Testissä oli mukana itse räätälöitävät All Weather -automatot.

Testissä oli mukana itse räätälöitävät All Weather -automatot.

Harry Kuurio

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Testasimme, toimivatko itse leikattavat automatot. Kuinka All Weather -lattiamatot pitävät lupauksensa ja kestävät käytössä? 

Auto Bild.Testit

Jäl­ki­mark­ki­noil­la on tar­jol­la mo­nen­lai­sia lat­ti­a­mat­to­ja. Noin 10-vuo­ti­aak­si as­ti au­toon saa yleen­sä au­to­val­mis­ta­jan omia, mal­li­koh­tai­sia kumi- tai muo­vi­mat­to­ja, joi­den is­tu­vuus on luon­nol­li­ses­ti eri­no­mai­nen.

Li­säk­si mo­net mat­to­val­mis­ta­jat tuot­ta­vat eri ma­te­ri­aa­leis­ta tar­vi­ke­mat­to­sar­jo­ja, jois­ta voi löy­tää tar­vit­se­man­sa, jos al­ku­pe­räis­tä mat­toa ei enää tar­jol­la – ja mitä van­hem­pi au­to on, sitä to­den­nä­köi­sem­min ti­lan­ne on juu­ri tämä.

Tar­vi­ke­mat­to­jen on­gel­ma on nii­den is­tu­vuus ja väri, jois­sa on usein toi­vo­mi­sen va­raa. Tä­hän on­gel­maan tar­jo­aa rat­kai­sun yh­dys­val­ta­lai­nen We­at­her­Tech, joka val­mis­taa eri­tyis­tä AVM-mat­to­sar­jaa (All Ve­hic­le Mats) nii­hin au­toi­hin, joi­hin muut tuot­teet ei­vät tuo siis­tiä rat­kai­sua

We­at­her­Tech val­mis­taa myös mal­li­koh­tai­sia Floor­Li­ner-mat­to­ja mo­niin eu­roop­pa­lai­siin 2000-lu­vun au­to­mal­lei­hin, mut­ta AVM-mat­to­jen idea on nii­den muo­kat­ta­vuus omien tar­pei­den mu­kaan. AVM-ma­tot on val­mis­tet­tu jous­ta­vas­ta, kor­ke­a­laa­tui­ses­ta ku­mi­se­ok­ses­ta, ja ne lei­ka­taan it­se oman au­ton lat­ti­an mu­kaan.

Vä­ri­vaih­to­eh­to­ja

Mat­to­jen vä­ri­vaih­to­eh­dot ovat mus­ta, har­maa ja bei­ge. Sar­jas­sa on nel­jä mat­toa, eli kak­si eteen ja kak­si taak­se. Mat­to­sar­jan voi ti­la­ta ne­tis­tä osoit­tees­ta www.we­at­her­tec­heu­ro­pe.com/fi. Koko sar­jan ve­rol­li­nen hin­ta ko­tiin toi­mi­tet­tu­na on 83,80 eu­roa, ja se tu­lee yh­ti­ön Ita­li­an-va­ras­tol­ta noin vii­kos­sa.

AVM-mat­to­sar­ja mak­saa kaik­kein ta­val­li­sim­piin ku­mi­mat­toi­hin ver­rat­tu­na jon­kin ver­ran enem­män, mut­ta tuot­teen laa­tu ja rah­ti­ku­lut huo­mi­oi­den sar­ja ei ole kui­ten­kaan eri­tyi­sen kal­lis.

Mat­to­jen muo­toi­lu ja asen­nus

1. En­nen muo­toi­lua on hyvä so­vit­taa mat­toa jal­ka­ti­laan ja las­kea tark­kaan, mit­kä osat ma­tos­ta täy­tyy lei­ka­ta pois. Jos on epä­var­ma so­pi­vuu­des­ta, on hyvä lei­ka­ta en­sin lii­an vä­hän kuin lii­an pal­jon. Ma­tos­sa on val­mii­na usei­ta eri uria, joi­ta seu­raa­mal­la muo­toi­lu su­juu hel­pos­ti.

Laske tarkkaan, mitkä osat automatosta täytyy leikata pois.

Laske tarkkaan, mitkä osat automatosta täytyy leikata pois.

Harry Kuurio

2. Muo­toi­luun so­pii hy­vin mat­to­puuk­ko tai jopa ta­val­li­set sak­set. Mat­to­puu­kol­la jäl­jes­tä tu­lee ta­sai­sem­pi, mut­ta te­rä­vän puu­kon kans­sa pi­tää ol­la va­ro­vai­nen. Ku­van ka­pe­at, ir­ti­lei­ka­tut kais­ta­leet ovat huk­ka­pa­lo­ja.

3. Kul­jet­ta­jan mat­toa var­ten tu­lee kak­si kiin­ni­ket­tä, jot­ka kier­re­tään kä­sin kiin­ni lat­ti­a­ver­hoi­luun.

Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä.

Kuljettajan mattoa varten tulee kaksi kiinnikettä.

Harry Kuurio

4. Kul­jet­ta­jan jal­ka­ti­la en­nen ma­ton asen­nus­ta ja toi­nen mat­to­kiin­ni­ke pai­koil­leen kier­ret­ty­nä.

5. Kiin­nik­kei­den pai­kat on hyvä mi­ta­ta huo­lel­li­ses­ti. Ku­mi­ma­tos­sa on val­mii­na pai­kat kiin­nik­kei­den rei’il­le – rei­än puh­kai­su on­nis­tuu kä­te­väs­ti kiin­nik­keen ruu­vil­la. Ma­ton ala­pin­nas­sa nä­ky­vät pii­kit pa­ran­ta­vat sen py­sy­mis­tä pai­koil­laan.

Mittaa kiinnikkeiden paikat huolellisesti.

Mittaa kiinnikkeiden paikat huolellisesti.

Harry Kuurio

6. Val­mis mat­to pai­koil­laan. Is­tu­vuus on täs­sä ta­pauk­ses­sa lä­hes täy­del­li­nen, ja myös ma­ton vä­ri­sä­vy soin­tuu hy­vin muu­hun ver­hoi­luun.

7. Etu­mat­kus­ta­jan puo­li il­man AVM-mat­toa. Lat­ti­a­ver­hoi­lus­sa nä­ky­vät ma­ton ala­pin­nan nuk­kaan pai­na­mat jäl­jet, jot­ka ei­vät kui­ten­kaan ole py­sy­viä vaan suo­ris­tu­vat tar­vit­ta­es­sa imu­ril­la.

8. Sama jal­ka­ti­la mat­to pai­koil­leen asen­net­tu­na. Täs­sä ta­pauk­ses­sa mat­to oli­si voi­nut ol­la hie­man pi­dem­pi, mut­ta esi­merk­ki­au­ton poh­jan muo­to on poik­keuk­sel­li­sen pit­ku­lai­nen. Ta­val­li­sem­mis­sa au­to­mal­leis­sa ma­ton pi­tuus riit­tää hy­vin, ja sitä voi jopa jou­tua hie­man ly­hen­tä­mään.

Automatto paikoilleen asennettuna.

Automatto paikoilleen asennettuna.

Harry Kuurio

9. Ta­ka­jal­ka­ti­lo­jen ma­tot ovat ident­ti­set. Täs­sä ta­pauk­ses­sa mat­to is­tuu lä­hes täy­del­li­ses­ti jopa il­man muo­toi­lua.

10. We­at­her­Tec­hin AVM-ma­tot suo­jaa­vat lat­ti­a­ver­hoi­lua ku­ral­ta ja muul­ta li­al­ta. Ma­te­ri­aa­li on ras­kaah­koa, tai­pui­saa ku­mia, ja ma­tot py­sy­vät hy­vin pai­koil­laan.

Käyt­tö­ko­ke­muk­sia

Tes­ti­ma­tot ovat ol­leet har­ras­te­au­ton lat­ti­al­la koko ke­sän ajo­kau­den eli va­pus­ta al­ka­en. AVM-ma­tois­ta saa­dut ko­ke­muk­set ovat po­si­tii­vi­set, sil­lä ne is­tu­vat hy­vin, näyt­tä­vät laa­duk­kail­ta ja myös so­pi­vat tar­koi­tuk­seen­sa eri­no­mai­ses­ti.

Ma­tot lu­nas­ta­vat lu­pauk­sen­sa pai­kal­laan py­sy­mi­ses­tä, ja nii­den muo­toi­le­mi­nen on ko­ti­kons­tein help­poa. Ma­te­ri­aa­li on sel­lais­ta, et­tä ken­gät ei­vät luis­ta ma­tol­la. Bei­gen vä­ri­siin mat­toi­hin on tul­lut jon­kin ver­ran ku­lu­tuk­sen jäl­kiä, mut­ta puh­dis­ta­mi­nen on­nis­tuu vai­vat­to­mas­ti ve­del­lä ja jol­la­kin mie­dol­la pe­su­ai­ne­liu­ok­sel­la il­man ko­vaa han­kaus­ta.

Kaik­kein tär­kein omi­nai­suus – mat­to­jen is­tu­vuus – jät­ti täs­sä au­tos­sa vain hy­vin vä­hän toi­vo­mi­sen va­raa. AVM-mat­to­sar­jaa kan­nat­taa har­ki­ta, jos al­ku­pe­räi­siä mat­to­sar­jo­ja ei enää ole saa­ta­vil­la – ky­sees­sä on on­nis­tu­nut tuo­te.

Täh­det: 4,5

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN