Muista pestä peräkärry säännöllisesti, jotta se ei ruostu.
Petri Blomqvist
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Nyt laitetaan peräkärry kesäkuntoon! Moni huoltaa peräkärrynsä itse, joten annamme ohjeita vuosittaisen kunnossapitohuollon tekemiseen.
Peräkärry on varsin yksinkertainen laite, joten sen vuosihuoltoa ei yleensä teettää liikkeessä – ja varsin usein se jää tekemättä. Ajatellaan, että tehdään kun keritään – mutta syksyllä huomataan, että ei sitten keritty... Taustalla voi olla myös epätietoisuus siitä, mitä kärrylle pitäisi tehdä. Onneksi normaalit peräkärryn huoltotoimenpiteet eivät ole vaikeita, eikä huollon tekeminen edellytä erityistä paikkaa tai erikoistyökaluja.
Huollon tekemiseen kannattaa varata aikaa 1–2 tuntia. Jarrullinen kärry aiheuttaa hieman enemmän työtä kuin jarruton. Matkailuvaunuissa on huomattavasti enemmän tarkastettavia ja huollettavia kohteita, mutta vaunut on jätetty tämän jutun ulkopuolelle.
Valot ovat monessa kärryssä murheenkryyni, joten ongelmien ennaltaehkäisy oheisilla vinkeillä kannattaa. Vika on harvoin polttimossa, useimmiten se johtuu hapettumista, sähköjohdoista tai pistokkeista.
Petri Blomqvist
Jos huoltaessa törmää ongelmiin tai isompiin vikoihin, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Perävaunuhuoltoja mainostavia korjaamoita on tosin yllättävän vähän. Jos sellaista ei löydy kotikulmilta, niin useimmat autokorjaamot huoltavat ja korjaavat todennäköisesti myös peräkärryjä.
Kyse on lähinnä palvelualttiudesta, sillä kärryjen huolto ja korjaus ei ole erityistä koulutusta vaativaa rakettitiedettä.
Uuden kärryn ensimmäiset huollot kannattaa teettää valmistajan valtuuttamassa huoltoliikkeessä, jotta takuu säilyy. Seuraavat ohjeet onkin tarkoitettu vanhempien kärryjen kanssa toimiville tee se itse -tekijöille. Ohjeita varten on yhdistelty perävaunuvalmistajien ohjeita ja haastateltu autoalan ammatillista kouluttajaa, karavaanaria ja tiepalvelukonkaria Tapani Virtasta.
Renkaat ruvella vai hyvässä hapessa?
Peräkärryjen renkaat ovat raskaalla kuormituksella. Lastin painopisteen on oltava suunnilleen akseli(e) n kohdalla tai korkeintaan aavistuksen sen/niiden etupuolella. Vetoaisalle ja -koukulle pitää tulla hieman painoa, mutta ei enempää kuin 25 kg tai neljä prosenttia koko vaunun senhetkisestä painosta eli kytkentämassasta.
Näin siitä huolimatta, että 1 300-kiloiseksi lastatussa kärryssä aisapainon pitäisi olla korkeintaan 52 kg. Silloin kaksipyöräisessä kärryssä tulee 624 kg molemmille renkaille. Vastaava paino tulee autossa yhdelle renkaalle, jos auto painaa noin 2,5 tonnia. Ja autoissa on kuitenkin aivan toisen kaliiperin renkaat kuin perävaunuissa.
Painon vuoksi kärryssä alkaa yleensä ensimmäiseksi hajota runko renkaan sisällä. Tämän voi huomata renkaan kylkiin tulleista pullistumista. Rungoltaan hajoava rengas saattaa hajota vaarallisesti kesken ajon. Rungoltaan hajonnutta rengasta ei pysty paikkaamaan renkaanpaikkausaineella. Peräkärryä varten kannattaakin pitää mukana vararengasta ja hallitunkkia – tai ainakin varoituskolmiota, jos kärry jää tienvarteen.
Laakerin mahdollisen välyksen tuntee viittä vaille yksi -otteella lonksuttamalla yllättävän helposti. Toisissa kärryissä välystä pitää olla 13 milliä, toisissa ei yhtään.
Petri Blomqvist
Hajoamisten välttämiseksi Tapani Virtanen suosittelee uusimaan raskaiden jarrullisten kärryjen renkaat viiden ja kevyiden kärryjen renkaat kymmenen vuoden välein. Uusia renkaita ostettaessa kannattaa harkita kestävämmän rungon omaavia renkaita – niissä on kokomerkinnän perässä kirjain C. Kestävyys nostaa renkaan hintaa 20–30 euroa. Myös kärryn renkaat kannattaa tasapainottaa.
Vuositarkastuksessa katsotaan renkaiden yleiskunnon lisäksi niiden kulutuspinta, ilmanpaineet ja pyöränpulttien kireys. Pulteille on hyvä kireys ristikkoavaimella käsivoimin tehtävä kiristys. Momenttiavainta käytettäessä 120 Nm on riittävä momentti. Kulutuspintaa on oltava lain mukaan vähintään 1,6 milliä eli saman verran kuin henkilöauton kesärenkaissa, mutta muutama lisämilli parantaa turvallisuutta.
Ilmanpaineissa noudatetaan valmistajan suositusta, jos sellainen löytyy. Normaaleille renkaille esimerkiksi Muuli/Juncar suosittelee 2,2 baria, AKU 2,5 baria ja Majava/Raunistula 2,7–2,8 baria. C-renkaille suositukset ovat luokkaa 3,5–4,0 baria. Jotkut suosittelevat täyden kuorman paineita erikseen, jolloin ne ovat yli kolme baria ja C-renkaille jopa yli neljä baria.
”Renkaassa on pieni ilmatilavuus, joten sitä pitää korvata paineella”, Virtanen kommentoi. Hän suosittelee tavallisille renkaille tasan kolmen barin painetta, jos muuta ohjetta ei ole.
Ei laakereille lepäämään – eikä ruosteeseen
Renkaiden lisäksi myös pyöränlaakerit ovat kovalla rasituksella. Niiden korjaaminen vaatii hieman enemmän tee se itse henkisyyttä, mutta välysten testaus onnistuu yllättävän helposti keneltä tahansa.
Laakereita on pääasiassa kahta tyyppiä. Kartiorullalaakeria pitää rasvata, ja siinä pitää olla pieni 1–3 millin välys, jotta laakeri ei leikkaa kiinni. Se testataan ottamalla renkaasta kiinni ”5 vaille 1” -otteella ja heiluttamalla kevyesti edestakaisin. Välyksen tuntee tätä otetta käyttäessään helposti, ja sen määrän pystyy maallikkokin suunnilleen arvioimaan.
Toisena laakerimallina käytetään viistokuulalaakeria. Se on käytännössä välyksetön ja tehtaalla valmiiksi rasvattu eli kestovoideltu malli, jolle ei normaalisti tarvitse tehdä mitään. Voitelu ja ruosteenehkäisy ovat muutenkin perävaunussa todella tärkeässä roolissa. Ruosteenestospraylla kannattaa käydä läpi kaikki pultit ja liikkuvat osat. Nopea ja tärkeä toimenpide on hyvä tehdä sekä keväällä että syksyllä.
Pyöränpulttien kireys ja rengaspaineet tarkastetaan. Ellei sopivia ilmanpaineita löydy ohjeista, tavallisissa pikkukärryn renkaissa kannattaa käyttää kolmea baria, C-merkityissä renkaissa neljää baria.
Petri Blomqvist
”Kärry ei tarvitse bensaa, mutta se tarvitsee sprayta”, Virtanen heittää.
Käsiteltäviä kohtia ovat esimerkiksi lavalukot, kippimekanismi ja vinssi. Samassa yhteydessä kannattaa myös kuormansidontaliinojen kiristysmekanismit käsitellä spraylla. Lisäksi on tärkeää rasvata – mieluusti vaseliinispraylla – vetoaisan kuulakytkimen liikkuva lukitusmekanismi
Vetoaisan kuntoon on muutenkin syytä kiinnittää huomiota, sillä kärryn pysyminen auton matkassa riippuu siitä. Jos aisa on pahasti ruosteessa, uuden aisan hankkiminen jarruttomaan kärryyn ei ole edes kovin kallis hankinta. Isompi ongelma on peräkärryn akselin puhkiruostuminen tai pohjan mädäntyminen. 80-luvun kärryissä pohja voi olla huonossa kunnossa. Asia kannattaa tutkia, ettei kärry petä alta.
Jarrullisen vaunut lisäkuviot
Raskaammassa jarrullisessa peräkärryssä on ensiarvoisen tärkeää pitää jarrut kunnossa. Ensimmäinen huoltokohta on aisan yhteydessä oleva käsijarru, jonka mekanismiin laitetaan vaseliinisprayta. Jarrut kuluvat ajan mittaan, joten niitä on säädettävä. Säätö tehdään pyörien kohdalta. Ohjeet kunkin mallin jarrujen säätöön voivat löytyä peräkärryn tai akselin valmistajalta netistä ja tietysti ohjekirjasta, jos se on tallessa.
Jarruista huolimatta jarrukärryn kanssa on käytettävä pyörien eteen laitettavia kiiloja. Kiiloja tarvitaan ylämäessä, koska kärryn jarrut pitävät yleensä vain eteenpäin. Kiiloja tarvitaan myös pitkäaikaisen säilytyksen yhteydessä, sillä käsijarrun sijasta vaunu kannattaa pitää paikallaan kiiloilla, jolloin jarrut eivät ruostu kiinni.
Iso lisätyö on jarrullisen perävaunun katsastus, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Onneksi tähän on aikaa koko kalenterivuosi, joten kärryn voi vetää katsastuskonttorille silloin, kun se sopii parhaiten kärrylle ja sen omistajalle.
Peseminen on kärryn perusrakenteen tärkeää ylläpitohuoltoa. Lian ja tiesuolan peittämä kärry ruostuu ajan mittaan helposti.
Petri Blomqvist
Katsastuksessa kärrystä tarkastetaan periaatteessa samat asiat kuin henkilöautosta. Kärrystä katsotaan erityisesti jarrujen ja valojen toiminta, jousituksen nivelten kunto sekä ruostevauriot. Lisäksi tarkastetaan vetoaisan kytkentäosan kunto ja toiminta. Kärryä varten pitää olla oma varoituskolmio.
Perävaunun rekisteröintitodistus on hukkumisaltis dokumentti, sillä sille ei yleensä ole hyvää säilytyspaikkaa kärryssä. Viime vuoden loppupuolelta alkaen sitä ei onneksi tarvitse pitää enää mukana ajossa eikä katsastuksessa, sillä kaikki tiedot ovat sähköisissä järjestelmissä.
Auton puolisko ja valot hengissä?
Vetokoukut ovat yleensä varsin ongelmattomia, sähköpistorasiat taas eivät. Pistorasia on hyvin ankarassa paikassa, siihen kohdistuu hiekka- ja tiesuolasuihkuja.
Koukkuihin liittyvät ongelmat koskevat yleensä irrotettavia koukkuja. Koukku kannattaa pitää irti silloin, kun sitä ei käytetä. Kun koukku on irti, sen kiinnityskohdassa on oltava vaseliinia ja muovisuoja, joka estää kiinnityspisteen likaantumisen.
Monissa uudemmissa autoissa on perinteisen 7-napaisen pistorasian sijasta 13-napainen, joten kärryn sähköjen kytkemiseksi tarvitaan erillinen adapteri. Karavaanari Tapani Virtasen kokemuksen mukaan adapterin käyttö tuo välillä toimintaongelmia. Näin tapahtui myös omassa testissämme uudella Ford Kugalla ja 26 vuotta vanhalla kärryllä. Hetkittäin kärryn valot paloivat kunnolla, useimmiten eivät. Kun koukussa oli uusi kärry, adapterikaan ei haitannut menoa.
Kärryn pistokkeen vaihtaminen 13-napaiseksi hoituu alle satasella, ja sähköistä ymmärtävä tekee vaihdon itse. Kun pistokeasiat ovat kunnossa, päästään näkemään valojen kunto. Kaikkien kärryn valojen – etu- ja takavalot, vilkut ja jarruvalot – pitää toimia. Uudemmissa kärryissä voi olla myös peruutusvalo ja takasumuvalo.
Toimimattoman valon polttimon ehjyys todetaan perinteiseen hehkulampputyyliin eli katsomalla, onko hehkulanka ehjä. Peräkärryn valoviat eivät läheskään aina johdu polttimoista vaan johdoista, hapettumisista tai aiemmin mainituista pistokkeista.
Huomio valoihin
Hapettumien ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi polttimoiden kannat sekä pistoke on hyvä käsitellä sähkölaitteita suojaavalla spraylla.
Jos valo-ongelmat johtuvat polttimoiden hapettumisista, autoalan kouluttaja Tapani Virtanen vinkkaa vaihtamaan kärryn valot led-valoiksi. Ledit eivät hapetu ja kestävät muutenkin vaihtelevaa käyttöä paremmin. Hinta koko kärryn led-valoille on joitain kymppejä kalliimpi kuin sarja perinteisiä valoja.
Valoihin liittyvät tärkeä asia on se, että jos auton takavalot eivät pala huomiovaloasennossa, niin myös kärryn takavalot ovat pimeinä. Tämä on sallittua, mutta kärryä tai matkailuvaunua vedettäessä valot kannattaa kytkeä päälle. Näin perässä tulevat huomaavat kärryn paremmin ja yhdistelmä vaikuttaa asiallisemmalta.
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
Tässä on Suomen kaunein koti! Jarin ja Mikan idyllinen puutalo voitti Suomen kaunein koti 2023 -kilpailun
Ukkosenjumalan vasara
Trianglelta uusi langaton kaiutin
Advance Parisin putki-cd-soitin
Betonartin laitealusta
Yamahalta minimalistinen levysoitin
Japaninkirsikka
Bachista Bizetiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autojen aito nahkaverhoilu: Kerrotaan hyödyttävän maapalloa
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN