Lisävarusteiset Laserlight-ajovalot vaikuttavat tehokkailta, ja kaukovaloavustin on pimeään vuodenaikaan tärkeä ominaisuus. Testiyksilössä oli myös  lisävarusteiset led-sumuvalot. Jäähdyttimen säleikkö on suljettu  ajotalouden nimissä ja jäähdytysilma otetaan alempaa.

Lisävarusteiset Laserlight-ajovalot vaikuttavat tehokkailta, ja kaukovaloavustin on pimeään vuodenaikaan tärkeä ominaisuus. Testiyksilössä oli myös lisävarusteiset led-sumuvalot. Jäähdyttimen säleikkö on suljettu ajotalouden nimissä ja jäähdytysilma otetaan alempaa.

Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee

Uusi 3-sarjalainen kulkee dieseliksi kärppämäisen nopea­liik­kei­sesti.

Auto Bild.Koeajot

Ra­di­os­sa oli ai­koi­naan haus­ka ke­sä­kuun­nel­ma, jos­sa sa­not­tiin ”Kärp­pä is­ki jäl­leen”. No­pe­a­liik­kei­seen kärp­pään (por­ti­moon) voi­si pe­ri­aat­tees­sa vii­ta­ta myös uu­den BMW 320d xDri­ven näyt­tä­vän me­tal­lin­si­ni­nen ko­ri­vä­ri Por­tim­ão Blue – pait­si et­tä Por­tim­ão nyt sat­tuu ole­maan Por­tu­ga­lis­sa si­jait­se­va ran­ta­kau­pun­ki.

Kul­jet­ta­ja­kes­kei­nen

BMW:n uu­sin 3-sar­ja on ai­em­paa kook­kaam­pi: kori pi­den­tyi suun­nil­leen kah­dek­san ja ak­se­li­vä­li nel­jä sent­tiä.

Uu­sim­man 3-sar­jan ne­li­ve­toi­nen 320d xDrive on­kin to­del­li­nen aja­jan au­to, jos­sa kes­ki­ty­tään en­sin­nä­kin 190-he­vos­voi­mai­sen tur­bo­die­se­lin not­ke­aan vään­töön. 400 new­ton­met­rin mak­si­mi­vään­tö ta­voi­te­taan käyn­ti­no­peu­sa­lu­eel­la 1 750–2 500 r/min, ja moot­to­ri tun­tuu ai­van kier­ros­her­käl­tä ben­sii­ni­moot­to­ril­ta.

Uuden 3-sarjan korin jäykkyyttä lisättiin aiempaan nähden  25 prosenttia.

Uuden 3-sarjan korin jäykkyyttä lisättiin aiempaan nähden 25 prosenttia.

Kojelauta eroaa edeltäjämalleista digitaalisuuden myötä. Ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet ovat silti mekaaniset. Testiyksilössä oli hälytinperustainen varkaudenestojärjestelmä.

Kojelauta eroaa edeltäjämalleista digitaalisuuden myötä. Ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet ovat silti mekaaniset. Testiyksilössä oli hälytinperustainen varkaudenestojärjestelmä.

Digitaalinen mittaristo on jännittävä, mutta nopeaa vilkaisua ajatellen se ei näytä kovin selväpiirteiseltä. Nopeusnäytön saa onneksi sekä päänäytölle että heijastusnäytölle numeronäyttönä.

Digitaalinen mittaristo on jännittävä, mutta nopeaa vilkaisua ajatellen se ei näytä kovin selväpiirteiseltä. Nopeusnäytön saa onneksi sekä päänäytölle että heijastusnäytölle numeronäyttönä.

Leveää 12,5-tuumaista näyttöruutua on ilo tarkastella etenkin täyslevyisen karttanäkymän osalta.

Leveää 12,5-tuumaista näyttöruutua on ilo tarkastella etenkin täyslevyisen karttanäkymän osalta.

Koeajoautossa oli lisävarusteinen mukautuva alusta. Ajotilavalitsimessa on neljä toimintoa. Hienosti pykäliä vaihtava 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto (lisävaruste) miellyttää.

Koeajoautossa oli lisävarusteinen mukautuva alusta. Ajotilavalitsimessa on neljä toimintoa. Hienosti pykäliä vaihtava 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto (lisävaruste) miellyttää.

Nämä eväät mah­dol­lis­ta­vat se, et­tä tämä ver­sio kiih­tyy teh­taan mu­kaan sa­ta­sen no­peu­teen al­le seit­se­mäs­sä se­kun­nis­sa. Myös no­pe­as­ti vaih­ta­va 8-no­peuk­si­nen Stept­ro­nic Sport -au­to­maat­ti­vaih­teis­to (ZF 8HP) on kova luu. Mo­men­tin­muun­ti­mel­la to­teu­te­tus­sa laa­ti­kos­sa on sy­he­röi­sil­le teil­le ma­nu­aa­lis­ta vaih­ta­mis­ta var­ten Stept­ro­nic-vaih­to­sii­vek­keet.

3-sar­ja­lai­sen ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan ko­ea­jon kes­ki­ku­lu­tus oli to­del­la koh­tuul­li­nen 5,3 l/100 km. Eli vaik­ka ajai­si vä­hän reip­paam­mal­la ajo­tyy­lil­lä, niin yh­del­lä tan­kil­li­sel­la pää­see to­den­nä­köi­ses­ti yli tu­hat ki­lo­met­riä. Asi­aan oli ko­ea­jo­au­tos­sa omi­aan vai­kut­ta­maan li­sä­va­rus­tei­nen, nor­maa­lia suu­rem­pi polt­to­ai­ne­säi­liö.

Vaik­ka tes­ti­au­tos­sa oli ma­ta­lap­ro­fii­li­set 225/40 R 19 -mit­tai­set runf­lat-ren­kaat, nii­den ren­gas­me­lu py­syt­te­li maan­tie­a­jos­sa pal­jon odo­tet­tua koh­tuul­li­sem­pa­na.

M Sport -tee­mal­la

Tes­tiyk­si­lös­sä oli an­si­o­kas ar­se­naa­li ur­hei­lul­li­sia M-li­sä­va­rus­tei­ta. Nii­tä il­men­si mat­kus­ta­mos­sa ko­je­lau­dan M-alu­mii­ni­pa­nee­li, ja li­säk­si tee­ma jat­kui nah­ka­ke­häi­sen, pi­tä­vä­ot­tei­sen M-oh­jaus­pyö­rän ja M-kyn­nys­lis­to­jen mer­keis­sä. Ul­koi­ses­ti M Sport -tee­maan liit­ty­vät ae­ro­dy­na­miik­ka­pa­ket­ti ja nä­ky­mät­tö­mä­nä omi­nai­suu­te­na mu­kau­tu­va M-alus­ta.

Li­sä­va­rus­tei­sen mu­kau­tu­van alus­tan omi­nais­tun­tu­ma on vii­mei­sen pääl­le jä­mäk­kä. Se on kuin luo­tu pit­kän mat­kan ajoon, mut­ta yh­tä lail­la se on par­haim­mil­laan mut­kai­sil­la pik­ku­teil­lä. Toi­sin kuin joil­la­kin kil­pai­li­joil­la, jois­sa ajo­ti­la­va­lin­nat suo­ri­te­taan rul­la­va­lit­si­mes­ta, BMW:ssä on nii­tä var­ten kes­ki­kon­so­lis­sa omat eril­lis­pai­nik­keet: ajo­ti­lat ovat mu­kau­tet­ta­va Adap­ti­ve, ta­lous­pai­not­tei­nen Ecop­ro, mu­ka­vuut­ta ko­ros­ta­va Com­fort sekä Sport.

Sähkösäätöiset etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Kuljettajan istuimessa on ristiselän tuki ja muistipaikat.

Sähkösäätöiset etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Kuljettajan istuimessa on ristiselän tuki ja muistipaikat.

Vaikka akseliväli kasvoi edeltäjään verrattuna, niin takaistuin ei ihan ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.

Vaikka akseliväli kasvoi edeltäjään verrattuna, niin takaistuin ei ihan ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.

Sedanin tavaratilaan mahtuu reilusti tavaraa. Takaselkänojien kaataminen onnistuu tavaratilasta käsin.

Sedanin tavaratilaan mahtuu reilusti tavaraa. Takaselkänojien kaataminen onnistuu tavaratilasta käsin.

Sport-ti­las­sa kaa­sun- ja oh­jaus­vas­te ovat jäy­kim­mil­lään ja is­kun­vai­men­nus jä­mä­kin. Epä­ta­sai­sel­la tiel­lä tai kau­pun­gin nu­pu­ki­vil­lä com­fort tar­jo­aa puo­les­taan eni­ten mat­ka­mu­ka­vuut­ta.

Di­gi­taa­li­nen mit­ta­ris­to ja hei­jas­tus­näyt­tö

Fu­tu­ris­ti­sen nä­köi­ses­sä di­gi­taa­li­ses­sa mit­ta­ris­tos­sa no­peu­den saa esiin sekä di­gi­taa­li­se­na et­tä ”ana­lo­gi­se­na” neu­la­näy­töl­lä. Myös kier­ros­lu­ku il­mais­taan neu­la­näyt­tö­nä. Rat­kai­su näyt­tää ma­ke­al­ta, mut­ta sel­key­des­sä se hä­vi­ää BMW:n pe­rin­tei­sil­le ana­lo­gi­sil­le mit­ta­reil­le.

Mit­ta­ris­tos­ta pys­tyy loih­ti­maan esiin myös eri­suun­tais­ten g-voi­mien näyt­tö­ruu­dun sekä sen­het­ki­sen te­hon ja vään­tö­mo­men­tin palk­ki­näy­töt. Mit­ta­ris­ton mat­ta­pin­tai­nen pääl­lys­la­si hei­jas­te­lee au­rin­koi­sel­la sääl­lä mää­rä­tyis­tä kul­mis­ta.

On hyvä, et­tä il­mas­toin­nin ja läm­mön­sää­dön käyt­tö­pai­nik­keet ovat me­kaa­ni­set ja sel­ke­äs­ti esil­lä – sen vuok­si nii­tä on no­pea ja tur­val­li­nen käyt­tää ajon ai­ka­na ir­rot­ta­mat­ta kat­set­ta ajo­ra­das­ta.

Sel­keä hei­jas­tus­näyt­tö (li­sä­va­rus­te) il­mai­see myös na­vi­goin­ti­lait­teen reit­ti­tie­dot. Hei­jas­tus­näy­töl­le il­mes­tyy sport-ajo­ti­las­sa myös kier­ros­näy­tön vaa­ka­palk­ki. Kier­ros­näyt­töä ei to­sin ole help­poa vil­kuil­la ai­na­kaan no­pe­aa ajon ai­ka­na sen pa­rem­min hei­jas­tus­näy­tön ka­pe­al­ta vaa­ka­pal­kil­ta kuin pää­mit­ta­ris­ton neu­la­näy­töl­tä.

Na­vi­goin­ti­lait­teen oh­jel­moin­ti su­juu vai­vat­to­mas­ti, ja hei­jas­tus­näy­töl­le hei­jas­te­tut reit­ti­tie­dot toi­mi­vat yh­des­sä sel­ke­än ää­ni­o­pas­tuk­sen kans­sa lois­ta­vas­ti.

Le­veä 12,5-tuu­mai­nen näyt­tö­ruu­tu var­mis­taa yh­den mark­ki­noi­den par­hais­ta kart­ta­nä­ky­mis­tä. Näyt­tö ei ole BMW:n ta­paan pe­rin­tei­ses­ti kos­ke­tus­näyt­tö, vaan näy­tön toi­min­to­ja ope­roi­daan kes­ki­kon­so­lin sää­tö­pyö­räs­tä. Sen käyt­tö on var­sin juo­he­aa. Li­sä­va­rus­tei­nen ele­oh­jaus vaa­tii to­tut­te­lua.

Kan­nel­li­nen kon­so­li­lo­ke­ro on kä­te­vän le­veä, mut­ta sen kan­si ei yl­lä­tyk­sel­li­ses­ti avau­du tut­tuun ta­paan kah­des­sa osas­sa si­vuil­le, vaan yh­des­sä osas­sa taak­se­päin.

Har­man Kar­do­nin miel­lyt­tä­vä­soin­ti­seen ää­nen­tois­to­jär­jes­tel­mään si­säl­tyy16 kai­u­tin­ta, ja jär­jes­tel­män vah­vis­tin­te­hok­si il­moi­te­taan 464 W.

Ta­sok­kaat etuis­tui­met

Pit­kä­jal­kai­sil­la ja -sel­käi­sil­lä yl­lät­ti hie­man au­toon me­ne­mi­nen ja siel­tä nou­se­mi­nen. Etuis­tui­mien on pa­ras­ta ol­la tar­peek­si edes­sä ja sel­kä­no­jien lin­jas­sa B-pi­la­rien kans­sa, et­tei ko­lau­ta har­ti­aa vii­mek­si mai­nit­tuun. Jos is­tui­men sää­tää vä­hän ta­em­mas, au­tos­ta jou­tuu nou­se­maan kier­to­liik­keel­lä ja­lat ulos kään­tä­en ja B-pi­la­ria väis­tä­en.

Etuis­tui­met tar­jo­a­vat en­si­luok­kai­sen si­vut­tais­tu­en, ja penk­kei­hin liit­tyy myös me­kaa­ni­ses­ti sää­det­tä­vä, ke­vyt­toi­mi­nen rei­si­tu­ki. Mo­lem­mat etuis­tui­met on va­rus­tet­tu säh­kö­sää­döin, ja ajo­a­sen­nos­ta vi­rit­tää juu­ri oi­ke­an­lai­sen. Mus­ta nah­ka­ver­hoi­lu on höys­tet­ty ur­hei­lul­li­sin, si­ni­sin tik­kauk­sin.

Uu­den 3-sar­ja­lai­sen ta­kais­tui­mel­le on si­nän­sä help­po siir­tyä, mut­ta pit­kä­jal­kais­ten mat­kus­ta­jien ta­pauk­ses­sa etuis­tuin­sää­tö­jen on täl­löin ol­ta­va op­ti­moi­dut sekä sel­kä­no­jan pys­ty­kul­man, is­tui­men pi­tuus­sää­dön et­tä mie­lel­lään myös kor­keus­sää­dön osal­ta. Taak­se mah­tuu ak­se­li­vä­lin ni­mel­li­sen kas­vun an­si­os­ta hie­man ai­em­paa mu­ka­vam­min.

BMW 320d xDri­ven ta­va­ra­ti­la on se­da­nik­si rei­lun ko­koi­nen eli pe­rä­ti 480-lit­rai­nen. Ta­ka­sel­kä­no­jat tait­tu­vat alas, ja nii­den lu­ki­tus­lii­pai­si­met löy­ty­vät sel­ke­äs­ti ta­va­ra­ti­las­ta. Ta­ka­luuk­ku avau­tuu säh­köi­ses­ti.↔

Juha Pel­to­nen

BMW 320d xDrive Se­dan Bu­si­ness M Sport

Moot­to­ri

R4, tur­bo, 1995 cm³, 140 kW (190 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1750–2500 r/min

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 6,9 s, huip­pu­no­peus 233 km/h

Ku­lu­tus

5,9 l/100 km, die­sel

CO2-pääs­töt

155 g/km

Voi­man­siir­to

A8, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4709, l. 1827, k. 1435 mm, ak­se­li­vä­li 2851 mm, maa­va­ra 135 mm, oma­mas­sa 1540 kg, kan­ta­vuus 630 kg, ve­to­mas­sa 1600/750 kg, ta­va­ra­ti­la 480 l, tank­ki 40/59 l (nor­maa­li/li­sä­va­rus­te)

Hin­ta

52 180 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 74 776 eu­roa (2019)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
ID.-perheen mallisto

ID.-perheen mallisto

Volkswagen

Volkswagenin ID.-sähkö­au­to­mal­listo rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset
Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoella kokeillaan yhteiskäyttöautoilua

Utsjoen kunta

Utsjoella mielenkiintoinen yhteis­käyt­tö­au­to­ko­keilu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU