Kolme lasipinnoitetta
Pyyhkimien vapaapäivä?
Testasimme, voiko itse tehty lasipinnoitus korvata tuulilasinpyyhkimien käytön, ja kuinka helppoa lasin pinnoittaminen on.
Oskari Pentti
Auton lasien puhtaus on varsinkin näin syyskeleillä ensiarvoisen tärkeää. Lasien pitää olla puhtaat sekä sisä- että ulkopuolelta.
Lasin sisäpuolen puhdistamisella on tärkeä rooli huurteenmuodostuksessa, sillä huuru syntyy helpommin likaiselle lasipinnalle. Tuulilasin ulkopuolella oleva lika heikentää näkyvyyttä ja kuluttaa tuulilasinpyyhkimien sulat nopeammin huonoon kuntoon. Vaikka sivulasien ulkopuolella ei ole kuluvia pyyhinsulkia, niin niissä oleva lika ja kura heikentävät näkyvyyttä.
Kokeilimme, miten hyvin kolmen eri valmistajan lasinpinnoitetta hoitavat niille luvatun tehtävän – siis saavat veden helmeilemään ja poistumaan ”kuin itsestään” lasilta ajoviiman vaikutuksesta.
Huolellinen puhdistus
Kaikilla aineilla homma lähtee käyntiin lasien huolellisella puhdistamisella. Lasin puhdistamiseen kannattaa panostaa enemmän kuin pelkästään pesemällä ne huoltoaseman pesulaitteella.
Hiukankin vanhemman lasin pinta kannattaa puhdistaa vielä huolellisemmin kuin pelkästään sumutettavalla lasinpesuaineella hankaamalla ja kuivaksi pyyhkimällä.
Ulkopinnan huolellisella puhdistamisella lasin pinnasta on tarkoitus saada mahdollisimman tasainen. Tässä maalipinnan puhdistamiseen tarkoitettu savi on oivallinen apuväline, tai sitten voi käyttää käsihiontaan tarkoitettua ikkunanpesutahnaa.
Kokeessa puhdistimme irtolian laseilta normaalilla saippuapesulla, jonka jälkeen käytimme tallista löytynyttä AutoGlym Car Glass Polishia. Käytimme AutoGlymiä myös siksi, että se ei ollut minkään sellaisen valmistajan tuote, jota kokeilimme lasipinnoitteena. Lopuksi lasi vielä puhdistettiin AutoGlym Fast Glass -lasinpesulla.
Kerran tai kaksi
Lasipinnoitekäsittely on tehtävä kuivassa ja lämpimässä paikassa. Sinänsä näiden kolmen tuotteen käyttämisessä ei ole suurempaa eroa, mutta kahta ainetta on ohjeen mukaan levitettävä lasille kaksi kerrosta, mutta Rain X:llä riittää kertakäsittely.
Kaikki aineet opastetaan levittämään lasille pyörivin liikkein. Tällä ei liene muuta merkitystä kuin se, että pyörivin liikkein levitettäessä kemikaalia leviää varmemmin lasin jokaiseen kohtaan.
Korrek PRO TFC Glass Coatin tuoteselostetta ja käyttöohjetta lukiessa tulee mieleen, että sen käyttäminen on työläintä. Lasin puhdistamisen jälkeen pinta käsitellään ensin kertaalleen, ja aineen annetaan kuivua lasille 1–2 minuuttia. Pinnan kuivuttua ainetta levitetään uudella levitysliinalla toinen kerros kuivahtaneen päälle. Kun tämä toinenkin kerros on kuivahtanut, harmaa kalvo kiillotetaan lasilta mikrokuituliinalla. Korrekin tuotepakkauksessa on mukana nippu levitysliinoja sekä kiillottamiseen tarvittava mikrokuituliina. Kiillottamisen jälkeen lasien on vielä annettava kuivua lämpimässä ja kuivassa paikassa tunnin ajan.
Myös Turtle Wax Clearvue Rain Clearia levitetään kahteen kertaan, ja käsittelyohje on kutakuinkin samanlainen kuin Korrekilla. Kun ensimmäisen käsittelykerran aine on kuivahtanut harmaaksi, niin pintaan vedetään uusi kerros ainetta. Levitysliinaa ei kehoteta vaihtamaan toisen käsittelykerran yhteydessä, mutta me levitimme tuon toisen kerroksen uudella liinalla. Lopuksi pinta huuhdotaan puhtaaksi vedellä ja kuivataan talouspaperilla, kunnes pinta on kirkas. Clearvue Rain Clear taitaa olla samaa ainetta kuin aikanaan myynnissä ollut 5 sateesta, sillä ainakin maahantuojan sivuilla sen kohdalla puhutaan 5 sateesta -lasinpinnoitteesta.
Rain-X Rain Rain Repellent käsitellään lasille likipitäen samoin kuin Turtle Wax, mutta ainetta ei tarvitse levittää kuin yhden kerran. Aineen kuivumisen jälkeen pintaa pyyhitään joko kostealla tai kuivalla liinalla, kunnes lasi on kirkas.
Uusilla vai kuluneilla?
Jaoimme tuulilasille sektorit, jotka käsiteltiin näillä kolmella aineella. Lisäksi sekaan jätettiin käsittelemättömät sektorit, joissa lasi oli siis vain puhdistettu huolellisesti.
Varsin pian kävi selväksi, että jos lasin on puhdistanut kunnolla, eikä se ole täynnä mitättömiä vaurioita, niin aineet toimivat luvatusti. Vielä taajamanopeuksissa vesipisarat eivät lähteneet ajoviiman ansiosta vaeltamaan lasilta, mutta nopeuden noustessa yli 70 km/h:n vesipisarat vaeltelivat tuulilasin yläreunaan.
Joku voi toki kritisoida sitä, että lasilla vaeltavat vesipisarat häiritsevät näkyvyyttä, mutta käsittelemättömällä pinnalla oleva vesikerros häiritsee näkyvyyttä vielä enemmän. Myönnettäköön, että valoisalla kelillä sopivan alhaalta silmille paistava aurinko häiritsee näkyvyyttä vähemmän silloin, kun se paistaa käsittelemättömällä pinnalla olevan vesikerroksen läpi kuin silloin, kun valo heijastelee pyöreiden vesipisaroiden pinnalta. Tämä ongelma tosin kääntyy päinvastaiseksi nopeuden ollessa riittävä eli silloin, kun pisarat poistuvat lasilta.
Pyyhinsulkien uusiminen kannattaa ajoittaa pinnoittamisen yhteyteen, sillä kuluneet sulat ovat myrkkyä aineiden kanssa mikroskooppisen pienillekin urille. Huonokuntoisilla pyyhinsulilla lasille jää ”vesikalvo”, joka heikentää heti pyyhkäisemisen jälkeen hetkellisesti melkoisesti näkyvyyttä. Uusilla pyyhinsulilla noita ohuenohuita vesiraitoja ei jää lasille.
Korrekilla käsitellyllä kohdalla pyyhintätulos parani hieman kuluneilla sulilla, kun lasia oli pyyhkinyt kymmenkunta kertaa, mutta uudet pyyhkimet ovat silti suositeltavat.
Pyyhkimiä on toki käytettävä eritoten pienemmillä nopeuksilla ajettaessa, ja tämä kuluttaa aineita lasilta. Aineiden kestossa on huomattavissa jo lyhemmällä käytöllä eroja. Korrek tuntuu pysyvän pisimpään lasilla, vaikka pyyhkimiä tuli käyttäneeksi enemmänkin. Sen tuotepaketissa mainitaankin, että aineen poistaminen vaatii mekaanisen hionnan. Lisäksi Korrekin luvataan kestävän tuulilasilla jopa 24 kuukautta tai 30 000 kilometriä.
Silmämääräisesti Rain-X ja Turtle Wax heikensivät tehoa enemmän pyyhkimiä käytettäessä kuukauden kokeen aikana. Turtle Waxin käyttöohjeessa kehotetaankin uusimaan käsittely kuukausittain parhaan tuloksen säilyttämiseksi.
Vasemmanpuoleisessa, käsittelemättömässä, lasissa vesipisarat leviävät laajemmalle ja peittävät enemmän näkyvyyttä kuin oikeanpuoleisella käsitellyllä lasilla, jolla vesi pisaroituu reilummin.
Muille laseille
Kokeen perusteella lasipinnoitteista saa suuremman hyödyn muilla lasipinnoilla kuin tuulilasilla. Tuulilasinpyyhkimiä on yleensä käytettävä, ja hiukankin heikkokuntoisella lasilla tai huonokuntoisilla pyyhkimillä pyyhittäessä tuo ohuista vesiraidoista johtuva kalvo heikentää hetkellisesti melkoisesti näkyvyyttä.
Sivulasien ja taustapelien käsittelyssä aineet ovat sen sijaan loistavia. Sivulasit ja pelit eivät kerää käsiteltyinä läheskään yhtä paljon likaa ja kuraa pintaansa, jos tilannetta vertaa käsittelemättömään lasipintaan. Lisäplussana on se, että kurakeleillä tuulilasilta sivulaseille pyyhkiytyvä kuravesi ei tahraa laseja läheskään niin paljon, jos lasit on käsitelty jollakin näistä aineista.
Tilanne on sama sivupeilien kanssa: ilman välipuhdistuksia näkyvyys säilyy aineilla käsitellyillä peilipinnoilla huomattavasti parempana kuin käsittelemättömillä pinnoilla.
Vanhemman auton – ja kuluneen tuulilasin – omistajana käsittelisin henkilökohtaisesti aineilla peilipinnat ja tuulilasia lukuun ottamatta muut lasipinnat. Tuulilasinpyyhkimiä on kuitenkin käytettävä ainakin hiljaisemmilla nopeuksilla, joten aineetkin kuluvat huomattavasti nopeammin.
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Audi
Audi
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Lahden Classic Motorshow tarjoaa jälleen yli 400 ajoneuvon kirjon!
Classic Motorshow
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
Jeep Wrangler 4xe.
Astara
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Auto Bild 8/2022 kaupoissa
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua
Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää
Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021
Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho
Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki
Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa
Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu
Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa
Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikkukukkakuosiin!
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
Dirac Live -sertifioitu kaiutin
Hegelin uusi esi- & päätevahvistinkombo
Goldmundin massakaiutin
Voimakkaita tunteita ja puhdasta intohimoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Autolaina kannattaa kilpailuttaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
5 VUOTTA SITTEN...
FOKUS MEDIA
Kesäkoti kukkii: Ihastu ihanaan pikkukukkakuosiin!
Vaativaan makuun: Rinnetontille nousi arkkitehdin suunnittelema ekotalo
Lisämittaukset: iFi Audio Pro iCan Signature
Keramiikkataiteilija Laura Itkosen lempiesineet ovat lapsuudenkodista perittyjä
Kesän klassisin kuosi on reipas raita
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ensimmäistä kertaa BMW M3 Touring: urheilullinen ohjaamo ja arkeen mukautuva tavaratila
Fiat 500 -mallille Italiaan oma kahvila: Legendaariselle Lingotton testiradalle Torinossa
Hyundai Ioniq 6 -täyssähköauto: Luonnoskuvat julkistettiin
Volkswagen Golf R 20 Years: Kaikkien aikojen ruudikkain Golf-versio kehittää 333 hevosvoimaa
Autoverkkokauppa.fi kehittää toimintojaan kiihtyvällä tahdilla; Laajentaa Hämeenlinnaan ja ryhtyy liisaamaan vaihtoautoja
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Polestar: Aloittaa 65 000 sähköauton toimitukset Hertzille
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Lexus RX: Kolme sähköistä voimalinjaa
LUETUIMMAT
Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa
Volkswagen ID.5: Lanseeraus Suomessa kesäkuussa – mukana nopeammin saatava FastLane-mallisto
Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybriditeknologiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023
Goodyear: Suunnitteli mullistavan ilmattoman renkaan
Premium-SUV Alfa Romeo Tonale: Jo yli 4000 ennakkovarausta ja 1000 tilausta Euroopassa
Lexus UX: Uudistuneet autot Suomessa lokakuussa
SsangYong Torres: Tulevan katumaasturin ensimmäiset teaser-kuvat julkistettiin
Subaru Outback: Turvallisin auto myös Japanissa
Uuden sukupolven Mitsubishi ASX: Myyntiin viidellä eri voimalinjalla
Abarth 695 Tributo 131 Rally: Kunniapainos
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN