Ohjeen mukaan elektroninen parkkikiekko ei edellytä monimutkaisia asetuksia ennen käyttöönottoa.
Oskari Pentti
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Elektroninen parkkikiekko takaa, ettei saapumisajan asettaminen ole pelkästään muistin varassa.
Sain alkuvuodesta pysäköintivirhemaksun, sillä olin unohtanut laittaa pysäköintikiekon kojelaudalle kaupan parkkipaikalle saavuttuani.
Nyt kokeilussa ollut elektroninen parkkiikiekko olisi pelastanut tältä, siihen kun olisi rapsahtanut oikea pysäköintiaika aika itsekseen.
Helppo käyttää
Ohjeissa sanotaan, että Ventus-pysäköintikiekko ei edellytä monimutkaisia asennuksia eikä johtoja. Suomalaisen perusluonteen mukaisesti tällainen lupaus laittaa epäilemään laitteen toimivuutta, lupaushan tuntuu liian hyvältä.
Ventus toimii kahdella AA-kokoisella paristolla, jotka ovat laitteen mukana. Eli paristokotelon kansi on avattava ja poistettava paristoa suojaava kalvo. Paristokäyttöisen laitteen kohdalla herää heti muutama kysymys: miten paristot kestävät? Mistä huomaa, että niiden varaus on loppumassa? Toimiiko laite pakkaskeleissä?
Seuraavaksi laitteeseen asennetaan kellonaika, päivämäärä ja vuosiluku. Pelkkä kellonaika ei riitä, koska käytössä on kesä- ja talviaika. Laite siirtyy automaattisesti talviajasta kesäaikaan maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 2:00 ja kesäajasta talviaikaan lokakuun viimeisenä päivänä kello 3:00. Kellonaika kannattaa asettaa tarkasti oikeaksi, sillä sinnepäin asetettu aika voi aiheuttaa kiistaa pysäköinnin alkamisajasta. Näiden toimien jälkeen laite on käyttövalmis.
Hienosäätöä
Automaattisesti asettuvaan saapumisaikaan voi vielä tehdä hienosäädön. Oletusasetuksen on, että laite valitsee pysäköintiajaksi Tanskan asetuksen mukaisesti pysäköinnin alkamisesta seuraavan neljännestunnin. Suomessahan pysäköinnin alkamisaika merkitään puolen tunnin tarkkuudella. Tai sitten kiekkoon voi merkitä tarkan pysäköinnin alkamisajan.
Tällöin pysäköinnin katsotaan alkaneen seuran puoli- tai tasatunnin aikaan. Asetuksista on valittavissa nämä kolme erilaista saapumisajan merkintää. Itse säädin ajan asettumaan puolen tunnin tarkkuudella, koska niin olen tottunut tekemään sen myös manuaalisesti. Näiden asetusten jälkeen laite pitäisi toimia automaattisesti oikein meikäläisillä säännöillä.
Valittu kiinnityspaikka elektroniselle parkkikiekolle tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla.
Oskari Pentti
Kiinni pysyy
Haastaviin osuus Ventuksen elektronisen parkkikiekon käyttöönotossa oli laitteen kiinnittäminen tuulilasiin. Tai ei varsinainen kiinnittäminen, vaan alkuvalmistelut.
Valittu kiinnityspaikka tulee puhdistaa huolellisesti, jotta laitteen saa kiinnitettyä kunnolla. Haastavin osuus on kiinnittämiseen käytettävän kaksipuolisen teipin suojan irrottaminen. Suojateipit ovat nimittäin varsin tiukasti kiinni, ja niiden irrottaminen tuntui lyhytkyntisestä melko tuskalliselta. Pidempikyntinen apuri sai suojateipit irti kohtuullisella vaivalla.
Tiukasti kiinni olevat suojateipit viittaavat siihen, että laite pysyy hyvin puhdistetussa lasissa kunnolla kiinni. Liimauksen jälkeen laite on käyttövalmis.
Hyvät tulokset
Auton käynnistäminen, pieni kaasuttelu paikallaan ja sammuttaminen ei saanut laitetta vielä asettamaan pysäköintiaikaa. Eikä kellonaika vaihtunut myöskään tallissa tehdyn reilun 20 metrin peruuttamisen jälkeen. Mahtaako laite toimia missään vaiheessa?
Hurautin vajaan kilometrin siirtymän huoltoasemalle tankkaamaan ja kiersin katsomaan, oliko kellotaulussa nyt oikea aika. Kyllä! Näyttöön oli vaihtunut lukema 18:30, kun auto oli sammutettu 18:05. Olen nyt seuraillut kiekon toimintaa lähes kuukauden ja todennut, että elektroninen parkkikiekko toimii luvatulla tavalla – sen näytössä on aina ollut auton sammuttamisen jälkeen oikea pysäköintiaika.
Laissa ei taideta tarkasti määritellä sitä, mikä lasketaan pysäköinnin alkamiseksi. Onko se se hetki, kun auton ajaa pysäköintiruutuun? Vai alkaako pysäköinti siinä vaiheessa, kun autosta poistutaan? Olen toisinaan laittanut kiekkoon sen ajan, kun poistun autolta, ja kello on ehtinyt poistumisvalmistelujen aikana siirtyä ohi seuraavan tasa- tai puolituntisen.
Laitetta ei kannata asentaa liian alas tuulilasin nurkkaan, jotta nappeihin pääsee paremmin käsiksi ja takapuolen näytön näkee asetuksia muuttaessa.
Oskari Pentti
Paristot lopussa?
Muun kuin automaattisesti tulevan ajan asettaminen pysäköinnin alkamisen merkiksi on tarpeellista myös silloin, kun pysäköintipaikalle saapuu aikana, jolloin kiekon käyttäminen ei ole pakollista. Monilla pysäköintipaikoilla ei tarvitse käyttää pysäköintikiekkoa ilta- ja yöaikaan.
Jos kiekon käyttöpakko alkaa esimerkiksi vasta aamu kahdeksalta ja kestää iltakuuteen – lisäkilpeen on merkitty kello 8–18 – niin aikavälillä 18–8 parkkiin tuleva asettaa pysäköintikiekkoon ajan 8:00. Pysäköinnin aloittamisajan manuaalinen asennus onnistuu vaivatta muutamalla napinpainalluksella.
Paristojen loppumisesta varoittavaa piippausta ei ole vielä kuulunut. Myöskään alhaisesta varaustasosta varoittavaa merkkivaloa ei ole näkynyt. Alhaisen latauksen symbolin luvataan tulevan laitteen näytölle noin kuukautta ennen paristojen tyhjenemistä.
Laite on toiminut moitteettomasti kaikissa pysäköinneissä, eikä parinkymmenen asteen pakkanen häirinnyt sen toimintaa. Automaattisen parkkikiekko onkin varsin varteenotettava investointi, jos pysäköi usein pysäköintikiekon käyttöpakkoalueilla ja on hiukankin heikkomuistinen.
Aloitusaikoja
Pysäköinnin aloitusaika asetetaan seuraavissa maissa näin.
Suomi, saapumisaika: todellinen aika tai 30 min
Ruotsi, saapumisaika: 30 min
Norja, saapumisaika: todellinen aika
Tanska, saapumisaika: 15 min
Saksa, saapumisaika: 30 min
Sveitsi, saapumisaika: 30 min
Testasimme Ventuksen elektronisen parkkikiekon.
Oskari Pentti
Ventus WNGE23 elektroninen parkkikiekko
Ostopaikka: Voimapankki.fi
Hinta: 59,90 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kristiinankaupungissa odotti 200-vuotias puutalo
QLN:n uusi referenssi
Thalian transformaatio
Atohmilta uusi dsp-vahvistin
Uusi haastaja
Strattonin pienempi
10 wattia kuulokevahvistimesta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN