Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: Mercedes-Benz EQC:n perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa.
Odotettu uutuus kesän jälkeen Suomeen: tällainen on Mercedes-Benzin ensimmäinen sähköauto EQC
EQC on Mercedes-Benzin uuden EQ-tuoteperheen ensimmäinen edustaja, ja sillä voi vetää myös perävaunua
Mercedes-Benz EQC on saatu valmiiksi, ja auto saapuu Suomeen kesän jälkeen. Vahva sähköautouutuus tarjoaa 408 hevosvoimaa ja peräti 760 Nm vääntöä, joiden turvin myös vetotyöt onnistuvat: auton perävaunupaino on maksimissaan 1800 kiloa. Useimmitenhan sähköautoilla ei voi vetää perävaunua.
EQC:n sähköisen eATS-voimansiirtojärjestelmän kaksi sähkömoottoria on sijoitettu etu- ja taka-akseleille, joten auto toimii nelivetomallin tapaan. Matalalla ja keskisuurella kuormituksella auto toimii etuakselin moottorin varassa; ja kun kuormitus kasvaa, taka-akselin sähkömoottori tarjoaa lisää̈ tehoa ja voimaa. Mallimerkintä onkin tarkasti ilmaistuna EQC 400 4Matic.
Kahden sähkömoottorin ja kolmivaiheisen ESP-järjestelmän ansiosta EQC on vakaampi ja ketterämpi ajettava vaikkapa talviolosuhteissa kuin perinteiset etu- tai takavedot. Sähköinen ajonvakautusjärjestelmä toimii sekunnin murto-osissa ja pidon loppuessa ohjaa voimaa kyseiselle pyörälle ja akselille perinteisten, tasauspyörästön lukkoon perustuvien nelivetojärjestelmien tapaan.
Akustosta ei kestävyysongelmia
EQC ei ole erityisen suuri auto, mihin myös C-kirjain osaltaan viittaa, mutta raskas se on. Auton omapaino on 2,5 tonnia, josta akuston osuus on täsmälleen 652 kiloa. Akustossa on kaikkiaan 384 erillistä solua, joista jokainen on yksinään tarvittaessa huollettavissa – huoltotarpeen mahdollisesti ilmaantuessa koko akustoa ei tarvitse tietenkään uusia.
Joka tapauksessa Mercedes-Benz myöntää akulle varsin pitkän, eli peräti kahdeksan vuoden tai 160000 kilometrin takuun.
Kapasiteetiltaan kaikkiaan 80 kWh:n akusto on suojattu vahvoin koteloinnein, jonka ympärillä on vielä muodonmuutoselementtejä. Koko akusto on sähkösuojattu törmäysvahinkojen varalta, ja onnettomuusturvallisuus on otettu huomioon myös tässä Mercedes-Benzissä.
Nykyisten täyssähköautojen toimintamatkat ovat kasvaneet jo varsin tyydyttävälle tasolle, myös kylmissä olosuhteissa. Mercedes-Benzin uutuus ei kuitenkaan nouse tässä suhteessa vertailun huipulle. Varusteista riippuen EQC:n maksimimatka yhdellä latingilla vaihtelee nimittäin 374–417 kilometrin välillä uuden WLTP-mittaustavan mukaan.
Saksalaisyhtiöstä kuitenkin korostetaan, että tämäkin riittää niin suurelle osaa auton ostajista, ettei varsinaista ongelmaa pitäisi olla – tai sitten sähköauto ei ole asiakkaan valinta.
Suomessa EQC:n hinnat alkavat 81373 eurosta, joten hintaero esimerkiksi lähisukulaiseen GLC:hen on varsin merkittävä tässäkin sähköautossa. Toisaalta omistaja voi säästää varsin merkittävän summan edullisempana matkantekona vuosien varrella.
Harry Kuurio
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Järkkymätön perusta
AVA Groupille uusi johto
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ