Keulan ja peräosan pohjapanssarit antavat jytyä ilmettä. Vaikka nelivetoa ei olekaan, maavaraa saadaan esimerkiksi talvikarkeloihin asialliset 160 mm. Kaukovaloavustin on käytännöllinen.
Juha Peltonen
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Koeajoimme i20-sarjan kompaktin Active Cross -katumaasturin, johon ei aiemmin ole ollut saatavilla 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa. Voisi puhua odotetusta täydennyksestä.
Niin ikään täysin uusiin ominaisuuksiin tässä mallissa kuuluu ajanmukaistettu tietoviihdejärjestelmä varustettuna Stylen tapauksessa 7-tuumaisella kosketusnäytöllä. Viimeisimpään Hyundai SmartSense-turvallisuusteknologiaan liittyvät kaistavahti (LDW), törmäysvaroittimella varustettu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) sekä kaista-avustin ja tienreunan tunnistusjärjestelmä (LKA-L/R).
Ai niin, ja ovelana kustomointiyksityiskohtana Active Crossiin voi valita lisävarusteisen Phantom Black -sävyisen ulkokaton. Sellaisen pääsee tilaamaan alkuvuodesta 2019. Vähän samaa ideaa kuin vaikkapa Minissä.
Ovelana kustomointiyksityiskohtana Active Crossiin voi valita lisävarusteisen Phantom Black -sävyisen ulkokaton, jollaisen pystyy tilaamaan alkuvuodesta 2019. Stylessä ovat vakiona LED-takavalot.
Juha Peltonen
Perusselkeän kojelaudan päänäytöt ovat analogiset. Ohjauspyörän lämmitys toimii tehokkaasti. Sitä vastoin ohjauspyörän nahkainen kehä on tarpeettoman liukaspintainen. Ajotietokoneesta löytyy high-tech -erikoisuutena kaksoiskytkentävaihteiston lämpötilanäyttö.
Juha Peltonen
Maltillista SUV-ilmettä
Hyundai i20 Active Cross on kompakti katumaasturi taholle, joka tarvitsee tai haluaa normaalia i20-mallia hieman reilumman 160 mm maavaran, mutta toisaalta automallin, jonka SUV-ominaisuudet eivät korostu erityisen silmiinpistävästi, pois lukien tietenkin pyöräkoteloiden suojalistat ynnä helmalistat. i20 Active Cross on olemukseltaan jotensakin lähempänä normaalia i20-mallia.
i20 Active Crossiin ei aiemmin ole ollut saatavana 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa.
Juha Peltonen
Testiauton moottorina oli kahdesta tehokkaampi 120-hevosvoimainen. Kolmisylinterinen turbo istuu erinomaisesti kaksoiskytkin-automaatin yhteyteen.
Juha Peltonen
Active Crossiin on saatavana samasta teemasta myös pienempitehoinen 100-hevosvoimainen, mutta testiyksilössä oli ruudikkaampi 120-hevosvoimainen, turbolla ja suorasuihkutuksella terästetty 1.0 T-GDI High Power -bensiinimoottoriversio, joka maksaa edullisempana Comfort-tason automaattina 19 390 euroa kontra Style-automaatin 22 590 euroa.
Reilulla kolmella tuhannella saa siten aika paljon lisää varusteita ja suorituskykyä, joskin kummankin koneen maksimivääntö on yhtenevä 171,6 Nm. High Power kiihtyy 7-nopeuksisena automaattina nollasta sataan 10,5 sekunnissa, mikä on tuntuvasti ripeämmin verrattuna 100-hevosvoimaisen 7DCT:n 11,4 sekuntiin. T-GDI:n keskikulutus on linjassa, sillä ainakin auton omalla ajotietokoneella mitattu 5,8 l/100 km keskikulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.
7-nopeuksinen DCT-automaattivaihteisto ja 3-sylinterinen turbomoottori toimivat mukavasti yhteen ainakin isommin teholukemin. Automaattivaihteistoa operoidaan lattiavalitsimesta ja siihen liittyvät urheilulliset Sport-välitykset. Manuaalivaihtoja ei sentään suoriteta ohjauspyörän siivekkeistä. Start/Stop reagoi sen verran verkkaisesti, että sen kytkee mielellään pois toiminnasta.
Kantava alusta
Alusta on sinänsä kunnossa, eli jousitus on kompaktin crossoverin luonteeseen sopien kantava, mutta nimismiehen kiharat tuovat esiin määrätyn pintakovuuden. Rengasmelu nousee karkealla asvaltilla melkoisen korkeaksi ja lisäksi sorateillä ropina kantautuu kuuluvasti pyöräkoteloista, eli äänieristykseen pitäisi Stylessä panostaa lisää. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tarkkuudeltaan ihan asiallinen, mutta silti tietyllä tavalla aistii keinotekoisuuden verrattuna hyviin hydraulisiin ohjaustehostimiin.
Lähi- ja kaukohalogeenien teho osoittautui perin vaatimattomaksi. Parhaaseen varustetasoon kaipaisi ilman muuta LED-ajovaloja. Staattiset kulmavalot suuntaavat enemmän valoa edessä olevaan kohteeseen kaarteissa ja järjestelmä osoitti heti alkusyksyn pimeillä kätevyytensä. Styleen kuuluvat vakiona LED-takavalot. Tarkat pysäköintitutkat keulassa ja perässä kuuluvat kuvaan.
Sporttista sivutukea etuistuimissa
Etuistuimet välittävät mainion, lähes sporttisen sivutuen ja ryhdikäs selkänoja varmistaa hyvän istuma-asennon. Istuintyyny jää pitkäjalkaisella kuitenkin helposti lyhyeksi. Stylessä on helposti puhtaana pidettävä ja käytössä kestävä kokonahkainen verhoilu. Nahkakehäisestä ohjauspyörästä ja alumiinisista polkimista huolimatta Style näyttää sisätiloiltaan hillityltä - kojelaudan selkeässä ilmeessä ei ole mitään poikkeavaa i20:n vakiomalliin nähden. Toimivuus on korkeatasoista, mutta jotkut matkustajat odottivat parhaan Style-tason kojelaudan ilmeeseen ainakin muovikromisia listoja erottamaan sen tavallisemmista painoksista.
Etuistuimet tarjoavat lähes urheilullisen sivutuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asialliset tilat pitkillekin matkustajille.
Juha Peltonen
Takaistuimelle siirrytään vaivattomasti ja crossoverissa jää sopivasti polvitilaa myös pitempikoipisille ihmisille. Myöskään päätilasta ei Active Crossissa jää pulaa.
Automaattivaihteisissa vakiona oleva Supervision Cluster -mittaristo on superselkeä. Varsin kookas 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppotoiminen, mutta Stylessä ei ole tehtaan navigointilaitetta. Oman älypuhelimen kytkien puhelut toistuvat auton järjestelmän välityksellä varsin tasokkaasti. Kiitos taajuuskorjaimen, radion äänenlaatu on uskomattoman hyvä luokassaan - mukaan lukien matalien äänien toisto.
Valaistu USB-portti sijaitsee selkeästi esillä keskikonsolissa, joten sen käyttö sujuu pimeälläkin luontevan hakematta.
Stylen lisävarusteinen värikosketusnäyttö on 7-tuumainen. Siihen liittyvät Apple CarPlay- ja Android Auto -valmiudet, Bluetooth ääniohjauksella sekä peruutuskamera.
Juha Peltonen
Tasapohjaista tavaratilaa järjestyy isompiin kuljetustarpeisiin enimmillään 1042 litraa.
Juha Peltonen
Monenlaista tilaa
Keskikonsolissa on säilytystilaa avotason, kannellisen pienehkön lokeron sekä kahden mukitelineen muodossa. Ovikotelot osoittautuvat tarpeettoman ahtaiksi. Tasapohjaista tavaratilaa järjestyy suurimmillaan 1 042 litraa. Active Cross sopii vapaa-ajan käytössä myös pienen vaunun vetäjäksi. Versiolla saa kiskoa 1110-kiloista jarrullista ja 450-kiloista jarrutonta perävaunua.
Hyundai i20 1.0 T-GDI 120 hv Active Cross
Moottori R3, bensiiniturbo, 998 cm³, 88,3 kW (120 hv)/r/min, 171,6 Nm/1500-4000 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 183 km/h Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 136 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4065, l 1760, k 1529, akseliväli 2570 mm, omamassa 1165 kg, kantavuus 550 kg, tavaratila 326–1042 l, tankki 50 l, perävaunupaino jarruin 1110 kg, jarruitta 450 kg, maavara 160 mm
Hinta alk. 22 590 euroa
Testiauton hinta 22 590 euroa
(4,0 tähteä)
Miellyttää
Automaatti 3-sylinterinen sopii 7DCT:n yhteyteen
Ärsyttää
Valoteho Led-ajovaloja peräänkuulutetaan.
Yllättää
Kattoväri Musta Phantom Black -katto on ennen pitkää saatavilla.
Yhteenveto
Hyundai i20 Active Cross on kyvykäs, sopivalla tavalla hillitty kompakti katumaasturi, jota voi suositella isommalla moottorilla ja uuden automaatin kera. Ajo-ominaisuudet ovat jousituksen hienoisesta pintakovuudesta huolimatta hyvät, ja tilankäyttö sekä tavarankuljetuskyky ovat linjassa. Lisäkehuja mukavasointisesta äänentoistojärjestelmästä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Kia
Kia
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Jaguar F-Type R-Dynamic Black: Vielä ylellisempiä muunnoksia
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Mian ja Björnin kodissa vanhat rakkaat mööpelit pysyvät, mutta ideat ja seinien värit vaihtuvat
Uusia JBL-kaiuttimia kotiteatterin seiniin
Pääsiäisen kivat koristeet
Universaalia kanavasäätöä striimaajille
Melody PRO88 MKII
Meitner Audion uusi dac
Regalta uusi kaiutin
Sonos vaeltaa
Tiglonin kaapeleita nyt Suomesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän
Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa
Seat Ateca -katumaasturi: Suomeen syksyllä 2016
Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!
Suomi-elokuvan myyttinen avoautoharvinaisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?
UUTTA
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
5 VUOTTA SITTEN...
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
Toyota GR 86: Uusi vastaisku esiteltiin Japanissa
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
LUETUIMMAT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
BMW i4: Esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia
Goodyear: Lanseeraa uuden nastarenkaan, jonka jarrutussuorituskyky jäällä ja lumella sekä käsittely lumella on ylivertainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.