Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min. Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.

Suburbaniin sai 7.4-litraisen Big-Block V8:n eli 454-kuutiotuumaisen, josta 1980-luvun saastelaitevuosina otettiin tehoa tosin vaatimattomat 240 hv/3800 r/min. Mutta tämän koneen tärkein ominaisuus onkin vääntömomentti.

Chevrolet Suburban: Iso ja mukava katumaasturi on ehdottomia jenkkik­las­si­koita!

Tässä jutussa esiintyvä 1980-luvun Chevrolet Suburban on iso, tilava ja vaikuttava katumaasturi. Se on kesäpäivän klassikko! 

Auto Bild.Klassikot

Seit­se­män­nen su­ku­pol­ven Chev­ro­let Su­bur­ban (1973–1991) on täs­sä ta­pauk­ses­sa iso­loh­ko-V8:lla va­rus­tet­tu täy­si­ko­koi­nen ka­tu­maas­tu­ri, joka edus­taa sa­mal­la ko­me­as­ti omaa ai­ka­kaut­taan.

Chev­ro­let Su­bur­ban on mai­nio har­ras­te­au­to, jon­ka tek­niik­ka on erit­täin luo­tet­ta­vaa ja pit­käi­käis­tä. Li­säk­si Chev­ro­le­tin V8-moot­to­rei­hin saa lä­hes ra­jat­to­mas­ti osia.

7,4-lit­rai­nen iso­loh­ko-V8

Öl­jyk­rii­sin jäl­keen­kin Su­bur­ba­niin sai 7.4-lit­rai­sen Big-Block V8:n eli 454-kuu­ti­o­tuu­mai­sen, jos­ta 1980-lu­vun saas­te­lai­te­vuo­si­na otet­tiin te­hoa to­sin vaa­ti­mat­to­mat 240 hv/3800 r/min.

Mut­ta tä­män ko­neen tär­kein omi­nai­suus on­kin vään­tö­mo­ment­ti.

Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla  (kuvassa)  oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori

Nelikurkkuisella Rochester-kaasuttimella evästetyn 454 cid V8:n rinnalla (kuvassa) oli 6,2-litrainen V8-diesel, joka oli 1980-luvulla Euroopan markkinoilla ja Suomessa yleinen moottori

Vaih­teis­to­na on pom­min­var­ma kol­mi­no­peuk­si­nen Tur­bo-Hyd­ra­ma­tic, eli iso­loh­kon ta­pauk­ses­sa TH 400, jol­la on niin kova mai­ne, et­tä se oli 1970-lu­vul­la ai­noa niin peh­me­äs­ti vaih­ta­va au­to­maat­ti­vaih­teis­to, et­tä se kel­pa­si Rol­ls-Ro­y­cen omiin mal­lei­hin.

Ne­li­kurk­kui­sel­la Roc­hes­ter-kaa­sut­ti­mel­la eväs­te­tyn 454 cid V8:n rin­nal­la oli 6,2-lit­rai­nen V8-die­sel, joka oli 1980-lu­vul­la Eu­roo­pan mark­ki­noil­la ja Suo­mes­sa ylei­nen moot­to­ri.

Ny­kyi­sin 454 cid Chev­ro­let Su­bur­ba­nit ovat eri­tyi­sen ta­voi­tel­tu­ja.

Run­saas­ti ti­laa mat­kus­ta­jil­le

Chev­ro­let Su­bur­ba­nin vi­nyy­li­ver­hoil­luil­le is­tui­mil­le mah­tuu jopa yh­dek­sän hen­ki­löä. Ta­kim­mai­set is­tuin­ri­vit voi tait­taa alas.

Chev­ro­let Su­bur­ba­nin kori le­pää sa­mal­la, lu­jal­la te­räs­run­gol­la kuin sa­man ai­ka­kau­den Chev­ro­let Pick-Upeis­sa oli.

Chevrolet Suburbanin viihtyisille, vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä.

Chevrolet Suburbanin viihtyisille, vinyyliverhoilluille istuimille mahtuu jopa yhdeksän henkilöä.

Jäyk­kä taka-ak­se­li leh­ti­jou­si­neen kes­tää kuor­mi­tus­ta ja kuu­luu olen­nai­se­na ku­vaan. Li­sä­hin­taan ta­ka­ve­toi­sen Chev­ro­let Su­bur­ba­nin rin­nal­la oli ne­li­ve­toi­nen muun­nos.

Sym­paat­ti­sen Chev­ro­let Su­bur­ba­nin ajo­tun­tu­ma muis­tut­taa mu­ka­vaa isoa ame­rik­ka­lais­ta se­da­nia. Su­bur­ba­niin on erit­täin help­po ty­käs­tyä.

Vaih­to­eh­to­na iso­loh­ko-V8:lla on ben­sii­ni­moot­to­reis­sa (kaik­ki­ne muun­nok­si­neen) maa­il­man eni­ten val­mis­tet­tu moot­to­ri, Chev­ro­le­tin pik­ku­loh­ko-V8, joka Su­bur­ba­nis­sa on 5,7-lit­rai­nen eli 350-kuu­ti­o­tuu­mai­nen.

Lars Hänsch-Pe­ter­sen / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Turvallisesti kesäteillä: Huomioi nämä kolme riskitekijää

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

Uuden Opel Fronteran lanseeraus kesäkuussa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN