Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Renkaiden urasyvyyden voi testata esimerkiksi kolikon avulla.

Renkaiden urasyvyyden voi testata esimerkiksi kolikon avulla.

Auto Bild Suomi

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten niiden kunnosta on huolehdittava. 

Auto Bild.Hyöty
15.3.2019

Ke­lien läm­me­tes­sä ja au­rin­gon he­lot­ta­es­sa kirk­kaal­ta tai­vaal­ta he­rää ky­sy­mys, mis­sä vai­hees­sa on ai­ka vaih­taa ke­sä­ren­kaat al­le. Suo­men pi­tuu­des­ta joh­tu­en ren­kaan­vaih­dol­le ei voi an­taa mi­tään yk­si­se­lit­teis­tä val­ta­kun­nal­lis­ta ai­kaa. Sii­nä vai­hees­sa, kun ete­läs­sä voi huo­let­ta ajel­la ke­sä­ren­kain, poh­joi­ses­sa on vie­lä pai­koin täy­si tal­vi.

Vaik­ka lumi oli­si pää­o­sin su­la­nut, ke­sä­ren­kai­den vaih­ta­mi­ses­sa ei vält­tä­mät­tä kan­na­ta ho­sua. Jos au­tol­laan jou­tuu liik­ku­maan il­ta­myö­hään tai aa­mu­tui­maan, niin yö­pak­ka­set voi­vat ai­heut­taa yl­lä­tyk­sen – tiel­le va­lu­nut tai ke­rään­ty­nyt vesi on ni­mit­täin saat­taa jäh­met­tyä pei­li­jääk­si.

Täl­löin ke­sä­ren­gas ei tar­joi­le lä­hes­kään sa­maa pi­toa, mi­hin nas­tal­li­nen tai nas­ta­ton tal­vi­ren­gas yl­tää. Ei­kä ta­ka­tal­vi­kaan ole meil­lä mi­kään up­po-ou­to il­miö.

Nas­tal­li­set ja nas­tat­to­mat

Lain mu­kaan nas­ta­ren­kai­ta saa käyt­tää pää­si­äis­maa­nan­tain jäl­kei­seen maa­nan­tai­hin saak­ka. Tä­hän on ole­mas­sa omaan ar­vi­oon pe­rus­tu­va jous­to, joka sal­lii nas­ta­ren­kai­den käy­tön muul­loin­kin, kun ”sää tai keli sitä edel­lyt­tää”.

Nas­tat­to­mien tal­vi­ren­kai­den osal­ta käyt­tö­kiel­to­ai­kaa ei ole, ja moni aje­lee­kin niin sa­no­tuil­la kit­ka­ren­kail­la myös ke­säl­lä sääs­ty­äk­seen toi­sen ren­gas­ker­ran os­ta­mi­sel­ta ja ren­kaan­vaih­dol­ta. Tur­val­li­suu­den kan­nal­ta tämä 
ei ole vii­sas­ta, ei­kä se oi­ke­as­taan kan­na­ta ta­lou­del­li­ses­ti­kaan.

Snapskan-palvelulla renkaiden urasyvyydet selviät vaivattomasti laitteen yli ajamalla. Ensimmäinen lasermittalaite otettiin käyttöön Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa.

Snapskan-palvelulla renkaiden urasyvyydet selviät vaivattomasti laitteen yli ajamalla. Ensimmäinen lasermittalaite otettiin käyttöön Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa.

Auto Bild Suomi

Tal­vi­siin olo­suh­tei­siin suun­ni­tel­lul­la nas­tat­to­mal­la tal­vi­ren­kaal­la on mä­räl­lä huo­mat­ta­vas­ti hei­kom­pi pito kuin ke­sä­ren­kaal­la. Li­säk­si peh­me­ä­se­ok­si­nen nas­ta­ton saat­taa ku­lua ke­vääl­lä kar­he­al­la tien­pin­nal­la var­sin no­pe­as­ti.

Juu­ri ke­vääl­lä ta­pah­tu­van ren­kaan no­pe­am­man ku­lu­mi­sen vuok­si ren­kaan­vaih­dos­sa saa­te­taan vii­vy­tel­lä. Jos ke­sä­ren­kaat ovat tal­vi­ren­kai­ta le­ve­äm­mät ja ma­ta­lam­pip­ro­fii­li­set – siis huo­mat­ta­vas­ti tal­vi­ren­kai­ta kal­liim­mat – nii­tä sääs­tel­lään ke­väi­sel­tä ku­lu­mi­sel­ta. Ren­kaan ku­lu­mi­nen on ke­vääl­lä jopa 4–5 ker­taa no­pe­am­paa kuin lop­pu­ke­säl­lä. 

Nas­tat­to­mis­sa tal­vi­ren­kais­sa on se hyvä puo­li, et­tä ne voi vaih­taa au­ton al­ta pois myö­hem­min kuin nas­ta­ren­kaat. Nas­to­ja ei sen si­jaan kan­na­ta ku­lut­taa – ja raa­pia kui­vaa as­valt­tia – sil­lä, et­tä jät­tää ren­kaan­vaih­don ke­vääl­lä mah­dol­li­sim­man myö­häi­sek­si.

Sama etu tois­tuu myös syk­syl­lä: nas­tat­to­mat voi huo­let­ta lait­taa al­le ai­em­min, jos on hiu­kan­kin epäi­lys­tä liuk­kais­ta ke­leis­tä. Sil­lä jos en­nus­teis­sa lu­vat­tu­ja pak­ka­sia ei tu­le­kaan, vaan keli jat­kuu jäät­tö­mä­nä ja lu­met­to­ma­na vie­lä kuu­kau­den, niin nas­ta­ren­kail­la aja­mi­nen on tur­haa.

Renkaan urasyvyydessä sadasosamillimetreillä ei ole merkitystä, sillä lukeman muuttuu useita satasia, jos mittaria painaa rengasta vasten kovempaa.

Renkaan urasyvyydessä sadasosamillimetreillä ei ole merkitystä, sillä lukeman muuttuu useita satasia, jos mittaria painaa rengasta vasten kovempaa.

Auto Bild Suomi

Riit­tä­vä ura­sy­vyys

Yk­si tär­keä ren­kais­ta huo­mi­oi­ta­va asia on nii­den ura­sy­vyys. Ura­sy­vyy­del­lä on suu­ri vai­ku­tus pi­toon eri­to­ten mä­räl­lä ke­lil­lä. Lain mää­rit­te­le­mä ke­sä­ren­kaan ku­lu­tus­pin­nan pää­u­rien mi­ni­miu­ra­sy­vyys on 1,6 mil­li­met­riä.

Nel­jä mil­li­met­riä on kui­ten­kin se ura­sy­vyys, jon­ka ala­puo­lel­la ren­kaan omi­nai­suu­det heik­ke­ne­vät voi­mak­kaas­ti eri­to­ten mä­räl­lä pin­nal­la. Ke­vääl­lä ta­pah­tu­van no­pe­am­man ku­lu­mi­sen vuok­si nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyys saat­taa hu­ve­ta mi­ni­mi­ra­jan tun­tu­maan var­sin no­pe­as­ti.

Ren­kai­den ura­sy­vyy­det kan­nat­taa tar­kas­taa vii­meis­tään kuu­kau­den ku­lut­tua sii­tä, kun ne on ke­vääl­lä vaih­det­tu al­le. Noin vii­den mil­li­met­rin ura­sy­vyys on täl­löin saat­ta­nut ajo­ki­lo­met­reis­tä riip­pu­en hu­ve­ta yl­lät­tä­vän pie­nek­si. Ura­sy­vyyt­tä kan­nat­taa muu­toin­kin tar­kas­tel­la ta­sai­sin vä­li­a­join.

Nor­maa­lia vai epä­nor­maa­lia?

Ku­lu­tus­pin­nan ura­sy­vyys tu­lee tar­kas­taa koko ren­kaan le­vey­del­tä, sil­lä epä­ta­sai­nen ku­lu­mi­nen tar­koit­taa usein vir­het­tä pyö­rän­kul­mis­sa. Pyö­rän­kul­mat kan­nat­taa täl­löin sää­dät­tää, en­nen kuin al­le lai­te­taan uu­det ren­kaat. Sama kos­kee ren­kai­den kau­si­vaih­toa: jos tal­vi­ren­kaat ovat ku­lu­neet epä­ta­sai­ses­ti, pyö­rän­kul­mat tu­lee sää­dät­tää, en­nen kuin al­le lai­te­taan ke­sä­ren­kaat.

Mikä sit­ten on epä­nor­maa­lia ku­lu­mis­ta? Ve­tä­vän ak­se­lin ren­kaat ku­lu­vat nor­maa­lis­ti kes­kel­tä hie­man enem­män – ja vas­taa­vas­ti va­paas­ti pyö­ri­vän ak­se­lin ren­kaat lai­doil­ta. Tä­män vuok­si suo­si­tel­laan, et­tä ren­kai­den paik­kaa vaih­de­taan ak­se­lil­ta toi­sel­le 8−10 000 ki­lo­met­rin vä­lein, jot­ta ren­kail­la saa­vu­te­taan pa­ras ki­lo­met­ri­suo­ri­te.

Kahden euron kolikolla on helppo tarkastaa, onko renkaiden kulutuspinta lähellä suositusten alarajaa. Kahden euron kolikon hopeisen reunuksen leveys on hieman alle neljä millimetriä.

Kahden euron kolikolla on helppo tarkastaa, onko renkaiden kulutuspinta lähellä suositusten alarajaa. Kahden euron kolikon hopeisen reunuksen leveys on hieman alle neljä millimetriä.

Auto Bild Suomi

Ren­kai­den paik­ko­ja vaih­det­ta­es­sa pi­tää muis­taa, et­tä nii­den pyö­ri­mis­suun­nat ei­vät muu­tu – eli etu­ren­gas vaih­de­taan taak­se sa­mal­le puo­lel­le au­toa, mis­sä se on ol­lut­kin. Ren­kaan ku­lu­tus­pin­ta ku­luu nor­maa­lis­ti hie­man por­taal­le, ja pyö­ri­mis­suun­nan vaih­ta­mi­nen saa ren­kaan ku­lu­maan ta­va­no­mais­ta no­pe­am­min.

Ku­lu­mi­nen on epä­nor­maa­lia sil­loin, kun ku­lu­tus­pin­nan toi­nen lai­ta on ku­lu­nut tois­ta enem­män.

Ura­sy­vyys­tul­kit

Ren­kaan si­vus­sa ole­va TWI-mer­kin­tä il­mai­see koh­dan, mis­tä löy­tyy ku­lu­tus­pin­nan pää­u­ris­ta ”ura­sy­vyys­tulk­ki”. Tämä uran poh­jan ku­mi­palk­ki il­mai­seen sen, mil­loin ke­sä­ren­gas on ku­lu­nut lain sal­li­maan 1,6 mil­li­met­rin mi­ni­miu­ra­sy­vyy­teen. Tal­vi­ren­kaal­la mi­ni­mi 3mm.

Yh­den ja kah­den eu­ron ko­li­kot ovat mai­ni­oi­ta apu­vä­li­nei­tä suun­taa-an­ta­vaan nel­jän mil­li­met­rin ura­sy­vyy­den hah­mot­ta­mi­seen. Lait­ta­mal­la ko­li­kon pys­tyyn ku­lu­tus­pin­nan uraan saa ko­li­kon reu­nuk­sen avul­la hy­vän mit­ta-ar­vi­on.

Ura­sy­vyys on al­le nel­jä mil­li­met­riä, jos kah­den eu­ron ko­li­kon ho­pei­nen reu­nus nä­kyy uras­ta. Jos yh­den eu­ron ko­li­kon reu­nus on ku­lu­tus­pin­nan ta­sol­la, niin ura­sy­vyyt­tä on enää kol­mi­sen mil­li­met­riä. Näis­sä mo­lem­mis­sa ta­pauk­sis­sa ura­sy­vyys täyt­tää lain kir­jai­men, mut­ta ren­kaan omi­nai­suu­det ovat huo­mat­ta­vas­ti hei­ken­ty­neet.

Euron kolikon pronssisen reunuksen leveys on kolmisen millimetriä. Jos se näkyy kulutuspinnan tasalla, renkaan pito-ominaisuudet eritoten märällä ovat vähentyneet merkittävästi.

Euron kolikon pronssisen reunuksen leveys on kolmisen millimetriä. Jos se näkyy kulutuspinnan tasalla, renkaan pito-ominaisuudet eritoten märällä ovat vähentyneet merkittävästi.

Auto Bild Suomi

Tar­kem­min ura­sy­vyy­den pys­tyy mit­taa­maan ura­sy­vyys­mit­ta­ril­la, jon­ka säi­lyt­tä­mi­nen ei vie juu­ri­kaan ti­laa au­tos­sa. Me­kaa­ni­set mit­ta­rit mak­sa­vat muu­ta­man eu­ron, ja nii­den tark­kuus on riit­tä­vä. Elekt­ro­ni­sel­la mit­ta­ril­la saa tar­kem­man lu­ke­man kal­liim­paan hin­taan, mut­ta mil­li­met­rin sa­da­so­sil­la ei ole tur­val­li­suu­den kans­sa suu­rem­paa mer­ki­tys­tä. Lain vaa­ti­maa 1,6 mil­li­met­rin ura­sy­vyyt­tä mää­ri­tel­tä­es­sä sa­da­so­sil­la voi ol­la mer­ki­tys­tä, mut­ta sil­loin ren­kaat ovat ol­leet jo pit­kään vaih­toi­äs­sä.

Tek­niik­ka avuk­si

Ny­ky­tek­niik­ka te­kee ura­sy­vyy­den mit­taa­mi­sen vie­lä hel­pom­mak­si. No­ki­an Ren­kai­den Snaps­kan-pal­ve­lu mit­taa ura­sy­vyy­den au­ton liik­ku­es­sa, ja ha­lu­tes­saan käyt­tä­jä saa tu­lok­set vaik­ka äly­pu­he­li­meen. Kuu­los­taa­ko lii­an hie­nol­ta ol­lak­seen tot­ta?

Mit­taus to­del­la­kin teh­dään au­ton liik­ku­es­sa, ei­kä kul­jet­ta­jan tar­vit­se teh­dä mi­tään. Kun au­to kul­kee mit­taus­lai­teen yli, sen ren­kai­den ku­lu­tus­pin­nat skan­na­taan la­se­ril­la ja re­kis­te­ri­tun­nus ku­va­taan, jot­ta tu­lok­set ja au­to saa­daan yh­dis­tet­tyä toi­siin­sa.

Skan­nauk­sen jäl­keen ku­lu­tus­pin­nas­ta muo­dos­te­taan kol­miu­lot­tei­nen kuva, jos­ta saa­daan sel­vil­le ren­kaan ura­sy­vyy­det. Ura­sy­vyy­den voi sit­ten tar­kas­taa joko in­ter­ne­tis­tä tai mak­sut­to­mal­la teks­ti­vies­til­lä.
Mii­nus­puo­li on se, et­tä pal­ve­lu on ai­na­kin vie­lä var­sin ra­jal­li­nen: täl­lä het­kel­lä ai­noa mit­taus­paik­ka on Hel­sin­gis­sä Q-Park Iso Erot­ta­jan park­ki­hal­lis­sa. Mit­taus­jär­jes­tel­mä on No­ki­an Ren­kai­den, Vi­a­no­rin, Sig­ma­Vi­si­o­nin, Fu­tu­ri­cen Af­fec­ton ja Q-Par­kin yh­teis­työn tu­los­ta.

Ren­kai­den oi­ke­at pai­neet

Ura­sy­vyy­den li­säk­si on tär­ke­ää huo­leh­tia ren­gas­pai­neis­ta – se on tär­ke­ää sekä polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen et­tä tur­val­li­suu­den ta­kia. Al­hai­set ren­gas­pai­neet li­sää­vät polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen li­säk­si myös ren­kai­den ku­lu­mis­ta, mikä nä­kyy siis suo­raan ajo­kus­tan­nuk­sis­sa.

Au­to Bil­din vii­me vuon­na te­ke­män tes­tin pe­rus­teel­la tie­de­tään, et­tä yh­den baa­rin pai­neen­muu­tos vai­kut­taa au­ton ku­lu­tuk­seen ta­sa­no­peu­del­la ajet­ta­es­sa usei­ta pro­sent­te­ja. Puo­li baa­ria suo­si­tus­ta al­hai­sem­pi pai­ne li­sää ku­lu­tus­ta muu­ta­man pro­sen­tin.

Ku­lu­tus­li­säys­tä suu­rem­pi vai­ku­tus lii­an al­hai­sil­la ren­gas­pai­neil­la on ve­si­liir­to­no­peuk­siin. Puo­li baa­ria suo­si­tus­pai­net­ta al­hai­sem­mal­la pai­neel­la uu­det ren­kaat läh­ti­vät tes­tis­sä ve­si­liir­toon lä­hes kym­me­nen pro­sent­tia al­hai­sem­mal­la no­peu­del­la, kuin mitä ta­pah­tui, kun ren­kais­sa oli suo­si­tus­ten mu­kai­set pai­neet. Va­jaa­pai­nei­suus on siis sel­keä tur­val­li­suus­ris­ki.

Sama tois­tui tes­tis­sä mä­räl­lä jar­ru­tet­ta­es­sa, mut­ta ero oli vä­häi­sem­pi: puo­li baa­ria suo­si­tus­pai­net­ta al­hai­sem­mal­la pai­neel­la jar­ru­tus­mat­ka oli va­jaat pari pro­sent­tia pi­dem­pi kuin suo­si­tus­pai­neil­la. Ren­kais­ta kan­nat­taa huo­leh­tia ja pi­tää ne asi­an­mu­kai­ses­sa kun­nos­sa. Huo­leh­ti­mal­la ren­kais­ta hy­vin sääs­tää ra­haa – ja eh­kä myös ih­mis­hen­kiä.

Os­ka­ri Pent­ti

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

Auto Bild.Uutiset
11.11.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Uudessa Suzuki Acrossissa käytetään hyväksi Toyotan yli kahden vuosikymmenen kokemusta hybriditekniikasta.

Suzuki Across -katumaasturi: Lippulaiva rantautuu Suomeen syksyllä

Auto Bild.Uutiset
1.7.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020
Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Ford Kuga Hybrid -täyshybridi (HEV) saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uusi Ford Kuga -täyshybridi: Ensimmäiset autot Suomeen alkuvuodesta 2021

Auto Bild.Uutiset
19.11.2020

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Bentley Flying Spur: Tuplaturbo V8 tuottaa yli 135 hevosvoimaa per litra!

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

Koeajossa Kia Optima Sportswagon PHEV Business Luxury AW A/T: Töpselifarkku

Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee

Koeajossa Dacia Duster: Turbokoneen säveliä

Koeajossa Mercedes-Benz A-sarjan Sedan: Virtaviivainen A-sarjalainen

Koeajossa Fiat 500X: Perheautojen väriläiskä

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Revelin uudet beryllium-kaiuttimet

Hifimaailma

Wharfedalen uusi Diamond 12 -sarja 

Hifimaailma

KEFin uusi Uni-Core-subbari

Hifimaailma

Säveltäjän juhlavuosi

Hifimaailma

Tasasuun­taa­ja­put­ki­si­mu­laattori

Koti ja keittiö

Tumma barokki ja vaaleaa skandityyli kohtaavat tässä kodissa

Hifimaailma

Ylellistä ja tarkkaa

Hifimaailma

Denonin uusi soundbar

Hifimaailma

Vanha uusi kaiutin

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

Lexus LC 500: Maailmanensi-ilta Detroitin autonäyttelyssä

Auto haudattiin maan alle piiloon neuvos­to­jou­koilta: Lähti käyntiin lähes 70 vuoden jälkeen!

Koeajossa BMW 116d: Urheilullisempaa ilmettä

Autoliitto julkaisee automatkailijan oppaan Baltiaan ja Koillis-Puolaan

Muista: Varo aura-autoa!

UUTTA

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

HYÖTYJUTUT

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa

Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä

Koeajossa Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177 hv 7DCT 4WD N Line: Urheilujuhlan tuntua

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Myös uusi auto ostetaan entistä useammin verkosta

Kaista-avustimien ja hätäjar­ru­tus­jär­jes­telmien käyttö kasvussa

Classic Motor Show Lahdessa: Suurten merkkien vuosijuhlia

Nainen yritti 1930-mallisella autolla maailman ympäri – ihosyöpä pakotti keskeyttämään

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

Revelin uudet beryllium-kaiuttimet

Hifimaailma

Wharfedalen uusi Diamond 12 -sarja 

Hifimaailma

KEFin uusi Uni-Core-subbari

Hifimaailma

Säveltäjän juhlavuosi

Hifimaailma

Tasasuun­taa­ja­put­ki­si­mu­laattori

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

TILAA TÄSTÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Yhdysvaltalainen start-up -yhtiö Aptera tuo markkinoille hilpeän näköisen sähköauton, jonka akuston pitäisi riittää kaksinkertaiseen toimintamatkaan Tesla Model S:ään verrattuna. Auto Bild kertoo asiasta tarkemmin!

Aptera Motors

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Kaupallinen yhteistyö

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Miten olisi Tesla Model S Convertible? Italiassa sellaisia valmistetaan muunnostyönä!

Citroën C4 ja täyssähköinen ë-C4: Uuden sukupolven Hatchbackeja

Etrusco: Uusi matkai­lu­au­to­merkki saapui Suomeen

No nyt alkaa kuulostaa villiltä: Miltä kuulostaisi Corvetten keulalla toteutettu katumaasturi…?

Hyundai Bayon: Ensimmäiset teaser-kuvat julkaistiin

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Groupe Renaultin viisi­vuo­tis­suun­ni­telma: Renaultin uusi aalto

Dacia Bigster Concept: Viisi­vuo­tis­suun­ni­tel­massa Dusteria isompi katumaasturi

Eurorepar Car Service: Suomeen uusi monimerk­ki­huol­to­ketju

Silentium: Aloittaa aktiivisen vasta­me­lu­tek­niikan kehitystyön

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

Mitä? Mitä? Mitä? Eihän tällaista autoa voi olla olemassakaan! Hyvästit kaape­li­la­taa­mi­selle – ja toimintamatka jopa 1600 km!

Täysin uusi Nissan Qashqai: Tarjoaa sähköistetyt voimalinjat

Suomeen on luvattu jopa -30 asteen pakkasia: Tiedätkö, miten suojella autosi akkua?

Stellantis-fuusio: Tiedätkö, mitä se merkitsee konsernin yksittäisille merkeille?

Miltä kuulostaisi leveä korisarja Dacia Dusteriin? Saksassa on ainakin yksi tuning-firma, jolla on asiaan vastaus!

Nokian Hakkapeliitta 10: Alan moderneinta nastateknologiaa

Ford Mustang Mach I: Suomen hinnat julkistettiin ja myynti käynnistyi

Audin täyssäh­kö­au­to­mal­listo laajenee: Audi Q4 e-tronin ja Audi e-tron GT:n ennakkovaraus alkoi Suomessa

Volvon jälleen­myy­jä­ver­kosto: Vahvistuu uudella toimijalla

Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

Tästä ei kilpa-auto juuri kauniimmaksi muutu: 1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti.

1957 Ferrari 335 S Spider Scaglietti: Onko tämä maailman kallein Ferrari?

Auto Bild.Uutiset
25.1.2016
Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.