Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Koko on rengas­mer­kin­nöistä tutuin. Renkaasta löytyy muitakin merkintöjä joilla on merkitystä rengasta hankittaessa ja näiden lisäksi on EU-rengasmerkintä.

Auto Bild.Hyöty
9.5.2019

Lä­hes kai­kis­sa tie­lii­ken­ne­käyt­töön hy­väk­sy­tyis­sä uu­sis­sa hen­ki­lö-, pa­ket­ti- ja kuor­ma-au­ton­ren­kais­sa on pi­tä­nyt ol­la mar­ras­kuus­ta 2012 läh­tien EU-ren­gas­mer­kin­tä. Lä­hes kai­kis­sa tar­koit­taa sitä, et­tä mää­räys ei kos­ke mm. nas­toi­tet­tu­ja tai pin­noi­tet­tu­ja ren­kai­ta, ei­kä en­nen 1.7.2012 val­mis­tet­tu­ja tai kil­pa­käyt­töön tar­koi­tet­tu­ja ren­kai­ta.

Tä­män EU:n yh­te­näi­sen mer­kin­nän tu­lee ol­la sel­ke­äs­ti nä­ky­vil­lä kai­kis­sa ren­kai­ta kos­ke­vis­sa ma­te­ri­aa­leis­sa sekä myyn­ti­pis­teis­sä. Tä­män ko­din­ko­neis­ta tu­tun nä­köi­nen mer­kin­tä­tar­ra on yleen­sä kiin­ni­tet­ty ren­kaa­seen.

EU-ren­gas­mer­kin­tä hel­pot­taa va­lin­taa

Tä­män yh­den­mu­kai­sen tes­taus- ja mer­kin­tä­jär­jes­tel­män tar­koi­tuk­se­na on li­sä­tä tur­val­li­suut­ta, ta­lou­del­li­suut­ta ja ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­syyt­tä oh­jaa­mal­la sekä ku­lut­ta­jien va­lin­to­ja et­tä val­mis­ta­jien tuo­te­ke­hit­te­lyä. Tar­ras­ta il­me­nee ren­kaas­ta kol­me asi­aa: polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus, mär­kä­pi­to ja vie­rin­tä­me­lu.

Näi­den kol­men omi­nai­suu­den ver­tai­le­mi­nen on­kin EU-ren­gas­mer­kin­nän pe­rus­teel­la help­poa. Mer­kin­tä hel­pot­taa ai­na­kin ke­sä­ren­kai­den va­lin­taa, mut­ta tal­vi­ren­kai­den koh­dal­la pelk­kä mer­kin­nän tui­jot­ta­mi­nen voi joh­taa hel­pos­ti har­haan.

Kes­kie­u­roop­pa­lai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu kit­ka­ren­gas saa tyy­pil­li­ses­ti mär­kä­pi­to­luo­ki­tuk­ses­sa pa­rem­man ar­vo­sa­nan kuin poh­jois­mai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­tu kit­ka­ren­gas. Vaa­ti­vam­mil­la tal­vi­ke­leil­lä ja jäi­sil­lä pin­noil­la nämä kes­kie­u­roop­pa­lai­siin oloi­hin suun­ni­tel­lut kit­kat ovat kui­ten­kin sel­ke­äs­ti huo­nom­pia kuin poh­joi­siin oloi­hin suun­ni­tel­lut ren­kaat.

Tal­vi­ren­kaan va­lin­nas­sa pelk­kä EU-ren­gas­mer­kin­tään tui­jot­ta­mi­nen ei ole siis jär­ke­vää, vaan sil­loin pi­tää miet­tiä, min­kä­lai­siin olo­suh­tei­siin ren­gas­ta ol­laan va­lit­se­mas­sa.

Lindstrom Toni

Sääs­töä tan­kil­la

Polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suu­den luo­ki­tuk­set mää­räy­ty­vät la­bo­ra­to­ri­o­ko­kee­na mi­tat­ta­van ren­kaan vie­rin­tä­vas­tuk­sen mu­kaan. EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä on käy­tös­sä as­teik­ko A–G, mut­ta D ei ole käy­tös­sä. Al­hai­sim­man vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat ren­kaat kuu­lu­vat A-luok­kaan, ja G-luo­kas­sa ovat huo­noim­man eli suu­rim­man vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat ren­kaat.

Au­ton­ren­gas­lii­ton mu­kaan pie­nim­män vie­rin­tä­vas­tuk­sen omaa­vat A-luo­kan ren­kaat voi­vat vä­hen­tää au­ton polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta huo­noim­piin G-luo­kan ren­kai­siin ver­rat­tu­na jopa 7–8 pro­sent­tia. Pie­ni esi­merk­ki­las­ken­ta avaa, mitä nämä pro­sen­tit tar­koit­ta­vat eu­rois­sa.

En­sim­mäi­ses­sä esi­mer­kis­sä ole­te­taan, et­tä au­ton ku­lu­tus on G-luo­kan ren­kaal­la 7,5 l/100 km, ja au­tol­la aje­taan vuo­des­sa 15 000 ki­lo­met­riä. Näil­lä lu­vuil­la las­ket­ta­es­sa siir­ty­mi­nen A-luo­kan ren­kaa­seen tuo vuo­des­sa sääs­töä polt­to­ai­ne­ku­lui­hin noin 140 eu­roa, jos polt­to­ai­neen lit­ra­hin­nak­si va­li­taan 1,55 eu­roa.

Toi­ses­sa esi­mer­kis­sä au­ton ku­lu­tus on 6,0 l/100 km, ja sil­lä aje­taan vuo­des­sa 25 000 ki­lo­met­riä polt­to­ai­neen lit­ra­hin­nan ol­les­sa 1,40 eu­roa. Täl­löin las­ken­nal­li­sis­sa polt­to­ai­ne­ku­luis­sa sääs­te­tään vuo­des­sa 168 eu­roa, kun siir­ry­tään G-luo­kan ren­kaas­ta A-luo­kan ren­kaa­seen.

Ren­gas­va­lin­nal­la voi siis hy­vin­kin sääs­tää ren­gas­sar­jan hin­nan nel­jäs­sä vuo­des­sa. Täs­sä vai­hees­sa kan­nat­taa toki muis­taa, et­tä ajo­ta­val­la on mer­kit­tä­vä vai­ku­tus polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen. Sa­moin ren­gas­pai­neet vai­kut­ta­vat polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­seen, ja lii­an al­hai­nen ren­gas­pai­ne li­sää sekä polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta et­tä ren­kaan ku­lu­mis­ta.

Mi­ten py­säh­tyy?

Mär­kä­pi­to­luo­ki­tus on por­ras­tet­tu EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä kir­jai­min sa­maan ta­paan kuin polt­to­ai­ne­ta­lou­del­li­suus. Käy­tet­ty as­teik­ko on A:sta F:ään, ja D on jä­tet­ty vä­lis­tä pois. Ku­ten jo mai­nit­tiin, niin mär­kä­pi­to­luo­ki­tus ei an­na oi­ke­aa ku­vaa kit­ka­ren­kaan so­vel­tu­vuu­des­ta liuk­kai­siin poh­jois­mai­siin ke­li­o­lo­suh­tei­siin. Kes­kie­u­roop­pa­lai­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lus­sa kit­ka­ren­kaas­sa on pai­no­tet­tu su­lan­ke­lin omi­nai­suuk­sia jää­pi­don kus­tan­nuk­sel­la.

Ke­sä­ren­kai­den kes­ken mär­kä­pi­to­luo­ki­tus ker­too ren­kai­den erois­ta jar­ru­tus­pi­dos­sa mä­räl­lä tiel­lä. Mer­kin­tä ker­too jar­ru­tus­pi­dos­ta mä­räl­lä as­val­til­la jar­ru­tet­ta­es­sa no­peu­des­ta 80 km/h. As­tei­kon ää­ri­päi­den vä­li­nen ero jar­ru­tus­mat­kois­sa on eh­kä­pä yl­lät­tä­vän­kin pal­jon eli 18 met­riä – siis ku­ta­kuin­kin nel­jä au­ton­mit­taa.

Luo­ki­tus­ten erot ei­vät ole ta­sa­por­tain, vaan A- ja B-luok­kien vä­lil­lä ero on kol­me met­riä, ja täs­tä al­hai­sem­paan luo­ki­tuk­seen siir­ryt­tä­es­sä jar­ru­tus­mat­ka­e­roon li­sä­tään jo­kai­ses­sa por­taas­sa yk­si met­ri. B:stä C:hen ero on nel­jä met­riä, seu­raa­va por­ras on vii­si met­riä ja vii­mei­nen väli E:stä F:ään on kuu­si met­riä.

Ke­sä­ren­kaan va­lin­nas­sa tämä yh­den­mu­kai­nen luo­ki­tus an­taa hy­vän ku­van ren­kaan mär­kä­pi­dos­ta.

Ren­kaan me­lut

Kol­mas mi­tat­tu tie­to EU-ren­gas­mer­kin­näs­sä on sekä de­si­be­lei­nä et­tä kol­me­por­tai­sel­la sym­bo­lil­la il­moi­tet­ta­va ohi­a­jo­me­lu. Sym­bo­lin kol­me kaar­ta on por­ras­tet­tu kol­men de­si­be­lin vä­lein. Kol­me mus­taa kaar­ta ker­too, et­tä ren­gas on ää­ne­käs, kak­si mus­taa kaar­ta tar­koit­taa, et­tä melu on kes­ki­mää­räi­nen, ja yk­si mus­ta kaa­ri on merk­ki­nä hil­jai­ses­ta ren­kaas­ta.

Tämä luo­kit­te­lu ei vas­taa au­ton si­sä­me­lua, sil­lä täs­sä mi­ta­taan ohi­a­jo­me­lua au­ton ul­ko­puo­lel­ta. Ta­voit­tee­na on oh­ja­ta ku­lut­ta­jia va­lit­se­maan ren­kaat, jot­ka vä­hen­tä­vät ym­pä­ris­tön me­lu­saas­tet­ta.

Näi­den mer­kin­tö­jen li­säk­si EU-ren­gas­mer­kin­nän va­sem­mas­ta ala­nur­kas­ta löy­tyy ren­kaan luok­ka­mer­kin­tä. C1 on hen­ki­lö­au­ton­ren­gas, C2 pa­ket­ti­au­ton­ren­gas ja C3 kuor­ma-
au­ton­ren­gas.

Li­sää tie­toa ren­kais­ta ja ren­gas­mer­kin­nöis­tä löy­tyy Au­to­ren­gas­liit­to ry:n si­vus­tol­ta.

Mer­kin­nät ren­kaas­sa

Ren­kaan si­vus­sa ole­vat mer­kin­nät ovat py­sy­neet ku­ta­kuin­kin sa­man­lai­si­na vuo­sien saa­tos­sa. Ren­kai­den ko­ko­mer­kin­näs­sä on su­las­sa so­vus­sa mil­li­met­rit, pro­sent­ti­suh­de ja tuu­mat. Ko­ko­mer­kin­tä on se­li­tet­ty eril­li­ses­sä tau­lu­kos­sa.

Ko­ko­mer­kin­nän jäl­keen ren­kaas­sa on hen­ki­lö­au­tois­sa tyy­pil­li­ses­ti kak­si­nu­me­roi­nen mer­kin­tä, joka on ren­kaan kuor­mi­tus­luok­ka LI, Load in­dex.

Tä­män jäl­keen ko­ko­mer­kin­nän pe­räs­sä on kir­jain­tun­nus, joka ker­too ky­sei­sel­le ren­kaal­le sal­li­tun suu­rim­man ajo­no­peu­den. Tär­keim­mät no­peus­luo­kat löy­ty­vät eril­li­ses­tä tau­lu­kos­ta.

Li­säk­si ren­kaan si­vus­ta saat­taa löy­tyä M+S-mer­kin­tä, joka tu­lee sa­nois­ta Mud+Snow. Nämä ren­kaat on siis hy­väk­syt­ty käyt­tä­väk­si meil­lä myös tal­vi­ren­gas­kau­del­la. Kan­nat­taa kui­ten­kin muis­taa, et­tä vaik­ka täl­lai­set ren­kaat ovat lain kir­jai­men mu­kaan hy­väk­syt­ty tal­vi­käyt­töön, niin pelk­kä M+S-mer­kin­tä ei ker­ro ren­kai­den to­del­li­ses­ta so­vel­tu­vuu­des­ta liuk­kai­siin tal­vi­siin ajo-olo­suh­tei­siin. M+S-mer­kin­tä ei edel­ly­tä tes­te­jä sii­tä, et­tä ren­kaan omi­nai­suu­det ovat pa­rem­mat kuin ta­val­li­sel­la ke­sä­ren­kaal­la. Tä­hän riit­tää se, et­tä val­mis­ta on sitä miel­tä, et­tä ren­kaan omi­nai­suu­det tal­vi­ke­leis­sä ovat pa­rem­mat kuin ta­val­li­sel­la ke­sä­ren­kaal­la.

Sii­tä, et­tä ren­gas on lä­päis­syt E-sään­nön mu­kai­sen lu­mi­pi­to­tes­tin jar­ru­tus- ja liik­keel­le­läh­tö­ko­kei­neen, on ren­kaan si­vus­sa vuon­na 2012 vi­ral­li­ses­ti hy­väk­syt­ty 3PMFS-merk­ki, jos­sa on kol­me­huip­pui­nen vuo­ri ja sen kes­kel­lä lu­mi­hiu­ta­le. Tä­mä­kään mer­kin­tä ei kui­ten­kaan tar­koi­ta, et­tä ren­gas on eri­tyi­ses­ti suun­ni­tel­tu poh­jois­mai­siin jäi­siin tal­vi­o­lo­suh­tei­siin.

Lindstrom Toni

Val­mis­tu­sai­ka

Ren­kaan si­vus­ta löy­tyy myös DOT-koo­din pe­räs­tä tie­to ren­kaan val­mis­tu­sa­jan­koh­das­ta. 2000-lu­vul­la käy­tös­sä on ne­li­nu­me­roi­nen mer­kin­tä ker­to­mas­sa sii­tä, mil­lä vii­kol­la ren­gas on val­mis­tet­tu. Esi­mer­kik­si mer­kin­tä 3311 tar­koit­taa, et­tä ren­gas on val­mis­tet­tu vii­kol­la 33 vuon­na 2011.

Ren­kai­den no­peus­luo­kat

N = 140 km/h

P = 150 km/h

Q = 160 km/h

R = 170 km/h

S = 180 km/h

T = 190 km/h

U = 200 km/h

H = 210 km/h

V = 240 km/h

Z = yli 240km/h

W = 270 km/h

Y = 300 km/h

Os­ka­ri Pent­ti, ku­vat Toni Lndström

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan Qashqain uusi CMF-C-perusrakenne, jonka valmistuksessa on käytetty entistä enemmän suurlujuusterästä, pystyy sitomaan törmäyksen voimat ennen kuin ne saavuttavat matkustamon.

Nissan

Uusi Nissan Qashqai: Luokkansa turvallisin

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel Combo-e Life on saatavissa kahtena koripituutena (4,40 m ja XL 4,75 m), joko 5- tai 7-paikkaisena, sekä varustettuna joko yhdellä tai kahdella liukuovella.

Opel

Opel Combo-e Life: Täyssähköinen tila-auto 5- tai 7-paikkaisena

Auto Bild.Uutiset
23.10.2021
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022
Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg valmistetaan täysin käyttäjäkeskeisellä lähestymistavalla.

Togg

No nyt on kyllä outo autobrändi!!

Auto Bild.Uutiset
8.1.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

Nichols N1A: Tästä huippu­suun­nit­te­lijan automallista tuskin olet kuullut!

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

Koeajossa Renault Zoe: Yllätysten sähköauto

Koeajossa Suzuki Swift 1.2 Dualjet 4WD GLX 5MT Hybrid: Konstailematon neliveto

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle

Koti ja keittiö

Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!

Koti ja keittiö

Kesän klassisin kuosi on reipas raita

Hifimaailma

Goldmundin massakaiutin  

Hifimaailma

Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa 

Hifimaailma

Marantz CD 60 

Hifimaailma

Lähes optimaalinen kaiutin

Koti ja keittiö

Artekin toimitusjohtaja Anja Matilainen: "En siedä sekasotkua, vaan laitan kaiken mieluiten kaapinovien taakse"

Hifimaailma

Elect­ro­com­pa­nie­tilta uusi pääte 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Auto Bild 7/2022 kaupoissa

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Autojen "Mona Lisa": 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Coupé huutokaupattiin maail­ma­nen­nä­tys­hintaan 135 miljoonaa euroa – myyntitulot menivät hyvän­te­ke­väi­syys­ra­has­tolle

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Helsinkiläinen Anna Katariina hullaantui valtavaan huvilaan ja muutti Karjaalle

Koti ja keittiö

Revittele laatoilla: inspiroidu ideoista!

Koti ja keittiö

Kesän klassisin kuosi on reipas raita

Hifimaailma

Goldmundin massakaiutin  

Hifimaailma

Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa 

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Täysin uusi Lexus RZ 450e saapuu Suomeen loppuvuodesta 2022.

Lexus

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Kaupallinen yhteistyö

Autolaina ilman käsirahaa

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin

Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa

Polestar: Sijoittaa erittäin nopeaa lataustekniikkaa kehittävään StoreDotiin ja saa käyttöönsä kehittynyttä akkuteknologiaa

Škoda Auto: Aloitti MEB-akustojen tuotannon Mladá Boleslavin päätehtaallaan

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

BMW: Valitsi Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaan täyssähköiseen iX-katumaasturiin

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Lexus RZ 450e: Täyssähköinen nelivetoinen katumaasturi

Alfa Romeo Tonale: Tähdittää Astara Finlandin Stellantis-brändien toista vuosineljännestä

Classic Motorshow, Lahti 30.4.–1.5. 2022: Yli 400 ajoneuvoa!

Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto

Seuraava Ford Mustang: Kahtena hybri­di­muun­noksena – mukana myös V8!

Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa

Polestar 2: Useita kestävään kehitykseen, tekniikkaan ja muotoiluun liittyviä uudistuksia

Volkswagen Amarok: Joko V6 tai 4-sylinterinen rivimoottori

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.