Testasimme erilaiset pyörätelineet. Muista kiinnittää teline aina autoon asianmukaisesti ja turvallisesti!
Markus Markkanen
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Tarvitsetko pyörätelineen fillarille? Kokeilemme neljää erilaista telinettä.
Pyörätelineissä on eroja hinnan ja laadun suhteen. Tässä neljä erilaista vaihtoehtoa.
Thule RaceWay 991 -pyöräteline
Kuvan pyörämalli ei sovi Thulen RaceWay 991 -pyörätelineeseen ilman lisäsovitteita, sillä se ylittää auton mitat sivusuunnassa, peittää valot ja kilven sekä haittaa näkyvyyttä taustapeilistä.
Markus Markkanen
Suositushinta: 439 euroa
Hinta: 309 euroa
Kokeilimme Thulen takaluukkuun kiinnitettävää kahden pyörän RaceWay 991 -telinettä. Se sopii useimpiin porrasperäisiin autoihin ja myös joihinkin viistoperiin ja farmareihin. Thulen verkkosivuilta on saatavissa autokohtainen yhteensopivuustaulukko.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyi jykevänoloiseen ja laadukkaaseen rakenteeseen. Tämän huomaa myös telinettä nostaessa, sillä se painaa noin kymmenen kiloa. Tästä syystä asennusta olisi hyvä olla tekemässä kaksi henkilöä – varsinkin, jos tahtoo varoa autonsa maalipintaa. Telineen sallima maksimikuorma on 2 x 15 kg. Se on tarkoitettu tavallisille pyörille, mutta lisäsovitteella RaceWay 991 sopii myös alamäki-, BMX- ja naistenpyörille.
Kiinnitys autoon tapahtuu takaluukun rakoihin tulevilla koukuilla, jotka ovat kiristettävien vaijereiden päässä. Lisäksi telineen leveät kumipinnoitetut osat tukeutuivat porrasperäisen testiautomme takaluukkuun. Jatkuvan kiinnittämisen ja irrottamisen voisi kuvitella naarmuttavan luukun maalipintaa, mutta satunnainen käyttö aiheuttaa tuskin huomattavaa vahinkoa. Telineen ollessa paikallaan koukut eivät saa päästä liikkumaan, joten käytön aikana maalipinnan pitäisi olla turvassa.
NOSTOKORKEUS LIIKAA?
Pyörää telineeseen nostaessa huomasi varsin reilun nostokorkeuden. Tämä riippuu toki osin myös autosta, johon teline asennetaan. Tuntui lähes mahdottomalta saada pyörä telineeseen niin, että kaikki lain pykälät täyttyivät. Pyörän toinen rengas pyrki tulemaan korin ulkopuolelle, eivätkä rekisterikilpi ja takavalot näkyneet esteettömästi. Pyörän malli vaikuttaa tosin asennukseen huomattavasti.
Pyörän sai kiinni telineeseen, vaikka kiinnitysremmit ovatkin hieman epäkäytännölliset. Remmeissä on reikiä sen verran harvassa, että pyörän kiristäminen tukevasti telineeseen ilman lisäkiinnityksiä on hankalaa. Etupyörä jäi kokeilussa heilumaan vapaasti, ja se olisi voinut ottaa kiinni puskuriin, joten se kannatti vielä erikseen lukita suoraan asentoon.
Jos pyörässä on voimakkaasti laskeva vaakaputki, pyörä asettuu telineessä varsin jyrkkään kulmaan. Kuljettajan paikalta huomaa, että korkealle jäävän pyörän takia näkyvyys taustapeilistä on varsin rajallinen. Takaluukkua sulkiessa tulee lisäksi varmistaa, ettei mikään kiinnike ota kiinni.
Käyttämämme pyörä ylitti tässä telineessä auton mitat sivusuunnassa, peitti valot ja rekisterikilven ja haittasi näkyvyyttä taustapeilistä. Kuormaus olisi ollut laiton.
Motonet polkupyörän kuljetusteline Ø50 mm:n vetokuulaan
Motonetin saksitelineen kiinnitettynä tämä pyörä peittää toisen takavalon lisäksi myös rekisterikilven. Lisäksi kuvassa näkyy laiton sivuylitys auton vasemmalla puolella. Näin ei tulisi lähteä tien päälle.
Markus Markkanen
Suositushinta: 19,90 euroa
Hinta: 15,90 euroa
Pyörätelineiden edullisimmasta päästä kokeilimme vetokoukkuun kiinnitettävää Motonetin saksitelinettä. Edullisen hinnan huomaa välittömästi telineen heikosta laadusta. Toisaalta edullinen teline on erittäin kevyt, se menee varsin pieneen tilaan, ja sitä on helppo liikutella.
Telineen toisessa päässä on kaksi puolipalloa, jotka puristetaan saksimekanismilla vetokoukun kuulan ympärille. Mekanismi lukitaan sokalla telineen läpi. Mitään muuta kiinnitystä autoon ei ole. Kiinnitys ei tuntunut kovin luotettavalta, ja teline jousti käsillä kokeiltuna tuntuvasti. Ehkä telineen voisi lisäksi sitoa kiinni autoon. Toisaalta ei olisi mukavaa, jos pyörät kaatuisivat autoa vasten.
Telineessä olevat polkupyörän kannakkeet ovat täysin vailla säätöjä, joten ne sopivat vain joillekin pyörämalleille. Yksi kokeilemamme maantiepyörä ei sopinut telineeseen lainkaan. Kannakkeet ovat niin pitkät, että pyörä ei ota mistään kiinni autoon.
Pyörä on kuitenkin hankala kiinnittää telineeseen niin, ettei se pääsisi heilumaan. Järkevimmässä kiinnitysasennossa syntyy pyörän osalta sivusuunnassa laiton ylitys. Myöskään auton takavalot tai rekisterikilpi eivät näy esteettömästi. Kuljetus olisi ollut laiton.
Thule EasyFold -pyöräteline
Thulen EasyFold-teline laillisesti kuormattuna vain lisäkilpi puuttuu.
Markus Markkanen
Suositushinta: 839 euroa
Hinta: 650 euroa
Thulen EasyFold on poikkeuksellisen pieneen tilaan kasaantaittuva kahden pyörän vetokoukkukiinnitteinen pyöräteline. Jo pahvipakkausta purkaessa huomasi, miten laadukkaasti teline on valmistettu. Ohjeet eivät olleet aivan joukon parhaimmat, mutta asentaessa huomasi, että niitä ei edes tarvittu. EasyFold on käsittämättömän helppo, looginen ja nopea käyttää, kun sen logiikan kerran keksii.
EasyFold-telineen asennus ja purku onnistuvat helposti myös yksin huolimatta telineen lähes 17 kg:n massasta. Hieman yksinkertaistettuna EasyFoldin asennus tapahtuu samalla tavalla kuin kärryn kiinnittäminen: otetaan kahvasta kiinni, lasketaan se vetokoukun päälle ja painetaan kahva alas. Tämän jälkeen vapautetaan pyörälle tarkoitettu taso kahdesta vivusta. Sitten pyöräteline on sähköjen kiinnittämistä vaille käyttövalmis.
Pyörä nostetaan päälle ja kiristetään vanteista remmeillä telineeseen. Lisäksi runkoon tulee yksi hauenleukakiinnike, jossa on varkaudenestoa varten lukitusmahdollisuus. Sähköt kytketään pistokkeella, ja lisäkilpi kiinnitetään sille kuuluvalle paikalle. Myös tässä telineessä kannattaa harkita lisäkiinnitystä kuormaliinalla. Telineessä on pikakippi pyörien saamiseksi pois tavarasäiliön tieltä, joten tavaratilaa voi käyttää normaalisti.
Purku sujuu päinvastaisessa järjestyksessä. EasyFoldin pystyy nostamaan yksin koukun päältä vaikka suoraan auton tavaratilaan, ja kokoontaittuvuuden ansiosta tilaa jää hyvin muillekin matkatavaroille. Rahalle saa vastinetta loppuun asti mietityn käytettävyyden muodossa.
Witter ZX502 -pyöräteline
Kuvan aiheuttamasta harhasta huolimatta pyörä mahtuu todellisuudessa auton ulkomittojen sisäpuolelle ja kuormaus on laillinen. Witterin asennus-ohjeet ovat hienosti esillä lisäkilven paikalla.
Markus Markkanen
Suositushinta: 495 euroa
Hinta: 495 euroa
Witterin ZX502 on peräkoukkuun kiinnitettävä kahden pyörän teline, jossa on lisävalot ja paikka lisärekisterikilvelle. Tuotteen laadun huomasi välittömästi pakettia purettaessa. Laadusta kielii myös telineen korkea paino, jonka takia asennuksessa olisi syytä olla kaksi henkilöä – näin pääsee helpommalla ja välttyy auton kolhimiselta.
Ohjeet ovat äärimmäisen selkeät ja esimerkillisesti esillä lisäkilven paikalla. Witterin pyöräteline on kieltämättä erittäin raskastekoinen. Kiinnitys vaatii useamman välivaiheen, mutta onnistuu ohjeita seuraamalla. Teline tuntuu laadukkaalta ja luotettavalta. Sen kyytiin uskaltaisi lastata helposti luvatut kaksi pyörää.
Suunnittelun tarkkuudesta kielii myös kaksipäinen pistoke telineen valojen sähköille, jolloin teline kattaa molemmat käytössä olevat standardit.
Telineessä on hyvät kiinnikkeet pyörän kiinnittämiseksi, ja niiden käyttö on varsin helppoa. Molemmat testipyörät saatiin kiinnitettyä tukevasti telineeseen. Vanteet kiristetään remmeillä, ja runkoon tulee yksi kiristin. Jälkimmäinen näistä on lukittavissa varkauden estämiseksi. Lisäkiinnityksenä kannattaa silti aina käyttää yhtä tai kahta kuormaliinaa. Polkupyörä ei nouse erityisen korkealle, joten normaalimittainen lastaaja saa nostettua pyörät telineeseen ilman ongelmia.
Ilahduttavasti kuljetus olisi ollut täysin laillinen, pyörä ei ylittänyt auton mittoja edes sivusuunnassa. Lisäksi telineen valot ja lisärekisterikilpi näkyivät hienosti. Myös auton tavaratila jäi käyttöön, sillä Witter-pyörätelineen saa kipattua pois tieltä. Rahaa vastaan saa siis selkeästi paremman tuotteen.
Polkupyörätelineiden valmistajia
- Biltema: kattoteline ja koukkuun kiinnitettäviä malleja
- Eckla: koukkuun ja takaluukkuun kiinnitettäviä malleja
- MontBlanc: Kattotelineitä sekä koukkuun ja takaluukkuun kiinnitettäviä malleja
- Saris: koukkuun ja takaluukkuun kiinnitettäviä malleja
- Thule: kattotelineitä sekä koukkuun ja takaluukkuun kiinnitettäviä malleja
- Witter: koukkuun kiinnitettäviä malleja
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Nyt on kova uutinen
Ei aivan Genelec
Mäntyharjulla vietetään huvilajoulua Marikin tapaan
Yksi eteen, kahdeksan taakse
Melkein Boenicke
Geneleceille kilpailija Ranskasta
Puolalaista nostalgiaa
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Technicsiltä huippu nappikset
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio
Peugeot tuo uudet ammattilaisen nelivedot Suomeen - saatavilla niin dieseliin kuin täyssähköön
Renault Rafale E-Tech nyt myös Suomessa
Euro NCAP nimesi Mazda CX-80:n luokkansa turvallisimmaksi
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
Utsjoella mielenkiintoinen yhteiskäyttöautokokeilu
Mercedes-Benz päätti vuoden 2024 vahvaan myyntisuoritukseen
Palkitusta Jeep Avengerista uusi nelivetomalli
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Volkswagen ID.7 GTX rajulla matkalla – miten sähköauto selviää?
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI