Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.

Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.

Markus Markkanen

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Pahin virhe on tehdä peräkärryn kuormaus takapai­not­tei­sesti. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin. Ylikuorma voi johtaa vaunun rakenteiden pettämiseen. 

Auto Bild.Hyöty
5.11.2018

Pe­rä­kär­ry on ihan­teel­li­nen apu­vä­li­ne sa­tun­nai­ses­ti suu­rem­pia ta­va­ra­mää­riä kul­jet­ta­val­le. Lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den nä­kö­kul­mas­ta on kui­ten­kin huo­mi­oi­ta­va mon­ta asi­aa, en­nen kuin kuor­maa läh­de­tään siir­tä­mään pai­kas­ta toi­seen.

En­nen mat­kaa pi­tää tar­kas­taa pe­rä­vau­nun ren­kai­den pai­neet ja kun­to sekä va­lo­jen toi­min­ta. Pe­rä­vau­nun ta­ka­va­lo­jen tu­lee syt­tyä sil­loin, kun au­ton ta­ka­va­lot ovat pääl­lä.

Pe­rä­kär­ryn kuor­maus

Ras­kai­ta esi­nei­tä kul­je­tet­ta­es­sa kär­ryn pai­no­pis­teen kans­sa pi­tää ol­la huo­lel­li­nen. Tra­fin oh­jei­den mu­kaan pe­rä­kär­ryn mas­sas­ta tu­li­si koh­dis­tua ve­to­kou­kul­le 3–5 pro­sent­tia. Täy­teen las­ta­tun jar­rut­to­man tes­ti­kär­ryn koh­dal­la tämä tar­koit­tai­si 23–38 ki­log­ram­man pai­noa ve­to­kou­kul­le. Tar­kem­pi tie­to löy­tyy ai­na pe­rä­vau­nun oh­je­kir­jas­ta.

Epä­var­mas­sa ti­lan­tees­sa ai­san pai­non tai nos­teen voi tar­kis­taa kä­sin. Sitä teh­tä­es­sä pi­tää var­mis­tua sii­tä, et­tä kär­ry on ta­sai­sel­la alus­tal­la ja py­syy var­mas­ti pai­kal­laan, ja et­tä sen pai­no­pis­te on va­lit­tu suu­rin piir­tein oi­kein.

Pe­rä­kär­ryn kuor­mauk­ses­sa on tär­kein­tä huo­mi­oi­da, et­tei ve­to­kouk­kuun koh­dis­tu­va voi­ma ke­ven­nä au­ton pe­rää tai yli­tä ve­to­kou­kun suu­rin­ta pys­ty­kuor­mi­tus­ta. Näis­tä vir­heis­tä seu­raa pa­him­mil­laan au­ton hal­lin­nan me­ne­tys tai ve­to­kou­kun ja pe­rä­kär­ryn ir­to­a­mi­nen au­tos­ta.

Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan – esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.

Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan – esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.

Markus Markkanen

Eri­tyi­ses­ti pit­kiä ta­va­roi­ta kuor­mat­ta­es­sa on suu­ri ris­ki syn­nyt­tää ve­to­kouk­kuun ”nos­tet­ta”. Kul­je­tet­ta­vien ta­va­roi­den pi­tuu­den tu­li­si­kin ja­kau­tua suu­rin piir­tein puo­lik­si pe­rä­kär­ryn ak­se­lin etu- ja ta­ka­puo­lel­le. Jos ly­hy­el­lä kär­ryl­lä on tar­ve kul­jet­taa esi­mer­kik­si pit­kää puu­ta­va­raa, voi pai­no­ja­kau­maa pa­ran­taa las­taa­mal­la kär­ryn etuo­saan muu­ta ta­va­raa.

Pit­kien ta­va­roi­den kans­sa tu­lee myös huo­mi­oi­da kah­den met­rin mak­si­miy­li­tys mi­tat­tu­na pe­rä­kär­ryn ta­ka­lai­das­ta. 1–2 met­rin ta­ka­y­li­tys pi­tää mer­ki­tä pu­nai­sel­la tai kel­ta­pu­nai­sel­la huo­mi­o­lii­nal­la ja pi­me­än ai­kaan pu­nai­sel­la va­lol­la. Al­le met­rin yli­tys­tä ei tar­vit­se mer­ki­tä.

Jar­ru­ton ja jar­rul­li­nen

Jar­rut­to­maan pe­rä­kär­ryyn mah­tuu hyö­ty­kuor­maa yl­lät­tä­vän vä­hän. Mi­kä­li ajo­neu­von re­kis­te­ri­ot­tee­seen ei ole mer­kit­ty suu­rin­ta jar­rut­to­man pe­rä­kär­ryn mas­saa, jar­ru­ton pe­rä­kär­ry saa ol­la kor­kein­taan puo­let ajo­neu­von mas­sas­ta tai mak­si­mis­saan 750 ki­log­ram­maa. Ta­val­li­ses­ti pe­rä­kär­ryn osuus mas­sas­ta on 200–300 ki­log­ram­maa, jo­ten hyö­ty­kuor­maa mah­tuu noin 500 ki­log­ram­man edes­tä.

Kul­je­tet­ta­es­sa ras­kaam­pia ma­te­ri­aa­le­ja, esi­mer­kik­si be­to­nia tai ki­vi­laat­to­ja, kyy­tiin saa las­ta­ta yl­lät­tä­vän vä­hän ta­va­raa. Tes­ti­kär­ryn kor­kein sal­lit­tu mas­sa tuli vas­taan vain rei­lul­la yh­del­lä ker­rok­sel­la ke­vyt­ra­ken­tei­sia Leca-hark­ko­ja. Tämä on al­le puo­let kär­ryn lai­to­jen kor­keu­des­ta. Huo­mat­ta­vas­ti pai­na­vam­pia kivi- tai be­to­ni­laat­to­ja me­ni­si tus­kin edes puol­ta mai­ni­tus­ta.

Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.

Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.

Markus Markkanen

Jar­rul­li­sen pe­rä­kär­ryn mas­sa saa vas­ta­ta au­ton ko­ko­nais­mas­saa. Maas­to- ja pa­ket­ti­au­to­jen ta­pauk­ses­sa pe­rä­kär­ryn mas­sa saa ol­la 1,5 ker­taa ajo­neu­von ko­ko­nais­mas­sa. Pe­rä­kär­ry saa kui­ten­kin pai­naa enin­tään 3 500 ki­log­ram­maa. Täl­lais­ten ras­kaam­pien yh­dis­tel­mien kans­sa tu­lee kui­ten­kin huo­mi­oi­da kul­jet­ta­jan ajo­neu­vo­luok­ka – ta­val­li­sel­la B-kor­til­la saa kul­jet­taa yh­dis­tel­mää, jon­ka ko­ko­nais­mas­sa on 3 500 kg.

3 500-ki­loi­seen ajo­neu­voon saa kui­ten­kin yh­dis­tää al­le 750 kg:n pe­rä­kär­ryn, jol­loin yh­dis­tel­män ko­ko­nais­mas­sak­si tu­lee 4 250 ki­log­ram­maa. Muis­sa ta­pauk­sis­sa kul­jet­ta­jal­ta vaa­di­taan vä­hin­tään BE-luo­kan ajo­kort­ti. Pe­rä­vau­nun kans­sa ajet­ta­es­sa suu­rin sal­lit­tu no­peus on ve­to­au­tos­ta riip­pu­mat­ta 80 km/h.

Kiin­ni­tys­tar­vik­keet

Hiu­kan­kin ras­kaam­mat esi­neet kan­nat­taa kiin­nit­tää kun­nol­li­sil­la räik­kä­lii­noil­la, joi­den avul­la kiin­ni­tyk­ses­tä saa­daan tar­peek­si tiuk­ka. Myös räik­kä­lii­no­jen kes­tä­vyy­des­sä ja laa­dus­sa on ero­ja, ja ne kan­nat­taa­kin va­li­ta rei­lul­la var­muus­ker­toi­mel­la. Os­ta­mal­la ker­ran laa­duk­kaat kiin­ni­tys­tar­peet sääs­tyy myö­hem­min pal­jol­ta vai­val­ta.

Ke­vy­em­piä kuor­mia voi kiin­nit­tää ta­val­li­sil­la it­se­lu­kit­tu­vil­la kuor­ma­lii­noil­la. It­se­lu­kit­tu­vien lii­no­jen kans­sa kan­nat­taa kui­ten­kin vält­tää kaik­kein hei­ve­röi­sim­piä mal­le­ja. Kuor­ma­lii­nan tu­li­si kes­tää ai­na­kin tiuk­ka ve­tä­mi­nen kä­sin. Pa­him­mas­sa ti­lan­tees­sa huo­no­laa­tui­set kuor­ma­lii­nat saat­ta­vat löys­tyä il­ma­vir­ras­sa hei­lu­es­saan.

1–2 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..

1–2 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..

Markus Markkanen

Mus­te­ka­la­tyyp­pi­siä kuor­ma­hih­no­ja ei tule käyt­tää kuor­man si­to­mi­seen lain­kaan. Nii­den kes­tä­vyys on heik­ko, ja ää­ri­ti­lan­teis­sa ne jous­ta­vat her­käs­ti. Nii­tä voi kui­ten­kin käyt­tää pien­tä lu­juut­ta vaa­ti­vien koh­tei­den kiin­nit­tä­mi­seen, esi­mer­kik­si pe­rä­kär­ryn pääl­le tu­le­van pres­sun si­to­mi­seen.

Va­ras­tos­sa vuo­sia lo­ju­neet mus­te­ka­lat kan­nat­taa kui­ten­kin unoh­taa, sil­lä kumi me­net­tää vuo­sien var­rel­la omi­nai­suu­ten­sa. Lop­pu­tu­lok­se­na voi ol­la mat­kan ai­ka­na kat­ken­nut kuor­ma­hih­na ja sen seu­rauk­se­na kär­rys­tä len­tä­nyt pres­su.

Kiin­nit­tä­mi­nen

Kiin­ni­tä huo­mi­o­ta pe­rä­kär­ryn kuor­mauk­ses­sa ja kuor­maa kiin­nit­tä­es­sä eri­tyi­ses­ti äk­ki­jar­ru­tuk­ses­sa kiin­ni­tyk­seen koh­dis­tu­viin voi­miin. Kuor­ma­lii­no­ja kan­nat­taa siis kiin­nit­tää eri­tyi­ses­ti ta­ka­viis­toon. Kor­ke­at esi­neet tar­vit­se­vat myös si­vu­suun­tais­ta tu­kea.

Ihan­ne­ti­lan­tees­sa viis­toon kiin­ni­te­tyt kuor­ma­lii­nat tu­ke­vat kiin­ni­tys­tä sekä pit­kit­täis- et­tä poi­kit­tais­suun­nas­sa pai­na­en kuor­maa sa­mal­la kär­ryn poh­jaa vas­ten. Lii­nat on siis jär­ke­vin­tä suun­na­ta kuor­mas­ta ala­viis­toon, jol­loin nii­den ki­ris­tä­mi­nen pai­naa las­tat­tua ta­va­raa kär­ryn poh­jaa koh­ti. Alas­päin ki­ris­tet­ty­jen lii­no­jen an­si­os­ta kär­ryn poh­jan ja ta­va­ran vä­li­nen kit­ka kas­vaa huo­mat­ta­vas­ti, mikä jo si­näl­lään pi­tää kuor­maa te­hok­kaas­ti pai­kal­laan.

Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.

Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.

Markus Markkanen

Myös kär­ryn eri kiin­ni­tys­pis­tei­siin kan­nat­taa tu­tus­tua. Kär­rys­sä on poh­jan lenk­kien li­säk­si kiin­ni­tys­pis­tei­tä myös lai­to­jen ul­ko­puo­lel­la, mut­ta ne saat­ta­vat ol­la tar­koi­tet­tu vain peit­teen kiin­nit­tä­mi­seen. Toi­si­naan myös poh­jan al­la on kiin­nik­kei­tä. Tär­ke­ää on hyö­dyn­tää kiin­ni­tys­pis­tei­tä oi­kein, jot­ta saa kiin­ni­tet­tä­vän ta­va­ran py­sy­mään kär­rys­sä. Pe­rä­kär­ryn kuor­ma ei lii­ku kä­si­voi­min mi­hin­kään suun­taan, kun se on oi­kein kiin­ni­tet­ty.

Hen­ri Posa ja Mar­kus Mark­ka­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu

Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli

Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Nakamichin paluu

Hifimaailma

Sonus Faberin uudistunut Homage-sarja 

Hifimaailma

Sennheiserilta langalliset nappikuulokkeet 

Hifimaailma

Naim aktiivisena

Hifimaailma

Denonilta uusi sa/cd-soitin

Koti ja keittiö

Käykää pöytään! Inspiroidu joulukotien kauniisti katetuista juhlapöydistä

Koti ja keittiö

Näin saat villatekstiilit raikkaiksi!

Koti ja keittiö

Tinet ja Vahit Wafin sisustivat kotinsa perin­tö­ka­lus­teilla, silkkimatoilla ja samettisilla sävyillä.

Hifimaailma

6 600 wattia piikkinä 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Nakamichin paluu

Hifimaailma

Sonus Faberin uudistunut Homage-sarja 

Hifimaailma

Sennheiserilta langalliset nappikuulokkeet 

Hifimaailma

Naim aktiivisena

Hifimaailma

Denonilta uusi sa/cd-soitin

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.