Älä koskaan laista huoltokirjan mukaista jakohihnan oikeaa vaihtohetkeä. Pieni aikaistus saattaa olla paikallaan.

Älä koskaan laista huoltokirjan mukaista jakohihnan oikeaa vaihtohetkeä. Pieni aikaistus saattaa olla paikallaan.

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Moni kuljettaja suhtautuu moottorin jakohihnan vaihtoon kevyesti ja jättävät valmistajan antamat vaihtovälit noteeraamatta. Virheliikkeellä on usein kuitenkin erittäin kalliit seuraukset...

Auto Bild.Hyöty

Ja­ko­hih­na saat­taa kat­ke­ta vaik­ka­pa läh­det­tä­es­sä lii­ken­ne­va­lois­ta tai täy­del­lä no­peu­del­la moot­to­ri­tiel­lä: täl­löin moot­to­ri py­säh­tyy yh­täk­kiä, ei­kä sitä voi­da enää käyn­nis­tää.

Kun au­to on siir­ret­ty kor­jaa­moon, saa­daan di­ag­noo­sik­si kat­ken­nut ja­ko­hih­na! Se, mikä kuu­los­taa aluk­si suh­teel­li­sen vaa­rat­to­mal­ta, voi­kin joh­taa erit­täin suu­riin kor­jaus­kus­tan­nuk­siin.

Lop­pu­jen lo­puk­si, mi­kä­li ja­ko­hih­na on re­pey­ty­nyt tai kat­ken­nut, on useim­mis­sa ta­pauk­sis­sa ta­pah­tu­nut kau­as­kan­toi­sia seu­raus­vau­ri­oi­ta. Sil­loin ei enää rii­tä pel­kän ja­ko­hih­nan vaih­ta­mi­nen uu­teen.

Mikä on ja­ko­hih­nan roo­li?

Mik­si ham­mas­hih­na on niin tär­keä kom­po­nent­ti? Mik­si sen vi­kaan­tu­mi­sel­la on niin kau­as­kan­toi­sia seu­rauk­sia? Ja­ko­hih­na vä­lit­tää moot­to­ri­loh­kon ala­o­sas­sa ole­van kam­pi­ak­se­lin pyö­ri­mis­liik­keen nok­ka-ak­se­lil­le (tai moot­to­rin mu­kaan nok­ka-ak­se­leil­le), joka useim­mis­sa ta­pauk­sis­sa si­jait­see sy­lin­te­ri­kan­nen ylä­o­sas­sa.

Nok­ka-ak­se­lin teh­tä­vä on ava­ta ja sul­kea imu- ja pois­to­vent­tii­lit. Jot­ta moot­to­ri käy kun­nol­la ja jot­ta kaik­ki työ­kier­rot voi­daan suo­rit­taa oi­kein, vent­tii­le­jä ei tie­ten­kään saa ava­ta tai sul­kea mie­li­val­tai­ses­ti.

Ham­mas­hih­na synk­ro­noi kam­pi­ak­se­lin ja nok­ka-ak­se­lin vä­lis­tä toi­min­taa, mikä aut­taa var­mis­ta­maan, et­tä vent­tii­lit avau­tu­vat ja sul­keu­tu­vat oi­ke­as­sa ai­ka­jär­jes­tyk­ses­sä.

Mitä ta­pah­tuu, jos ham­mas­hih­na on vi­al­li­nen?

Jos ja­ko­hih­na on vau­ri­oi­tu­nut, ajoi­tus ei ole enää oi­kea tai nok­ka-ak­se­li ei yk­sin­ker­tai­ses­ti enää toi­mi. Sil­loin avoi­mia vent­tii­le­jä ei voi­da enää sul­kea ajois­sa. Kos­ka vent­tii­lit ovat vain au­ki, ja kos­ka nii­tä pai­ne­taan nok­ka-ak­se­lin nok­kien avul­la, vent­tii­lit ei­vät voi liik­kua ylös­päin ja täl­löin nii­tä lyö­vät täy­del­lä voi­mal­la no­pe­a­liik­kei­set män­nät. Täl­löin yleen­sä seu­raa vent­tii­lien tai­pu­mi­nen tai jopa rik­kou­tu­mi­nen.

Tu­lok­se­na moot­to­ri ei enää pys­ty tuot­ta­maan tar­peek­si pai­net­ta pa­lo­ti­loi­hin (pu­ris­tus) ja se py­säh­tyy. Kaik­ki edel­lä mai­nit­tu ta­pah­tuu muu­ta­mas­sa se­kun­nis­sa. Moot­to­ri rik­kou­tuu, en­nen kuin kul­jet­ta­ja saa edes kään­net­tyä vir­ta-avain­ta.

Par­haas­sa ta­pauk­ses­sa ham­mas­hih­na­vau­ri­on jäl­keen vain muu­ta­ma vent­tii­li on tai­pu­nut, mut­ta nii­den kor­vaa­mi­nen on mel­ko suu­ri urak­ka. Uu­sien vent­tii­lien asen­ta­mi­sek­si sy­lin­te­ri­kan­si jou­du­taan ir­rot­ta­maan moot­to­ri­loh­kos­ta.

Jopa yk­sin­ker­tai­ses­ti ra­ken­ne­tuis­sa moot­to­reis­sa tämä tar­koit­taa pal­jon työ­ai­kaa ja si­ten myös kor­kei­ta kus­tan­nuk­sia – kan­nat­taa tie­dos­taa, et­tä ne­li­nu­me­roi­set kor­jaus­kus­tan­nuk­set ovat enem­män sään­tö kuin poik­keus.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN