Jos ensi viikon helleaalto tulee: Näin suojelet nykyautosi elektroniikkaa kalliilta vaurioilta!

Kun ulkolämpötila kohoaa yli +30 asteen, saattaa nykyauton elektroniikka häiriintyä vakavasti kuumuuden seurauksena. Autoilija voi kuitenkin itse tehdä asioita tuhojen estämiseksi.

Auto Bild.Uutiset

Au­ton elekt­ro­nii­kan kär­si­mien kuu­muus­vau­ri­oi­den vält­tä­mi­nen on pe­rin yk­sin­ker­tais­ta: au­to kan­nat­taa ai­na py­sä­köi­dä mah­dol­li­sim­man vii­le­ään var­joon. Jos mah­dol­lis­ta, se kan­nat­taa hel­teel­lä ajaa au­to­tal­liin tai py­sä­köin­ti­ta­loon.

Var­jo­vink­ki kuu­los­taa yk­sin­ker­tai­sel­ta ja eh­kä ty­pe­räl­tä, mut­ta se on käy­tän­nös­sä kaik­kea muu­ta. On näet kyl­mä to­si­a­sia, et­tei au­tos­sa ole­va elekt­ro­niik­ka sie­dä hil­li­tön­tä kuu­muut­ta, joka au­ton ko­ne­pel­lin al­la tai ko­je­lau­dan si­säl­lä ko­ho­aa hel­pos­ti 100 as­tee­seen. Sel­lais­ta ei­vät sie­dä pro­ses­so­rit ei­vät muut­kaan kom­po­nen­tit.

Sak­san TÛV-kat­sas­tus­toi­men mu­kaan elekt­ro­nii­kan hil­li­tön kuu­me­ne­mi­nen ja sit­tem­min jääh­ty­mi­nen ajo­vii­mas­sa voi ai­heut­taa myös pla­ti­na­lii­tok­siin hius­mur­tu­mia. Sa­moin moot­to­rin yli­kuu­me­ne­mi­nen an­ka­ras­sa hel­tees­sä jo­no­a­jos­sa voi ai­heut­taa va­ka­via vau­ri­oi­ta.

Suomessa voivat kesän helteet iskeä tulevalla viikolla.

Suomessa voivat kesän helteet iskeä tulevalla viikolla.

Helteet ovat mukavia, mutta siinä, missä autossa olijat pystyvät torjumaan kuumuuden ilmastoinnilla, auton elektroniikka on kovilla jopa 100 asteen kuumuudessa.

Helteet ovat mukavia, mutta siinä, missä autossa olijat pystyvät torjumaan kuumuuden ilmastoinnilla, auton elektroniikka on kovilla jopa 100 asteen kuumuudessa.

Auto kannattaa helteillä ajaa aina kadulla mahdollisimman varjoon tai sitten autotalliin tai pysäköintitaloon.

Auto kannattaa helteillä ajaa aina kadulla mahdollisimman varjoon tai sitten autotalliin tai pysäköintitaloon.

Jonoajo nostaa helteillä moottorin lämpötiloja ja paikallaan seistessä myös elektroniikkaan kohdistuu helposti valtavia lämpörasituksia.

Jonoajo nostaa helteillä moottorin lämpötiloja ja paikallaan seistessä myös elektroniikkaan kohdistuu helposti valtavia lämpörasituksia.

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset

Jaguarilta radikaali päätös

Auto Bild.Uutiset

Jaguarilta radikaali päätös

Auto Bild.Uutiset

Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit

Auto Bild.Uutiset

Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN