Vasemmalla kiinalainen Dojo Pioneer, oikealla alhaalla Aston Martin Cygnet. Dojo on samanäköisyydestä huolimatta neliovinen ja täyssähköauto.

Vasemmalla kiinalainen Dojo Pioneer, oikealla alhaalla Aston Martin Cygnet. Dojo on samanäköisyydestä huolimatta neliovinen ja täyssähköauto.

Jälleen uskomaton Kiina-kopio: Nyt vuorossa Aston Martin!

Kiinalaiset eivät lakkaa kopioimasta tunnettujen valmistajien automalleja. Nyt vuorossa on Aston Martin Cygnet.

Auto Bild.Uutiset

Kii­na-ko­pi­on merk­ki ja mal­li­ni­mi on Dojo Pi­o­neer. Ky­sees­sä on säh­kö­au­to.

As­ton Mar­tin Cyg­net on nyt jo pois­tu­nut tuo­tan­nos­ta. Käy­tän­nös­sä ky­sees­sä oli yri­tys pai­ka­ta As­ton Mar­tin -lai­vas­toa pie­ni­ku­lu­tuk­si­sel­la To­yo­ta iQ:lla, jos­ta muo­kat­tiin so­pi­vas­ti As­ton Mar­ti­nin su­ku­nä­köi­nen.

To­yo­tal­la oli USA-mal­lis­tos­sa myös vas­taa­va kol­mi­o­vi­nen Scion iQ.

Il­mei­ses­ti ul­ko­nä­kö vie­hät­ti kii­na­lais­ta au­ton­val­mis­ta­jaa ni­mel­tä Ji­ang­su Dao Jue In­dust­ri­al Cor­po­ra­ti­on sii­nä mää­rin, et­tä yh­tiö päät­ti ko­pi­oi­da lu­vat­ta pik­ku-As­to­nin ja luo­da oman mal­lin­sa, Dojo Pi­o­nee­rin.

Erot ul­ko­nä­ös­sä ovat niin vä­häi­siä ajo­va­lo­jen ja su­mu­va­lo­jen suh­teen, et­tä voi­daan to­de­ta: kloo­ni, mikä kloo­ni.

Vii­meis­tään ta­ka­o­sas­sa yh­tä­läi­syy­det Cyg­ne­tiin päät­ty­vät, sil­lä Pi­o­neer on säh­kö­au­to.

Ta­ka­o­sas­taan Pi­o­neer ei muis­tu­ta Cyg­ne­tia ja sii­nä on myös­kin nel­jä ovea.

Myös tek­ni­set erot ovat suu­ria. Pi­tuu­del­taan 3,52-met­ri­nen Pi­o­neer on tar­koi­tet­tu puh­taas­ti säh­kö­au­tok­si kau­pun­ki­käyt­töön.

Dojo Pi­o­nee­ris­sa on pie­ni­ko­koi­set 13-tuu­mai­set pyö­rät ja au­to pai­naa akus­tos­ta huo­li­mat­ta vain 800 ki­loa.

Kii­na­lais­mal­lin säh­kö­moot­to­ri tuot­taa lä­hes 14 he­vos­voi­maa, joi­den avul­la Cyg­net-kloo­ni kiih­tyy suu­rim­paan 50 km/h no­peu­teen. Toi­min­ta­mat­kak­si mai­ni­taan enim­mil­lään 120 ki­lo­met­riä.

La­taus 220 V pis­to­ra­si­as­ta kes­tää kah­dek­san tun­tia, jon­ka jäl­keen akus­sa pi­täi­si ol­la jäl­leen 80 % la­taus.

Kii­nan ko­pi­oin­ti­tak­tiik­ka ei ole mi­tään uut­ta, mut­ta ko­pi­oi­jat vai­kut­ta­vat jäl­leen tun­tu­vas­ti ak­ti­voi­tu­neen.

Sak­san Au­to Bild ker­toi taan­noin Land­wind X6 -ka­tu­maas­tu­ris­ta, joka muis­tut­taa Ran­ge Ro­ver Evo­que -mal­lia. Au­to esi­tel­tiin Gu­angz­hou Mo­tor Shows­sa.

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot
Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Pack Look -pakettiin kuuluvat lediajovalot eivät vaikuta järin tehokkailta. Edessä on jäähdytetyt levyjarrut, taka-akselilla levyjarrut. 16-tuumaisissa teräsvanteissa on pölykapselit.

Juha Peltonen

Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN