Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Kumimaalin poisto on parhaimmillaan lastenleikkiä.

Kumimaalin poisto on parhaimmillaan lastenleikkiä.

Henri Posa

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

Tuote nimeltä kumimaali mahdollistaa maalipinnan poistamisen repimällä. Vertailimme kahden eri valmistajan uutuuksia. 

Auto Bild.Testit
18.9.2018

Maa­laus­tek­no­lo­gia on ko­ke­nut pie­noi­sen mul­lis­tuk­sen. Suo­men kie­les­sä ni­mel­lä ku­mi­maa­li tun­net­ta­va tuo­te mah­dol­lis­taa maa­la­tun pin­nan pois­ta­mi­sen re­pi­mäl­lä, sil­lä tämä uu­tuus­maa­li muo­dos­taa pin­nal­le ku­mi­mai­sen kal­von.

Otim­me ver­tai­luun kah­den val­mis­ta­jan tuot­teet eli Bil­te­ma Ku­mi­maa­lin ja Mas­ton RUB­BER­com­pin. Sa­maa har­maa­ta ei kui­ten­kaan löy­ty­nyt mo­lem­pien val­mis­ta­jien va­li­koi­mas­ta. Bil­te­man sävy on tum­mem­pi me­tal­lin­har­maa, Mas­to­nin vaa­le­am­pi van­ne­ho­pea.

Ku­mi­maa­lien val­mis­ta­jia on jo usei­ta, ja pu­he­kie­les­sä ku­mi­maa­lis­ta käy­te­tään tun­ne­tun tuo­te­ni­men mu­kai­ses­ti toi­si­naan myös ni­mi­tys­tä Plas­ti-Dip. Ku­mi­maa­lien saa­ta­vuus on pa­ran­tu­nut vii­mei­sen vuo­den ai­ka­na mer­kit­tä­väs­ti. Mut­ta ku­ten edel­lä to­det­tiin, val­mis­ta­jien vä­ri­kar­tat poik­ke­a­vat toi­sis­taan. Os­to­pää­tök­seen saat­taa siis vai­kut­taa rat­kai­se­vas­ti juu­ri tar­jol­la ole­va väri- tai sä­vy­va­li­koi­ma – vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on run­saas­ti.

Vertailussa olivat mukana Maston RUBBERcomp ja Biltema Kumimaali.

Vertailussa olivat mukana Maston RUBBERcomp ja Biltema Kumimaali.

Henri Posa

Ku­mi­maa­li on ää­rim­mäi­sen mo­ni­käyt­töis­tä, ja val­mis­ta­jat lu­pai­le­vat sen so­pi­van yh­teen pait­si me­tal­lin myös puun, la­sin, teks­tii­lien, muo­vin, ku­min ja pah­vin kans­sa. Au­to­puo­lel­la ku­mi­maa­lia käy­te­tään ylei­sim­min vaih­det­ta­es­sa van­tei­den vä­riä.

Maa­laa­mi­nen on tä­hän as­ti ol­lut var­sin py­sy­vä pro­ses­si, mut­ta nyt pin­ta on help­po pa­laut­taa al­ku­pe­räi­sek­si. Eli hie­man vil­lim­pää­kin vä­ri­maa­il­maa us­kal­taa ko­keil­la, kun se on help­po pois­taa. Ku­mi­maa­lin suo­sio pe­rus­tuu juu­ri tä­hän pois­ta­mi­sen help­poi­teen.

Ku­mi­maa­lien ver­tai­lun kul­ku

Ver­tai­lua var­ten maa­la­sim­me au­ton pö­ly­kap­se­lit. Ne on help­po ir­rot­taa ajo­neu­vos­ta, puh­dis­taa ja maa­la­ta ir­ral­laan sekä kiin­nit­tää ta­kai­sin ajo­neu­voon. Sa­mal­la au­to voi ol­la koko ajan ajos­sa, mi­kä­li ope­raa­tio ve­näh­tää. Van­tei­den kans­sa pro­ses­si on vain hie­man mut­kik­kaam­pi. Myös koko au­ton voi ku­mi­maa­la­ta, mut­ta se vaa­tii ai­na­kin kun­nol­li­sen työ­ti­lan.

Ir­ro­tuk­sen jäl­keen maa­lat­ta­va koh­de on pes­tä­vä huo­lel­li­ses­ti. Käy­tim­me pe­suun bi­o­ha­jo­a­vaa liu­o­tin­pe­su­ai­net­ta ja van­ne­har­jaa. Par­haan tu­lok­sen saa­vut­ta­mi­sek­si pin­nan voi­si vie­lä puh­dis­taa au­to­käyt­töön tar­koi­te­tul­la puh­dis­tus­sa­vel­la (eng­lan­nik­si de­tai­ling clay), mut­ta maa­laa­mi­nen on­nis­tuu il­man si­tä­kin. En­nen maa­laa­mis­ta pyy­him­me pin­nat hy­vän tar­tun­nan var­mis­ta­mi­sek­si si­li­ko­nin­pois­to­ai­neel­la.

Tär­kein­tä maa­laa­mi­ses­sa on kui­ten­kin riit­tä­vä suo­ja­va­rus­tus. Epä­on­nis­tu­nut­kin maa­laus­jäl­ki on mu­ka­vam­pi hy­väk­syä, kun oma ter­veys säi­lyy. Asi­al­li­nen hen­gi­tys­suo­jain on eh­do­ton va­rus­te, ja sil­mät on hyvä tur­va­ta suo­ja­la­sein.

Ku­mi­maa­lil­la maa­laa­mi­ses­sa ei ole mi­tään eri­kois­ta, jos on maa­lan­nut ai­em­min spra­y­maa­leil­la. Usei­ta ohui­ta ker­rok­sia ruis­ku­te­taan noin 20 sent­ti­met­rin etäi­syy­del­tä rau­hal­li­sin ja ta­sai­sin kä­den­liik­kein. Ker­ros­ten vä­lis­sä pin­nan an­ne­taan kui­vua oh­jei­den mu­kai­ses­ti noin kym­me­nen mi­nuut­tia. Läm­pö­ti­la vai­kut­taa kui­ten­kin pal­jon, ja läh­tö­koh­tai­ses­ti läm­pi­mäm­pi maa­laus­ti­la on yleen­sä pa­rem­pi.

Molemmilla vertailun kumimaaleilla saatiin heti ensimmäisellä yrityksellä varsin tasainen jälki.

Molemmilla vertailun kumimaaleilla saatiin heti ensimmäisellä yrityksellä varsin tasainen jälki.

Henri Posa

En­sim­mäi­nen ker­ros näyt­tää mel­ko to­den­nä­köi­ses­ti epä­ta­sai­sel­ta, mut­ta syy­tä huo­leen ei ole. Pik­ku­hil­jaa pin­ta ta­soit­tuu, ja tär­kein­tä on vält­tää ah­neh­ti­mas­ta tur­han pak­su­ja ker­rok­sia.

Lii­kaa ruis­kut­ta­mal­la saa ai­kaan ikä­viä va­lu­mia. Suo­si­tel­lut nel­jä mi­ni­mi­ker­ros­ta ovat hie­man vä­hän­lai­ses­ti – asi­as­ta li­sää myö­hem­min – jo­ten suo­si­tel­ta­vaa on maa­la­ta en­nem­min­kin lä­hem­mäs suo­si­tel­tua mak­si­mia eli kah­dek­saa ker­ros­ta. Han­ka­lat muo­dot, ku­ten van­teis­sa van­ne­pult­tien rei­ät, voi­vat tuot­taa on­gel­mia saa­vut­taa riit­tä­vä ker­ros­pak­suus.

Mi­ten puh­dis­te­taan?

Maa­lin kui­vut­tua kun­nol­la pö­ly­kap­se­lit voi lait­taa ta­kai­sin au­ton al­le. Bil­te­man me­tal­lin­har­maa muut­taa ajo­neu­von ul­ko­nä­köä, kun taas Mas­to­nin van­ne­ho­pea on hy­vin lä­hel­lä pö­ly­kap­se­lei­den al­ku­pe­räis­sä­vyä. On puh­taas­ti ma­ku­a­sia, kum­mas­ta pi­tää enem­män, jo­ten se jää­köön ver­tai­lun ul­ko­puo­lel­le.

Ku­mi­maa­li­pin­nan pe­se­mi­sen kans­sa kan­nat­taa ol­la hie­man va­ro­vai­nen, sil­lä ag­g­res­sii­vi­nen kä­sit­te­ly kar­ke­al­la har­jal­la saat­taa ir­rot­taa pin­nan. Sa­moin hii­li­ve­ty­liu­o­tin tai pien­pois­to­ai­ne liu­ot­taa maa­lin ja saa sen ikään kuin su­la­maan pois. Ku­mi­maa­li­pin­nan kar­heu­des­ta ja suu­rem­mas­ta kit­kas­ta joh­tu­en sen saa­mi­nen puh­taak­si on mi­ni­maa­li­ses­ti han­ka­lam­paa kuin nor­maa­lin maa­li­pin­nan puh­dis­ta­mi­nen.

Mastonin vannehopea on sävyltään hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäistä.

Mastonin vannehopea on sävyltään hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäistä.

Henri Posa

Ku­mi­maa­lit kes­ti­vät on­gel­mit­ta nor­maa­lia kä­sin­pe­sua van­ne­har­jal­la ja van­teil­le tar­koi­te­tuil­la pH-neut­raa­leil­la pe­su­ai­neil­la koko ver­tai­lu­jak­son ajan. Puh­taa­na­pi­to on ku­mi­maa­leil­la muu­ten­kin pie­nem­pi on­gel­ma, sil­lä ai­na­han maa­li­ker­rok­sen voi uu­sia. Täs­tä voi myös to­de­ta si­vu­huo­mau­tuk­se­na, et­tä tum­mem­mas­ta pin­nas­ta lika ei ero­tu sa­mal­la ta­val­la kuin vaa­le­as­ta.

Lo­pul­ta koit­ti päi­vä, kun ku­mi­maa­lit pois­tet­tiin pin­nas­ta – ja näin pääs­tään pa­laa­maan maa­li­ker­rok­sen pak­suu­teen. Pö­ly­kap­se­lit sai­vat pin­taan­sa nel­jä ohut­ta ker­ros­ta ku­mi­maa­lia, mikä oli lii­an vä­hän. Hyvä oh­je on 1,5 purk­kia maa­lia yh­tä van­net­ta koh­den.

Tes­tis­sä ku­lui vain yk­si spra­y­pur­kil­li­nen kah­ta pö­ly­kap­se­lia koh­den, joka vih­ja­si tu­le­vis­ta on­gel­mis­ta. Tä­män seu­rauk­se­na ku­mi­maa­lin nyp­pi­mi­nen ir­ti tuot­ti hie­man vai­vaa. On­nek­si ku­mi­maa­lin saa liu­ke­ne­maan hii­li­ve­ty­liu­ot­ti­mil­la, jos pois­ta­mi­nen tuot­taa on­gel­mia.

Kumimaalin poistaminen on lastenleikkiä, jos maalikerros on tarpeeksi paksu.

Kumimaalin poistaminen on lastenleikkiä, jos maalikerros on tarpeeksi paksu.

Henri Posa

Ero­ja vai­kea löy­tää

To­del­li­sia ero­ja ai­nei­den vä­lil­lä on har­maan sä­vyä lu­kuun ot­ta­mat­ta mah­do­ton­ta löy­tää. Maa­lien le­vit­tä­mi­nen su­juu sa­mal­la ta­voin, kui­vu­mi­ses­sa ei ha­vait­tu ero­ja, ei­kä maa­lauk­sen lop­pu­tu­los poi­ken­nut maa­laa­jan kä­den­jäl­keä enem­pää. Mo­lem­mat tuot­teet kes­ti­vät pin­nas­sa use­am­man kuu­kau­den kes­tä­neen tes­ti­jak­son, jon­ka ai­ka­na kap­se­lit sai­vat pin­taan­sa maan­tie­suo­laa ja ko­ki­vat ko­via pak­ka­sia.

Mo­lem­mis­sa spra­y­pak­kauk­sis­sa oli ident­ti­ses­ti sa­man­lai­set suut­ti­met, ja myös tuot­tei­den oh­jeet muis­tut­ta­vat toi­si­aan var­sin pal­jon. Kah­ta ver­tail­tua ku­mi­maa­lia on­kin mah­do­ton­ta lait­taa pa­rem­muus­jär­jes­tyk­seen, sil­lä mo­lem­mat suo­riu­tui­vat tes­tis­tä eri­no­mai­ses­ti.

Kumimaali peitti mutta ei poistanut pölykapseleissa olleita naarmuja.

Kumimaali peitti mutta ei poistanut pölykapseleissa olleita naarmuja.

Henri Posa

Ku­mi­maa­li tar­jo­aa eri­no­mai­sen vaih­to­eh­don tal­vi­van­tei­den suo­jaa­mi­seen maan­tie­suo­lal­ta, jos pi­tää maa­laa­mis­ta mie­lek­kääm­pä­nä kuin va­haa­mis­ta. Ku­mi­maa­li on kui­ten­kin huo­mat­ta­vas­ti kal­liim­pi rat­kai­su kuin va­haus.

Tä­hän as­ti sitä on käy­tet­ty edul­li­se­na ta­pa­na vaih­taa van­tei­den vä­riä, jo­hon se kiis­tat­ta myös so­pii. Li­säk­si ku­mi­maa­lil­le löy­tyy mo­nia hie­man yl­lät­tä­väm­piä käyt­tö­tar­koi­tuk­sia, ku­ten ku­lah­ta­nei­den muo­vi­o­sien ehos­ta­mi­nen ta­kai­sin kau­niin mat­ta­pin­tai­sik­si. 

Mas­ton RUB­BER­comp

Os­to­paik­ka: Tok­man­ni

Pak­kaus­ko­ko: 400 ml

Hin­ta: 11,95 eu­roa

Lit­ra­hin­ta: 29,90 e/lit­ra

Bil­te­ma Ku­mi­maa­li

Os­to­paik­ka: Bil­te­ma

Pak­kaus­ko­ko: 400 ml

Hin­ta: 10,90 eu­roa

Lit­ra­hin­ta: 27,25 e/lit­ra

Hen­ri Posa

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Polestar

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Auto Bild.Uutiset
12.1.2023
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Polestar

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Auto Bild.Uutiset
12.1.2023
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

Automobili Pininfarina

Automobili Pininfarinan Battista-superauto: Rikkoi sarjan nopeusennätyksiä – mutta myös maailman nopeimmin pysähtyvä täyssähköauto!

Auto Bild.Superautot
23.2.2023
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

Automobili Pininfarina

Automobili Pininfarinan Battista-superauto: Rikkoi sarjan nopeusennätyksiä – mutta myös maailman nopeimmin pysähtyvä täyssähköauto!

Auto Bild.Superautot
23.2.2023
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow: Brändin viimeinen V12 Coupe

Auto Bild.Uutiset
3.4.2023
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow: Brändin viimeinen V12 Coupe

Auto Bild.Uutiset
3.4.2023

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Auto Bild 7/2023 on kaupoissa

1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konsep­tiur­hei­luauto entisöitiin

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto

Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa

Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylikuulumisen säätöä dac-esivahvistimella 

Hifimaailma

Conrad-Johnsonin uusi referens­sie­si­vah­vistin

Koti ja keittiö

Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnon­lä­hei­syyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema

Koti ja keittiö

Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”

Koti ja keittiö

Koti kattojen yllä: Saunan lauteilta näkyvät jäänmurtajat

Hifimaailma

McIntoshin uusi vintage-kaiutin 

Hifimaailma

Provokaattori

Hifimaailma

Likainen viikonloppu

Hifimaailma

Tyrannosaurus REX 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto

Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Ylikuulumisen säätöä dac-esivahvistimella 

Hifimaailma

Conrad-Johnsonin uusi referens­sie­si­vah­vistin

Koti ja keittiö

Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnon­lä­hei­syyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema

Koti ja keittiö

Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”

Koti ja keittiö

Koti kattojen yllä: Saunan lauteilta näkyvät jäänmurtajat

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!

Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmai­lu­näy­tök­sessä kesäkuussa

Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista

Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui

Mercedes-Benz E-sarja: Pisto­ke­la­dat­ta­villa hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä

Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024

Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona

Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!

Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmai­lu­näy­tök­sessä kesäkuussa

Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista

Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui

Mercedes-Benz E-sarja: Pisto­ke­la­dat­ta­villa hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä

Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024

Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona

Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2