Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys: Huolestunut automaattisen nopeusvalvonnan kameroiden valvon­ta­pai­koista

Saimme käyttöömme Liikkuvan poliisin Perin­neyh­dis­tyksen puheenjohtajan, Jyrki Haapalan tekemän aloitteen. Ohessa on aloitteen sisältö.

Auto Bild.Uutiset

Liik­ku­van po­lii­sin Pe­rin­neyh­dis­tys on erit­täin huo­les­tu­nut sii­tä, et­tä maam­me lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ris­sa toi­mi­vil­ta vi­ra­no­mai­sil­ta, kau­pun­geil­ta ja kun­nil­ta puut­tuu yh­tei­nen oh­jeis­tus sii­tä, mil­lä pe­rus­teil­la va­li­taan au­to­maat­ti­sen no­peus­val­von­nan ka­me­ran val­von­ta­paik­ka maan­tiel­lä tai taa­ja­mas­sa.

Tä­män het­ki­sen ti­lan­teen mu­kaan kri­tee­rit val­von­ta­pis­teil­le Suo­mes­sa ovat niin väl­jät, et­tä ka­me­roi­ta voi si­joit­taa mel­kein mi­hin ta­han­sa. Yh­dis­tyk­sem­me esit­tää, et­tä oh­jeis­tuk­ses­sa tu­li­si mää­ri­tel­lä mm. se, mitä tar­koi­te­taan erit­täin vaa­ral­li­sel­la tie­o­sal­la.

Val­von­ta­pis­teen si­joit­ta­mi­sel­le ei voi riit­tää se, et­tä to­de­taan, et­tä ky­sei­sel­lä tie­a­lu­eel­la on ta­pah­tu­nut on­net­to­muuk­sia.

Sel­vi­tyk­sem­me mu­kaan mm. Nor­jas­sa on erit­täin tiuk­ka lin­ja. Nor­jas­sa seu­ra­taan tar­kas­ti tie­o­sien lii­ken­ne­on­net­to­muus­kus­tan­nuk­sia. En­nen kuin ka­me­ra voi­daan si­joit­taa tiel­le, tu­lee tie­o­san täyt­tää mm. seu­raa­via vaa­ti­muk­sia.

On­net­to­muus­kus­tan­nuk­set tie­o­sal­la pi­tää ol­la niin kor­ke­at, et­tä ne kuu­lu­vat 10 % kor­keim­paan luok­kaan koko maas­sa. Li­säk­si edel­ly­te­tään et­tä lii­ken­ne­vir­ran kes­ki­no­peus ylit­tää tie­o­sal­le mää­rät­tyä suu­rin­ta sal­lit­tua no­peut­ta vii­kon ajan.

Yh­te­näi­ses­sä oh­jeis­tuk­ses­sa tu­li­si ol­la sel­ke­ät yh­tei­set oh­jeet seu­raa­vis­ta asi­a­ko­ko­nai­suuk­sis­ta:

1. Ka­me­ra­val­von­ta­paik­ko­jen si­joit­te­lus­ta.

- Eri­tyi­sen vaa­ral­li­sen tie­o­san mää­rit­te­ly.

2. Vir­heel­li­ses­ti si­joi­tet­tu­jen val­von­ta­ka­me­ra­kaap­pien pur­ka­mi­ses­ta.

- Po­lii­si on it­se myön­tä­nyt, et­tei mää­rät­ty­jä val­von­ta­pis­tei­tä käy­te­tä nii­den vir­heel­li­sen si­joit­ta­mi­sen seu­rauk­se­na.

3. No­peus­ra­joi­tuk­sen osoit­ta­mi­ses­ta Ruot­sin mal­lin mu­kaan n. 300 met­riä en­nen val­von­ta­ka­me­raa.

4. Har­mai­den ka­me­ra­kaap­pien vär­jää­mi­ses­tä kel­tai­sel­la tai fluo­ri­soi­val­la vä­ri­ai­neel­la, jot­ta ka­me­rat erot­tu­vat au­toi­li­joil­le ai­em­min.

- Myös Po­lii­si­hal­li­tuk­sen kan­ta­na on se, et­tä ka­me­roi­den en­si­si­jai­nen tar­koi­tus on en­nal­ta es­tää yli­no­peuk­sia, ei­kä sa­kot­taa au­toi­li­joi­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset
Renault Master on uudistunut

Renault Master on uudistunut

Renault

Uusi Renault Master - tarjolla myös sähkö- ja vetyversio

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU