Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.

Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.

Markus Markkanen

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Pahin virhe on tehdä peräkärryn kuormaus takapai­not­tei­sesti. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin. Ylikuorma voi johtaa vaunun rakenteiden pettämiseen. 

Auto Bild.Hyöty
5.11.2018

Pe­rä­kär­ry on ihan­teel­li­nen apu­vä­li­ne sa­tun­nai­ses­ti suu­rem­pia ta­va­ra­mää­riä kul­jet­ta­val­le. Lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den nä­kö­kul­mas­ta on kui­ten­kin huo­mi­oi­ta­va mon­ta asi­aa, en­nen kuin kuor­maa läh­de­tään siir­tä­mään pai­kas­ta toi­seen.

En­nen mat­kaa pi­tää tar­kas­taa pe­rä­vau­nun ren­kai­den pai­neet ja kun­to sekä va­lo­jen toi­min­ta. Pe­rä­vau­nun ta­ka­va­lo­jen tu­lee syt­tyä sil­loin, kun au­ton ta­ka­va­lot ovat pääl­lä.

Pe­rä­kär­ryn kuor­maus

Ras­kai­ta esi­nei­tä kul­je­tet­ta­es­sa kär­ryn pai­no­pis­teen kans­sa pi­tää ol­la huo­lel­li­nen. Tra­fin oh­jei­den mu­kaan pe­rä­kär­ryn mas­sas­ta tu­li­si koh­dis­tua ve­to­kou­kul­le 3–5 pro­sent­tia. Täy­teen las­ta­tun jar­rut­to­man tes­ti­kär­ryn koh­dal­la tämä tar­koit­tai­si 23–38 ki­log­ram­man pai­noa ve­to­kou­kul­le. Tar­kem­pi tie­to löy­tyy ai­na pe­rä­vau­nun oh­je­kir­jas­ta.

Epä­var­mas­sa ti­lan­tees­sa ai­san pai­non tai nos­teen voi tar­kis­taa kä­sin. Sitä teh­tä­es­sä pi­tää var­mis­tua sii­tä, et­tä kär­ry on ta­sai­sel­la alus­tal­la ja py­syy var­mas­ti pai­kal­laan, ja et­tä sen pai­no­pis­te on va­lit­tu suu­rin piir­tein oi­kein.

Pe­rä­kär­ryn kuor­mauk­ses­sa on tär­kein­tä huo­mi­oi­da, et­tei ve­to­kouk­kuun koh­dis­tu­va voi­ma ke­ven­nä au­ton pe­rää tai yli­tä ve­to­kou­kun suu­rin­ta pys­ty­kuor­mi­tus­ta. Näis­tä vir­heis­tä seu­raa pa­him­mil­laan au­ton hal­lin­nan me­ne­tys tai ve­to­kou­kun ja pe­rä­kär­ryn ir­to­a­mi­nen au­tos­ta.

Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan – esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.

Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan – esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.

Markus Markkanen

Eri­tyi­ses­ti pit­kiä ta­va­roi­ta kuor­mat­ta­es­sa on suu­ri ris­ki syn­nyt­tää ve­to­kouk­kuun ”nos­tet­ta”. Kul­je­tet­ta­vien ta­va­roi­den pi­tuu­den tu­li­si­kin ja­kau­tua suu­rin piir­tein puo­lik­si pe­rä­kär­ryn ak­se­lin etu- ja ta­ka­puo­lel­le. Jos ly­hy­el­lä kär­ryl­lä on tar­ve kul­jet­taa esi­mer­kik­si pit­kää puu­ta­va­raa, voi pai­no­ja­kau­maa pa­ran­taa las­taa­mal­la kär­ryn etuo­saan muu­ta ta­va­raa.

Pit­kien ta­va­roi­den kans­sa tu­lee myös huo­mi­oi­da kah­den met­rin mak­si­miy­li­tys mi­tat­tu­na pe­rä­kär­ryn ta­ka­lai­das­ta. 1–2 met­rin ta­ka­y­li­tys pi­tää mer­ki­tä pu­nai­sel­la tai kel­ta­pu­nai­sel­la huo­mi­o­lii­nal­la ja pi­me­än ai­kaan pu­nai­sel­la va­lol­la. Al­le met­rin yli­tys­tä ei tar­vit­se mer­ki­tä.

Jar­ru­ton ja jar­rul­li­nen

Jar­rut­to­maan pe­rä­kär­ryyn mah­tuu hyö­ty­kuor­maa yl­lät­tä­vän vä­hän. Mi­kä­li ajo­neu­von re­kis­te­ri­ot­tee­seen ei ole mer­kit­ty suu­rin­ta jar­rut­to­man pe­rä­kär­ryn mas­saa, jar­ru­ton pe­rä­kär­ry saa ol­la kor­kein­taan puo­let ajo­neu­von mas­sas­ta tai mak­si­mis­saan 750 ki­log­ram­maa. Ta­val­li­ses­ti pe­rä­kär­ryn osuus mas­sas­ta on 200–300 ki­log­ram­maa, jo­ten hyö­ty­kuor­maa mah­tuu noin 500 ki­log­ram­man edes­tä.

Kul­je­tet­ta­es­sa ras­kaam­pia ma­te­ri­aa­le­ja, esi­mer­kik­si be­to­nia tai ki­vi­laat­to­ja, kyy­tiin saa las­ta­ta yl­lät­tä­vän vä­hän ta­va­raa. Tes­ti­kär­ryn kor­kein sal­lit­tu mas­sa tuli vas­taan vain rei­lul­la yh­del­lä ker­rok­sel­la ke­vyt­ra­ken­tei­sia Leca-hark­ko­ja. Tämä on al­le puo­let kär­ryn lai­to­jen kor­keu­des­ta. Huo­mat­ta­vas­ti pai­na­vam­pia kivi- tai be­to­ni­laat­to­ja me­ni­si tus­kin edes puol­ta mai­ni­tus­ta.

Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.

Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.

Markus Markkanen

Jar­rul­li­sen pe­rä­kär­ryn mas­sa saa vas­ta­ta au­ton ko­ko­nais­mas­saa. Maas­to- ja pa­ket­ti­au­to­jen ta­pauk­ses­sa pe­rä­kär­ryn mas­sa saa ol­la 1,5 ker­taa ajo­neu­von ko­ko­nais­mas­sa. Pe­rä­kär­ry saa kui­ten­kin pai­naa enin­tään 3 500 ki­log­ram­maa. Täl­lais­ten ras­kaam­pien yh­dis­tel­mien kans­sa tu­lee kui­ten­kin huo­mi­oi­da kul­jet­ta­jan ajo­neu­vo­luok­ka – ta­val­li­sel­la B-kor­til­la saa kul­jet­taa yh­dis­tel­mää, jon­ka ko­ko­nais­mas­sa on 3 500 kg.

3 500-ki­loi­seen ajo­neu­voon saa kui­ten­kin yh­dis­tää al­le 750 kg:n pe­rä­kär­ryn, jol­loin yh­dis­tel­män ko­ko­nais­mas­sak­si tu­lee 4 250 ki­log­ram­maa. Muis­sa ta­pauk­sis­sa kul­jet­ta­jal­ta vaa­di­taan vä­hin­tään BE-luo­kan ajo­kort­ti. Pe­rä­vau­nun kans­sa ajet­ta­es­sa suu­rin sal­lit­tu no­peus on ve­to­au­tos­ta riip­pu­mat­ta 80 km/h.

Kiin­ni­tys­tar­vik­keet

Hiu­kan­kin ras­kaam­mat esi­neet kan­nat­taa kiin­nit­tää kun­nol­li­sil­la räik­kä­lii­noil­la, joi­den avul­la kiin­ni­tyk­ses­tä saa­daan tar­peek­si tiuk­ka. Myös räik­kä­lii­no­jen kes­tä­vyy­des­sä ja laa­dus­sa on ero­ja, ja ne kan­nat­taa­kin va­li­ta rei­lul­la var­muus­ker­toi­mel­la. Os­ta­mal­la ker­ran laa­duk­kaat kiin­ni­tys­tar­peet sääs­tyy myö­hem­min pal­jol­ta vai­val­ta.

Ke­vy­em­piä kuor­mia voi kiin­nit­tää ta­val­li­sil­la it­se­lu­kit­tu­vil­la kuor­ma­lii­noil­la. It­se­lu­kit­tu­vien lii­no­jen kans­sa kan­nat­taa kui­ten­kin vält­tää kaik­kein hei­ve­röi­sim­piä mal­le­ja. Kuor­ma­lii­nan tu­li­si kes­tää ai­na­kin tiuk­ka ve­tä­mi­nen kä­sin. Pa­him­mas­sa ti­lan­tees­sa huo­no­laa­tui­set kuor­ma­lii­nat saat­ta­vat löys­tyä il­ma­vir­ras­sa hei­lu­es­saan.

1–2 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..

1–2 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..

Markus Markkanen

Mus­te­ka­la­tyyp­pi­siä kuor­ma­hih­no­ja ei tule käyt­tää kuor­man si­to­mi­seen lain­kaan. Nii­den kes­tä­vyys on heik­ko, ja ää­ri­ti­lan­teis­sa ne jous­ta­vat her­käs­ti. Nii­tä voi kui­ten­kin käyt­tää pien­tä lu­juut­ta vaa­ti­vien koh­tei­den kiin­nit­tä­mi­seen, esi­mer­kik­si pe­rä­kär­ryn pääl­le tu­le­van pres­sun si­to­mi­seen.

Va­ras­tos­sa vuo­sia lo­ju­neet mus­te­ka­lat kan­nat­taa kui­ten­kin unoh­taa, sil­lä kumi me­net­tää vuo­sien var­rel­la omi­nai­suu­ten­sa. Lop­pu­tu­lok­se­na voi ol­la mat­kan ai­ka­na kat­ken­nut kuor­ma­hih­na ja sen seu­rauk­se­na kär­rys­tä len­tä­nyt pres­su.

Kiin­nit­tä­mi­nen

Kiin­ni­tä huo­mi­o­ta pe­rä­kär­ryn kuor­mauk­ses­sa ja kuor­maa kiin­nit­tä­es­sä eri­tyi­ses­ti äk­ki­jar­ru­tuk­ses­sa kiin­ni­tyk­seen koh­dis­tu­viin voi­miin. Kuor­ma­lii­no­ja kan­nat­taa siis kiin­nit­tää eri­tyi­ses­ti ta­ka­viis­toon. Kor­ke­at esi­neet tar­vit­se­vat myös si­vu­suun­tais­ta tu­kea.

Ihan­ne­ti­lan­tees­sa viis­toon kiin­ni­te­tyt kuor­ma­lii­nat tu­ke­vat kiin­ni­tys­tä sekä pit­kit­täis- et­tä poi­kit­tais­suun­nas­sa pai­na­en kuor­maa sa­mal­la kär­ryn poh­jaa vas­ten. Lii­nat on siis jär­ke­vin­tä suun­na­ta kuor­mas­ta ala­viis­toon, jol­loin nii­den ki­ris­tä­mi­nen pai­naa las­tat­tua ta­va­raa kär­ryn poh­jaa koh­ti. Alas­päin ki­ris­tet­ty­jen lii­no­jen an­si­os­ta kär­ryn poh­jan ja ta­va­ran vä­li­nen kit­ka kas­vaa huo­mat­ta­vas­ti, mikä jo si­näl­lään pi­tää kuor­maa te­hok­kaas­ti pai­kal­laan.

Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.

Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.

Markus Markkanen

Myös kär­ryn eri kiin­ni­tys­pis­tei­siin kan­nat­taa tu­tus­tua. Kär­rys­sä on poh­jan lenk­kien li­säk­si kiin­ni­tys­pis­tei­tä myös lai­to­jen ul­ko­puo­lel­la, mut­ta ne saat­ta­vat ol­la tar­koi­tet­tu vain peit­teen kiin­nit­tä­mi­seen. Toi­si­naan myös poh­jan al­la on kiin­nik­kei­tä. Tär­ke­ää on hyö­dyn­tää kiin­ni­tys­pis­tei­tä oi­kein, jot­ta saa kiin­ni­tet­tä­vän ta­va­ran py­sy­mään kär­rys­sä. Pe­rä­kär­ryn kuor­ma ei lii­ku kä­si­voi­min mi­hin­kään suun­taan, kun se on oi­kein kiin­ni­tet­ty.

Hen­ri Posa ja Mar­kus Mark­ka­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Polestar

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Auto Bild.Uutiset
12.1.2023
Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Snow Spacen rakentamiseen on käytetty noin 3 000 m3 lunta. Lumi on lainattu viereisestä Ounasvaaran hiihtokeskuksesta, jonne se palautetaan Snow Spacen sulkiessa ovensa helmikuun lopulla.

Polestar

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Auto Bild.Uutiset
12.1.2023
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

Automobili Pininfarina

Automobili Pininfarinan Battista-superauto: Rikkoi sarjan nopeusennätyksiä – mutta myös maailman nopeimmin pysähtyvä täyssähköauto!

Auto Bild.Superautot
23.2.2023
VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

VBOX-tietojärjestelmien varmistaessa Battistan uskomattoman suorituskyvyn, varttimailin kiihdytysaika 8,55 sekuntia ja ½ mailin tulos 13,38 sekuntia olivat kohokohtia Automobili Pininfarinan ensimmäisen luksussähköauton tuloksissa.

Automobili Pininfarina

Automobili Pininfarinan Battista-superauto: Rikkoi sarjan nopeusennätyksiä – mutta myös maailman nopeimmin pysähtyvä täyssähköauto!

Auto Bild.Superautot
23.2.2023
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow: Brändin viimeinen V12 Coupe

Auto Bild.Uutiset
3.4.2023
Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow’n designkonsepti lainattiin 1930-luvun hurjasta Thunderbolt-maanopeusennätysautosta.

Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow: Brändin viimeinen V12 Coupe

Auto Bild.Uutiset
3.4.2023

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Auto Bild 7/2023 on kaupoissa

1974 Hyundai Pony Concept: Huikean nykyaikaisen näköinen konsep­tiur­hei­luauto entisöitiin

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto

Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa

Koeajossa Hyundai Santa Fe Plug-In 1.6 T-GDI 265 hv 4WD 6AT Premium: Amerikan malliin

Ensikoeajossa Renault Arkana E-Tech 145 Hybrid Intens: Kahdenlainen näkemys

Koeajossa Mercedes-Benz Sprinter: Suuri ja mahtava

Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G 100th Anniversary MT: Juhlapainos

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Perhe osti asunnon pohja­pii­rus­tuksen perusteella ja näki uuden kotinsa vasta juuri muuton kynnyksellä

Hifimaailma

Naimilta helmi 

Hifimaailma

Geneleciltä uusi lattiakaiutin 

Hifimaailma

Thraxin Lyra SE 

Hifimaailma

Lähtötasoa vähän korkeammalla  

Koti ja keittiö

Muotoilija Päivi Rintaniemen kodissa on luonnon­lä­hei­syyttä ja töissä Pohjanmaan pelkistetty maisema

Koti ja keittiö

Graafinen suunnittelija Erik Bruun asuu ja työskentelee Suomenlinnassa keltaisessa puutalossa: ”Ikkunasta näen isojen laivojen lähdöt ja saapumiset.”

Hifimaailma

Provokaattori

Hifimaailma

Tyrannosaurus REX 

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Renault Clio TCe 90 X-Tronic A Intens: Pikkuylellisesti variaattorilla

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto

Koeajossa Fiat 500 La Prima HB 118 hv 42 kWh: Ilman käyntimurinaa

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Perhe osti asunnon pohja­pii­rus­tuksen perusteella ja näki uuden kotinsa vasta juuri muuton kynnyksellä

Hifimaailma

Naimilta helmi 

Hifimaailma

Geneleciltä uusi lattiakaiutin 

Hifimaailma

Thraxin Lyra SE 

Hifimaailma

Lähtötasoa vähän korkeammalla  

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!

Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmai­lu­näy­tök­sessä kesäkuussa

Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista

Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui

Mercedes-Benz E-sarja: Pisto­ke­la­dat­ta­villa hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä

Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024

Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona

Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota Yarisin uusi voimalinja tehokkaamman sähkömoottorin ja tehonhallintayksikön (PCU) kanssa nostavat järjestelmän kokonaistehoa 12 % ja vääntöä 30 % verrattuna edelleen rinnalla jatkavaan versioon nähden. Uudet lukemat kirjataan nyt muotoon 130 hv (97 kW) sekä 185 Nm.

Toyota

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Land Rover Defender: Legenda täytti 75 vuotta!

Volkswagenin Dresdenin tehtaan 150 000. valmistunut auto: Luovutettiin Tampereella!

Astara Auto Finland: Lahjoitti kuusi Kia-autoa koulutuskäyttöön Suomessa

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Auto-Bon Oy: Vahvistaa Citroënin, Opelin ja Peugeotin jakelua vahvojen yhteis­työ­kump­pa­nei­densa kanssa

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Skotlannin nelivetonyrkki iskee: Munro Mk.1 Pick-Up on kovaa luokkaa

Mitsubishin suomalainen työntekijä valittiin uskomattomaan Dakar-seikkailuun!

Renault: Ensiesittelee tulevan Coupe-SUV -luokan lippulaivansa Pariisin ilmai­lu­näy­tök­sessä kesäkuussa

Uuden sukupolven Škoda Kodiaq ja Škoda Superb: Napapiirillä äärikylmien olosuhteiden testeissä

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Toyota Yaris: Huipulle uusi 130 hv hybri­di­voi­ma­linja vuosimalliin 2024

Škoda: Julkaisi ensimmäiset kuvat uusista Superb Liftback- ja Combi-malleista, sekä uudesta Kodiaqista

Volvo XC60 Black Edition: Erikoisversio saapui

Mercedes-Benz E-sarja: Pisto­ke­la­dat­ta­villa hybrideillä jopa 115 kilometriä sähköllä

Täyssähköinen Cupra Tavascan: Takavetoisena ja nelivetoisena yli 500 km toimintamatka – näyttävä tuotantomalli tulossa myyntiin Suomessa 2024

Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8: Urheilullinen nelivetoinen katumaasturi myynnissä yhtenä varustetasona

Renault Austral: Kadjarin ja Koleosin seuraaja

Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A Business AMG: Moderni mittapuu

Škoda Enyaq Laurin & Klement: Lisää toimintamatkaa ja päivitetty tekniikka

Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2