Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.
Markus Markkanen
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Pahin virhe on tehdä peräkärryn kuormaus takapainotteisesti. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin. Ylikuorma voi johtaa vaunun rakenteiden pettämiseen.
Peräkärry on ihanteellinen apuväline satunnaisesti suurempia tavaramääriä kuljettavalle. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on kuitenkin huomioitava monta asiaa, ennen kuin kuormaa lähdetään siirtämään paikasta toiseen.
Ennen matkaa pitää tarkastaa perävaunun renkaiden paineet ja kunto sekä valojen toiminta. Perävaunun takavalojen tulee syttyä silloin, kun auton takavalot ovat päällä.
Peräkärryn kuormaus
Raskaita esineitä kuljetettaessa kärryn painopisteen kanssa pitää olla huolellinen. Trafin ohjeiden mukaan peräkärryn massasta tulisi kohdistua vetokoukulle 3–5 prosenttia. Täyteen lastatun jarruttoman testikärryn kohdalla tämä tarkoittaisi 23–38 kilogramman painoa vetokoukulle. Tarkempi tieto löytyy aina perävaunun ohjekirjasta.
Epävarmassa tilanteessa aisan painon tai nosteen voi tarkistaa käsin. Sitä tehtäessä pitää varmistua siitä, että kärry on tasaisella alustalla ja pysyy varmasti paikallaan, ja että sen painopiste on valittu suurin piirtein oikein.
Peräkärryn kuormauksessa on tärkeintä huomioida, ettei vetokoukkuun kohdistuva voima kevennä auton perää tai ylitä vetokoukun suurinta pystykuormitusta. Näistä virheistä seuraa pahimmillaan auton hallinnan menetys tai vetokoukun ja peräkärryn irtoaminen autosta.
Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.
Markus Markkanen
Erityisesti pitkiä tavaroita kuormattaessa on suuri riski synnyttää vetokoukkuun ”nostetta”. Kuljetettavien tavaroiden pituuden tulisikin jakautua suurin piirtein puoliksi peräkärryn akselin etu- ja takapuolelle. Jos lyhyellä kärryllä on tarve kuljettaa esimerkiksi pitkää puutavaraa, voi painojakaumaa parantaa lastaamalla kärryn etuosaan muuta tavaraa.
Pitkien tavaroiden kanssa tulee myös huomioida kahden metrin maksimiylitys mitattuna peräkärryn takalaidasta. 1–2 metrin takaylitys pitää merkitä punaisella tai keltapunaisella huomioliinalla ja pimeän aikaan punaisella valolla. Alle metrin ylitystä ei tarvitse merkitä.
Jarruton ja jarrullinen
Jarruttomaan peräkärryyn mahtuu hyötykuormaa yllättävän vähän. Mikäli ajoneuvon rekisteriotteeseen ei ole merkitty suurinta jarruttoman peräkärryn massaa, jarruton peräkärry saa olla korkeintaan puolet ajoneuvon massasta tai maksimissaan 750 kilogrammaa. Tavallisesti peräkärryn osuus massasta on 200–300 kilogrammaa, joten hyötykuormaa mahtuu noin 500 kilogramman edestä.
Kuljetettaessa raskaampia materiaaleja, esimerkiksi betonia tai kivilaattoja, kyytiin saa lastata yllättävän vähän tavaraa. Testikärryn korkein sallittu massa tuli vastaan vain reilulla yhdellä kerroksella kevytrakenteisia Leca-harkkoja. Tämä on alle puolet kärryn laitojen korkeudesta. Huomattavasti painavampia kivi- tai betonilaattoja menisi tuskin edes puolta mainitusta.
Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.
Markus Markkanen
Jarrullisen peräkärryn massa saa vastata auton kokonaismassaa. Maasto- ja pakettiautojen tapauksessa peräkärryn massa saa olla 1,5 kertaa ajoneuvon kokonaismassa. Peräkärry saa kuitenkin painaa enintään 3 500 kilogrammaa. Tällaisten raskaampien yhdistelmien kanssa tulee kuitenkin huomioida kuljettajan ajoneuvoluokka – tavallisella B-kortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on 3 500 kg.
3 500-kiloiseen ajoneuvoon saa kuitenkin yhdistää alle 750 kg:n peräkärryn, jolloin yhdistelmän kokonaismassaksi tulee 4 250 kilogrammaa. Muissa tapauksissa kuljettajalta vaaditaan vähintään BE-luokan ajokortti. Perävaunun kanssa ajettaessa suurin sallittu nopeus on vetoautosta riippumatta 80 km/h.
Kiinnitystarvikkeet
Hiukankin raskaammat esineet kannattaa kiinnittää kunnollisilla räikkäliinoilla, joiden avulla kiinnityksestä saadaan tarpeeksi tiukka. Myös räikkäliinojen kestävyydessä ja laadussa on eroja, ja ne kannattaakin valita reilulla varmuuskertoimella. Ostamalla kerran laadukkaat kiinnitystarpeet säästyy myöhemmin paljolta vaivalta.
Kevyempiä kuormia voi kiinnittää tavallisilla itselukittuvilla kuormaliinoilla. Itselukittuvien liinojen kanssa kannattaa kuitenkin välttää kaikkein heiveröisimpiä malleja. Kuormaliinan tulisi kestää ainakin tiukka vetäminen käsin. Pahimmassa tilanteessa huonolaatuiset kuormaliinat saattavat löystyä ilmavirrassa heiluessaan.
12 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..
Markus Markkanen
Mustekalatyyppisiä kuormahihnoja ei tule käyttää kuorman sitomiseen lainkaan. Niiden kestävyys on heikko, ja ääritilanteissa ne joustavat herkästi. Niitä voi kuitenkin käyttää pientä lujuutta vaativien kohteiden kiinnittämiseen, esimerkiksi peräkärryn päälle tulevan pressun sitomiseen.
Varastossa vuosia lojuneet mustekalat kannattaa kuitenkin unohtaa, sillä kumi menettää vuosien varrella ominaisuutensa. Lopputuloksena voi olla matkan aikana katkennut kuormahihna ja sen seurauksena kärrystä lentänyt pressu.
Kiinnittäminen
Kiinnitä huomiota peräkärryn kuormauksessa ja kuormaa kiinnittäessä erityisesti äkkijarrutuksessa kiinnitykseen kohdistuviin voimiin. Kuormaliinoja kannattaa siis kiinnittää erityisesti takaviistoon. Korkeat esineet tarvitsevat myös sivusuuntaista tukea.
Ihannetilanteessa viistoon kiinnitetyt kuormaliinat tukevat kiinnitystä sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa painaen kuormaa samalla kärryn pohjaa vasten. Liinat on siis järkevintä suunnata kuormasta alaviistoon, jolloin niiden kiristäminen painaa lastattua tavaraa kärryn pohjaa kohti. Alaspäin kiristettyjen liinojen ansiosta kärryn pohjan ja tavaran välinen kitka kasvaa huomattavasti, mikä jo sinällään pitää kuormaa tehokkaasti paikallaan.
Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.
Markus Markkanen
Myös kärryn eri kiinnityspisteisiin kannattaa tutustua. Kärryssä on pohjan lenkkien lisäksi kiinnityspisteitä myös laitojen ulkopuolella, mutta ne saattavat olla tarkoitettu vain peitteen kiinnittämiseen. Toisinaan myös pohjan alla on kiinnikkeitä. Tärkeää on hyödyntää kiinnityspisteitä oikein, jotta saa kiinnitettävän tavaran pysymään kärryssä. Peräkärryn kuorma ei liiku käsivoimin mihinkään suuntaan, kun se on oikein kiinnitetty.
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Autokaupan odotetaan piristyvän
Saka
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.
Volkswagen
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
Kialla vahva myyntivuosi
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Nagaokalta huippurasia
Innuosin uusi striimerisarja
Triodit taskussa
Orangelta edullinen vastamelukuuloke
Stratton Acoustics laajentaa Element-sarjaansa
Taitelijapariskunnan koti Kööpenhaminassa yhdistää pohjoismaista muotoilua ja japanilaista estetiikkaa
Kun entiset koulukaverit rakastuivat, yhteinen koti perustettiin Pispalaan
Majorityn halpislevysoittimet
Trendikäs sitruuna tuo iloa ja energiaa kotiin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KOEAJOT
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä
XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
SEAT juhlii 75 vuoden taivaltaan
Ranskan presidentit ajavat DS:llä
Kialla vahva myyntivuosi
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
Moottori-lehti laski: Kannattaako vanha diesel-Volvo vaihtaa uudempaan – jopa sähköautoon?
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Jopa sata kilometriä eurolla – sähköautolla ajamisen edullisuus yllättää
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
YHTEISTYÖSSÄ
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI