Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Koko on rengasmerkinnöistä tutuin. Renkaasta löytyy muitakin merkintöjä joilla on merkitystä rengasta hankittaessa ja näiden lisäksi on EU-rengasmerkintä.
Lähes kaikissa tieliikennekäyttöön hyväksytyissä uusissa henkilö-, paketti- ja kuorma-autonrenkaissa on pitänyt olla marraskuusta 2012 lähtien EU-rengasmerkintä. Lähes kaikissa tarkoittaa sitä, että määräys ei koske mm. nastoitettuja tai pinnoitettuja renkaita, eikä ennen 1.7.2012 valmistettuja tai kilpakäyttöön tarkoitettuja renkaita.
Tämän EU:n yhtenäisen merkinnän tulee olla selkeästi näkyvillä kaikissa renkaita koskevissa materiaaleissa sekä myyntipisteissä. Tämän kodinkoneista tutun näköinen merkintätarra on yleensä kiinnitetty renkaaseen.
EU-rengasmerkintä helpottaa valintaa
Tämän yhdenmukaisen testaus- ja merkintäjärjestelmän tarkoituksena on lisätä turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä ohjaamalla sekä kuluttajien valintoja että valmistajien tuotekehittelyä. Tarrasta ilmenee renkaasta kolme asiaa: polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja vierintämelu.
Näiden kolmen ominaisuuden vertaileminen onkin EU-rengasmerkinnän perusteella helppoa. Merkintä helpottaa ainakin kesärenkaiden valintaa, mutta talvirenkaiden kohdalla pelkkä merkinnän tuijottaminen voi johtaa helposti harhaan.
Keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas saa tyypillisesti märkäpitoluokituksessa paremman arvosanan kuin pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas. Vaativammilla talvikeleillä ja jäisillä pinnoilla nämä keskieurooppalaisiin oloihin suunnitellut kitkat ovat kuitenkin selkeästi huonompia kuin pohjoisiin oloihin suunnitellut renkaat.
Talvirenkaan valinnassa pelkkä EU-rengasmerkintään tuijottaminen ei ole siis järkevää, vaan silloin pitää miettiä, minkälaisiin olosuhteisiin rengasta ollaan valitsemassa.
Lindstrom Toni
Säästöä tankilla
Polttoainetaloudellisuuden luokitukset määräytyvät laboratoriokokeena mitattavan renkaan vierintävastuksen mukaan. EU-rengasmerkinnässä on käytössä asteikko A–G, mutta D ei ole käytössä. Alhaisimman vierintävastuksen omaavat renkaat kuuluvat A-luokkaan, ja G-luokassa ovat huonoimman eli suurimman vierintävastuksen omaavat renkaat.
Autonrengasliiton mukaan pienimmän vierintävastuksen omaavat A-luokan renkaat voivat vähentää auton polttoaineenkulutusta huonoimpiin G-luokan renkaisiin verrattuna jopa 7–8 prosenttia. Pieni esimerkkilaskenta avaa, mitä nämä prosentit tarkoittavat euroissa.
Ensimmäisessä esimerkissä oletetaan, että auton kulutus on G-luokan renkaalla 7,5 l/100 km, ja autolla ajetaan vuodessa 15 000 kilometriä. Näillä luvuilla laskettaessa siirtyminen A-luokan renkaaseen tuo vuodessa säästöä polttoainekuluihin noin 140 euroa, jos polttoaineen litrahinnaksi valitaan 1,55 euroa.
Toisessa esimerkissä auton kulutus on 6,0 l/100 km, ja sillä ajetaan vuodessa 25 000 kilometriä polttoaineen litrahinnan ollessa 1,40 euroa. Tällöin laskennallisissa polttoainekuluissa säästetään vuodessa 168 euroa, kun siirrytään G-luokan renkaasta A-luokan renkaaseen.
Rengasvalinnalla voi siis hyvinkin säästää rengassarjan hinnan neljässä vuodessa. Tässä vaiheessa kannattaa toki muistaa, että ajotavalla on merkittävä vaikutus polttoaineenkulutukseen. Samoin rengaspaineet vaikuttavat polttoaineenkulutukseen, ja liian alhainen rengaspaine lisää sekä polttoaineenkulutusta että renkaan kulumista.
Miten pysähtyy?
Märkäpitoluokitus on porrastettu EU-rengasmerkinnässä kirjaimin samaan tapaan kuin polttoainetaloudellisuus. Käytetty asteikko on A:sta F:ään, ja D on jätetty välistä pois. Kuten jo mainittiin, niin märkäpitoluokitus ei anna oikeaa kuvaa kitkarenkaan soveltuvuudesta liukkaisiin pohjoismaisiin keliolosuhteisiin. Keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunnitellussa kitkarenkaassa on painotettu sulankelin ominaisuuksia jääpidon kustannuksella.
Kesärenkaiden kesken märkäpitoluokitus kertoo renkaiden eroista jarrutuspidossa märällä tiellä. Merkintä kertoo jarrutuspidosta märällä asvaltilla jarrutettaessa nopeudesta 80 km/h. Asteikon ääripäiden välinen ero jarrutusmatkoissa on ehkäpä yllättävänkin paljon eli 18 metriä – siis kutakuinkin neljä autonmittaa.
Luokitusten erot eivät ole tasaportain, vaan A- ja B-luokkien välillä ero on kolme metriä, ja tästä alhaisempaan luokitukseen siirryttäessä jarrutusmatkaeroon lisätään jokaisessa portaassa yksi metri. B:stä C:hen ero on neljä metriä, seuraava porras on viisi metriä ja viimeinen väli E:stä F:ään on kuusi metriä.
Kesärenkaan valinnassa tämä yhdenmukainen luokitus antaa hyvän kuvan renkaan märkäpidosta.
Renkaan melut
Kolmas mitattu tieto EU-rengasmerkinnässä on sekä desibeleinä että kolmeportaisella symbolilla ilmoitettava ohiajomelu. Symbolin kolme kaarta on porrastettu kolmen desibelin välein. Kolme mustaa kaarta kertoo, että rengas on äänekäs, kaksi mustaa kaarta tarkoittaa, että melu on keskimääräinen, ja yksi musta kaari on merkkinä hiljaisesta renkaasta.
Tämä luokittelu ei vastaa auton sisämelua, sillä tässä mitataan ohiajomelua auton ulkopuolelta. Tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan renkaat, jotka vähentävät ympäristön melusaastetta.
Näiden merkintöjen lisäksi EU-rengasmerkinnän vasemmasta alanurkasta löytyy renkaan luokkamerkintä. C1 on henkilöautonrengas, C2 pakettiautonrengas ja C3 kuorma-
autonrengas.
Lisää tietoa renkaista ja rengasmerkinnöistä löytyy Autorengasliitto ry:n sivustolta.
Merkinnät renkaassa
Renkaan sivussa olevat merkinnät ovat pysyneet kutakuinkin samanlaisina vuosien saatossa. Renkaiden kokomerkinnässä on sulassa sovussa millimetrit, prosenttisuhde ja tuumat. Kokomerkintä on selitetty erillisessä taulukossa.
Kokomerkinnän jälkeen renkaassa on henkilöautoissa tyypillisesti kaksinumeroinen merkintä, joka on renkaan kuormitusluokka LI, Load index.
Tämän jälkeen kokomerkinnän perässä on kirjaintunnus, joka kertoo kyseiselle renkaalle sallitun suurimman ajonopeuden. Tärkeimmät nopeusluokat löytyvät erillisestä taulukosta.
Lisäksi renkaan sivusta saattaa löytyä M+S-merkintä, joka tulee sanoista Mud+Snow. Nämä renkaat on siis hyväksytty käyttäväksi meillä myös talvirengaskaudella. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka tällaiset renkaat ovat lain kirjaimen mukaan hyväksytty talvikäyttöön, niin pelkkä M+S-merkintä ei kerro renkaiden todellisesta soveltuvuudesta liukkaisiin talvisiin ajo-olosuhteisiin. M+S-merkintä ei edellytä testejä siitä, että renkaan ominaisuudet ovat paremmat kuin tavallisella kesärenkaalla. Tähän riittää se, että valmista on sitä mieltä, että renkaan ominaisuudet talvikeleissä ovat paremmat kuin tavallisella kesärenkaalla.
Siitä, että rengas on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin jarrutus- ja liikkeellelähtökokeineen, on renkaan sivussa vuonna 2012 virallisesti hyväksytty 3PMFS-merkki, jossa on kolmehuippuinen vuori ja sen keskellä lumihiutale. Tämäkään merkintä ei kuitenkaan tarkoita, että rengas on erityisesti suunniteltu pohjoismaisiin jäisiin talviolosuhteisiin.
Lindstrom Toni
Valmistusaika
Renkaan sivusta löytyy myös DOT-koodin perästä tieto renkaan valmistusajankohdasta. 2000-luvulla käytössä on nelinumeroinen merkintä kertomassa siitä, millä viikolla rengas on valmistettu. Esimerkiksi merkintä 3311 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 33 vuonna 2011.
Renkaiden nopeusluokat
N = 140 km/h
P = 150 km/h
Q = 160 km/h
R = 170 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
U = 200 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
Z = yli 240km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Oskari Pentti, kuvat Toni Lndström
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Nagra Compact Phono
SEASin lelu
Aequo Audion nanokaiuttimet
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
Kuvataiteilija, kuraattori Hannu Palosuo: ”Less is bore, se on sisustusmottoni”
JAVA Hi-Fin uutuudet
Mestariteos
Luxmanin uusi kuulokevahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI