Testasimme erilaiset pyörätelineet. Muista kiinnittää teline aina autoon asianmukaisesti ja turvallisesti!

Testasimme erilaiset pyörätelineet. Muista kiinnittää teline aina autoon asianmukaisesti ja turvallisesti!

Markus Markkanen

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Tarvitsetko pyörätelineen fillarille? Kokeilemme neljää erilaista telinettä.

Auto Bild.Testit

Pyö­rä­te­li­neis­sä on ero­ja hin­nan ja laa­dun suh­teen. Täs­sä nel­jä eri­lais­ta vaih­to­eh­toa.

Thule Ra­ce­Way 991 -pyö­rä­te­li­ne

Kuvan pyörämalli ei sovi Thulen RaceWay 991 -pyörätelineeseen ilman lisäsovitteita, sillä se ylittää auton mitat sivusuunnassa, peittää valot ja kilven sekä haittaa näkyvyyttä taustapeilistä.

Kuvan pyörämalli ei sovi Thulen RaceWay 991 -pyörätelineeseen ilman lisäsovitteita, sillä se ylittää auton mitat sivusuunnassa, peittää valot ja kilven sekä haittaa näkyvyyttä taustapeilistä.

Markus Markkanen

Suo­si­tus­hin­ta: 439 eu­roa

Hin­ta: 309 eu­roa

Ko­kei­lim­me Thu­len ta­ka­luuk­kuun kiin­ni­tet­tä­vää kah­den pyö­rän Ra­ce­Way 991 -te­li­net­tä. Se so­pii useim­piin por­ras­pe­räi­siin au­toi­hin ja myös joi­hin­kin viis­to­pe­riin ja far­ma­rei­hin. Thu­len verk­ko­si­vuil­ta on saa­ta­vis­sa au­to­koh­tai­nen yh­teen­so­pi­vuus­tau­luk­ko.

En­sim­mäi­se­nä huo­mio kiin­nit­tyi jy­ke­vä­no­loi­seen ja laa­duk­kaa­seen ra­ken­tee­seen. Tä­män huo­maa myös te­li­net­tä nos­ta­es­sa, sil­lä se pai­naa noin kym­me­nen ki­loa. Täs­tä syys­tä asen­nus­ta oli­si hyvä ol­la te­ke­mäs­sä kak­si hen­ki­löä – var­sin­kin, jos tah­too va­roa au­ton­sa maa­li­pin­taa. Te­li­neen sal­li­ma mak­si­mi­kuor­ma on 2 x 15 kg. Se on tar­koi­tet­tu ta­val­li­sil­le pyö­ril­le, mut­ta li­sä­so­vit­teel­la Ra­ce­Way 991 so­pii myös ala­mä­ki-, BMX- ja nais­ten­pyö­ril­le.

Kiin­ni­tys au­toon ta­pah­tuu ta­ka­luu­kun ra­koi­hin tu­le­vil­la kou­kuil­la, jot­ka ovat ki­ris­tet­tä­vien vai­je­rei­den pääs­sä. Li­säk­si te­li­neen le­ve­ät ku­mi­pin­noi­te­tut osat tu­keu­tui­vat por­ras­pe­räi­sen tes­ti­au­tom­me ta­ka­luuk­kuun. Jat­ku­van kiin­nit­tä­mi­sen ja ir­rot­ta­mi­sen voi­si ku­vi­tel­la naar­mut­ta­van luu­kun maa­li­pin­taa, mut­ta sa­tun­nai­nen käyt­tö ai­heut­taa tus­kin huo­mat­ta­vaa va­hin­koa. Te­li­neen ol­les­sa pai­kal­laan kou­kut ei­vät saa pääs­tä liik­ku­maan, jo­ten käy­tön ai­ka­na maa­li­pin­nan pi­täi­si ol­la tur­vas­sa.

NOS­TO­KOR­KEUS LII­KAA?

Pyö­rää te­li­nee­seen nos­ta­es­sa huo­ma­si var­sin rei­lun nos­to­kor­keu­den. Tämä riip­puu toki osin myös au­tos­ta, jo­hon te­li­ne asen­ne­taan. Tun­tui lä­hes mah­dot­to­mal­ta saa­da pyö­rä te­li­nee­seen niin, et­tä kaik­ki lain py­kä­lät täyt­tyi­vät. Pyö­rän toi­nen ren­gas pyr­ki tu­le­maan ko­rin ul­ko­puo­lel­le, ei­vät­kä re­kis­te­ri­kil­pi ja ta­ka­va­lot nä­ky­neet es­teet­tö­mäs­ti. Pyö­rän mal­li vai­kut­taa to­sin asen­nuk­seen huo­mat­ta­vas­ti.

Pyö­rän sai kiin­ni te­li­nee­seen, vaik­ka kiin­ni­tys­rem­mit ovat­kin hie­man epä­käy­tän­nöl­li­set. Rem­meis­sä on rei­kiä sen ver­ran har­vas­sa, et­tä pyö­rän ki­ris­tä­mi­nen tu­ke­vas­ti te­li­nee­seen il­man li­sä­kiin­ni­tyk­siä on han­ka­laa. Etu­pyö­rä jäi ko­kei­lus­sa hei­lu­maan va­paas­ti, ja se oli­si voi­nut ot­taa kiin­ni pus­ku­riin, jo­ten se kan­nat­ti vie­lä erik­seen lu­ki­ta suo­raan asen­toon.

Jos pyö­räs­sä on voi­mak­kaas­ti las­ke­va vaa­ka­put­ki, pyö­rä aset­tuu te­li­nees­sä var­sin jyrk­kään kul­maan. Kul­jet­ta­jan pai­kal­ta huo­maa, et­tä kor­ke­al­le jää­vän pyö­rän ta­kia nä­ky­vyys taus­ta­pei­lis­tä on var­sin ra­jal­li­nen. Ta­ka­luuk­kua sul­kies­sa tu­lee li­säk­si var­mis­taa, et­tei mi­kään kiin­ni­ke ota kiin­ni.

Käyt­tä­mäm­me pyö­rä ylit­ti täs­sä te­li­nees­sä au­ton mi­tat si­vu­suun­nas­sa, peit­ti va­lot ja re­kis­te­ri­kil­ven ja hait­ta­si nä­ky­vyyt­tä taus­ta­pei­lis­tä. Kuor­maus oli­si ol­lut lai­ton.

Mo­to­net pol­ku­pyö­rän kul­je­tus­te­li­ne Ø50 mm:n ve­to­kuu­laan

Motonetin saksitelineen kiinnitettynä tämä pyörä peittää toisen takavalon lisäksi myös rekisterikilven. Lisäksi kuvassa näkyy laiton sivuylitys auton vasemmalla puolella. Näin ei tulisi lähteä tien päälle.

Motonetin saksitelineen kiinnitettynä tämä pyörä peittää toisen takavalon lisäksi myös rekisterikilven. Lisäksi kuvassa näkyy laiton sivuylitys auton vasemmalla puolella. Näin ei tulisi lähteä tien päälle.

Markus Markkanen

Suo­si­tus­hin­ta: 19,90 eu­roa

Hin­ta: 15,90 eu­roa

Pyö­rä­te­li­nei­den edul­li­sim­mas­ta pääs­tä ko­kei­lim­me ve­to­kouk­kuun kiin­ni­tet­tä­vää Mo­to­ne­tin sak­si­te­li­net­tä. Edul­li­sen hin­nan huo­maa vä­lit­tö­mäs­ti te­li­neen hei­kos­ta laa­dus­ta. Toi­saal­ta edul­li­nen te­li­ne on erit­täin ke­vyt, se me­nee var­sin pie­neen ti­laan, ja sitä on help­po lii­ku­tel­la.

Te­li­neen toi­ses­sa pääs­sä on kak­si puo­li­pal­loa, jot­ka pu­ris­te­taan sak­si­me­ka­nis­mil­la ve­to­kou­kun kuu­lan ym­pä­ril­le. Me­ka­nis­mi lu­ki­taan so­kal­la te­li­neen läpi. Mi­tään muu­ta kiin­ni­tys­tä au­toon ei ole. Kiin­ni­tys ei tun­tu­nut ko­vin luo­tet­ta­val­ta, ja te­li­ne jous­ti kä­sil­lä ko­keil­tu­na tun­tu­vas­ti. Eh­kä te­li­neen voi­si li­säk­si si­toa kiin­ni au­toon. Toi­saal­ta ei oli­si mu­ka­vaa, jos pyö­rät kaa­tui­si­vat au­toa vas­ten.

Te­li­nees­sä ole­vat pol­ku­pyö­rän kan­nak­keet ovat täy­sin vail­la sää­tö­jä, jo­ten ne so­pi­vat vain joil­le­kin pyö­rä­mal­leil­le. Yk­si ko­kei­le­mam­me maan­tie­pyö­rä ei so­pi­nut te­li­nee­seen lain­kaan. Kan­nak­keet ovat niin pit­kät, et­tä pyö­rä ei ota mis­tään kiin­ni au­toon.

Pyö­rä on kui­ten­kin han­ka­la kiin­nit­tää te­li­nee­seen niin, et­tei se pää­si­si hei­lu­maan. Jär­ke­vim­mäs­sä kiin­ni­ty­sa­sen­nos­sa syn­tyy pyö­rän osal­ta si­vu­suun­nas­sa lai­ton yli­tys. Myös­kään au­ton ta­ka­va­lot tai re­kis­te­ri­kil­pi ei­vät näy es­teet­tö­mäs­ti. Kul­je­tus oli­si ol­lut lai­ton.

Thule Ea­sy­Fold -pyö­rä­te­li­ne

Thulen EasyFold-teline laillisesti kuormattuna – vain lisäkilpi puuttuu.

Thulen EasyFold-teline laillisesti kuormattuna – vain lisäkilpi puuttuu.

Markus Markkanen

Suo­si­tus­hin­ta: 839 eu­roa

Hin­ta: 650 eu­roa

Thu­len Ea­sy­Fold on poik­keuk­sel­li­sen pie­neen ti­laan ka­saan­tait­tu­va kah­den pyö­rän ve­to­kouk­ku­kiin­nit­tei­nen pyö­rä­te­li­ne. Jo pah­vi­pak­kaus­ta pur­ka­es­sa huo­ma­si, mi­ten laa­duk­kaas­ti te­li­ne on val­mis­tet­tu. Oh­jeet ei­vät ol­leet ai­van jou­kon par­haim­mat, mut­ta asen­ta­es­sa huo­ma­si, et­tä nii­tä ei edes tar­vit­tu. Ea­sy­Fold on kä­sit­tä­mät­tö­män help­po, loo­gi­nen ja no­pea käyt­tää, kun sen lo­gii­kan ker­ran kek­sii.

Ea­sy­Fold-te­li­neen asen­nus ja pur­ku on­nis­tu­vat hel­pos­ti myös yk­sin huo­li­mat­ta te­li­neen lä­hes 17 kg:n mas­sas­ta. Hie­man yk­sin­ker­tais­tet­tu­na Ea­sy­Fol­din asen­nus ta­pah­tuu sa­mal­la ta­val­la kuin kär­ryn kiin­nit­tä­mi­nen: ote­taan kah­vas­ta kiin­ni, las­ke­taan se ve­to­kou­kun pääl­le ja pai­ne­taan kah­va alas. Tä­män jäl­keen va­pau­te­taan pyö­räl­le tar­koi­tet­tu taso kah­des­ta vi­vus­ta. Sit­ten pyö­rä­te­li­ne on säh­kö­jen kiin­nit­tä­mis­tä vail­le käyt­tö­val­mis.

Pyö­rä nos­te­taan pääl­le ja ki­ris­te­tään van­teis­ta rem­meil­lä te­li­nee­seen. Li­säk­si run­koon tu­lee yk­si hau­en­leu­ka­kiin­ni­ke, jos­sa on var­kau­de­nes­toa var­ten lu­ki­tus­mah­dol­li­suus. Säh­köt kyt­ke­tään pis­tok­keel­la, ja li­sä­kil­pi kiin­ni­te­tään sil­le kuu­lu­val­le pai­kal­le. Myös täs­sä te­li­nees­sä kan­nat­taa har­ki­ta li­sä­kiin­ni­tys­tä kuor­ma­lii­nal­la. Te­li­nees­sä on pi­ka­kip­pi pyö­rien saa­mi­sek­si pois ta­va­ra­säi­li­ön tiel­tä, jo­ten ta­va­ra­ti­laa voi käyt­tää nor­maa­lis­ti.

Pur­ku su­juu päin­vas­tai­ses­sa jär­jes­tyk­ses­sä. Ea­sy­Fol­din pys­tyy nos­ta­maan yk­sin kou­kun pääl­tä vaik­ka suo­raan au­ton ta­va­ra­ti­laan, ja ko­koon­tait­tu­vuu­den an­si­os­ta ti­laa jää hy­vin muil­le­kin mat­ka­ta­va­roil­le. Ra­hal­le saa vas­ti­net­ta lop­puun as­ti mie­ti­tyn käy­tet­tä­vyy­den muo­dos­sa.

Wit­ter ZX502 -pyö­rä­te­li­ne

Kuvan aiheuttamasta harhasta huolimatta pyörä mahtuu todellisuudessa auton ulkomittojen sisäpuolelle ja kuormaus on laillinen. Witterin asennus-ohjeet ovat hienosti esillä lisäkilven paikalla.

Kuvan aiheuttamasta harhasta huolimatta pyörä mahtuu todellisuudessa auton ulkomittojen sisäpuolelle ja kuormaus on laillinen. Witterin asennus-ohjeet ovat hienosti esillä lisäkilven paikalla.

Markus Markkanen

Suo­si­tus­hin­ta: 495 eu­roa

Hin­ta: 495 eu­roa

Wit­te­rin ZX502 on pe­rä­kouk­kuun kiin­ni­tet­tä­vä kah­den pyö­rän te­li­ne, jos­sa on li­sä­va­lot ja paik­ka li­sä­re­kis­te­ri­kil­vel­le. Tuot­teen laa­dun huo­ma­si vä­lit­tö­mäs­ti pa­ket­tia pu­ret­ta­es­sa. Laa­dus­ta kie­lii myös te­li­neen kor­kea pai­no, jon­ka ta­kia asen­nuk­ses­sa oli­si syy­tä ol­la kak­si hen­ki­löä – näin pää­see hel­pom­mal­la ja vält­tyy au­ton kol­hi­mi­sel­ta.

Oh­jeet ovat ää­rim­mäi­sen sel­ke­ät ja esi­mer­kil­li­ses­ti esil­lä li­sä­kil­ven pai­kal­la. Wit­te­rin pyö­rä­te­li­ne on kiel­tä­mät­tä erit­täin ras­kas­te­koi­nen. Kiin­ni­tys vaa­tii use­am­man vä­li­vai­heen, mut­ta on­nis­tuu oh­jei­ta seu­raa­mal­la. Te­li­ne tun­tuu laa­duk­kaal­ta ja luo­tet­ta­val­ta. Sen kyy­tiin us­kal­tai­si las­ta­ta hel­pos­ti lu­va­tut kak­si pyö­rää.

Suun­nit­te­lun tark­kuu­des­ta kie­lii myös kak­si­päi­nen pis­to­ke te­li­neen va­lo­jen säh­köil­le, jol­loin te­li­ne kat­taa mo­lem­mat käy­tös­sä ole­vat stan­dar­dit.

Te­li­nees­sä on hy­vät kiin­nik­keet pyö­rän kiin­nit­tä­mi­sek­si, ja nii­den käyt­tö on var­sin help­poa. Mo­lem­mat tes­ti­pyö­rät saa­tiin kiin­ni­tet­tyä tu­ke­vas­ti te­li­nee­seen. Van­teet ki­ris­te­tään rem­meil­lä, ja run­koon tu­lee yk­si ki­ris­tin. Jäl­kim­mäi­nen näis­tä on lu­kit­ta­vis­sa var­kau­den es­tä­mi­sek­si. Li­sä­kiin­ni­tyk­se­nä kan­nat­taa sil­ti ai­na käyt­tää yh­tä tai kah­ta kuor­ma­lii­naa. Pol­ku­pyö­rä ei nou­se eri­tyi­sen kor­ke­al­le, jo­ten nor­maa­li­mit­tai­nen las­taa­ja saa nos­tet­tua pyö­rät te­li­nee­seen il­man on­gel­mia.

Ilah­dut­ta­vas­ti kul­je­tus oli­si ol­lut täy­sin lail­li­nen, pyö­rä ei ylit­tä­nyt au­ton mit­to­ja edes si­vu­suun­nas­sa. Li­säk­si te­li­neen va­lot ja li­sä­re­kis­te­ri­kil­pi nä­kyi­vät hie­nos­ti. Myös au­ton ta­va­ra­ti­la jäi käyt­töön, sil­lä Wit­ter-pyö­rä­te­li­neen saa ki­pat­tua pois tiel­tä. Ra­haa vas­taan saa siis sel­ke­äs­ti pa­rem­man tuot­teen.

Pol­ku­pyö­rä­te­li­nei­den val­mis­ta­jia

- Bil­te­ma: kat­to­te­li­ne ja kouk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

- Eck­la: kouk­kuun ja ta­ka­luuk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

- MontB­lanc: Kat­to­te­li­nei­tä sekä kouk­kuun ja ta­ka­luuk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

- Sa­ris: kouk­kuun ja ta­ka­luuk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

- Thule: kat­to­te­li­nei­tä sekä kouk­kuun ja ta­ka­luuk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

- Wit­ter: kouk­kuun kiin­ni­tet­tä­viä mal­le­ja

Hen­ri Posa ja Mar­kus Mark­ka­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN