Lisävarusteiset Laserlight-ajovalot vaikuttavat tehokkailta, ja kaukovaloavustin on pimeään vuodenaikaan tärkeä ominaisuus. Testiyksilössä oli myös lisävarusteiset led-sumuvalot. Jäähdyttimen säleikkö on suljettu ajotalouden nimissä ja jäähdytysilma otetaan alempaa.
Koeajossa BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport: Kärppä iskee
Uusi 3-sarjalainen kulkee dieseliksi kärppämäisen nopealiikkeisesti.
Radiossa oli aikoinaan hauska kesäkuunnelma, jossa sanottiin ”Kärppä iski jälleen”. Nopealiikkeiseen kärppään (portimoon) voisi periaatteessa viitata myös uuden BMW 320d xDriven näyttävän metallinsininen koriväri Portimão Blue – paitsi että Portimão nyt sattuu olemaan Portugalissa sijaitseva rantakaupunki.
Kuljettajakeskeinen
BMW:n uusin 3-sarja on aiempaa kookkaampi: kori pidentyi suunnilleen kahdeksan ja akseliväli neljä senttiä.
Uusimman 3-sarjan nelivetoinen 320d xDrive onkin todellinen ajajan auto, jossa keskitytään ensinnäkin 190-hevosvoimaisen turbodieselin notkeaan vääntöön. 400 newtonmetrin maksimivääntö tavoitetaan käyntinopeusalueella 1 750–2 500 r/min, ja moottori tuntuu aivan kierrosherkältä bensiinimoottorilta.
Uuden 3-sarjan korin jäykkyyttä lisättiin aiempaan nähden 25 prosenttia.
Kojelauta eroaa edeltäjämalleista digitaalisuuden myötä. Ilmastoinnin ja lämmityksen painikkeet ovat silti mekaaniset. Testiyksilössä oli hälytinperustainen varkaudenestojärjestelmä.
Digitaalinen mittaristo on jännittävä, mutta nopeaa vilkaisua ajatellen se ei näytä kovin selväpiirteiseltä. Nopeusnäytön saa onneksi sekä päänäytölle että heijastusnäytölle numeronäyttönä.
Leveää 12,5-tuumaista näyttöruutua on ilo tarkastella etenkin täyslevyisen karttanäkymän osalta.
Koeajoautossa oli lisävarusteinen mukautuva alusta. Ajotilavalitsimessa on neljä toimintoa. Hienosti pykäliä vaihtava 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto (lisävaruste) miellyttää.
Nämä eväät mahdollistavat se, että tämä versio kiihtyy tehtaan mukaan satasen nopeuteen alle seitsemässä sekunnissa. Myös nopeasti vaihtava 8-nopeuksinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto (ZF 8HP) on kova luu. Momentinmuuntimella toteutetussa laatikossa on syheröisille teille manuaalista vaihtamista varten Steptronic-vaihtosiivekkeet.
3-sarjalaisen ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli todella kohtuullinen 5,3 l/100 km. Eli vaikka ajaisi vähän reippaammalla ajotyylillä, niin yhdellä tankillisella pääsee todennäköisesti yli tuhat kilometriä. Asiaan oli koeajoautossa omiaan vaikuttamaan lisävarusteinen, normaalia suurempi polttoainesäiliö.
Vaikka testiautossa oli matalaprofiiliset 225/40 R 19 -mittaiset runflat-renkaat, niiden rengasmelu pysytteli maantieajossa paljon odotettua kohtuullisempana.
M Sport -teemalla
Testiyksilössä oli ansiokas arsenaali urheilullisia M-lisävarusteita. Niitä ilmensi matkustamossa kojelaudan M-alumiinipaneeli, ja lisäksi teema jatkui nahkakehäisen, pitäväotteisen M-ohjauspyörän ja M-kynnyslistojen merkeissä. Ulkoisesti M Sport -teemaan liittyvät aerodynamiikkapaketti ja näkymättömänä ominaisuutena mukautuva M-alusta.
Lisävarusteisen mukautuvan alustan ominaistuntuma on viimeisen päälle jämäkkä. Se on kuin luotu pitkän matkan ajoon, mutta yhtä lailla se on parhaimmillaan mutkaisilla pikkuteillä. Toisin kuin joillakin kilpailijoilla, joissa ajotilavalinnat suoritetaan rullavalitsimesta, BMW:ssä on niitä varten keskikonsolissa omat erillispainikkeet: ajotilat ovat mukautettava Adaptive, talouspainotteinen Ecopro, mukavuutta korostava Comfort sekä Sport.
Sähkösäätöiset etuistuimet antavat erinomaisen sivuttaistuen. Kuljettajan istuimessa on ristiselän tuki ja muistipaikat.
Vaikka akseliväli kasvoi edeltäjään verrattuna, niin takaistuin ei ihan ole pitkäjalkaisten valtakuntaa.
Sedanin tavaratilaan mahtuu reilusti tavaraa. Takaselkänojien kaataminen onnistuu tavaratilasta käsin.
Sport-tilassa kaasun- ja ohjausvaste ovat jäykimmillään ja iskunvaimennus jämäkin. Epätasaisella tiellä tai kaupungin nupukivillä comfort tarjoaa puolestaan eniten matkamukavuutta.
Digitaalinen mittaristo ja heijastusnäyttö
Futuristisen näköisessä digitaalisessa mittaristossa nopeuden saa esiin sekä digitaalisena että ”analogisena” neulanäytöllä. Myös kierrosluku ilmaistaan neulanäyttönä. Ratkaisu näyttää makealta, mutta selkeydessä se häviää BMW:n perinteisille analogisille mittareille.
Mittaristosta pystyy loihtimaan esiin myös erisuuntaisten g-voimien näyttöruudun sekä senhetkisen tehon ja vääntömomentin palkkinäytöt. Mittariston mattapintainen päällyslasi heijastelee aurinkoisella säällä määrätyistä kulmista.
On hyvä, että ilmastoinnin ja lämmönsäädön käyttöpainikkeet ovat mekaaniset ja selkeästi esillä – sen vuoksi niitä on nopea ja turvallinen käyttää ajon aikana irrottamatta katsetta ajoradasta.
Selkeä heijastusnäyttö (lisävaruste) ilmaisee myös navigointilaitteen reittitiedot. Heijastusnäytölle ilmestyy sport-ajotilassa myös kierrosnäytön vaakapalkki. Kierrosnäyttöä ei tosin ole helppoa vilkuilla ainakaan nopeaa ajon aikana sen paremmin heijastusnäytön kapealta vaakapalkilta kuin päämittariston neulanäytöltä.
Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu vaivattomasti, ja heijastusnäytölle heijastetut reittitiedot toimivat yhdessä selkeän ääniopastuksen kanssa loistavasti.
Leveä 12,5-tuumainen näyttöruutu varmistaa yhden markkinoiden parhaista karttanäkymistä. Näyttö ei ole BMW:n tapaan perinteisesti kosketusnäyttö, vaan näytön toimintoja operoidaan keskikonsolin säätöpyörästä. Sen käyttö on varsin juoheaa. Lisävarusteinen eleohjaus vaatii totuttelua.
Kannellinen konsolilokero on kätevän leveä, mutta sen kansi ei yllätyksellisesti avaudu tuttuun tapaan kahdessa osassa sivuille, vaan yhdessä osassa taaksepäin.
Harman Kardonin miellyttäväsointiseen äänentoistojärjestelmään sisältyy16 kaiutinta, ja järjestelmän vahvistintehoksi ilmoitetaan 464 W.
Tasokkaat etuistuimet
Pitkäjalkaisilla ja -selkäisillä yllätti hieman autoon meneminen ja sieltä nouseminen. Etuistuimien on parasta olla tarpeeksi edessä ja selkänojien linjassa B-pilarien kanssa, ettei kolauta hartiaa viimeksi mainittuun. Jos istuimen säätää vähän taemmas, autosta joutuu nousemaan kiertoliikkeellä jalat ulos kääntäen ja B-pilaria väistäen.
Etuistuimet tarjoavat ensiluokkaisen sivuttaistuen, ja penkkeihin liittyy myös mekaanisesti säädettävä, kevyttoiminen reisituki. Molemmat etuistuimet on varustettu sähkösäädöin, ja ajoasennosta virittää juuri oikeanlaisen. Musta nahkaverhoilu on höystetty urheilullisin, sinisin tikkauksin.
Uuden 3-sarjalaisen takaistuimelle on sinänsä helppo siirtyä, mutta pitkäjalkaisten matkustajien tapauksessa etuistuinsäätöjen on tällöin oltava optimoidut sekä selkänojan pystykulman, istuimen pituussäädön että mielellään myös korkeussäädön osalta. Taakse mahtuu akselivälin nimellisen kasvun ansiosta hieman aiempaa mukavammin.
BMW 320d xDriven tavaratila on sedaniksi reilun kokoinen eli peräti 480-litrainen. Takaselkänojat taittuvat alas, ja niiden lukitusliipaisimet löytyvät selkeästi tavaratilasta. Takaluukku avautuu sähköisesti.↔
Juha Peltonen
BMW 320d xDrive Sedan Business M Sport
Moottori
R4, turbo, 1995 cm³, 140 kW (190 hv)/4000 r/min, 400 Nm/1750–2500 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 6,9 s, huippunopeus 233 km/h
Kulutus
5,9 l/100 km, diesel
CO2-päästöt
155 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4709, l. 1827, k. 1435 mm, akseliväli 2851 mm, maavara 135 mm, omamassa 1540 kg, kantavuus 630 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 480 l, tankki 40/59 l (normaali/lisävaruste)
Hinta
52 180 euroa, koeajoauto 74 776 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Tucson etenee normaalisti etuvedolla, mutta tilanteen niin vaatiessa takapyörille suunnataan vedosta enintään 50 prosenttia. Tasauspyörästön lukitus toimii alle 40 km/h:n nopeuksilla.
Tucson etenee normaalisti etuvedolla, mutta tilanteen niin vaatiessa takapyörille suunnataan vedosta enintään 50 prosenttia. Tasauspyörästön lukitus toimii alle 40 km/h:n nopeuksilla.
Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.
Ford
Ford Mustang Mach I saapuu Suomeen keväällä 2021.
Ford
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Wankel-moottorinen Mazda RX-3: Täyttää 50 vuotta!
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
Näin sujuu koiran kuljetus autossa - täsmäohjeet
KOEAJOT
Koeajossa Kia e-Soul: Sähköistä ajoa
Koeajossa Renault Clio TCe 100 Intens: Ajettavasti tilava
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa BMW 118i Business M Sport: Isoihin päin
Koeajossa Ford Ranger Double Cab 2.0 TDCi 213 hv A10 4x4 Wildtrak: Hyvin vääntää!
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Koeajossa Ford Focus Active 1.5 EcoBoost 182 hv A: Lisäarvoa perhekäyttöön
Koeajossa Škoda Karoq 2.0 TSI 4x4 Sportline DSG: GT-tason katumaasturi
Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Koeajossa Hyundai i30 N Fastback Performance Pack: Menovedet silmissä
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Uuden kodin vanhat seinät
Coplandin uusi 150-wattinen
Omassa makuuhuoneessa kuin hotellissa
Ilo ja hyöty irti pakkaspäivistä
Hifiä stuodioammattilaisille
Supravoxilta ensimmäinen vahvistin
Vaatesuunnittelija Katri Niskanen: ”Olen minimalisti vaatteiden suhteen, mutta kotona pidän runsaudesta”
KEFin uusi Uni-Core-subbari
Näin teet kylpyhuoneesta toimivan: parhaat säilytysratkaisut
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
Koituvatko poikkeukselliset sääolot auton kuolemaksi?
Sveitsissä nähdään VW up! -facelift sekä BUDD-e -konseptiauto
Nopean italialaismerkin odotettu katumaasturi lanseerataan Genèvessä
Volvo lanseeraa auton jossa ei ole avainta
Pilkington upottaa näytön suoraan ajoneuvon lasiin – taustalla suomalainen kehitystyö
UUTTA
Mercedes-AMG GT 73 e: Markkinoille näillä näkymin vielä tänä vuonna!
Porsche Taycan Cross Turismo: Sähköisten urheiluautojen moniottelija
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
HYÖTYJUTUT
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
5 VUOTTA SITTEN...
Maksimivääntö 1600 Nm: Tiesitkö, että Kroatiassakin valmistetaan superautoja!
DDR:n valvottu liikenne sai tuomariston innostumaan
Maailmanluokan arktinen älyliikenteen ekosysteemi Tunturi-Lappiin
Mitsubishi esittelee uudistuneen ASX-mallin Geneven autonäyttelyssä
Autoharrastajien verkkosivusto overdrive.fi uudistui!
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Bentley Bacalar: Ensimmäinen W12-moottori valmistui testipenkistä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Volvo Cars: Täysin sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä
Toyota Yaris: Vuoden Auto 2021
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Sähköautot osana energiamurrosta: Audi tutkii kaksisuuntaista latausteknologiaa
Peugeot: 210-vuotias brändi julkisti uuden logon
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Mercedes-Benzin C-sarja: Uudistuu S-sarjan esimerkin mukaisesti
Toyota Mirai: Milloin niitä saadaan Suomeen? Auto Bild ensikoeajoi jo!
LUETUIMMAT
Škoda Enyaq Sportline iV: Urheilullinen täyssähköinen SUV
Jimny? Niva? Vai G-sarjan Mercedes-Benz? Mikä tämä oikein on? Ja hinta uutena naurettavat 11 000 euroa!
Dacia Sandero ja Sandero Stepway: Suomen edullisin automalli mukana
Etrusco: Uusi matkailuautomerkki saapui Suomeen
Suzuki Vitara – aina hybridi ja aiempaa edullisempi
Uusi Nissan Qashqai julkistettiin: Tulossa e-Power -järjestelmä
Hyundai Bayon: Crossover saapuu Suomeen näillä näkymin alkukesästä 2021
Koeajossa SsangYong Korando D1.6 4WD 6AT Quartz: Särmikkään mukava
Koeajossa Škoda Scala 1.0 TSI Style DSG: Litrainen täydennys
Volkswagen ID.4: 52 kW akkuversioiden myynti alkoi
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN