Muista pestä peräkärry säännöllisesti, jotta se ei ruostu.
Petri Blomqvist
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Nyt laitetaan peräkärry kesäkuntoon! Moni huoltaa peräkärrynsä itse, joten annamme ohjeita vuosittaisen kunnossapitohuollon tekemiseen.
Peräkärry on varsin yksinkertainen laite, joten sen vuosihuoltoa ei yleensä teettää liikkeessä – ja varsin usein se jää tekemättä. Ajatellaan, että tehdään kun keritään – mutta syksyllä huomataan, että ei sitten keritty... Taustalla voi olla myös epätietoisuus siitä, mitä kärrylle pitäisi tehdä. Onneksi normaalit peräkärryn huoltotoimenpiteet eivät ole vaikeita, eikä huollon tekeminen edellytä erityistä paikkaa tai erikoistyökaluja.
Huollon tekemiseen kannattaa varata aikaa 1–2 tuntia. Jarrullinen kärry aiheuttaa hieman enemmän työtä kuin jarruton. Matkailuvaunuissa on huomattavasti enemmän tarkastettavia ja huollettavia kohteita, mutta vaunut on jätetty tämän jutun ulkopuolelle.
Valot ovat monessa kärryssä murheenkryyni, joten ongelmien ennaltaehkäisy oheisilla vinkeillä kannattaa. Vika on harvoin polttimossa, useimmiten se johtuu hapettumista, sähköjohdoista tai pistokkeista.
Petri Blomqvist
Jos huoltaessa törmää ongelmiin tai isompiin vikoihin, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Perävaunuhuoltoja mainostavia korjaamoita on tosin yllättävän vähän. Jos sellaista ei löydy kotikulmilta, niin useimmat autokorjaamot huoltavat ja korjaavat todennäköisesti myös peräkärryjä.
Kyse on lähinnä palvelualttiudesta, sillä kärryjen huolto ja korjaus ei ole erityistä koulutusta vaativaa rakettitiedettä.
Uuden kärryn ensimmäiset huollot kannattaa teettää valmistajan valtuuttamassa huoltoliikkeessä, jotta takuu säilyy. Seuraavat ohjeet onkin tarkoitettu vanhempien kärryjen kanssa toimiville tee se itse -tekijöille. Ohjeita varten on yhdistelty perävaunuvalmistajien ohjeita ja haastateltu autoalan ammatillista kouluttajaa, karavaanaria ja tiepalvelukonkaria Tapani Virtasta.
Renkaat ruvella vai hyvässä hapessa?
Peräkärryjen renkaat ovat raskaalla kuormituksella. Lastin painopisteen on oltava suunnilleen akseli(e) n kohdalla tai korkeintaan aavistuksen sen/niiden etupuolella. Vetoaisalle ja -koukulle pitää tulla hieman painoa, mutta ei enempää kuin 25 kg tai neljä prosenttia koko vaunun senhetkisestä painosta eli kytkentämassasta.
Näin siitä huolimatta, että 1 300-kiloiseksi lastatussa kärryssä aisapainon pitäisi olla korkeintaan 52 kg. Silloin kaksipyöräisessä kärryssä tulee 624 kg molemmille renkaille. Vastaava paino tulee autossa yhdelle renkaalle, jos auto painaa noin 2,5 tonnia. Ja autoissa on kuitenkin aivan toisen kaliiperin renkaat kuin perävaunuissa.
Painon vuoksi kärryssä alkaa yleensä ensimmäiseksi hajota runko renkaan sisällä. Tämän voi huomata renkaan kylkiin tulleista pullistumista. Rungoltaan hajoava rengas saattaa hajota vaarallisesti kesken ajon. Rungoltaan hajonnutta rengasta ei pysty paikkaamaan renkaanpaikkausaineella. Peräkärryä varten kannattaakin pitää mukana vararengasta ja hallitunkkia – tai ainakin varoituskolmiota, jos kärry jää tienvarteen.
Laakerin mahdollisen välyksen tuntee viittä vaille yksi -otteella lonksuttamalla yllättävän helposti. Toisissa kärryissä välystä pitää olla 13 milliä, toisissa ei yhtään.
Petri Blomqvist
Hajoamisten välttämiseksi Tapani Virtanen suosittelee uusimaan raskaiden jarrullisten kärryjen renkaat viiden ja kevyiden kärryjen renkaat kymmenen vuoden välein. Uusia renkaita ostettaessa kannattaa harkita kestävämmän rungon omaavia renkaita – niissä on kokomerkinnän perässä kirjain C. Kestävyys nostaa renkaan hintaa 20–30 euroa. Myös kärryn renkaat kannattaa tasapainottaa.
Vuositarkastuksessa katsotaan renkaiden yleiskunnon lisäksi niiden kulutuspinta, ilmanpaineet ja pyöränpulttien kireys. Pulteille on hyvä kireys ristikkoavaimella käsivoimin tehtävä kiristys. Momenttiavainta käytettäessä 120 Nm on riittävä momentti. Kulutuspintaa on oltava lain mukaan vähintään 1,6 milliä eli saman verran kuin henkilöauton kesärenkaissa, mutta muutama lisämilli parantaa turvallisuutta.
Ilmanpaineissa noudatetaan valmistajan suositusta, jos sellainen löytyy. Normaaleille renkaille esimerkiksi Muuli/Juncar suosittelee 2,2 baria, AKU 2,5 baria ja Majava/Raunistula 2,7–2,8 baria. C-renkaille suositukset ovat luokkaa 3,5–4,0 baria. Jotkut suosittelevat täyden kuorman paineita erikseen, jolloin ne ovat yli kolme baria ja C-renkaille jopa yli neljä baria.
”Renkaassa on pieni ilmatilavuus, joten sitä pitää korvata paineella”, Virtanen kommentoi. Hän suosittelee tavallisille renkaille tasan kolmen barin painetta, jos muuta ohjetta ei ole.
Ei laakereille lepäämään – eikä ruosteeseen
Renkaiden lisäksi myös pyöränlaakerit ovat kovalla rasituksella. Niiden korjaaminen vaatii hieman enemmän tee se itse henkisyyttä, mutta välysten testaus onnistuu yllättävän helposti keneltä tahansa.
Laakereita on pääasiassa kahta tyyppiä. Kartiorullalaakeria pitää rasvata, ja siinä pitää olla pieni 1–3 millin välys, jotta laakeri ei leikkaa kiinni. Se testataan ottamalla renkaasta kiinni ”5 vaille 1” -otteella ja heiluttamalla kevyesti edestakaisin. Välyksen tuntee tätä otetta käyttäessään helposti, ja sen määrän pystyy maallikkokin suunnilleen arvioimaan.
Toisena laakerimallina käytetään viistokuulalaakeria. Se on käytännössä välyksetön ja tehtaalla valmiiksi rasvattu eli kestovoideltu malli, jolle ei normaalisti tarvitse tehdä mitään. Voitelu ja ruosteenehkäisy ovat muutenkin perävaunussa todella tärkeässä roolissa. Ruosteenestospraylla kannattaa käydä läpi kaikki pultit ja liikkuvat osat. Nopea ja tärkeä toimenpide on hyvä tehdä sekä keväällä että syksyllä.
Pyöränpulttien kireys ja rengaspaineet tarkastetaan. Ellei sopivia ilmanpaineita löydy ohjeista, tavallisissa pikkukärryn renkaissa kannattaa käyttää kolmea baria, C-merkityissä renkaissa neljää baria.
Petri Blomqvist
”Kärry ei tarvitse bensaa, mutta se tarvitsee sprayta”, Virtanen heittää.
Käsiteltäviä kohtia ovat esimerkiksi lavalukot, kippimekanismi ja vinssi. Samassa yhteydessä kannattaa myös kuormansidontaliinojen kiristysmekanismit käsitellä spraylla. Lisäksi on tärkeää rasvata – mieluusti vaseliinispraylla – vetoaisan kuulakytkimen liikkuva lukitusmekanismi
Vetoaisan kuntoon on muutenkin syytä kiinnittää huomiota, sillä kärryn pysyminen auton matkassa riippuu siitä. Jos aisa on pahasti ruosteessa, uuden aisan hankkiminen jarruttomaan kärryyn ei ole edes kovin kallis hankinta. Isompi ongelma on peräkärryn akselin puhkiruostuminen tai pohjan mädäntyminen. 80-luvun kärryissä pohja voi olla huonossa kunnossa. Asia kannattaa tutkia, ettei kärry petä alta.
Jarrullisen vaunut lisäkuviot
Raskaammassa jarrullisessa peräkärryssä on ensiarvoisen tärkeää pitää jarrut kunnossa. Ensimmäinen huoltokohta on aisan yhteydessä oleva käsijarru, jonka mekanismiin laitetaan vaseliinisprayta. Jarrut kuluvat ajan mittaan, joten niitä on säädettävä. Säätö tehdään pyörien kohdalta. Ohjeet kunkin mallin jarrujen säätöön voivat löytyä peräkärryn tai akselin valmistajalta netistä ja tietysti ohjekirjasta, jos se on tallessa.
Jarruista huolimatta jarrukärryn kanssa on käytettävä pyörien eteen laitettavia kiiloja. Kiiloja tarvitaan ylämäessä, koska kärryn jarrut pitävät yleensä vain eteenpäin. Kiiloja tarvitaan myös pitkäaikaisen säilytyksen yhteydessä, sillä käsijarrun sijasta vaunu kannattaa pitää paikallaan kiiloilla, jolloin jarrut eivät ruostu kiinni.
Iso lisätyö on jarrullisen perävaunun katsastus, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Onneksi tähän on aikaa koko kalenterivuosi, joten kärryn voi vetää katsastuskonttorille silloin, kun se sopii parhaiten kärrylle ja sen omistajalle.
Peseminen on kärryn perusrakenteen tärkeää ylläpitohuoltoa. Lian ja tiesuolan peittämä kärry ruostuu ajan mittaan helposti.
Petri Blomqvist
Katsastuksessa kärrystä tarkastetaan periaatteessa samat asiat kuin henkilöautosta. Kärrystä katsotaan erityisesti jarrujen ja valojen toiminta, jousituksen nivelten kunto sekä ruostevauriot. Lisäksi tarkastetaan vetoaisan kytkentäosan kunto ja toiminta. Kärryä varten pitää olla oma varoituskolmio.
Perävaunun rekisteröintitodistus on hukkumisaltis dokumentti, sillä sille ei yleensä ole hyvää säilytyspaikkaa kärryssä. Viime vuoden loppupuolelta alkaen sitä ei onneksi tarvitse pitää enää mukana ajossa eikä katsastuksessa, sillä kaikki tiedot ovat sähköisissä järjestelmissä.
Auton puolisko ja valot hengissä?
Vetokoukut ovat yleensä varsin ongelmattomia, sähköpistorasiat taas eivät. Pistorasia on hyvin ankarassa paikassa, siihen kohdistuu hiekka- ja tiesuolasuihkuja.
Koukkuihin liittyvät ongelmat koskevat yleensä irrotettavia koukkuja. Koukku kannattaa pitää irti silloin, kun sitä ei käytetä. Kun koukku on irti, sen kiinnityskohdassa on oltava vaseliinia ja muovisuoja, joka estää kiinnityspisteen likaantumisen.
Monissa uudemmissa autoissa on perinteisen 7-napaisen pistorasian sijasta 13-napainen, joten kärryn sähköjen kytkemiseksi tarvitaan erillinen adapteri. Karavaanari Tapani Virtasen kokemuksen mukaan adapterin käyttö tuo välillä toimintaongelmia. Näin tapahtui myös omassa testissämme uudella Ford Kugalla ja 26 vuotta vanhalla kärryllä. Hetkittäin kärryn valot paloivat kunnolla, useimmiten eivät. Kun koukussa oli uusi kärry, adapterikaan ei haitannut menoa.
Kärryn pistokkeen vaihtaminen 13-napaiseksi hoituu alle satasella, ja sähköistä ymmärtävä tekee vaihdon itse. Kun pistokeasiat ovat kunnossa, päästään näkemään valojen kunto. Kaikkien kärryn valojen – etu- ja takavalot, vilkut ja jarruvalot – pitää toimia. Uudemmissa kärryissä voi olla myös peruutusvalo ja takasumuvalo.
Toimimattoman valon polttimon ehjyys todetaan perinteiseen hehkulampputyyliin eli katsomalla, onko hehkulanka ehjä. Peräkärryn valoviat eivät läheskään aina johdu polttimoista vaan johdoista, hapettumisista tai aiemmin mainituista pistokkeista.
Huomio valoihin
Hapettumien ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi polttimoiden kannat sekä pistoke on hyvä käsitellä sähkölaitteita suojaavalla spraylla.
Jos valo-ongelmat johtuvat polttimoiden hapettumisista, autoalan kouluttaja Tapani Virtanen vinkkaa vaihtamaan kärryn valot led-valoiksi. Ledit eivät hapetu ja kestävät muutenkin vaihtelevaa käyttöä paremmin. Hinta koko kärryn led-valoille on joitain kymppejä kalliimpi kuin sarja perinteisiä valoja.
Valoihin liittyvät tärkeä asia on se, että jos auton takavalot eivät pala huomiovaloasennossa, niin myös kärryn takavalot ovat pimeinä. Tämä on sallittua, mutta kärryä tai matkailuvaunua vedettäessä valot kannattaa kytkeä päälle. Näin perässä tulevat huomaavat kärryn paremmin ja yhdistelmä vaikuttaa asiallisemmalta.
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Koaksiaali sateessa
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Ø Audio laajentaa
Kaiuttimet selin nurkassa
Nelisolutorvi 12-tuuman bassoäänisellä
Bose hotkaisi McIntosh Groupin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI