Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Koko on rengas­mer­kin­nöistä tutuin. Renkaasta löytyy muitakin merkintöjä joilla on merkitystä rengasta hankittaessa ja näiden lisäksi on EU-rengasmerkintä.

Auto Bild.Hyöty
9.5.2019

Lä­hes kai­kis­sa tie­lii­ken­ne­käyt­töön hy­väk­sy­tyis­sä uu­sis­sa hen­ki­lö-, pa­ket­ti- ja kuor­ma-au­ton­ren­kais­sa on pi­tä­nyt ol­la mar­ras­kuus­ta 2012 läh­tien EU-ren­gas­mer­kin­tä. Lä­hes kai­kis­sa tar­koit­taa sitä, et­tä mää­räys ei kos­ke mm. nas­toi­tet­tu­ja tai pin­noi­tet­tu­ja ren­kai­ta, ei­kä en­nen 1.7.2012 val­mis­tet­tu­ja tai kil­pa­käyt­töön tar­koi­tet­tu­ja ren­kai­ta.

Tä­män EU:n yh­te­näi­sen mer­kin­nän tu­lee ol­la sel­ke­äs­ti nä­ky­vil­lä kai­kis­sa ren­kai­ta kos­ke­vis­sa ma­te­ri­aa­leis­sa sekä myyn­ti­pis­teis­sä. Tä­män ko­din­ko­neis­ta tu­tun nä­köi­nen mer­kin­tä­tar­ra on yleen­sä kiin­ni­tet­ty ren­kaa­seen.

EU-ren­gas­mer­kin­tä hel­pot­taa va­lin­taa

Tä­män yh­den­mu­kai­sen tes­taus- ja mer­kin­tä­jär­jes­tel­män tar­koi­tuk­se­na on li­sä­tä tur­val­li­suut­ta, ta­lou­del­li­suut­ta ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syyt­tä oh­jaa­mal­la sekä ku­lut­ta­jien va­lin­to­ja et­tä val­mis­ta­jien tuo­te­ke­hit­te­lyä. Tar­ras­ta il­me­nee ren­kaas­ta kol­me asi­aa: polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus, mär­kä­pi­to ja vie­rin­tä­me­lu.

Näi­den kol­men omi­nai­suu­den ver­tai­le­mi­nen on­kin EU-ren­gas­mer­kin­nän pe­rus­teel­la help­poa. Mer­kin­tä hel­pot­taa ai­na­kin ke­sä­ren­kai­den va­lin­taa, mut­ta tal­vi­ren­kai­den koh­dal­la pelk­kä mer­kin­nän tui­jot­ta­mi­nen voi joh­taa hel­pos­ti har­haan.

Kes­kie­u­roop­pa­lai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu kit­ka­ren­gas saa tyy­pil­li­ses­ti mär­kä­pi­to­luo­ki­tuk­ses­sa pa­rem­man ar­vo­sa­nan kuin poh­jois­mai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu kit­ka­ren­gas. Vaa­ti­vam­mil­la tal­vi­ke­leil­lä ja jäi­sil­lä pin­noil­la nämä kes­kie­u­roop­pa­lai­siin oloi­hin suun­ni­tel­lut kit­kat ovat kui­ten­kin sel­ke­äs­ti huo­nom­pia kuin poh­joi­siin oloi­hin suun­ni­tel­lut ren­kaat.

Tal­vi­ren­kaan va­lin­nas­sa pelk­kä EU-ren­gas­mer­kin­tään tui­jot­ta­mi­nen ei ole siis jär­ke­vää, vaan sil­loin pi­tää miet­tiä, min­kä­lai­siin olo­suh­tei­siin ren­gas­ta ol­laan va­lit­se­mas­sa.

Lindstrom Toni

Sääs­töä tan­kil­la

Polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den luo­ki­tuk­set mää­räy­ty­vät la­bo­ra­to­ri­o­ko­kee­na mi­tat­ta­van ren­kaan vie­rin­tä­vas­tuk­sen mu­kaan. EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä on käy­tös­sä as­teik­ko A–G, mut­ta D ei ole käy­tös­sä. Al­hai­sim­man vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat ren­kaat kuu­lu­vat A-luok­kaan, ja G-luo­kas­sa ovat huo­noim­man eli suu­rim­man vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat ren­kaat.

Au­ton­ren­gas­lii­ton mu­kaan pie­nim­män vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat A-luo­kan ren­kaat voi­vat vä­hen­tää au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta huo­noim­piin G-luo­kan ren­kai­siin ver­rat­tu­na jopa 7–8 pro­sent­tia. Pie­ni esi­merk­ki­las­ken­ta avaa, mitä nämä pro­sen­tit tar­koit­ta­vat eu­rois­sa.

En­sim­mäi­ses­sä esi­mer­kis­sä ole­te­taan, et­tä au­ton ku­lu­tus on G-luo­kan ren­kaal­la 7,5 l/100 km, ja au­tol­la aje­taan vuo­des­sa 15 000 ki­lo­met­riä. Näil­lä lu­vuil­la las­ket­ta­es­sa siir­ty­mi­nen A-luo­kan ren­kaa­seen tuo vuo­des­sa sääs­töä polt­to­ai­ne­ku­lui­hin noin 140 eu­roa, jos polt­to­ai­neen lit­ra­hin­nak­si va­li­taan 1,55 eu­roa.

Toi­ses­sa esi­mer­kis­sä au­ton ku­lu­tus on 6,0 l/100 km, ja sil­lä aje­taan vuo­des­sa 25 000 ki­lo­met­riä polt­to­ai­neen lit­ra­hin­nan ol­les­sa 1,40 eu­roa. Täl­löin las­ken­nal­li­sis­sa polt­to­ai­ne­ku­luis­sa sääs­te­tään vuo­des­sa 168 eu­roa, kun siir­ry­tään G-luo­kan ren­kaas­ta A-luo­kan ren­kaa­seen.

Ren­gas­va­lin­nal­la voi siis hy­vin­kin sääs­tää ren­gas­sar­jan hin­nan nel­jäs­sä vuo­des­sa. Täs­sä vai­hees­sa kan­nat­taa toki muis­taa, et­tä ajo­ta­val­la on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen. Sa­moin ren­gas­pai­neet vai­kut­ta­vat polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen, ja lii­an al­hai­nen ren­gas­pai­ne li­sää sekä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta et­tä ren­kaan ku­lu­mis­ta.

Mi­ten py­säh­tyy?

Mär­kä­pi­to­luo­ki­tus on por­ras­tet­tu EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä kir­jai­min sa­maan ta­paan kuin polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus. Käy­tet­ty as­teik­ko on A:sta F:ään, ja D on jä­tet­ty vä­lis­tä pois. Ku­ten jo mai­nit­tiin, niin mär­kä­pi­to­luo­ki­tus ei an­na oi­ke­aa ku­vaa kit­ka­ren­kaan so­vel­tu­vuu­des­ta liuk­kai­siin poh­jois­mai­siin ke­li­o­lo­suh­tei­siin. Kes­kie­u­roop­pa­lai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lus­sa kit­ka­ren­kaas­sa on pai­no­tet­tu su­lan­ke­lin omi­nai­suuk­sia jää­pi­don kus­tan­nuk­sel­la.

Ke­sä­ren­kai­den kes­ken mär­kä­pi­to­luo­ki­tus ker­too ren­kai­den erois­ta jar­ru­tus­pi­dos­sa mä­räl­lä tiel­lä. Mer­kin­tä ker­too jar­ru­tus­pi­dos­ta mä­räl­lä as­val­til­la jar­ru­tet­ta­es­sa no­peu­des­ta 80 km/h. As­tei­kon ää­ri­päi­den vä­li­nen ero jar­ru­tus­mat­kois­sa on eh­kä­pä yl­lät­tä­vän­kin pal­jon eli 18 met­riä – siis ku­ta­kuin­kin nel­jä au­ton­mit­taa.

Luo­ki­tus­ten erot ei­vät ole ta­sa­por­tain, vaan A- ja B-luok­kien vä­lil­lä ero on kol­me met­riä, ja täs­tä al­hai­sem­paan luo­ki­tuk­seen siir­ryt­tä­es­sä jar­ru­tus­mat­ka­e­roon li­sä­tään jo­kai­ses­sa por­taas­sa yk­si met­ri. B:stä C:hen ero on nel­jä met­riä, seu­raa­va por­ras on vii­si met­riä ja vii­mei­nen väli E:stä F:ään on kuu­si met­riä.

Ke­sä­ren­kaan va­lin­nas­sa tämä yh­den­mu­kai­nen luo­ki­tus an­taa hy­vän ku­van ren­kaan mär­kä­pi­dos­ta.

Ren­kaan me­lut

Kol­mas mi­tat­tu tie­to EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä on sekä de­si­be­lei­nä et­tä kol­me­por­tai­sel­la sym­bo­lil­la il­moi­tet­ta­va ohi­a­jo­me­lu. Sym­bo­lin kol­me kaar­ta on por­ras­tet­tu kol­men de­si­be­lin vä­lein. Kol­me mus­taa kaar­ta ker­too, et­tä ren­gas on ää­ne­käs, kak­si mus­taa kaar­ta tar­koit­taa, et­tä melu on kes­ki­mää­räi­nen, ja yk­si mus­ta kaa­ri on merk­ki­nä hil­jai­ses­ta ren­kaas­ta.

Tämä luo­kit­te­lu ei vas­taa au­ton si­sä­me­lua, sil­lä täs­sä mi­ta­taan ohi­a­jo­me­lua au­ton ul­ko­puo­lel­ta. Ta­voit­tee­na on oh­ja­ta ku­lut­ta­jia va­lit­se­maan ren­kaat, jot­ka vä­hen­tä­vät ym­pä­ris­tön me­lu­saas­tet­ta.

Näi­den mer­kin­tö­jen li­säk­si EU-ren­gas­mer­kin­nän va­sem­mas­ta ala­nur­kas­ta löy­tyy ren­kaan luok­ka­mer­kin­tä. C1 on hen­ki­lö­au­ton­ren­gas, C2 pa­ket­ti­au­ton­ren­gas ja C3 kuor­ma-
au­ton­ren­gas.

Li­sää tie­toa ren­kais­ta ja ren­gas­mer­kin­nöis­tä löy­tyy Au­to­ren­gas­liit­to ry:n si­vus­tol­ta.

Mer­kin­nät ren­kaas­sa

Ren­kaan si­vus­sa ole­vat mer­kin­nät ovat py­sy­neet ku­ta­kuin­kin sa­man­lai­si­na vuo­sien saa­tos­sa. Ren­kai­den ko­ko­mer­kin­näs­sä on su­las­sa so­vus­sa mil­li­met­rit, pro­sent­ti­suh­de ja tuu­mat. Ko­ko­mer­kin­tä on se­li­tet­ty eril­li­ses­sä tau­lu­kos­sa.

Ko­ko­mer­kin­nän jäl­keen ren­kaas­sa on hen­ki­lö­au­tois­sa tyy­pil­li­ses­ti kak­si­nu­me­roi­nen mer­kin­tä, joka on ren­kaan kuor­mi­tus­luok­ka LI, Load in­dex.

Tä­män jäl­keen ko­ko­mer­kin­nän pe­räs­sä on kir­jain­tun­nus, joka ker­too ky­sei­sel­le ren­kaal­le sal­li­tun suu­rim­man ajo­no­peu­den. Tär­keim­mät no­peus­luo­kat löy­ty­vät eril­li­ses­tä tau­lu­kos­ta.

Li­säk­si ren­kaan si­vus­ta saat­taa löy­tyä M+S-mer­kin­tä, joka tu­lee sa­nois­ta Mud+Snow. Nämä ren­kaat on siis hy­väk­syt­ty käyt­tä­väk­si meil­lä myös tal­vi­ren­gas­kau­del­la. Kan­nat­taa kui­ten­kin muis­taa, et­tä vaik­ka täl­lai­set ren­kaat ovat lain kir­jai­men mu­kaan hy­väk­syt­ty tal­vi­käyt­töön, niin pelk­kä M+S-mer­kin­tä ei ker­ro ren­kai­den to­del­li­ses­ta so­vel­tu­vuu­des­ta liuk­kai­siin tal­vi­siin ajo-olo­suh­tei­siin. M+S-mer­kin­tä ei edel­ly­tä tes­te­jä sii­tä, et­tä ren­kaan omi­nai­suu­det ovat pa­rem­mat kuin ta­val­li­sel­la ke­sä­ren­kaal­la. Tä­hän riit­tää se, et­tä val­mis­ta on sitä miel­tä, et­tä ren­kaan omi­nai­suu­det tal­vi­ke­leis­sä ovat pa­rem­mat kuin ta­val­li­sel­la ke­sä­ren­kaal­la.

Sii­tä, et­tä ren­gas on lä­päis­syt E-sään­nön mu­kai­sen lu­mi­pi­to­tes­tin jar­ru­tus- ja liik­keel­le­läh­tö­ko­kei­neen, on ren­kaan si­vus­sa vuon­na 2012 vi­ral­li­ses­ti hy­väk­syt­ty 3PMFS-merk­ki, jos­sa on kol­me­huip­pui­nen vuo­ri ja sen kes­kel­lä lu­mi­hiu­ta­le. Tä­mä­kään mer­kin­tä ei kui­ten­kaan tar­koi­ta, et­tä ren­gas on eri­tyi­ses­ti suun­ni­tel­tu poh­jois­mai­siin jäi­siin tal­vi­o­lo­suh­tei­siin.

Lindstrom Toni

Val­mis­tu­sai­ka

Ren­kaan si­vus­ta löy­tyy myös DOT-koo­din pe­räs­tä tie­to ren­kaan val­mis­tu­sa­jan­koh­das­ta. 2000-lu­vul­la käy­tös­sä on ne­li­nu­me­roi­nen mer­kin­tä ker­to­mas­sa sii­tä, mil­lä vii­kol­la ren­gas on val­mis­tet­tu. Esi­mer­kik­si mer­kin­tä 3311 tar­koit­taa, et­tä ren­gas on val­mis­tet­tu vii­kol­la 33 vuon­na 2011.

Ren­kai­den no­peus­luo­kat

N = 140 km/h

P = 150 km/h

Q = 160 km/h

R = 170 km/h

S = 180 km/h

T = 190 km/h

U = 200 km/h

H = 210 km/h

V = 240 km/h

Z = yli 240km/h

W = 270 km/h

Y = 300 km/h

Os­ka­ri Pent­ti, ku­vat Toni Lndström

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Täysin uusi Hyundai Kona on tarjolla neljänä versiona: täyssähköisenä (EV), hybridinä (HEV), polttomoottoriversiona (ICE) sekä urheilullisina N Line -versioina.

Hyundai

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Auto Bild.Uutiset
21.12.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallin suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja.

Volvo Car Corporation

Volvo EX90: Tarjoaa asiakkaan tarvitsemat tiedot oikea-aikaisesti

Auto Bild.Uutiset
27.10.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022
Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Pysäköinti maksetaan verkkomaksuna pysäköintitapahtuman lopettamisen yhteydessä.

Škoda Auto

Pysäköintimaksut kätevästi Euroopassa: Škoda ottaa käyttöön uuden Pay to Park -palvelun myös Suomessa

Auto Bild.Uutiset
17.11.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

AC Cobra GT Roadster: Kyy kyykkyyn

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Tasoelementti suljetussa puukopassa

Hifimaailma

Audio Noten AX-sarjan paluu 

Koti ja keittiö

Linnea teki viherseinän itse: poimi ideat!

Hifimaailma

Subbarivahvistin Australiasta

Hifimaailma

Paradigmen uudet subbarit

Koti ja keittiö

Pehmeä laskeutuminen uuteen pakettitaloon

Koti ja keittiö

Fasetin toimitusjohtaja Janne Ylönen on kauppiaana oppinut, ettei tavaraan saisi rakastua

Hifimaailma

Luxmanin uusi digisoitin

Hifimaailma

Referenssivirtaa aaltomuodon korjaajalla

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

Auto Bild 4/2023 on kaupoissa

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Tasoelementti suljetussa puukopassa

Hifimaailma

Audio Noten AX-sarjan paluu 

Koti ja keittiö

Linnea teki viherseinän itse: poimi ideat!

Hifimaailma

Subbarivahvistin Australiasta

Hifimaailma

Paradigmen uudet subbarit

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Ensimmäiset EQE SUV:t saapuvat Suomeen kesällä 2023. Suomessa on paremmat perusvarusteet kuin Keski-Euroopassa.

Mercedes-Benz AG – Communications

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Bassadone: Ostaa Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin maahantuonnin Astaralta

SsangYong Motor Companysta tulee KG Mobility

Uusi Ford Explorer: Täyssähköinen malli valmistetaan Euroopassa – tulee Suomeen vuodenvaihteessa

Lotus Engineering: Kehitti uuden olympiatason kilpapyörän – tietenkin parhaassa superau­to­hen­gessä!

Audi Q6 e-tron -prototyyppi: Sarjatuotantoon tähtäävää versiota testataan Lapissa

Volkswagen ID. 2all -konseptiauton maailmanensi-ilta: Volkswagenin alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

Hyundai i10 koki faceliftin: Uusia turva­jär­jes­telmiä ja uusi ilme sisätiloihin

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mercedes-Benz EQE SUV: Premium-luokan täyssähköinen SUV

Mitsubishi Motors: Esittelee täysin uuden Mitsubishi Outlander PHEV -mallin Euroopassa 2024

Cupra Terramar: Valmistus alkaa vuonna 2024

Peugeot 3008 Hybrid ja 5008 Hybrid: Jopa 50 % ajoajasta pelkällä sähköllä

Kia EV9 SUV: Videot antavat esimakua sen ulkonäöstä

Volkswagen ID.3: Kokonais­val­tainen päivitys

Uusi DS 3: Täyssähköinen saapui Suomeen

Kia EV9: Myyntiin sekä 6- että 7-paikkaisena versiona

LänsiAuto: Aloittaa Tampereella Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon

Women’s World Car of The Year -tuomaristo valitsi Vuoden Auto 2023 -katego­ri­a­voit­tajat – urhei­lu­au­to­ka­te­gorian voitti Audi RS 3

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.