Hätäinen nelioviseksi: 1450 Nm vääntöä ja kiihtyy sataan 3,7 sekunnissa!

Näin raikkaaseen maksimivääntöön yltää Brabus 850 6.0 Biturbo, jonka konepellin alla mylvii 850-hevosvoimainen (625 kW) V8.

Auto Bild.Uutiset

Par­haak­si vään­tö­lu­ke­mak­si mer­ki­tään to­del­la­kin tyr­mää­vät 1 450 Nm, mut­ta mikä si­tä­kin mie­len­kiin­toi­sem­paa, lu­ke­ma saa­vu­te­taan laa­jal­la kier­ro­sa­lu­eel­la 2500–4500 r/min.

Huip­pu­no­peut­ta hä­täi­sel­le Mer­ce­des E 63:lle lu­va­taan yli 350 km/h, jo­ten ihan heti sil­lä tus­kin "jää ku­mi­jal­koi­hin".

Bra­bus 850 6.0 Bi­tur­bo on kuu­lui­suut­ta niit­tä­neen Bra­bus 800 E V12:n seu­raa­ja­mal­li. Bra­bu­sin nel­jä E-sar­jan se­da­nien V12-su­ku­pol­vea ovat lii­tä­neet Sak­san moot­to­ri­teil­lä jo lä­hes pa­rin vuo­si­kym­me­nen ajan.

Kaik­ki al­koi ai­koi­naan ide­as­ta vaih­taa Mer­ce­des-Benz 500 E:hen (W124) Bra­bu­sin 6.9-lit­rai­nen V12, jos­ta otet­tiin te­hoa 509 he­vos­voi­maa.

Ke­hi­tys kul­mi­noi­tui vii­mein Bra­bus E V12 -su­per­se­da­niin, jon­ka 800 he­vos­voi­maa (588 kW) var­mis­ti­vat yli 370 km/h huip­pu­no­peu­den.

Vii­mei­sin Bra­bus 850 6.0 Bi­tur­bo pe­rus­tuu ny­kyi­seen Mer­ce­des E 63:een, jos­sa hyö­dyn­ne­tään V12:n si­jaan V8-tek­niik­kaa.

In­si­nöö­rit ke­hit­ti­vät uu­den hi-per­for­man­ce -kah­dek­si­kon, jon­ka 5 461 kuu­ti­o­sent­ti­met­rin is­ku­ti­la­vuus kas­va­tet­tiin 5 912 kuu­ti­o­sent­tiin (eli 333 kuu­ti­o­tuu­mas­ta 361 kuu­ti­o­tuu­maan).

Edel­tä­jä­mal­lien ta­paan Bra­bus 850 6.0 Bi­tur­boon, jon­ka saa myös far­ma­ri­na, on tar­jol­la te­ho­kas ae­ro­dy­na­miik­ka-ko­ri­sar­ja, rää­tä­löi­dyt Bra­bus Mo­nob­lock -se­os­me­tal­li­van­teet sekä mer­kin oma eri­tyi­nen nah­ka­ver­hoi­lu.

E 63:n V8-moot­to­ris­sa on kak­si ai­em­paa suu­rem­paa tur­bo­ah­din­ta. Ta­sa­pai­no­tet­tu bil­let-kam­pi­ak­se­li ja kas­va­tet­tu is­kun­pi­tuus ovat omi­nais­piir­tei­tä, sa­moin bil­let-ta­ko­män­nät sekä bil­let-kier­to­kan­get.

Te­ho­vir­taus­pa­ko­put­kis­tos­sa on läp­pä­vent­tii­li­jär­jes­tel­mä, jol­la V8-ää­net saa­daan ha­lu­tes­sa täy­si­mit­tai­ses­ti aree­nal­le.

Vaih­dois­ta vas­taa sport­ti­sek­si muun­nel­tu seit­se­män­no­peuk­si­nen Speeds­hift MCT -au­to­maat­ti­vaih­teis­to.

Ker­ro­taan nyt vih­doin­kin, mi­ten no­pe­as­ti 850 kiih­tyy sa­ta­seen: 3,7 se­kun­nis­sa.

850 6.0 Bi­tur­bon pys­tyy ti­laa­maan ko­ko­nai­se­na pa­ket­ti­na, mut­ta paja ky­ke­nee kuu­lem­ma muok­kaa­maan myös ole­mas­sa ole­van E 63:n tä­hän kuo­siin.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN