Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvon­ta­pai­koista

Saimme käyttöömme Liikkuvan poliisin Perin­neyh­dis­tyksen puheenjohtajan, Jyrki Haapalan tekemän aloitteen. Ohessa on aloitteen sisältö.

Auto Bild.Uutiset

Liik­ku­van po­lii­sin Pe­rin­neyh­dis­tys on erit­täin huo­les­tu­nut sii­tä, et­tä maam­me lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ris­sa toi­mi­vil­ta vi­ra­no­mai­sil­ta, kau­pun­geil­ta ja kun­nil­ta puut­tuu yh­tei­nen oh­jeis­tus sii­tä, mil­lä pe­rus­teil­la va­li­taan au­to­maat­ti­sen no­peus­val­von­nan ka­me­ran val­von­ta­paik­ka maan­tiel­lä tai taa­ja­mas­sa.

Tä­män het­ki­sen ti­lan­teen mu­kaan kri­tee­rit val­von­ta­pis­teil­le Suo­mes­sa ovat niin väl­jät, et­tä ka­me­roi­ta voi si­joit­taa mel­kein mi­hin ta­han­sa. Yh­dis­tyk­sem­me esit­tää, et­tä oh­jeis­tuk­ses­sa tu­li­si mää­ri­tel­lä mm. se, mitä tar­koi­te­taan erit­täin vaa­ral­li­sel­la tie­o­sal­la.

Val­von­ta­pis­teen si­joit­ta­mi­sel­le ei voi riit­tää se, et­tä to­de­taan, et­tä ky­sei­sel­lä tie­a­lu­eel­la on ta­pah­tu­nut on­net­to­muuk­sia.

Sel­vi­tyk­sem­me mu­kaan mm. Nor­jas­sa on erit­täin tiuk­ka lin­ja. Nor­jas­sa seu­ra­taan tar­kas­ti tie­o­sien lii­ken­ne­on­net­to­muus­kus­tan­nuk­sia. En­nen kuin ka­me­ra voi­daan si­joit­taa tiel­le, tu­lee tie­o­san täyt­tää mm. seu­raa­via vaa­ti­muk­sia.

On­net­to­muus­kus­tan­nuk­set tie­o­sal­la pi­tää ol­la niin kor­ke­at, et­tä ne kuu­lu­vat 10 % kor­keim­paan luok­kaan koko maas­sa. Li­säk­si edel­ly­te­tään et­tä lii­ken­ne­vir­ran kes­ki­no­peus ylit­tää tie­o­sal­le mää­rät­tyä suu­rin­ta sal­lit­tua no­peut­ta vii­kon ajan.

Yh­te­näi­ses­sä oh­jeis­tuk­ses­sa tu­li­si ol­la sel­ke­ät yh­tei­set oh­jeet seu­raa­vis­ta asi­a­ko­ko­nai­suuk­sis­ta:

1. Ka­me­ra­val­von­ta­paik­ko­jen si­joit­te­lus­ta.

- Eri­tyi­sen vaa­ral­li­sen tie­o­san mää­rit­te­ly.

2. Vir­heel­li­ses­ti si­joi­tet­tu­jen val­von­ta­ka­me­ra­kaap­pien pur­ka­mi­ses­ta.

- Po­lii­si on it­se myön­tä­nyt, et­tei mää­rät­ty­jä val­von­ta­pis­tei­tä käy­te­tä nii­den vir­heel­li­sen si­joit­ta­mi­sen seu­rauk­se­na.

3. No­peus­ra­joi­tuk­sen osoit­ta­mi­ses­ta Ruot­sin mal­lin mu­kaan n. 300 met­riä en­nen val­von­ta­ka­me­raa.

4. Har­mai­den ka­me­ra­kaap­pien vär­jää­mi­ses­tä kel­tai­sel­la tai fluo­ri­soi­val­la vä­ri­ai­neel­la, jot­ta ka­me­rat erot­tu­vat au­toi­li­joil­le ai­em­min.

- Myös Po­lii­si­hal­li­tuk­sen kan­ta­na on se, et­tä ka­me­roi­den en­si­si­jai­nen tar­koi­tus on en­nal­ta es­tää yli­no­peuk­sia, ei­kä sa­kot­taa au­toi­li­joi­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN