Ohjeen mukaan elektroninen parkkikiekko ei edellytä monimutkaisia asetuksia ennen käyttöönottoa.
Oskari Pentti
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Elektroninen parkkikiekko takaa, ettei saapumisajan asettaminen ole pelkästään muistin varassa.
Sain alkuvuodesta pysäköintivirhemaksun, sillä olin unohtanut laittaa pysäköintikiekon kojelaudalle kaupan parkkipaikalle saavuttuani.
Nyt kokeilussa ollut elektroninen parkkiikiekko olisi pelastanut tältä, siihen kun olisi rapsahtanut oikea pysäköintiaika aika itsekseen.
Helppo käyttää
Ohjeissa sanotaan, että Ventus-pysäköintikiekko ei edellytä monimutkaisia asennuksia eikä johtoja. Suomalaisen perusluonteen mukaisesti tällainen lupaus laittaa epäilemään laitteen toimivuutta, lupaushan tuntuu liian hyvältä.
Ventus toimii kahdella AA-kokoisella paristolla, jotka ovat laitteen mukana. Eli paristokotelon kansi on avattava ja poistettava paristoa suojaava kalvo. Paristokäyttöisen laitteen kohdalla herää heti muutama kysymys: miten paristot kestävät? Mistä huomaa, että niiden varaus on loppumassa? Toimiiko laite pakkaskeleissä?
Seuraavaksi laitteeseen asennetaan kellonaika, päivämäärä ja vuosiluku. Pelkkä kellonaika ei riitä, koska käytössä on kesä- ja talviaika. Laite siirtyy automaattisesti talviajasta kesäaikaan maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 2:00 ja kesäajasta talviaikaan lokakuun viimeisenä päivänä kello 3:00. Kellonaika kannattaa asettaa tarkasti oikeaksi, sillä sinnepäin asetettu aika voi aiheuttaa kiistaa pysäköinnin alkamisajasta. Näiden toimien jälkeen laite on käyttövalmis.
Hienosäätöä
Automaattisesti asettuvaan saapumisaikaan voi vielä tehdä hienosäädön. Oletusasetuksen on, että laite valitsee pysäköintiajaksi Tanskan asetuksen mukaisesti pysäköinnin alkamisesta seuraavan neljännestunnin. Suomessahan pysäköinnin alkamisaika merkitään puolen tunnin tarkkuudella. Tai sitten kiekkoon voi merkitä tarkan pysäköinnin alkamisajan.
Tällöin pysäköinnin katsotaan alkaneen seuran puoli- tai tasatunnin aikaan. Asetuksista on valittavissa nämä kolme erilaista saapumisajan merkintää. Itse säädin ajan asettumaan puolen tunnin tarkkuudella, koska niin olen tottunut tekemään sen myös manuaalisesti. Näiden asetusten jälkeen laite pitäisi toimia automaattisesti oikein meikäläisillä säännöillä.
Valittu kiinnityspaikka elektroniselle parkkikiekolle tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla.
Oskari Pentti
Kiinni pysyy
Haastaviin osuus Ventuksen elektronisen parkkikiekon käyttöönotossa oli laitteen kiinnittäminen tuulilasiin. Tai ei varsinainen kiinnittäminen, vaan alkuvalmistelut.
Valittu kiinnityspaikka tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla. Haastavin osuus on kiinnittämiseen käytettävän kaksipuolisen teipin suojan irrottaminen. Suojateipit ovat nimittäin varsin tiukasti kiinni, ja niiden irrottaminen tuntui lyhytkyntisestä melko tuskalliselta. Pidempikyntinen apuri sai suojateipit irti kohtuullisella vaivalla.
Tiukasti kiinni olevat suojateipit viittaavat siihen, että laite pysyy hyvin puhdistetussa lasissa kunnolla kiinni. Liimauksen jälkeen laite on käyttövalmis.
Hyvät tulokset
Auton käynnistäminen, pieni kaasuttelu paikallaan ja sammuttaminen ei saanut laitetta vielä asettamaan pysäköintiaikaa. Eikä kellonaika vaihtunut myöskään tallissa tehdyn reilun 20 metrin peruuttamisen jälkeen. Mahtaako laite toimia missään vaiheessa?
Hurautin vajaan kilometrin siirtymän huoltoasemalle tankkaamaan ja kiersin katsomaan, oliko kellotaulussa nyt oikea aika. Kyllä! Näyttöön oli vaihtunut lukema 18:30, kun auto oli sammutettu 18:05. Olen nyt seuraillut kiekon toimintaa lähes kuukauden ja todennut, että elektroninen parkkikiekko toimii luvatulla tavalla – sen näytössä on aina ollut auton sammuttamisen jälkeen oikea pysäköintiaika.
Laissa ei taideta tarkasti määritellä sitä, mikä lasketaan pysäköinnin alkamiseksi. Onko se se hetki, kun auton ajaa pysäköintiruutuun? Vai alkaako pysäköinti siinä vaiheessa, kun autosta poistutaan? Olen toisinaan laittanut kiekkoon sen ajan, kun poistun autolta, ja kello on ehtinyt poistumisvalmistelujen aikana siirtyä ohi seuraavan tasa- tai puolituntisen.
Laitetta ei kannata asentaa liian alas tuulilasin nurkkaan, jotta nappeihin pääsee paremmin käsiksi ja takapuolen näytön näkee asetuksia muuttaessa.
Oskari Pentti
Paristot lopussa?
Muun kuin automaattisesti tulevan ajan asettaminen pysäköinnin alkamisen merkiksi on tarpeellista myös silloin, kun pysäköintipaikalle saapuu aikana, jolloin kiekon käyttäminen ei ole pakollista. Monilla pysäköintipaikoilla ei tarvitse käyttää pysäköintikiekkoa ilta- ja yöaikaan.
Jos kiekon käyttöpakko alkaa esimerkiksi vasta aamu kahdeksalta ja kestää iltakuuteen – lisäkilpeen on merkitty kello 8–18 – niin aikavälillä 18–8 parkkiin tuleva asettaa pysäköintikiekkoon ajan 8:00. Pysäköinnin aloittamisajan manuaalinen asennus onnistuu vaivatta muutamalla napinpainalluksella.
Paristojen loppumisesta varoittavaa piippausta ei ole vielä kuulunut. Myöskään alhaisesta varaustasosta varoittavaa merkkivaloa ei ole näkynyt. Alhaisen latauksen symbolin luvataan tulevan laitteen näytölle noin kuukautta ennen paristojen tyhjenemistä.
Laite on toiminut moitteettomasti kaikissa pysäköinneissä, eikä parinkymmenen asteen pakkanen häirinnyt sen toimintaa. Automaattisen parkkikiekko onkin varsin varteenotettava investointi, jos pysäköi usein pysäköintikiekon käyttöpakkoalueilla ja on hiukankin heikkomuistinen.
Aloitusaikoja
Pysäköinnin aloitusaika asetetaan seuraavissa maissa näin.
Suomi, saapumisaika: todellinen aika tai 30 min
Ruotsi, saapumisaika: 30 min
Norja, saapumisaika: todellinen aika
Tanska, saapumisaika: 15 min
Saksa, saapumisaika: 30 min
Sveitsi, saapumisaika: 30 min
Testasimme Ventuksen elektronisen parkkikiekon.
Oskari Pentti
Ventus WNGE23 elektroninen parkkikiekko
Ostopaikka: Voimapankki.fi
Hinta: 59,90 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
Opel Corsa-e kehittää 136 hevosvoimaa ja sille luvataan 330 kilometrin toimintamatka (WLTP-menetelmällä suoritetut alustavat mittaustulokset. EG-tyyppihyväksyntä ja CoC-todistus eivät vielä ole saatavilla. Alustavat arvot saattavat poiketa virallisesta tyyppihyväksyntälukemasta).
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
AMR:n tekniikkana muriAston Martin see 4,0-litrainen tuplaturbo-V8, joka puhaltaa 510 hv/6000 r/min ja varmistaa navakan 625 Nm maksimiväännön 2000–5000 kierroksella.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
Mazdan 2,0-litrainen, nelisylinterinen SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) Skyactiv-X -moottoriteknologia mahdollistaa maailman ensimmäisen kaupallisen moottorin, jossa yhdistyvät bensiinimoottorin kipinäsytytys sekä dieselin puristussytytys.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Auto Bild 15/2019 kaupoissa
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
HYÖTYJUTUT
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
Omatoimista autohuoltoa - 10 vinkkiä, joilla pidennät auton ikää
Miten toimii auton osto netistä? Viiden autonettikaupan katsaus
KOEAJOT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Koeajossa Mazda MX-5 RF: (Pelti)katottomuuden hurmaa
Koeajossa Subaru Impreza 2.0i Active: Mukavia yllätyksiä
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Nyt myös etuvetoisena
Koeajossa Range Rover Velar: Joka viheltäen tulee…
Koeajossa Ford Fiesta Vignale: Ylellisyyttä pikkuautoluokkaan
Koeajossa Peugeot 308 SW GT: Vääntävä herkkupala
Koeajossa Toyota Land Cruiser: Mahtava peli maastossakin
Koeajossa Citroën C4 Cactus: Uusi taikamatto
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Lumen ja jään sankarit
Muusikko Tommi Läntinen: "Olen elämäni kunnossa"
Stattiselle sähkölle säteilyä
VPI:ltä suoravetolevysoitin pitkän tauon jälkeen
Ukin kanssa Lissabonissa
Viivi Lehto: ”En ollutkaan minimalisti”
Roonin lupaa pakkomiellettä musiikkiin
Missionin uudet kärkimallit
3D Labin uusi Nano V3-verkkosoitin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
Järeä 824-kuutiotuumainen V8 mahonkisessa perheveneessä: Pian voisi löytyä sinun venevajastasi!
Tärisyttävät 1080 Nm vääntöä: Mercedes-Benz S Coupéhen on tarjolla lisäpotkua
Silmät kiinni satasen vauhdissa: Niin voi tapahtua, vaikket haluaisi!
Huippumerkki Maybach suorittaa kolmannen tulemisen: Nyt oma alamerkkinsä
KTM X-Bow: Tämä ohjus kiihtyy sataan alle neljän sekunnin!
UUTTA
Maserati täyttää 105 vuotta: Tiedätkö avainkohtia merkin mainehikkaista vaiheista?
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Active: Kotiläksyt hoidossa
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Los Angelesin autonäyttely: Parrasvaloissa John Cooper Works Clubman ja Cooper SE
5 VUOTTA SITTEN...
Musta hai: 1500 hevosvoimaa ja sormenjälkitunnistus
No huh huh: Tämän on pakko olla maailman huvittavin poliisiauto!
Kiinalaiset talvirenkaat Auto Bildin testissä: Yhä maineensa veroisia?
Mitä minä näenkään? Vain toinen näistä autoista on aito Range Rover Evoque!
Rajut 4,7 sekuntia nollasta sataan: Pian ilmestyy tosinopea farmariauto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää/vaatii, että Traficom ryhtyy pikaisesti selvittämään sitä, kuinka moni erityisluvalla henkilöauton ajo-oikeuden saanut on menettänyt ajokorttinsa liian suuren ylinopeuden tai rattijuoppouden seurauksena ensimmäisen ajovuoden ajalla.
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Kaupallinen yhteistyö
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Kia XCeed: Vastaanotti Auto Bildin Kultaisen ohjauspyörän
Nopeusvalvontakamerat: Valjastettava edistämään liikenneturvallisuutta
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Kia Futuron -konseptiauto: Nelivetoinen sähkökäyttöinencoupé
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
LUETUIMMAT
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Traficomin myöntämällä erityisluvalla 17- vuotiaana henkilöauton ajo-oikeuden saaneiden henkilöiden lisääntynyt riskikäyttäytyminen liikenteessä
BMW X3 xDrive30e: Ladattava hybridi täydentää mallistoa
Tilavampi Renault Captur: Nyt Clion pohjalevylle
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvontapaikoista
Postin lakko on päättynyt - viivettä jakelussa
Osallistu arvontaan – valitse kolme parasta artikkelia
Uudistunut Opel Astra: Päästöt jopa viidenneksen aiempaa alhaisemmat
Hollannin oma superauto Donkervoort D8 GTO-JD70 näyttää useimmille muille perävaloja!
Koeajossa Ford Fiesta Active: Omien polkujen kulkijoille
Aston Martin DBX: Katumaasturi varustettuna tuplaturbo-V8:lla ja ilmajousituksella
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.
Dartzin pääjohtajan, Leonard F. Yankelovichin mukaan Black Sharkin muotoilussa otettiin tiettyä mallia tunnetusta venäläisestä Kamov-taisteluhelikopterimallista KA-50 Tshornaja Akula.