Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: Mercedes-Benz EQC:n perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa.

Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: Mercedes-Benz EQC:n perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa.

Odotettu uutuus kesän jälkeen Suomeen: tällainen on Mercedes-Benzin ensimmäinen sähköauto EQC

EQC on Mercedes-Benzin uuden EQ-tuoteperheen ensimmäinen edustaja, ja sillä voi vetää myös perävaunua

Auto Bild.Uutiset

Mer­ce­des-Benz EQC on saa­tu val­miik­si, ja au­to saa­puu Suo­meen ke­sän jäl­keen. Vah­va säh­kö­au­tou­u­tuus tar­jo­aa 408 he­vos­voi­maa ja pe­rä­ti 760 Nm vään­töä, joi­den tur­vin myös ve­to­työt on­nis­tu­vat: au­ton pe­rä­vau­nu­pai­no on mak­si­mis­saan 1800 ki­loa. Useim­mi­ten­han säh­kö­au­toil­la ei voi ve­tää pe­rä­vau­nua.

 

EQC:n säh­köi­sen eATS-voi­man­siir­to­järjes­tel­män kak­si säh­kö­moot­to­ria on si­joi­tet­tu etu- ja taka-ak­se­leil­le, jo­ten au­to toi­mii ne­li­ve­to­mal­lin ta­paan. Ma­ta­lal­la ja kes­ki­suu­rel­la kuor­mi­tuk­sel­la au­to toi­mii etu­ak­se­lin moot­to­rin va­ras­sa; ja kun kuor­mi­tus kas­vaa, taka-ak­se­lin säh­kö­moot­to­ri tar­jo­aa li­sää̈ te­hoa ja voi­maa. Mal­li­mer­kin­tä on­kin tar­kas­ti il­mais­tu­na EQC 400 4Ma­tic.

 

Kah­den säh­kö­moot­to­rin ja kol­mi­vai­hei­sen ESP-järjes­tel­män an­si­os­ta EQC on va­kaam­pi ja ket­te­räm­pi ajet­ta­va vaik­ka­pa tal­vi­o­lo­suh­teis­sa kuin pe­rin­tei­set etu- tai ta­ka­ve­dot. Säh­köi­nen ajon­va­kau­tus­järjes­tel­mä toi­mii se­kun­nin mur­to-osis­sa ja pi­don lop­pu­es­sa oh­jaa voi­maa ky­sei­sel­le pyö­räl­le ja ak­se­lil­le pe­rin­teis­ten, ta­saus­pyörästön luk­koon pe­rus­tu­vien ne­li­ve­to­järjes­tel­mien ta­paan.

 

Akus­tos­ta ei kes­tä­vyy­son­gel­mia

 

EQC ei ole eri­tyi­sen suu­ri au­to, mi­hin myös C-kir­jain osal­taan viit­taa, mut­ta ras­kas se on. Au­ton oma­pai­no on 2,5 ton­nia, jos­ta akus­ton osuus on täs­mäl­leen 652 ki­loa. Akus­tos­sa on kaik­ki­aan 384 eril­lis­tä so­lua, jois­ta jo­kai­nen on yk­si­nään tar­vit­ta­es­sa huol­let­ta­vis­sa – huol­to­tar­peen mah­dol­li­ses­ti il­maan­tu­es­sa koko akus­toa ei tar­vit­se tie­ten­kään uu­sia.

Joka ta­pauk­ses­sa Mer­ce­des-Benz myön­tää akul­le var­sin pit­kän, eli pe­rä­ti kah­dek­san vuo­den tai 160000 ki­lo­met­rin ta­kuun.

 

Ka­pa­si­tee­til­taan kaik­ki­aan 80 kWh:n akus­to on suo­jat­tu vah­voin ko­te­loin­nein, jon­ka ym­pä­ril­lä on vie­lä muo­don­muu­to­se­le­ment­te­jä. Koko akus­to on säh­kö­suo­jat­tu tör­mäys­va­hin­ko­jen va­ral­ta, ja on­net­to­muus­tur­val­li­suus on otet­tu huo­mi­oon myös täs­sä Mer­ce­des-Ben­zis­sä.

 

Ny­kyis­ten täys­säh­kö­au­to­jen toi­min­ta­mat­kat ovat kas­va­neet jo var­sin tyy­dyt­tä­väl­le ta­sol­le, myös kyl­mis­sä olo­suh­teis­sa. Mer­ce­des-Ben­zin uu­tuus ei kui­ten­kaan nou­se täs­sä suh­tees­sa ver­tai­lun hui­pul­le. Va­rus­teis­ta riip­pu­en EQC:n mak­si­mi­mat­ka yh­del­lä la­tin­gil­la vaih­te­lee ni­mit­täin 374–417 ki­lo­met­rin vä­lil­lä uu­den WLTP-mit­taus­ta­van mu­kaan.

Sak­sa­lai­syh­ti­ös­tä kui­ten­kin ko­ros­te­taan, et­tä tä­mä­kin riit­tää niin suu­rel­le osaa au­ton os­ta­jis­ta, et­tei var­si­nais­ta on­gel­maa pi­täi­si ol­la – tai sit­ten säh­kö­au­to ei ole asi­ak­kaan va­lin­ta.

 

Suo­mes­sa EQC:n hin­nat al­ka­vat 81373 eu­ros­ta, jo­ten hin­ta­e­ro esi­mer­kik­si lä­hi­su­ku­lai­seen GLC:hen on var­sin mer­kit­tä­vä täs­sä­kin säh­kö­au­tos­sa. Toi­saal­ta omis­ta­ja voi sääs­tää var­sin mer­kit­tä­vän sum­man edul­li­sem­pa­na mat­kan­te­ko­na vuo­sien var­rel­la.

 

Har­ry Kuu­rio

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Ensipuraisu uudesta Audi Q3:sta

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

Autoliitto

Helsingin kaavailema poltto­moot­to­ri­kielto aiheuttaisi ongelmia

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

J. Rinta-Jouppi OY

Tällaisia autoja yli 65-vuotiaat ostavat

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU