Muista pestä peräkärry säännöllisesti, jotta se ei ruostu.
Petri Blomqvist
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Nyt laitetaan peräkärry kesäkuntoon! Moni huoltaa peräkärrynsä itse, joten annamme ohjeita vuosittaisen kunnossapitohuollon tekemiseen.
Peräkärry on varsin yksinkertainen laite, joten sen vuosihuoltoa ei yleensä teettää liikkeessä – ja varsin usein se jää tekemättä. Ajatellaan, että tehdään kun keritään – mutta syksyllä huomataan, että ei sitten keritty... Taustalla voi olla myös epätietoisuus siitä, mitä kärrylle pitäisi tehdä. Onneksi normaalit peräkärryn huoltotoimenpiteet eivät ole vaikeita, eikä huollon tekeminen edellytä erityistä paikkaa tai erikoistyökaluja.
Huollon tekemiseen kannattaa varata aikaa 1–2 tuntia. Jarrullinen kärry aiheuttaa hieman enemmän työtä kuin jarruton. Matkailuvaunuissa on huomattavasti enemmän tarkastettavia ja huollettavia kohteita, mutta vaunut on jätetty tämän jutun ulkopuolelle.
Valot ovat monessa kärryssä murheenkryyni, joten ongelmien ennaltaehkäisy oheisilla vinkeillä kannattaa. Vika on harvoin polttimossa, useimmiten se johtuu hapettumista, sähköjohdoista tai pistokkeista.
Petri Blomqvist
Jos huoltaessa törmää ongelmiin tai isompiin vikoihin, niin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Perävaunuhuoltoja mainostavia korjaamoita on tosin yllättävän vähän. Jos sellaista ei löydy kotikulmilta, niin useimmat autokorjaamot huoltavat ja korjaavat todennäköisesti myös peräkärryjä.
Kyse on lähinnä palvelualttiudesta, sillä kärryjen huolto ja korjaus ei ole erityistä koulutusta vaativaa rakettitiedettä.
Uuden kärryn ensimmäiset huollot kannattaa teettää valmistajan valtuuttamassa huoltoliikkeessä, jotta takuu säilyy. Seuraavat ohjeet onkin tarkoitettu vanhempien kärryjen kanssa toimiville tee se itse -tekijöille. Ohjeita varten on yhdistelty perävaunuvalmistajien ohjeita ja haastateltu autoalan ammatillista kouluttajaa, karavaanaria ja tiepalvelukonkaria Tapani Virtasta.
Renkaat ruvella vai hyvässä hapessa?
Peräkärryjen renkaat ovat raskaalla kuormituksella. Lastin painopisteen on oltava suunnilleen akseli(e) n kohdalla tai korkeintaan aavistuksen sen/niiden etupuolella. Vetoaisalle ja -koukulle pitää tulla hieman painoa, mutta ei enempää kuin 25 kg tai neljä prosenttia koko vaunun senhetkisestä painosta eli kytkentämassasta.
Näin siitä huolimatta, että 1 300-kiloiseksi lastatussa kärryssä aisapainon pitäisi olla korkeintaan 52 kg. Silloin kaksipyöräisessä kärryssä tulee 624 kg molemmille renkaille. Vastaava paino tulee autossa yhdelle renkaalle, jos auto painaa noin 2,5 tonnia. Ja autoissa on kuitenkin aivan toisen kaliiperin renkaat kuin perävaunuissa.
Painon vuoksi kärryssä alkaa yleensä ensimmäiseksi hajota runko renkaan sisällä. Tämän voi huomata renkaan kylkiin tulleista pullistumista. Rungoltaan hajoava rengas saattaa hajota vaarallisesti kesken ajon. Rungoltaan hajonnutta rengasta ei pysty paikkaamaan renkaanpaikkausaineella. Peräkärryä varten kannattaakin pitää mukana vararengasta ja hallitunkkia – tai ainakin varoituskolmiota, jos kärry jää tienvarteen.
Laakerin mahdollisen välyksen tuntee viittä vaille yksi -otteella lonksuttamalla yllättävän helposti. Toisissa kärryissä välystä pitää olla 13 milliä, toisissa ei yhtään.
Petri Blomqvist
Hajoamisten välttämiseksi Tapani Virtanen suosittelee uusimaan raskaiden jarrullisten kärryjen renkaat viiden ja kevyiden kärryjen renkaat kymmenen vuoden välein. Uusia renkaita ostettaessa kannattaa harkita kestävämmän rungon omaavia renkaita – niissä on kokomerkinnän perässä kirjain C. Kestävyys nostaa renkaan hintaa 20–30 euroa. Myös kärryn renkaat kannattaa tasapainottaa.
Vuositarkastuksessa katsotaan renkaiden yleiskunnon lisäksi niiden kulutuspinta, ilmanpaineet ja pyöränpulttien kireys. Pulteille on hyvä kireys ristikkoavaimella käsivoimin tehtävä kiristys. Momenttiavainta käytettäessä 120 Nm on riittävä momentti. Kulutuspintaa on oltava lain mukaan vähintään 1,6 milliä eli saman verran kuin henkilöauton kesärenkaissa, mutta muutama lisämilli parantaa turvallisuutta.
Ilmanpaineissa noudatetaan valmistajan suositusta, jos sellainen löytyy. Normaaleille renkaille esimerkiksi Muuli/Juncar suosittelee 2,2 baria, AKU 2,5 baria ja Majava/Raunistula 2,7–2,8 baria. C-renkaille suositukset ovat luokkaa 3,5–4,0 baria. Jotkut suosittelevat täyden kuorman paineita erikseen, jolloin ne ovat yli kolme baria ja C-renkaille jopa yli neljä baria.
”Renkaassa on pieni ilmatilavuus, joten sitä pitää korvata paineella”, Virtanen kommentoi. Hän suosittelee tavallisille renkaille tasan kolmen barin painetta, jos muuta ohjetta ei ole.
Ei laakereille lepäämään – eikä ruosteeseen
Renkaiden lisäksi myös pyöränlaakerit ovat kovalla rasituksella. Niiden korjaaminen vaatii hieman enemmän tee se itse henkisyyttä, mutta välysten testaus onnistuu yllättävän helposti keneltä tahansa.
Laakereita on pääasiassa kahta tyyppiä. Kartiorullalaakeria pitää rasvata, ja siinä pitää olla pieni 1–3 millin välys, jotta laakeri ei leikkaa kiinni. Se testataan ottamalla renkaasta kiinni ”5 vaille 1” -otteella ja heiluttamalla kevyesti edestakaisin. Välyksen tuntee tätä otetta käyttäessään helposti, ja sen määrän pystyy maallikkokin suunnilleen arvioimaan.
Toisena laakerimallina käytetään viistokuulalaakeria. Se on käytännössä välyksetön ja tehtaalla valmiiksi rasvattu eli kestovoideltu malli, jolle ei normaalisti tarvitse tehdä mitään. Voitelu ja ruosteenehkäisy ovat muutenkin perävaunussa todella tärkeässä roolissa. Ruosteenestospraylla kannattaa käydä läpi kaikki pultit ja liikkuvat osat. Nopea ja tärkeä toimenpide on hyvä tehdä sekä keväällä että syksyllä.
Pyöränpulttien kireys ja rengaspaineet tarkastetaan. Ellei sopivia ilmanpaineita löydy ohjeista, tavallisissa pikkukärryn renkaissa kannattaa käyttää kolmea baria, C-merkityissä renkaissa neljää baria.
Petri Blomqvist
”Kärry ei tarvitse bensaa, mutta se tarvitsee sprayta”, Virtanen heittää.
Käsiteltäviä kohtia ovat esimerkiksi lavalukot, kippimekanismi ja vinssi. Samassa yhteydessä kannattaa myös kuormansidontaliinojen kiristysmekanismit käsitellä spraylla. Lisäksi on tärkeää rasvata – mieluusti vaseliinispraylla – vetoaisan kuulakytkimen liikkuva lukitusmekanismi
Vetoaisan kuntoon on muutenkin syytä kiinnittää huomiota, sillä kärryn pysyminen auton matkassa riippuu siitä. Jos aisa on pahasti ruosteessa, uuden aisan hankkiminen jarruttomaan kärryyn ei ole edes kovin kallis hankinta. Isompi ongelma on peräkärryn akselin puhkiruostuminen tai pohjan mädäntyminen. 80-luvun kärryissä pohja voi olla huonossa kunnossa. Asia kannattaa tutkia, ettei kärry petä alta.
Jarrullisen vaunut lisäkuviot
Raskaammassa jarrullisessa peräkärryssä on ensiarvoisen tärkeää pitää jarrut kunnossa. Ensimmäinen huoltokohta on aisan yhteydessä oleva käsijarru, jonka mekanismiin laitetaan vaseliinisprayta. Jarrut kuluvat ajan mittaan, joten niitä on säädettävä. Säätö tehdään pyörien kohdalta. Ohjeet kunkin mallin jarrujen säätöön voivat löytyä peräkärryn tai akselin valmistajalta netistä ja tietysti ohjekirjasta, jos se on tallessa.
Jarruista huolimatta jarrukärryn kanssa on käytettävä pyörien eteen laitettavia kiiloja. Kiiloja tarvitaan ylämäessä, koska kärryn jarrut pitävät yleensä vain eteenpäin. Kiiloja tarvitaan myös pitkäaikaisen säilytyksen yhteydessä, sillä käsijarrun sijasta vaunu kannattaa pitää paikallaan kiiloilla, jolloin jarrut eivät ruostu kiinni.
Iso lisätyö on jarrullisen perävaunun katsastus, joka pitää suorittaa joka toinen vuosi. Onneksi tähän on aikaa koko kalenterivuosi, joten kärryn voi vetää katsastuskonttorille silloin, kun se sopii parhaiten kärrylle ja sen omistajalle.
Peseminen on kärryn perusrakenteen tärkeää ylläpitohuoltoa. Lian ja tiesuolan peittämä kärry ruostuu ajan mittaan helposti.
Petri Blomqvist
Katsastuksessa kärrystä tarkastetaan periaatteessa samat asiat kuin henkilöautosta. Kärrystä katsotaan erityisesti jarrujen ja valojen toiminta, jousituksen nivelten kunto sekä ruostevauriot. Lisäksi tarkastetaan vetoaisan kytkentäosan kunto ja toiminta. Kärryä varten pitää olla oma varoituskolmio.
Perävaunun rekisteröintitodistus on hukkumisaltis dokumentti, sillä sille ei yleensä ole hyvää säilytyspaikkaa kärryssä. Viime vuoden loppupuolelta alkaen sitä ei onneksi tarvitse pitää enää mukana ajossa eikä katsastuksessa, sillä kaikki tiedot ovat sähköisissä järjestelmissä.
Auton puolisko ja valot hengissä?
Vetokoukut ovat yleensä varsin ongelmattomia, sähköpistorasiat taas eivät. Pistorasia on hyvin ankarassa paikassa, siihen kohdistuu hiekka- ja tiesuolasuihkuja.
Koukkuihin liittyvät ongelmat koskevat yleensä irrotettavia koukkuja. Koukku kannattaa pitää irti silloin, kun sitä ei käytetä. Kun koukku on irti, sen kiinnityskohdassa on oltava vaseliinia ja muovisuoja, joka estää kiinnityspisteen likaantumisen.
Monissa uudemmissa autoissa on perinteisen 7-napaisen pistorasian sijasta 13-napainen, joten kärryn sähköjen kytkemiseksi tarvitaan erillinen adapteri. Karavaanari Tapani Virtasen kokemuksen mukaan adapterin käyttö tuo välillä toimintaongelmia. Näin tapahtui myös omassa testissämme uudella Ford Kugalla ja 26 vuotta vanhalla kärryllä. Hetkittäin kärryn valot paloivat kunnolla, useimmiten eivät. Kun koukussa oli uusi kärry, adapterikaan ei haitannut menoa.
Kärryn pistokkeen vaihtaminen 13-napaiseksi hoituu alle satasella, ja sähköistä ymmärtävä tekee vaihdon itse. Kun pistokeasiat ovat kunnossa, päästään näkemään valojen kunto. Kaikkien kärryn valojen – etu- ja takavalot, vilkut ja jarruvalot – pitää toimia. Uudemmissa kärryissä voi olla myös peruutusvalo ja takasumuvalo.
Toimimattoman valon polttimon ehjyys todetaan perinteiseen hehkulampputyyliin eli katsomalla, onko hehkulanka ehjä. Peräkärryn valoviat eivät läheskään aina johdu polttimoista vaan johdoista, hapettumisista tai aiemmin mainituista pistokkeista.
Huomio valoihin
Hapettumien ehkäisemiseksi ja korjaamiseksi polttimoiden kannat sekä pistoke on hyvä käsitellä sähkölaitteita suojaavalla spraylla.
Jos valo-ongelmat johtuvat polttimoiden hapettumisista, autoalan kouluttaja Tapani Virtanen vinkkaa vaihtamaan kärryn valot led-valoiksi. Ledit eivät hapetu ja kestävät muutenkin vaihtelevaa käyttöä paremmin. Hinta koko kärryn led-valoille on joitain kymppejä kalliimpi kuin sarja perinteisiä valoja.
Valoihin liittyvät tärkeä asia on se, että jos auton takavalot eivät pala huomiovaloasennossa, niin myös kärryn takavalot ovat pimeinä. Tämä on sallittua, mutta kärryä tai matkailuvaunua vedettäessä valot kannattaa kytkeä päälle. Näin perässä tulevat huomaavat kärryn paremmin ja yhdistelmä vaikuttaa asiallisemmalta.
Raimo Tengvall
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Uuden DS:n ohjaamo
Uuden DS:n ohjaamo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Striimeri kämmenelle
Hyvä Moca
Uusi Rotel-kuulokevahvistin
Elementit järjestykseen
Wharfedale Aston
Laajakaistainen tasoelementti
Spendorin A-sarja uudistuu
Audiolab 6000A MKII
Arendal Sound 1961-sarjan uusi alku
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa
Porsche Macan voitti talviautotestin
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi