Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.
Markus Markkanen
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Pahin virhe on tehdä peräkärryn kuormaus takapainotteisesti. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin. Ylikuorma voi johtaa vaunun rakenteiden pettämiseen.
Peräkärry on ihanteellinen apuväline satunnaisesti suurempia tavaramääriä kuljettavalle. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on kuitenkin huomioitava monta asiaa, ennen kuin kuormaa lähdetään siirtämään paikasta toiseen.
Ennen matkaa pitää tarkastaa perävaunun renkaiden paineet ja kunto sekä valojen toiminta. Perävaunun takavalojen tulee syttyä silloin, kun auton takavalot ovat päällä.
Peräkärryn kuormaus
Raskaita esineitä kuljetettaessa kärryn painopisteen kanssa pitää olla huolellinen. Trafin ohjeiden mukaan peräkärryn massasta tulisi kohdistua vetokoukulle 3–5 prosenttia. Täyteen lastatun jarruttoman testikärryn kohdalla tämä tarkoittaisi 23–38 kilogramman painoa vetokoukulle. Tarkempi tieto löytyy aina perävaunun ohjekirjasta.
Epävarmassa tilanteessa aisan painon tai nosteen voi tarkistaa käsin. Sitä tehtäessä pitää varmistua siitä, että kärry on tasaisella alustalla ja pysyy varmasti paikallaan, ja että sen painopiste on valittu suurin piirtein oikein.
Peräkärryn kuormauksessa on tärkeintä huomioida, ettei vetokoukkuun kohdistuva voima kevennä auton perää tai ylitä vetokoukun suurinta pystykuormitusta. Näistä virheistä seuraa pahimmillaan auton hallinnan menetys tai vetokoukun ja peräkärryn irtoaminen autosta.
Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.
Markus Markkanen
Erityisesti pitkiä tavaroita kuormattaessa on suuri riski synnyttää vetokoukkuun ”nostetta”. Kuljetettavien tavaroiden pituuden tulisikin jakautua suurin piirtein puoliksi peräkärryn akselin etu- ja takapuolelle. Jos lyhyellä kärryllä on tarve kuljettaa esimerkiksi pitkää puutavaraa, voi painojakaumaa parantaa lastaamalla kärryn etuosaan muuta tavaraa.
Pitkien tavaroiden kanssa tulee myös huomioida kahden metrin maksimiylitys mitattuna peräkärryn takalaidasta. 1–2 metrin takaylitys pitää merkitä punaisella tai keltapunaisella huomioliinalla ja pimeän aikaan punaisella valolla. Alle metrin ylitystä ei tarvitse merkitä.
Jarruton ja jarrullinen
Jarruttomaan peräkärryyn mahtuu hyötykuormaa yllättävän vähän. Mikäli ajoneuvon rekisteriotteeseen ei ole merkitty suurinta jarruttoman peräkärryn massaa, jarruton peräkärry saa olla korkeintaan puolet ajoneuvon massasta tai maksimissaan 750 kilogrammaa. Tavallisesti peräkärryn osuus massasta on 200–300 kilogrammaa, joten hyötykuormaa mahtuu noin 500 kilogramman edestä.
Kuljetettaessa raskaampia materiaaleja, esimerkiksi betonia tai kivilaattoja, kyytiin saa lastata yllättävän vähän tavaraa. Testikärryn korkein sallittu massa tuli vastaan vain reilulla yhdellä kerroksella kevytrakenteisia Leca-harkkoja. Tämä on alle puolet kärryn laitojen korkeudesta. Huomattavasti painavampia kivi- tai betonilaattoja menisi tuskin edes puolta mainitusta.
Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.
Markus Markkanen
Jarrullisen peräkärryn massa saa vastata auton kokonaismassaa. Maasto- ja pakettiautojen tapauksessa peräkärryn massa saa olla 1,5 kertaa ajoneuvon kokonaismassa. Peräkärry saa kuitenkin painaa enintään 3 500 kilogrammaa. Tällaisten raskaampien yhdistelmien kanssa tulee kuitenkin huomioida kuljettajan ajoneuvoluokka – tavallisella B-kortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on 3 500 kg.
3 500-kiloiseen ajoneuvoon saa kuitenkin yhdistää alle 750 kg:n peräkärryn, jolloin yhdistelmän kokonaismassaksi tulee 4 250 kilogrammaa. Muissa tapauksissa kuljettajalta vaaditaan vähintään BE-luokan ajokortti. Perävaunun kanssa ajettaessa suurin sallittu nopeus on vetoautosta riippumatta 80 km/h.
Kiinnitystarvikkeet
Hiukankin raskaammat esineet kannattaa kiinnittää kunnollisilla räikkäliinoilla, joiden avulla kiinnityksestä saadaan tarpeeksi tiukka. Myös räikkäliinojen kestävyydessä ja laadussa on eroja, ja ne kannattaakin valita reilulla varmuuskertoimella. Ostamalla kerran laadukkaat kiinnitystarpeet säästyy myöhemmin paljolta vaivalta.
Kevyempiä kuormia voi kiinnittää tavallisilla itselukittuvilla kuormaliinoilla. Itselukittuvien liinojen kanssa kannattaa kuitenkin välttää kaikkein heiveröisimpiä malleja. Kuormaliinan tulisi kestää ainakin tiukka vetäminen käsin. Pahimmassa tilanteessa huonolaatuiset kuormaliinat saattavat löystyä ilmavirrassa heiluessaan.
12 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..
Markus Markkanen
Mustekalatyyppisiä kuormahihnoja ei tule käyttää kuorman sitomiseen lainkaan. Niiden kestävyys on heikko, ja ääritilanteissa ne joustavat herkästi. Niitä voi kuitenkin käyttää pientä lujuutta vaativien kohteiden kiinnittämiseen, esimerkiksi peräkärryn päälle tulevan pressun sitomiseen.
Varastossa vuosia lojuneet mustekalat kannattaa kuitenkin unohtaa, sillä kumi menettää vuosien varrella ominaisuutensa. Lopputuloksena voi olla matkan aikana katkennut kuormahihna ja sen seurauksena kärrystä lentänyt pressu.
Kiinnittäminen
Kiinnitä huomiota peräkärryn kuormauksessa ja kuormaa kiinnittäessä erityisesti äkkijarrutuksessa kiinnitykseen kohdistuviin voimiin. Kuormaliinoja kannattaa siis kiinnittää erityisesti takaviistoon. Korkeat esineet tarvitsevat myös sivusuuntaista tukea.
Ihannetilanteessa viistoon kiinnitetyt kuormaliinat tukevat kiinnitystä sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa painaen kuormaa samalla kärryn pohjaa vasten. Liinat on siis järkevintä suunnata kuormasta alaviistoon, jolloin niiden kiristäminen painaa lastattua tavaraa kärryn pohjaa kohti. Alaspäin kiristettyjen liinojen ansiosta kärryn pohjan ja tavaran välinen kitka kasvaa huomattavasti, mikä jo sinällään pitää kuormaa tehokkaasti paikallaan.
Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.
Markus Markkanen
Myös kärryn eri kiinnityspisteisiin kannattaa tutustua. Kärryssä on pohjan lenkkien lisäksi kiinnityspisteitä myös laitojen ulkopuolella, mutta ne saattavat olla tarkoitettu vain peitteen kiinnittämiseen. Toisinaan myös pohjan alla on kiinnikkeitä. Tärkeää on hyödyntää kiinnityspisteitä oikein, jotta saa kiinnitettävän tavaran pysymään kärryssä. Peräkärryn kuorma ei liiku käsivoimin mihinkään suuntaan, kun se on oikein kiinnitetty.
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.
Polestar
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.
Automobili Pininfarina
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.
Rolls-Royce Motor Cars
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Auto Bild 7/2023 on kaupoissa
1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konseptiurheiluauto entisöitiin
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin
Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys
Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos
Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Perhe osti asunnon pohjapiirustuksen perusteella ja näki uuden kotinsa vasta juuri muuton kynnyksellä
Naimilta helmi
Geneleciltä uusi lattiakaiutin
Thraxin Lyra SE
Lähtötasoa vähän korkeammalla
Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnonläheisyyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema
Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”
Provokaattori
Tyrannosaurus REX
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!
Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!
Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteistyökumppaneidensa kanssa
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa
Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!
Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmailunäytöksessä kesäkuussa
Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä
LUETUIMMAT
Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybridivoimalinja vuosimalliin 2024
Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista
Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui
Mercedes-Benz E-sarja: Pistokeladattavilla hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä
Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024
Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona
Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu
Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN