Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Ajotavalla on suurin merkitys poltto­ai­neen­ku­lu­tukseen, eritoten taajama-ajossa ennakoinnilla ja järkevällä vaihtei­den­käy­töllä saa huomattavan säästön. Oskari Pentti

Auto Bild.Testit
2.11.2018

Kan­nat­taa­ko liik­keel­le läh­teä voi­mak­kaas­ti vai his­su­tel­len kiih­dyt­tä­en? Kiih­dy­tet­tä­es­sä­hän polt­to­ai­net­ta ku­luu enem­män kuin ta­sa­no­peu­del­la, jo­ten kiih­dy­ty­sa­jan mi­ni­moi­mi­nen kuu­los­tai­si loo­gi­sel­ta ta­val­ta ta­lou­del­li­suut­ta aja­tel­len. Toi­saal­ta voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä polt­to­ai­net­ta ku­luu huo­mat­ta­vas­ti enem­män, kuin verk­kai­sem­min no­peut­ta li­sät­tä­es­sä.

Pit­kään kih­nut­ta­mal­la kiih­dyt­tä­mi­nen ei ole sen pa­rem­pi tapa polt­to­ai­ne­sääs­töä ta­voi­tel­ta­es­sa kuin mak­si­maa­lis­ta kiih­ty­vyyt­tä ta­voit­te­le­va tu­li­nen­kaan läh­tö. Avai­na­se­mas­sa ovat riit­tä­vä kaa­sun pol­kai­se­mi­nen ja so­pi­vas­ti ajoi­tet­tu vaih­tei­den vaih­ta­mi­nen.

Ko­kei­lim­me ajo­ta­van vai­ku­tus­ta ben­san ku­lu­tus­ta Mer­ce­des-Benz C 220 d Coupé A:lla. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 9-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, jo­ten py­kä­liä oli tar­jol­la riit­tä­väs­ti.

En­na­koi

Taa­ja­ma­ku­lu­tuk­sen mit­ta­sim­me ver­tai­luis­sa käyt­tä­mäl­läm­me kau­pun­ki­len­kil­lä. Teim­me ko­keen kol­mel­la eri ajo­ta­val­la. Kau­pun­ki­len­kin kier­ro­sa­jat py­syi­vät jo­kai­sel­la ajo­ta­val­la al­le mi­nuu­tin si­säl­lä toi­sis­taan, jo­ten mil­lään ajo­ta­vois­ta ei saa­vu­tet­tu mer­kit­tä­vää ai­ka­sääs­töä. Kau­pun­ki­lenk­kim­me kier­tä­mi­nen kes­tää yh­den tun­nin ja 13 mi­nuut­tia.

Al­kuun lenk­ki py­säh­dyk­si­neen kier­ret­tiin reip­paas­ti kiih­dyt­tä­en, au­to­ma­tii­kan hoi­del­les­sa vaih­tei­den vaih­ta­mi­sen. Kaa­sua ei pol­kais­tu poh­jaan saak­ka, mut­ta kui­ten­kin ¾-osaa poh­jaan. Au­to­ma­tiik­ka vaih­te­li py­kä­liä seu­raa­val­le hie­man 3000 r/min jäl­keen ja en­na­koi­mi­nen py­säh­ty­mi­siin jä­tet­tiin mi­ni­miin. Täl­lä ajo­ta­val­la polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 9,3 l/100 km.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Toni Lindström

Toi­sel­la ajo­ta­val­la kaa­su­pol­ki­men pai­nal­lus so­vi­tet­tiin si­ten, et­tä au­to­ma­tiik­ka vaih­toi py­kä­lät suu­rem­mal­le moot­to­rin kier­ros­lu­vun ol­les­sa n. 2 200 r/min. Pers­tun­tu­mal­ta täl­lai­nen kiih­dy­tys oli var­sin ta­va­no­mai­nen taa­ja­ma-ajoon. En­sim­mäi­se­nä ko­keil­tu kiih­dy­tys­ta­pa tun­tui lii­oi­tel­lun kiih­ke­äl­tä. Py­säh­ty­mi­siä en­na­koi­tiin ke­ven­tä­mäl­lä kaa­su edel­lis­tä ajo­ta­paa ai­em­min. 

Täl­lä huo­mat­ta­vas­ti ren­nom­mal­la ajo­ko­ke­muk­sel­la höys­te­tyl­lä len­kil­lä polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 7,7 l/100 km. Ku­lu­tus­sääs­töä rä­väk­kään kiih­dy­tyk­seen ker­tyi siis jo yli puo­li­tois­ta­lit­raa sa­taa ki­lo­met­riä koh­den.

Kaa­sua reip­paas­ti

Kol­man­nel­la ajo­ta­val­la kaa­su pai­net­tiin reip­paas­ti yli puo­li­vä­lin lii­ke­ra­das­taan, py­kä­lät vaih­det­tiin seu­raa­val­le kier­ros­lu­vun ki­vu­tes­sa 1500 r/min ylä­puo­lel­le. Mer­ce­des-Ben­zin 9G-Tro­nic yh­dek­sän­vaih­tei­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la py­kä­liä sai kiih­dy­tet­tä­es­sä pyy­tää seu­raa­val­le tiu­haan tah­tiin.

Lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin en­na­koi­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vin ja py­säyt­tä­mi­siin va­rat­tiin hie­man pi­dem­pi mat­ka edel­li­seen ajo­ta­paan ver­rat­tu­na. Sub­jek­tii­vi­ses­ti ar­vos­tel­ta­es­sa kiih­dy­tyk­sen no­peus ei kui­ten­kaan pal­joa eron­nut edel­li­ses­tä ta­vas­ta, jos­sa kaa­sua pol­kais­tiin vä­hem­män ja au­to­ma­tiik­ka hoi­ti py­kä­lien va­lin­nan. Täl­lä ajo­ta­val­la kes­ki­ku­lu­tus jäi 6,6 l/ 100 km, ei­kä len­kin ko­ko­nai­sa­jo­a­jas­sa ol­lut eroa kuin 40 se­kun­tia.

Mer­ce­des-Benz C Coupés­sa on ECO-näyt­tö, joka ker­too kul­jet­ta­jal­le kuin­ka hy­vin ajo­ta­van kiih­dy­tyk­set, rul­laus ja ajo­no­peu­den va­ki­o­na py­sy­mi­nen on sääs­tä­nyt polt­to­ai­net­ta. Eri ajo­ta­voil­la suo­ri­te­tun len­kin jäl­keen oli­kin mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta mitä miel­tä au­ton jär­jes­tel­mä oli ol­lut ajo­ta­vas­ta.

Ku­ten jo mi­ta­tuis­ta ku­lu­tuk­sis­ta voi pää­tel­lä, ei au­ton oma­kaan jär­jes­tel­mä kii­tel­lyt suu­rem­min kul­jet­ta­jan ta­lou­del­li­suut­ta kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la: ei ”bo­nus­ki­lo­met­re­jä”. Vii­mei­sel­lä, en­na­koi­val­la ja kä­sin vaih­ta­mal­la, aje­tul­la kier­rok­sel­la jo­kai­sel­le osa-alu­eel­le ker­tyi pi­sim­mät vi­her­pal­kit. Mer­kit­tä­vin ero tuli kaa­sun käyt­tä­mi­sen ta­lou­del­li­suu­des­sa. Tä­hän ei kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la tul­lut lai­sin­kaan ta­lou­del­li­suut­ta en­na­koi­vaa vih­re­ää vä­riä. So­pi­vat kiih­dy­tyk­set ja en­na­koin­ti ovat siis avai­na­se­mas­sa ta­lou­del­li­suu­teen: au­ton jär­jes­tel­män mu­kaan yh­dek­sän ki­lo­met­riä ”bo­nus­ta”.

Vä­hen­nä ajo­no­peut­ta - ja ben­san ku­lu­tus­ta

Il­man­vas­tuk­sen osuus ajo­vas­tuk­sis­sa on vä­häi­nen pie­nis­sä ajo­no­peuk­sis­sa. Suu­rem­mis­sa no­peus­kis­sa ti­lan­ne on toi­nen, sil­lä no­peu­den kak­si­ker­tais­tu­es­sa il­man­vas­tus ne­lin­ker­tais­tuu. Li­sät­tä­es­sä ajo­no­peus 80:stä 100 km/h:n, li­sään­tyy no­peus 25 pro­sent­tia, mut­ta il­man­vas­tus 56 pro­sent­tia. Vas­taa­vas­ti 100 km/h no­peu­des­ta vaih­det­ta­es­sa 120 km/h no­peu­teen, on muu­tos vauh­dis­sa 20 % ja il­man­vas­tuk­ses­sa 44 pro­sent­tia.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­set kol­mel­la eri ta­sa­no­peu­del­la: 80, 100 ja 120 km/h. Mit­tauk­set on teh­ty moot­to­ri­tiel­lä, aja­mal­la sama pät­kä kah­teen suun­taan. Tu­los on kes­ki­ar­vo eri suun­tien lu­ke­mas­ta. Ku­lu­tus 80 km/h ta­sa­no­peu­del­la oli 3,5 l/100 km. 20 km/h li­säys no­peu­teen kas­vat­ti ku­lu­tus­ta liki 12 pro­sent­tia, kes­ki­ku­lu­tus 100 km/h no­peu­del­la 3,9 l/100. Moot­to­ri­tei­den suu­rim­mal­la sal­li­tul­la ke­sä­no­peu­del­la, 120 km/h, ku­lu­tus li­sään­tyi ar­voon 4,5 l/100 km.

Ote­taan las­ku­e­si­merk­ki mat­ka-ajois­ta. Ole­te­taan, et­tä kak­si au­to­kun­taa läh­tee pää­kau­pun­ki­seu­dul­ta ke­sä­reis­sul­le ne­los­tie­tä (E75) koh­ti poh­jois­ta. Toi­nen pää­see mat­kaan ai­em­min ja ajaa moot­to­ri­tien 100 km/h no­peu­del­la ja pe­rään läh­te­nyt ajaa ra­joi­tuk­sen niin sal­lies­sa 120 km/h no­peu­del­la. Mikä on etu­mat­ka-ai­ka joka riit­tää sii­hen, et­tä au­to­kun­nat ovat yh­tä ai­kaa 130 ki­lo­met­rin pääs­sä ”Lu­sin suo­ran” al­ku­pääs­sä? Ne­los­tiel­lä Kehä III:n jäl­keen al­ka­va 120 km/h no­peus­ra­joi­tus lop­puu mel­ko tar­kas­ti 130 ki­lo­met­rin ku­lut­tua tuol­la.

100 km/h no­peut­ta kul­ke­val­le riit­tää 13 mi­nuu­tin etu­mat­ka, jot­ta kak­sik­ko saa­puu moot­to­ri­tien ramp­piin sa­maan ai­kaan. Tämä ai­ka pa­laa hel­pos­ti yh­des­sä tank­kauk­ses­sa tai jon­kun unoh­tu­neen mat­ka­ta­va­ran ha­ke­mi­ses­sa ko­toa.

Siis te­o­ri­as­sa näin, mut­ta lii­ken­tees­sä on mui­ta­kin jo­ten muut­tu­jia tu­lee li­sää. Yh­tään ruuh­kai­sem­mas­sa lii­ken­tees­sä on tur­ha ku­vi­tel­la voi­van­sa po­sot­taa ne­los­tie­tä ta­sais­ta 120 km/h no­peut­ta. Tuol­la no­peu­del­la jou­tuu var­sin usein hi­das­ta­maan no­peut­ta edel­lä me­ni­jöi­den ta­kia ja sit­ten taas kiih­dyt­tä­mään 120 km/h no­peu­teen.

100 km/h no­peu­del­la­kin jou­tuu toi­si­naan hi­das­ta­maan, mut­ta var­sin vä­häi­sel­lä­kin en­na­koin­nil­la ta­sa­no­peu­den voi pi­tää vas­ta­o­san mat­kas­ta. Nuo ajoit­tai­set kiih­dy­tyk­set ovat omi­aan li­sää­mään ku­lu­tu­se­roa näi­den kah­den eri ajo­no­peus­ta­voit­teen vä­lil­lä.

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä vai il­man?

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mes­tä kul­kee huhu, et­tä se li­sää ku­lu­tus­ta. Mit­ta­sim­me mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa kul­ke­val­la tiel­lä 80 km/h kes­ki­no­peu­del­la ku­lu­tuk­sen va­ki­o­no­peus­sää­din­tä käyt­tä­en sekä kah­del­la ei ajo­ta­val­la.

Mit­taus­ten pe­rus­teel­la voi­daan sa­noa, et­tä ai­na­kaan uu­dem­mis­sa au­tois­sa sa­mal­la tie­o­suu­del­la va­ki­o­no­peus­sää­ti­men käyt­tä­mi­nen ei li­sää ku­lu­tus­ta, mi­kä­li no­peu­den pi­tää ta­sai­se­na. Van­hem­mis­sa au­tois­sa va­ki­no­peus­sää­din saat­taa hie­man myö­häs­tyä ylä­mä­kien al­ka­es­sa ja vaa­tii sit­ten rei­lum­man kiih­dy­tyk­sen ja tämä li­sää ku­lu­tus­ta ver­rat­tu­na sii­hen et­tä ja­lal­la li­sää kaa­sua hie­man jo ihan mäen al­ka­es­sa.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­sek­si va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä 3,7 l/100 km. Kes­ki­ku­lu­tus on mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa suu­rem­pi kuin ta­sai­sem­mal­la moot­to­ri­tiel­lä te­ke­mäm­me mit­taus sa­mal­la ajo­no­peu­del­la. Seu­raa­val­la kier­rok­sel­la ajoim­me ta­sa­no­peut­ta il­man va­ki­o­no­peus­sää­din­tä. Täy­tyy myön­tää et­tä va­ki­o­no­peus­sää­din vä­hen­tää kum­mas­ti stres­siä aja­mi­ses­ta, kun no­peus­mit­ta­ria ei tar­vit­se ko­ko­a­jan tark­kail­la. Ku­lu­tus­lu­ke­mak­si nap­sah­ti sama 3,7 l/100 km kaa­sua ja­lal­la an­nos­tel­ta­es­sa.

Kol­man­nel­la ker­ral­la ko­kei­lim­me mitä vai­kut­taa sa­man pät­kän aja­mi­nen ta­sa­kaa­sul­la. Tämä ajo­ta­pa on var­sin ylei­nen var­sin­kin Sak­sas­sa. Kaa­su­pol­ki­men asen­nok­si va­lit­tiin sel­lai­nen, et­tä no­peus oli ta­sai­sel­la 80 km/h. Näin, nilk­ka jäyk­kä­nä ajet­ta­es­sa kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si tuli 3,6 l/100 km. Ajo­no­peus to­sin va­el­si mel­koi­ses­ti, ylä­mä­kien 74:stä, ala­mä­kien 90 km/h vä­lil­lä. Käy­te­tyl­lä mit­ta­pät­käl­lä kes­ki­no­peu­dek­si tuli hie­man va­jaa 80 km/h.

Ku­lu­tu­se­tu ta­sa­kaa­sul­la ajet­ta­es­sa on mie­les­tä­ni var­sin vä­häi­nen ver­rat­tu­na sii­hen mi­ten pal­jon se ai­heut­taa ”kiu­saa” ta­ka­na tu­li­joil­le ja puu­tu­mis­ta kaa­su­jal­kaan.

Mi­ten ta­lou­del­li­ses­ti?

Ben­san ku­lu­tuk­seen vai­kut­taa moni muu­kin asia kuin ajo­no­peus. Edel­li­ses­sä Au­to Bil­din nu­me­ros­sa mit­ta­sim­me mitä kuor­ma ja ren­gas­pai­neet vai­kut­ta­vat ku­lu­tuk­seen. Tu­los­ten pe­rus­teel­la on var­sin sel­vää, et­tä ren­kai­den va­jaa­pai­nei­suus ja yli­mää­räi­nen kuor­ma li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti ku­lu­tus­ta. Oh­je on siis var­sin sel­vä: tur­ha kuor­ma pois ja riit­tä­väs­ti pai­net­ta ren­kai­siin. Nos­ta ren­gas­pai­nei­ta, kun li­säät kuor­maa.

Kiih­dy­tys­ten tu­lee ol­la ri­pei­tä, mut­ta moot­to­ria ei kan­na­ta vin­gut­taa kaa­su­poh­jas­sa ra­joit­ti­men tun­tu­maan saak­ka. Kiih­dy­tet­tä­es­sä kaa­su­pol­ki­men voi ku­ten­kin pai­naa huo­let­ta yli puo­li­vä­liin jopa ¾ osaan lii­ke­va­ras­taan. Kun­han vaih­dat suu­rem­mal­le vaih­teel­le ajois­sa.

So­pi­va kier­ros­lu­ku vaih­te­lee hie­man moot­to­ri- ja au­to tyy­peit­täin. Kiih­dy­tyk­sis­sä die­sel-moot­to­ri­sil­la au­tois­sa suu­rem­mal­le py­kä­läl­le vaih­to kan­nat­taa ajoit­taa al­le 2000 kier­rok­sen tun­tu­maan ja ben­sii­ni­moot­to­ri­sil­la­kin jo 2500 tun­tu­maan.

Pidä moot­to­rin käyn­ti­no­peus al­hai­se­na. Kier­rok­set tu­lee pi­tää mah­dol­li­sim­man al­hai­se­na, ei kui­ten­kaan niin pie­ne­nä et­tä moot­to­ri ei enää jak­sa ve­tää kun­nol­la. Jos au­tos­sa on vaih­ta­mi­sen opas­tin, nou­da­ta sen suo­si­tuk­sia. Myös ke­li­o­lo­suh­teil­la on suu­ri vai­ku­tus ku­lu­tuk­seen, mut­ta suu­rin vai­ku­tus on kul­jet­ta­jal­la. 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku

Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee

Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä

Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen

Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Aktii­vi­laa­ja­kaista

Hifimaailma

16 teratavua muistia 

Hifimaailma

Uusi suomalainen superkaiutin

Hifimaailma

Taga Harmonylta kolme edullista kaiutinta 

Hifimaailma

Oikaisu: Jalus­ta­kai­ut­timien vertailutesti

Hifimaailma

NuPrimelta uusi d-luokkainen

Hifimaailma

Torvella tyylikkäästi

Hifimaailma

Focalilta uusia huippukaiuttimia seiniin ja kattoon

Hifimaailma

Revelin uudet beryllium-kaiuttimet

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä

Auto haudattiin maan alle piiloon neuvos­to­jou­koilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!

Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä

Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan

Muista: Varo aura-autoa!

UUTTA

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Aktii­vi­laa­ja­kaista

Hifimaailma

16 teratavua muistia 

Hifimaailma

Uusi suomalainen superkaiutin

Hifimaailma

Taga Harmonylta kolme edullista kaiutinta 

Hifimaailma

Oikaisu: Jalus­ta­kai­ut­timien vertailutesti

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.