Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv A6 Titanium: Litrainen automaatti

Monesti palkittu Fordin yksilitrainen EcoBoost yhdistettynä automaat­ti­vaih­teistoon kuulostaa houkuttelevalta käyttöautolta. Melkein täydellisesti Focus sillä pelittääkin.

Auto Bild.Uutiset

Ford Fo­cus 1.0 Eco­Boost 125 hv A6 Ti­ta­nium

Lit­ra­han riit­tää! Ford vei per­he­au­to­jen moot­to­rien down­si­zin­gin ker­ta­hei­tol­la uu­sil­le lu­ke­mil­le esi­tel­les­sään 998-kuu­ti­oi­sen Eco­Boos­tin­sa vuon­na 2012. Muut val­mis­ta­jat ovat seu­ran­neet ai­na­kin osit­tain For­din pe­räs­sä, mut­ta suu­rin osa niis­tä on jää­nyt pie­nen­nys­tal­kois­sa per­he­au­to­ko­ko­luo­kas­sa 1,2-lit­rai­siin tur­boi­hin.

Pie­nem­pi­ä­kin moot­to­rei­ta löy­tyy. Fiat ja Re­nault–Da­cia tar­jo­a­vat ny­ky­ään jopa al­le 900-kuu­ti­oi­sia ko­nei­ta. Ja tie­tys­ti down­si­zin­gik­si voi­si las­kea jo 90-lu­vun puo­lel­la Smar­tit alun pe­rin 600-kuu­ti­oi­si­ne tur­bo­ko­nei­neen.

Ford tar­jo­aa tätä In­ter­na­ti­o­nal En­gi­ne of the Ye­ar -pal­kin­non kol­mes­ti voit­ta­nut­ta yk­si­lit­rais­ta jopa Mon­de­oon. Sii­nä vaih­teis­to­na on vain ma­nu­aa­li, mikä oli ti­lan­ne ai­em­min myös Fo­cuk­sen koh­dal­la.

Nyt on joko teh­ty riit­tä­väs­ti ke­hi­tys­työ­tä tai näh­ty mark­ki­na muu­ten val­miik­si sil­le, et­tä tämä moot­to­ri yh­dis­te­tään au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Fo­cus on siis vih­doin tar­jol­la yk­si­lit­rai­se­na au­to­maat­ti­na, mikä var­mas­ti kiin­nos­taa sekä työ­suh­de­au­toi­li­joi­ta et­tä omal­la au­tol­la aja­via. Sekä au­ton hin­ta et­tä pääs­töt näyt­tä­vät hy­vil­tä – ai­na­kin pa­pe­ril­la.

Runsas nappulamäärä saa varustelun tuntumaan runsaalta. Nykyautoksi vakiovarusteita ei kuitenkaan ole ylenpalttisesti, joten niitä pitää ruksia lisävarustelistalta

Runsas nappulamäärä saa varustelun tuntumaan runsaalta. Nykyautoksi vakiovarusteita ei kuitenkaan ole ylenpalttisesti, joten niitä pitää ruksia lisävarustelistalta

Oi­ke­as­ti töis­sä

Pik­ku­moot­to­ri on kyl­mä­käyn­nis­tyk­sen jäl­keen mel­ko ää­ne­käs, mut­ta läm­pi­mä­nä se ei kuu­los­ta mi­ten­kään eri­koi­sel­ta. Toi­sin kuin muu­ta­mat muut 3-sy­lin­te­ri­set, Fo­cuk­sen ko­neen ei ole tar­koi­tus he­rä­tel­lä mi­tään tun­tei­ta. Pää­mää­rä on vain lii­kut­taa au­toa mah­dol­li­sim­man vä­ri­nät­tö­mäs­ti ja muu­ten­kin jou­he­vas­ti.

Au­to­maat­ti­vaih­teis­ton kans­sa sel­lai­nen aja­tus so­pii. Fo­cus 1.0 Eco­Boos­tin pe­rin­tei­nen mo­men­tin­muun­ti­mel­li­nen kuu­si­lo­vi­nen toi­mii­kin yleen­sä jou­he­vas­ti. Nor­maa­lis­sa ajos­sa useim­mat kul­jet­ta­jat ovat var­mas­ti erit­täin tyy­ty­väi­siä.

It­se ke­pis­sä to­sin on pie­ni tark­kuut­ta vaa­ti­va jut­tu: no­pe­as­ti käyt­tä­es­sä sen so­laut­taa huo­maa­mat­taan hel­pos­ti "sport­ti­sel­le" S-asen­nol­le, jol­loin moot­to­ri yrit­tää käyt­tää ar­ki­a­joon lii­an kor­kei­ta kier­rok­sia.

Jois­sa­kin ti­lan­teis­sa yl­lät­tä­vän kor­kei­ta kier­rok­sia tu­lee myös D-asen­nos­sa. Vaik­ka kaa­su ei oli­si lä­hes­kään poh­jas­sa, vaih­teis­to heit­tää jos­kus kiih­dy­tyk­sis­sä pie­nem­mäl­le niin, et­tä lii­ku­taan 5 000 mi­nuut­ti­kier­rok­sen tie­tä­mil­lä. Sil­loin moot­to­ri voi tun­tua ali­mi­toi­te­tul­ta.

Toi­saal­ta: mitä vi­kaa on 5 000 kier­rok­ses­sa? Ei­hän sil­loin ol­la vie­lä lä­hel­lä­kään ben­sa­ko­neen pu­na­ra­jaa. Eh­kä au­to­maat­tien yh­tey­des­sä on vain to­tut­tu tur­han te­hok­kai­siin ja vään­tä­viin moot­to­rei­hin. Tämä pie­nem­pi­kin riit­tää liik­ku­mi­seen, mut­ta se tar­koit­taa moot­to­rin lä­hes koko po­ten­ti­aa­lin ot­ta­mis­ta käyt­töön.

Moot­to­rin ja au­to­maat­ti­laa­ti­kon työs­ken­te­le­mi­nen täy­sil­lä nä­kyy ku­lu­tus­lu­ke­mis­sa, ja kau­pun­ki­a­jos­sa ku­lu­tus on hel­pos­ti 8–9 lit­raa sa­dal­la. Ta­sai­ses­sa maan­tie­a­jos­sa moot­to­ri saa käy­dä vä­hän pie­nem­mäl­lä kuor­mal­la, jol­loin pääs­tiin ajo­tie­to­ko­neen mu­kaan par­haim­mil­laan al­le kuu­den lit­ran lu­ke­miin.

Rau­hal­li­ses­sa maan­tie­a­jos­sa vaih­teis­to ei vaih­da pie­nem­mäl­le enää ko­vin her­käs­ti. Var­pai­sil­laan his­suk­seen kaa­sua pai­net­ta­es­sa kier­rok­set saa­vat las­kea jopa jy­ris­tyk­sen ra­ja­mail­le, ei­kä laa­tik­ko sil­ti­kään vaih­da pie­nem­mäl­le. Eko­tyy­lil­lä aja­mal­la pää­see­kin jopa mä­en­nyp­py­län yli isol­la vaih­teel­la.

Automaatti tuli yksilitraiseen Focukseen vasta muutaman vuoden odottelun jälkeen. Sen toiminta ei miellytä kaikilta osin tekniikkahifistiä, mutta tavallinen arkiautoilija pitää varmasti sen helppoudesta.

Automaatti tuli yksilitraiseen Focukseen vasta muutaman vuoden odottelun jälkeen. Sen toiminta ei miellytä kaikilta osin tekniikkahifistiä, mutta tavallinen arkiautoilija pitää varmasti sen helppoudesta.

 

Ajan mit­taan miel­lyt­tä­vä

Muil­ta omi­nai­suuk­sil­taan Fo­cus on asi­al­li­nen au­to, vaik­ka se ei ole enää ke­don tuo­rein kuk­ka­nen. Ny­ky­mal­li tuli al­ku­vuon­na 2011. Syk­syn 2014 fa­ce­lift teki keu­las­ta ar­vok­kaan nä­köi­sen ja an­toi mal­lil­le vie­lä mu­ka­vaa eli­nai­kaa.

Si­säl­tä Fo­cus tun­tuu var­sin ta­val­li­sel­ta ny­ky­au­tol­ta, joka ei he­rä­tä suur­ta wau-efek­tiä – mut­ta ei myös­kään in­hoa. Kus­ki­na sii­hen kui­ten­kin ko­tiu­tuu ajan mit­taan. Hy­vin nä­peis­sä ole­vaan au­toon kiin­tyy sitä enem­män, mitä enem­män sil­lä ajaa.

Edessä istutaan asiallisesti. Varsinkin kuski nauttii Focuksesta sitä enemmän, mitä enemmän hän sillä ajaa. Näkyvyys on hyvä, eivätkä lämmitettävän tuulilasin vastuksetkaan näy yhtä häiritsevästi kuin ennen. Kontin tilavuus on keskitasoiset 363 litraa pelkän renkaanpaikkaussarjan kanssa. Normaalikokoinen vararengas nostaisi lattiaa ja pienentäisi tilaa, joten ehkä tämä on paras vaihtoehto.

Edessä istutaan asiallisesti. Varsinkin kuski nauttii Focuksesta sitä enemmän, mitä enemmän hän sillä ajaa. Näkyvyys on hyvä, eivätkä lämmitettävän tuulilasin vastuksetkaan näy yhtä häiritsevästi kuin ennen. Kontin tilavuus on keskitasoiset 363 litraa pelkän renkaanpaikkaussarjan kanssa. Normaalikokoinen vararengas nostaisi lattiaa ja pienentäisi tilaa, joten ehkä tämä on paras vaihtoehto.

Pää­syy kou­kut­tu­mi­seen on For­dien su­la­va ajet­ta­vuus. Oh­jaus ja alus­tan toi­min­ta ovat kuin par­haal­la­kin ho­vi­mes­ta­ril­la: kaik­ki jär­jes­tyy miel­lyt­tä­vän hie­nos­ti. Mut­ka? Yes sir, kuin­ka jyr­kän ha­lu­at­te? Vaik­ka vas­taus oli­si erit­täin jyrk­kä, se­kin käy. Fo­cus mel­kein­pä ja­no­aa kään­nök­siä, mut­ta me­nee tar­vit­ta­es­sa myös suo­raan.

Mal­li-ikä tai eri­lai­set pai­no­tuk­set sen si­jaan nä­ky­vät ti­lois­sa ja va­ki­o­va­rus­te­lus­sa: ne ei­vät ole ihan sa­maa ta­soa kuin osal­la uu­dem­mis­ta kil­pai­li­jois­ta. Kes­ki­ko­koi­nen ai­kui­nen mah­tuu ta­ka­pen­kil­le, mut­ta ylel­li­sen run­sas­ta tila ei ole.

Va­rus­teis­sa kan­nat­taa tur­vau­tua laa­jaan li­sä­va­rus­te­lis­taan. Mah­dol­li­suuk­sia ja hy­viä oi­val­luk­sia riit­tää, ei­vät­kä hin­nat­kaan ole pa­hat. Hyvä esi­merk­ki on au­to­ve­rot­to­mal­ta hin­nal­taan sata eu­roa mak­sa­vat suo­juk­set oviin. Kun ovi ava­taan, suo­jus kään­tyy oven si­säl­tä esiin suo­je­le­maan omaa ja vie­reis­tä au­toa ove­na­vaus­kol­huil­ta.

Kätevä keksintö ovat ovista esiin tulevat suojat. Riski oman ja viereisen auton ovikolhuihin vähenee.

Kätevä keksintö ovat ovista esiin tulevat suojat. Riski oman ja viereisen auton ovikolhuihin vähenee.

 

Ford Fo­cus 1.0 Eco­Boost 125 hv A6 Ti­ta­nium

Miel­lyt­tää

Ajet­ta­vuus Kou­kut­ta­va aja­mi­nen saa tyk­kää­mään au­tos­ta päi­vä päi­väl­tä enem­män.

Är­syt­tää

Kor­ke­at kier­rok­set Vaih­teis­to sai­si hyö­dyn­tää enem­män moot­to­rin ala­vään­töä – vai ei­kö se rii­tä­kään?

Yl­lät­tää

Li­sä­va­rus­teet Fo­cul­seen saa mo­nen­lais­ta mu­ka­vaa koh­tuul­li­sel­la hin­nal­la.

Yh­teen­ve­to

Kiva pik­ku Eco­Boost ei tun­nu ole­van au­to­maa­tin kans­sa ihan par­haim­mil­laan. Toi­saal­ta aja­mi­nen on huip­pu­help­poa.

 

 

Toi­mit­ta­nut: Rai­mo Teng­vall

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset
Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

Kuplavolkkari 75 vuoden takaa

K-Auto

K-Auto tuo uutuuksia ja klassikoita AUTO 25 & Mobility -tapahtumaan – paikalla ennen­nä­ke­mät­tömiä uutuusmalleja ja myös yksi Suomen ensimmäisistä Kuplista!

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset

Tällainen on kuudennen sukupolven Toyota RAV4 - Suomeen ensi vuonna

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU