

Ja­gu­ar S-Type en­sie­si­tel­tiin vuon­na 1998 Bir­ming­ham Mo­tor Show’ssa pie­nem­pä­nä vaih­to­eh­to­na tu­tun, ylel­li­sem­män XJ:n ala­puo­lel­le.

S-Type saat­taa aluk­si tun­tua isol­ta, mut­ta se on kui­ten­kin yl­lät­tä­vän näp­pä­rä pyö­ri­tel­tä­vä vaik­ka­pa mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä, ei­kä py­sä­köin­ti­kään tuo­ta han­ka­luuk­sia. Lä­hes 5-met­ri­nen S-Type ei kui­ten­kaan ole pie­ni au­to, ja pian sen jäl­keen mark­ki­noil­le tuli sitä kom­pak­tim­pi X-Type.

Takaistuin on poikkeuksellisen korkealla, joten istuma-asennosta saa ryhdikkään. Polvitilaa saisi kuitenkin olla enemmän.

Takaistuin on poikkeuksellisen korkealla, joten istuma-asennosta saa ryhdikkään. Polvitilaa saisi kuitenkin olla enemmän.

Ja­gu­ar S-Ty­pes­sä oli joi­ta­kin yh­tei­siä osia For­din mui­den merk­kien kans­sa – esi­mer­kik­si Lin­coln LS:n kans­sa yh­tei­nen DEW98-pe­rus­ra­ken­ne. S-Ty­pen val­mis­tus al­koi mal­li­vuo­dek­si 1999, ja ne koot­tiin aluk­si Ja­gu­a­rin Browns La­nen teh­taal­la Co­vent­rys­sä. Vuon­na 2005 le­gen­dak­si muo­dos­tu­nut Browns Lane sul­jet­tiin, ja S-Ty­pen val­mis­tus siir­tyi Bir­ming­ha­miin.

Myyn­ti al­koi vuon­na 1999 Suo­mes­sa kol­men ver­si­on kera. 3,0-lit­rai­nen V6-ben­sii­ni (240 hv) oli saa­ta­va­na ma­nu­aa­li- ja au­to­maat­ti­vaih­tei­se­na, mut­ta te­hok­kaam­pi 4,0-lit­rai­nen V8 (281 hv) toi­mi­tet­tiin ai­na au­to­maat­ti­vaih­tei­se­na.

Jo vuo­den 2001 lo­pul­la näh­tiin en­sim­mäi­nen uu­dis­tus, kun S-Type sai ZF:n toi­mit­ta­man 6-por­tai­sen au­to­maat­ti­vaih­teis­ton. Moot­to­ri­va­li­koi­mas­sa uut­ta oli­vat 2,5- (200 hv) ja 4,2-lit­rai­set (298 hv) V6- ja V8-moot­to­rit. Ai­van oma lu­kun­sa oli S-Type R, jon­ka lin­ko­si liik­keel­le komp­res­so­ri­ah­det­tu V8. Täs­sä au­tos­sa oli te­hoa 396 he­vos­voi­maa, ja se kiih­tyi sa­ta­sen no­peu­teen 5,6 se­kun­nis­sa.

Jaguar ei menetä käytettynäkään karismaansa.

Jaguar ei menetä käytettynäkään karismaansa.

Fa­ce­lift

Vuo­den 2004 alus­sa teh­tiin jo to­del­li­nen fa­ce­lift, jos­sa oli ke­vyt­tä uu­del­leen­muo­toi­lua niin keu­las­sa kuin pe­räs­sä. Uu­te­na moot­to­ri­na esi­tel­tiin For­din ja PSA:n yh­teis­työ­nä syn­ty­nyt 2,7-lit­rai­nen V6-tup­la­tur­bo­die­sel (206 hv, 435 Nm). Sii­tä muo­dos­tui no­pe­as­ti S-Ty­pen suo­si­tuin ver­sio Suo­mes­sa, jos­sa ve­ro­tus oh­jaa voi­mak­kaas­ti au­to­jen hin­to­ja. Vuo­teen 2006 men­nes­sä ai­em­min edul­li­sin 2,5-lit­rai­nen ben­sii­ni­ver­sio oli­kin pois­tu­nut Suo­men hin­nas­tos­ta.

Ja­gu­a­rin XF-mal­li kor­va­si S-Ty­pen vuon­na 2009.

Tar­kis­tus­lis­ta Ja­gu­ar S-Type 1999–2008

Kat­sas­tus­vi­ko­jen suh­teen Ja­gu­ar S-Type on var­sin­kin mal­li­his­to­ri­an­sa lop­pu­pään vuo­si­ker­rois­sa to­del­li­nen mus­ta he­vo­nen – tai siis kis­sa. Näin sik­si, et­tä esi­mer­kik­si Tra­fin rei­lu vuo­si sit­ten jul­kai­se­mas­sa vi­ka­ti­las­tos­sa vuon­na 2007 käyt­töön otet­tu­jen hen­ki­lö­au­to­jen kaik­kein par­haan tu­lok­sen saa­vut­ti Ja­gu­ar S-Type. Sen kes­ki­mää­räi­nen hyl­käysp­ro­sent­ti oli vain 6,0 pro­sent­tia, kun kaik­kien au­to­mal­lien vas­taa­va luku oli 18,4 pro­sent­tia.

Sa­ma­ni­käi­sis­tä au­tois­ta hei­kom­min tuol­loin me­nes­tyi­vät mo­net erit­täin luo­tet­ta­vi­na pi­de­tyt ja­pa­ni­lais­mer­kit, muun mu­as­sa To­yo­ta – S-Ty­pen taak­se jäi­vät niin Co­rol­la, Au­ris, Aven­sis kuin myös Land Crui­ser. Erot oli­vat pie­niä, mut­ta mo­nil­le var­mas­ti yl­lät­tä­väs­ti ni­me­no­maan S-Ty­pen hy­väk­si.

Myös tuo­reim­mas­sa Tra­fin kat­sas­tus­vi­ka­ti­las­tos­sa Ja­gu­ar me­nes­tyy merk­ki­nä kes­ki­mää­räis­tä sel­ke­äs­ti pa­rem­min, vaik­ka ajo­ki­lo­met­ri­mää­ris­sä ei ole mer­kit­tä­vää eroa kes­ki­ar­voon näh­den – Ja­gu­a­reil­la aje­taan Suo­mes­sa vuo­des­sa kes­ki­mää­rin 3 000 ki­lo­met­riä vä­hem­män kuin au­toil­la ta­val­li­ses­ti. S-Type on tä­ten osoit­tau­tu­nut vuo­sien vie­ries­sä to­del­li­sek­si tei­den ri­ta­rik­si.

S-Ty­pen hy­vää kes­tä­vyys­mai­net­ta sii­vit­tä­vät myös käyt­tä­jä­ko­ke­muk­set, joi­ta on S-Ty­pen koh­dal­la eh­ti­nyt ker­tyä jo run­saas­ti. Au­to oli jo syn­ty­es­sään pe­rus­ra­ken­teil­taan vah­va, ja ku­ten ta­val­lis­ta, se vain pa­ra­ni vuo­si­mal­lien uu­siu­tu­es­sa.

Sii­tä huo­li­mat­ta myös S-Ty­pes­sä on joi­ta­kin tyyp­pi­vi­ko­ja, jot­ka on eh­dot­to­mas­ti syy­tä tar­kis­taa en­nen kaup­po­jen sol­mi­mis­ta. Myös huol­to­his­to­ria on avain­roo­lis­sa käy­tet­tyä Ja­gu­a­ria os­tet­ta­es­sa, sil­lä mi­kään au­to ei kes­tä vuo­des­ta toi­seen kes­tä­vää lai­min­lyön­tiä.

1 MOOT­TO­RI

S-Ty­pes­sä käy­tet­tä­vät moot­to­rit ovat osoit­tau­tu­neet luon­teel­taan sit­keik­si puur­ta­jik­si. Suo­mes­sa moot­to­reis­ta tär­kein eli 2,7-lit­rai­nen tup­la­tur­bo­die­sel on vah­va moot­to­ri, mut­ta se vaa­tii sään­nöl­lis­tä huol­toa. Pal­jon aje­tuis­sa yk­si­löis­sä huol­to­his­to­ria on siis syy­tä tar­kis­taa. 3,0-lit­rai­sen V6:n ja V8-moot­to­rei­den ve­si­let­kut ja -pump­pu saat­ta­vat pet­tää ajan myö­tä. Va­paas­ti­hen­git­tä­vät 4,0- ja 4,2-lit­rai­set V8:t ovat muu­ten lä­hes pom­min­var­mo­ja, mut­ta pie­nem­män V8:n nok­ka­ket­jun ki­ris­ti­mien oh­jai­met oli­vat en­sim­mäi­sis­sä vuo­si­mal­leis­sa muo­via, ja ne ku­lui­vat en­ne­nai­kai­ses­ti. Suu­rim­mas­sa osas­sa au­to­ja ne on to­sin jo vaih­det­tu pa­ran­net­tuun ver­si­oon, ja on­gel­ma pois­tui muu­ten­kin mal­lin­na 2001. Sy­lin­te­rei­den Ni­ka­sil-pin­noi­te ei ole kos­kaan nous­sut Suo­mes­sa oi­ke­ak­si on­gel­mak­si. Oli­pa moot­to­ri­ver­sio mikä ta­han­sa, sen tu­lee käy­dä ta­sai­ses­ti il­man häi­ri­öää­niä.

2 PAI­SUN­TA­SÄI­LIÖ

Moot­to­ri­tyy­pis­tä riip­pu­mat­ta jääh­dy­tys­jär­jes­tel­män muo­vi­sen pai­sun­ta­säi­li­ön kun­to on hyvä tar­kis­taa, sil­lä säi­li­öil­lä on ta­pa­na hal­je­ta ajan myö­tä. Huo­maa­mat­ta jää­nyt jääh­dy­tys­nes­te­ka­to voi joh­taa pa­him­mil­laan ka­tast­ro­faa­li­seen tu­hoon moot­to­ri­ti­las­sa, jos moot­to­rin läm­pö­ti­lan va­roi­tus­va­loa ei huo­maa ajos­sa ajois­sa.

3 VAIH­TEIS­TO

Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton tu­lee vaih­taa Ja­gu­a­ril­le tyy­pil­li­seen ta­paan eri­tyi­sen su­la­vas­ti ja il­man suu­rem­pia tö­mäh­dyk­siä. Van­hem­mis­sa S-Ty­peis­sä käy­te­tään For­din 5-vaih­tei­sia au­to­maat­ti­vaih­teis­to­ja (5R55N), jois­sa on ol­lut kyt­kin­pak­ko­jen ku­lu­mi­sen ai­heut­ta­mia toi­min­ta­häi­ri­öi­tä ki­lo­met­rien ker­ty­es­sä. Tuo­reem­mis­sa fa­ce­lift-vuo­si­mal­lien yk­si­löis­sä käy­te­tään kui­ten­kin ZF:n val­mis­ta­mia 6-por­tai­sia au­to­maat­ti­vaih­teis­to­ja (6HP26), jot­ka ovat var­sin kes­tä­viä. Vaih­teis­to­öl­jy ja -suo­da­tin on niis­sä­kin sil­ti hyvä vaih­taa noin 150 000 ki­lo­met­rin vä­lein.

4 KYN­NYS­KO­TE­LOT

S-Ty­pen ko­rin kyn­nys­ko­te­lot on suo­jat­tu muo­vi­sin lis­toin, joi­den al­le voi ajan myö­tä ker­tyä kos­teut­ta ja li­kaa, jol­loin ruos­tu­mi­sen ris­ki on il­mei­nen. Van­hem­mis­sa au­to­yk­si­löis­sä ruos­tet­ta voi ol­la jo run­saas­ti, jos se on pääs­syt pe­si­mään lis­tan suo­jis­sa. Lis­tan al­le on siis syy­tä kur­kis­taa – jos kiin­ni­tys­ruu­vit ei­vät pidä lis­taa enää kun­nol­la pai­kal­laan, on syy­tä huo­leen.

5 ALA­TU­KI­VAR­RET

Etu­ak­se­lil­la ala­tu­ki­var­ret muut­tu­vat ki­lo­met­rien ker­ty­es­sä ku­mi­pus­lil­taan vä­lyk­sel­li­sik­si, mikä joh­taa mää­rä­ai­kais­kat­sas­tuk­ses­sa hyl­käyk­seen. Osa on kui­ten­kin mel­ko edul­li­nen vaih­taa, ja työ on­nis­tuu tar­vit­ta­es­sa myös pä­te­väl­tä ko­ti­me­kaa­ni­kol­ta.

6 TAKA-AK­SE­LIS­TO

Au­ton ta­ka­pään al­le on eri­tyi­nen syy kur­kis­taa: kaik­kein van­hem­mis­sa vuo­si­mal­leis­sa taka-apu­run­ko on saat­ta­nut al­kaa ruos­tua huo­les­tut­ta­val­la ta­val­la. Jos apu­run­koon tu­lee rei­kiä, niin se on vaih­det­ta­va uu­teen tai eh­jään, ei­kä vaih­to ole pie­ni ei­kä myös­kään edul­li­nen työn osal­ta.

Ja­gu­ar S-Type 1999–2008

Ja­gu­a­rin luo­tet­ta­vuus­mai­ne ei ole 80-lu­vun mal­lien laa­tu­not­kah­duk­sen vuok­si ol­lut eri­tyi­sen mai­rit­te­le­va, mut­ta ajat siis to­dis­tet­ta­vas­ti muut­tu­vat. Suo­mes­sa Ja­gu­ar on edel­leen haas­ta­ja­merk­ki, mikä nä­kyy myös käy­tet­ty­jen jäl­ki­mark­ki­noil­la.

S-Ty­pel­lä on kui­ten­kin etu­naan aja­ton ima­go, ja li­säk­si se oli ylel­li­ses­ti va­rus­tel­tu. S-Ty­peä en­si­re­kis­te­röi­tiin Suo­mes­sa koko sen mal­li­his­to­ri­an ajan kes­ki­mää­rin mo­lem­min puo­lin sa­dan kap­pa­leen vuo­si­tah­tia. Li­säk­si au­to­ja on tuo­tu käy­tet­tyi­nä Suo­meen jon­kin ver­ran. Näin ol­len tar­jon­taa on käy­te­tyis­sä suh­teel­li­sen kat­ta­vas­ti, mut­ta ei kui­ten­kaan yl­lin kyl­lin.

Ben­sii­ni­moot­to­reis­ta pie­nin eli 2,5-lit­rai­nen V6 oli ly­hy­ti­käi­nen ku­ri­o­si­teet­ti, joka ei is­tu S-Ty­pen keu­lal­le eri­tyi­sen tyy­lik­kääs­ti vä­häi­sem­män voi­man­sa vuok­si, ja sik­si sitä kan­nat­taa vält­tää. Pal­jon aja­val­le 2,7-lit­rai­nen die­sel on ta­lou­del­li­sin vaih­to­eh­to.

Yli­pää­tään S-Type kan­nat­taa os­taa niin nuo­re­na kuin mah­dol­lis­ta, sil­lä laa­dul­li­nen ke­hi­tys niin si­säl­lä kuin tek­nii­kas­sa­kin oli huo­mat­ta­vaa 2000-lu­vun al­ku­vuo­si­na. Ko­ko­nai­suu­te­na par­haat kau­pat te­kee vuo­den 2004 jäl­kei­sis­sä fa­ce­lift-mal­leis­sa. V6- ja V8-moot­to­rit tar­jo­a­vat vä­sy­mä­tön­tä voi­maa, mut­ta nii­den ku­lu­tus­lu­ke­mat ovat sen mu­kai­set.

S-Type R:n os­ta­ja saa juu­ri sitä, mitä ti­laa: eri­koi­sen vauh­ti­hir­mun, joka var­mas­ti erot­tuu. Sen yl­lä­pi­to on kui­ten­kin mal­li­sar­jan kal­lein­ta, sil­lä no­peus on ai­na mak­sa­nut.

Tiuk­ka alus­ta kes­tää

Alus­ta vi­ri­tet­tiin fa­ce­lif­tis­sä lä­hes pin­ta­ko­vak­si, jo­ten au­to ei saa kal­lis­tel­la mut­kis­sa huo­mat­ta­vas­ti. S-Type oli uu­te­na var­sin hil­jai­nen, jo­ten ajo­me­lua tai tuu­len su­hi­noi­ta ei pi­täi­si hy­väs­sä yk­si­lös­sä kuu­lua käy­tet­ty­nä­kään. Yli­mää­räi­siä ää­niä tai ko­li­noi­ta ei saa epä­ta­sai­sel­la pin­nal­la aja­es­sa esiin­tyä. Kun­nos­sa ole­va yk­si­lö kul­kee moot­to­ri­tiel­lä va­kaas­ti ja suo­raan, ei­kä se ole uris­ta mok­sis­kaan. Oh­jaus saat­taa tun­tua en­sin ras­kaal­ta, mut­ta tun­tu­ma tie­hen on hyvä. Oh­jaus­vaih­de on Ja­gu­a­reil­le tyy­pil­li­seen ta­paan no­pea, mut­ta se pa­laut­taa sa­mal­la hy­vin.

Vuon­na 2005, jol­ta esi­merk­ki­au­tom­me on, Suo­men hin­nas­tos­sa oli nel­jä eri pe­rus­mal­lia: S-Type 2.7D (Clas­sic ja Exe­cu­ti­ve, hin­ta­e­ro 7 600 eu­roa), S-Type 3.0 V6 (Clas­sic ja Exe­cu­ti­ve, hin­ta­e­ro 10 300 eu­roa), S-Type 4.2 V8 Exe­cu­ti­ve (hin­ta 73 000 eu­roa) ja S-Type R (100 600 eu­roa). Tär­keim­mät erot Clas­si­cin ja Exe­cu­ti­ven vä­lil­lä oli­vat 6-por­tai­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, ta­ka­py­sä­köin­ti­tut­kat, au­to­maat­ti­ses­ti him­me­ne­vät taus­ta- ja si­vu­pei­lit, etuis­tui­mien sää­tö­jen muis­ti­toi­min­not, nah­ka­pääl­lys­tei­nen Exe­cu­ti­ve-oh­jaus­pyö­rä ja 17 tuu­man An­ta­res-ke­vyt­me­tal­li­van­teet. Ny­kyi­sin no­pe­as­ti yleis­ty­vä mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din oli jo tuol­loin Ja­gu­a­rin op­ti­o­lis­tal­la, mut­ta sen li­sä­hin­ta oli tun­tu­va 4 000 eu­roa.

It­sel­leen so­pi­vaa yk­si­löä et­sies­sä kan­nat­taa siis har­ki­ta tark­kaan, mit­kä va­rus­teet ovat it­sel­le tär­keim­piä – löy­tö­jä­kin voi teh­dä.

Huol­lot ja va­ra­o­sat

Ja­gu­ar S-Type 1999–2008

Huol­lot ovat van­hem­paan Ja­gu­a­riin kus­tan­nus­ta­soa aja­tel­len pie­ni Akil­leen kan­ta­pää – mut­ta vain pie­ni. Uu­dem­pien mal­lien kaik­ki huol­to­hin­nat ker­ro­taan ne­tis­sä mer­kin si­vus­tol­la avoi­mes­ti, ei­vät­kä nämä hin­nat eroa ylei­ses­tä kes­ki­ta­sos­ta mer­kit­se­väs­ti puo­leen tai toi­seen. Van­hem­piin mal­lei­hin, ku­ten esi­mer­kik­si S-Ty­peen, huol­lois­ta jou­tuu kui­ten­kin ai­na ky­sy­mään tar­jouk­sen erik­seen. Jos va­lin­ta osuu käyt­tä­mään mo­ni­merk­ki­huol­to­kor­jaa­moa, niin pe­rus­huol­lot saa edul­li­sim­min. Pie­neen vuo­si­huol­toon si­säl­ty­vät ta­val­li­ses­ti moot­to­ri­öl­jy, öl­jyn­suo­da­tin ja rai­ti­sil­ma­suo­da­tin sekä työt, isom­paan li­säk­si il­man­suo­da­tin ja polt­to­ai­ne­suo­da­tin vaih­to­töi­neen.

2,7-lit­rai­nen tur­bo­die­sel vaa­tii har­vem­min huo­len­pi­toa, sil­lä se huol­le­taan vuo­sit­tain tai 24 000 ki­lo­met­rin vä­lein. Var­si­nai­sen lo­ven yl­lä­pi­to­kuk­ka­roon te­kee 168 000 ki­lo­met­rin tai kym­me­nen vuo­den vä­lein teh­tä­vä ja­ko­pään hih­no­jen vaih­to. Sa­mal­la ker­taa ja­ko­pään hih­no­jen kans­sa vaih­de­taan ta­val­li­ses­ti myös polt­to­ai­neen kor­ke­a­pum­pun hih­na (vaih­to­vä­li 240 000 km tai 10 vuot­ta); moot­to­ris­sa on siis hih­nat niin etu- kuin ta­ka­pääs­sä­kin, mikä nos­taa tämä huol­lon hin­nan kor­ke­al­le. Ben­sii­ni­moot­to­reis­sa tätä ku­lu­e­rää ei ole, mut­ta huol­to­vä­li on ly­hy­em­pi eli 16 000 ki­lo­met­riä tai yk­si vuo­si. Ko­ko­nai­suu­te­na huol­to­jen hin­nat ovat hi­ve­nen ta­va­no­mais­ta kor­ke­am­mat.

Va­ra­o­sien suh­teen kes­ki-ikäi­sen Ja­gu­a­rin omis­ta­ja jou­tuu nä­ke­mään hie­man ta­val­lis­ta enem­män vai­vaa löy­tääk­seen tyy­pil­li­ses­ti ku­lu­via osia au­toon­sa – mut­ta vai­van­nä­kö kan­nat­taa. Kaik­kia ta­va­no­mai­sia ku­lu­tu­so­sia on jopa edul­li­sin hin­noin saa­ta­vil­la, kun­han jak­saa et­siä. Vain pyö­rän­laa­ke­reis­ta jou­tuu pu­lit­ta­maan hie­man ta­val­lis­ta enem­män. Voi­man­läh­tei­tä aja­tel­len edes die­sel­moot­to­ris­sa ko­val­la käy­töl­lä ole­vien vaih­to­tur­bo­jen hin­nat ei­vät suu­rem­min hät­käy­tä.

Yh­teen­ve­to

Ja­gu­ar S-Ty­pen edul­li­sim­pien yk­si­löi­den hin­nat ovat va­jon­neet ny­kyi­sin niin alas, et­tä mie­len­kiin­to he­rää heil­lä­kin, jot­ka ei­vät ole kos­kaan en­nen edes har­kin­neet ky­seis­tä merk­kiä. Luo­tet­ta­vuus on hy­väl­lä mal­lil­la, jo­ten jos S-Ty­pen muo­dot miel­lyt­tä­vät, voi ky­syä it­sel­tään: mik­si­pä ei? Yl­lä­pi­tä­mäl­lä au­toa muu­ta­man vuo­den on pian jo kä­sis­sä var­ma klas­sik­ko, ja ny­kyi­sis­tä pyyn­ti­hin­nois­ta ei enää mer­kit­tä­väs­sä mää­rin tul­la alas­päin.

Ja­gu­ar S-Type 2.7D V6 Clas­sic

Moot­to­ri V6, 2720 cm³, 153 kW (206 hv)/4000 r/min, 435 Nm/1900 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky 0–100 km/h 8,6 s, huip­pu­no­peus 227 km/h

Ku­lu­tus 7,8 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt 208 g/km

Voi­man­siir­to A6, ta­ka­ve­to

Mi­tat p. 4905, l. 1818, k. 1447 mm, ak­se­li­vä­li 2909 mm, oma­mas­sa 1790 kg, ta­va­ra­ti­la 400–810 l, tank­ki 68 l

Hin­ta uu­te­na 58 000 eu­roa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audi

Audi: Manua­a­li­vaih­teiset autot jäävät historiaan Suomen Audin maahan­tuon­ti­oh­jel­massa

Auto Bild.Uutiset
13.1.2022

Audi

Audi: Manua­a­li­vaih­teiset autot jäävät historiaan Suomen Audin maahan­tuon­ti­oh­jel­massa

Auto Bild.Uutiset
13.1.2022
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Classic Motorshow

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Auto Bild.Klassikot
28.4.2022
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!

Classic Motorshow

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Auto Bild.Klassikot
28.4.2022
Jeep Wrangler 4xe.

Jeep Wrangler 4xe.

Astara

Alfa Romeo Tonale: Aloittaa Astaran Suomessa edustamien Stellantis-brändien uutuusvuoden

Auto Bild.Uutiset
9.2.2022
Jeep Wrangler 4xe.

Jeep Wrangler 4xe.

Astara

Alfa Romeo Tonale: Aloittaa Astaran Suomessa edustamien Stellantis-brändien uutuusvuoden

Auto Bild.Uutiset
9.2.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Auto Bild 8/2022 kaupoissa

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikku­kuk­ka­kuosiin!

Hifimaailma

Rotelilta uusi cd-soitin/dac ja integroitu vahvistin

Hifimaailma

Tehot virtalähteen mukaan

Hifimaailma

200 wattia a-luokassa

Hifimaailma

Dac taskuun 

Hifimaailma

Atlaksen uudet kaapelit 

Hifimaailma

Piegan nauhakoksut

Hifimaailma

McIntoshin uusi viritin

Hifimaailma

AudioNec EVO 2

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikku­kuk­ka­kuosiin!

Hifimaailma

Rotelilta uusi cd-soitin/dac ja integroitu vahvistin

Hifimaailma

Tehot virtalähteen mukaan

Hifimaailma

200 wattia a-luokassa

Hifimaailma

Dac taskuun 

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina kannattaa kilpailuttaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila

Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa

Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin

Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa

Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa

Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.