Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min. Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.

Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min. Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.

Chevrolet Suburban: Iso ja mukava katumaasturi on ehdottomia jenkkik­las­si­koita!

Tässä jutussa esiintyvä 1980-luvun Chevrolet Suburban on iso, tilava ja vaikuttava katumaasturi. Se on kesäpäivän klassikko! 

Auto Bild.Klassikot

Seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Chev­ro­let Su­bur­ban (1973–1991) on täs­sä ta­pauk­ses­sa iso­loh­ko-V8:lla va­rus­tet­tu täy­si­ko­koi­nen ka­tu­maas­tu­ri, joka edus­taa sa­mal­la ko­me­as­ti omaa ai­ka­kaut­taan.

Chev­ro­let Su­bur­ban on mai­nio har­ras­te­au­to, jon­ka tek­niik­ka on erit­täin luo­tet­ta­vaa ja pit­käi­käis­tä. Li­säk­si Chev­ro­le­tin V8-moot­to­rei­hin saa lä­hes ra­jat­to­mas­ti osia.

7,4-lit­rai­nen iso­loh­ko-V8

Öl­jyk­rii­sin jäl­keen­kin Su­bur­ba­niin sai 7.4-lit­rai­sen Big-Block V8:n eli 454-kuu­ti­o­tuu­mai­sen, jos­ta 1980-lu­vun saas­te­lai­te­vuo­si­na otet­tiin te­hoa to­sin vaa­ti­mat­to­mat 240 hv/3800 r/min.

Mut­ta tä­män ko­neen tär­kein omi­nai­suus on­kin vään­tö­mo­ment­ti.

Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla  (kuvassa)  oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori

Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla (kuvassa) oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori

Vaih­teis­to­na on pom­min­var­ma kol­mi­no­peuk­si­nen Tur­bo-Hyd­ra­ma­tic, eli iso­loh­kon ta­pauk­ses­sa TH 400, jol­la on niin kova mai­ne, et­tä se oli 1970-lu­vul­la ai­noa niin peh­me­äs­ti vaih­ta­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to, et­tä se kel­pa­si Rol­ls-Ro­y­cen omiin mal­lei­hin.

Ne­li­kurk­kui­sel­la Roc­hes­ter-kaa­sut­ti­mel­la eväs­te­tyn 454 cid V8:n rin­nal­la oli 6,2-lit­rai­nen V8-die­sel, joka oli 1980-lu­vul­la Eu­roo­pan mark­ki­noil­la ja Suo­mes­sa ylei­nen moot­to­ri.

Ny­kyi­sin 454 cid Chev­ro­let Su­bur­ba­nit ovat eri­tyi­sen ta­voi­tel­tu­ja.

Run­saas­ti ti­laa mat­kus­ta­jil­le

Chev­ro­let Su­bur­ba­nin vi­nyy­li­ver­hoil­luil­le is­tui­mil­le mah­tuu jopa yh­dek­sän hen­ki­löä. Ta­kim­mai­set is­tuin­ri­vit voi tait­taa alas.

Chev­ro­let Su­bur­ba­nin kori le­pää sa­mal­la, lu­jal­la te­räs­run­gol­la kuin sa­man ai­ka­kau­den Chev­ro­let Pick-Upeis­sa oli.

Chevrolet Suburbanin viihtyisille, vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä.

Chevrolet Suburbanin viihtyisille, vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä.

Jäyk­kä taka-ak­se­li leh­ti­jou­si­neen kes­tää kuor­mi­tus­ta ja kuu­luu olen­nai­se­na ku­vaan. Li­sä­hin­taan ta­ka­ve­toi­sen Chev­ro­let Su­bur­ba­nin rin­nal­la oli ne­li­ve­toi­nen muun­nos.

Sym­paat­ti­sen Chev­ro­let Su­bur­ba­nin ajo­tun­tu­ma muis­tut­taa mu­ka­vaa isoa ame­rik­ka­lais­ta se­da­nia. Su­bur­ba­niin on erit­täin help­po ty­käs­tyä.

Vaih­to­eh­to­na iso­loh­ko-V8:lla on ben­sii­ni­moot­to­reis­sa (kaik­ki­ne muun­nok­si­neen) maa­il­man eni­ten val­mis­tet­tu moot­to­ri, Chev­ro­le­tin pik­ku­loh­ko-V8, joka Su­bur­ba­nis­sa on 5,7-lit­rai­nen eli 350-kuu­ti­o­tuu­mai­nen.

Lars Hänsch-Pe­ter­sen / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

Autojätin johtajalta painava puheenvuoro: “Koko autoteollisuus on vaarassa ja sähköistyminen hidastuu”

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU