Kumimaalin poisto on parhaimmillaan lastenleikkiä.
Henri Posa
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
Tuote nimeltä kumimaali mahdollistaa maalipinnan poistamisen repimällä. Vertailimme kahden eri valmistajan uutuuksia.
Maalausteknologia on kokenut pienoisen mullistuksen. Suomen kielessä nimellä kumimaali tunnettava tuote mahdollistaa maalatun pinnan poistamisen repimällä, sillä tämä uutuusmaali muodostaa pinnalle kumimaisen kalvon.
Otimme vertailuun kahden valmistajan tuotteet eli Biltema Kumimaalin ja Maston RUBBERcompin. Samaa harmaata ei kuitenkaan löytynyt molempien valmistajien valikoimasta. Bilteman sävy on tummempi metallinharmaa, Mastonin vaaleampi vannehopea.
Kumimaalien valmistajia on jo useita, ja puhekielessä kumimaalista käytetään tunnetun tuotenimen mukaisesti toisinaan myös nimitystä Plasti-Dip. Kumimaalien saatavuus on parantunut viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Mutta kuten edellä todettiin, valmistajien värikartat poikkeavat toisistaan. Ostopäätökseen saattaa siis vaikuttaa ratkaisevasti juuri tarjolla oleva väri- tai sävyvalikoima – värivaihtoehtoja on runsaasti.
Vertailussa olivat mukana Maston RUBBERcomp ja Biltema Kumimaali.
Henri Posa
Kumimaali on äärimmäisen monikäyttöistä, ja valmistajat lupailevat sen sopivan yhteen paitsi metallin myös puun, lasin, tekstiilien, muovin, kumin ja pahvin kanssa. Autopuolella kumimaalia käytetään yleisimmin vaihdettaessa vanteiden väriä.
Maalaaminen on tähän asti ollut varsin pysyvä prosessi, mutta nyt pinta on helppo palauttaa alkuperäiseksi. Eli hieman villimpääkin värimaailmaa uskaltaa kokeilla, kun se on helppo poistaa. Kumimaalin suosio perustuu juuri tähän poistamisen helppoiteen.
Kumimaalien vertailun kulku
Vertailua varten maalasimme auton pölykapselit. Ne on helppo irrottaa ajoneuvosta, puhdistaa ja maalata irrallaan sekä kiinnittää takaisin ajoneuvoon. Samalla auto voi olla koko ajan ajossa, mikäli operaatio venähtää. Vanteiden kanssa prosessi on vain hieman mutkikkaampi. Myös koko auton voi kumimaalata, mutta se vaatii ainakin kunnollisen työtilan.
Irrotuksen jälkeen maalattava kohde on pestävä huolellisesti. Käytimme pesuun biohajoavaa liuotinpesuainetta ja vanneharjaa. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi pinnan voisi vielä puhdistaa autokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella (englanniksi detailing clay), mutta maalaaminen onnistuu ilman sitäkin. Ennen maalaamista pyyhimme pinnat hyvän tartunnan varmistamiseksi silikoninpoistoaineella.
Tärkeintä maalaamisessa on kuitenkin riittävä suojavarustus. Epäonnistunutkin maalausjälki on mukavampi hyväksyä, kun oma terveys säilyy. Asiallinen hengityssuojain on ehdoton varuste, ja silmät on hyvä turvata suojalasein.
Kumimaalilla maalaamisessa ei ole mitään erikoista, jos on maalannut aiemmin spraymaaleilla. Useita ohuita kerroksia ruiskutetaan noin 20 senttimetrin etäisyydeltä rauhallisin ja tasaisin kädenliikkein. Kerrosten välissä pinnan annetaan kuivua ohjeiden mukaisesti noin kymmenen minuuttia. Lämpötila vaikuttaa kuitenkin paljon, ja lähtökohtaisesti lämpimämpi maalaustila on yleensä parempi.
Molemmilla vertailun kumimaaleilla saatiin heti ensimmäisellä yrityksellä varsin tasainen jälki.
Henri Posa
Ensimmäinen kerros näyttää melko todennäköisesti epätasaiselta, mutta syytä huoleen ei ole. Pikkuhiljaa pinta tasoittuu, ja tärkeintä on välttää ahnehtimasta turhan paksuja kerroksia.
Liikaa ruiskuttamalla saa aikaan ikäviä valumia. Suositellut neljä minimikerrosta ovat hieman vähänlaisesti – asiasta lisää myöhemmin – joten suositeltavaa on maalata ennemminkin lähemmäs suositeltua maksimia eli kahdeksaa kerrosta. Hankalat muodot, kuten vanteissa vannepulttien reiät, voivat tuottaa ongelmia saavuttaa riittävä kerrospaksuus.
Miten puhdistetaan?
Maalin kuivuttua kunnolla pölykapselit voi laittaa takaisin auton alle. Bilteman metallinharmaa muuttaa ajoneuvon ulkonäköä, kun taas Mastonin vannehopea on hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäissävyä. On puhtaasti makuasia, kummasta pitää enemmän, joten se jääköön vertailun ulkopuolelle.
Kumimaalipinnan pesemisen kanssa kannattaa olla hieman varovainen, sillä aggressiivinen käsittely karkealla harjalla saattaa irrottaa pinnan. Samoin hiilivetyliuotin tai pienpoistoaine liuottaa maalin ja saa sen ikään kuin sulamaan pois. Kumimaalipinnan karheudesta ja suuremmasta kitkasta johtuen sen saaminen puhtaaksi on minimaalisesti hankalampaa kuin normaalin maalipinnan puhdistaminen.
Mastonin vannehopea on sävyltään hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäistä.
Henri Posa
Kumimaalit kestivät ongelmitta normaalia käsinpesua vanneharjalla ja vanteille tarkoitetuilla pH-neutraaleilla pesuaineilla koko vertailujakson ajan. Puhtaanapito on kumimaaleilla muutenkin pienempi ongelma, sillä ainahan maalikerroksen voi uusia. Tästä voi myös todeta sivuhuomautuksena, että tummemmasta pinnasta lika ei erotu samalla tavalla kuin vaaleasta.
Lopulta koitti päivä, kun kumimaalit poistettiin pinnasta – ja näin päästään palaamaan maalikerroksen paksuuteen. Pölykapselit saivat pintaansa neljä ohutta kerrosta kumimaalia, mikä oli liian vähän. Hyvä ohje on 1,5 purkkia maalia yhtä vannetta kohden.
Testissä kului vain yksi spraypurkillinen kahta pölykapselia kohden, joka vihjasi tulevista ongelmista. Tämän seurauksena kumimaalin nyppiminen irti tuotti hieman vaivaa. Onneksi kumimaalin saa liukenemaan hiilivetyliuottimilla, jos poistaminen tuottaa ongelmia.
Kumimaalin poistaminen on lastenleikkiä, jos maalikerros on tarpeeksi paksu.
Henri Posa
Eroja vaikea löytää
Todellisia eroja aineiden välillä on harmaan sävyä lukuun ottamatta mahdotonta löytää. Maalien levittäminen sujuu samalla tavoin, kuivumisessa ei havaittu eroja, eikä maalauksen lopputulos poikennut maalaajan kädenjälkeä enempää. Molemmat tuotteet kestivät pinnassa useamman kuukauden kestäneen testijakson, jonka aikana kapselit saivat pintaansa maantiesuolaa ja kokivat kovia pakkasia.
Molemmissa spraypakkauksissa oli identtisesti samanlaiset suuttimet, ja myös tuotteiden ohjeet muistuttavat toisiaan varsin paljon. Kahta vertailtua kumimaalia onkin mahdotonta laittaa paremmuusjärjestykseen, sillä molemmat suoriutuivat testistä erinomaisesti.
Kumimaali peitti mutta ei poistanut pölykapseleissa olleita naarmuja.
Henri Posa
Kumimaali tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon talvivanteiden suojaamiseen maantiesuolalta, jos pitää maalaamista mielekkäämpänä kuin vahaamista. Kumimaali on kuitenkin huomattavasti kalliimpi ratkaisu kuin vahaus.
Tähän asti sitä on käytetty edullisena tapana vaihtaa vanteiden väriä, johon se kiistatta myös sopii. Lisäksi kumimaalille löytyy monia hieman yllättävämpiä käyttötarkoituksia, kuten kulahtaneiden muoviosien ehostaminen takaisin kauniin mattapintaisiksi.
Maston RUBBERcomp
Ostopaikka: Tokmanni
Pakkauskoko: 400 ml
Hinta: 11,95 euroa
Litrahinta: 29,90 e/litra
Biltema Kumimaali
Ostopaikka: Biltema
Pakkauskoko: 400 ml
Hinta: 10,90 euroa
Litrahinta: 27,25 e/litra
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Kolme sukupolvea saman katon alla upouudessa talossa
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Marantzin langaton pallo
Saksalaista käsityötä
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Kaiuttimet selin nurkassa
Quad 33/303 jälleen saatavana
Valoa ja ääntä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI