Testissä oli mukana itse räätälöitävät All Weather -automatot.
Harry Kuurio
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Testasimme, toimivatko itse leikattavat automatot. Kuinka All Weather -lattiamatot pitävät lupauksensa ja kestävät käytössä?
Jälkimarkkinoilla on tarjolla monenlaisia lattiamattoja. Noin 10-vuotiaaksi asti autoon saa yleensä autovalmistajan omia, mallikohtaisia kumi- tai muovimattoja, joiden istuvuus on luonnollisesti erinomainen.
Lisäksi monet mattovalmistajat tuottavat eri materiaaleista tarvikemattosarjoja, joista voi löytää tarvitsemansa, jos alkuperäistä mattoa ei enää tarjolla – ja mitä vanhempi auto on, sitä todennäköisemmin tilanne on juuri tämä.
Tarvikemattojen ongelma on niiden istuvuus ja väri, joissa on usein toivomisen varaa. Tähän ongelmaan tarjoaa ratkaisun yhdysvaltalainen WeatherTech, joka valmistaa erityistä AVM-mattosarjaa (All Vehicle Mats) niihin autoihin, joihin muut tuotteet eivät tuo siistiä ratkaisua
WeatherTech valmistaa myös mallikohtaisia FloorLiner-mattoja moniin eurooppalaisiin 2000-luvun automalleihin, mutta AVM-mattojen idea on niiden muokattavuus omien tarpeiden mukaan. AVM-matot on valmistettu joustavasta, korkealaatuisesta kumiseoksesta, ja ne leikataan itse oman auton lattian mukaan.
Värivaihtoehtoja
Mattojen värivaihtoehdot ovat musta, harmaa ja beige. Sarjassa on neljä mattoa, eli kaksi eteen ja kaksi taakse. Mattosarjan voi tilata netistä osoitteesta www.weathertecheurope.com/fi. Koko sarjan verollinen hinta kotiin toimitettuna on 83,80 euroa, ja se tulee yhtiön Italian-varastolta noin viikossa.
AVM-mattosarja maksaa kaikkein tavallisimpiin kumimattoihin verrattuna jonkin verran enemmän, mutta tuotteen laatu ja rahtikulut huomioiden sarja ei ole kuitenkaan erityisen kallis.
Mattojen muotoilu ja asennus
1. Ennen muotoilua on hyvä sovittaa mattoa jalkatilaan ja laskea tarkkaan, mitkä osat matosta täytyy leikata pois. Jos on epävarma sopivuudesta, on hyvä leikata ensin liian vähän kuin liian paljon. Matossa on valmiina useita eri uria, joita seuraamalla muotoilu sujuu helposti.
Laske tarkkaan, mitkä osat automatosta täytyy leikata pois.
Harry Kuurio
2. Muotoiluun sopii hyvin mattopuukko tai jopa tavalliset sakset. Mattopuukolla jäljestä tulee tasaisempi, mutta terävän puukon kanssa pitää olla varovainen. Kuvan kapeat, irtileikatut kaistaleet ovat hukkapaloja.
3. Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä, jotka kierretään käsin kiinni lattiaverhoiluun.
Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä.
Harry Kuurio
4. Kuljettajan jalkatila ennen maton asennusta ja toinen mattokiinnike paikoilleen kierrettynä.
5. Kiinnikkeiden paikat on hyvä mitata huolellisesti. Kumimatossa on valmiina paikat kiinnikkeiden rei’ille – reiän puhkaisu onnistuu kätevästi kiinnikkeen ruuvilla. Maton alapinnassa näkyvät piikit parantavat sen pysymistä paikoillaan.
Mittaa kiinnikkeiden paikat huolellisesti.
Harry Kuurio
6. Valmis matto paikoillaan. Istuvuus on tässä tapauksessa lähes täydellinen, ja myös maton värisävy sointuu hyvin muuhun verhoiluun.
7. Etumatkustajan puoli ilman AVM-mattoa. Lattiaverhoilussa näkyvät maton alapinnan nukkaan painamat jäljet, jotka eivät kuitenkaan ole pysyviä vaan suoristuvat tarvittaessa imurilla.
8. Sama jalkatila matto paikoilleen asennettuna. Tässä tapauksessa matto olisi voinut olla hieman pidempi, mutta esimerkkiauton pohjan muoto on poikkeuksellisen pitkulainen. Tavallisemmissa automalleissa maton pituus riittää hyvin, ja sitä voi jopa joutua hieman lyhentämään.
Automatto paikoilleen asennettuna.
Harry Kuurio
9. Takajalkatilojen matot ovat identtiset. Tässä tapauksessa matto istuu lähes täydellisesti jopa ilman muotoilua.
10. WeatherTechin AVM-matot suojaavat lattiaverhoilua kuralta ja muulta lialta. Materiaali on raskaahkoa, taipuisaa kumia, ja matot pysyvät hyvin paikoillaan.
Käyttökokemuksia
Testimatot ovat olleet harrasteauton lattialla koko kesän ajokauden eli vapusta alkaen. AVM-matoista saadut kokemukset ovat positiiviset, sillä ne istuvat hyvin, näyttävät laadukkailta ja myös sopivat tarkoitukseensa erinomaisesti.
Matot lunastavat lupauksensa paikallaan pysymisestä, ja niiden muotoileminen on kotikonstein helppoa. Materiaali on sellaista, että kengät eivät luista matolla. Beigen värisiin mattoihin on tullut jonkin verran kulutuksen jälkiä, mutta puhdistaminen onnistuu vaivattomasti vedellä ja jollakin miedolla pesuaineliuoksella ilman kovaa hankausta.
Kaikkein tärkein ominaisuus – mattojen istuvuus – jätti tässä autossa vain hyvin vähän toivomisen varaa. AVM-mattosarjaa kannattaa harkita, jos alkuperäisiä mattosarjoja ei enää ole saatavilla – kyseessä on onnistunut tuote.
Tähdet: 4,5
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Tällainen on uusi Renault 5 E-Tech electric
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Mercedes-Benz W124-mallisarja täyttää 40 vuotta: Edistyksellinen mallisarja debytoi vuonna 1984
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Burleskitaiteilijan talossa on salonkitunnelmaa & sukuaarteita
Koaksiaali sateessa
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
Tivoli Audio Model Two Digital
Fyne Audion uusi F500E-kaiutinsarja
Muotoilija Eemeli Sahimaa luottaa vanhoihin työkaluihin
Ø Audio laajentaa
Kaiuttimet selin nurkassa
Arvokasta bassotoistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Älä mokaa näissä - kolme yleistä harhaluuloa talvirenkaiden turvallisuudesta
Audi uudisti RS 3:n
Suomen ajokorttilainsäädäntöön vaaditaan sähköautomuutosta
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen päästöt laskeneet historiallisen alas – tässä syyt
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Uusien autojen kauppa sakkaa edelleen pahasti
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Vuoden Auto Suomessa 2025 -finalistit selvillä
KINTO Flex: Joustava tapa ratkaista Toyota-yritysautoilutarpeet
LUETUIMMAT
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Toisen sukupolven Audi Q5 Sportback: Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluvat vain ladattavat hybridiversiot
Uusi kiinalainen katumaasturi rantautui Suomeen – omaa jopa 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan
Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena
Mitsubishi Outlander -katumaasturi: Täysin uuden mallin Suomen-hinnat julkistetaan vielä syksyn aikana
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Alfa Romeo Junior: Tarjolla kuppi-istuimet – ja toimintamatkaa jopa 410 kilometriä
Uusi Audi A5 -perhe: Suorituskykyistä kevythybriditeknologiaa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI