Toisen sukupolven Octavia pohjautuu Volkswagen-konsernin A5-perusrakenteelle (PQ35) – samoin kuin esimerkiksi viidennen sukupolven Volkswagen Golf ja toisen sukupolven Audi A3.
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Škoda Octavia on suomalaisille tuttu luottopeli, joka ei turhia suositteluja kylkeensä kaipaa. Mutta millainen se on käytettynä – ja erityisesti nelivetona?
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 hv 4x4 Elegance
Vuosimalli: 2011
Ajettu: 183 000 km
Hintapyyntö: 13 900 euroa (2018)
Octavia on Škodalle perinteikäs mallinimi, sillä se oli tšekkimerkillä käytössä jo vuosina 1959–71 (Typ 958).
Ensimmäinen ns. uuden ajan Škoda Octavia (1U-tyyppi) esiteltiin neljännesvuosisata myöhemmin syksyllä 1996, ja keväästä 1998 alkaen tähän mallistoon lisättiin myös Suomessa tärkeään asemaan noussut farmarimalli Octavia Combi.
Vielä tässä vaiheessa vanhan 60-lukulaisen Octavian vähemmän mairittelevat kaiut vaikuttivat autosta muodostettuihin mielipiteisiin, mutta siihen oli nopeasti luvassa muutos.
Toisen sukupolven Octavian (1Z-tyyppi) valmistus aloitettiin vuonna 2004. Auto muuttui ulkomuodoiltaan aikaisempaa pyöreämmäksi, ja sen maavaraa kasvatettiin hieman. Sisällä etenkin takamatkustajien jalkatilat kasvoivat.
Octavia Combissa on varsin reilu, peräti 580 litran tavaratila. Silti autossa on sopusuhtaiset muodot myös takaosassa.
Lokakuussa 2008 alkoi sitten tapahtua toden teolla. Octaviasta esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä tärkeä facelift. Tässä vaiheessa Octavia oli jo noussut Suomeen myydyimmäksi henkilöautoksi, mutta lisää myyntisuosiota oli luvassa.
Faceliftin myötä auton keulailmettä muutettiin enemmän isoveli-Superbin sukunäköä mukailevaksi, kun takavaloumpiot ja puskurit uusittiin kevyesti.
Myös sisustaa muotoiltiin uuteen uskoon, ja muun muassa ohjauspyörä, kojelauta, ilmastoinnin käyttövivut ja ovien koristelistat uudistuivat.
Toisen sukupolven Octaviassa Elegance-varustetaso nousi nopeasti suosituimmaksi. Kaksivärisyys tuo ohjaamoon pirteämpää ilmettä.
Takaistuintilat kasvoivat toisen sukupolven myötä etenkin jalkatilojen osalta.
Toisen sukupolven Octavia jatkoi vahvaa kasvutarinaansa vielä neljän vuoden ajan, vaikka edessä oli maailmanlaajuisesti vaikeita taloudellisia vuosia.
Kolmannen sukupolven Octavia sai ensiesittelynsä vuoden 2012 joulukuun puolivälissä, ja näistä ensimmäiset autot tulivat myyntiin helmikuussa 2013.
Octavian toinen painos oli siten tuotannossa pitkään, lähes kymmenen vuoden ajan. Keskitymme tässä yhteydessä erityisesti faceliftin vuosimalleihin 2008–13.
Tanakat turbot
Octavia on jo pitkään tarjonnut myös monenlaista vauhdikkuutta. Vuonna 2005 esiteltiin toisen sukupolven Octavia RS, joka oli saatavana sekä 200-hevosvoimaisen bensiinimoottorin että 170-hevosvoimaisen dieselin vauhdittamana. Sittemmin RS-mallien suosio on kasvanut huomattavasti aina näihin päiviin saakka.
Syksyllä 2006 Octaviasta esiteltiin myös ns. crossover-luokkaan kuuluva Octavia Scout – tämä korkeamman maavaran omannut malli tavoitteli maastohenkistä räväkkyyttä.
Vuosi 2008 toi kuitenkin mukanaan suurimmat muutokset. Niitä olivat etenkin uusi 1,4-litrainen TSI-moottori sekä 7-portainen DSG-vaihteisto 1.4 TSI- ja 1.8 TSI -moottoreihin. Octavian moottorivalikoima oli nyt kokonaan turboahdettu.
Sekä bensiini- että dieselmoottorimalliston hyötysuhdetta oli kasvatettu, ja kulutusta sekä päästöjä alennettu turboteknologian avulla.
Kaikissa Octavian etuvetoisissa moottorivaihtoehdoissa oli valittavana DSG-kaksoiskytkinvaihteiston jokin versio. Bensiinimoottorit olivat 1,4-, 1,8- ja 2,0-litraiset TSI:t, jotka tarjosivat tehoa 122, 160 ja 200 (RS-versio) hevosvoimaa.
Vastaavasti TDI-dieselit olivat 1,9- ja 2,0-litraiset, ja niistä kutiteltiin kymmenisen vuotta sitten joko 105, 140 tai 170 (RS) hevosvoimaa.
Keulan uudistuneeseen muotoiluun kuuluivat täysin uudet ajovalot, etupuskuri sumuvaloineen, etumaski, konepelti ja lokasuojat. Keulamaski muodostui 19 pystylamellista, joita ympäröi näyttävä kromikehys.
Etusäleikön yläreunassa keskellä olevasta Škoda-logosta lähti jo edellisestä Octaviasta tuttu linja, joka kulki nyt konepellin yli kohti tuulilasia ja jatkui auton sisätiloissa kattokonsolin linjoissa.
Uusista turvallisuusvarusteista voitiin kirjata ylös takaa tulevissa törmäyksissä suojaa antaneet WOKS-pääntuet ja kääntyvät ksenonajovalot.
Tarkistuslista Škoda Octavia Combi 2004–13
Octavia on suhteellisen luotettavan auton maineessa. Tätä tukee myös auton katsastusvikahistoria. Vuoden 2014 suomalaisen katsastusvikaraportin mukaan vuonna 2011 käyttöönotettujen Octavioiden hylkäysprosentti oli vain 1,64, eli auto sijoittui selkeästi parhaaseen kärkineljännekseen.
Octavia sijoittui sijalle 20, kun keskimääräinen hylkäysprosentti oli 3,43. On kuitenkin huomattava, että osa autojen vioista on sellaisia, jotka eivät tule ilmi katsastuksessa tai vaikuta sen tulokseen. Octavian koeajolla onkin syytä huomioida muutama tärkeä tarkistuskohde.
1
MOOTTORI JA VOIMANSIIRTO
Octavian konepellin alle on ehdottomasti syytä kurkistaa. Suuremmat TDI- ja TSI-moottorit ovat perustaltaan kestäviä, mutta esimerkiksi EGR-venttiilin toimintahäiriöt ovat yleisiä.
Pienemmät TSI-moottorit tunnetaan yhä jakoketjuongelmistaan, mutta venyvät jakoketjut ovat pääosin jo historiaa. Voimansiirtoon liittyen myös DSG-vaihteistot saattavat aiheuttaa huolia.
Maahantuojan mukaan pieneen erään märkäkytkimillä varustettuja 6-portaisia DSG-vaihteistoja oli takaisinkutsu, joka liittyi ohjainlaitteen ohjelmointiin. Kyseinen kampanja alkoi vuonna 2009, ja kaikki kyseisen kampanjan autot korjattiin vuoteen 2011 mennessä.
Vastaavasti osaan kuivakytkimillä varustettuja 7-portaisia vaihteistoja on käynnissä korjaamokampanja, jossa vaihteiston mekaanisella puolella oleva vaihteistoöljy vaihdetaan toisentyyppiseen.
Valtaosassa tähän kampanjaan liittyvissä autoissa asian on jo hoidettu kuntoon – mutta ei kuitenkaan kaikissa.
2
ÖLJYNKULUTUS
Runsas öljynkulutus on ominaisuus, joka koskee osaa Volkswagen-konsernin moottoreita. Tunnetuin niistä on EA888-tyyppikoodin bensiinivoimanlähde, jonka suhteen on hiljattain puhuttu jopa tyyppiviasta.
Öljynkulutukseen kannattaa varautua, sillä maahantuojan mukaan valmistajan ilmoittama suurin sallittu öljynkulutus, moottorimallista tai käyttövoimasta riippumatta, on 0,5 l/1 000 km.
Ominaisuudesta on maininta myös autojen käyttöohjekirjoissa. 30 000 kilometrin huoltovälillä tämä voisi tarkoittaa jopa 15 litran normaalia öljynkulutusta!
Jos Long Life -öljyn hinta on esimerkiksi viiden litran astiassa 55 euroa, moottoriöljyihin kuluisi huoltovälin aikana peräti 165 euroa.
3
PÄÄSTÖT
Päästöongelmat ovat yksi yleisimmistä määräaikaiskatsastuksissa hylkäyksiin johtavista vioista. Etenkin paljon ajetuissa yksilöissä päästöt saattavat nousta tasolle, joka vaatii moottorin korjausta tai huoltoa. Suuri öljynkulutus saattaa johtaa muun muassa hiukkasloukkujen rikkoontumiseen.
4
AJOVALOT
Tämä on nykyisin yleinen vika: ajovaloumpiot keräävät sisälleen kosteutta ja alkavat siksi ajan mittaan tummua. Paljon ajetuissa yksilöissä ajovaloumpion pinta voi olla kulunut mataksi, jolloin valoteho heikkenee. Jos autossa on kääntyvät ksenonvalot, niiden toiminta pitää tarkistaa, sillä umpioiden uusiminen maksaa useita satoja euroja.
5
SULAKERASIA
Octavioissa esiintyy silloin tällöin sähkövikoja, joiden perimmäinen syy juontaa sulakerasian hapettuneisiin kontaktipintoihin. Tällaisia vikoja ovat esimerkiksi itsestään alas laskeutuvat sivulasit ja sähkölukkojen toimintahäiriöt.
6
LATURI
Sähköongelmiin lukeutuu myös laturin pettäminen. Periaatteessa laturi on kuluva osa, joka tulee jossakin vaiheessa joka tapauksessa tiensä päähän. Uusiminen maksaa töineen satoja euroja, joten latauksen taso saattaa olla järkevää tarkistaa.
Huollot ja varaosat
Škoda Octavia Combi 2004–2013
Octavian huolto-ohjelma noudattaa nykyisin perin tyypillistä 30 000 kilometrin tai yhden vuoden rytmiä. Useimmille yhden vuoden määräaika tulee ensin täyteen, joten huoltohintojen vuorottelevista Long Life -töistä voi muodostaa helposti kattavan yleiskuvan.
Perushuoltojen hinnat ovat keskinkertaisella tasolla, mutta lisätöistä esimerkiksi TDI-moottorin jakohihnan pakollinen vaihtotyö on merkittävä kuluerä.
Myös Haldex-tekniikka vaatii ajoittain huoltamista toimiakseen luotettavasti. Perushuollot eivät tietenkään sisällä kuluvien osien, esimerkiksi jarrujen, uusimisia.
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 hv 4x4 Elegance
30 000 km:n huolto, Long Life 217 e
60 000 km:n huolto, Long Life 300 e
Haldex-huolto 36 kk:n väli 124 e
jakopään hihnanvaihto 405 e
(vesipumppu lisäksi) 160e
RS Huolto Oy, Tampere
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 hv 4x4 Elegance
30 000 km:n huolto, Long Life 256 e
60 000 km:n huolto, Long Life (jos myös DSG-huolto) 505 e
90 000 km:n huolto, Long Life (sis. raitisilma-, ilma- ja pa-suodattimet) 375 e
Haldex-huolto 36 kk:n väli 120 e
jarruhuolto eteen, sis. osat 385 e
jarruhuolto taakse, sis. osat 380 e
Atoy Huolto Oy, Vantaa
Nelivetoisten Octavioiden varaosien hinnat ovat luonteeltaan selkeästi kaksijakoiset. Tavanomaisimmat perushuolto- ja kulutusosat ovat yleisesti ottaen edullisia, mutta esimerkiksi tutuimpiin 2.0 TDI- ja 1.4 TSI -moottoreihin sekä nelivetotekniikkaan liittyvät, aina silloin tällöin tarvittavat, varaosat kasvattavat lompakkoon lovea tekevää kuluerää huomattavasti.
Samoin esimerkiksi yleisiin ksenonajovaloihin liittyvät mahdolliset uusimiset ovat kalliinpuoleisia toteuttaa. Nelivetoyksilöihin päätyvät Octavia-asiakkaat saavat siis varautua jonkin verran suurempiin ylläpitokuluihin.
Varaosahintoja
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 ja 1.4 TSI 4x4
Jarrulevyt eteen, pari 85,80 e
Jarrupalat eteen, sarja 65,80 e
Joustintuki eteen, pari 149,80 e
Haldex-öljy 1 l 39,90 e
Laakerisarja eteen, kpl 89,00 e
Ajovaloumpio, ksenon v/o 376,35 e
Dieselmoottori 2.0 TDI
Imuilman läppäkotelo 279,90 e
Laturi 140 A 219,90 e
Jakohihnasarja, sis. vesip. 245,00 e
Kardaanin tukinivel, taka 229,90 e
Bensiinimoottori 1.4 TSI
Vesipumppu 44,90 e
Kytkinpaketti 325,00 e
Jakoketjusarja 174,90 e
Käynnistinakku, start/stop 165,00 e
Lähteet: motonet.fi ja topautoosat.fi
OSTO-OPAS
Škoda Octavia Combi 2004–13
Octavian vahvuuksiin on kuulunut pitkään laaja nelivetomallisto. Kuriositeettina mainittakoon, että Škodan ensimmäinen 4x4-malli on vuodelta 1942, jolloin esiteltiin armeijan käyttöön suunniteltu nelivetoinen Superb 3000 -malli.
2000-luvulla Škodan nelivetomallisto laajeni kymmenessä vuodessa voimakkaasti. Mallimerkinnän 4x4 omaavat nelivedot käsittivät vuonna 2011 jo kolme eri mallisarjaa, neljä korimallia, viisi moottorivaihtoehtoa ja siten kaikkiaan 45 eri mallia.
Neliveto oli toteutettu monilevytekniikan avulla, joka oli tässä vaiheessa neljännen sukupolven Haldex. Sen merkittävämpiä uudistuksia oli toiminto, jonka ansioista Haldex-kytkimessä oli heti auton käynnistyksen jälkeen tarvittava paine voiman siirtämiseksi taka-akselille, jolloin liikkeellelähtö tapahtui aina nelivetoisena.
Nelivedon sai tässä vaiheessa 1,8-litraisen TSI:n ja kahden heikomman TDI-dieselin pariksi.
Octavian nelivetomalleissa oli vakiona normaali maavara, mutta asiakas saattoi valita veloituksetta myös huonon tien paketin, jossa oli 24 mm vakiomaavaraa suurempi maavara.
Esimerkit ja vaihtoehdot
Toisen sukupolven Octavioiden hintataso alkaa autoliikkeissä vajaasta 4 000 eurosta ja jatkuu pitkälle yli 20 000 euron hintoihin. Hintahaitari on näin laaja siksi, että auton malli-ikä kattaa lukuisia vuosikertoja. Myynnissä on satoja yksilöitä.
Octavian varustetasot olivat Classic, Ambiente, Elegance ja L&K. Näiden lisäksi RS-mallit erottuivat muista versioista kattavimmin varusteltuina.
Suosituimmaksi varustelutasoksi nousi uutena hieman yllättäenkin Elegance, jossa yhdistyivät suhteellisen kattavat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet.
Alempia varustetasoja ei ehkä kannata siksi erityisemmin tutkailla, koska parempaakin on tarjolla lähestulkoon samalla hinnalla.
Eleganceen sisältyivät Octavian toisen sukupolven alkutaipaleella muun muassa ESP-ajonvakautusjärjestelmä, kaarrevalotoiminnoin varustetut ksenonvalot, kaksialueinen Climatronic-automaatti-ilmastointi, Jumbo-Box-kyynärnoja ja jäähdytettävä tavaralokero, jossa oli tuuletussuuttimet myös takaistuimelle.
Lisäksi Elegance-malleissa oli vakiona kevytmetallivanteet, sumuvalot ja sivupeilien maavalot.
Runsas moottori- ja vaihteistovalikoima laventaa tarjontaa entisestään. Niin bensiini- kuin dieselvaihdoista löytyy lähes jokaiseen makuun ja tarpeeseen sopiva vaihtoehto, kunhan kartoittaa omat mieltymyksensä tarkasti.
Pienempien TSI-moottoreiden ja DSG-vaihteistojen yhdistelmät näyttäisivät menettävän arvostaan nopeimmin merkittävän osan. Siksi manuaalivaihteiset yksilöt ovat markkinoilla halutumpia kuin saattaisi odottaa, ja se näkyy myös pyyntihinnoissa.
Kun eräälle Suomen suosituimmista automalleista aletaan etsiä saman hintaluokan mahdollisia kilpailijoita, muodostuu vaihtoehtoisista tarjokkaista mielenkiintoinen, monitahoinen joukko. Mukana on niin saman kokoluokan autoja, kuin myös selvästi kookkaampia samanikäisiä malleja.
Farmarikorin ja nelivedon valintakriteerit täyttävät samassa tässä hintaryhmässä esimerkiksi Subaru Legacy, jossa saa hieman yllättävästi ainakin ulkomitoiltaan kokoluokkaa suuremman auton.
Subarun maine nelivetoautona on positiivisella tavalla vakaa, mutta silti vaihdokkien pyyntihinnat karkaavat liian korkeiksi, vaikka ajomäärät olisivat korkeintaan tavanomaiset.
Legacya kannattaa harkita vaihtoehtona myös siksi, että auton luotettavuus- ja kestävyysmaine ovat Suomessa hyvällä tolalla.
Jos vaihtoehtoista mallia etsiessä laventaa käytännöllisen farmarikorin vaatimuksen täyttämisen sijaan nykyisin varsin suosittuun SUV-segmenttiin, kohtaa ehdokkaissa toisen Suomessa varsin suositun tuttavan eli Nissan Qashqain.
Myös tämä japanilaisauto täyttää hyvin monien autolleen asettamat valintakriteerit: käytännöllisen tilantarjonnan, nykyaikaisen yleisilmeen ja kohtuullisen hyvän taloudellisuuden.
Qashqain vahvuuksiin lukeutuvat myös sen edistyksellisyys luokassaan ja houkuttava hintataso. Ensimmäisen sukupolven Qashqain (vuosimallit 2007–13) käytettynä hankkimista käsiteltiin Auto Bild Suomen numerossa 9/2017.
Škoda Octavia Combi 1.2 TSI Experience DSG
Vuosimalli: 2012
Rekisteritunnus: NIV-229
Ajettu: 88 000 km
Hintapyyntö: 13 500 euroa
Autosalpa Oy, Porvoo
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance DSG
Vuosimalli: 2012
Rekisteritunnus: RPS-914
Ajettu: 123 000 km
Hintapyyntö: 13 900 euroa
ESS Autotalo Oy, Seinäjoki
Subaru Legacy 2.0 TD STW 6MT Business
Vuosimalli: 2011
Rekisteritunnus: BRL-950
Ajettu: 185 000 km
Hintapyyntö: 12 900 euroa
Espoon Käyttöauto Oy, Espoo
Nissan Qashqai 1.6 dCi DPF 4WD 6M/T Acenta
Vuosimalli: 2012
Rekisteritunnus: TYX-896
Ajettu: 179 000 km
Hintapyyntö: 14 990 euroa
J. Rinta-Jouppi Oy, Hämeenlinna
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 Elegance
Moottori R4, 1968 cm³, 103 kW (140 hv)/4200 r/min, 320 Nm/1800–2500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 204 km/h
Kulutus 5,6 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 148 g/km
Voimansiirto M6, neliveto
Mitat p. 4666, l. 1769, k. 1450 mm, akseliväli 2578 mm, omamassa 1500 kg, tavaratila 580–1620 l, tankki 60 l
Hinta uutena 32 801 euroa
Yhteenveto
(4 tähteä)
Škoda Octavia on myyntimenestys, joka on kannuksensa ansainnut. Autossa on paljon hyvää, eikä nelivetoisenakaan version ylläpito nouse poikkeuksellisen kalliiksi.
Ongelmiakin saattaa silti esiintyä etenkin vuosikymmenen vaihteen yksilöissä, eivätkä ne ole aina helppoja tai edullisia korjata.
Octavian ostaminen käytettynä vaatii yksilön tekniikan ja huoltohistorian tarkan tutkimisen – silloin hyvän auton löytyminen on huomattavasti todennäköisempää.
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
BBS:n taotut kevytmetallivanteet ovat näyttävät.
Juha Peltonen
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Uusi Kia EV3 on nähtävillä Kian osastolla Katajanokanlaiturilla 4.-7. heinäkuuta. Tapahtuma-alue on avoinna torstaista lauantaihin kello 11-22 ja sunnuntaina kello 11-16.
Kia
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
Alkukesä on ollut Suomessa poikkeuksellisen helteinen ja tukala koirille, jotka ovat alttiita lämpöhalvaukselle jo huomattavasti hellerajan alapuolella. Kesällä koiraa ei tule jättää koskaan yksin autoon, sillä pilvisenäkin päivänä auton sisälämpötila voi nousta sille vaarallisen kuumaksi. Vaikka koiranomistajia muistutetaan aiheesta aina kesän lähestyessä, ovat autoon jätetyt koirat olleet tänäkin vuonna ongelma.
@Marius Nagy 2020
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: Ajoon hiottu
Koeajossa Renault Clio E-Tech Hybrid 145 techno: Talous edellä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Desibelejä tuplabassosta
Cd-soitin satasella
Sielukas kolmio Turun keskustassa: ”Olemme saaneet tästä juuri meidän näköisemme kodin”
Tri-ampattu kolmitie
Tehokas maakaapeli levysoittimille
Puhtaampaa suoratoistoa
Yltiöuskollista ääntä
Acoustic Energy 300-sarja uudistuu
Pikku Nu-Vista
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
KOEAJOT
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Autoveron tuotto valtiolle laski peräti 22 % - syynä Suomeen rekisteröityjen ajoneuvojen lukumäärän ja päästötason lasku
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Tässä ovat Renaultin uuden sukupolven sähköpakettiautot
Ladattavat hybridit eivät ole alttiimpia vikaantumisille kuin muut: “Vain murto-osaan tulee suurempaa teknistä vikaa”
Mercedes-Benz tuo tarjolle SAE-Tason 3 autonomisen ajamisen
Talvilomalle sähköautolla? Viisi vinkkiä riittävään lataukseen ja turvalliseen matkantekoon
Ranskassa on jo 400 000 etanoliautoa – miksi Suomessa ei olla päästy kehitykseen mukaan?
K-Lataus ja yritysautoilujätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön
Citroenilta uusi kompakti SUV
Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta
LUETUIMMAT
Volkswagen juhlii sähköisellä juhlamallistolla uusin hinnoin
Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV
Uusi suomalainen innovaatio ravistelee vaihtoautojen kauppaa
Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi
Olisiko vanhan auton omistajalla sittenkin varaa sähköautoon?
Mercedes-Benz E-sarja loisti Euro NCAP-testissä
Mercedeksen AMG-mallisto täydentyy uutuuksilla - testit käynnissä Lapissa
Porschen uusi Carrera S rouhii jopa 480 hevosvoimaa
Tällainen on palkittu Alpinen uusi täyssähköauto – Pohjoismaihin ensi vuonna
Opelilta mielenkiintoinen päänavaus sähköautoiluun - uusi Frontera maksaa saman verran voimalinjasta riippumatta
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI