Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: Mercedes-Benz EQC:n perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa.

Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: Mercedes-Benz EQC:n perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa.

Odotettu uutuus kesän jälkeen Suomeen: tällainen on Mercedes-Benzin ensimmäinen sähköauto EQC

EQC on Mercedes-Benzin uuden EQ-tuoteperheen ensimmäinen edustaja, ja sillä voi vetää myös perävaunua

Auto Bild.Uutiset

Mer­ce­des-Benz EQC on saa­tu val­miik­si, ja au­to saa­puu Suo­meen ke­sän jäl­keen. Vah­va säh­kö­au­tou­u­tuus tar­jo­aa 408 he­vos­voi­maa ja pe­rä­ti 760 Nm vään­töä, joi­den tur­vin myös ve­to­työt on­nis­tu­vat: au­ton pe­rä­vau­nu­pai­no on mak­si­mis­saan 1800 ki­loa. Useim­mi­ten­han säh­kö­au­toil­la ei voi ve­tää pe­rä­vau­nua.

 

EQC:n säh­köi­sen eATS-voi­man­siir­to­järjes­tel­män kak­si säh­kö­moot­to­ria on si­joi­tet­tu etu- ja taka-ak­se­leil­le, jo­ten au­to toi­mii ne­li­ve­to­mal­lin ta­paan. Ma­ta­lal­la ja kes­ki­suu­rel­la kuor­mi­tuk­sel­la au­to toi­mii etu­ak­se­lin moot­to­rin va­ras­sa; ja kun kuor­mi­tus kas­vaa, taka-ak­se­lin säh­kö­moot­to­ri tar­jo­aa li­sää̈ te­hoa ja voi­maa. Mal­li­mer­kin­tä on­kin tar­kas­ti il­mais­tu­na EQC 400 4Ma­tic.

 

Kah­den säh­kö­moot­to­rin ja kol­mi­vai­hei­sen ESP-järjes­tel­män an­si­os­ta EQC on va­kaam­pi ja ket­te­räm­pi ajet­ta­va vaik­ka­pa tal­vi­o­lo­suh­teis­sa kuin pe­rin­tei­set etu- tai ta­ka­ve­dot. Säh­köi­nen ajon­va­kau­tus­järjes­tel­mä toi­mii se­kun­nin mur­to-osis­sa ja pi­don lop­pu­es­sa oh­jaa voi­maa ky­sei­sel­le pyö­räl­le ja ak­se­lil­le pe­rin­teis­ten, ta­saus­pyörästön luk­koon pe­rus­tu­vien ne­li­ve­to­järjes­tel­mien ta­paan.

 

Akus­tos­ta ei kes­tä­vyy­son­gel­mia

 

EQC ei ole eri­tyi­sen suu­ri au­to, mi­hin myös C-kir­jain osal­taan viit­taa, mut­ta ras­kas se on. Au­ton oma­pai­no on 2,5 ton­nia, jos­ta akus­ton osuus on täs­mäl­leen 652 ki­loa. Akus­tos­sa on kaik­ki­aan 384 eril­lis­tä so­lua, jois­ta jo­kai­nen on yk­si­nään tar­vit­ta­es­sa huol­let­ta­vis­sa – huol­to­tar­peen mah­dol­li­ses­ti il­maan­tu­es­sa koko akus­toa ei tar­vit­se tie­ten­kään uu­sia.

Joka ta­pauk­ses­sa Mer­ce­des-Benz myön­tää akul­le var­sin pit­kän, eli pe­rä­ti kah­dek­san vuo­den tai 160000 ki­lo­met­rin ta­kuun.

 

Ka­pa­si­tee­til­taan kaik­ki­aan 80 kWh:n akus­to on suo­jat­tu vah­voin ko­te­loin­nein, jon­ka ym­pä­ril­lä on vie­lä muo­don­muu­to­se­le­ment­te­jä. Koko akus­to on säh­kö­suo­jat­tu tör­mäys­va­hin­ko­jen va­ral­ta, ja on­net­to­muus­tur­val­li­suus on otet­tu huo­mi­oon myös täs­sä Mer­ce­des-Ben­zis­sä.

 

Ny­kyis­ten täys­säh­kö­au­to­jen toi­min­ta­mat­kat ovat kas­va­neet jo var­sin tyy­dyt­tä­väl­le ta­sol­le, myös kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa. Mer­ce­des-Ben­zin uu­tuus ei kui­ten­kaan nou­se täs­sä suh­tees­sa ver­tai­lun hui­pul­le. Va­rus­teis­ta riip­pu­en EQC:n mak­si­mi­mat­ka yh­del­lä la­tin­gil­la vaih­te­lee ni­mit­täin 374–417 ki­lo­met­rin vä­lil­lä uu­den WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan.

Sak­sa­lai­syh­ti­ös­tä kui­ten­kin ko­ros­te­taan, et­tä tä­mä­kin riit­tää niin suu­rel­le osaa au­ton os­ta­jis­ta, et­tei var­si­nais­ta on­gel­maa pi­täi­si ol­la – tai sit­ten säh­kö­au­to ei ole asi­ak­kaan va­lin­ta.

 

Suo­mes­sa EQC:n hin­nat al­ka­vat 81373 eu­ros­ta, jo­ten hin­ta­e­ro esi­mer­kik­si lä­hi­su­ku­lai­seen GLC:hen on var­sin mer­kit­tä­vä täs­sä­kin säh­kö­au­tos­sa. Toi­saal­ta omis­ta­ja voi sääs­tää var­sin mer­kit­tä­vän sum­man edul­li­sem­pa­na mat­kan­te­ko­na vuo­sien var­rel­la.

 

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Sähköautolla maailman ympäri: ennätysmatka Volkswagen ID. Buzzilla kattaa yli 75 maata

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Uusi kiinalainen sähköautomerkki Suomen markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN