Missä kaikkialla autonomisilla autoilla saa maailmassa tätä nykyä ajaa? Yhdysvaltain osavaltioista Kaliforniassa, Floridassa, Texasissa, Nevadassa sekä Washingtonissa saa testata autonomisia autoja erityisehdoin. Washingtonin osavaltiossa ollaan asiassa pisimmällä: siellä on 7. kesäkuuta 2017 lähtien saanut testata julkisilla teillä autonomisia autoja, joissa ei ole mukana ihmsiä. Ensimmäisen testauslisenssin hankki vuonna 2012 Google. Saksassa esimerkiksi Audi testaa autonomista kalustoa A9-moottoritiellä Saksassa.
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Euro NCAP testasi ensimmäistä kertaa automaattisesti ajavia autoja. Selvitettiin, mitkä asiat ovat mahdollisia, miten pitkällä eri valmistajat tällä hetkellä ovat ja millainen on tilanne liittyen ajoturvallisuuteen, moraaliin ja vastuuseen. Auto Bild antaa vastauksia päivänpolttaviin kysymyksiin aiheesta autonominen ajaminen!
Tuoreen kyselyn perusteella yli 70 prosenttia saksalaisista autoilijoista uskoo voivansa jo tänä päivänä voivansa hankkia autonomisesti ajavan auton.
Usko ei kuitenkaan ole tiedon väärti. Euro NCAP:n suorittamassa autonomisten autojen ensitestissä havaittiin, miten suuri tällainen ajatteluvirhe onkaan. Eurooppalaisessa uusien autojen arvosteluohjelmassa asetettiin automatisoitu ajaminen ensimmäistä kertaa suurennuslasin alle.
Testiin osallistui 10 automallia avustimineen: Audi A6 (Adaptive Cruise Assist), BMW 5 (Active Driving Assistant Plus), DS7 Crossback (Connected Pilot), Ford Focus (Co-Pilot 360), Hyundai Nexo (Smart Cruise Control ja aktiivinen kaistallapitoavustin), Mercedes-Benz C-sarja (Distronic Plus ja Active Steering Assist), Nissan Leaf (Pro Pilot), Tesla Model S (Autopilot), Toyota Corolla (Safety Sense) sekä Volvo V60 (Pilot Assist).
Audi testaa autonomista ajamista Saksan A9-moottoritiellä.
Loppupäätelmänä yksikään tällä hetkellä markkinoilla oleva automalli ei tarjoa täydellistä automatiikkaa tai autonomista ajamista. Kuljettaja tarvitsee edelleen täydellisen keskittymisen ja vastuun, joten unelma rentoutumisesta ohjauspyörän takana on toistaiseksi silkka unelma.
Euro NCAP viittaa myös testattuihin järjestelmiin kuljettajan avustusteknologiana, eivätkä ne ole itsenäisiä eivätkä ne myöskään mahdollista autonomista ajamista. Useimmat niistä voidaan aktivoida kuljettajan napin painalluksella, mikäli ulkoiset olosuhteet ovat sopivat.
Testattuihin lukeutuivat mukautuvat vakionopeussäätimet (Adaptive Cruise Control), joiden on myös varmistettava turvallinen etäisyys eteenpäin kulkevaan ajoneuvoon, sekä kaistallapitoavustimet, jotka estävät vaeltelun kaistalla tai jopa kaistalta poistumisen. Euro NCAP:n mukaan kaikille järjestelmille on tärkeää hyvä tasapaino tuen ja kuljettajan oman vastuun kesken.
Vakavia vikoja ohituksissa ja ohituksista palattaessa
Vaativimpia olivat kaksi tilannetta, jotka autoilijat tuntevat muualtakin kuin moottoriteiltä: ensinnäkin oman auton leikkaaminen edessä ajavan auton eteen ohituksen jälkeen sekä toisekseen edellä ajavan auton suorittama odottamaton väistö, jos esimerkiksi edessä kaistalla onkin yhtäkkiä pysähtyneenä ajoneuvo.
Visionäärit, kuten Rinspeedin Frank Rinderknecht (Sveitsi) näkevät tulevaisuuden autot liikkuvina olohuoneina.
Lopputuloksena kaikki testatut järjestelmät kykenivät avustamaan mainituissa tilanteissa vain alkeellisesti. Törmäykset voidaan väistää, jos mahdollista, ainoastaan tarkan kuljettajan avulla.
Lisäksi tosiasiana DS:n ja BMW:n mukautuva vakionopeussäädin tarjosi vähiten avustusta ja kuljettajan osuus valvonnassa oli suurin. Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan ja Volvo tarjosivat tasapainon kuljettajan ja järjestelmäassistentin kesken. Teslan S-malli tuuditti suurimman osan matkustajistaan turvallisuuteen, jopa kaistallapysymistestissä neulansilmämutkassa - petolliselle turvallisuudelle..
Moniko uusista autoista voisi vuonna 2030 kulkea autonomisesti?
Ainakin mitä tulee suuriin autonvalmistajiin, kuten Fordiin, Volkswageniin sekä Mercedes-Benziin, viimeistään vuoteen 2030 mennessä osa niiden uusista malleista tulee kulkemaan autonomisesti. Silloin kuljettajasta tulee matkustaja. Mutta siihen on vielä aikaa, ja autonvalmistajilla on, kuten poliitikoilla, vielä paljon työsarkaa edessään.
Jotkut automallit kykenevät jo ajamaan osin itsenäisesti ja monet ovat verkottuneita. Sähköautojen edelläkävijä Tesla, kuten myös Mercedes-Benz, Audi, BMW, Volvo, Lexus, Cadillac sekä teknologiakonsernit Apple ja Googlen tytäryhtiö Waymo työskentelevät parhaillaan korkeapaineella kehittääkseen täysin autonomisia autoja.
Itsestään kulkevalla Mercedes-Benz 500 SEL:llä, joka tunsi lyhenteen VaMP, ajettiin jo vuonna 1994 testejä Saksassa moottoriteillä. VaMP on Münchenin Bundeswehr-yliopiston kehittämä Mercedes-Benz 500 SEL (vastaavanlainen kuin kuvassa), jolla ajettiin toista tuhatta kilometriä ilman onnettomuuksia ja täysin itsenäisesti 158 kilometrin matka.
Autonomisen ajamisen viisi vaihetta:
* Taso 0 Kuljettaja suorittaa kaikki toiminnot itse. Hän ajaa, ohjaa, jarruttaa, painaa kaasua ja tarkkailee ympäristön tapahtumia. Auto ei puutu peliin, eikä sillä ole sellaiseen teknisiä edellytyksiä.
* Taso 1 Kuljettaja tukevat määrätyt avustinjärjestelmät, kuten kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, kaistavahti tai mäkilähtöavustin.
* Taso 2 Tällä tasolla auto hoitaa erinäisiä tehtäviä kuljettajan puolesta. Useimmat autonvalmistajat ovat tällä hetkellä tällä tasolla. Pysäköintiavustin tai kaistallapitoavustin lukeutuvat yhteisiin järjestelmiin. Ruuhka-assistentti voi ilman kuljettajan puuttumista kiihdyttää tai jarruttaa ruuhkassa tai seurata edessä kiihdyttävää autoa.
* Taso 3 Tätä tasoa kutsutaan huomattavan automatisoiduksi ajamiseksi. Auto pystyy käyttämään omatoimisesti esimerkiksi vilkkuja, vaihtamaan kaistaa tai sovittamaan ajonopeuden muun liikenteen mukaiseksi. Kuljettaja pystyy silti aina ohittamaan autopilotin ja ottamaan auton ohjaamisen omaan hallintaansa.
* Taso 4 Tämä taso määritellään täysautomaattiseksi. Auto hoitaa kaikki ajamiseen liittyvät toiminnot ja antaa ne kuljettajan haltuun yksinomaan sellaisessa tilanteessa, missä järjestelmä ei kykene hallitsemaan tilannetta.
* Taso 5 Tällä tasolla kuljettajasta tulee periaatteessa matkustaja. Auto ja järjestelmä tarvitsevat vain maalipisteen määrittämisen sekä luvan lähteä liikkeelle.
Millaisia ovat tämän hetkiset tekniset rajoitteet?
Jo vuonna 2030 oletetaan ihmisten voivan hypätä autoon, määrittävän autolle määränpään ja antavan auton ajaa autonomisesti perille. Näin siis ainakin autoteollisuuden suunnitelmissa, mutta missä autonomisen ajamisen teknologia on tällä hetkellä?
Otetaan esimerkkinä uuden Mercedes-Benzin S-sarjan facelift-malli. Distronic-vakionopeussäätimen suurimman nopeuden raja on kohotettu E-sarjan tasolle 210 km/h (aiemmin 200 km/h) ja S-sarjalainen pysyy sekä kaistallaan että säilyttää etäisyyden edellä ajavaan. Auton saamiseksi omatoimisesti siirtymään kaistalta riittää vilkun käyttö. Teknologia ei toistaiseksi mahdollista näkemistä riittävän etäälle ja jarruttamista yhtä pehmeästi kuin ihminen tekisi.
Täysautomatisoidussa ajamisessa (Taso 4) kuljettajan ei tarvitse valvoa tilannettta tai puuttua ajamiseen, vaan auto selvittää määrätyt tilanteet itsenäisesti.
Entä eettiset kysymykset? Oikeusturva? Vastuu?
Eettiset kysymykset, kuten se, päättääkö autonomisesti ajava auto väistämättömässä onnettomuusilanteessa esimerkiksi sen, ajaako se lasten päälle tai vaarantaako se autossa istujien turvallisuuden, ovat aivan yhtä epäselviä kuin vastuukysymykset. Tässä kohdin on politiikan keinoin luotava oikeudellisesti turvallinen viitekehys.
Saksan katsastuskonttori TÜV Süd haluaa kuitenkin ainakin varmistaa, että autonomiset autot täyttävät määrätyt turvallisuusnormit. Yhdessä Saksan DFKI-tutkimuskeskuksen kanssa se tutkii järjestelmien käyttäytymistä tekoälyn avulla, jotta TÜV-algoritmien perusta saataisiin luoduksi. Toisin sanoen autonomisten autojen pitäisi läpäistä jonkinlainen "ajokortti" -koe ja esimerkiksi käytännön kokeessa tyyppihyväksynnän yhteydessä todistettava, että ne pystyvät tekemään oikeita päätöksiä.
Miten pitkällä testit ovat Yhdysvalloissa?
Yhdysvaltain osavaltioissa, kuten Kaliforniassa, Nevadassa, Texasissa, Floridassa ja Washingtonissa testataan parhaillaan autonomisesti ajavia autoja. Googlen tytäryhtiön Waymon tai Uberin autonomisia autoja näkee jo useissa USA:n länsirannikon kaupungeissa.
Kaikkiaan 31:llä yhtiöllä (tilanne kesäkuussa 2017) oli autonomisesti ajavia autoja testeissä Kalifornian teillä, ja Washingtonin osavaltioissa yhtiöitä oli tuolloin jo enemmän kuin 20.
Niihin lukeutuvat esimerkiksi VW, Mercedes-Benz, Tesla, Apple, Nissan, Bosch, Faraday Future, mikropiirivalmistaja NVIDIA, Ford sekä GM.
Mercedes-Benz F015 -tutkielma on täysin autonominen auto, joka on suunnattu liikkuvaksi olohuoneeksi. Vuonna 2018 sen kaltaisia kokonaan itsenäisesti ajavia autoja ei toistaiseksi ole saatavilla.
Washingtonin osavaltio kulkee etunenässä muiden edellä. Se on sallinut jo 7. kesäkuuta 2017 lukien autonomisesti ajavien autojen testauksen julkisilla teillä, ilman autossa olevia ihmisiä. Tässä tapauksessa tekniikan on oltava hienostunutta, koska auton täytyy pystyä pysähtymään turvallisesti silloinkin, kun elektroniikka olisi täysin vikaantunut.
Yhdysvaltain liikenneministeriö (NHTSA) suunnittelee yhtenäisiä sääntöjä autonomisesta ajamisesta eri puolilla Yhdysvaltoja. Helmikuusta 2016 alkaen Yhdysvalloissa viranomainen tunnustaa tietokoneen periaatteessa auton kuljettajana.
Samanaikaisesti viranomainen rajoitti sitä, että nykyiset säännöt tietyissä kohdin vaativat selkeästi ihmisen auton kuljettajana sekä vastaavat ohjausmekanismit, kuten polkimet.
Kuinka pitkällä Saksassa ollaan autonomisessa ajamisessa?
Saksassakin autonomista autoilua testataan ahkerasti. Esimerkiksi Audi testaa tekniikkaansa eräällä A9-moottoritien osuudella ja pystyy todennäköisesti vielä kuluvan vuoden aikana tuomaan pitkälle automatisoidun ajamisen tiestölle. Reittiliikenteen laajentamisen on jo vahvistanut liittovaltion liikenneministeri Dobrindt (CSU).
Ala-Saksin osavaltio haluaa rakentaa moottoriteiden A2:n, A7:n ja A39:n testirenkaan Hannoverin, Braunschweigin ja Salzgitterin välillä testatakseen autonomisten autojen monimutkaista teknologiaa. Reittiä hoitavat Aerospace Centre (DLR), Volkswagen sekä autojen toimittaja Continental.
Myös Ingolstadtissa ja Wolfsburgin alueella on suunnitteilla ehkä vielä kuluvan vuoden aikana uusi testirata autonomisille autolle.
Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
Koeajossa Renault Kangoo E-Tech Open Sesame 3,8m3: Avoimella seinällä
Koeajossa Mazda RX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Luxury Sport MT: Peltikattoinen avomalli
Koeajossa Citroën C5 Aircross: Rento ja tilava
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klaus Haapaniemi: "Minulla ei ole emotionaalista suhdetta esineisiin"
Trianglen uusi Borea
Exposurelta uusi cd-soitin
Lyravoxin monoliitti
Linnin uusi tehovahvistin
Exposurelta levysoitin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Cayinin vuoro juhlia
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
Mitsubishi: Millaisia lisävarusteita suomalaiset hankkivat Mitsubishi-autoihin?
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
VW Golf: Uudistunut mallisto sisältää ChatGPT-tekoälyjärjestelmän
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
LUETUIMMAT
Audi RS 6 Avant GT: Myynnissä maailmanlaajuisesti vain 660 kappaletta - Suomeen ainoastaan 1 kpl!
Kia EV6 Edition: Lisää varusteita edullisempaan hintaan
Renault Symbioz: Kompakti katumaasturi perheille esitellään tänä keväänä
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
Kia EV9: Sähköistää ainutlaatuisen valoinstallaation
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN