Mazda RX-4 Coupe, joka on oikeasti 2-ovinen Hardtop, on monen mielestä kaunein klassikko-Mazda.

Mazda RX-4 Coupe, joka on oikeasti 2-ovinen Hardtop, on monen mielestä kaunein klassikko-Mazda.

Mazda RX-4 Coupe 1973: Onko se kaikkien aikojen kaunein klassikko-Mazda?

Erityisen kauniin Mazda RX-4 Coupen juuret juontuvat tavallaan vuonna 1969 esitellystä Mazda Luce R130 coupésta.

Auto Bild.Klassikot

Maz­da Luce R130 esi­tel­tiin 1969. Näyt­tä­vän 2-ovi­sen Hard­to­pin suun­nit­te­li Ber­to­nen ko­ri­vers­taal­la kuu­lui­sa ko­ri­rää­tä­li Gi­or­get­to Giu­gi­a­ro, joka niin ikään piir­si Suo­mes­sa­kin Maz­da Ma­rel­lan ni­mel­lä ai­koi­naan hy­vin tun­ne­tun en­sim­mäi­sen Maz­da Fa­mi­li­an.

Myös Maz­da Luce R130 oli eri­koi­nen – mut­ta tie­dät­kö, mis­tä syys­tä ai­van eten­kin?

Maz­da Luce R130 oli ta­vat­to­man eri­koi­nen sik­si, et­tä se oli Maz­dan ai­noa etu­ve­toi­nen wan­kel-moot­to­ri­nen mal­li. Ny­kyi­sin sel­lai­nen on har­vi­nai­nen ke­räi­ly­kap­pa­le.

Maz­da Luce R130:n ta­val­li­sel­la polt­to­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu se­dan-serk­ku tun­net­tiin Suo­mes­sa ni­mel­lä Maz­da 1500, ja tuo ne­li­o­vi­nen oli meil­lä var­sin suo­sit­tu.

Mazda Luce R130 oli tavattoman erikoinen siksi, että se oli Mazdan ainoa etuvetoinen wankel-moottorinen malli. Nykyisin sellainen on harvinainen keräilykappale.

Mazda Luce R130 oli tavattoman erikoinen siksi, että se oli Mazdan ainoa etuvetoinen wankel-moottorinen malli. Nykyisin sellainen on harvinainen keräilykappale.

Mazda Luce R130 harvemmin nähdystä vinkkelistä.

Mazda Luce R130 harvemmin nähdystä vinkkelistä.

Maz­da Luce R130 ase­moi­tiin wan­kel-moot­to­ris­ten Maz­da RX-2:n ja Maz­da RX-3:n ylä­puo­lel­le, ja juu­ri­kin Maz­da Luce R130 oli se cou­pe, joka vii­toit­ti vuon­na 1972 tie­tä uu­del­le wan­kel-mal­lil­le, Maz­da RX-4:lle.

Kau­no­tar RX-4 Cou­pe oli­kin oi­ke­as­ti Hard­top

Mo­nen mie­les­tä har­vi­nai­sen kau­nis­ko­ris­ta Maz­da RX-4:ää mark­ki­noi­tiin lois­tok­kaa­na ja ur­hei­lul­li­se­na. Sitä val­mis­tet­tiin sekä ne­li­o­vi­se­na se­da­ni­na et­tä cou­pe­na.

Olen­nais­ta on kui­ten­kin se, et­tä Cou­pe-mal­li­ni­mes­tään huo­li­mat­ta RX-4:n kak­si­o­vi­nen ver­sio oli ni­me­no­maan 2-ovi­nen Hard­top, jo­hon kai­ken li­säk­si oli saa­ta­vil­la var­hai­sel­la AP-saas­tee­nes­to­lait­teil­la (AP = an­ti-pol­lu­ti­on) va­rus­tet­tu wan­kel-moot­to­ri. Sen avul­la alen­net­tiin pääs­tö­jä ja ko­hen­net­tiin polt­to­ai­neen ku­lu­tus­ta.

Sa­mais­ta wan­kel-moot­to­ria so­vel­let­tiin it­se asi­as­sa myös vuon­na 1975 lan­see­ra­tus­sa Maz­da RX-3:ssa sekä Maz­da Cos­mo / RX-5:ssä.

Maz­dan RX-sar­jan cou­pe-mal­lien wan­kel-moot­to­rit ke­hit­ti­vät te­hoa 110-135 he­vos­voi­maa, joka oli 900-1100-ki­loi­sil­le au­toil­le sii­hen ai­kaan kun­ni­oi­tet­ta­va lu­ke­ma.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN