Muun puhdistuksen yhteydessä ruostepisteet kannattaa poistaa.
Oskari Pentti
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Nyt annetaan kyytiä ruosteelle! Millä auton maalipinnan päälle tarttuneista metallipisteitä pääsee helposti eroon? Kokeilimme kevätsiivoukseen tarkoitettua kemikaalia.
Maalipintaan tarttuneet metallihiukkaset ruostuvat valitettavan helposti. Ikävän näköisistä ruostepilkuista on muutakin kuin kosmeettista haittaa. Muovipinnoissa nämä ruostepisteet ovat harmittomampia mutta ikävän näköisiä.
Kun metallipala osuu peltipintaan, se saattaa iskeä maalipintaan kolon ja heikentää näin maalipinnan pellille antamaa suojausta. Ollessaan pitkään puhdistamattomana nämä pienet hiukkaset alkavat ruostu ja saattavat muodostaa otollisen maaperän suuremmallekin ruostevauriolle.
Se, mistä nämä ruostepilkut ovat saaneet alkunsa, synnyttää ”Esson baarissa” kiivaan keskustelun. Joku syyttää nastoja. Toinen sanoo, että kovametallipala ei ruostu, ja että syyllinen on jarru-, teollisuus- ja rautatiepöly. On kuitenkin se ja sama, mistä nuo pisteet saavat alkunsa – joka tapauksessa niitä löytyy talven jälkeen ikävän paljon. Jollakin pinnalla niitä on enemmän, toisella vähemmän.
Esimerkiksi vuosittaisen kevätpuhdistuksen yhteydessä ruostepisteet kannattaa poistaa. Muiden auton maalipintaan kohdistuvien hoitotoimien tapaan auto pitää naarmujen välttämiseksi pestä ja huuhdella kunnolla. Hiukkaset naarmuttavat herkästi maalipintaa, kun niitä pyöritetään vahanlevityssienellä tai pesusienellä maalipintaa vasten.
Muovisessa helmalevikkeessä olevat lukemattomat ruostetäplät näkyvät maalipinnan lähikuvassa.
Oskari Pentti
Violettia kukintaa
Kokeilimme, miten pätevää metallipisteiden poistamiseen tarkoitettu kemikaali on. Vai onko se yksinkertaisesti vain jotakin liuotinta, joka on pakattu eri pakettiin? Pesun jälkeen auto kuivattiin ja aine pääsi tositoimiin. Alkuun näytti siltä, että kemikaali ei tee muuta kuin vain vaahtoaa vienosti maalipinnalla. Yksittäisissä ruostetäplissä ei alkuun näkynyt oikein mitään muutosta, joten jatkoimme kyljen käsittelyä.
Kun oltiin kyljen puolivälissä, niin ensiksi käsitellylle maalipinnalle alkoi ilmestyä violetteja pisteitä! Pisteitä oli huomattavasti enemmän, kuin mitä oli odotettu. Hetken odottelun jälkeen kylki oli täynnä valumajälkiä, jotka ulottuivat sivuikkunoiden alalaidoista helmapeltiin saakka.
Ohjeen mukaan aineen annetaan vaikuttaa 3–5 minuuttia, ja sen jälkeen pinta sumutetaan uudelleen ja pyyhitään pehmeällä sienellä. Lopuksi käsitelty kohde huuhdellaan runsaalla vedellä.
Kokeilimme ensin pisteiden poistamista pelkällä painepesulla. Uusintakäsittely paljasti, että kaikki pisteet eivät olleet lähteneet. Toistimme jo puhdistetulle pinnalle käsittelyn ja teimme toiselle kyljelle ohjeenmukaisen proseduurin.
Pelkkä painepesurilla huuhteleminen ei poista kaikkia täpliä. Viimeistelty lopputulos edellyttää pesusienen käyttämistä, mutta hankaamista pitää tehdä vähemmän kuin esimerkiksi kliinerivahoilla puhdistettaessa.
Oskari Pentti
Oikeanlainen sieni tärkeä
Liian pehmeä sieni ei anna hyvää lopputulosta. Vahasieni on liian pehmeä, jotta kaikki täplät irtoaisivat maalipinnasta. Kemikaalipurkin takana on Sonaxin tuotenumero pesusienelle, joka sopii hommaan. Lopputulos on hyvä myös normaalilla pehmeällä pesusienellä.
Viimeisten metallijäämien poistaminen edellyttää jo kertaalleen käsiteltyjen pintojen uusintakäsittelyä. Valkoisesta väristä huolimatta pisteitä ei ensimmäisen käsittelykierroksen jälkeen juurikaan huomannut maalipinnalla. Aineen sumuttamisen jälkeen kylkiin ilmestyi kuitenkin vielä pieniä violetteja pisteitä – tosin selvästi vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla.
Kemisteille kiitokset
Yhdellä puolen litran purkilla käsittelee suuren farmarikorisen perheauton molemmat kyljet kertaalleen. Ainetta ei saa käyttää kuumassa auringonpaisteessa tai maalipinnan ollessa kuuma, eikä sitä saa päästää kuivumaan maalipinnalle.
Olen yrittänyt poistaa näitä kiusallisia täpliä eri liuottimilla sekä kliinerivahoilla. Molemmilla aineilla homma vaatii kuitenkin enemmän hankaamista ja on työläämpää. Usein suuremmat yksittäiset täplät on raaputettava kynnellä irti.
Myös muilla valmistajilla on vastaavaan tarkoitukseen kemikaaleja. Täytyy myöntää, että kemistit ovat lukeneet läksynsä. Ruostuvien metallipisteiden poistaminen oikealla kemikaalilla on huomattavasti vaivattomampaa ja tehokkaampaa kuin kokeilemillani poppakonsteilla.
Erilaisten kemikaalien käyttämisen jälkeen maalipinnan suojaksi kannattaa pyyhkäistä suojaava vahakerros.
Testissä käytettiin Sonaxin Metallipisteiden poistoainetta.
Oskari Pentti
Sonax Metallipisteiden poistoaine
Ostopaikka: Fixus Herttoniemi, Helsinki
Hinta: 14,25 euroa
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Luxmanin uusi cd-soitin
AVIDin uusi juhlakalu
Putkivahvistimia kilpailukykyiseen hintaan
Lucia & Lunna
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Pro-Jectilta edullisempi kuulokevahvistin
Uusi hybridivahvistin BonaWattilta
Torvikaiuttimia Japanista
Musical Fidelityn uusi retro-vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
BMW aikoo haastaa uutuudellaan Mercedeksen G-sarjan
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Näitä autoja nuoret ostavat
Kiinalaisvalmistaja esitteli superhalvan täyssähköisen ”smurffiauton” - katso kuvat
Veho aloittanut tyytyväisenä kiinalaisen BYD:n myynnin
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Sähköautojen myynnin kasvu maailmalla hidastui heinäkuussa
Syksyn hämärä saapuu – tarkista autosi valot ja lasit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Autoalan vakiosopimusehdot uudistuvat – tavoitteena selkeyttää kuluttajasopimuksia ja vähentää erimielisyyksiä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Uudistunut Fiat 600e on nyt markkinoiden edullisin yli 400 km toimintamatkan sähköauto
Kattavat kestävyystestit todiste Kia EV4:n akun suorituskyvystä
Polestar laajentaa Suomessa
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE -konseptiauto siirtyy sarjatuotantoon
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL