Raskasta lastia peräkärryyn kuormatessa painopisteen kanssa pitää olla huolellinen.
Markus Markkanen
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Pahin virhe on tehdä peräkärryn kuormaus takapainotteisesti. Takapainoinen kuormaus nostaa vetoaisaa, joka puolestaan nostaa auton takaosaa ylöspäin. Ylikuorma voi johtaa vaunun rakenteiden pettämiseen.
Peräkärry on ihanteellinen apuväline satunnaisesti suurempia tavaramääriä kuljettavalle. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on kuitenkin huomioitava monta asiaa, ennen kuin kuormaa lähdetään siirtämään paikasta toiseen.
Ennen matkaa pitää tarkastaa perävaunun renkaiden paineet ja kunto sekä valojen toiminta. Perävaunun takavalojen tulee syttyä silloin, kun auton takavalot ovat päällä.
Peräkärryn kuormaus
Raskaita esineitä kuljetettaessa kärryn painopisteen kanssa pitää olla huolellinen. Trafin ohjeiden mukaan peräkärryn massasta tulisi kohdistua vetokoukulle 3–5 prosenttia. Täyteen lastatun jarruttoman testikärryn kohdalla tämä tarkoittaisi 23–38 kilogramman painoa vetokoukulle. Tarkempi tieto löytyy aina perävaunun ohjekirjasta.
Epävarmassa tilanteessa aisan painon tai nosteen voi tarkistaa käsin. Sitä tehtäessä pitää varmistua siitä, että kärry on tasaisella alustalla ja pysyy varmasti paikallaan, ja että sen painopiste on valittu suurin piirtein oikein.
Peräkärryn kuormauksessa on tärkeintä huomioida, ettei vetokoukkuun kohdistuva voima kevennä auton perää tai ylitä vetokoukun suurinta pystykuormitusta. Näistä virheistä seuraa pahimmillaan auton hallinnan menetys tai vetokoukun ja peräkärryn irtoaminen autosta.
Jarruttoman peräkärryn kuormauksessa kantavuus tulee nopeasti vastaan esimerkiksi kevyitä Leca-harkkoja ei voi lastata edes laitojen puoliväliin saakka.
Markus Markkanen
Erityisesti pitkiä tavaroita kuormattaessa on suuri riski synnyttää vetokoukkuun ”nostetta”. Kuljetettavien tavaroiden pituuden tulisikin jakautua suurin piirtein puoliksi peräkärryn akselin etu- ja takapuolelle. Jos lyhyellä kärryllä on tarve kuljettaa esimerkiksi pitkää puutavaraa, voi painojakaumaa parantaa lastaamalla kärryn etuosaan muuta tavaraa.
Pitkien tavaroiden kanssa tulee myös huomioida kahden metrin maksimiylitys mitattuna peräkärryn takalaidasta. 1–2 metrin takaylitys pitää merkitä punaisella tai keltapunaisella huomioliinalla ja pimeän aikaan punaisella valolla. Alle metrin ylitystä ei tarvitse merkitä.
Jarruton ja jarrullinen
Jarruttomaan peräkärryyn mahtuu hyötykuormaa yllättävän vähän. Mikäli ajoneuvon rekisteriotteeseen ei ole merkitty suurinta jarruttoman peräkärryn massaa, jarruton peräkärry saa olla korkeintaan puolet ajoneuvon massasta tai maksimissaan 750 kilogrammaa. Tavallisesti peräkärryn osuus massasta on 200–300 kilogrammaa, joten hyötykuormaa mahtuu noin 500 kilogramman edestä.
Kuljetettaessa raskaampia materiaaleja, esimerkiksi betonia tai kivilaattoja, kyytiin saa lastata yllättävän vähän tavaraa. Testikärryn korkein sallittu massa tuli vastaan vain reilulla yhdellä kerroksella kevytrakenteisia Leca-harkkoja. Tämä on alle puolet kärryn laitojen korkeudesta. Huomattavasti painavampia kivi- tai betonilaattoja menisi tuskin edes puolta mainitusta.
Kuormaliinan kiertäminen lastin ympäri ja kiristäminen alaviistoon pitää tavarat yhdessä ja paikoillaan kärryssä.
Markus Markkanen
Jarrullisen peräkärryn massa saa vastata auton kokonaismassaa. Maasto- ja pakettiautojen tapauksessa peräkärryn massa saa olla 1,5 kertaa ajoneuvon kokonaismassa. Peräkärry saa kuitenkin painaa enintään 3 500 kilogrammaa. Tällaisten raskaampien yhdistelmien kanssa tulee kuitenkin huomioida kuljettajan ajoneuvoluokka – tavallisella B-kortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa on 3 500 kg.
3 500-kiloiseen ajoneuvoon saa kuitenkin yhdistää alle 750 kg:n peräkärryn, jolloin yhdistelmän kokonaismassaksi tulee 4 250 kilogrammaa. Muissa tapauksissa kuljettajalta vaaditaan vähintään BE-luokan ajokortti. Perävaunun kanssa ajettaessa suurin sallittu nopeus on vetoautosta riippumatta 80 km/h.
Kiinnitystarvikkeet
Hiukankin raskaammat esineet kannattaa kiinnittää kunnollisilla räikkäliinoilla, joiden avulla kiinnityksestä saadaan tarpeeksi tiukka. Myös räikkäliinojen kestävyydessä ja laadussa on eroja, ja ne kannattaakin valita reilulla varmuuskertoimella. Ostamalla kerran laadukkaat kiinnitystarpeet säästyy myöhemmin paljolta vaivalta.
Kevyempiä kuormia voi kiinnittää tavallisilla itselukittuvilla kuormaliinoilla. Itselukittuvien liinojen kanssa kannattaa kuitenkin välttää kaikkein heiveröisimpiä malleja. Kuormaliinan tulisi kestää ainakin tiukka vetäminen käsin. Pahimmassa tilanteessa huonolaatuiset kuormaliinat saattavat löystyä ilmavirrassa heiluessaan.
12 metriä kärryn takalaidan yli ulottuva lasti pitää merkitä punaisella tai punakeltaisella huomioliinalla, ja pimeällä punaisella valolla..
Markus Markkanen
Mustekalatyyppisiä kuormahihnoja ei tule käyttää kuorman sitomiseen lainkaan. Niiden kestävyys on heikko, ja ääritilanteissa ne joustavat herkästi. Niitä voi kuitenkin käyttää pientä lujuutta vaativien kohteiden kiinnittämiseen, esimerkiksi peräkärryn päälle tulevan pressun sitomiseen.
Varastossa vuosia lojuneet mustekalat kannattaa kuitenkin unohtaa, sillä kumi menettää vuosien varrella ominaisuutensa. Lopputuloksena voi olla matkan aikana katkennut kuormahihna ja sen seurauksena kärrystä lentänyt pressu.
Kiinnittäminen
Kiinnitä huomiota peräkärryn kuormauksessa ja kuormaa kiinnittäessä erityisesti äkkijarrutuksessa kiinnitykseen kohdistuviin voimiin. Kuormaliinoja kannattaa siis kiinnittää erityisesti takaviistoon. Korkeat esineet tarvitsevat myös sivusuuntaista tukea.
Ihannetilanteessa viistoon kiinnitetyt kuormaliinat tukevat kiinnitystä sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa painaen kuormaa samalla kärryn pohjaa vasten. Liinat on siis järkevintä suunnata kuormasta alaviistoon, jolloin niiden kiristäminen painaa lastattua tavaraa kärryn pohjaa kohti. Alaspäin kiristettyjen liinojen ansiosta kärryn pohjan ja tavaran välinen kitka kasvaa huomattavasti, mikä jo sinällään pitää kuormaa tehokkaasti paikallaan.
Peräkärryn kuormaus valmis? Sähköjen toiminta ja peräkärryn kiinnitys tulee tarkistaa ennen liikkeellelähtöä.
Markus Markkanen
Myös kärryn eri kiinnityspisteisiin kannattaa tutustua. Kärryssä on pohjan lenkkien lisäksi kiinnityspisteitä myös laitojen ulkopuolella, mutta ne saattavat olla tarkoitettu vain peitteen kiinnittämiseen. Toisinaan myös pohjan alla on kiinnikkeitä. Tärkeää on hyödyntää kiinnityspisteitä oikein, jotta saa kiinnitettävän tavaran pysymään kärryssä. Peräkärryn kuorma ei liiku käsivoimin mihinkään suuntaan, kun se on oikein kiinnitetty.
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Kesäautot laitetaan ennen pitkää talviteloille: Katso täältä hyvät vinkit harrasteautosi pitämiseen kunnossa!
Auto Bild 11/2024 on kaupoissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
Koeajossa Mercedes-Benz A 250 e A AMG Line: Hinnakas kasvojenkohotus
Koeajossa Peugeot 408 GT PureTech 130: Ässäkortti
Koeajossa Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Premiere Edition: Runsaampi varustelu ja nyt saatavilla myös 130 hv täyshybridivoimalinja
Koeajossa Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG: Merialppien hengessä
Koeajossa Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary AT SR: Merkkipaalupaikalla
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Legendan paluu
Herkkiä kaiuttimia Latviasta
Halpis-Astell & Kern
NADin uusi striimerivahvistin
Ullakkokoti Helsingin kattojen yllä on kotipesä korkeuksissa
Cambridge Audio Evo One
Kaiuttimia jousisoitinvalmistajalta
Pro-Jectin kaiutinboksin päivitys
Martin Loganilta uusia subbareita
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
KOEAJOT
Koeajossa Land Rover Defender 110 P400e 75th Limited Edition: Nykyaikaistettu maastoikoni
Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV 500 4Matic: Kompaktimpi vaihtoehto
Koeajossa Lexus RX 450h+ AWD A Executive: Jyhkeä ilmestys
Koeajossa Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT: Salaneuvos
Koeajossa Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport: Taloudellista suorituskykyä
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Nissan X-Trail N-Trek: Uusi varustetaso on saatavilla e-4ORCE:lla, Nissanin sähköistetyllä nelivetoteknologialla
Hyundai: Esitteli Suomessa uuden Santa Fen - sekä lisäksi facelift-mallistot Tucsonista ja Bayon Crossista
VW ID.3 GTX Performance: Urheilullisin täyssähköinen Volkswagen tähän mennessä
Skoda Kodiaq ja Superb saivat uudet mallistot – Octavia koki faceliftin
Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!
Toyota: Suomessa jo 60 vuotta
Nissan Juke: Kaivattu keltainen koriväri suorittaa paluun ohjelmistoon
Volkswagen Transporter T7: Täysin uuden mallin myynti alkaa Suomessa
Polestar ja Zaptec: Tarjoavat korkeatasoisia kotilatausratkaisuja Suomessa
Toyota RAV4: Uusi Anniversary Edition -mallisto lanseerattiin
LUETUIMMAT