Kilpailu: Voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Osallistu Auto Bildin kilpailuun ja voita Laufenn -talvirenkaat!

Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Asiakaspalvelu
Mediatiedot
Palaute
Seuraa meitä somessa:
Etusivu
Hyöty
Koeajot
Testit
Uutiset
Klassikot
Superautot
Kilpailut
Tilaa lehti
Tilaa lehti

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Missä kaikkialla autonomisilla autoilla saa maailmassa tätä nykyä ajaa? Yhdysvaltain osavaltioista Kaliforniassa, Floridassa, Texasissa, Nevadassa sekä Washingtonissa saa testata autonomisia autoja erityisehdoin. Washingtonin osavaltiossa ollaan asiassa pisimmällä: siellä on 7. kesäkuuta 2017 lähtien saanut testata julkisilla teillä autonomisia autoja, joissa ei ole mukana ihmsiä. Ensimmäisen testauslisenssin hankki vuonna 2012 Google. Saksassa esimerkiksi Audi testaa autonomista kalustoa A9-moottoritiellä Saksassa.

Missä kaikkialla autonomisilla autoilla saa maailmassa tätä nykyä ajaa? Yhdysvaltain osavaltioista Kaliforniassa, Floridassa, Texasissa, Nevadassa sekä Washingtonissa saa testata autonomisia autoja erityisehdoin. Washingtonin osavaltiossa ollaan asiassa pisimmällä: siellä on 7. kesäkuuta 2017 lähtien saanut testata julkisilla teillä autonomisia autoja, joissa ei ole mukana ihmsiä. Ensimmäisen testauslisenssin hankki vuonna 2012 Google. Saksassa esimerkiksi Audi testaa autonomista kalustoa A9-moottoritiellä Saksassa.

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Euro NCAP testasi ensimmäistä kertaa automaattisesti ajavia autoja. Selvitettiin, mitkä asiat ovat mahdollisia, miten pitkällä eri valmistajat tällä hetkellä ovat ja millainen on tilanne liittyen ajotur­val­li­suuteen, moraaliin ja vastuuseen. Auto Bild antaa vastauksia päivänpolttaviin kysymyksiin aiheesta autonominen ajaminen!

Auto Bild.Testit
22.10.2018

Tuo­reen ky­se­lyn pe­rus­teel­la yli 70 pro­sent­tia sak­sa­lai­sis­ta au­toi­li­jois­ta us­koo voi­van­sa jo tänä päi­vä­nä voi­van­sa hank­kia au­to­no­mi­ses­ti aja­van au­ton.

Us­ko ei kui­ten­kaan ole tie­don väär­ti. Eu­ro NCAP:n suo­rit­ta­mas­sa au­to­no­mis­ten au­to­jen en­si­tes­tis­sä ha­vait­tiin, mi­ten suu­ri täl­lai­nen ajat­te­lu­vir­he on­kaan. Eu­roop­pa­lai­ses­sa uu­sien au­to­jen ar­vos­te­luoh­jel­mas­sa ase­tet­tiin au­to­ma­ti­soi­tu aja­mi­nen en­sim­mäis­tä ker­taa suu­ren­nus­la­sin al­le.

Tes­tiin osal­lis­tui 10 au­to­mal­lia avus­ti­mi­neen: Au­di A6 (Adap­ti­ve Crui­se As­sist), BMW 5 (Ac­ti­ve Dri­ving As­sis­tant Plus), DS7 Cros­s­back (Con­nec­ted Pi­lot), Ford Fo­cus (Co-Pi­lot 360), Hy­un­dai Nexo (Smart Crui­se Cont­rol ja ak­tii­vi­nen kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin), Mer­ce­des-Benz C-sar­ja (Dist­ro­nic Plus ja Ac­ti­ve Stee­ring As­sist), Nis­san Leaf (Pro Pi­lot), Tes­la Mo­del S (Au­to­pi­lot), To­yo­ta Co­rol­la (Sa­fe­ty Sen­se) sekä Vol­vo V60 (Pi­lot As­sist).

Audi testaa autonomista ajamista Saksan A9-moottoritiellä.

Audi testaa autonomista ajamista Saksan A9-moottoritiellä.

Lop­pu­pää­tel­mä­nä yk­si­kään täl­lä het­kel­lä mark­ki­noil­la ole­va au­to­mal­li ei tar­joa täy­del­lis­tä au­to­ma­tiik­kaa tai au­to­no­mis­ta aja­mis­ta. Kul­jet­ta­ja tar­vit­see edel­leen täy­del­li­sen kes­kit­ty­mi­sen ja vas­tuun, jo­ten unel­ma ren­tou­tu­mi­ses­ta oh­jaus­pyö­rän ta­ka­na on tois­tai­sek­si silk­ka unel­ma.

Eu­ro NCAP viit­taa myös tes­tat­tui­hin jär­jes­tel­miin kul­jet­ta­jan avus­tus­tek­no­lo­gi­a­na, ei­vät­kä ne ole it­se­näi­siä ei­vät­kä ne myös­kään mah­dol­lis­ta au­to­no­mis­ta aja­mis­ta. Useim­mat niis­tä voi­daan ak­ti­voi­da kul­jet­ta­jan na­pin pai­nal­luk­sel­la, mi­kä­li ul­koi­set olo­suh­teet ovat so­pi­vat.

Tes­tat­tui­hin lu­keu­tui­vat mu­kau­tu­vat va­ki­o­no­peus­sää­ti­met (Adap­ti­ve Crui­se Cont­rol), joi­den on myös var­mis­tet­ta­va tur­val­li­nen etäi­syys eteen­päin kul­ke­vaan ajo­neu­voon, sekä kais­tal­la­pi­to­a­vus­ti­met, jot­ka es­tä­vät va­el­te­lun kais­tal­la tai jopa kais­tal­ta pois­tu­mi­sen. Eu­ro NCAP:n mu­kaan kai­kil­le jär­jes­tel­mil­le on tär­ke­ää hyvä ta­sa­pai­no tuen ja kul­jet­ta­jan oman vas­tuun kes­ken.

Va­ka­via vi­ko­ja ohi­tuk­sis­sa ja ohi­tuk­sis­ta pa­lat­ta­es­sa

Vaa­ti­vim­pia oli­vat kak­si ti­lan­net­ta, jot­ka au­toi­li­jat tun­te­vat muu­al­ta­kin kuin moot­to­ri­teil­tä: en­sin­nä­kin oman au­ton leik­kaa­mi­nen edes­sä aja­van au­ton eteen ohi­tuk­sen jäl­keen sekä toi­sek­seen edel­lä aja­van au­ton suo­rit­ta­ma odot­ta­ma­ton väis­tö, jos esi­mer­kik­si edes­sä kais­tal­la on­kin yh­täk­kiä py­säh­ty­nee­nä ajo­neu­vo.

Visionäärit, kuten Rinspeedin Frank Rinderknecht (Sveitsi) näkevät tulevaisuuden autot liikkuvina olohuoneina.

Visionäärit, kuten Rinspeedin Frank Rinderknecht (Sveitsi) näkevät tulevaisuuden autot liikkuvina olohuoneina.

Lop­pu­tu­lok­se­na kaik­ki tes­ta­tut jär­jes­tel­mät ky­ke­ni­vät avus­ta­maan mai­ni­tuis­sa ti­lan­teis­sa vain al­keel­li­ses­ti. Tör­mäyk­set voi­daan väis­tää, jos mah­dol­lis­ta, ai­no­as­taan tar­kan kul­jet­ta­jan avul­la.

Li­säk­si to­si­a­si­a­na DS:n ja BMW:n mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din tar­jo­si vä­hi­ten avus­tus­ta ja kul­jet­ta­jan osuus val­von­nas­sa oli suu­rin. Au­di, Ford, Hy­un­dai, Mer­ce­des, To­yo­ta, Nis­san ja Vol­vo tar­jo­si­vat ta­sa­pai­non kul­jet­ta­jan ja jär­jes­tel­mä­as­sis­ten­tin kes­ken. Tes­lan S-mal­li tuu­dit­ti suu­rim­man osan mat­kus­ta­jis­taan tur­val­li­suu­teen, jopa kais­tal­la­py­sy­mis­tes­tis­sä neu­lan­sil­mä­mut­kas­sa - pe­tol­li­sel­le tur­val­li­suu­del­le..

Mo­ni­ko uu­sis­ta au­tois­ta voi­si vuon­na 2030 kul­kea au­to­no­mi­ses­ti?

Ai­na­kin mitä tu­lee suu­riin au­ton­val­mis­ta­jiin, ku­ten For­diin, Volks­wa­ge­niin sekä Mer­ce­des-Ben­ziin, vii­meis­tään vuo­teen 2030 men­nes­sä osa nii­den uu­sis­ta mal­leis­ta tu­lee kul­ke­maan au­to­no­mi­ses­ti. Sil­loin kul­jet­ta­jas­ta tu­lee mat­kus­ta­ja. Mut­ta sii­hen on vie­lä ai­kaa, ja au­ton­val­mis­ta­jil­la on, ku­ten po­lii­ti­koil­la, vie­lä pal­jon työ­sar­kaa edes­sään.

Jot­kut au­to­mal­lit ky­ke­ne­vät jo aja­maan osin it­se­näi­ses­ti ja mo­net ovat ver­kot­tu­nei­ta. Säh­kö­au­to­jen edel­lä­kä­vi­jä Tes­la, ku­ten myös Mer­ce­des-Benz, Au­di, BMW, Vol­vo, Le­xus, Ca­dil­lac sekä tek­no­lo­gi­a­kon­ser­nit Ap­p­le ja Goog­len ty­tä­ryh­tiö Wa­y­mo työs­ken­te­le­vät par­hail­laan kor­ke­a­pai­neel­la ke­hit­tääk­seen täy­sin au­to­no­mi­sia au­to­ja.

Itsestään kulkevalla Mercedes-Benz 500 SEL:llä, joka tunsi lyhenteen VaMP, ajettiin jo vuonna 1994 testejä Saksassa moottoriteillä. VaMP on Münchenin Bundeswehr-yliopiston kehittämä Mercedes-Benz 500 SEL (vastaavanlainen kuin kuvassa), jolla ajettiin toista tuhatta kilometriä ilman onnettomuuksia ja täysin itsenäisesti 158 kilometrin matka.

Itsestään kulkevalla Mercedes-Benz 500 SEL:llä, joka tunsi lyhenteen VaMP, ajettiin jo vuonna 1994 testejä Saksassa moottoriteillä. VaMP on Münchenin Bundeswehr-yliopiston kehittämä Mercedes-Benz 500 SEL (vastaavanlainen kuin kuvassa), jolla ajettiin toista tuhatta kilometriä ilman onnettomuuksia ja täysin itsenäisesti 158 kilometrin matka.

Au­to­no­mi­sen aja­mi­sen vii­si vai­het­ta:

* Taso 0 Kul­jet­ta­ja suo­rit­taa kaik­ki toi­min­not it­se. Hän ajaa, oh­jaa, jar­rut­taa, pai­naa kaa­sua ja tark­kai­lee ym­pä­ris­tön ta­pah­tu­mia. Au­to ei puu­tu pe­liin, ei­kä sil­lä ole sel­lai­seen tek­ni­siä edel­ly­tyk­siä.

* Taso 1 Kul­jet­ta­ja tu­ke­vat mää­rä­tyt avus­tin­jär­jes­tel­mät, ku­ten kuol­leen kul­man va­roi­tus­jär­jes­tel­mä, kais­ta­vah­ti tai mä­ki­läh­tö­a­vus­tin. 

* Taso 2 Täl­lä ta­sol­la au­to hoi­taa eri­näi­siä teh­tä­viä kul­jet­ta­jan puo­les­ta. Useim­mat au­ton­val­mis­ta­jat ovat täl­lä het­kel­lä täl­lä ta­sol­la. Py­sä­köin­ti­a­vus­tin tai kais­tal­la­pi­to­a­vus­tin lu­keu­tu­vat yh­tei­siin jär­jes­tel­miin. Ruuh­ka-as­sis­tent­ti voi il­man kul­jet­ta­jan puut­tu­mis­ta kiih­dyt­tää tai jar­rut­taa ruuh­kas­sa tai seu­ra­ta edes­sä kiih­dyt­tä­vää au­toa.

* Taso 3 Tätä ta­soa kut­su­taan huo­mat­ta­van au­to­ma­ti­soi­duk­si aja­mi­sek­si. Au­to pys­tyy käyt­tä­mään oma­toi­mi­ses­ti esi­mer­kik­si vilk­ku­ja, vaih­ta­maan kais­taa tai so­vit­ta­maan ajo­no­peu­den muun lii­ken­teen mu­kai­sek­si. Kul­jet­ta­ja pys­tyy sil­ti ai­na ohit­ta­maan au­to­pi­lo­tin ja ot­ta­maan au­ton oh­jaa­mi­sen omaan hal­lin­taan­sa.

* Taso 4 Tämä taso mää­ri­tel­lään täy­sau­to­maat­ti­sek­si. Au­to hoi­taa kaik­ki aja­mi­seen liit­ty­vät toi­min­not ja an­taa ne kul­jet­ta­jan hal­tuun yk­si­no­maan sel­lai­ses­sa ti­lan­tees­sa, mis­sä jär­jes­tel­mä ei ky­ke­ne hal­lit­se­maan ti­lan­net­ta.

* Taso 5 Täl­lä ta­sol­la kul­jet­ta­jas­ta tu­lee pe­ri­aat­tees­sa mat­kus­ta­ja. Au­to ja jär­jes­tel­mä tar­vit­se­vat vain maa­li­pis­teen mää­rit­tä­mi­sen sekä lu­van läh­teä liik­keel­le.

Mil­lai­sia ovat tä­män het­ki­set tek­ni­set ra­joit­teet?

Jo vuon­na 2030 ole­te­taan ih­mis­ten voi­van hy­pä­tä au­toon, mää­rit­tä­vän au­tol­le mää­rän­pään ja an­ta­van au­ton ajaa au­to­no­mi­ses­ti pe­ril­le. Näin siis ai­na­kin au­to­te­ol­li­suu­den suun­ni­tel­mis­sa, mut­ta mis­sä au­to­no­mi­sen aja­mi­sen tek­no­lo­gia on täl­lä het­kel­lä?

Ote­taan esi­merk­ki­nä uu­den Mer­ce­des-Ben­zin S-sar­jan fa­ce­lift-mal­li. Dist­ro­nic-va­ki­o­no­peus­sää­ti­men suu­rim­man no­peu­den raja on ko­ho­tet­tu E-sar­jan ta­sol­le 210 km/h (ai­em­min 200 km/h) ja S-sar­ja­lai­nen py­syy sekä kais­tal­laan et­tä säi­lyt­tää etäi­syy­den edel­lä aja­vaan. Au­ton saa­mi­sek­si oma­toi­mi­ses­ti siir­ty­mään kais­tal­ta riit­tää vil­kun käyt­tö. Tek­no­lo­gia ei tois­tai­sek­si mah­dol­lis­ta nä­ke­mis­tä riit­tä­vän etääl­le ja jar­rut­ta­mis­ta yh­tä peh­me­äs­ti kuin ih­mi­nen te­ki­si. 

Täysautomatisoidussa ajamisessa (Taso 4) kuljettajan ei tarvitse valvoa tilannettta tai puuttua ajamiseen, vaan auto selvittää määrätyt tilanteet itsenäisesti.

Täysautomatisoidussa ajamisessa (Taso 4) kuljettajan ei tarvitse valvoa tilannettta tai puuttua ajamiseen, vaan auto selvittää määrätyt tilanteet itsenäisesti.

En­tä eet­ti­set ky­sy­myk­set? Oi­keus­tur­va? Vas­tuu?

Eet­ti­set ky­sy­myk­set, ku­ten se, päät­tää­kö au­to­no­mi­ses­ti aja­va au­to väis­tä­mät­tö­mäs­sä on­net­to­muu­si­lan­tees­sa esi­mer­kik­si sen, ajaa­ko se las­ten pääl­le tai vaa­ran­taa­ko se au­tos­sa is­tu­jien tur­val­li­suu­den, ovat ai­van yh­tä epä­sel­viä kuin vas­tuu­ky­sy­myk­set. Täs­sä koh­din on po­li­tii­kan kei­noin luo­ta­va oi­keu­del­li­ses­ti tur­val­li­nen vii­te­ke­hys.

Sak­san kat­sas­tus­kont­to­ri TÜV Süd ha­lu­aa kui­ten­kin ai­na­kin var­mis­taa, et­tä au­to­no­mi­set au­tot täyt­tä­vät mää­rä­tyt tur­val­li­suus­nor­mit. Yh­des­sä Sak­san DFKI-tut­ki­mus­kes­kuk­sen kans­sa se tut­kii jär­jes­tel­mien käyt­täy­ty­mis­tä te­ko­ä­lyn avul­la, jot­ta TÜV-al­go­rit­mien pe­rus­ta saa­tai­siin luo­duk­si. Toi­sin sa­no­en au­to­no­mis­ten au­to­jen pi­täi­si lä­päis­tä jon­kin­lai­nen "ajo­kort­ti" -koe ja esi­mer­kik­si käy­tän­nön ko­kees­sa tyyp­pi­hy­väk­syn­nän yh­tey­des­sä to­dis­tet­ta­va, et­tä ne pys­ty­vät te­ke­mään oi­kei­ta pää­tök­siä.

Mi­ten pit­käl­lä tes­tit ovat Yh­dys­val­lois­sa?

Yh­dys­val­tain osa­val­ti­ois­sa, ku­ten Ka­li­for­ni­as­sa, Ne­va­das­sa, Te­xa­sis­sa, Flo­ri­das­sa ja Was­hing­to­nis­sa tes­ta­taan par­hail­laan au­to­no­mi­ses­ti aja­via au­to­ja. Goog­len ty­tä­ryh­ti­ön Wa­y­mon tai Ube­rin au­to­no­mi­sia au­to­ja nä­kee jo useis­sa USA:n län­si­ran­ni­kon kau­pun­geis­sa.

Kaik­ki­aan 31:llä yh­ti­öl­lä (ti­lan­ne ke­sä­kuus­sa 2017) oli au­to­no­mi­ses­ti aja­via au­to­ja tes­teis­sä Ka­li­for­ni­an teil­lä, ja Was­hing­to­nin osa­val­ti­ois­sa yh­ti­öi­tä oli tuol­loin jo enem­män kuin 20.

Nii­hin lu­keu­tu­vat esi­mer­kik­si VW, Mer­ce­des-Benz, Tes­la, Ap­p­le, Nis­san, Bosch, Fa­ra­day Fu­tu­re, mik­ro­pii­ri­val­mis­ta­ja NVI­DIA, Ford sekä GM.

Mercedes-Benz F015 -tutkielma on täysin autonominen auto, joka on suunnattu liikkuvaksi olohuoneeksi. Vuonna 2018 sen kaltaisia kokonaan itsenäisesti ajavia autoja ei toistaiseksi ole saatavilla.

Mercedes-Benz F015 -tutkielma on täysin autonominen auto, joka on suunnattu liikkuvaksi olohuoneeksi. Vuonna 2018 sen kaltaisia kokonaan itsenäisesti ajavia autoja ei toistaiseksi ole saatavilla.

Was­hing­to­nin osa­val­tio kul­kee etu­ne­näs­sä mui­den edel­lä. Se on sal­li­nut jo 7. ke­sä­kuu­ta 2017 lu­kien au­to­no­mi­ses­ti aja­vien au­to­jen tes­tauk­sen jul­ki­sil­la teil­lä, il­man au­tos­sa ole­via ih­mi­siä. Täs­sä ta­pauk­ses­sa tek­nii­kan on ol­ta­va hie­nos­tu­nut­ta, kos­ka au­ton täy­tyy pys­tyä py­säh­ty­mään tur­val­li­ses­ti sil­loin­kin, kun elekt­ro­niik­ka oli­si täy­sin vi­kaan­tu­nut.

Yh­dys­val­tain lii­ken­ne­mi­nis­te­riö (NHTSA) suun­nit­te­lee yh­te­näi­siä sään­tö­jä au­to­no­mi­ses­ta aja­mi­ses­ta eri puo­lil­la Yh­dys­val­to­ja. Hel­mi­kuus­ta 2016 al­ka­en Yh­dys­val­lois­sa vi­ra­no­mai­nen tun­nus­taa tie­to­ko­neen pe­ri­aat­tees­sa au­ton kul­jet­ta­ja­na.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti vi­ra­no­mai­nen ra­joit­ti sitä, et­tä ny­kyi­set sään­nöt tie­tyis­sä koh­din vaa­ti­vat sel­ke­äs­ti ih­mi­sen au­ton kul­jet­ta­ja­na sekä vas­taa­vat oh­jaus­me­ka­nis­mit, ku­ten pol­ki­met.

Kuin­ka pit­käl­lä Sak­sas­sa ol­laan au­to­no­mi­ses­sa aja­mi­ses­sa?

Sak­sas­sa­kin au­to­no­mis­ta au­toi­lua tes­ta­taan ah­ke­ras­ti. Esi­mer­kik­si Au­di tes­taa tek­niik­kaan­sa erääl­lä A9-moot­to­ri­tien osuu­del­la ja pys­tyy to­den­nä­köi­ses­ti vie­lä ku­lu­van vuo­den ai­ka­na tuo­maan pit­käl­le au­to­ma­ti­soi­dun aja­mi­sen ties­töl­le. Reit­ti­lii­ken­teen laa­jen­ta­mi­sen on jo vah­vis­ta­nut liit­to­val­ti­on lii­ken­ne­mi­nis­te­ri Dob­rindt (CSU).

Ala-Sak­sin osa­val­tio ha­lu­aa ra­ken­taa moot­to­ri­tei­den A2:n, A7:n ja A39:n tes­ti­ren­kaan Han­no­ve­rin, Braunsch­wei­gin ja Salz­git­te­rin vä­lil­lä tes­ta­tak­seen au­to­no­mis­ten au­to­jen mo­ni­mut­kais­ta tek­no­lo­gi­aa. Reit­tiä hoi­ta­vat Ae­ros­pa­ce Cent­re (DLR), Volks­wa­gen sekä au­to­jen toi­mit­ta­ja Con­ti­nen­tal.

Myös In­gols­tad­tis­sa ja Wolfs­bur­gin alu­eel­la on suun­nit­teil­la eh­kä vie­lä ku­lu­van vuo­den ai­ka­na uu­si tes­ti­ra­ta au­to­no­mi­sil­le au­tol­le.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022
Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota Corolla Touring. Uudistuvan Toyota Corollan ennakkomyynti alkaa alkusyksyn 2022 aikana. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2023.

Toyota

Uudistuva Toyota Corolla: Viidennen sukupolven hybri­di­tek­no­logiaa – Suomeen alkuvuodesta 2023

Auto Bild.Uutiset
4.6.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022

Toyota ja Volkswagen kärjessä – suomalaiset suosivat autoissa käytän­nöl­li­syyttä myös vuonna 2022

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
5.7.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022
Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Suomessa ensimmäiset sarjatuotetut autot ovat jo matkalla Pohjoismaihin ja saapunevat perille elokuun aikana.

Subaru / Creative Commons

Täyssähköinen Subaru Solterra: Suomeen elokuussa

Auto Bild.Uutiset
5.6.2022

VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Nelivetoinen, keskimoottorinen Corvette E-Ray: 0-100 km/h vain 2,5 sekunnissa!

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki

Mielenkiintoinen retroritari

Paaliin vai pajalle?

Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut

Näin kuormaat peräkärryn oikein

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Koeajossa Audi Q8 Electrified Edition 60 TFSI e quattro Tiptronic: Jättiläiseksi kasvatettu

Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli

Koeajossa Hyundai i20 N: Pieni paukkurauta

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot

Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!

Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!

Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä

Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?

... Lisää

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

JBL:n oranssi bt-vinyylipyöritin 

Hifimaailma

Sonus Faberin uudistunut Homage-sarja 

Hifimaailma

Sennheiserilta langalliset nappikuulokkeet 

Hifimaailma

Naim aktiivisena

Hifimaailma

Denonilta uusi sa/cd-soitin

Koti ja keittiö

10 vinkkiä: Näin onnistut bonsain kasvattamisessa

Hifimaailma

Klipschin Ysit ja Seiskat

Koti ja keittiö

Remonttinälkä kasvoi tehdessä - 1950-luvun koti inspiroi lautta­saa­re­lais­per­hettä

Hifimaailma

Fiio R7  

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUTTA

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Hennessey Supercharged H650 Escalade: Isojen poikien möreä puheenvuoro

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

HYÖTYJUTUT

Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?

Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?

Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?

Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä

Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista

... Lisää

KOEAJOT

Koeajossa Kia Stinger 3,3 T-GDI AWD GT 5D AT: Vanhaa koulukuntaa

Koeajossa Peugeot 3008 GT HYbrid4 4x4 e-EAT8 300 PHEV: Järeää vääntöä

Koeajossa Citroën ë-Jumpy Crew Cab: Sähköinen sekajuna

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkö­virs­tan­pylväs

... Lisää

TESTIT

Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa

Pyyhkimien vapaapäivä?

Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina

Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!

Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?

... Lisää

5 VUOTTA SITTEN...

FOKUS MEDIA

Hifimaailma

JBL:n oranssi bt-vinyylipyöritin 

Hifimaailma

Sonus Faberin uudistunut Homage-sarja 

Hifimaailma

Sennheiserilta langalliset nappikuulokkeet 

Hifimaailma

Naim aktiivisena

Hifimaailma

Denonilta uusi sa/cd-soitin

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

LUETUINTA JUURI NYT

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA:n akseliväli on peräti 3 metriä.

AEHRA

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Kaupallinen yhteistyö

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

KILPAILU

AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN

Audi
BMW
Honda
Hyundai
Kia
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Skoda
Toyota
Volkswagen
Volvo
Kaikki merkit

... Lisää koeajoja

UUTISFIIDI

Peugeot: Julkisti viisi uutta sähköautoa ja uuden E-Lion-projektin

Lightyear 0 -malli: Valmistus Uudes­sa­kau­pun­gissa on lopetettu

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Renault Espace: Täysin uudet 5- ja 7-paikkaiset mallit esitellään keväällä

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

Polestar: Avasi Rovaniemelle maailman ensimmäisen lumesta rakennetun autopaviljongin - sisällä on Polestar 2 ja jäästä veistettyjä varaosia

Sähköinen Peugeot Inception -konseptiauto: 800 km toimintamatkaa

Polestarin autoihin uusinta Googlen teknologiaa

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uudistunut Renault Arkana: Keskittyy Suomessa täyshybridiin

... Lisää uutisia

LUETUIMMAT

No nyt on todella erikoista... tästä katumaasturista tuskin olet kuullut…!

Uusi Opel Astra Electric: Ensi kertaa myös täyssähköisenä

Uusi Mitsubishi ASX: Kehitetty Euroopan markkinoille

Uusi Volkswagen Amarok: Nyt myynnissä – toimitukset Suomeen alkavat kesällä 2023

Uusi Hyundai Kona: Paljastetaan lähikuukausina

Seres: Uusi kiinalainen automerkki rantautumassa Suomeen maaliskuussa!

Koeajossa Subaru Outback 2.5i Lineartronic Field: Retkikelpoinen

Koeajossa Volkswagen ID.3 Pro Performance 150 kW (akku 58 kWh) Family: Maail­man­val­loittaja

Vuoden Auto Suomessa 2023 on Kia Niro

Dacia Jogger Hybrid: Markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tilaa Auto Bild Suomi Asiakaspalvelu Tietosuojaseloste Rekisteriseloste

Fokus Media Finland Oy

Hämeentie 135, 00560 Helsinki

Y-tunnus 3157774-2

Tämä sivusto käyttää evästeitä käytettävyyden parantamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt myös evästeiden käyttämisen.