Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Polttimoiden vaihtotestiin valikoitui 21 autoa.

Polttimoiden vaihtotestiin valikoitui 21 autoa.

Oskari Pentti

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Väitetään, että nykyautoihin on mahdoton vaihtaa polttimoita. Päätimme kokeilla, miten se onnistuu pariinkymmeneen muutaman vuoden ikäiseen autoon.

Auto Bild.Testit
18.9.2019

Polt­ti­mon­vaih­don läh­tö­a­ja­tuk­sek­si otim­me sen, et­tä polt­ti­mo huo­mat­tiin sam­mu­neek­si mat­kan ai­ka­na, ja sen vaih­ta­mi­seen ryh­dyt­tiin uu­den polt­ti­mon os­ta­mi­sen jäl­keen huol­to­a­se­man pi­hal­la.

Tes­tiin va­li­koi­tui muu­ta­mia vuo­sia van­ho­ja au­to­mal­le­ja, sil­lä hy­vin suu­res­sa osas­sa uu­sis­ta au­tois­ta lä­hi­va­lot on to­teu­tet­tu joko led- tai kse­non­tek­nii­kal­la. Le­de­jä ei yleen­sä vaih­del­la vaan uu­si­taan koko ajo­va­lo­yk­sik­kö. Toki myös kor­jat­ta­vis­sa ole­via led-va­lo­ja löy­tyy, mut­ta pää­o­sin au­to­jen led-ajo­va­lot ovat ”ker­ta­käyt­töi­siä”.

Kse­non­polt­ti­moi­den vaih­ta­mi­nen on­nis­tuu, mut­ta nii­tä ei myy­dä huol­to­a­se­mil­la. Li­säk­si kse­non­polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen vaa­tii suu­rem­paa huo­lel­li­suut­ta kuin ha­lo­gee­ni­polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen. Kse­non­polt­ti­moa ei saa kos­kaan ”räp­lä­tä”, jos sil­le tu­lee jän­ni­te, sil­lä se on hen­gen­vaa­ral­li­sen kor­kea.

Vie­lä 70-lu­vul­la polt­ti­mon vaih­to edel­lyt­ti yleen­sä um­pi­on ir­rot­ta­mis­ta. Työ­ka­luk­si riit­ti talt­ta- tai ris­ti­pää­ruu­vi­meis­se­li, jol­la ir­ro­tet­tiin en­sin um­pi­on ke­hys ja sit­ten it­se um­pio. Hie­man myö­hem­min vaih­ta­mi­nen on­nis­tui ko­ne­huo­neen puo­lel­ta um­pi­o­ta ir­rot­ta­mat­ta.

Sit­tem­min ko­ne­huo­nei­siin on ker­ty­nyt yhä enem­män ta­va­raa, ja muo­toi­lu on syö­nyt niis­tä ”yli­mää­räis­tä” ti­laa. Polt­ti­mon­vaih­to oli vie­lä vii­me vuo­si­sa­dal­la help­po hom­ma, joka on­nis­tui vai­vat­ta huol­to­a­se­man pi­hal­la. Tai sit­ten on käy­nyt niin, et­tä ai­ka on kul­lan­nut muis­tot: hom­ma vain tun­tui hel­pom­mal­ta ja no­pe­am­mal­ta kuin ny­ky­ään.

Pus­ku­ri ir­ro­ta ja kiin­ni­tä!

Mut­ta pa­la­taan ny­ky­päi­vään. Polt­ti­mon­vaih­to­tes­tiin va­li­koi­tui 21 au­toa, jot­ka oli­vat vuo­si­mal­lia 2007–16. Pää­o­sa tes­ti­au­tois­ta oli kui­ten­kin 3–4-vuo­ti­ai­ta.

Polt­ti­mon­vaih­don pi­täi­si pe­ri­aat­tees­sa ol­la lä­pi­huu­to­jut­tu, sil­lä vii­me vuo­si­kym­me­nel­lä voi­maan as­tu­nut va­lai­si­mien ja merk­ki­va­lo­lait­tei­den asen­nus­di­rek­tii­vi 2007/357EY edel­lyt­tää, et­tä ajo­neu­von va­lai­si­mien polt­ti­moi­den on ol­ta­va vaih­det­ta­vis­sa il­man eri­kois­työ­ka­lu­ja, el­lei­vät ne kuu­lu ajo­neu­von va­rus­tuk­seen. Vaa­ti­mus­ta ei kui­ten­kaan so­vel­le­ta kaa­su­pur­kaus- eli kse­non­va­lai­si­miin.

Hy­vää tar­koit­ta­vas­ta di­rek­tii­vis­tä huo­li­mat­ta polt­ti­mon­vaih­to saat­taa ol­la tien­pääl­lä te­ke­mä­tön paik­ka. Val­ta­o­sas­sa tes­ti­au­tois­ta vaih­to on­nis­tui vie­lä koh­ta­lai­sel­la vai­val­la, mut­ta mu­ka­na oli myös au­to­ja, joi­hin en viit­si­si tai on­nis­tui­si vaih­ta­maan polt­ti­moa huol­to­a­se­man pi­hal­la. Va­lot ovat lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den kan­nal­ta tär­ke­ät, jo­ten tuo di­rek­tii­vi on pe­ri­aat­tees­sa hyvä asia, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti se ei vält­tä­mä hel­po­ta polt­ti­mon­vaih­toa.

Vaih­to voi kyl­lä on­nis­tua au­tos­sa mu­ka­na ole­vil­la työ­ka­luil­la, mut­ta di­rek­tii­vi ei mää­ri­tä sitä, kuin­ka pal­jon au­toa voi­daan olet­taa pu­ret­ta­vak­si en­nen vaih­to­työ­tä. Sii­nä vai­hees­sa, kun oh­jeis­sa oh­jeis­te­taan ir­rot­ta­maan etu­pus­ku­ri, hom­ma jää yleen­sä ”tal­li­työk­si”, sil­lä har­vas­sa ovat ne au­toi­li­jat, jot­ka ryh­ty­vät yh­den polt­ti­mon ta­kia pur­ka­maan au­ton keu­laa huol­to­a­se­man pi­hal­la.

Muo­toi­lun ja  ae­ro­dy­na­mii­kan eh­doil­la

Ford Mon­de­on kol­mas su­ku­pol­vi ihas­tut­ti ai­ka­naan polt­ti­mon­vaih­don help­pou­del­la. Saat­taa kuu­los­taa työ­lääl­tä, jos koko um­pi­on jou­tuu ir­rot­ta­maan en­nen polt­ti­mon­vaih­toa, mut­ta to­del­li­suus on toi­nen. Kun um­pi­o­ta kiin­ni pi­tä­vät kak­si me­tal­li­lius­kaa nos­taa ylös ja ir­rot­taa mas­kin, um­pi­on saa hel­pos­ti sy­liin, ja sen jäl­keen polt­ti­mo on help­po vaih­taa.

Mon­de­on mas­ki on kiin­ni kah­del­la hel­pos­ti ir­ro­tet­ta­val­la muo­vi­nas­tal­la. Vol­vol­la on – tai oli – käy­tös­sä sa­man­lai­nen um­pi­on kiin­ni­tys­ta­pa, mut­ta Vol­vos­sa um­pi­on ir­rot­ta­mi­nen ei edel­ly­tä edes etu­mas­kin ir­rot­ta­mis­ta.

Testi osoitti, että valitettavan monessa autossa polttimonvaihtoon ei kannata ryhtyä, jos ei ole hyvää näppituntumaa autojen kanssa touhuamisesta.

Testi osoitti, että valitettavan monessa autossa polttimonvaihtoon ei kannata ryhtyä, jos ei ole hyvää näppituntumaa autojen kanssa touhuamisesta.

Oskari Pentti

Mon­deo va­li­koi­tui tes­ti­au­tok­si muo­toi­lun­sa ta­kia. Ko­kei­lin polt­ti­mon­vaih­toa nel­jän­nen ja vii­den­nen su­ku­pol­ven Mon­de­oi­hin sen jäl­keen, kun kol­man­nen su­ku­pol­ven mal­lin help­pous oli vie­lä mie­les­sä. Nel­jän­nen su­ku­pol­ven Mo­de­os­sa um­pi­ot ovat kiin­ni kah­del­la ruu­vil­la, joi­den ir­rot­ta­mi­nen ei ole eri­tyi­sen han­ka­laa.

Um­pi­on ot­ta­mi­nen pois pai­kal­taan on kui­ten­kin työ­lääm­pää kuin edel­tä­väs­sä mal­lis­sa, sil­lä hom­ma edel­lyt­tää tun­tu­vas­ti enem­män so­vit­te­lua lo­ka­suo­jan ja etu­mas­kin vä­lis­sä. Tä­män jäl­keen polt­ti­mon­vaih­to hoi­tuu kyl­lä hel­pos­ti, mut­ta kai­ken kaik­ki­aan ke­hi­tys on kul­ke­nut huo­nom­paan suun­taan.

Vii­den­nen su­ku­pol­ven Mon­de­on koh­dal­la oh­je­kir­ja neu­voo ir­rot­ta­maan um­pi­on, mut­ta sitä en­nen on ir­ro­tet­ta­va sekä etu­mas­kin pääl­lä ole­va muo­vi et­tä etu­pus­ku­ri. Täs­sä vai­hees­sa hom­ma me­nee sen ver­ran työ­lääk­si, et­tä it­se en läh­ti­si polt­ti­mon­vaih­toon huol­to­a­se­man pi­hal­la. Ke­hi­tys ei siis ai­na vie käyt­tä­jäl­le hel­pom­paan suun­taan.

Al­kus­hok­ki

Vaih­to­työ kan­nat­taa ai­na aloit­taa tu­tus­tu­mal­la oh­je­kir­jaan. Joi­den­kin merk­kien koh­dal­la oh­je­kir­jan se­laa­mi­nen to­sin tap­paa polt­ti­mon­vaih­toin­non heti al­kuun­sa. Näin käy var­sin­kin sil­loin, kun oh­jeis­sa mai­ni­taan, et­tä um­pio on ir­ro­tet­ta­va tai polt­ti­mo vaih­det­ta­va si­sä­lo­ka­suo­jan kaut­ta.

Tä­män ei kui­ten­kaan kan­na­ta an­taa säi­kyt­tää, sil­lä um­pi­on ir­rot­ta­mi­nen ei vält­tä­mät­tä edel­ly­tä kuin muu­ta­man ruu­vin ir­rot­ta­mis­ta. Tes­tiin sat­tui yk­si au­to, jos­sa polt­ti­mon­vaih­to piti teh­tä­vä si­sä­lo­ka­suo­jan kaut­ta – mut­ta hom­ma hoi­tui jopa yl­lät­tä­vän hel­pos­ti.

Jos­kus polt­ti­mon­vaih­toin­to voi la­tis­tua ko­ne­pel­lin avaa­mi­sen jäl­keen, vaik­ka oh­je­kir­jas­sa on­kin hy­vät oh­jeet. Um­pi­on ta­ka­na voi ol­la työ­tä han­ka­loit­ta­mas­sa la­sin­pe­su­nes­te­säi­li­ön täyt­tö­put­ki tai jo­kin re­le­ra­sia. Usein ne läh­te­vät kui­ten­kin ir­ti il­man työ­ka­lu­ja ja ti­laa saa rai­vat­tua li­sää.

Ti­lan­puu­te on suu­rin on­gel­ma myös va­li­tet­ta­van mo­nes­sa sel­lai­ses­sa au­tos­sa, jos­sa polt­ti­mon­vaih­to on pe­ri­aat­tees­sa help­po. Hom­ma hoi­tui­si hel­pos­ti um­pi­on ta­ka­kan­nen ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen, mut­ta polt­ti­mon­vaih­toon va­rat­tu tila on usein har­mit­ta­van ah­das.

Rys­ty­set ru­vel­la polt­ti­mon kim­pus­sa

Vaih­det­ta­vak­si polt­ti­mok­si va­li­koi­tui lä­hi­va­lo­polt­ti­mo, sil­lä lä­hi­va­lo­ja käy­te­tään huo­mat­ta­vas­ti enem­män kuin kau­ko­va­lo­ja, jo­ten ”ly­hyi­den” polt­ti­mo pa­laa yleen­sä use­am­min kuin kau­ko­va­lo­polt­ti­mo. Se, kum­man puo­len polt­ti­mo vaih­det­tiin, mää­räy­tyi sen mu­kaan, kum­pi puo­li oli han­ka­lam­pi joko ti­lan­puut­teen tai edes­tä ir­ro­tet­ta­vien mui­den osien ta­kia.

Tämä pis­to­koe osoit­taa, et­tä va­li­tet­ta­van mo­nes­sa au­tos­sa polt­ti­mon­vaih­toon ei kan­na­ta ryh­tyä, jos ei ole hy­vää näp­pi­tun­tu­maa au­to­jen kans­sa tou­hu­a­mi­ses­ta. Var­sin mo­nes­sa nyt ko­keil­lus­sa au­tos­sa polt­ti­mon­vaih­to edel­lyt­tää var­sin vank­ka ru­tii­nia ”tal­li­hom­mis­ta”.
Polt­ti­mon­vaih­to­koe teh­tiin läm­pi­mäs­sä hal­lis­sa, jo­ten olo­suh­teet oli­vat huo­mat­ta­vas­ti in­hi­mil­li­sem­mät ver­rat­ta­es­sa sii­hen, et­tä polt­ti­mon­vaih­to teh­dään huol­to­a­se­man pi­hal­la vesi- tai rän­tä­sa­tees­sa.

Mit­ta­sim­me vaih­to­työ­hön ku­lu­neen ajan. Kel­lo käyn­nis­tet­tiin, kun käyt­tö­oh­je­kir­jan oh­jei­siin oli en­sin tu­tus­tut­tu ja ko­ne­pel­ti avat­tu. Työ­ka­luk­si hy­väk­syt­tiin mo­ni­toi­mi­työ­ka­lu, jos­ta käy­tet­tiin talt­ta- ja ris­ti­pää­meis­se­liä. Kel­lot­ta­mam­me ajat ovat useim­mil­le vaih­ta­jil­le ala­kant­tiin, ja pi­hal­la vaih­det­ta­es­sa vaih­toon voi joil­la­kin mer­keil­lä ku­lua hel­pos­ti kak­sin­ker­tai­nen­kin ai­ka – toki oman au­ton­sa hy­vin tun­te­va saat­taa sel­vi­tä vaih­to­työs­tä myös tes­ti­ai­kaa no­pe­am­min.

Eri­lai­set kiin­nik­keet

Ai­koi­naan polt­ti­mo oli lä­hes poik­keuk­set­ta lu­kit­tu pai­kal­leen jou­sel­la, jon­ka tai­vut­ta­mien edel­lyt­ti jois­sa­kin au­tois­sa mel­koi­ses­ti sor­mi­voi­mia. Li­säk­si ai­na ei ole täyt­tä var­muut­ta sii­tä, mi­hin suun­taan jous­ta pi­tää tai­vut­taa, kun polt­ti­mon ha­lu­aa ir­rot­taa.

Ka­me­ral­la va­rus­tet­tu mat­ka­pu­he­lin aut­taa täs­sä hom­mas­sa: um­pi­on ta­ka­kan­nen ir­ro­tuk­sen jäl­keen polt­ti­mon kan­nas­ta ote­tus­ta ku­vas­ta saat­taa näh­dä, mi­ten jou­si ”toi­mii”. En­nen jou­sen ir­rot­ta­mis­ta säh­kö­lii­tin kan­nat­taa yleen­sä ir­rot­taa polt­ti­mos­ta. Jos lii­tin on tart­tu­nut ko­vaa kiin­ni, sitä kan­nat­taa nit­kut­taa hie­man edes­ta­kai­sin ja tu­kea polt­ti­moa toi­sel­la kä­del­lä pai­kal­laan. Pelk­kä voi­man li­sää­mi­nen liit­ti­men ir­rot­ta­mi­seen saat­taa joh­taa sii­hen, et­tä polt­ti­mon 
kiin­ni­ke­jou­si tai­puu ja ir­to­aa pai­kal­taan. Tä­män jäl­keen polt­ti­mon vaih­to ei ole­kaan enää ko­vin yk­sin­ker­tais­ta.

Osal­la au­to­mer­kis­sä on käy­tös­sä klip­sit, jot­ka pi­tä­vät polt­ti­mon pai­kal­laan. Nämä klip­sit an­ta­vat pe­rik­si jo sii­nä vai­hees­sa, kun lii­tin­tä ir­rot­taa, jo­ten polt­ti­mo ir­to­aa hel­pos­ti liit­ti­men mu­ka­na. Ko­kei­den ai­ka­na kävi sel­väk­si, et­tä uu­den polt­ti­mon saa­mi­nen kun­nol­la pai­kal­leen oi­ke­aan asen­toon oli näis­sä au­tois­sa ai­kaa vie­nyt­tä puu­haa. Pe­ri­aat­tees­sa hom­ma oli­si näis­sä au­tois­sa var­sin yk­sin­ker­tais­ta, jos ti­laa oli­si riit­tä­väs­ti ja um­pi­on ta­kaa nä­ki­si si­sään, mitä on te­ke­mäs­sä.

Hel­poi­ten saa pai­kal­leen sel­lai­sen polt­ti­mon, joka lu­kit­tuu pai­kal­leen nel­jä­so­sa­kier­rok­sen kään­tä­mi­sel­lä. Vaih­to­eh­to täl­le pi­ka­kiin­ni­tyk­sel­le on se, et­tä polt­ti­mo on kiin­ni­tet­ty kan­taan, joka kiin­ni­te­tään um­pi­oon sa­man­lai­sel­la vart­ti­kier­rok­sen kään­tä­mi­sel­lä.

Vaik­ka kiin­nik­keil­lä on sama pe­rus­pe­ri­aa­te, nii­den käy­tet­tä­vyy­des­sä on ero­ja sen mu­kaan, mi­ten nii­den muo­toi­lu on to­teu­tet­tu. Jois­sa­kin tes­tin au­tois­ta tar­vit­tiin mel­koi­ses­ti sor­mi­voi­maa, et­tä polt­ti­mon sai pyö­räy­tet­tyä ir­ti. Jot­kut ovat on­nis­tu­neet kiin­nik­keen muo­toi­lus­sa pa­rem­min, ja sil­loin kier­to­liik­kee­seen saa pa­rem­min voi­maa.

1. Cit­roën C4 vm. 2013

Ti­laa on koh­ta­lai­ses­ti. Polt­ti­mo on sy­väl­lä um­pi­on si­säl­lä, ja ta­ka­kan­nen rei­kä on pie­neh­kö. Polt­ti­mon aset­ta­mi­nen pai­kal­leen edel­lyt­tää polt­ti­mon pi­tä­mis­tä etu- ja kes­ki­sor­men vä­lis­sä. Pe­rin­tei­sen jou­si­kiin­nik­keen asen­ta­mi­nen pai­kal­leen ei edel­ly­tä suur­ta voi­maa.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 3 min 20 s

Täh­det: 3

2. Ford Fies­ta vm. 2013

Um­pio on ir­ro­tet­ta­va polt­ti­moa vaih­det­ta­es­sa. Um­pio on kiin­ni kah­del­la ruu­vil­la, ja um­pi­on ny­käi­se­mi­nen ir­ti kiin­nik­kees­tä vaa­tii hie­man rons­kim­paa otet­ta. Säh­kö­liit­ti­men ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen on help­poa, vaik­ka ai­kaa me­nee hie­man rei­lum­min.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 5 min 20 s

Täh­det: 3

3. Ford Fo­cus vm. 2013

Kah­del­la ruu­vil­la kiin­ni­tet­ty um­pio on ir­ro­tet­ta­va. Um­pio läh­tee hel­pos­ti pai­kal­taan eteen­päin ve­tä­mäl­lä, ja säh­kö­liit­ti­men ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen on help­poa. Hom­ma on hel­pom­pi kuin sa­man ikäi­ses­sä Fies­tas­sa.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 2 min 30 s

Täh­det: 4

4. Ford Mon­deo vm. 2012

Ford Mondeon vuosimalli 2012 oli mukana polttimon vaihtotestissä.

Ford Mondeon vuosimalli 2012 oli mukana polttimon vaihtotestissä.

Oskari Pentti

Um­pio on ir­ro­tet­ta­va, kiin­ni kah­del­la ruu­vil­la. En­nen tätä mas­kin ja pus­ku­rin kiin­ni­ke pois­te­taan. Um­pi­o­ta kään­nel­lään, ja sekä mas­kia et­tä pus­ku­ria on tai­vu­te­taan, jot­ta um­pi­on saa pai­kal­taan. Etum­mai­nen kiin­ni­tys­ruu­vi on ah­taas­sa ra­os­sa, ja sen lait­ta­mi­nen vaa­tii tark­kuut­ta.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 11 min 35 s

Täh­det: 1 

5. Ford Mon­deo vm. 2016

Oh­jeen mu­kaan um­pio on ir­ro­tet­ta­va, mut­ta sitä en­nen on pu­ret­ta­va pois pus­ku­ri ja mui­ta muo­vi­o­sia. Mon­de­on koh­dal­la on edel­lis­mal­lei­hin ver­rat­tu­na men­ty han­ka­lam­paan suun­taan. Polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen huol­to­a­se­man pi­hal­la ei ole hou­kut­te­le­va aja­tus.

Vaih­to­puo­li: −

Vaih­to­ai­ka: −

Täh­det: −

6. Kia cee’d vm. 2007

Oi­ke­al­la puo­lel­la um­pi­on ta­ka­na ole­va re­le­ra­sia ra­joit­taa ti­laa. Se läh­tee kuin­kin var­sin hel­pos­ti pai­kal­taan, jon­ka jäl­keen polt­ti­mon vaih­ta­mi­seen on koh­ta­lai­sen hy­vin ti­laa. Jou­si­kiin­nik­keen ir­rot­ta­mi­nen ei vaa­di suur­ta voi­maa, ja um­pi­on ta­ka­na on riit­tä­vän ko­koi­nen rei­kä.

Vaih­to­puo­li: oi­kea

Vaih­to­ai­ka: 3 min 30 s

Täh­det: 3

7. Mer­ce­des-Benz B vm. 2013

Polt­ti­mo vaih­de­taan si­sä­lo­ka­suo­jan kaut­ta. Um­pi­on ta­ka­kan­si on hel­pom­pi ir­rot­taa ko­ne­huo­neen puo­lel­ta. Kyy­kis­ty­mis­tä edel­lyt­tä­vä hom­ma on hel­poh­ko. Suu­rin hait­ta on se, et­tä si­sä­lo­ka­suo­jaan ke­rään­ty­nyt lika sot­kee hi­hat ja saat­taa han­ka­loit­taa lo­ka­suo­jas­sa ole­van muo­vi­luu­kun avaa­mis­ta.

Vaih­to­puo­li: oi­kea

Vaih­to­ai­ka: 2 min 40 s

Täh­det: 3

8. Opel Cor­sa vm. 2012

Opel Corsan polttimon vaihto sujui kahden tähden veroisesti.

Opel Corsan polttimon vaihto sujui kahden tähden veroisesti.

Oskari Pentti

Va­sem­mal­la puo­lel­la su­la­ke­ra­si­an kan­si ra­joit­taa työ­ti­laa. Polt­ti­mo on kiin­ni klip­seil­lä, ja läh­tee hel­pos­ti ir­ti säh­kö­liit­ti­men kans­sa. Sen lait­ta­mi­nen ta­kai­sin vaa­tii malt­tia ja oi­ke­aa asen­toa. Um­pi­on ta­ka­kan­nen rei­kä on pie­ni, ja polt­ti­mon pai­na­mi­nen kiin­nik­kei­siin vaa­tii mel­koi­ses­ti voi­maa.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 4 min 10 s

Täh­det: 1,5

9. Peu­ge­ot 308 vm. 2013

Ti­laa on koh­ta­lai­ses­ti, ja jou­si­kiin­nik­keen ir­rot­ta­mi­nen vaa­tii näp­pi­tun­tu­maa. Polt­ti­mo on va­li­tet­ta­van sy­väl­lä ta­ka­kan­nen rei­äs­tä, ja sen asen­ta­mi­nen pai­kal­leen ja jou­si­kiin­nik­keen vään­tä­mi­nen oi­ke­aan asen­toon vaa­tii tark­kuut­ta.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 5 min

Täh­det: 3

10. Peu­ge­ot 508 vm. 2012

Va­sem­man­puo­lei­sen polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen ei on­nis­tu, sil­lä akun kaa­pe­loin­ti on har­mit­ta­vas­ti ve­det­ty um­pi­on ta­kaa, jo­ten ti­laa vaih­toon ei ole. Sää­li si­nän­sä, sil­lä oi­ke­al­la puo­lel­la, jos­sa ti­laa on rei­lum­min, vaih­ta­mi­nen on­nis­tuu hel­pos­ti.

Vaih­to­puo­li: oi­kea, va­sen ei on­nis­tu

Vaih­to­ai­ka: 1 min

Täh­det: 3

11. Škoda Fa­bia vm. 2012

Um­pi­on ta­ka­na on koh­ta­la­sien hy­vin ti­laa. Polt­ti­mo on kiin­ni vart­ti­kier­rok­sen kään­net­tä­väl­lä pi­ka­kiin­nik­keel­lä. Hom­ma on si­nän­sä help­po, mut­ta uut­ta polt­ti­moa asen­net­ta­es­sa on pi­det­tä­vä huo­li, et­tä joh­dot ei­vät jää kiin­nik­keen vä­liin, jol­loin polt­ti­moa ei saa pai­kal­leen.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 2 min 30 s

Täh­det: 3,5 

12. To­yo­ta Au­ris vm. 2014

Oi­ke­al­la la­sin­pe­su­nes­te­säi­li­ön täyt­tö­put­ki on edes­sä. Se on hel­pos­ti ir­ro­tet­ta­vis­sa, jon­ka jäl­keen ti­laa um­pi­on ta­ka­na on riit­tä­väs­ti. Pyö­räy­tet­tä­väl­lä pi­ka­kiin­nik­keel­lä ole­va polt­ti­mo läh­tee hel­pos­ti pai­kal­taan. Um­pi­on ta­ka­na ole­va auk­ko voi­si ol­la hie­man suu­rem­pi.

Vaih­to­puo­li: oi­kea

Vaih­to­ai­ka: 2 min

Täh­det: 4

13. To­yo­ta Aven­sis vm. 2016

Led-valojen vuoksi vaihto ei onnistunut Toyota Avensiksen vuosimammista 2016.

Led-valojen vuoksi vaihto ei onnistunut Toyota Avensiksen vuosimammista 2016.

Oskari Pentti

Se, et­tä em­me saa­neet Aven­sik­ses­sa vaih­det­tua polt­ti­moa, ei joh­tu­nut ti­lan­puut­tees­ta vaan sii­tä, et­tä sii­nä on led-va­lot. Nii­den uu­si­mi­sek­si koko um­pio on vaih­det­ta­va, mut­ta sitä ei yleen­sä teh­dä tien­pääl­lä. Le­dien hyvä puo­li ha­lo­gee­ni­polt­ti­moi­hin ver­rat­tu­na on nii­den pi­dem­pi kes­toi­kä.

Vaih­to­puo­li: −

Vaih­to­ai­ka: −

Täh­det: −

14. To­yo­ta Aven­sis vm. 2013

Va­sem­mal­la puo­lel­la on um­pi­on ta­ka­puo­lel­ta ir­ro­tet­ta­va imuil­ma­put­ken pät­kä. Sen kiin­nik­keen ir­rot­ta­mi­nen vaa­tii talt­ta­pää­meis­se­liä. Tä­män jäl­keen polt­ti­mon vaih­ta­mi­nen on help­po hom­ma, ei­kä pyö­räy­tet­tä­väs­sä pi­ka­kiin­nik­kees­sä ole­van polt­ti­mon vaih­to ole han­ka­laa.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 2 min 20 s

Täh­det: 4

15. To­yo­ta Ya­ris vm. 2016

Muis­ta To­yo­ta-mal­leis­ta poi­ke­ten polt­ti­mo on pe­rin­tei­sel­lä jou­si­kiin­nik­keel­lä. Sen ir­rot­ta­mi­nen on kui­ten­kin help­poa, sil­lä nä­ky­vyys on eri­no­mai­nen. Eni­ten voi­maa vaa­tii säh­kö­liit­ti­men nit­kut­te­lu polt­ti­mon kan­nas­ta. Pe­rin­tei­nen­kin voi ol­la hyvä, jos nä­ky­vyyt­tä ja ti­laa on riit­tä­väs­ti.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 1 min 15 s

Täh­det: 4,5

16. Vol­vo V60 vm. 2014

Polttimen vaihto ei sujunut myöskään Volvo v60 vuosimallista 2014.

Polttimen vaihto ei sujunut myöskään Volvo v60 vuosimallista 2014.

Oskari Pentti

V60:ssa um­pio on kiin­ni nos­tet­ta­vil­la lius­koil­la. Lius­kat ovat saa­neet uu­den muo­don, ei­kä nii­den ir­rot­ta­mi­nen edel­ly­tä suur­ta­kaan voi­maa. Um­pio ir­to­aa hel­pos­ti, mut­ta ta­ka­kan­nen kiin­ni­tys­ruu­vit ovat torx-kan­nal­la, jota au­tos­ta ei löy­ty­nyt. Ai­em­min ta­ka­kan­si läh­ti au­ki il­man työ­ka­lu­ja.

Vaih­to­puo­li: oi­kea/va­sen

Vaih­to­ai­ka: −

Täh­det: −

17. Vol­vo V50  vm. 2011

V50:ssä ko­ne­pei­ton avaa­mi­nen polt­ti­mon vaih­ta­mi­sek­si saat­taa säi­käyt­tää. Um­pio on kiin­ni nos­tet­ta­val­la me­tal­li­lius­kal­la, ja sen ir­rot­ta­mi­sen jäl­keen hom­ma on­nis­tuu hel­pos­ti. Säh­kö­liit­ti­men ir­ro­tus vaa­tii hie­man sor­mi­voi­mia, mut­ta polt­ti­mon saa vaih­det­tua sitä ir­rot­ta­mat­ta.

Vaih­to­puo­li: oi­kea/va­sen

Vaih­to­ai­ka: 1 min 50 s

Täh­det: 4,5

18. Volks­wa­gen Golf vm. 2014

Polt­ti­mon­vaih­toa han­ka­loit­taa ti­lan puu­te ja voi­man­tar­ve. Um­pi­on ta­kan on var­sin ra­jal­li­ses­ti ti­laa, ei­kä kään­net­tä­vään pi­ka­kiin­nik­kee­seen pää­se kä­sik­si kuin sor­men­päil­lä. Pi­ka­kiin­nik­keen kään­tä­mi­nen vaa­tii mel­koi­ses­ti voi­mia, mut­ta sii­tä ei saa kun­non otet­ta.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 5 min 10 s

Täh­det: 1,5

19. Volks­wa­gen Golf  Sports­van vm. 2015

Muis­ta Volks­wa­ge­neis­ta poi­ke­ten um­pi­on ta­ka­kan­si on kiin­ni me­tal­li­sel­la pan­nal­la, sen avaa­mi­nen vaa­tii rei­lum­min sor­mi­voi­mia. Ta­ka­kan­nen asen­ta­mi­nen kiin­nik­kei­siin vaa­tii tark­kuut­ta. Pi­ka­liit­ti­mes­sä ole­van polt­ti­moin pai­kal­leen saa­mi­nen ky­syy ti­lan­puut­teen ta­kia hie­man malt­tia.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 2 min

Täh­det: 3

20. Volks­wa­gen Jet­ta vm. 2012

Hom­man luu­li­si Jet­tas­sa ja Gol­fis­sa ole­van sama, mut­ta Jet­taan on jä­tet­ty enem­män ti­laa. Toi­nen mer­kit­tä­vä hel­po­tus on nel­jä­so­sa­kier­rok­sen kään­ty­vän kiin­nik­keen muo­toi­lu: sii­tä saa tun­tu­vas­ti tu­ke­vam­man ot­teen, jo­ten voi­maa tar­vi­taan vä­hem­män kuin Gol­fis­sa.

Vaih­to­puo­li: oi­kea

Vaih­to­ai­ka: 1 min 20 s

Täh­det: 4

21. Volks­wa­gen Pas­sat vm. 2011

Um­pi­on ta­ka­kan­nen ir­rot­ta­mi­nen on help­po hom­ma, ja klip­seil­lä kiin­ni ole­va polt­ti­mo ir­to­aa hel­pos­ti säh­kö­liit­ti­men mu­ka­na. Uu­den polt­ti­mon lait­ta­mi­nen pai­kal­leen edel­lyt­tää huo­lel­li­suut­ta, jot­ta sen saa oi­ke­aan asen­toon. Ti­lan­puu­te on il­mei­nen ja sor­mi­voi­mia tar­vi­taan mel­koi­ses­ti.

Vaih­to­puo­li: va­sen

Vaih­to­ai­ka: 8 min 30 s

Täh­det: 1,5

 Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu

Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli

Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Näin sisustat näyttävillä amppelikasveilla

Hifimaailma

Vinyyliääntä c-duuriasteikolla

Hifimaailma

AirPlay 2 nyt Hegelin vahvistimissa

Hifimaailma

Sonylta uusi Walkman

Hifimaailma

Canton Ergo - uudelleen syntynyt

Hifimaailma

Uusvanha Mission 700 

Hifimaailma

Digitaalista huippuluokkaa 

Hifimaailma

LEAKin tehokkaampi retrovahvistin

Hifimaailma

Moderni vanhan koulukunnan vahvistin 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Näin sisustat näyttävillä amppelikasveilla

Hifimaailma

Vinyyliääntä c-duuriasteikolla

Hifimaailma

AirPlay 2 nyt Hegelin vahvistimissa

Hifimaailma

Sonylta uusi Walkman

Hifimaailma

Canton Ergo - uudelleen syntynyt

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.