Kumimaalin poisto on parhaimmillaan lastenleikkiä.
Henri Posa
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
Tuote nimeltä kumimaali mahdollistaa maalipinnan poistamisen repimällä. Vertailimme kahden eri valmistajan uutuuksia.
Maalausteknologia on kokenut pienoisen mullistuksen. Suomen kielessä nimellä kumimaali tunnettava tuote mahdollistaa maalatun pinnan poistamisen repimällä, sillä tämä uutuusmaali muodostaa pinnalle kumimaisen kalvon.
Otimme vertailuun kahden valmistajan tuotteet eli Biltema Kumimaalin ja Maston RUBBERcompin. Samaa harmaata ei kuitenkaan löytynyt molempien valmistajien valikoimasta. Bilteman sävy on tummempi metallinharmaa, Mastonin vaaleampi vannehopea.
Kumimaalien valmistajia on jo useita, ja puhekielessä kumimaalista käytetään tunnetun tuotenimen mukaisesti toisinaan myös nimitystä Plasti-Dip. Kumimaalien saatavuus on parantunut viimeisen vuoden aikana merkittävästi. Mutta kuten edellä todettiin, valmistajien värikartat poikkeavat toisistaan. Ostopäätökseen saattaa siis vaikuttaa ratkaisevasti juuri tarjolla oleva väri- tai sävyvalikoima – värivaihtoehtoja on runsaasti.
Vertailussa olivat mukana Maston RUBBERcomp ja Biltema Kumimaali.
Henri Posa
Kumimaali on äärimmäisen monikäyttöistä, ja valmistajat lupailevat sen sopivan yhteen paitsi metallin myös puun, lasin, tekstiilien, muovin, kumin ja pahvin kanssa. Autopuolella kumimaalia käytetään yleisimmin vaihdettaessa vanteiden väriä.
Maalaaminen on tähän asti ollut varsin pysyvä prosessi, mutta nyt pinta on helppo palauttaa alkuperäiseksi. Eli hieman villimpääkin värimaailmaa uskaltaa kokeilla, kun se on helppo poistaa. Kumimaalin suosio perustuu juuri tähän poistamisen helppoiteen.
Kumimaalien vertailun kulku
Vertailua varten maalasimme auton pölykapselit. Ne on helppo irrottaa ajoneuvosta, puhdistaa ja maalata irrallaan sekä kiinnittää takaisin ajoneuvoon. Samalla auto voi olla koko ajan ajossa, mikäli operaatio venähtää. Vanteiden kanssa prosessi on vain hieman mutkikkaampi. Myös koko auton voi kumimaalata, mutta se vaatii ainakin kunnollisen työtilan.
Irrotuksen jälkeen maalattava kohde on pestävä huolellisesti. Käytimme pesuun biohajoavaa liuotinpesuainetta ja vanneharjaa. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi pinnan voisi vielä puhdistaa autokäyttöön tarkoitetulla puhdistussavella (englanniksi detailing clay), mutta maalaaminen onnistuu ilman sitäkin. Ennen maalaamista pyyhimme pinnat hyvän tartunnan varmistamiseksi silikoninpoistoaineella.
Tärkeintä maalaamisessa on kuitenkin riittävä suojavarustus. Epäonnistunutkin maalausjälki on mukavampi hyväksyä, kun oma terveys säilyy. Asiallinen hengityssuojain on ehdoton varuste, ja silmät on hyvä turvata suojalasein.
Kumimaalilla maalaamisessa ei ole mitään erikoista, jos on maalannut aiemmin spraymaaleilla. Useita ohuita kerroksia ruiskutetaan noin 20 senttimetrin etäisyydeltä rauhallisin ja tasaisin kädenliikkein. Kerrosten välissä pinnan annetaan kuivua ohjeiden mukaisesti noin kymmenen minuuttia. Lämpötila vaikuttaa kuitenkin paljon, ja lähtökohtaisesti lämpimämpi maalaustila on yleensä parempi.
Molemmilla vertailun kumimaaleilla saatiin heti ensimmäisellä yrityksellä varsin tasainen jälki.
Henri Posa
Ensimmäinen kerros näyttää melko todennäköisesti epätasaiselta, mutta syytä huoleen ei ole. Pikkuhiljaa pinta tasoittuu, ja tärkeintä on välttää ahnehtimasta turhan paksuja kerroksia.
Liikaa ruiskuttamalla saa aikaan ikäviä valumia. Suositellut neljä minimikerrosta ovat hieman vähänlaisesti – asiasta lisää myöhemmin – joten suositeltavaa on maalata ennemminkin lähemmäs suositeltua maksimia eli kahdeksaa kerrosta. Hankalat muodot, kuten vanteissa vannepulttien reiät, voivat tuottaa ongelmia saavuttaa riittävä kerrospaksuus.
Miten puhdistetaan?
Maalin kuivuttua kunnolla pölykapselit voi laittaa takaisin auton alle. Bilteman metallinharmaa muuttaa ajoneuvon ulkonäköä, kun taas Mastonin vannehopea on hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäissävyä. On puhtaasti makuasia, kummasta pitää enemmän, joten se jääköön vertailun ulkopuolelle.
Kumimaalipinnan pesemisen kanssa kannattaa olla hieman varovainen, sillä aggressiivinen käsittely karkealla harjalla saattaa irrottaa pinnan. Samoin hiilivetyliuotin tai pienpoistoaine liuottaa maalin ja saa sen ikään kuin sulamaan pois. Kumimaalipinnan karheudesta ja suuremmasta kitkasta johtuen sen saaminen puhtaaksi on minimaalisesti hankalampaa kuin normaalin maalipinnan puhdistaminen.
Mastonin vannehopea on sävyltään hyvin lähellä pölykapseleiden alkuperäistä.
Henri Posa
Kumimaalit kestivät ongelmitta normaalia käsinpesua vanneharjalla ja vanteille tarkoitetuilla pH-neutraaleilla pesuaineilla koko vertailujakson ajan. Puhtaanapito on kumimaaleilla muutenkin pienempi ongelma, sillä ainahan maalikerroksen voi uusia. Tästä voi myös todeta sivuhuomautuksena, että tummemmasta pinnasta lika ei erotu samalla tavalla kuin vaaleasta.
Lopulta koitti päivä, kun kumimaalit poistettiin pinnasta – ja näin päästään palaamaan maalikerroksen paksuuteen. Pölykapselit saivat pintaansa neljä ohutta kerrosta kumimaalia, mikä oli liian vähän. Hyvä ohje on 1,5 purkkia maalia yhtä vannetta kohden.
Testissä kului vain yksi spraypurkillinen kahta pölykapselia kohden, joka vihjasi tulevista ongelmista. Tämän seurauksena kumimaalin nyppiminen irti tuotti hieman vaivaa. Onneksi kumimaalin saa liukenemaan hiilivetyliuottimilla, jos poistaminen tuottaa ongelmia.
Kumimaalin poistaminen on lastenleikkiä, jos maalikerros on tarpeeksi paksu.
Henri Posa
Eroja vaikea löytää
Todellisia eroja aineiden välillä on harmaan sävyä lukuun ottamatta mahdotonta löytää. Maalien levittäminen sujuu samalla tavoin, kuivumisessa ei havaittu eroja, eikä maalauksen lopputulos poikennut maalaajan kädenjälkeä enempää. Molemmat tuotteet kestivät pinnassa useamman kuukauden kestäneen testijakson, jonka aikana kapselit saivat pintaansa maantiesuolaa ja kokivat kovia pakkasia.
Molemmissa spraypakkauksissa oli identtisesti samanlaiset suuttimet, ja myös tuotteiden ohjeet muistuttavat toisiaan varsin paljon. Kahta vertailtua kumimaalia onkin mahdotonta laittaa paremmuusjärjestykseen, sillä molemmat suoriutuivat testistä erinomaisesti.
Kumimaali peitti mutta ei poistanut pölykapseleissa olleita naarmuja.
Henri Posa
Kumimaali tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon talvivanteiden suojaamiseen maantiesuolalta, jos pitää maalaamista mielekkäämpänä kuin vahaamista. Kumimaali on kuitenkin huomattavasti kalliimpi ratkaisu kuin vahaus.
Tähän asti sitä on käytetty edullisena tapana vaihtaa vanteiden väriä, johon se kiistatta myös sopii. Lisäksi kumimaalille löytyy monia hieman yllättävämpiä käyttötarkoituksia, kuten kulahtaneiden muoviosien ehostaminen takaisin kauniin mattapintaisiksi.
Maston RUBBERcomp
Ostopaikka: Tokmanni
Pakkauskoko: 400 ml
Hinta: 11,95 euroa
Litrahinta: 29,90 e/litra
Biltema Kumimaali
Ostopaikka: Biltema
Pakkauskoko: 400 ml
Hinta: 10,90 euroa
Litrahinta: 27,25 e/litra
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Uuden DS:n ohjaamo
Uuden DS:n ohjaamo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klipschorn ja La Scala go active
McIntoshilta striimeri-dac
Piilotettu digitaalinen totuus
JICOn businessluokka
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
Kulminaatiopiste
Menovinkki viikonlopulle: HighEnd-messut Helsingissä
Hyvä Moca
AC/DC-levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
KOEAJOT
FOKUS MEDIA
Klipschorn ja La Scala go active
McIntoshilta striimeri-dac
Piilotettu digitaalinen totuus
JICOn businessluokka
Heini Riitahuhta: ”Voisi olla helpompaa olla puhtaasti muotoilija tai taiteilija, mutta olen antanut itselleni luvan olla molempia”
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa
Porsche Macan voitti talviautotestin
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi