Ohjeen mukaan elektroninen parkkikiekko ei edellytä monimutkaisia asetuksia ennen käyttöönottoa.
Oskari Pentti
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Elektroninen parkkikiekko takaa, ettei saapumisajan asettaminen ole pelkästään muistin varassa.
Sain alkuvuodesta pysäköintivirhemaksun, sillä olin unohtanut laittaa pysäköintikiekon kojelaudalle kaupan parkkipaikalle saavuttuani.
Nyt kokeilussa ollut elektroninen parkkiikiekko olisi pelastanut tältä, siihen kun olisi rapsahtanut oikea pysäköintiaika aika itsekseen.
Helppo käyttää
Ohjeissa sanotaan, että Ventus-pysäköintikiekko ei edellytä monimutkaisia asennuksia eikä johtoja. Suomalaisen perusluonteen mukaisesti tällainen lupaus laittaa epäilemään laitteen toimivuutta, lupaushan tuntuu liian hyvältä.
Ventus toimii kahdella AA-kokoisella paristolla, jotka ovat laitteen mukana. Eli paristokotelon kansi on avattava ja poistettava paristoa suojaava kalvo. Paristokäyttöisen laitteen kohdalla herää heti muutama kysymys: miten paristot kestävät? Mistä huomaa, että niiden varaus on loppumassa? Toimiiko laite pakkaskeleissä?
Seuraavaksi laitteeseen asennetaan kellonaika, päivämäärä ja vuosiluku. Pelkkä kellonaika ei riitä, koska käytössä on kesä- ja talviaika. Laite siirtyy automaattisesti talviajasta kesäaikaan maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 2:00 ja kesäajasta talviaikaan lokakuun viimeisenä päivänä kello 3:00. Kellonaika kannattaa asettaa tarkasti oikeaksi, sillä sinnepäin asetettu aika voi aiheuttaa kiistaa pysäköinnin alkamisajasta. Näiden toimien jälkeen laite on käyttövalmis.
Hienosäätöä
Automaattisesti asettuvaan saapumisaikaan voi vielä tehdä hienosäädön. Oletusasetuksen on, että laite valitsee pysäköintiajaksi Tanskan asetuksen mukaisesti pysäköinnin alkamisesta seuraavan neljännestunnin. Suomessahan pysäköinnin alkamisaika merkitään puolen tunnin tarkkuudella. Tai sitten kiekkoon voi merkitä tarkan pysäköinnin alkamisajan.
Tällöin pysäköinnin katsotaan alkaneen seuran puoli- tai tasatunnin aikaan. Asetuksista on valittavissa nämä kolme erilaista saapumisajan merkintää. Itse säädin ajan asettumaan puolen tunnin tarkkuudella, koska niin olen tottunut tekemään sen myös manuaalisesti. Näiden asetusten jälkeen laite pitäisi toimia automaattisesti oikein meikäläisillä säännöillä.
Valittu kiinnityspaikka elektroniselle parkkikiekolle tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla.
Oskari Pentti
Kiinni pysyy
Haastaviin osuus Ventuksen elektronisen parkkikiekon käyttöönotossa oli laitteen kiinnittäminen tuulilasiin. Tai ei varsinainen kiinnittäminen, vaan alkuvalmistelut.
Valittu kiinnityspaikka tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla. Haastavin osuus on kiinnittämiseen käytettävän kaksipuolisen teipin suojan irrottaminen. Suojateipit ovat nimittäin varsin tiukasti kiinni, ja niiden irrottaminen tuntui lyhytkyntisestä melko tuskalliselta. Pidempikyntinen apuri sai suojateipit irti kohtuullisella vaivalla.
Tiukasti kiinni olevat suojateipit viittaavat siihen, että laite pysyy hyvin puhdistetussa lasissa kunnolla kiinni. Liimauksen jälkeen laite on käyttövalmis.
Hyvät tulokset
Auton käynnistäminen, pieni kaasuttelu paikallaan ja sammuttaminen ei saanut laitetta vielä asettamaan pysäköintiaikaa. Eikä kellonaika vaihtunut myöskään tallissa tehdyn reilun 20 metrin peruuttamisen jälkeen. Mahtaako laite toimia missään vaiheessa?
Hurautin vajaan kilometrin siirtymän huoltoasemalle tankkaamaan ja kiersin katsomaan, oliko kellotaulussa nyt oikea aika. Kyllä! Näyttöön oli vaihtunut lukema 18:30, kun auto oli sammutettu 18:05. Olen nyt seuraillut kiekon toimintaa lähes kuukauden ja todennut, että elektroninen parkkikiekko toimii luvatulla tavalla – sen näytössä on aina ollut auton sammuttamisen jälkeen oikea pysäköintiaika.
Laissa ei taideta tarkasti määritellä sitä, mikä lasketaan pysäköinnin alkamiseksi. Onko se se hetki, kun auton ajaa pysäköintiruutuun? Vai alkaako pysäköinti siinä vaiheessa, kun autosta poistutaan? Olen toisinaan laittanut kiekkoon sen ajan, kun poistun autolta, ja kello on ehtinyt poistumisvalmistelujen aikana siirtyä ohi seuraavan tasa- tai puolituntisen.
Laitetta ei kannata asentaa liian alas tuulilasin nurkkaan, jotta nappeihin pääsee paremmin käsiksi ja takapuolen näytön näkee asetuksia muuttaessa.
Oskari Pentti
Paristot lopussa?
Muun kuin automaattisesti tulevan ajan asettaminen pysäköinnin alkamisen merkiksi on tarpeellista myös silloin, kun pysäköintipaikalle saapuu aikana, jolloin kiekon käyttäminen ei ole pakollista. Monilla pysäköintipaikoilla ei tarvitse käyttää pysäköintikiekkoa ilta- ja yöaikaan.
Jos kiekon käyttöpakko alkaa esimerkiksi vasta aamu kahdeksalta ja kestää iltakuuteen – lisäkilpeen on merkitty kello 8–18 – niin aikavälillä 18–8 parkkiin tuleva asettaa pysäköintikiekkoon ajan 8:00. Pysäköinnin aloittamisajan manuaalinen asennus onnistuu vaivatta muutamalla napinpainalluksella.
Paristojen loppumisesta varoittavaa piippausta ei ole vielä kuulunut. Myöskään alhaisesta varaustasosta varoittavaa merkkivaloa ei ole näkynyt. Alhaisen latauksen symbolin luvataan tulevan laitteen näytölle noin kuukautta ennen paristojen tyhjenemistä.
Laite on toiminut moitteettomasti kaikissa pysäköinneissä, eikä parinkymmenen asteen pakkanen häirinnyt sen toimintaa. Automaattisen parkkikiekko onkin varsin varteenotettava investointi, jos pysäköi usein pysäköintikiekon käyttöpakkoalueilla ja on hiukankin heikkomuistinen.
Aloitusaikoja
Pysäköinnin aloitusaika asetetaan seuraavissa maissa näin.
Suomi, saapumisaika: todellinen aika tai 30 min
Ruotsi, saapumisaika: 30 min
Norja, saapumisaika: todellinen aika
Tanska, saapumisaika: 15 min
Saksa, saapumisaika: 30 min
Sveitsi, saapumisaika: 30 min
Testasimme Ventuksen elektronisen parkkikiekon.
Oskari Pentti
Ventus WNGE23 elektroninen parkkikiekko
Ostopaikka: Voimapankki.fi
Hinta: 59,90 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
LAB12:sta uusi integroitu vahvistin
Viritetty kuuntelunautinnolle
Monipuolinen kuulokevahvistin
Buchardt Audion uusi passiivikaiutin
Brinkmannin suoraveto juhlii
Täysin analoginen
Pro-Jectilta edullisia mc-äänirasioita
Hynttyyt yhteen: Kahden aikuisen seesteinen koti Helsingin keskustan tuntumassa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
KOEAJOT
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
Hyundai: Esittelee täysin uuden Hyundai Ioniq 9 SUV:n lounge-tyylisen sisätilan
Tesla Cybercab: Esillä valikoiduissa Tesla Storeissa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Uusi päästötavoite astuu voimaan – Stellantis-merkkien maahantuoja arvioi vaikutukset Suomessa
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
MG Cyberster: Brändin historian tehokkain malli, täyssähköinen Roadster saapui Suomen markkinoille
Suzuki ja Toyota: Syventävät yhteistyötä sähköistettyjen ajoneuvojen osalta
Kuudes OTA-päivityspaketti: Saatavana nykyisiin Smart-malleihin - 1.5.0-tason OTA-päivitykset tuovat suosikkiasetukset yhden painikkeen taakse
LUETUIMMAT
Hennessey H1000 Escalade-V -katumaasturi: Ahmii superautoja evääksi
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Ensimmäiset täyssähköiset Ford Caprit: Nyt matkalla ensimmäisille Capri-asiakkaille lähes neljään vuosikymmeneen
Tesla Model Y: Nyt saatavana Suomessa 7-paikkaisena versiona
Uusi ladattava hybridi Audi A3 Sportback TFSI e: Sähköinen toimintamatka yli kaksinkertaistui jopa 143 kilometriin - myynti alkaa Suomessa lokakuussa
Uudet Citroën C4 ja Citroën C4 X: Erityistä mukavuutta
Peugeotin uusi Long Range -mallisto: Peugeot E-3008 Long Range yltää jopa 700 km toimintamatkaan, yhdessä Peugeot E-5008 Long Range -mallin kanssa
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Uusi Mini Cooper Cabriolet: Varustettu täysautomaattisella katolla
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI
Rahan säästäminen vertailemalla eri lainavaihtoehtoja
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI