Ohjeen mukaan elektroninen parkkikiekko ei edellytä monimutkaisia asetuksia ennen käyttöönottoa.
Oskari Pentti
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Elektroninen parkkikiekko takaa, ettei saapumisajan asettaminen ole pelkästään muistin varassa.
Sain alkuvuodesta pysäköintivirhemaksun, sillä olin unohtanut laittaa pysäköintikiekon kojelaudalle kaupan parkkipaikalle saavuttuani.
Nyt kokeilussa ollut elektroninen parkkiikiekko olisi pelastanut tältä, siihen kun olisi rapsahtanut oikea pysäköintiaika aika itsekseen.
Helppo käyttää
Ohjeissa sanotaan, että Ventus-pysäköintikiekko ei edellytä monimutkaisia asennuksia eikä johtoja. Suomalaisen perusluonteen mukaisesti tällainen lupaus laittaa epäilemään laitteen toimivuutta, lupaushan tuntuu liian hyvältä.
Ventus toimii kahdella AA-kokoisella paristolla, jotka ovat laitteen mukana. Eli paristokotelon kansi on avattava ja poistettava paristoa suojaava kalvo. Paristokäyttöisen laitteen kohdalla herää heti muutama kysymys: miten paristot kestävät? Mistä huomaa, että niiden varaus on loppumassa? Toimiiko laite pakkaskeleissä?
Seuraavaksi laitteeseen asennetaan kellonaika, päivämäärä ja vuosiluku. Pelkkä kellonaika ei riitä, koska käytössä on kesä- ja talviaika. Laite siirtyy automaattisesti talviajasta kesäaikaan maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 2:00 ja kesäajasta talviaikaan lokakuun viimeisenä päivänä kello 3:00. Kellonaika kannattaa asettaa tarkasti oikeaksi, sillä sinnepäin asetettu aika voi aiheuttaa kiistaa pysäköinnin alkamisajasta. Näiden toimien jälkeen laite on käyttövalmis.
Hienosäätöä
Automaattisesti asettuvaan saapumisaikaan voi vielä tehdä hienosäädön. Oletusasetuksen on, että laite valitsee pysäköintiajaksi Tanskan asetuksen mukaisesti pysäköinnin alkamisesta seuraavan neljännestunnin. Suomessahan pysäköinnin alkamisaika merkitään puolen tunnin tarkkuudella. Tai sitten kiekkoon voi merkitä tarkan pysäköinnin alkamisajan.
Tällöin pysäköinnin katsotaan alkaneen seuran puoli- tai tasatunnin aikaan. Asetuksista on valittavissa nämä kolme erilaista saapumisajan merkintää. Itse säädin ajan asettumaan puolen tunnin tarkkuudella, koska niin olen tottunut tekemään sen myös manuaalisesti. Näiden asetusten jälkeen laite pitäisi toimia automaattisesti oikein meikäläisillä säännöillä.
Valittu kiinnityspaikka elektroniselle parkkikiekolle tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla.
Oskari Pentti
Kiinni pysyy
Haastaviin osuus Ventuksen elektronisen parkkikiekon käyttöönotossa oli laitteen kiinnittäminen tuulilasiin. Tai ei varsinainen kiinnittäminen, vaan alkuvalmistelut.
Valittu kiinnityspaikka tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla. Haastavin osuus on kiinnittämiseen käytettävän kaksipuolisen teipin suojan irrottaminen. Suojateipit ovat nimittäin varsin tiukasti kiinni, ja niiden irrottaminen tuntui lyhytkyntisestä melko tuskalliselta. Pidempikyntinen apuri sai suojateipit irti kohtuullisella vaivalla.
Tiukasti kiinni olevat suojateipit viittaavat siihen, että laite pysyy hyvin puhdistetussa lasissa kunnolla kiinni. Liimauksen jälkeen laite on käyttövalmis.
Hyvät tulokset
Auton käynnistäminen, pieni kaasuttelu paikallaan ja sammuttaminen ei saanut laitetta vielä asettamaan pysäköintiaikaa. Eikä kellonaika vaihtunut myöskään tallissa tehdyn reilun 20 metrin peruuttamisen jälkeen. Mahtaako laite toimia missään vaiheessa?
Hurautin vajaan kilometrin siirtymän huoltoasemalle tankkaamaan ja kiersin katsomaan, oliko kellotaulussa nyt oikea aika. Kyllä! Näyttöön oli vaihtunut lukema 18:30, kun auto oli sammutettu 18:05. Olen nyt seuraillut kiekon toimintaa lähes kuukauden ja todennut, että elektroninen parkkikiekko toimii luvatulla tavalla – sen näytössä on aina ollut auton sammuttamisen jälkeen oikea pysäköintiaika.
Laissa ei taideta tarkasti määritellä sitä, mikä lasketaan pysäköinnin alkamiseksi. Onko se se hetki, kun auton ajaa pysäköintiruutuun? Vai alkaako pysäköinti siinä vaiheessa, kun autosta poistutaan? Olen toisinaan laittanut kiekkoon sen ajan, kun poistun autolta, ja kello on ehtinyt poistumisvalmistelujen aikana siirtyä ohi seuraavan tasa- tai puolituntisen.
Laitetta ei kannata asentaa liian alas tuulilasin nurkkaan, jotta nappeihin pääsee paremmin käsiksi ja takapuolen näytön näkee asetuksia muuttaessa.
Oskari Pentti
Paristot lopussa?
Muun kuin automaattisesti tulevan ajan asettaminen pysäköinnin alkamisen merkiksi on tarpeellista myös silloin, kun pysäköintipaikalle saapuu aikana, jolloin kiekon käyttäminen ei ole pakollista. Monilla pysäköintipaikoilla ei tarvitse käyttää pysäköintikiekkoa ilta- ja yöaikaan.
Jos kiekon käyttöpakko alkaa esimerkiksi vasta aamu kahdeksalta ja kestää iltakuuteen – lisäkilpeen on merkitty kello 8–18 – niin aikavälillä 18–8 parkkiin tuleva asettaa pysäköintikiekkoon ajan 8:00. Pysäköinnin aloittamisajan manuaalinen asennus onnistuu vaivatta muutamalla napinpainalluksella.
Paristojen loppumisesta varoittavaa piippausta ei ole vielä kuulunut. Myöskään alhaisesta varaustasosta varoittavaa merkkivaloa ei ole näkynyt. Alhaisen latauksen symbolin luvataan tulevan laitteen näytölle noin kuukautta ennen paristojen tyhjenemistä.
Laite on toiminut moitteettomasti kaikissa pysäköinneissä, eikä parinkymmenen asteen pakkanen häirinnyt sen toimintaa. Automaattisen parkkikiekko onkin varsin varteenotettava investointi, jos pysäköi usein pysäköintikiekon käyttöpakkoalueilla ja on hiukankin heikkomuistinen.
Aloitusaikoja
Pysäköinnin aloitusaika asetetaan seuraavissa maissa näin.
Suomi, saapumisaika: todellinen aika tai 30 min
Ruotsi, saapumisaika: 30 min
Norja, saapumisaika: todellinen aika
Tanska, saapumisaika: 15 min
Saksa, saapumisaika: 30 min
Sveitsi, saapumisaika: 30 min
Testasimme Ventuksen elektronisen parkkikiekon.
Oskari Pentti
Ventus WNGE23 elektroninen parkkikiekko
Ostopaikka: Voimapankki.fi
Hinta: 59,90 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Uusi mies ohjaksissa
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
60-luvun talo yllättää! Rohkeita värejä ja kiinnostavia kuvioita
Neodiolta minikaiutin
Audio Pro:n W-sukupolvi
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
Porschen toinen täyssähköinen SUV on tulossa
Puutteelliset ajovalot ovat suomalaisten autojen yleisimpiä vikoja - näin varmistat hyvän näkyvyyden talven pimeydessä
Formula 1 -tiimi toimii Audin uuden brändi-identiteetin keihäänkärkenä
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ