Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Koko on rengasmerkinnöistä tutuin. Renkaasta löytyy muitakin merkintöjä joilla on merkitystä rengasta hankittaessa ja näiden lisäksi on EU-rengasmerkintä.
Lähes kaikissa tieliikennekäyttöön hyväksytyissä uusissa henkilö-, paketti- ja kuorma-autonrenkaissa on pitänyt olla marraskuusta 2012 lähtien EU-rengasmerkintä. Lähes kaikissa tarkoittaa sitä, että määräys ei koske mm. nastoitettuja tai pinnoitettuja renkaita, eikä ennen 1.7.2012 valmistettuja tai kilpakäyttöön tarkoitettuja renkaita.
Tämän EU:n yhtenäisen merkinnän tulee olla selkeästi näkyvillä kaikissa renkaita koskevissa materiaaleissa sekä myyntipisteissä. Tämän kodinkoneista tutun näköinen merkintätarra on yleensä kiinnitetty renkaaseen.
EU-rengasmerkintä helpottaa valintaa
Tämän yhdenmukaisen testaus- ja merkintäjärjestelmän tarkoituksena on lisätä turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä ohjaamalla sekä kuluttajien valintoja että valmistajien tuotekehittelyä. Tarrasta ilmenee renkaasta kolme asiaa: polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja vierintämelu.
Näiden kolmen ominaisuuden vertaileminen onkin EU-rengasmerkinnän perusteella helppoa. Merkintä helpottaa ainakin kesärenkaiden valintaa, mutta talvirenkaiden kohdalla pelkkä merkinnän tuijottaminen voi johtaa helposti harhaan.
Keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas saa tyypillisesti märkäpitoluokituksessa paremman arvosanan kuin pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas. Vaativammilla talvikeleillä ja jäisillä pinnoilla nämä keskieurooppalaisiin oloihin suunnitellut kitkat ovat kuitenkin selkeästi huonompia kuin pohjoisiin oloihin suunnitellut renkaat.
Talvirenkaan valinnassa pelkkä EU-rengasmerkintään tuijottaminen ei ole siis järkevää, vaan silloin pitää miettiä, minkälaisiin olosuhteisiin rengasta ollaan valitsemassa.
Lindstrom Toni
Säästöä tankilla
Polttoainetaloudellisuuden luokitukset määräytyvät laboratoriokokeena mitattavan renkaan vierintävastuksen mukaan. EU-rengasmerkinnässä on käytössä asteikko A–G, mutta D ei ole käytössä. Alhaisimman vierintävastuksen omaavat renkaat kuuluvat A-luokkaan, ja G-luokassa ovat huonoimman eli suurimman vierintävastuksen omaavat renkaat.
Autonrengasliiton mukaan pienimmän vierintävastuksen omaavat A-luokan renkaat voivat vähentää auton polttoaineenkulutusta huonoimpiin G-luokan renkaisiin verrattuna jopa 7–8 prosenttia. Pieni esimerkkilaskenta avaa, mitä nämä prosentit tarkoittavat euroissa.
Ensimmäisessä esimerkissä oletetaan, että auton kulutus on G-luokan renkaalla 7,5 l/100 km, ja autolla ajetaan vuodessa 15 000 kilometriä. Näillä luvuilla laskettaessa siirtyminen A-luokan renkaaseen tuo vuodessa säästöä polttoainekuluihin noin 140 euroa, jos polttoaineen litrahinnaksi valitaan 1,55 euroa.
Toisessa esimerkissä auton kulutus on 6,0 l/100 km, ja sillä ajetaan vuodessa 25 000 kilometriä polttoaineen litrahinnan ollessa 1,40 euroa. Tällöin laskennallisissa polttoainekuluissa säästetään vuodessa 168 euroa, kun siirrytään G-luokan renkaasta A-luokan renkaaseen.
Rengasvalinnalla voi siis hyvinkin säästää rengassarjan hinnan neljässä vuodessa. Tässä vaiheessa kannattaa toki muistaa, että ajotavalla on merkittävä vaikutus polttoaineenkulutukseen. Samoin rengaspaineet vaikuttavat polttoaineenkulutukseen, ja liian alhainen rengaspaine lisää sekä polttoaineenkulutusta että renkaan kulumista.
Miten pysähtyy?
Märkäpitoluokitus on porrastettu EU-rengasmerkinnässä kirjaimin samaan tapaan kuin polttoainetaloudellisuus. Käytetty asteikko on A:sta F:ään, ja D on jätetty välistä pois. Kuten jo mainittiin, niin märkäpitoluokitus ei anna oikeaa kuvaa kitkarenkaan soveltuvuudesta liukkaisiin pohjoismaisiin keliolosuhteisiin. Keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunnitellussa kitkarenkaassa on painotettu sulankelin ominaisuuksia jääpidon kustannuksella.
Kesärenkaiden kesken märkäpitoluokitus kertoo renkaiden eroista jarrutuspidossa märällä tiellä. Merkintä kertoo jarrutuspidosta märällä asvaltilla jarrutettaessa nopeudesta 80 km/h. Asteikon ääripäiden välinen ero jarrutusmatkoissa on ehkäpä yllättävänkin paljon eli 18 metriä – siis kutakuinkin neljä autonmittaa.
Luokitusten erot eivät ole tasaportain, vaan A- ja B-luokkien välillä ero on kolme metriä, ja tästä alhaisempaan luokitukseen siirryttäessä jarrutusmatkaeroon lisätään jokaisessa portaassa yksi metri. B:stä C:hen ero on neljä metriä, seuraava porras on viisi metriä ja viimeinen väli E:stä F:ään on kuusi metriä.
Kesärenkaan valinnassa tämä yhdenmukainen luokitus antaa hyvän kuvan renkaan märkäpidosta.
Renkaan melut
Kolmas mitattu tieto EU-rengasmerkinnässä on sekä desibeleinä että kolmeportaisella symbolilla ilmoitettava ohiajomelu. Symbolin kolme kaarta on porrastettu kolmen desibelin välein. Kolme mustaa kaarta kertoo, että rengas on äänekäs, kaksi mustaa kaarta tarkoittaa, että melu on keskimääräinen, ja yksi musta kaari on merkkinä hiljaisesta renkaasta.
Tämä luokittelu ei vastaa auton sisämelua, sillä tässä mitataan ohiajomelua auton ulkopuolelta. Tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan renkaat, jotka vähentävät ympäristön melusaastetta.
Näiden merkintöjen lisäksi EU-rengasmerkinnän vasemmasta alanurkasta löytyy renkaan luokkamerkintä. C1 on henkilöautonrengas, C2 pakettiautonrengas ja C3 kuorma-
autonrengas.
Lisää tietoa renkaista ja rengasmerkinnöistä löytyy Autorengasliitto ry:n sivustolta.
Merkinnät renkaassa
Renkaan sivussa olevat merkinnät ovat pysyneet kutakuinkin samanlaisina vuosien saatossa. Renkaiden kokomerkinnässä on sulassa sovussa millimetrit, prosenttisuhde ja tuumat. Kokomerkintä on selitetty erillisessä taulukossa.
Kokomerkinnän jälkeen renkaassa on henkilöautoissa tyypillisesti kaksinumeroinen merkintä, joka on renkaan kuormitusluokka LI, Load index.
Tämän jälkeen kokomerkinnän perässä on kirjaintunnus, joka kertoo kyseiselle renkaalle sallitun suurimman ajonopeuden. Tärkeimmät nopeusluokat löytyvät erillisestä taulukosta.
Lisäksi renkaan sivusta saattaa löytyä M+S-merkintä, joka tulee sanoista Mud+Snow. Nämä renkaat on siis hyväksytty käyttäväksi meillä myös talvirengaskaudella. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka tällaiset renkaat ovat lain kirjaimen mukaan hyväksytty talvikäyttöön, niin pelkkä M+S-merkintä ei kerro renkaiden todellisesta soveltuvuudesta liukkaisiin talvisiin ajo-olosuhteisiin. M+S-merkintä ei edellytä testejä siitä, että renkaan ominaisuudet ovat paremmat kuin tavallisella kesärenkaalla. Tähän riittää se, että valmista on sitä mieltä, että renkaan ominaisuudet talvikeleissä ovat paremmat kuin tavallisella kesärenkaalla.
Siitä, että rengas on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin jarrutus- ja liikkeellelähtökokeineen, on renkaan sivussa vuonna 2012 virallisesti hyväksytty 3PMFS-merkki, jossa on kolmehuippuinen vuori ja sen keskellä lumihiutale. Tämäkään merkintä ei kuitenkaan tarkoita, että rengas on erityisesti suunniteltu pohjoismaisiin jäisiin talviolosuhteisiin.
Lindstrom Toni
Valmistusaika
Renkaan sivusta löytyy myös DOT-koodin perästä tieto renkaan valmistusajankohdasta. 2000-luvulla käytössä on nelinumeroinen merkintä kertomassa siitä, millä viikolla rengas on valmistettu. Esimerkiksi merkintä 3311 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 33 vuonna 2011.
Renkaiden nopeusluokat
N = 140 km/h
P = 150 km/h
Q = 160 km/h
R = 170 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
U = 200 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
Z = yli 240km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Oskari Pentti, kuvat Toni Lndström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Mikä tämä superauto oikein on? Onko se nelivetoinen…? Sen tuplaturbo-V8 kiertää 9200 r/min – ja maksimi järjestelmävääntö on 1 340 Nm!
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
Elämänmuutos ja remontti tulivat samassa paketissa: Lopputuloksena on unelmien koti
Näin puhdistat ja pidät lelut järjestyksessä
Pohjoismaista selkeyttä
Kreikkalainen noita Prahasta
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Kansainvälistä ääntä
Pro-jectin evoluutioprosessit
Goldring GR3 -levysoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Porsche 911 GT3: Uskoisitko, että kadulle ja radalle soveltuva malli viettää jo 25-vuotisjuhliaan!
KOEAJOT
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
FOKUS MEDIA
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
Elämänmuutos ja remontti tulivat samassa paketissa: Lopputuloksena on unelmien koti
Näin puhdistat ja pidät lelut järjestyksessä
Pohjoismaista selkeyttä
Kreikkalainen noita Prahasta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Täyssähköinen Ford E-Tourneo Courier: Laajentaa täyssähköisten Fordien mallistoa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Nissan: Lanseeraa edullisen Vehicle to Grid -teknologian vuonna 2026
Oletko ikinä kuullut legendaarisesta rengasmerkistä nimeltä Kelirengas? Talvirenkaan keksimisestä on kulunut 90 vuotta!
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
LUETUIMMAT
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Cupra Terramar: Brändin uusi, urheilullinen SUV on saatavana kolmella voimansiirtovaihtoehdolla
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusin Jeep Grand Cherokee rantautui Suomeen: Tarjoaa kehittyneen nelivedon ja ilmajousituksen ohella erittäin runsaan varustelun
Volkswagen ID.4 GTX ja ID.5 GTX -nelivetomallit: Hinnoiteltiin entistä edullisemmin ja kattavammin varustein – asiakasetu varusteet huomioiden jopa 11 500 euroa
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Täysin uusi Škoda Elroq: Sähköauto suosittuun kompaktien katumaasturien kokoluokkaan - toimintamatka jopa yli 570 kilometriä
Täyssähköinen Kia EV3 -katumaasturi lanseerattiin Suomessa – samaa tyyliä kuin isossa Kia EV9:ssä
Dacia Duster: Erittäin maastokelpoisen katumaasturin nelivetoversiossa on 217 mm maavaraa
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Cupra Terramar: Brändin uusi, urheilullinen SUV on saatavana kolmella voimansiirtovaihtoehdolla
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI