Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Ajotavalla on suurin merkitys poltto­ai­neen­ku­lu­tukseen, eritoten taajama-ajossa ennakoinnilla ja järkevällä vaihtei­den­käy­töllä saa huomattavan säästön. Oskari Pentti

Auto Bild.Testit
2.11.2018

Kan­nat­taa­ko liik­keel­le läh­teä voi­mak­kaas­ti vai his­su­tel­len kiih­dyt­tä­en? Kiih­dy­tet­tä­es­sä­hän polt­to­ai­net­ta ku­luu enem­män kuin ta­sa­no­peu­del­la, jo­ten kiih­dy­ty­sa­jan mi­ni­moi­mi­nen kuu­los­tai­si loo­gi­sel­ta ta­val­ta ta­lou­del­li­suut­ta aja­tel­len. Toi­saal­ta voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä polt­to­ai­net­ta ku­luu huo­mat­ta­vas­ti enem­män, kuin verk­kai­sem­min no­peut­ta li­sät­tä­es­sä.

Pit­kään kih­nut­ta­mal­la kiih­dyt­tä­mi­nen ei ole sen pa­rem­pi tapa polt­to­ai­ne­sääs­töä ta­voi­tel­ta­es­sa kuin mak­si­maa­lis­ta kiih­ty­vyyt­tä ta­voit­te­le­va tu­li­nen­kaan läh­tö. Avai­na­se­mas­sa ovat riit­tä­vä kaa­sun pol­kai­se­mi­nen ja so­pi­vas­ti ajoi­tet­tu vaih­tei­den vaih­ta­mi­nen.

Ko­kei­lim­me ajo­ta­van vai­ku­tus­ta ben­san ku­lu­tus­ta Mer­ce­des-Benz C 220 d Coupé A:lla. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 9-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, jo­ten py­kä­liä oli tar­jol­la riit­tä­väs­ti.

En­na­koi

Taa­ja­ma­ku­lu­tuk­sen mit­ta­sim­me ver­tai­luis­sa käyt­tä­mäl­läm­me kau­pun­ki­len­kil­lä. Teim­me ko­keen kol­mel­la eri ajo­ta­val­la. Kau­pun­ki­len­kin kier­ro­sa­jat py­syi­vät jo­kai­sel­la ajo­ta­val­la al­le mi­nuu­tin si­säl­lä toi­sis­taan, jo­ten mil­lään ajo­ta­vois­ta ei saa­vu­tet­tu mer­kit­tä­vää ai­ka­sääs­töä. Kau­pun­ki­lenk­kim­me kier­tä­mi­nen kes­tää yh­den tun­nin ja 13 mi­nuut­tia.

Al­kuun lenk­ki py­säh­dyk­si­neen kier­ret­tiin reip­paas­ti kiih­dyt­tä­en, au­to­ma­tii­kan hoi­del­les­sa vaih­tei­den vaih­ta­mi­sen. Kaa­sua ei pol­kais­tu poh­jaan saak­ka, mut­ta kui­ten­kin ¾-osaa poh­jaan. Au­to­ma­tiik­ka vaih­te­li py­kä­liä seu­raa­val­le hie­man 3000 r/min jäl­keen ja en­na­koi­mi­nen py­säh­ty­mi­siin jä­tet­tiin mi­ni­miin. Täl­lä ajo­ta­val­la polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 9,3 l/100 km.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Toni Lindström

Toi­sel­la ajo­ta­val­la kaa­su­pol­ki­men pai­nal­lus so­vi­tet­tiin si­ten, et­tä au­to­ma­tiik­ka vaih­toi py­kä­lät suu­rem­mal­le moot­to­rin kier­ros­lu­vun ol­les­sa n. 2 200 r/min. Pers­tun­tu­mal­ta täl­lai­nen kiih­dy­tys oli var­sin ta­va­no­mai­nen taa­ja­ma-ajoon. En­sim­mäi­se­nä ko­keil­tu kiih­dy­tys­ta­pa tun­tui lii­oi­tel­lun kiih­ke­äl­tä. Py­säh­ty­mi­siä en­na­koi­tiin ke­ven­tä­mäl­lä kaa­su edel­lis­tä ajo­ta­paa ai­em­min. 

Täl­lä huo­mat­ta­vas­ti ren­nom­mal­la ajo­ko­ke­muk­sel­la höys­te­tyl­lä len­kil­lä polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 7,7 l/100 km. Ku­lu­tus­sääs­töä rä­väk­kään kiih­dy­tyk­seen ker­tyi siis jo yli puo­li­tois­ta­lit­raa sa­taa ki­lo­met­riä koh­den.

Kaa­sua reip­paas­ti

Kol­man­nel­la ajo­ta­val­la kaa­su pai­net­tiin reip­paas­ti yli puo­li­vä­lin lii­ke­ra­das­taan, py­kä­lät vaih­det­tiin seu­raa­val­le kier­ros­lu­vun ki­vu­tes­sa 1500 r/min ylä­puo­lel­le. Mer­ce­des-Ben­zin 9G-Tro­nic yh­dek­sän­vaih­tei­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la py­kä­liä sai kiih­dy­tet­tä­es­sä pyy­tää seu­raa­val­le tiu­haan tah­tiin.

Lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin en­na­koi­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vin ja py­säyt­tä­mi­siin va­rat­tiin hie­man pi­dem­pi mat­ka edel­li­seen ajo­ta­paan ver­rat­tu­na. Sub­jek­tii­vi­ses­ti ar­vos­tel­ta­es­sa kiih­dy­tyk­sen no­peus ei kui­ten­kaan pal­joa eron­nut edel­li­ses­tä ta­vas­ta, jos­sa kaa­sua pol­kais­tiin vä­hem­män ja au­to­ma­tiik­ka hoi­ti py­kä­lien va­lin­nan. Täl­lä ajo­ta­val­la kes­ki­ku­lu­tus jäi 6,6 l/ 100 km, ei­kä len­kin ko­ko­nai­sa­jo­a­jas­sa ol­lut eroa kuin 40 se­kun­tia.

Mer­ce­des-Benz C Coupés­sa on ECO-näyt­tö, joka ker­too kul­jet­ta­jal­le kuin­ka hy­vin ajo­ta­van kiih­dy­tyk­set, rul­laus ja ajo­no­peu­den va­ki­o­na py­sy­mi­nen on sääs­tä­nyt polt­to­ai­net­ta. Eri ajo­ta­voil­la suo­ri­te­tun len­kin jäl­keen oli­kin mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta mitä miel­tä au­ton jär­jes­tel­mä oli ol­lut ajo­ta­vas­ta.

Ku­ten jo mi­ta­tuis­ta ku­lu­tuk­sis­ta voi pää­tel­lä, ei au­ton oma­kaan jär­jes­tel­mä kii­tel­lyt suu­rem­min kul­jet­ta­jan ta­lou­del­li­suut­ta kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la: ei ”bo­nus­ki­lo­met­re­jä”. Vii­mei­sel­lä, en­na­koi­val­la ja kä­sin vaih­ta­mal­la, aje­tul­la kier­rok­sel­la jo­kai­sel­le osa-alu­eel­le ker­tyi pi­sim­mät vi­her­pal­kit. Mer­kit­tä­vin ero tuli kaa­sun käyt­tä­mi­sen ta­lou­del­li­suu­des­sa. Tä­hän ei kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la tul­lut lai­sin­kaan ta­lou­del­li­suut­ta en­na­koi­vaa vih­re­ää vä­riä. So­pi­vat kiih­dy­tyk­set ja en­na­koin­ti ovat siis avai­na­se­mas­sa ta­lou­del­li­suu­teen: au­ton jär­jes­tel­män mu­kaan yh­dek­sän ki­lo­met­riä ”bo­nus­ta”.

Vä­hen­nä ajo­no­peut­ta - ja ben­san ku­lu­tus­ta

Il­man­vas­tuk­sen osuus ajo­vas­tuk­sis­sa on vä­häi­nen pie­nis­sä ajo­no­peuk­sis­sa. Suu­rem­mis­sa no­peus­kis­sa ti­lan­ne on toi­nen, sil­lä no­peu­den kak­si­ker­tais­tu­es­sa il­man­vas­tus ne­lin­ker­tais­tuu. Li­sät­tä­es­sä ajo­no­peus 80:stä 100 km/h:n, li­sään­tyy no­peus 25 pro­sent­tia, mut­ta il­man­vas­tus 56 pro­sent­tia. Vas­taa­vas­ti 100 km/h no­peu­des­ta vaih­det­ta­es­sa 120 km/h no­peu­teen, on muu­tos vauh­dis­sa 20 % ja il­man­vas­tuk­ses­sa 44 pro­sent­tia.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­set kol­mel­la eri ta­sa­no­peu­del­la: 80, 100 ja 120 km/h. Mit­tauk­set on teh­ty moot­to­ri­tiel­lä, aja­mal­la sama pät­kä kah­teen suun­taan. Tu­los on kes­ki­ar­vo eri suun­tien lu­ke­mas­ta. Ku­lu­tus 80 km/h ta­sa­no­peu­del­la oli 3,5 l/100 km. 20 km/h li­säys no­peu­teen kas­vat­ti ku­lu­tus­ta liki 12 pro­sent­tia, kes­ki­ku­lu­tus 100 km/h no­peu­del­la 3,9 l/100. Moot­to­ri­tei­den suu­rim­mal­la sal­li­tul­la ke­sä­no­peu­del­la, 120 km/h, ku­lu­tus li­sään­tyi ar­voon 4,5 l/100 km.

Ote­taan las­ku­e­si­merk­ki mat­ka-ajois­ta. Ole­te­taan, et­tä kak­si au­to­kun­taa läh­tee pää­kau­pun­ki­seu­dul­ta ke­sä­reis­sul­le ne­los­tie­tä (E75) koh­ti poh­jois­ta. Toi­nen pää­see mat­kaan ai­em­min ja ajaa moot­to­ri­tien 100 km/h no­peu­del­la ja pe­rään läh­te­nyt ajaa ra­joi­tuk­sen niin sal­lies­sa 120 km/h no­peu­del­la. Mikä on etu­mat­ka-ai­ka joka riit­tää sii­hen, et­tä au­to­kun­nat ovat yh­tä ai­kaa 130 ki­lo­met­rin pääs­sä ”Lu­sin suo­ran” al­ku­pääs­sä? Ne­los­tiel­lä Kehä III:n jäl­keen al­ka­va 120 km/h no­peus­ra­joi­tus lop­puu mel­ko tar­kas­ti 130 ki­lo­met­rin ku­lut­tua tuol­la.

100 km/h no­peut­ta kul­ke­val­le riit­tää 13 mi­nuu­tin etu­mat­ka, jot­ta kak­sik­ko saa­puu moot­to­ri­tien ramp­piin sa­maan ai­kaan. Tämä ai­ka pa­laa hel­pos­ti yh­des­sä tank­kauk­ses­sa tai jon­kun unoh­tu­neen mat­ka­ta­va­ran ha­ke­mi­ses­sa ko­toa.

Siis te­o­ri­as­sa näin, mut­ta lii­ken­tees­sä on mui­ta­kin jo­ten muut­tu­jia tu­lee li­sää. Yh­tään ruuh­kai­sem­mas­sa lii­ken­tees­sä on tur­ha ku­vi­tel­la voi­van­sa po­sot­taa ne­los­tie­tä ta­sais­ta 120 km/h no­peut­ta. Tuol­la no­peu­del­la jou­tuu var­sin usein hi­das­ta­maan no­peut­ta edel­lä me­ni­jöi­den ta­kia ja sit­ten taas kiih­dyt­tä­mään 120 km/h no­peu­teen.

100 km/h no­peu­del­la­kin jou­tuu toi­si­naan hi­das­ta­maan, mut­ta var­sin vä­häi­sel­lä­kin en­na­koin­nil­la ta­sa­no­peu­den voi pi­tää vas­ta­o­san mat­kas­ta. Nuo ajoit­tai­set kiih­dy­tyk­set ovat omi­aan li­sää­mään ku­lu­tu­se­roa näi­den kah­den eri ajo­no­peus­ta­voit­teen vä­lil­lä.

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä vai il­man?

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mes­tä kul­kee huhu, et­tä se li­sää ku­lu­tus­ta. Mit­ta­sim­me mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa kul­ke­val­la tiel­lä 80 km/h kes­ki­no­peu­del­la ku­lu­tuk­sen va­ki­o­no­peus­sää­din­tä käyt­tä­en sekä kah­del­la ei ajo­ta­val­la.

Mit­taus­ten pe­rus­teel­la voi­daan sa­noa, et­tä ai­na­kaan uu­dem­mis­sa au­tois­sa sa­mal­la tie­o­suu­del­la va­ki­o­no­peus­sää­ti­men käyt­tä­mi­nen ei li­sää ku­lu­tus­ta, mi­kä­li no­peu­den pi­tää ta­sai­se­na. Van­hem­mis­sa au­tois­sa va­ki­no­peus­sää­din saat­taa hie­man myö­häs­tyä ylä­mä­kien al­ka­es­sa ja vaa­tii sit­ten rei­lum­man kiih­dy­tyk­sen ja tämä li­sää ku­lu­tus­ta ver­rat­tu­na sii­hen et­tä ja­lal­la li­sää kaa­sua hie­man jo ihan mäen al­ka­es­sa.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­sek­si va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä 3,7 l/100 km. Kes­ki­ku­lu­tus on mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa suu­rem­pi kuin ta­sai­sem­mal­la moot­to­ri­tiel­lä te­ke­mäm­me mit­taus sa­mal­la ajo­no­peu­del­la. Seu­raa­val­la kier­rok­sel­la ajoim­me ta­sa­no­peut­ta il­man va­ki­o­no­peus­sää­din­tä. Täy­tyy myön­tää et­tä va­ki­o­no­peus­sää­din vä­hen­tää kum­mas­ti stres­siä aja­mi­ses­ta, kun no­peus­mit­ta­ria ei tar­vit­se ko­ko­a­jan tark­kail­la. Ku­lu­tus­lu­ke­mak­si nap­sah­ti sama 3,7 l/100 km kaa­sua ja­lal­la an­nos­tel­ta­es­sa.

Kol­man­nel­la ker­ral­la ko­kei­lim­me mitä vai­kut­taa sa­man pät­kän aja­mi­nen ta­sa­kaa­sul­la. Tämä ajo­ta­pa on var­sin ylei­nen var­sin­kin Sak­sas­sa. Kaa­su­pol­ki­men asen­nok­si va­lit­tiin sel­lai­nen, et­tä no­peus oli ta­sai­sel­la 80 km/h. Näin, nilk­ka jäyk­kä­nä ajet­ta­es­sa kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si tuli 3,6 l/100 km. Ajo­no­peus to­sin va­el­si mel­koi­ses­ti, ylä­mä­kien 74:stä, ala­mä­kien 90 km/h vä­lil­lä. Käy­te­tyl­lä mit­ta­pät­käl­lä kes­ki­no­peu­dek­si tuli hie­man va­jaa 80 km/h.

Ku­lu­tu­se­tu ta­sa­kaa­sul­la ajet­ta­es­sa on mie­les­tä­ni var­sin vä­häi­nen ver­rat­tu­na sii­hen mi­ten pal­jon se ai­heut­taa ”kiu­saa” ta­ka­na tu­li­joil­le ja puu­tu­mis­ta kaa­su­jal­kaan.

Mi­ten ta­lou­del­li­ses­ti?

Ben­san ku­lu­tuk­seen vai­kut­taa moni muu­kin asia kuin ajo­no­peus. Edel­li­ses­sä Au­to Bil­din nu­me­ros­sa mit­ta­sim­me mitä kuor­ma ja ren­gas­pai­neet vai­kut­ta­vat ku­lu­tuk­seen. Tu­los­ten pe­rus­teel­la on var­sin sel­vää, et­tä ren­kai­den va­jaa­pai­nei­suus ja yli­mää­räi­nen kuor­ma li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti ku­lu­tus­ta. Oh­je on siis var­sin sel­vä: tur­ha kuor­ma pois ja riit­tä­väs­ti pai­net­ta ren­kai­siin. Nos­ta ren­gas­pai­nei­ta, kun li­säät kuor­maa.

Kiih­dy­tys­ten tu­lee ol­la ri­pei­tä, mut­ta moot­to­ria ei kan­na­ta vin­gut­taa kaa­su­poh­jas­sa ra­joit­ti­men tun­tu­maan saak­ka. Kiih­dy­tet­tä­es­sä kaa­su­pol­ki­men voi ku­ten­kin pai­naa huo­let­ta yli puo­li­vä­liin jopa ¾ osaan lii­ke­va­ras­taan. Kun­han vaih­dat suu­rem­mal­le vaih­teel­le ajois­sa.

So­pi­va kier­ros­lu­ku vaih­te­lee hie­man moot­to­ri- ja au­to tyy­peit­täin. Kiih­dy­tyk­sis­sä die­sel-moot­to­ri­sil­la au­tois­sa suu­rem­mal­le py­kä­läl­le vaih­to kan­nat­taa ajoit­taa al­le 2000 kier­rok­sen tun­tu­maan ja ben­sii­ni­moot­to­ri­sil­la­kin jo 2500 tun­tu­maan.

Pidä moot­to­rin käyn­ti­no­peus al­hai­se­na. Kier­rok­set tu­lee pi­tää mah­dol­li­sim­man al­hai­se­na, ei kui­ten­kaan niin pie­ne­nä et­tä moot­to­ri ei enää jak­sa ve­tää kun­nol­la. Jos au­tos­sa on vaih­ta­mi­sen opas­tin, nou­da­ta sen suo­si­tuk­sia. Myös ke­li­o­lo­suh­teil­la on suu­ri vai­ku­tus ku­lu­tuk­seen, mut­ta suu­rin vai­ku­tus on kul­jet­ta­jal­la. 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

Nichols N1A: Tästä huippu­suun­nit­te­lijan automallista tuskin olet kuullut!

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto

Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle

Koti ja keittiö

Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen

Koti ja keittiö

Jugendtalossa tuoksuu vastapaistettu leipä, kun laulaja Tiina "Pink" Isohanni testaa reseptejään

Koti ja keittiö

Uusi sukupolvi loi sukutaloon uuden ilmeen

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

Koti ja keittiö

Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!

Koti ja keittiö

Kaapin paikka: 3 kaappikaunotarta

Koti ja keittiö

Rennot & rakkaat kesäkodit -lehti on ilmestynyt!

Koti ja keittiö

Sinisiä ihanuuksia keittiöön, kylpyhuoneeseen ja makuuhuoneeseen

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle

Koti ja keittiö

Tyylilleen uskollinen kylpyhuone: 50-luvun kylpyhuone uudistettiin talon henkeen

Koti ja keittiö

Jugendtalossa tuoksuu vastapaistettu leipä, kun laulaja Tiina "Pink" Isohanni testaa reseptejään

Koti ja keittiö

Uusi sukupolvi loi sukutaloon uuden ilmeen

Koti ja keittiö

Sisusta olohuone ulos!

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.