Vuosina 1972–76 valmistettin vain 10 000 kappaletta SP2 Coupéta. Ne suunnattiin kaikki Brasilian markkinoille.

Vuosina 1972–76 valmistettin vain 10 000 kappaletta SP2 Coupéta. Ne suunnattiin kaikki Brasilian markkinoille.

Missasitko huutokaupan? VW SP2 Coupén (1976) matkamittarissa on vasta 10 482 kilometriä!

Harvinainen, entisöity 1976-mallinen VW SP2 löysi uuden kodin Yhdysvalloista. Urheiluauto oli Brasilian Volkswagenin (VW do Brasil) omaa tuotantoa, ja kuvien yksilön matkamittariin on ehtinyt kertyä vasta vähäiset 10 482 kilometriä!

Auto Bild.Klassikot

Tämä Volks­wa­gen SP2 Coupé on siis vas­ta hä­din tus­kin si­sään ajet­tu.

Ame­rik­ka­lai­nen VW-har­ras­ta­ja ei voi­nut vas­tus­taa kiu­saus­ta VW SP2:n hank­ki­mi­sek­si.

Yh­dys­val­tain Co­lo­ra­don osa­val­ti­on Den­ve­ris­sä il­maan­tui eBay-huu­to­kaup­paan myyn­tiin har­vi­nai­nen VW SP2. Mal­li näyt­tää pal­jon vauh­dik­kaam­m­la­ta kuin sen to­del­li­set voi­ma­va­rat mah­dol­lis­ta­vat.

SP2 Coupén kojelauta näyttää kutsuvalta.

SP2 Coupén kojelauta näyttää kutsuvalta.

Philips-autoradio on alkuperäinen.

Philips-autoradio on alkuperäinen.

Ai­nut tar­jo­a­ja tar­jo­si 45 000 dol­la­ria (noin 40 000 eu­roa. VW Sp2:n mark­ki­na-ar­voa on vai­kea mää­ri­tel­lä, mut­ta joka ta­pauk­ses­sa SP2 on ny­kyi­sin var­sin­kin näin upe­as­sa en­ti­söi­dys­sä kun­nos­sa har­vi­nai­nen.

10 000 kap­pa­let­ta

Vuo­si­na 1972–76 val­mis­tet­tin vain 10 000 kap­pa­let­ta SP2 Coupé­ta. Ne suun­nat­tiin kaik­ki Bra­si­li­an mark­ki­noil­le.

Kou­ral­li­nen SP2-mal­le­ja löy­si sii­tä huo­li­mat­ta tien­sä Eu­roop­paan ja osa myy­tiin Yh­dys­val­toi­hin.

Moottori on porattu 1,7-litraiseksi ja kehittää 64 hv/4000 r/min.

Moottori on porattu 1,7-litraiseksi ja kehittää 64 hv/4000 r/min.

SP2:n kori, joka näyt­tää enem­män­kin Porsc­hel­ta kuin Volks­wa­ge­nil­ta, pi­tää si­säl­lään tut­tua 1970-lu­vun VW-tek­niik­kaa.

Pyö­rän­ri­pus­tus juon­tuu VW Kup­las­ta, ja poh­ja­le­vy sekä moot­to­ri Tyyp­pi 3:sta. Moot­to­ri on po­rat­tu 1,7-lit­rai­sek­si ja ke­hit­tää 64 hv/4000 r/min.

Vas­ti­kään en­ti­söi­ty

VW SP2 luo­tiin ajan­jak­so­na, jol­loin Bra­si­li­an so­ti­las­junt­ta kiel­si käy­tän­nös­sä ul­ko­mais­ten au­to­jen maa­han­tuon­nin.

Etuistuimet ovat uudet.

Etuistuimet ovat uudet.

Niin ol­len VW do Bra­sil ryh­tyi tu­yu­mas­ta toi­meen ja suun­nit­t­te­li SP2 -ur­hei­lu-coupén.

En­sim­mäi­sel­tä omis­ta­jal­ta tul­lut yk­si­lö on ruos­tee­ton. Maa­li­pin­ta ja is­tui­met jou­dut­tiin kui­ten­kin uu­si­maan.

Ovien si­sä­pa­nee­lit ovat al­ku­pe­räi­set. Sama kos­kee ko­je­lau­taa, jon­ka ylä­lai­das­sa on "ka­li­for­ni­a­lai­seen ta­paan" au­rin­gon ai­heut­ta­ma hal­ke­a­ma.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN