Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min. Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.
Chevrolet Suburban: Iso ja mukava katumaasturi on ehdottomia jenkkiklassikoita!
Tässä jutussa esiintyvä 1980-luvun Chevrolet Suburban on iso, tilava ja vaikuttava katumaasturi. Se on kesäpäivän klassikko!
Seitsemännen sukupolven Chevrolet Suburban (1973–1991) on tässä tapauksessa isolohko-V8:lla varustettu täysikokoinen katumaasturi, joka edustaa samalla komeasti omaa aikakauttaan.
Chevrolet Suburban on mainio harrasteauto, jonka tekniikka on erittäin luotettavaa ja pitkäikäistä. Lisäksi Chevroletin V8-moottoreihin saa lähes rajattomasti osia.
7,4-litrainen isolohko-V8
Öljykriisin jälkeenkin Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min.
Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.
Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla (kuvassa) oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori
Vaihteistona on pomminvarma kolminopeuksinen Turbo-Hydramatic, eli isolohkon tapauksessa TH 400, jolla on niin kova maine, että se oli 1970-luvulla ainoa niin pehmeästi vaihtava automaattivaihteisto, että se kelpasi Rolls-Roycen omiin malleihin.
Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori.
Nykyisin 454 cid Chevrolet Suburbanit ovat erityisen tavoiteltuja.
Runsaasti tilaa matkustajille
Chevrolet Suburbanin vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä. Takimmaiset istuinrivit voi taittaa alas.
Chevrolet Suburbanin kori lepää samalla, lujalla teräsrungolla kuin saman aikakauden Chevrolet Pick-Upeissa oli.
Chevrolet Suburbanin viihtyisille, vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä.
Jäykkä taka-akseli lehtijousineen kestää kuormitusta ja kuuluu olennaisena kuvaan. Lisähintaan takavetoisen Chevrolet Suburbanin rinnalla oli nelivetoinen muunnos.
Sympaattisen Chevrolet Suburbanin ajotuntuma muistuttaa mukavaa isoa amerikkalaista sedania. Suburbaniin on erittäin helppo tykästyä.
Vaihtoehtona isolohko-V8:lla on bensiinimoottoreissa (kaikkine muunnoksineen) maailman eniten valmistettu moottori, Chevroletin pikkulohko-V8, joka Suburbanissa on 5,7-litrainen eli 350-kuutiotuumainen.
Lars Hänsch-Petersen / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Epikoret valkoisina
Tassut subille
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Tasokas verkkokytkin Tanskasta
Kolmikanavainen päätevahvistin
WiiMin pikkuinen älykaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
KOEAJOT
Koeajossa Porsche Panamera: Taivaallista kyytiä
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI