Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Auto Bild 10/2022 on kaupoissa

Renkaiden urasyvyyden voi testata esimerkiksi kolikon avulla.

Renkaiden urasyvyyden voi testata esimerkiksi kolikon avulla.

Auto Bild Suomi

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten niiden kunnosta on huolehdittava. 

Auto Bild.Hyöty
15.3.2019

Ke­lien läm­me­tes­sä ja au­rin­gon he­lot­ta­es­sa kirk­kaal­ta tai­vaal­ta he­rää ky­sy­mys, mis­sä vai­hees­sa on ai­ka vaih­taa ke­sä­ren­kaat al­le. Suo­men pi­tuu­des­ta joh­tu­en ren­kaan­vaih­dol­le ei voi an­taa mi­tään yk­si­se­lit­teis­tä val­ta­kun­nal­lis­ta ai­kaa. Sii­nä vai­hees­sa, kun ete­läs­sä voi huo­let­ta ajel­la ke­sä­ren­kain, poh­joi­ses­sa on vie­lä pai­koin täy­si tal­vi.

Vaik­ka lumi oli­si pää­o­sin su­la­nut, ke­sä­ren­kai­den vaih­ta­mi­ses­sa ei vält­tä­mät­tä kan­na­ta ho­sua. Jos au­tol­laan jou­tuu liik­ku­maan il­ta­myö­hään tai aa­mu­tui­maan, niin yö­pak­ka­set voi­vat ai­heut­taa yl­lä­tyk­sen – tiel­le va­lu­nut tai ke­rään­ty­nyt vesi on ni­mit­täin saat­taa jäh­met­tyä pei­li­jääk­si.

Täl­löin ke­sä­ren­gas ei tar­joi­le lä­hes­kään sa­maa pi­toa, mi­hin nas­tal­li­nen tai nas­ta­ton tal­vi­ren­gas yl­tää. Ei­kä ta­ka­tal­vi­kaan ole meil­lä mi­kään up­po-ou­to il­miö.

Nas­tal­li­set ja nas­tat­to­mat

Lain mu­kaan nas­ta­ren­kai­ta saa käyt­tää pää­si­äis­maa­nan­tain jäl­kei­seen maa­nan­tai­hin saak­ka. Tä­hän on ole­mas­sa omaan ar­vi­oon pe­rus­tu­va jous­to, joka sal­lii nas­ta­ren­kai­den käy­tön muul­loin­kin, kun ”sää tai keli sitä edel­lyt­tää”.

Nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den osal­ta käyt­tö­kiel­to­ai­kaa ei ole, ja moni aje­lee­kin niin sa­no­tuil­la kit­ka­ren­kail­la myös ke­säl­lä sääs­ty­äk­seen toi­sen ren­gas­ker­ran os­ta­mi­sel­ta ja ren­kaan­vaih­dol­ta. Tur­val­li­suu­den kan­nal­ta tämä 
ei ole vii­sas­ta, ei­kä se oi­ke­as­taan kan­na­ta ta­lou­del­li­ses­ti­kaan.

Snapskan-palvelulla renkaiden urasyvyydet selviät vaivattomasti laitteen yli ajamalla. Ensimmäinen lasermittalaite otettiin käyttöön Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa.

Snapskan-palvelulla renkaiden urasyvyydet selviät vaivattomasti laitteen yli ajamalla. Ensimmäinen lasermittalaite otettiin käyttöön Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa.

Auto Bild Suomi

Tal­vi­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lul­la nas­tat­to­mal­la tal­vi­ren­kaal­la on mä­räl­lä huo­mat­ta­vas­ti hei­kom­pi pito kuin ke­sä­ren­kaal­la. Li­säk­si peh­me­ä­se­ok­si­nen nas­ta­ton saat­taa ku­lua ke­vääl­lä kar­he­al­la tien­pin­nal­la var­sin no­pe­as­ti.

Juu­ri ke­vääl­lä ta­pah­tu­van ren­kaan no­pe­am­man ku­lu­mi­sen vuok­si ren­kaan­vaih­dos­sa saa­te­taan vii­vy­tel­lä. Jos ke­sä­ren­kaat ovat tal­vi­ren­kai­ta le­ve­äm­mät ja ma­ta­lam­pip­ro­fii­li­set – siis huo­mat­ta­vas­ti tal­vi­ren­kai­ta kal­liim­mat – nii­tä sääs­tel­lään ke­väi­sel­tä ku­lu­mi­sel­ta. Ren­kaan ku­lu­mi­nen on ke­vääl­lä jopa 4–5 ker­taa no­pe­am­paa kuin lop­pu­ke­säl­lä. 

Nas­tat­to­mis­sa tal­vi­ren­kais­sa on se hyvä puo­li, et­tä ne voi vaih­taa au­ton al­ta pois myö­hem­min kuin nas­ta­ren­kaat. Nas­to­ja ei sen si­jaan kan­na­ta ku­lut­taa – ja raa­pia kui­vaa as­valt­tia – sil­lä, et­tä jät­tää ren­kaan­vaih­don ke­vääl­lä mah­dol­li­sim­man myö­häi­sek­si.

Sama etu tois­tuu myös syk­syl­lä: nas­tat­to­mat voi huo­let­ta lait­taa al­le ai­em­min, jos on hiu­kan­kin epäi­lys­tä liuk­kais­ta ke­leis­tä. Sil­lä jos en­nus­teis­sa lu­vat­tu­ja pak­ka­sia ei tu­le­kaan, vaan keli jat­kuu jäät­tö­mä­nä ja lu­met­to­ma­na vie­lä kuu­kau­den, niin nas­ta­ren­kail­la aja­mi­nen on tur­haa.

Renkaan urasyvyydessä sadasosamillimetreillä ei ole merkitystä, sillä lukeman muuttuu useita satasia, jos mittaria painaa rengasta vasten kovempaa.

Renkaan urasyvyydessä sadasosamillimetreillä ei ole merkitystä, sillä lukeman muuttuu useita satasia, jos mittaria painaa rengasta vasten kovempaa.

Auto Bild Suomi

Riit­tä­vä ura­sy­vyys

Yk­si tär­keä ren­kais­ta huo­mi­oi­ta­va asia on nii­den ura­sy­vyys. Ura­sy­vyy­del­lä on suu­ri vai­ku­tus pi­toon eri­to­ten mä­räl­lä ke­lil­lä. Lain mää­rit­te­le­mä ke­sä­ren­kaan ku­lu­tus­pin­nan pää­u­rien mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 1,6 mil­li­met­riä.

Nel­jä mil­li­met­riä on kui­ten­kin se ura­sy­vyys, jon­ka ala­puo­lel­la ren­kaan omi­nai­suu­det heik­ke­ne­vät voi­mak­kaas­ti eri­to­ten mä­räl­lä pin­nal­la. Ke­vääl­lä ta­pah­tu­van no­pe­am­man ku­lu­mi­sen vuok­si nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyys saat­taa hu­ve­ta mi­ni­mi­ra­jan tun­tu­maan var­sin no­pe­as­ti.

Ren­kai­den ura­sy­vyy­det kan­nat­taa tar­kas­taa vii­meis­tään kuu­kau­den ku­lut­tua sii­tä, kun ne on ke­vääl­lä vaih­det­tu al­le. Noin vii­den mil­li­met­rin ura­sy­vyys on täl­löin saat­ta­nut ajo­ki­lo­met­reis­tä riip­pu­en hu­ve­ta yl­lät­tä­vän pie­nek­si. Ura­sy­vyyt­tä kan­nat­taa muu­toin­kin tar­kas­tel­la ta­sai­sin vä­li­a­join.

Nor­maa­lia vai epä­nor­maa­lia?

Ku­lu­tus­pin­nan ura­sy­vyys tu­lee tar­kas­taa koko ren­kaan le­vey­del­tä, sil­lä epä­ta­sai­nen ku­lu­mi­nen tar­koit­taa usein vir­het­tä pyö­rän­kul­mis­sa. Pyö­rän­kul­mat kan­nat­taa täl­löin sää­dät­tää, en­nen kuin al­le lai­te­taan uu­det ren­kaat. Sama kos­kee ren­kai­den kau­si­vaih­toa: jos tal­vi­ren­kaat ovat ku­lu­neet epä­ta­sai­ses­ti, pyö­rän­kul­mat tu­lee sää­dät­tää, en­nen kuin al­le lai­te­taan ke­sä­ren­kaat.

Mikä sit­ten on epä­nor­maa­lia ku­lu­mis­ta? Ve­tä­vän ak­se­lin ren­kaat ku­lu­vat nor­maa­lis­ti kes­kel­tä hie­man enem­män – ja vas­taa­vas­ti va­paas­ti pyö­ri­vän ak­se­lin ren­kaat lai­doil­ta. Tä­män vuok­si suo­si­tel­laan, et­tä ren­kai­den paik­kaa vaih­de­taan ak­se­lil­ta toi­sel­le 8−10 000 ki­lo­met­rin vä­lein, jot­ta ren­kail­la saa­vu­te­taan pa­ras ki­lo­met­ri­suo­ri­te.

Kahden euron kolikolla on helppo tarkastaa, onko renkaiden kulutuspinta lähellä suositusten alarajaa. Kahden euron kolikon hopeisen reunuksen leveys on hieman alle neljä millimetriä.

Kahden euron kolikolla on helppo tarkastaa, onko renkaiden kulutuspinta lähellä suositusten alarajaa. Kahden euron kolikon hopeisen reunuksen leveys on hieman alle neljä millimetriä.

Auto Bild Suomi

Ren­kai­den paik­ko­ja vaih­det­ta­es­sa pi­tää muis­taa, et­tä nii­den pyö­ri­mis­suun­nat ei­vät muu­tu – eli etu­ren­gas vaih­de­taan taak­se sa­mal­le puo­lel­le au­toa, mis­sä se on ol­lut­kin. Ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta ku­luu nor­maa­lis­ti hie­man por­taal­le, ja pyö­ri­mis­suun­nan vaih­ta­mi­nen saa ren­kaan ku­lu­maan ta­va­no­mais­ta no­pe­am­min.

Ku­lu­mi­nen on epä­nor­maa­lia sil­loin, kun ku­lu­tus­pin­nan toi­nen lai­ta on ku­lu­nut tois­ta enem­män.

Ura­sy­vyys­tul­kit

Ren­kaan si­vus­sa ole­va TWI-mer­kin­tä il­mai­see koh­dan, mis­tä löy­tyy ku­lu­tus­pin­nan pää­u­ris­ta ”ura­sy­vyys­tulk­ki”. Tämä uran poh­jan ku­mi­palk­ki il­mai­seen sen, mil­loin ke­sä­ren­gas on ku­lu­nut lain sal­li­maan 1,6 mil­li­met­rin mi­ni­miu­ra­sy­vyy­teen. Tal­vi­ren­kaal­la mi­ni­mi 3mm.

Yh­den ja kah­den eu­ron ko­li­kot ovat mai­ni­oi­ta apu­vä­li­nei­tä suun­taa-an­ta­vaan nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyy­den hah­mot­ta­mi­seen. Lait­ta­mal­la ko­li­kon pys­tyyn ku­lu­tus­pin­nan uraan saa ko­li­kon reu­nuk­sen avul­la hy­vän mit­ta-ar­vi­on.

Ura­sy­vyys on al­le nel­jä mil­li­met­riä, jos kah­den eu­ron ko­li­kon ho­pei­nen reu­nus nä­kyy uras­ta. Jos yh­den eu­ron ko­li­kon reu­nus on ku­lu­tus­pin­nan ta­sol­la, niin ura­sy­vyyt­tä on enää kol­mi­sen mil­li­met­riä. Näis­sä mo­lem­mis­sa ta­pauk­sis­sa ura­sy­vyys täyt­tää lain kir­jai­men, mut­ta ren­kaan omi­nai­suu­det ovat huo­mat­ta­vas­ti hei­ken­ty­neet.

Euron kolikon pronssisen reunuksen leveys on kolmisen millimetriä. Jos se näkyy kulutuspinnan tasalla, renkaan pito-ominaisuudet eritoten märällä ovat vähentyneet merkittävästi.

Euron kolikon pronssisen reunuksen leveys on kolmisen millimetriä. Jos se näkyy kulutuspinnan tasalla, renkaan pito-ominaisuudet eritoten märällä ovat vähentyneet merkittävästi.

Auto Bild Suomi

Tar­kem­min ura­sy­vyy­den pys­tyy mit­taa­maan ura­sy­vyys­mit­ta­ril­la, jon­ka säi­lyt­tä­mi­nen ei vie juu­ri­kaan ti­laa au­tos­sa. Me­kaa­ni­set mit­ta­rit mak­sa­vat muu­ta­man eu­ron, ja nii­den tark­kuus on riit­tä­vä. Elekt­ro­ni­sel­la mit­ta­ril­la saa tar­kem­man lu­ke­man kal­liim­paan hin­taan, mut­ta mil­li­met­rin sa­da­so­sil­la ei ole tur­val­li­suu­den kans­sa suu­rem­paa mer­ki­tys­tä. Lain vaa­ti­maa 1,6 mil­li­met­rin ura­sy­vyyt­tä mää­ri­tel­tä­es­sä sa­da­so­sil­la voi ol­la mer­ki­tys­tä, mut­ta sil­loin ren­kaat ovat ol­leet jo pit­kään vaih­toi­äs­sä.

Tek­niik­ka avuk­si

Ny­ky­tek­niik­ka te­kee ura­sy­vyy­den mit­taa­mi­sen vie­lä hel­pom­mak­si. No­ki­an Ren­kai­den Snaps­kan-pal­ve­lu mit­taa ura­sy­vyy­den au­ton liik­ku­es­sa, ja ha­lu­tes­saan käyt­tä­jä saa tu­lok­set vaik­ka äly­pu­he­li­meen. Kuu­los­taa­ko lii­an hie­nol­ta ol­lak­seen tot­ta?

Mit­taus to­del­la­kin teh­dään au­ton liik­ku­es­sa, ei­kä kul­jet­ta­jan tar­vit­se teh­dä mi­tään. Kun au­to kul­kee mit­taus­lai­teen yli, sen ren­kai­den ku­lu­tus­pin­nat skan­na­taan la­se­ril­la ja re­kis­te­ri­tun­nus ku­va­taan, jot­ta tu­lok­set ja au­to saa­daan yh­dis­tet­tyä toi­siin­sa.

Skan­nauk­sen jäl­keen ku­lu­tus­pin­nas­ta muo­dos­te­taan kol­miu­lot­tei­nen kuva, jos­ta saa­daan sel­vil­le ren­kaan ura­sy­vyy­det. Ura­sy­vyy­den voi sit­ten tar­kas­taa joko in­ter­ne­tis­tä tai mak­sut­to­mal­la teks­ti­vies­til­lä.
Mii­nus­puo­li on se, et­tä pal­ve­lu on ai­na­kin vie­lä var­sin ra­jal­li­nen: täl­lä het­kel­lä ai­noa mit­taus­paik­ka on Hel­sin­gis­sä Q-Park Iso Erot­ta­jan park­ki­hal­lis­sa. Mit­taus­jär­jes­tel­mä on No­ki­an Ren­kai­den, Vi­a­no­rin, Sig­ma­Vi­si­o­nin, Fu­tu­ri­cen Af­fec­ton ja Q-Par­kin yh­teis­työn tu­los­ta.

Ren­kai­den oi­ke­at pai­neet

Ura­sy­vyy­den li­säk­si on tär­ke­ää huo­leh­tia ren­gas­pai­neis­ta – se on tär­ke­ää sekä polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen et­tä tur­val­li­suu­den ta­kia. Al­hai­set ren­gas­pai­neet li­sää­vät polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen li­säk­si myös ren­kai­den ku­lu­mis­ta, mikä nä­kyy siis suo­raan ajo­kus­tan­nuk­sis­sa.

Au­to Bil­din vii­me vuon­na te­ke­män tes­tin pe­rus­teel­la tie­de­tään, et­tä yh­den baa­rin pai­neen­muu­tos vai­kut­taa au­ton ku­lu­tuk­seen ta­sa­no­peu­del­la ajet­ta­es­sa usei­ta pro­sent­te­ja. Puo­li baa­ria suo­si­tus­ta al­hai­sem­pi pai­ne li­sää ku­lu­tus­ta muu­ta­man pro­sen­tin.

Ku­lu­tus­li­säys­tä suu­rem­pi vai­ku­tus lii­an al­hai­sil­la ren­gas­pai­neil­la on ve­si­liir­to­no­peuk­siin. Puo­li baa­ria suo­si­tus­pai­net­ta al­hai­sem­mal­la pai­neel­la uu­det ren­kaat läh­ti­vät tes­tis­sä ve­si­liir­toon lä­hes kym­me­nen pro­sent­tia al­hai­sem­mal­la no­peu­del­la, kuin mitä ta­pah­tui, kun ren­kais­sa oli suo­si­tus­ten mu­kai­set pai­neet. Va­jaa­pai­nei­suus on siis sel­keä tur­val­li­suus­ris­ki.

Sama tois­tui tes­tis­sä mä­räl­lä jar­ru­tet­ta­es­sa, mut­ta ero oli vä­häi­sem­pi: puo­li baa­ria suo­si­tus­pai­net­ta al­hai­sem­mal­la pai­neel­la jar­ru­tus­mat­ka oli va­jaat pari pro­sent­tia pi­dem­pi kuin suo­si­tus­pai­neil­la. Ren­kais­ta kan­nat­taa huo­leh­tia ja pi­tää ne asi­an­mu­kai­ses­sa kun­nos­sa. Huo­leh­ti­mal­la ren­kais­ta hy­vin sääs­tää ra­haa – ja eh­kä myös ih­mis­hen­kiä.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Joulukuusi sai elämänsä kyydin!

Joulukuusi sai elämänsä kyydin!

DREW PHILLIPS

Tyrmäävä Hennessey Audi RS 6: Tässä on nykyhetken maailman nopein farmariauto – ja sillä ajettiin joulukuusi katolla!

Auto Bild.Superautot
26.12.2021
Joulukuusi sai elämänsä kyydin!

Joulukuusi sai elämänsä kyydin!

DREW PHILLIPS

Tyrmäävä Hennessey Audi RS 6: Tässä on nykyhetken maailman nopein farmariauto – ja sillä ajettiin joulukuusi katolla!

Auto Bild.Superautot
26.12.2021
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon

Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon

Skoda Auto

Škoda Slavia: India 2.0 -malliston uusi Sedan-malli

Auto Bild.Uutiset
1.3.2022
Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon

Tavoitteena on nostaa Intia Škoda Auton viiden suurimman markkinan joukkoon

Skoda Auto

Škoda Slavia: India 2.0 -malliston uusi Sedan-malli

Auto Bild.Uutiset
1.3.2022
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)

Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)

GTO Engineering

GTO Engineering Squalo: Alle 1000-kiloisen GT-auton 4,0-litrainen ja neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu V12 painaa alle 165 kiloa!

Auto Bild.Superautot
27.12.2021
Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)

Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)Squalon voimanlähteenä on täysin uusi 4,0-litrainen neljällä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu V12-moottori, joka suunnitellaan, kehitetään sekä valmistetaan talon sisällä, ja jonka paino on kunnianhimoisesti vain alle 165 kg (!!)

GTO Engineering

GTO Engineering Squalo: Alle 1000-kiloisen GT-auton 4,0-litrainen ja neljällä yläpuolisella nokka-akselilla toteutettu V12 painaa alle 165 kiloa!

Auto Bild.Superautot
27.12.2021

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Auto Bild 10/2022 on kaupoissa

Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin

Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

Koeajossa Ford Explorer 3.0 V6 Ecoboost 457 hv PHEV AWD ST-Line: Näyttävä mahtijenkki

Koeajossa Mazda MX-30: Niukasti virtaa

Koeajossa Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style: Taidolla uudistettu

Koeajossa Mercedes-Benz GLA 200d A Business: Aidon katumaasturin mitoissa

Koeajossa Peugeot 508 GT Hybrid 225 EAT8 PHEV: Lupauksen lunastus?

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Tunnelmallinen lyhty x 5

Koti ja keittiö

Omakotitalon huikea terassi on kesäparatiisi kotipihalla

Koti ja keittiö

Taiteilijan paratiisi maalla: Kerstin Enbom ei säikähdä rosoja sisustuksessa eikä elämässä

Hifimaailma

Vinyy­li­kon­fe­renssi

Hifimaailma

Musical Fidelityn paras dac

Hifimaailma

Referenssin juhlaa 

Hifimaailma

Soulnote jälleen Euroopassa

Hifimaailma

Vaiheenpaljastin

Hifimaailma

100 000 euron jalustakaiutin sheikeille

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Auto Bild 10/2022 on kaupoissa

Erittäin nopeat Tesla Model S Plaid ja Model X Plaid: Tulossa Suomeen!

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Kuga: Pienellä lisäakulla

Koeajossa Isuzu D-Max: Kahlaajien sukua

Koeajossa Ford Mustang Mach-E: Sähköponi nelistää

Koeajossa Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV Style iV DSG: Vuoden Auto Suomessa 2021

Ensikoeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D Invincible A: Terästetty metsävelho

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Koti ja keittiö

Tunnelmallinen lyhty x 5

Koti ja keittiö

Omakotitalon huikea terassi on kesäparatiisi kotipihalla

Koti ja keittiö

Taiteilijan paratiisi maalla: Kerstin Enbom ei säikähdä rosoja sisustuksessa eikä elämässä

Hifimaailma

Vinyy­li­kon­fe­renssi

Hifimaailma

Musical Fidelityn paras dac

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen.

Toyota Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen.

Toyota

Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat

Kaupallinen yhteistyö

Laaja valikoima ja parhaat hinnat: miksi etsiä uudet renkaat verkkokaupasta?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin

Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg

Ford: Testaa liikun­ta­ra­joit­teisten kuljettajien avuksi suunniteltua robot­ti­la­tau­sa­semaa

Bentley Continental GT S ja GTC S: Tuliterässä S-versiossa on 22-tuumaiset vanteet

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat

Hyundai Ioniq 5 kokee faceliftin: WLTP-toimintamatka kaupungissa jopa 710 km

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssäh­kö­au­to­teh­taiden tuotanto rullaa täydellä teholla

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Uusi ohjel­mis­to­päi­vitys Volvoihin – mukana Apple CarPlay -tuki

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Toyota Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen.

Toyota Corolla Cross on ensimmäinen Toyotan malli, jossa käytetään täysin uutta, viidennen sukupolven hybridijärjestelmää. Järjestelmä kehittää edeltäjiään suuremman vääntömomentin, käyttää entistä useammin ja tehokkaammin pelkkää sähköä liikkumiseen.

Toyota

Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat

Kaupallinen yhteistyö

Laaja valikoima ja parhaat hinnat: miksi etsiä uudet renkaat verkkokaupasta?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

Mini Concept Aceman: Mini-perheen ensimmäinen täyssähköinen crossover – silta Mini Cooperin ja Mini Countrymanin väliin

Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Ford Mustang Mach-E: Vahvistettu kattopaino nyt jopa 75 kg

Ford: Testaa liikun­ta­ra­joit­teisten kuljettajien avuksi suunniteltua robot­ti­la­tau­sa­semaa

Bentley Continental GT S ja GTC S: Tuliterässä S-versiossa on 22-tuumaiset vanteet

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Täysin uusi Toyota Corolla Cross: Nyt julkistettiin Suomen-hinnat

Hyundai Ioniq 5 kokee faceliftin: WLTP-toimintamatka kaupungissa jopa 710 km

Kia EV6 GT: Tällainen on tähän astisista tehokkain ja nopein Kia

Suzuki S-Cross: Automaat­ti­vaih­tei­sissa siirrytään kevythybridistä itselataavaan hybridiin

Volkswagenin ID.-mallisto: FastLane-malliversioita saatavilla hyvin –täyssäh­kö­au­to­teh­taiden tuotanto rullaa täydellä teholla

Alpine A110 E-ternité: Täyssähköinen urheiluauto-prototyyppi

Range Rover Sport: Kolmannen sukupolven mallisto on tähän astisista dynaamisesti kykenevin

Uusi ohjel­mis­to­päi­vitys Volvoihin – mukana Apple CarPlay -tuki

Uudistunut Kia XCeed: Valikoimaa täydentää uusi GT-Line-varustelu

Valmet Automotive: Sopimukseen Mercedes-AMG GT Coupé -mallin valmistuksesta

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.