Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Ajotavalla on suurin merkitys poltto­ai­neen­ku­lu­tukseen, eritoten taajama-ajossa ennakoinnilla ja järkevällä vaihtei­den­käy­töllä saa huomattavan säästön. Oskari Pentti

Auto Bild.Testit

Kan­nat­taa­ko liik­keel­le läh­teä voi­mak­kaas­ti vai his­su­tel­len kiih­dyt­tä­en? Kiih­dy­tet­tä­es­sä­hän polt­to­ai­net­ta ku­luu enem­män kuin ta­sa­no­peu­del­la, jo­ten kiih­dy­ty­sa­jan mi­ni­moi­mi­nen kuu­los­tai­si loo­gi­sel­ta ta­val­ta ta­lou­del­li­suut­ta aja­tel­len. Toi­saal­ta voi­mak­kaas­ti kiih­dy­tet­tä­es­sä polt­to­ai­net­ta ku­luu huo­mat­ta­vas­ti enem­män, kuin verk­kai­sem­min no­peut­ta li­sät­tä­es­sä.

Pit­kään kih­nut­ta­mal­la kiih­dyt­tä­mi­nen ei ole sen pa­rem­pi tapa polt­to­ai­ne­sääs­töä ta­voi­tel­ta­es­sa kuin mak­si­maa­lis­ta kiih­ty­vyyt­tä ta­voit­te­le­va tu­li­nen­kaan läh­tö. Avai­na­se­mas­sa ovat riit­tä­vä kaa­sun pol­kai­se­mi­nen ja so­pi­vas­ti ajoi­tet­tu vaih­tei­den vaih­ta­mi­nen.

Ko­kei­lim­me ajo­ta­van vai­ku­tus­ta ben­san ku­lu­tus­ta Mer­ce­des-Benz C 220 d Coupé A:lla. Ko­ea­jo­au­tos­sa oli 9-vaih­tei­nen au­to­maat­ti­vaih­teis­to, jo­ten py­kä­liä oli tar­jol­la riit­tä­väs­ti.

En­na­koi

Taa­ja­ma­ku­lu­tuk­sen mit­ta­sim­me ver­tai­luis­sa käyt­tä­mäl­läm­me kau­pun­ki­len­kil­lä. Teim­me ko­keen kol­mel­la eri ajo­ta­val­la. Kau­pun­ki­len­kin kier­ro­sa­jat py­syi­vät jo­kai­sel­la ajo­ta­val­la al­le mi­nuu­tin si­säl­lä toi­sis­taan, jo­ten mil­lään ajo­ta­vois­ta ei saa­vu­tet­tu mer­kit­tä­vää ai­ka­sääs­töä. Kau­pun­ki­lenk­kim­me kier­tä­mi­nen kes­tää yh­den tun­nin ja 13 mi­nuut­tia.

Al­kuun lenk­ki py­säh­dyk­si­neen kier­ret­tiin reip­paas­ti kiih­dyt­tä­en, au­to­ma­tii­kan hoi­del­les­sa vaih­tei­den vaih­ta­mi­sen. Kaa­sua ei pol­kais­tu poh­jaan saak­ka, mut­ta kui­ten­kin ¾-osaa poh­jaan. Au­to­ma­tiik­ka vaih­te­li py­kä­liä seu­raa­val­le hie­man 3000 r/min jäl­keen ja en­na­koi­mi­nen py­säh­ty­mi­siin jä­tet­tiin mi­ni­miin. Täl­lä ajo­ta­val­la polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 9,3 l/100 km.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Taajamakulutuksen mittasimme vertailuissa käyttämällämme kaupunkilenkillä.

Toni Lindström

Toi­sel­la ajo­ta­val­la kaa­su­pol­ki­men pai­nal­lus so­vi­tet­tiin si­ten, et­tä au­to­ma­tiik­ka vaih­toi py­kä­lät suu­rem­mal­le moot­to­rin kier­ros­lu­vun ol­les­sa n. 2 200 r/min. Pers­tun­tu­mal­ta täl­lai­nen kiih­dy­tys oli var­sin ta­va­no­mai­nen taa­ja­ma-ajoon. En­sim­mäi­se­nä ko­keil­tu kiih­dy­tys­ta­pa tun­tui lii­oi­tel­lun kiih­ke­äl­tä. Py­säh­ty­mi­siä en­na­koi­tiin ke­ven­tä­mäl­lä kaa­su edel­lis­tä ajo­ta­paa ai­em­min. 

Täl­lä huo­mat­ta­vas­ti ren­nom­mal­la ajo­ko­ke­muk­sel­la höys­te­tyl­lä len­kil­lä polt­to­ai­net­ta ku­lui kes­ki­mää­rin 7,7 l/100 km. Ku­lu­tus­sääs­töä rä­väk­kään kiih­dy­tyk­seen ker­tyi siis jo yli puo­li­tois­ta­lit­raa sa­taa ki­lo­met­riä koh­den.

Kaa­sua reip­paas­ti

Kol­man­nel­la ajo­ta­val­la kaa­su pai­net­tiin reip­paas­ti yli puo­li­vä­lin lii­ke­ra­das­taan, py­kä­lät vaih­det­tiin seu­raa­val­le kier­ros­lu­vun ki­vu­tes­sa 1500 r/min ylä­puo­lel­le. Mer­ce­des-Ben­zin 9G-Tro­nic yh­dek­sän­vaih­tei­sel­la au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la py­kä­liä sai kiih­dy­tet­tä­es­sä pyy­tää seu­raa­val­le tiu­haan tah­tiin.

Lii­ken­ne­ti­lan­tei­siin en­na­koi­tiin mah­dol­li­sim­man hy­vin ja py­säyt­tä­mi­siin va­rat­tiin hie­man pi­dem­pi mat­ka edel­li­seen ajo­ta­paan ver­rat­tu­na. Sub­jek­tii­vi­ses­ti ar­vos­tel­ta­es­sa kiih­dy­tyk­sen no­peus ei kui­ten­kaan pal­joa eron­nut edel­li­ses­tä ta­vas­ta, jos­sa kaa­sua pol­kais­tiin vä­hem­män ja au­to­ma­tiik­ka hoi­ti py­kä­lien va­lin­nan. Täl­lä ajo­ta­val­la kes­ki­ku­lu­tus jäi 6,6 l/ 100 km, ei­kä len­kin ko­ko­nai­sa­jo­a­jas­sa ol­lut eroa kuin 40 se­kun­tia.

Mer­ce­des-Benz C Coupés­sa on ECO-näyt­tö, joka ker­too kul­jet­ta­jal­le kuin­ka hy­vin ajo­ta­van kiih­dy­tyk­set, rul­laus ja ajo­no­peu­den va­ki­o­na py­sy­mi­nen on sääs­tä­nyt polt­to­ai­net­ta. Eri ajo­ta­voil­la suo­ri­te­tun len­kin jäl­keen oli­kin mie­len­kiin­tois­ta huo­ma­ta mitä miel­tä au­ton jär­jes­tel­mä oli ol­lut ajo­ta­vas­ta.

Ku­ten jo mi­ta­tuis­ta ku­lu­tuk­sis­ta voi pää­tel­lä, ei au­ton oma­kaan jär­jes­tel­mä kii­tel­lyt suu­rem­min kul­jet­ta­jan ta­lou­del­li­suut­ta kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la: ei ”bo­nus­ki­lo­met­re­jä”. Vii­mei­sel­lä, en­na­koi­val­la ja kä­sin vaih­ta­mal­la, aje­tul­la kier­rok­sel­la jo­kai­sel­le osa-alu­eel­le ker­tyi pi­sim­mät vi­her­pal­kit. Mer­kit­tä­vin ero tuli kaa­sun käyt­tä­mi­sen ta­lou­del­li­suu­des­sa. Tä­hän ei kah­del­la en­sim­mäi­sel­lä ajo­ta­val­la tul­lut lai­sin­kaan ta­lou­del­li­suut­ta en­na­koi­vaa vih­re­ää vä­riä. So­pi­vat kiih­dy­tyk­set ja en­na­koin­ti ovat siis avai­na­se­mas­sa ta­lou­del­li­suu­teen: au­ton jär­jes­tel­män mu­kaan yh­dek­sän ki­lo­met­riä ”bo­nus­ta”.

Vä­hen­nä ajo­no­peut­ta - ja ben­san ku­lu­tus­ta

Il­man­vas­tuk­sen osuus ajo­vas­tuk­sis­sa on vä­häi­nen pie­nis­sä ajo­no­peuk­sis­sa. Suu­rem­mis­sa no­peus­kis­sa ti­lan­ne on toi­nen, sil­lä no­peu­den kak­si­ker­tais­tu­es­sa il­man­vas­tus ne­lin­ker­tais­tuu. Li­sät­tä­es­sä ajo­no­peus 80:stä 100 km/h:n, li­sään­tyy no­peus 25 pro­sent­tia, mut­ta il­man­vas­tus 56 pro­sent­tia. Vas­taa­vas­ti 100 km/h no­peu­des­ta vaih­det­ta­es­sa 120 km/h no­peu­teen, on muu­tos vauh­dis­sa 20 % ja il­man­vas­tuk­ses­sa 44 pro­sent­tia.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­set kol­mel­la eri ta­sa­no­peu­del­la: 80, 100 ja 120 km/h. Mit­tauk­set on teh­ty moot­to­ri­tiel­lä, aja­mal­la sama pät­kä kah­teen suun­taan. Tu­los on kes­ki­ar­vo eri suun­tien lu­ke­mas­ta. Ku­lu­tus 80 km/h ta­sa­no­peu­del­la oli 3,5 l/100 km. 20 km/h li­säys no­peu­teen kas­vat­ti ku­lu­tus­ta liki 12 pro­sent­tia, kes­ki­ku­lu­tus 100 km/h no­peu­del­la 3,9 l/100. Moot­to­ri­tei­den suu­rim­mal­la sal­li­tul­la ke­sä­no­peu­del­la, 120 km/h, ku­lu­tus li­sään­tyi ar­voon 4,5 l/100 km.

Ote­taan las­ku­e­si­merk­ki mat­ka-ajois­ta. Ole­te­taan, et­tä kak­si au­to­kun­taa läh­tee pää­kau­pun­ki­seu­dul­ta ke­sä­reis­sul­le ne­los­tie­tä (E75) koh­ti poh­jois­ta. Toi­nen pää­see mat­kaan ai­em­min ja ajaa moot­to­ri­tien 100 km/h no­peu­del­la ja pe­rään läh­te­nyt ajaa ra­joi­tuk­sen niin sal­lies­sa 120 km/h no­peu­del­la. Mikä on etu­mat­ka-ai­ka joka riit­tää sii­hen, et­tä au­to­kun­nat ovat yh­tä ai­kaa 130 ki­lo­met­rin pääs­sä ”Lu­sin suo­ran” al­ku­pääs­sä? Ne­los­tiel­lä Kehä III:n jäl­keen al­ka­va 120 km/h no­peus­ra­joi­tus lop­puu mel­ko tar­kas­ti 130 ki­lo­met­rin ku­lut­tua tuol­la.

100 km/h no­peut­ta kul­ke­val­le riit­tää 13 mi­nuu­tin etu­mat­ka, jot­ta kak­sik­ko saa­puu moot­to­ri­tien ramp­piin sa­maan ai­kaan. Tämä ai­ka pa­laa hel­pos­ti yh­des­sä tank­kauk­ses­sa tai jon­kun unoh­tu­neen mat­ka­ta­va­ran ha­ke­mi­ses­sa ko­toa.

Siis te­o­ri­as­sa näin, mut­ta lii­ken­tees­sä on mui­ta­kin jo­ten muut­tu­jia tu­lee li­sää. Yh­tään ruuh­kai­sem­mas­sa lii­ken­tees­sä on tur­ha ku­vi­tel­la voi­van­sa po­sot­taa ne­los­tie­tä ta­sais­ta 120 km/h no­peut­ta. Tuol­la no­peu­del­la jou­tuu var­sin usein hi­das­ta­maan no­peut­ta edel­lä me­ni­jöi­den ta­kia ja sit­ten taas kiih­dyt­tä­mään 120 km/h no­peu­teen.

100 km/h no­peu­del­la­kin jou­tuu toi­si­naan hi­das­ta­maan, mut­ta var­sin vä­häi­sel­lä­kin en­na­koin­nil­la ta­sa­no­peu­den voi pi­tää vas­ta­o­san mat­kas­ta. Nuo ajoit­tai­set kiih­dy­tyk­set ovat omi­aan li­sää­mään ku­lu­tu­se­roa näi­den kah­den eri ajo­no­peus­ta­voit­teen vä­lil­lä.

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä vai il­man?

Va­ki­o­no­peus­sää­ti­mes­tä kul­kee huhu, et­tä se li­sää ku­lu­tus­ta. Mit­ta­sim­me mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa kul­ke­val­la tiel­lä 80 km/h kes­ki­no­peu­del­la ku­lu­tuk­sen va­ki­o­no­peus­sää­din­tä käyt­tä­en sekä kah­del­la ei ajo­ta­val­la.

Mit­taus­ten pe­rus­teel­la voi­daan sa­noa, et­tä ai­na­kaan uu­dem­mis­sa au­tois­sa sa­mal­la tie­o­suu­del­la va­ki­o­no­peus­sää­ti­men käyt­tä­mi­nen ei li­sää ku­lu­tus­ta, mi­kä­li no­peu­den pi­tää ta­sai­se­na. Van­hem­mis­sa au­tois­sa va­ki­no­peus­sää­din saat­taa hie­man myö­häs­tyä ylä­mä­kien al­ka­es­sa ja vaa­tii sit­ten rei­lum­man kiih­dy­tyk­sen ja tämä li­sää ku­lu­tus­ta ver­rat­tu­na sii­hen et­tä ja­lal­la li­sää kaa­sua hie­man jo ihan mäen al­ka­es­sa.

Mit­ta­sim­me ku­lu­tuk­sek­si va­ki­o­no­peus­sää­ti­mel­lä 3,7 l/100 km. Kes­ki­ku­lu­tus on mä­ki­sem­mäs­sä maas­tos­sa suu­rem­pi kuin ta­sai­sem­mal­la moot­to­ri­tiel­lä te­ke­mäm­me mit­taus sa­mal­la ajo­no­peu­del­la. Seu­raa­val­la kier­rok­sel­la ajoim­me ta­sa­no­peut­ta il­man va­ki­o­no­peus­sää­din­tä. Täy­tyy myön­tää et­tä va­ki­o­no­peus­sää­din vä­hen­tää kum­mas­ti stres­siä aja­mi­ses­ta, kun no­peus­mit­ta­ria ei tar­vit­se ko­ko­a­jan tark­kail­la. Ku­lu­tus­lu­ke­mak­si nap­sah­ti sama 3,7 l/100 km kaa­sua ja­lal­la an­nos­tel­ta­es­sa.

Kol­man­nel­la ker­ral­la ko­kei­lim­me mitä vai­kut­taa sa­man pät­kän aja­mi­nen ta­sa­kaa­sul­la. Tämä ajo­ta­pa on var­sin ylei­nen var­sin­kin Sak­sas­sa. Kaa­su­pol­ki­men asen­nok­si va­lit­tiin sel­lai­nen, et­tä no­peus oli ta­sai­sel­la 80 km/h. Näin, nilk­ka jäyk­kä­nä ajet­ta­es­sa kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si tuli 3,6 l/100 km. Ajo­no­peus to­sin va­el­si mel­koi­ses­ti, ylä­mä­kien 74:stä, ala­mä­kien 90 km/h vä­lil­lä. Käy­te­tyl­lä mit­ta­pät­käl­lä kes­ki­no­peu­dek­si tuli hie­man va­jaa 80 km/h.

Ku­lu­tu­se­tu ta­sa­kaa­sul­la ajet­ta­es­sa on mie­les­tä­ni var­sin vä­häi­nen ver­rat­tu­na sii­hen mi­ten pal­jon se ai­heut­taa ”kiu­saa” ta­ka­na tu­li­joil­le ja puu­tu­mis­ta kaa­su­jal­kaan.

Mi­ten ta­lou­del­li­ses­ti?

Ben­san ku­lu­tuk­seen vai­kut­taa moni muu­kin asia kuin ajo­no­peus. Edel­li­ses­sä Au­to Bil­din nu­me­ros­sa mit­ta­sim­me mitä kuor­ma ja ren­gas­pai­neet vai­kut­ta­vat ku­lu­tuk­seen. Tu­los­ten pe­rus­teel­la on var­sin sel­vää, et­tä ren­kai­den va­jaa­pai­nei­suus ja yli­mää­räi­nen kuor­ma li­sää­vät mer­kit­tä­väs­ti ku­lu­tus­ta. Oh­je on siis var­sin sel­vä: tur­ha kuor­ma pois ja riit­tä­väs­ti pai­net­ta ren­kai­siin. Nos­ta ren­gas­pai­nei­ta, kun li­säät kuor­maa.

Kiih­dy­tys­ten tu­lee ol­la ri­pei­tä, mut­ta moot­to­ria ei kan­na­ta vin­gut­taa kaa­su­poh­jas­sa ra­joit­ti­men tun­tu­maan saak­ka. Kiih­dy­tet­tä­es­sä kaa­su­pol­ki­men voi ku­ten­kin pai­naa huo­let­ta yli puo­li­vä­liin jopa ¾ osaan lii­ke­va­ras­taan. Kun­han vaih­dat suu­rem­mal­le vaih­teel­le ajois­sa.

So­pi­va kier­ros­lu­ku vaih­te­lee hie­man moot­to­ri- ja au­to tyy­peit­täin. Kiih­dy­tyk­sis­sä die­sel-moot­to­ri­sil­la au­tois­sa suu­rem­mal­le py­kä­läl­le vaih­to kan­nat­taa ajoit­taa al­le 2000 kier­rok­sen tun­tu­maan ja ben­sii­ni­moot­to­ri­sil­la­kin jo 2500 tun­tu­maan.

Pidä moot­to­rin käyn­ti­no­peus al­hai­se­na. Kier­rok­set tu­lee pi­tää mah­dol­li­sim­man al­hai­se­na, ei kui­ten­kaan niin pie­ne­nä et­tä moot­to­ri ei enää jak­sa ve­tää kun­nol­la. Jos au­tos­sa on vaih­ta­mi­sen opas­tin, nou­da­ta sen suo­si­tuk­sia. Myös ke­li­o­lo­suh­teil­la on suu­ri vai­ku­tus ku­lu­tuk­seen, mut­ta suu­rin vai­ku­tus on kul­jet­ta­jal­la. 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.

Moottori

Testi: Vararenkaalla kannattaa ajaa vain lähimpään rengas­liik­keeseen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU