Testissä oli mukana itse räätälöitävät All Weather -automatot.
Harry Kuurio
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Testasimme, toimivatko itse leikattavat automatot. Kuinka All Weather -lattiamatot pitävät lupauksensa ja kestävät käytössä?
Jälkimarkkinoilla on tarjolla monenlaisia lattiamattoja. Noin 10-vuotiaaksi asti autoon saa yleensä autovalmistajan omia, mallikohtaisia kumi- tai muovimattoja, joiden istuvuus on luonnollisesti erinomainen.
Lisäksi monet mattovalmistajat tuottavat eri materiaaleista tarvikemattosarjoja, joista voi löytää tarvitsemansa, jos alkuperäistä mattoa ei enää tarjolla – ja mitä vanhempi auto on, sitä todennäköisemmin tilanne on juuri tämä.
Tarvikemattojen ongelma on niiden istuvuus ja väri, joissa on usein toivomisen varaa. Tähän ongelmaan tarjoaa ratkaisun yhdysvaltalainen WeatherTech, joka valmistaa erityistä AVM-mattosarjaa (All Vehicle Mats) niihin autoihin, joihin muut tuotteet eivät tuo siistiä ratkaisua
WeatherTech valmistaa myös mallikohtaisia FloorLiner-mattoja moniin eurooppalaisiin 2000-luvun automalleihin, mutta AVM-mattojen idea on niiden muokattavuus omien tarpeiden mukaan. AVM-matot on valmistettu joustavasta, korkealaatuisesta kumiseoksesta, ja ne leikataan itse oman auton lattian mukaan.
Värivaihtoehtoja
Mattojen värivaihtoehdot ovat musta, harmaa ja beige. Sarjassa on neljä mattoa, eli kaksi eteen ja kaksi taakse. Mattosarjan voi tilata netistä osoitteesta www.weathertecheurope.com/fi. Koko sarjan verollinen hinta kotiin toimitettuna on 83,80 euroa, ja se tulee yhtiön Italian-varastolta noin viikossa.
AVM-mattosarja maksaa kaikkein tavallisimpiin kumimattoihin verrattuna jonkin verran enemmän, mutta tuotteen laatu ja rahtikulut huomioiden sarja ei ole kuitenkaan erityisen kallis.
Mattojen muotoilu ja asennus
1. Ennen muotoilua on hyvä sovittaa mattoa jalkatilaan ja laskea tarkkaan, mitkä osat matosta täytyy leikata pois. Jos on epävarma sopivuudesta, on hyvä leikata ensin liian vähän kuin liian paljon. Matossa on valmiina useita eri uria, joita seuraamalla muotoilu sujuu helposti.
Laske tarkkaan, mitkä osat automatosta täytyy leikata pois.
Harry Kuurio
2. Muotoiluun sopii hyvin mattopuukko tai jopa tavalliset sakset. Mattopuukolla jäljestä tulee tasaisempi, mutta terävän puukon kanssa pitää olla varovainen. Kuvan kapeat, irtileikatut kaistaleet ovat hukkapaloja.
3. Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä, jotka kierretään käsin kiinni lattiaverhoiluun.
Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä.
Harry Kuurio
4. Kuljettajan jalkatila ennen maton asennusta ja toinen mattokiinnike paikoilleen kierrettynä.
5. Kiinnikkeiden paikat on hyvä mitata huolellisesti. Kumimatossa on valmiina paikat kiinnikkeiden rei’ille – reiän puhkaisu onnistuu kätevästi kiinnikkeen ruuvilla. Maton alapinnassa näkyvät piikit parantavat sen pysymistä paikoillaan.
Mittaa kiinnikkeiden paikat huolellisesti.
Harry Kuurio
6. Valmis matto paikoillaan. Istuvuus on tässä tapauksessa lähes täydellinen, ja myös maton värisävy sointuu hyvin muuhun verhoiluun.
7. Etumatkustajan puoli ilman AVM-mattoa. Lattiaverhoilussa näkyvät maton alapinnan nukkaan painamat jäljet, jotka eivät kuitenkaan ole pysyviä vaan suoristuvat tarvittaessa imurilla.
8. Sama jalkatila matto paikoilleen asennettuna. Tässä tapauksessa matto olisi voinut olla hieman pidempi, mutta esimerkkiauton pohjan muoto on poikkeuksellisen pitkulainen. Tavallisemmissa automalleissa maton pituus riittää hyvin, ja sitä voi jopa joutua hieman lyhentämään.
Automatto paikoilleen asennettuna.
Harry Kuurio
9. Takajalkatilojen matot ovat identtiset. Tässä tapauksessa matto istuu lähes täydellisesti jopa ilman muotoilua.
10. WeatherTechin AVM-matot suojaavat lattiaverhoilua kuralta ja muulta lialta. Materiaali on raskaahkoa, taipuisaa kumia, ja matot pysyvät hyvin paikoillaan.
Käyttökokemuksia
Testimatot ovat olleet harrasteauton lattialla koko kesän ajokauden eli vapusta alkaen. AVM-matoista saadut kokemukset ovat positiiviset, sillä ne istuvat hyvin, näyttävät laadukkailta ja myös sopivat tarkoitukseensa erinomaisesti.
Matot lunastavat lupauksensa paikallaan pysymisestä, ja niiden muotoileminen on kotikonstein helppoa. Materiaali on sellaista, että kengät eivät luista matolla. Beigen värisiin mattoihin on tullut jonkin verran kulutuksen jälkiä, mutta puhdistaminen onnistuu vaivattomasti vedellä ja jollakin miedolla pesuaineliuoksella ilman kovaa hankausta.
Kaikkein tärkein ominaisuus – mattojen istuvuus – jätti tässä autossa vain hyvin vähän toivomisen varaa. AVM-mattosarjaa kannattaa harkita, jos alkuperäisiä mattosarjoja ei enää ole saatavilla – kyseessä on onnistunut tuote.
Tähdet: 4,5
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Tämän vuoden PIkes Peakin mäkikisa ajetaan 25. kesäkuuta, jolloin ohjaismissa tulee olemaan Raphaël Astier.
Alpine
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Volvo V90 Cross Country on jykevän tyylikäs ilmestys.
Toni Lindström
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
Premium-metalliväri on testiyksilössä hätkähdyttävän syväefektinen Fantastic Red.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
Jos kuvittelit nähneesi kaikki maailman pakettiautot, erehdyt! Škoda 1203 -pakettiauton esittelystä on kulunut 55 vuotta!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
Koeajossa Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost Hybrid 155 hv A7: ”Kadunmiehen RS”
Koeajossa Volvo V90 Cross Country: Pitkille taipaleille
Koeajossa Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7P: Iso perheen perusauto
Ensikoeajossa Ford Mustang Mach I: Äänivallia kiusaamassa
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uusi kansainvälinen hifi-messu Wienissä
Goldmundin uusi esivavistin
Valonlähde Mk II
Puhdasta striimiä ilmaiseksi
Puutalokylä Helsingin keskustassa? Ruoholahden villat on 1800-luvun keidas, josta Sami ja Reeta onnistuivat saamaan kodin
WiiM:lta vahvistin
Maailman ensimmäinen balansoitu mm-äänirasia
Vapise kuuloke
Harbethilta subbari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai i30 N 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hatchback: Arjen torjuntaan
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV AWD Business Luxury 5P: Varusteltu pistokeladattava
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio 2.9 V6 Biturbo: Valtteri Bottaksen siviiliauto
Koeajossa Cupra Born e-Boost 170 kW 77 kWh: Kuparilla koristeltu sähköinen katseenvangitsija
Koeajossa Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Business Luxury DCT 18”: Vähällä menee
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Callum Skye: Sähkölinjalla maastossa?
Opel Astra ST -farmariversiot: Rantautuivat Suomeen
Renault 5 E-Tech electric: Renault paljastaa uuden 5 E-Tech electricin saloja
Dacia Duster: Kolmannen sukupolven mallissa on kaikki uutta – perusrakenteesta alkaen
Vuoden Auto Suomessa 2024: Finalistit on valittu!
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
Rami Kittilä: astara Swedenin Country Directoriksi
Opel Vivaro: Sai uuden Vizor- brändi-ilmeen
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
Mitsubishi Colt: Suomeen marraskuussa – myös hybridiversiona
LUETUIMMAT
Volkswagen T-Cross: Uudistuneessa mallissa on tuntuvasti aiempaa laajempi vakiovarustelu
Volkswagen ID.7 Tourer: Ensisilmäys tulevaan malliin
Austin J40 -polkuauto: Joka pojan unelma uustuotantona
Škoda Superb: Enemmän tilaa, mukavuutta ja uusinta tekniikkaa
2024 Porsche Panamera: Enemmän toimintamatkaa, lisää tehoa ja ilmajousitus
BMW: Aloittaa akkukennojen mallikappaleiden tuotannon Saksan Parsdorfissa
Opelin hyötyajoneuvomallisto: Uuden sukupolven Combo, Vivaro ja Movano julkistettiin - lisäksi lähitulevaisuudessa julkistetaan myös Movano-vetypakettiauto
Polestar: Esitteli innovaatioita ensimmäisessä Polestar Day -tapahtumassa
Renault Twingo Legend: Inspiraatio vuoden 1993 Twingosta – luvassa jopa 10 kWh/100 km keskikulutus
Veho aloittaa uudistuneen täyssähköisen smart-malliston maahantuonnin ja myynnin: Ensimmäiset asiakasautot saapuvat Suomeen huhtikuussa 2024 – malli voitti Auto Bildin Kultaisen Ohjauspyörän
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN