Älä koskaan laista huoltokirjan mukaista jakohihnan oikeaa vaihtohetkeä. Pieni aikaistus saattaa olla paikallaan.
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Moni kuljettaja suhtautuu moottorin jakohihnan vaihtoon kevyesti ja jättävät valmistajan antamat vaihtovälit noteeraamatta. Virheliikkeellä on usein kuitenkin erittäin kalliit seuraukset...
Jakohihna saattaa katketa vaikkapa lähdettäessä liikennevaloista tai täydellä nopeudella moottoritiellä: tällöin moottori pysähtyy yhtäkkiä, eikä sitä voida enää käynnistää.
Kun auto on siirretty korjaamoon, saadaan diagnoosiksi katkennut jakohihna! Se, mikä kuulostaa aluksi suhteellisen vaarattomalta, voikin johtaa erittäin suuriin korjauskustannuksiin.
Loppujen lopuksi, mikäli jakohihna on repeytynyt tai katkennut, on useimmissa tapauksissa tapahtunut kauaskantoisia seurausvaurioita. Silloin ei enää riitä pelkän jakohihnan vaihtaminen uuteen.
Mikä on jakohihnan rooli?
Miksi hammashihna on niin tärkeä komponentti? Miksi sen vikaantumisella on niin kauaskantoisia seurauksia? Jakohihna välittää moottorilohkon alaosassa olevan kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-akselille (tai moottorin mukaan nokka-akseleille), joka useimmissa tapauksissa sijaitsee sylinterikannen yläosassa.
Nokka-akselin tehtävä on avata ja sulkea imu- ja poistoventtiilit. Jotta moottori käy kunnolla ja jotta kaikki työkierrot voidaan suorittaa oikein, venttiilejä ei tietenkään saa avata tai sulkea mielivaltaisesti.
Hammashihna synkronoi kampiakselin ja nokka-akselin välistä toimintaa, mikä auttaa varmistamaan, että venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat oikeassa aikajärjestyksessä.
Mitä tapahtuu, jos hammashihna on viallinen?
Jos jakohihna on vaurioitunut, ajoitus ei ole enää oikea tai nokka-akseli ei yksinkertaisesti enää toimi. Silloin avoimia venttiilejä ei voida enää sulkea ajoissa. Koska venttiilit ovat vain auki, ja koska niitä painetaan nokka-akselin nokkien avulla, venttiilit eivät voi liikkua ylöspäin ja tällöin niitä lyövät täydellä voimalla nopealiikkeiset männät. Tällöin yleensä seuraa venttiilien taipuminen tai jopa rikkoutuminen.
Tuloksena moottori ei enää pysty tuottamaan tarpeeksi painetta palotiloihin (puristus) ja se pysähtyy. Kaikki edellä mainittu tapahtuu muutamassa sekunnissa. Moottori rikkoutuu, ennen kuin kuljettaja saa edes käännettyä virta-avainta.
Parhaassa tapauksessa hammashihnavaurion jälkeen vain muutama venttiili on taipunut, mutta niiden korvaaminen on melko suuri urakka. Uusien venttiilien asentamiseksi sylinterikansi joudutaan irrottamaan moottorilohkosta.
Jopa yksinkertaisesti rakennetuissa moottoreissa tämä tarkoittaa paljon työaikaa ja siten myös korkeita kustannuksia – kannattaa tiedostaa, että nelinumeroiset korjauskustannukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
Ledivalojen teho on hyvä. Koeajoautossa oli lisävarusteena koko pinta-alaltaan lämmitettävä tuulilasi.
Juha Peltonen
K-Auto
K-Auto
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Auto Bild 11/2025 on kaupoissa
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
Nissan Qashqai e-POWER ajoi halki Ison-Britannian yhdellä tankillisella
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
SystemDekin paluu
Fenderöity Teufel Rockster Neo
Lockwoodin uudella tehtaalla
Tri-ampattu 3-tiemonitori USA:sta
Topping A900 lataa pöytään kovat numerot
Nauvosta löytyi unelmien merellinen mökki: "Ihastelin suu auki maisemia"
QUADin uusi X-sukupolvi
Ortofon MC X30
EISA AWARDS 2025–2026
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uuden Audi Q3:n myynti on alkanut
Peugeotilta uudet 308 ja 308 SW neljällä eri voimalinjalla
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Jaguarilta radikaali päätös
XPENG avaa tilauskirjat täysin uudelle Smart Coupe SUV G6:lle ja lippulaiva-SUV G9:lle Suomessa
Suomi tarvitsee työllisyystekoja: romutuspalkkiokampanja piristäisi taloutta ja 50 000 suomalaista työllistävän autoalan työllisyystilannetta
Autokauppa keskittyy entistä suuremmille toimijoille
Kia käynnistää sähköautojen tuotannon Euroopassa EV4 Hatchback -mallilla
Tässä ovat maailman kymmenen myydyintä autoa.
Kia julkaisi EV9 GT:n hinnat
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Näitä autoja nuoret ostavat
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Jaguarilta radikaali päätös
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Polestar laajentaa Suomessa
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL