Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Muista pestä peräkärry säännöllisesti, jotta se ei ruostu.

Muista pestä peräkärry säännöllisesti, jotta se ei ruostu.

Petri Blomqvist

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Nyt laitetaan peräkärry kesäkuntoon! Moni huoltaa peräkärrynsä itse, joten annamme ohjeita vuosittaisen kunnos­sa­pi­to­huollon tekemiseen. 

Auto Bild.Hyöty
9.11.2018

Pe­rä­kär­ry on var­sin yk­sin­ker­tai­nen lai­te, jo­ten sen vuo­si­huol­toa ei yleen­sä teet­tää liik­kees­sä – ja var­sin usein se jää te­ke­mät­tä. Aja­tel­laan, et­tä teh­dään kun ke­ri­tään – mut­ta syk­syl­lä huo­ma­taan, et­tä ei sit­ten ke­rit­ty... Taus­tal­la voi ol­la myös epä­tie­toi­suus sii­tä, mitä kär­ryl­le pi­täi­si teh­dä. On­nek­si nor­maa­lit pe­rä­kär­ryn huol­to­toi­men­pi­teet ei­vät ole vai­kei­ta, ei­kä huol­lon te­ke­mi­nen edel­ly­tä eri­tyis­tä paik­kaa tai eri­kois­työ­ka­lu­ja.

Huol­lon te­ke­mi­seen kan­nat­taa va­ra­ta ai­kaa 1–2 tun­tia. Jar­rul­li­nen kär­ry ai­heut­taa hie­man enem­män työ­tä kuin jar­ru­ton. Mat­kai­lu­vau­nuis­sa on huo­mat­ta­vas­ti enem­män tar­kas­tet­ta­via ja huol­let­ta­via koh­tei­ta, mut­ta vau­nut on jä­tet­ty tä­män ju­tun ul­ko­puo­lel­le.

Valot ovat monessa kärryssä murheenkryyni, joten ongelmien ennaltaehkäisy oheisilla vinkeillä kannattaa. Vika on harvoin polttimossa, useimmiten se johtuu hapettumista, sähköjohdoista tai pistokkeista.

Valot ovat monessa kärryssä murheenkryyni, joten ongelmien ennaltaehkäisy oheisilla vinkeillä kannattaa. Vika on harvoin polttimossa, useimmiten se johtuu hapettumista, sähköjohdoista tai pistokkeista.

Petri Blomqvist

Jos huol­ta­es­sa tör­mää on­gel­miin tai isom­piin vi­koi­hin, niin kan­nat­taa kään­tyä am­mat­ti­lai­sen puo­leen. Pe­rä­vau­nu­huol­to­ja mai­nos­ta­via kor­jaa­moi­ta on to­sin yl­lät­tä­vän vä­hän. Jos sel­lais­ta ei löy­dy ko­ti­kul­mil­ta, niin useim­mat au­to­kor­jaa­mot huol­ta­vat ja kor­jaa­vat to­den­nä­köi­ses­ti myös pe­rä­kär­ry­jä.

Kyse on lä­hin­nä pal­ve­lu­alt­tiu­des­ta, sil­lä kär­ry­jen huol­to ja kor­jaus ei ole eri­tyis­tä kou­lu­tus­ta vaa­ti­vaa ra­ket­ti­tie­det­tä.

Uu­den kär­ryn en­sim­mäi­set huol­lot kan­nat­taa teet­tää val­mis­ta­jan val­tuut­ta­mas­sa huol­to­liik­kees­sä, jot­ta ta­kuu säi­lyy. Seu­raa­vat oh­jeet on­kin tar­koi­tet­tu van­hem­pien kär­ry­jen kans­sa toi­mi­vil­le tee se it­se -te­ki­jöil­le. Oh­jei­ta var­ten on yh­dis­tel­ty pe­rä­vau­nu­val­mis­ta­jien oh­jei­ta ja haas­ta­tel­tu au­to­a­lan am­ma­til­lis­ta kou­lut­ta­jaa, ka­ra­vaa­na­ria ja tie­pal­ve­lu­kon­ka­ria Ta­pa­ni Vir­tas­ta.

Ren­kaat ru­vel­la vai  hy­väs­sä ha­pes­sa?

Pe­rä­kär­ry­jen ren­kaat ovat ras­kaal­la kuor­mi­tuk­sel­la. Las­tin pai­no­pis­teen on ol­ta­va suun­nil­leen ak­se­li(e) n koh­dal­la tai kor­kein­taan aa­vis­tuk­sen sen/nii­den etu­puo­lel­la. Ve­to­ai­sal­le ja -kou­kul­le pi­tää tul­la hie­man pai­noa, mut­ta ei enem­pää kuin 25 kg tai nel­jä pro­sent­tia koko vau­nun sen­het­ki­ses­tä pai­nos­ta eli kyt­ken­tä­mas­sas­ta.

Näin sii­tä huo­li­mat­ta, et­tä 1 300-ki­loi­sek­si las­ta­tus­sa kär­rys­sä ai­sa­pai­non pi­täi­si ol­la kor­kein­taan 52 kg. Sil­loin kak­si­pyö­räi­ses­sä kär­rys­sä tu­lee 624 kg mo­lem­mil­le ren­kail­le. Vas­taa­va pai­no tu­lee au­tos­sa yh­del­le ren­kaal­le, jos au­to pai­naa noin 2,5 ton­nia. Ja au­tois­sa on kui­ten­kin ai­van toi­sen ka­lii­pe­rin ren­kaat kuin pe­rä­vau­nuis­sa.

Pai­non vuok­si kär­rys­sä al­kaa yleen­sä en­sim­mäi­sek­si ha­jo­ta run­ko ren­kaan si­säl­lä. Tä­män voi huo­ma­ta ren­kaan kyl­kiin tul­leis­ta pul­lis­tu­mis­ta. Run­gol­taan ha­jo­a­va ren­gas saat­taa ha­jo­ta vaa­ral­li­ses­ti kes­ken ajon. Run­gol­taan ha­jon­nut­ta ren­gas­ta ei pys­ty paik­kaa­maan ren­kaan­paik­kau­sai­neel­la. Pe­rä­kär­ryä var­ten kan­nat­taa­kin pi­tää mu­ka­na va­ra­ren­gas­ta ja hal­li­tunk­kia – tai ai­na­kin va­roi­tus­kol­mi­o­ta, jos kär­ry jää tien­var­teen.

Laakerin mahdollisen välyksen tuntee ”viittä vaille yksi” -otteella lonksuttamalla yllättävän helposti. Toisissa kärryissä välystä pitää olla 1–3 milliä, toisissa ei yhtään.

Laakerin mahdollisen välyksen tuntee ”viittä vaille yksi” -otteella lonksuttamalla yllättävän helposti. Toisissa kärryissä välystä pitää olla 1–3 milliä, toisissa ei yhtään.

Petri Blomqvist

Ha­jo­a­mis­ten vält­tä­mi­sek­si Ta­pa­ni Vir­ta­nen suo­sit­te­lee uu­si­maan ras­kai­den jar­rul­lis­ten kär­ry­jen ren­kaat vii­den ja ke­vyi­den kär­ry­jen ren­kaat kym­me­nen vuo­den vä­lein. Uu­sia ren­kai­ta os­tet­ta­es­sa kan­nat­taa har­ki­ta kes­tä­väm­män run­gon omaa­via ren­kai­ta – niis­sä on ko­ko­mer­kin­nän pe­räs­sä kir­jain C. Kes­tä­vyys nos­taa ren­kaan hin­taa 20–30 eu­roa. Myös kär­ryn ren­kaat kan­nat­taa ta­sa­pai­not­taa.

Vuo­si­tar­kas­tuk­ses­sa kat­so­taan ren­kai­den yleis­kun­non li­säk­si nii­den ku­lu­tus­pin­ta, il­man­pai­neet ja pyö­rän­pult­tien ki­reys. Pul­teil­le on hyvä ki­reys ris­tik­ko­a­vai­mel­la kä­si­voi­min teh­tä­vä ki­ris­tys. Mo­ment­ti­a­vain­ta käy­tet­tä­es­sä 120 Nm on riit­tä­vä mo­ment­ti. Ku­lu­tus­pin­taa on ol­ta­va lain mu­kaan vä­hin­tään 1,6 mil­liä eli sa­man ver­ran kuin hen­ki­lö­au­ton ke­sä­ren­kais­sa, mut­ta muu­ta­ma li­sä­mil­li pa­ran­taa tur­val­li­suut­ta.

Il­man­pai­neis­sa nou­da­te­taan val­mis­ta­jan suo­si­tus­ta, jos sel­lai­nen löy­tyy. Nor­maa­leil­le ren­kail­le esi­mer­kik­si Muu­li/Jun­car suo­sit­te­lee 2,2 ba­ria, AKU 2,5 ba­ria ja Ma­ja­va/Rau­nis­tu­la 2,7–2,8 ba­ria. C-ren­kail­le suo­si­tuk­set ovat luok­kaa 3,5–4,0 ba­ria. Jot­kut suo­sit­te­le­vat täy­den kuor­man pai­nei­ta erik­seen, jol­loin ne ovat yli kol­me ba­ria ja C-ren­kail­le jopa yli nel­jä ba­ria.

”Ren­kaas­sa on pie­ni il­ma­ti­la­vuus, jo­ten sitä pi­tää kor­va­ta pai­neel­la”, Vir­ta­nen kom­men­toi. Hän suo­sit­te­lee ta­val­li­sil­le ren­kail­le ta­san kol­men ba­rin pai­net­ta, jos muu­ta oh­jet­ta ei ole.

Ei laa­ke­reil­le le­pää­mään – ei­kä ruos­tee­seen

Ren­kai­den li­säk­si myös pyö­rän­laa­ke­rit ovat ko­val­la ra­si­tuk­sel­la. Nii­den kor­jaa­mi­nen vaa­tii hie­man enem­män tee se it­se hen­ki­syyt­tä, mut­ta vä­lys­ten tes­taus on­nis­tuu yl­lät­tä­vän hel­pos­ti ke­nel­tä ta­han­sa.

Laa­ke­rei­ta on pää­a­si­as­sa kah­ta tyyp­piä. Kar­ti­o­rul­la­laa­ke­ria pi­tää ras­va­ta, ja sii­nä pi­tää ol­la pie­ni 1–3 mil­lin vä­lys, jot­ta laa­ke­ri ei leik­kaa kiin­ni. Se tes­ta­taan ot­ta­mal­la ren­kaas­ta kiin­ni ”5 vail­le 1” -ot­teel­la ja hei­lut­ta­mal­la ke­vy­es­ti edes­ta­kai­sin. Vä­lyk­sen tun­tee tätä otet­ta käyt­tä­es­sään hel­pos­ti, ja sen mää­rän pys­tyy maal­lik­ko­kin suun­nil­leen ar­vi­oi­maan.

Toi­se­na laa­ke­ri­mal­li­na käy­te­tään viis­to­kuu­la­laa­ke­ria. Se on käy­tän­nös­sä vä­lyk­se­tön ja teh­taal­la val­miik­si ras­vat­tu eli kes­to­voi­del­tu mal­li, jol­le ei nor­maa­lis­ti tar­vit­se teh­dä mi­tään. Voi­te­lu ja ruos­tee­neh­käi­sy ovat muu­ten­kin pe­rä­vau­nus­sa to­del­la tär­ke­äs­sä roo­lis­sa. Ruos­tee­nes­tosp­ra­yl­la kan­nat­taa käy­dä läpi kaik­ki pul­tit ja liik­ku­vat osat. No­pea ja tär­keä toi­men­pi­de on hyvä teh­dä sekä ke­vääl­lä et­tä syk­syl­lä.

Pyöränpulttien kireys ja rengaspaineet tarkastetaan. Ellei sopivia ilmanpaineita löydy ohjeista, tavallisissa pikkukärryn renkaissa kannattaa käyttää kolmea baria, C-merkityissä renkaissa neljää baria.

Pyöränpulttien kireys ja rengaspaineet tarkastetaan. Ellei sopivia ilmanpaineita löydy ohjeista, tavallisissa pikkukärryn renkaissa kannattaa käyttää kolmea baria, C-merkityissä renkaissa neljää baria.

Petri Blomqvist

”Kär­ry ei tar­vit­se ben­saa, mut­ta se tar­vit­see spra­y­ta”, Vir­ta­nen heit­tää.

Kä­si­tel­tä­viä koh­tia ovat esi­mer­kik­si la­va­lu­kot, kip­pi­me­ka­nis­mi ja vins­si. Sa­mas­sa yh­tey­des­sä kan­nat­taa myös kuor­man­si­don­ta­lii­no­jen ki­ris­tys­me­ka­nis­mit kä­si­tel­lä spra­yl­la. Li­säk­si on tär­ke­ää ras­va­ta – mie­luus­ti va­se­lii­nisp­ra­yl­la – ve­to­ai­san kuu­la­kyt­ki­men liik­ku­va lu­ki­tus­me­ka­nis­mi

Ve­to­ai­san kun­toon on muu­ten­kin syy­tä kiin­nit­tää huo­mi­o­ta, sil­lä kär­ryn py­sy­mi­nen au­ton mat­kas­sa riip­puu sii­tä. Jos ai­sa on pa­has­ti ruos­tees­sa, uu­den ai­san hank­ki­mi­nen jar­rut­to­maan kär­ryyn ei ole edes ko­vin kal­lis han­kin­ta. Isom­pi on­gel­ma on pe­rä­kär­ryn ak­se­lin puh­ki­ruos­tu­mi­nen tai poh­jan mä­dän­ty­mi­nen. 80-lu­vun kär­ryis­sä poh­ja voi ol­la huo­nos­sa kun­nos­sa. Asia kan­nat­taa tut­kia, et­tei kär­ry petä al­ta.

Jar­rul­li­sen vau­nut  li­sä­ku­vi­ot

Ras­kaam­mas­sa jar­rul­li­ses­sa pe­rä­kär­rys­sä on en­si­ar­voi­sen tär­ke­ää pi­tää jar­rut kun­nos­sa. En­sim­mäi­nen huol­to­koh­ta on ai­san yh­tey­des­sä ole­va kä­si­jar­ru, jon­ka me­ka­nis­miin lai­te­taan va­se­lii­nisp­ra­y­ta. Jar­rut ku­lu­vat ajan mit­taan, jo­ten nii­tä on sää­det­tä­vä. Sää­tö teh­dään pyö­rien koh­dal­ta. Oh­jeet kun­kin mal­lin jar­ru­jen sää­töön voi­vat löy­tyä pe­rä­kär­ryn tai ak­se­lin val­mis­ta­jal­ta ne­tis­tä ja tie­tys­ti oh­je­kir­jas­ta, jos se on tal­les­sa.

Jar­ruis­ta huo­li­mat­ta jar­ru­kär­ryn kans­sa on käy­tet­tä­vä pyö­rien eteen lai­tet­ta­via kii­lo­ja. Kii­lo­ja tar­vi­taan ylä­mä­es­sä, kos­ka kär­ryn jar­rut pi­tä­vät yleen­sä vain eteen­päin. Kii­lo­ja tar­vi­taan myös pit­kä­ai­kai­sen säi­ly­tyk­sen yh­tey­des­sä, sil­lä kä­si­jar­run si­jas­ta vau­nu kan­nat­taa pi­tää pai­kal­laan kii­loil­la, jol­loin jar­rut ei­vät ruos­tu kiin­ni.

Iso li­sä­työ on jar­rul­li­sen pe­rä­vau­nun kat­sas­tus, joka pi­tää suo­rit­taa joka toi­nen vuo­si. On­nek­si tä­hän on ai­kaa koko ka­len­te­ri­vuo­si, jo­ten kär­ryn voi ve­tää kat­sas­tus­kont­to­ril­le sil­loin, kun se so­pii par­hai­ten kär­ryl­le ja sen omis­ta­jal­le.

Peseminen on kärryn perusrakenteen tärkeää ylläpitohuoltoa. Lian ja tiesuolan peittämä kärry ruostuu ajan mittaan helposti.

Peseminen on kärryn perusrakenteen tärkeää ylläpitohuoltoa. Lian ja tiesuolan peittämä kärry ruostuu ajan mittaan helposti.

Petri Blomqvist

Kat­sas­tuk­ses­sa kär­rys­tä tar­kas­te­taan pe­ri­aat­tees­sa sa­mat asi­at kuin hen­ki­lö­au­tos­ta. Kär­rys­tä kat­so­taan eri­tyi­ses­ti jar­ru­jen ja va­lo­jen toi­min­ta, jou­si­tuk­sen ni­vel­ten kun­to sekä ruos­te­vau­ri­ot. Li­säk­si tar­kas­te­taan ve­to­ai­san kyt­ken­tä­o­san kun­to ja toi­min­ta. Kär­ryä var­ten pi­tää ol­la oma va­roi­tus­kol­mio.

Pe­rä­vau­nun re­kis­te­röin­ti­to­dis­tus on huk­ku­mi­sal­tis do­ku­ment­ti, sil­lä sil­le ei yleen­sä ole hy­vää säi­ly­tys­paik­kaa kär­rys­sä. Vii­me vuo­den lop­pu­puo­lel­ta al­ka­en sitä ei on­nek­si tar­vit­se pi­tää enää mu­ka­na ajos­sa ei­kä kat­sas­tuk­ses­sa, sil­lä kaik­ki tie­dot ovat säh­köi­sis­sä jär­jes­tel­mis­sä.

Au­ton puo­lis­ko ja va­lot hen­gis­sä?

Ve­to­kou­kut ovat yleen­sä var­sin on­gel­mat­to­mia, säh­kö­pis­to­ra­si­at taas ei­vät. Pis­to­ra­sia on hy­vin an­ka­ras­sa pai­kas­sa, sii­hen koh­dis­tuu hiek­ka- ja tie­suo­la­suih­ku­ja.

Kouk­kui­hin liit­ty­vät on­gel­mat kos­ke­vat yleen­sä ir­ro­tet­ta­via kouk­ku­ja. Kouk­ku kan­nat­taa pi­tää ir­ti sil­loin, kun sitä ei käy­te­tä. Kun kouk­ku on ir­ti, sen kiin­ni­tys­koh­das­sa on ol­ta­va va­se­lii­nia ja muo­vi­suo­ja, joka es­tää kiin­ni­tys­pis­teen li­kaan­tu­mi­sen.

Mo­nis­sa uu­dem­mis­sa au­tois­sa on pe­rin­tei­sen 7-na­pai­sen pis­to­ra­si­an si­jas­ta 13-na­pai­nen, jo­ten kär­ryn säh­kö­jen kyt­ke­mi­sek­si tar­vi­taan eril­li­nen adap­te­ri. Ka­ra­vaa­na­ri Ta­pa­ni Vir­ta­sen ko­ke­muk­sen mu­kaan adap­te­rin käyt­tö tuo vä­lil­lä toi­min­ta­on­gel­mia. Näin ta­pah­tui myös omas­sa tes­tis­säm­me uu­del­la Ford Ku­gal­la ja 26 vuot­ta van­hal­la kär­ryl­lä. Het­kit­täin kär­ryn va­lot pa­loi­vat kun­nol­la, useim­mi­ten ei­vät. Kun kou­kus­sa oli uu­si kär­ry, adap­te­ri­kaan ei hai­tan­nut me­noa.

Kär­ryn pis­tok­keen vaih­ta­mi­nen 13-na­pai­sek­si hoi­tuu al­le sa­ta­sel­la, ja säh­köis­tä ym­mär­tä­vä te­kee vaih­don it­se. Kun pis­to­ke­a­si­at ovat kun­nos­sa, pääs­tään nä­ke­mään va­lo­jen kun­to. Kaik­kien kär­ryn va­lo­jen – etu- ja ta­ka­va­lot, vil­kut ja jar­ru­va­lot – pi­tää toi­mia. Uu­dem­mis­sa kär­ryis­sä voi ol­la myös pe­ruu­tus­va­lo ja ta­ka­su­mu­va­lo.

Toi­mi­mat­to­man va­lon polt­ti­mon eh­jyys to­de­taan pe­rin­tei­seen heh­ku­lamp­pu­tyy­liin eli kat­so­mal­la, on­ko heh­ku­lan­ka eh­jä. Pe­rä­kär­ryn va­lo­vi­at ei­vät lä­hes­kään ai­na joh­du polt­ti­mois­ta vaan joh­dois­ta, ha­pet­tu­mi­sis­ta tai ai­em­min mai­ni­tuis­ta pis­tok­keis­ta.

Huo­mio va­loi­hin

Ha­pet­tu­mien eh­käi­se­mi­sek­si ja kor­jaa­mi­sek­si polt­ti­moi­den kan­nat sekä pis­to­ke on hyvä kä­si­tel­lä säh­kö­lait­tei­ta suo­jaa­val­la spra­yl­la.

Jos valo-on­gel­mat joh­tu­vat polt­ti­moi­den ha­pet­tu­mi­sis­ta, au­to­a­lan kou­lut­ta­ja Ta­pa­ni Vir­ta­nen vink­kaa vaih­ta­maan kär­ryn va­lot led-va­loik­si. Le­dit ei­vät ha­pe­tu ja kes­tä­vät muu­ten­kin vaih­te­le­vaa käyt­töä pa­rem­min. Hin­ta koko kär­ryn led-va­loil­le on joi­tain kymp­pe­jä kal­liim­pi kuin sar­ja pe­rin­tei­siä va­lo­ja.

Va­loi­hin liit­ty­vät tär­keä asia on se, et­tä jos au­ton ta­ka­va­lot ei­vät pala huo­mi­o­va­lo­a­sen­nos­sa, niin myös kär­ryn ta­ka­va­lot ovat pi­mei­nä. Tämä on sal­lit­tua, mut­ta kär­ryä tai mat­kai­lu­vau­nua ve­det­tä­es­sä va­lot kan­nat­taa kyt­keä pääl­le. Näin pe­räs­sä tu­le­vat huo­maa­vat kär­ryn pa­rem­min ja yh­dis­tel­mä vai­kut­taa asi­al­li­sem­mal­ta.

Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu

Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli

Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Avantgardelta kaksi uutta DUO-kaiutinta 

Hifimaailma

Magico S3

Hifimaailma

Nettijatko 8/2022: Powercube-mittaukset

Hifimaailma

Komponentit vaihtoon 

Hifimaailma

Levarilta kaksi uutta fonoe­si­vah­vis­tinta

Hifimaailma

Huippuesoteriaa 

Hifimaailma

Pieni betonikaiutin

Koti ja keittiö

Näin saat villatekstiilit raikkaiksi!

Koti ja keittiö

Tinet ja Vahit Wafin sisustivat kotinsa perin­tö­ka­lus­teilla, silkkimatoilla ja samettisilla sävyillä.

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Avantgardelta kaksi uutta DUO-kaiutinta 

Hifimaailma

Magico S3

Hifimaailma

Nettijatko 8/2022: Powercube-mittaukset

Hifimaailma

Komponentit vaihtoon 

Hifimaailma

Levarilta kaksi uutta fonoe­si­vah­vis­tinta

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.