Renkaiden urasyvyyden voi testata esimerkiksi kolikon avulla.
Auto Bild Suomi
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen, joten niiden kunnosta on huolehdittava.
Kelien lämmetessä ja auringon helottaessa kirkkaalta taivaalta herää kysymys, missä vaiheessa on aika vaihtaa kesärenkaat alle. Suomen pituudesta johtuen renkaanvaihdolle ei voi antaa mitään yksiselitteistä valtakunnallista aikaa. Siinä vaiheessa, kun etelässä voi huoletta ajella kesärenkain, pohjoisessa on vielä paikoin täysi talvi.
Vaikka lumi olisi pääosin sulanut, kesärenkaiden vaihtamisessa ei välttämättä kannata hosua. Jos autollaan joutuu liikkumaan iltamyöhään tai aamutuimaan, niin yöpakkaset voivat aiheuttaa yllätyksen – tielle valunut tai kerääntynyt vesi on nimittäin saattaa jähmettyä peilijääksi.
Tällöin kesärengas ei tarjoile läheskään samaa pitoa, mihin nastallinen tai nastaton talvirengas yltää. Eikä takatalvikaan ole meillä mikään uppo-outo ilmiö.
Nastalliset ja nastattomat
Lain mukaan nastarenkaita saa käyttää pääsiäismaanantain jälkeiseen maanantaihin saakka. Tähän on olemassa omaan arvioon perustuva jousto, joka sallii nastarenkaiden käytön muulloinkin, kun ”sää tai keli sitä edellyttää”.
Nastattomien talvirenkaiden osalta käyttökieltoaikaa ei ole, ja moni ajeleekin niin sanotuilla kitkarenkailla myös kesällä säästyäkseen toisen rengaskerran ostamiselta ja renkaanvaihdolta. Turvallisuuden kannalta tämä
ei ole viisasta, eikä se oikeastaan kannata taloudellisestikaan.
Snapskan-palvelulla renkaiden urasyvyydet selviät vaivattomasti laitteen yli ajamalla. Ensimmäinen lasermittalaite otettiin käyttöön Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa.
Auto Bild Suomi
Talvisiin olosuhteisiin suunnitellulla nastattomalla talvirenkaalla on märällä huomattavasti heikompi pito kuin kesärenkaalla. Lisäksi pehmeäseoksinen nastaton saattaa kulua keväällä karhealla tienpinnalla varsin nopeasti.
Juuri keväällä tapahtuvan renkaan nopeamman kulumisen vuoksi renkaanvaihdossa saatetaan viivytellä. Jos kesärenkaat ovat talvirenkaita leveämmät ja matalampiprofiiliset – siis huomattavasti talvirenkaita kalliimmat – niitä säästellään keväiseltä kulumiselta. Renkaan kuluminen on keväällä jopa 4–5 kertaa nopeampaa kuin loppukesällä.
Nastattomissa talvirenkaissa on se hyvä puoli, että ne voi vaihtaa auton alta pois myöhemmin kuin nastarenkaat. Nastoja ei sen sijaan kannata kuluttaa – ja raapia kuivaa asvalttia – sillä, että jättää renkaanvaihdon keväällä mahdollisimman myöhäiseksi.
Sama etu toistuu myös syksyllä: nastattomat voi huoletta laittaa alle aiemmin, jos on hiukankin epäilystä liukkaista keleistä. Sillä jos ennusteissa luvattuja pakkasia ei tulekaan, vaan keli jatkuu jäättömänä ja lumettomana vielä kuukauden, niin nastarenkailla ajaminen on turhaa.
Renkaan urasyvyydessä sadasosamillimetreillä ei ole merkitystä, sillä lukeman muuttuu useita satasia, jos mittaria painaa rengasta vasten kovempaa.
Auto Bild Suomi
Riittävä urasyvyys
Yksi tärkeä renkaista huomioitava asia on niiden urasyvyys. Urasyvyydellä on suuri vaikutus pitoon eritoten märällä kelillä. Lain määrittelemä kesärenkaan kulutuspinnan pääurien minimiurasyvyys on 1,6 millimetriä.
Neljä millimetriä on kuitenkin se urasyvyys, jonka alapuolella renkaan ominaisuudet heikkenevät voimakkaasti eritoten märällä pinnalla. Keväällä tapahtuvan nopeamman kulumisen vuoksi neljän millimetrin urasyvyys saattaa huveta minimirajan tuntumaan varsin nopeasti.
Renkaiden urasyvyydet kannattaa tarkastaa viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun ne on keväällä vaihdettu alle. Noin viiden millimetrin urasyvyys on tällöin saattanut ajokilometreistä riippuen huveta yllättävän pieneksi. Urasyvyyttä kannattaa muutoinkin tarkastella tasaisin väliajoin.
Normaalia vai epänormaalia?
Kulutuspinnan urasyvyys tulee tarkastaa koko renkaan leveydeltä, sillä epätasainen kuluminen tarkoittaa usein virhettä pyöränkulmissa. Pyöränkulmat kannattaa tällöin säädättää, ennen kuin alle laitetaan uudet renkaat. Sama koskee renkaiden kausivaihtoa: jos talvirenkaat ovat kuluneet epätasaisesti, pyöränkulmat tulee säädättää, ennen kuin alle laitetaan kesärenkaat.
Mikä sitten on epänormaalia kulumista? Vetävän akselin renkaat kuluvat normaalisti keskeltä hieman enemmän – ja vastaavasti vapaasti pyörivän akselin renkaat laidoilta. Tämän vuoksi suositellaan, että renkaiden paikkaa vaihdetaan akselilta toiselle 8−10 000 kilometrin välein, jotta renkailla saavutetaan paras kilometrisuorite.
Kahden euron kolikolla on helppo tarkastaa, onko renkaiden kulutuspinta lähellä suositusten alarajaa. Kahden euron kolikon hopeisen reunuksen leveys on hieman alle neljä millimetriä.
Auto Bild Suomi
Renkaiden paikkoja vaihdettaessa pitää muistaa, että niiden pyörimissuunnat eivät muutu – eli eturengas vaihdetaan taakse samalle puolelle autoa, missä se on ollutkin. Renkaan kulutuspinta kuluu normaalisti hieman portaalle, ja pyörimissuunnan vaihtaminen saa renkaan kulumaan tavanomaista nopeammin.
Kuluminen on epänormaalia silloin, kun kulutuspinnan toinen laita on kulunut toista enemmän.
Urasyvyystulkit
Renkaan sivussa oleva TWI-merkintä ilmaisee kohdan, mistä löytyy kulutuspinnan pääurista ”urasyvyystulkki”. Tämä uran pohjan kumipalkki ilmaiseen sen, milloin kesärengas on kulunut lain sallimaan 1,6 millimetrin minimiurasyvyyteen. Talvirenkaalla minimi 3mm.
Yhden ja kahden euron kolikot ovat mainioita apuvälineitä suuntaa-antavaan neljän millimetrin urasyvyyden hahmottamiseen. Laittamalla kolikon pystyyn kulutuspinnan uraan saa kolikon reunuksen avulla hyvän mitta-arvion.
Urasyvyys on alle neljä millimetriä, jos kahden euron kolikon hopeinen reunus näkyy urasta. Jos yhden euron kolikon reunus on kulutuspinnan tasolla, niin urasyvyyttä on enää kolmisen millimetriä. Näissä molemmissa tapauksissa urasyvyys täyttää lain kirjaimen, mutta renkaan ominaisuudet ovat huomattavasti heikentyneet.
Euron kolikon pronssisen reunuksen leveys on kolmisen millimetriä. Jos se näkyy kulutuspinnan tasalla, renkaan pito-ominaisuudet eritoten märällä ovat vähentyneet merkittävästi.
Auto Bild Suomi
Tarkemmin urasyvyyden pystyy mittaamaan urasyvyysmittarilla, jonka säilyttäminen ei vie juurikaan tilaa autossa. Mekaaniset mittarit maksavat muutaman euron, ja niiden tarkkuus on riittävä. Elektronisella mittarilla saa tarkemman lukeman kalliimpaan hintaan, mutta millimetrin sadasosilla ei ole turvallisuuden kanssa suurempaa merkitystä. Lain vaatimaa 1,6 millimetrin urasyvyyttä määriteltäessä sadasosilla voi olla merkitystä, mutta silloin renkaat ovat olleet jo pitkään vaihtoiässä.
Tekniikka avuksi
Nykytekniikka tekee urasyvyyden mittaamisen vielä helpommaksi. Nokian Renkaiden Snapskan-palvelu mittaa urasyvyyden auton liikkuessa, ja halutessaan käyttäjä saa tulokset vaikka älypuhelimeen. Kuulostaako liian hienolta ollakseen totta?
Mittaus todellakin tehdään auton liikkuessa, eikä kuljettajan tarvitse tehdä mitään. Kun auto kulkee mittauslaiteen yli, sen renkaiden kulutuspinnat skannataan laserilla ja rekisteritunnus kuvataan, jotta tulokset ja auto saadaan yhdistettyä toisiinsa.
Skannauksen jälkeen kulutuspinnasta muodostetaan kolmiulotteinen kuva, josta saadaan selville renkaan urasyvyydet. Urasyvyyden voi sitten tarkastaa joko internetistä tai maksuttomalla tekstiviestillä.
Miinuspuoli on se, että palvelu on ainakin vielä varsin rajallinen: tällä hetkellä ainoa mittauspaikka on Helsingissä Q-Park Iso Erottajan parkkihallissa. Mittausjärjestelmä on Nokian Renkaiden, Vianorin, SigmaVisionin, Futuricen Affecton ja Q-Parkin yhteistyön tulosta.
Renkaiden oikeat paineet
Urasyvyyden lisäksi on tärkeää huolehtia rengaspaineista – se on tärkeää sekä polttoaineenkulutuksen että turvallisuuden takia. Alhaiset rengaspaineet lisäävät polttoaineenkulutuksen lisäksi myös renkaiden kulumista, mikä näkyy siis suoraan ajokustannuksissa.
Auto Bildin viime vuonna tekemän testin perusteella tiedetään, että yhden baarin paineenmuutos vaikuttaa auton kulutukseen tasanopeudella ajettaessa useita prosentteja. Puoli baaria suositusta alhaisempi paine lisää kulutusta muutaman prosentin.
Kulutuslisäystä suurempi vaikutus liian alhaisilla rengaspaineilla on vesiliirtonopeuksiin. Puoli baaria suosituspainetta alhaisemmalla paineella uudet renkaat lähtivät testissä vesiliirtoon lähes kymmenen prosenttia alhaisemmalla nopeudella, kuin mitä tapahtui, kun renkaissa oli suositusten mukaiset paineet. Vajaapaineisuus on siis selkeä turvallisuusriski.
Sama toistui testissä märällä jarrutettaessa, mutta ero oli vähäisempi: puoli baaria suosituspainetta alhaisemmalla paineella jarrutusmatka oli vajaat pari prosenttia pidempi kuin suosituspaineilla. Renkaista kannattaa huolehtia ja pitää ne asianmukaisessa kunnossa. Huolehtimalla renkaista hyvin säästää rahaa – ja ehkä myös ihmishenkiä.
Oskari Pentti
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Uudistunut Peugeot 5008 SUV nähdään Suomessa ensimmäisen kerran vuoden 2020 lopulla.
Kia
Kia
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
Nico Rosberg on yksi vain 150:stä ihmisestä maailmanlaajuisesti, joka omistaa Rimac C_Two:n.
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Jaguar F-Type R-Dynamic Black: Vielä ylellisempiä muunnoksia
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Itse suunniteltu talo nousi kompaktille tontille
Uusi hybridi kuulokevahvistin
Alasskaalattu Legenda
Goldmund Eidos Reference SACD -soitin
Braun Wandanlage 2021
Qobuz saapui Suomeen
Krypton Ranskasta
Pääsiäisen kivat koristeet
Universaalia kanavasäätöä striimaajille
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän
Volvo Cars: Suunnittelee käynnistävänsä autonomisen ajamisen kokeen Kiinassa
Seat Ateca -katumaasturi: Suomeen syksyllä 2016
Ohoh: Nyt löytyi sympaattinen superharvinaisuus – näitä autoja ei muuten ihan heti tule vastaan!
Suomi-elokuvan myyttinen avoautoharvinaisuus: Katosi jäljettömiin 1939 – muurattiin mystiseen salakäytävään?
UUTTA
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Näitä nähdään vain Nipponin saarella: Bentley Continental GT V8 Equinox Editionia tehdään käsityönä vain 10 kpl
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
KOEAJOT
Koeajossa Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD 8AT Premium 7P: Viisaasti ladattu
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Koeajo Audi A4 Avant Business Advanced 40 TDI quattro S tronic: Muikeamman oloinen
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
5 VUOTTA SITTEN...
Kun pitkä limousine ei riitä: Tässä saksalainen lääke ongelmaan
Nyt on kiire, jos haluaa supermielenkiintoisia autolöytöjä: 1973 Range Rover V8 uskomattoman edullisesti?
Mercedes-Benz S Cabriolet: Myös erityisnopeana AMG-painoksena
Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!
Tutkimuksen mukaan: Tietyömailla ajetaan reipasta ylinopeutta
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusien autojen asiakaskoeajot: Tässä oudoimpia piirimyyjien kokemuksia Britanniasta!
Uusi Renault Express Van: Sai ennakkomyyntihinnat
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Volvo: Sähköisen myyntikanavan toiminta käynnistyi
Citroën C5 X: Lippulaiva syksyllä Suomeen
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Uusi Subaru Outback: Suomeen toukokuussa
Toyota GR 86: Uusi vastaisku esiteltiin Japanissa
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
LUETUIMMAT
Koeajossa Subaru Outback 2.5i Summit: Ison bokserin murinaa
BMW i4: Esimakua vuosi sitten julkaistusta BMW i4 -konseptiautosta
Koeajossa Volkswagen Passat Variant GTE: Virran viemää
Mercedes-Benz EQS: Edustusluokan sähköautolla jopa 770 km latauksella
Uusi Toyota Yaris Cross: Nyt ennakkomyynnissä – myös nelivetoisena
Koeajossa Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Premium: Entistä särmikkäämpi
Ensisilmäys: Tällainen on uusi Volkswagen Multivan
Polestar 2 esiteltiin Suomessa: Auto Bild Suomi ajamassa
Kia EV6 -täyssähköauto: Jopa 510 km toimintamatka – 0-100 km/h 3,5 sekuntia
Goodyear: Lanseeraa uuden nastarenkaan, jonka jarrutussuorituskyky jäällä ja lumella sekä käsittely lumella on ylivertainen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.
Asiakkaiden toivomuksesta luotu malli on kuusipaikkainen ja sen omamassaksi ilmoitetaan 2 400 kiloa. Kuusiovisen kehitystyö vaati Audin mukaan noin vuoden.