Keulan ja peräosan pohjapanssarit antavat jytyä ilmettä. Vaikka nelivetoa ei olekaan, maavaraa saadaan esimerkiksi talvikarkeloihin asialliset 160 mm. Kaukovaloavustin on käytännöllinen.
Juha Peltonen
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Koeajoimme i20-sarjan kompaktin Active Cross -katumaasturin, johon ei aiemmin ole ollut saatavilla 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa. Voisi puhua odotetusta täydennyksestä.
Niin ikään täysin uusiin ominaisuuksiin tässä mallissa kuuluu ajanmukaistettu tietoviihdejärjestelmä varustettuna Stylen tapauksessa 7-tuumaisella kosketusnäytöllä. Viimeisimpään Hyundai SmartSense-turvallisuusteknologiaan liittyvät kaistavahti (LDW), törmäysvaroittimella varustettu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) sekä kaista-avustin ja tienreunan tunnistusjärjestelmä (LKA-L/R).
Ai niin, ja ovelana kustomointiyksityiskohtana Active Crossiin voi valita lisävarusteisen Phantom Black -sävyisen ulkokaton. Sellaisen pääsee tilaamaan alkuvuodesta 2019. Vähän samaa ideaa kuin vaikkapa Minissä.
Ovelana kustomointiyksityiskohtana Active Crossiin voi valita lisävarusteisen Phantom Black -sävyisen ulkokaton, jollaisen pystyy tilaamaan alkuvuodesta 2019. Stylessä ovat vakiona LED-takavalot.
Juha Peltonen
Perusselkeän kojelaudan päänäytöt ovat analogiset. Ohjauspyörän lämmitys toimii tehokkaasti. Sitä vastoin ohjauspyörän nahkainen kehä on tarpeettoman liukaspintainen. Ajotietokoneesta löytyy high-tech -erikoisuutena kaksoiskytkentävaihteiston lämpötilanäyttö.
Juha Peltonen
Maltillista SUV-ilmettä
Hyundai i20 Active Cross on kompakti katumaasturi taholle, joka tarvitsee tai haluaa normaalia i20-mallia hieman reilumman 160 mm maavaran, mutta toisaalta automallin, jonka SUV-ominaisuudet eivät korostu erityisen silmiinpistävästi, pois lukien tietenkin pyöräkoteloiden suojalistat ynnä helmalistat. i20 Active Cross on olemukseltaan jotensakin lähempänä normaalia i20-mallia.
i20 Active Crossiin ei aiemmin ole ollut saatavana 7-nopeuksista kaksoiskytkinvaihteistoa.
Juha Peltonen
Testiauton moottorina oli kahdesta tehokkaampi 120-hevosvoimainen. Kolmisylinterinen turbo istuu erinomaisesti kaksoiskytkin-automaatin yhteyteen.
Juha Peltonen
Active Crossiin on saatavana samasta teemasta myös pienempitehoinen 100-hevosvoimainen, mutta testiyksilössä oli ruudikkaampi 120-hevosvoimainen, turbolla ja suorasuihkutuksella terästetty 1.0 T-GDI High Power -bensiinimoottoriversio, joka maksaa edullisempana Comfort-tason automaattina 19 390 euroa kontra Style-automaatin 22 590 euroa.
Reilulla kolmella tuhannella saa siten aika paljon lisää varusteita ja suorituskykyä, joskin kummankin koneen maksimivääntö on yhtenevä 171,6 Nm. High Power kiihtyy 7-nopeuksisena automaattina nollasta sataan 10,5 sekunnissa, mikä on tuntuvasti ripeämmin verrattuna 100-hevosvoimaisen 7DCT:n 11,4 sekuntiin. T-GDI:n keskikulutus on linjassa, sillä ainakin auton omalla ajotietokoneella mitattu 5,8 l/100 km keskikulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.
7-nopeuksinen DCT-automaattivaihteisto ja 3-sylinterinen turbomoottori toimivat mukavasti yhteen ainakin isommin teholukemin. Automaattivaihteistoa operoidaan lattiavalitsimesta ja siihen liittyvät urheilulliset Sport-välitykset. Manuaalivaihtoja ei sentään suoriteta ohjauspyörän siivekkeistä. Start/Stop reagoi sen verran verkkaisesti, että sen kytkee mielellään pois toiminnasta.
Kantava alusta
Alusta on sinänsä kunnossa, eli jousitus on kompaktin crossoverin luonteeseen sopien kantava, mutta nimismiehen kiharat tuovat esiin määrätyn pintakovuuden. Rengasmelu nousee karkealla asvaltilla melkoisen korkeaksi ja lisäksi sorateillä ropina kantautuu kuuluvasti pyöräkoteloista, eli äänieristykseen pitäisi Stylessä panostaa lisää. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on tarkkuudeltaan ihan asiallinen, mutta silti tietyllä tavalla aistii keinotekoisuuden verrattuna hyviin hydraulisiin ohjaustehostimiin.
Lähi- ja kaukohalogeenien teho osoittautui perin vaatimattomaksi. Parhaaseen varustetasoon kaipaisi ilman muuta LED-ajovaloja. Staattiset kulmavalot suuntaavat enemmän valoa edessä olevaan kohteeseen kaarteissa ja järjestelmä osoitti heti alkusyksyn pimeillä kätevyytensä. Styleen kuuluvat vakiona LED-takavalot. Tarkat pysäköintitutkat keulassa ja perässä kuuluvat kuvaan.
Sporttista sivutukea etuistuimissa
Etuistuimet välittävät mainion, lähes sporttisen sivutuen ja ryhdikäs selkänoja varmistaa hyvän istuma-asennon. Istuintyyny jää pitkäjalkaisella kuitenkin helposti lyhyeksi. Stylessä on helposti puhtaana pidettävä ja käytössä kestävä kokonahkainen verhoilu. Nahkakehäisestä ohjauspyörästä ja alumiinisista polkimista huolimatta Style näyttää sisätiloiltaan hillityltä - kojelaudan selkeässä ilmeessä ei ole mitään poikkeavaa i20:n vakiomalliin nähden. Toimivuus on korkeatasoista, mutta jotkut matkustajat odottivat parhaan Style-tason kojelaudan ilmeeseen ainakin muovikromisia listoja erottamaan sen tavallisemmista painoksista.
Etuistuimet tarjoavat lähes urheilullisen sivutuen.
Juha Peltonen
Takaistuimella on asialliset tilat pitkillekin matkustajille.
Juha Peltonen
Takaistuimelle siirrytään vaivattomasti ja crossoverissa jää sopivasti polvitilaa myös pitempikoipisille ihmisille. Myöskään päätilasta ei Active Crossissa jää pulaa.
Automaattivaihteisissa vakiona oleva Supervision Cluster -mittaristo on superselkeä. Varsin kookas 8-tuumainen kosketusnäyttö on helppotoiminen, mutta Stylessä ei ole tehtaan navigointilaitetta. Oman älypuhelimen kytkien puhelut toistuvat auton järjestelmän välityksellä varsin tasokkaasti. Kiitos taajuuskorjaimen, radion äänenlaatu on uskomattoman hyvä luokassaan - mukaan lukien matalien äänien toisto.
Valaistu USB-portti sijaitsee selkeästi esillä keskikonsolissa, joten sen käyttö sujuu pimeälläkin luontevan hakematta.
Stylen lisävarusteinen värikosketusnäyttö on 7-tuumainen. Siihen liittyvät Apple CarPlay- ja Android Auto -valmiudet, Bluetooth ääniohjauksella sekä peruutuskamera.
Juha Peltonen
Tasapohjaista tavaratilaa järjestyy isompiin kuljetustarpeisiin enimmillään 1042 litraa.
Juha Peltonen
Monenlaista tilaa
Keskikonsolissa on säilytystilaa avotason, kannellisen pienehkön lokeron sekä kahden mukitelineen muodossa. Ovikotelot osoittautuvat tarpeettoman ahtaiksi. Tasapohjaista tavaratilaa järjestyy suurimmillaan 1 042 litraa. Active Cross sopii vapaa-ajan käytössä myös pienen vaunun vetäjäksi. Versiolla saa kiskoa 1110-kiloista jarrullista ja 450-kiloista jarrutonta perävaunua.
Hyundai i20 1.0 T-GDI 120 hv Active Cross
Moottori R3, bensiiniturbo, 998 cm³, 88,3 kW (120 hv)/r/min, 171,6 Nm/1500-4000 r/min, Suorituskyky 0–100 km/h 10,5 s, huippunopeus 183 km/h Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 136 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4065, l 1760, k 1529, akseliväli 2570 mm, omamassa 1165 kg, kantavuus 550 kg, tavaratila 326–1042 l, tankki 50 l, perävaunupaino jarruin 1110 kg, jarruitta 450 kg, maavara 160 mm
Hinta alk. 22 590 euroa
Testiauton hinta 22 590 euroa
(4,0 tähteä)
Miellyttää
Automaatti 3-sylinterinen sopii 7DCT:n yhteyteen
Ärsyttää
Valoteho Led-ajovaloja peräänkuulutetaan.
Yllättää
Kattoväri Musta Phantom Black -katto on ennen pitkää saatavilla.
Yhteenveto
Hyundai i20 Active Cross on kyvykäs, sopivalla tavalla hillitty kompakti katumaasturi, jota voi suositella isommalla moottorilla ja uuden automaatin kera. Ajo-ominaisuudet ovat jousituksen hienoisesta pintakovuudesta huolimatta hyvät, ja tilankäyttö sekä tavarankuljetuskyky ovat linjassa. Lisäkehuja mukavasointisesta äänentoistojärjestelmästä.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Ford E-Tourneo Courierin 43 kWh:n akku (nettokapasiteetti) mahdollistaa jopa 288 kilometrin toimintamatkan. Sähkömoottorissa on tehoa 100 kW ja vääntöä 290 Nm. Auto on ketterä ja suorituskykyinen kaupunkiajossa ja mukava ajettava suuremmilla nopeuksilla tai täydellä kuormalla. Ford E-Tourneo Customin suurin sallittu vetopaino on 750 kg.
Ford Motor Company
Uuden DS:n ohjaamo
Uuden DS:n ohjaamo
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Cd-pyöritin Ranskasta
Hyvä Moca
Aktiivikaiuttimet Espanjasta
Teacilta uusi stereopäätevahvistin
Koksu takabassoilla
Klipschorn ja La Scala go active
McIntoshilta striimeri-dac
Pihla-Marian perheen unelmakoti Sveitsissä pellavatehtaan kyljessä
Audio Researchin hienoin vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä
Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat
Mitsubishi tuo 8 vuoden takuun kaikkiin uusiin malleihin
Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä
Suomen vanha autokanta vaarantaa liikenneturvallisuutta - näin auton ikä vaikuttaa henkilövahinkoriskiin
Hybridiuutisointi ei ole romuttanut mielikuvaa sähköistetyistä ajoneuvoista: “Ajokokemus muuttaa asenteita”
Kevät alkoi jo Etelä-Suomessa – asiantuntijan vinkit renkaanvaihtoon
Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille
Toyota Kenshiki Forum: Uutuuksia pukkaa
Porsche Macan voitti talviautotestin
LUETUIMMAT
Yleinen hybridiautoilla ajavien virhe voi aiheuttaa käynnistysongelmia talvipakkasilla
Sähköautolla ja polttomoottoriautolla 1 000 km Lappiin – Volkswagen vertaili ajoaikaa ja kustannuksia
Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat
Hyundai IONIQ 5 uudistuu ‒ myös hinnaltaan
Mitsubishin uusi tulokas suosikkiluokkaan on Grandis
Peugeot vyöryttää sähköautoja maailmalle
Nopeammin ja pidemmälle kuin yhdelläkään Volvolla aikaisemmin: uusi ES90 lisää toimintamatkaa ja latausnopeutta
XPENG avasi myymälän Helsinkiin - uuden sähköautomerkin premium-autolla 52 minuutin latauksella Helsingistä Lappiin
Mercedes-Benzin mallisto uudistuu ja laajenee
Volvon XC60-malliin isoja uudistuksia
YHTEISTYÖSSÄ
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi