KAU­PAL­LI­NEN YH­TEIS­TYÖ: VER­TAA­LAI­NAA.FI

Auton hankinta – Lainalla vai säästöillä?

Säästämisestä on tärkeä puhua, mutta niin myös lainaamisesta. Säästäminen koetaan usein kurinalaiseksi elämäntavaksi eikä lainaa tulisi ottaa. Elämäntilanteet kuitenkin vaihtelevat ja harva pystyy toteuttamaan suurempia haaveitaan pelkästään säästöillä. Lainaamisessa ei ole mitään väärää, jos oma taloudellinen tilanne sen sallii ja maksukykyä lainan takaisinmaksuun löytyy.

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Sääs­töt tuo­vat ta­lou­del­lis­ta tur­vaa

Sääs­tä­mi­nen kan­nat­taa aloit­taa pie­nel­lä sum­mal­la ja pot­tia voi tar­vit­ta­es­sa kas­vat­taa, jos tili kaik­kien pa­kol­lis­ten mak­su­jen jäl­keen näyt­tää edel­leen plus­saa. Sääs­tö­ta­voi­tet­ta ei kui­ten­kaan kan­nat­taa lait­taa lii­an tiu­kal­le, kos­ka va­paa-ajan toi­min­taan­kin tu­lee jät­tää ra­haa.

Sääs­töt tuo­vat ta­lou­del­lis­ta tur­vaa ti­lan­tei­siin, joi­hin ei ole en­na­kol­ta osan­nut va­rau­tua. Sääs­tös­sä ole­val­la pus­ku­ri­ra­has­tol­la pys­tyy tar­vit­ta­es­sa hank­ki­maan muun mu­as­sa uu­den as­ti­an­pe­su­ko­neen tai kor­jaa­maan au­ton pik­ku­vi­ko­ja. Kun sääs­tös­sä on jon­kin ver­ran pää­o­maa, ei heti yl­lät­tä­vän han­kin­nan koh­dal­la tar­vit­se tur­vau­tua lai­na­ra­haan.

Ai­na kui­ten­kaan pel­kät sääs­töt ei­vät rii­tä suu­rem­piin han­kin­toi­hin tai ole­mas­sa ole­via sääs­tö­jä ei ha­lu­ta käyt­tää kaik­kia ker­ral­la. Li­säk­si hin­to­jen no­pea nou­su on aja­nut use­at ko­ti­ta­lou­det ti­lan­tee­seen, et­tei sääs­töön pys­ty enää lait­ta­maan niin pal­jon kuin ai­kai­sem­min, mikä kas­vat­taa tar­vet­ta ul­ko­puo­li­sen ra­hoi­tuk­sen ot­ta­mi­sel­le.

Lai­naa au­ton han­kin­taa ha­e­taan sil­loin, kun sääs­töt ei­vät pel­käs­tään rii­tä

Au­to­lai­naa ha­e­taan puut­tu­va sum­ma kun sääs­töt ei­vät yk­si­no­maan rii­tä kat­ta­maan kaik­kia ku­lu­ja. Lai­naa­mi­nen on pe­rus­tel­tua kun ha­ki­jal­la on sään­nöl­li­set tu­lot, puh­taat luot­to­tie­dot ja hän tar­vit­see lai­naa, jot­ta pys­tyy os­ta­maan au­ton, jo­hon hä­nel­lä ei­vät palk­ka­tu­lot sel­lai­se­naan muu­ten riit­täi­si.

Suu­rin yk­sit­täi­nen pank­ki­lai­na ha­e­taan asun­non os­toa var­ten, mut­ta hy­vin usein pank­ki­lai­naa ha­e­taan myös au­ton han­kin­taan. Ku­lu­tus­luot­toa taas tyy­pil­li­ses­ti ote­taan ko­din pin­ta­re­mon­toin­tiin, häi­den tai muun suu­rem­man juh­lan ku­lu­jen kat­ta­mi­seen tai ku­lu­tus­tuot­teen os­ta­mi­seen.

Lai­nan ot­ta­mis­ta har­ki­taan ai­kai­sem­paa tar­kem­min

Yhä use­am­pi lai­nan­ha­ki­ja har­kit­see lai­nan ha­ke­mis­ta tar­kem­min sekä te­kee en­tis­tä huo­lel­li­sem­min las­kel­mia lai­na­las­ku­rin avul­la, mikä on lai­nan­myön­tä­jän nä­kö­kul­mas­ta erit­täin hy­viä asia. Lai­nan ta­kai­sin­mak­sun osal­ta ha­lu­taan var­mis­taa, et­tä oma mak­su­ky­ky riit­tää myös muut­tu­vas­sa ti­lan­tees­sa.

Ta­lou­del­li­nen epä­var­muus ei kui­ten­kaan ole vai­kut­ta­nut va­kuu­det­to­mien ku­lu­tus­luot­to­jen nos­ta­mi­seen, vaan päin­vas­toin tou­ko­kuus­sa 2022 luot­to­lai­tok­sis­ta nos­tet­tiin ku­lut­ta­ja­luot­to­ja jopa 15 pro­sent­tia enem­män kuin vuo­si sit­ten vas­taa­va­na ai­ka­na. Nos­tet­ta­vat mää­rät oli­vat myös enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min.

Va­kuu­det­to­mien lai­no­jen kor­ko on py­sy­nyt al­ka­en noin 4 pro­sen­tis­sa jo pi­dem­pään, toi­sin kuin asun­to­lai­no­jen kor­ko on läh­te­nyt vuo­den ta­kai­ses­ta hie­noi­seen nou­suun.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset

Audin A5-sarjaan kaksi uutta lataushybridiä

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset
Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Tarkempaa tietoa Suzuki eVitaran suorituskyvystä, toimintamatkoista sekä varustetasoista annetaan lähempänä myynnin alkua. Hinnat pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa tämän hetken tietojen mukaan kevättä 2025.

Suzuki

Suzuki eVitara: Tällainen on Suzukin ensimmäinen täyssähköauto, joka tulee markkinoille etu- ja nelivetoisena

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN