Manfred Bischoff ja Ola Källenius.

Manfred Bischoff ja Ola Källenius.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz: Nopeuttaa mallistonsa sähköistämistä, ja Daimler jakautuu kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi ennen vuoden loppua

Mercedes-Benz kiihdyttää sähkö­au­to­val­mis­tusta merkittävästi vuoden 2021 aikana.

Auto Bild.Uutiset

Pian Suo­mes­sa­kin esi­tel­tä­vän Mer­ce­des-Benz EQA:n jäl­keen seu­raa­vat Mer­ce­des-Benz EQS (WLTP-toi­min­ta­mat­ka jopa 770 ki­lo­met­riä), Mer­ce­des-Benz EQB sekä Mer­ce­des-Benz EQE.

Mer­ce­des-Benz Vans esit­te­lee vuo­den ai­ka­na kon­sep­ti­mal­lit täys­säh­köi­ses­tä Mer­ce­des-Benz Ci­ta­nis­ta ja T-sar­jas­ta.

Daim­ler Trucks & Bu­ses tuo syk­syl­lä sar­ja­tuo­tan­toon Mer­ce­des-Benz eAct­ros-kuor­ma-au­ton, jon­ka toi­min­ta­mat­ka la­tauk­sel­la on yli 200 ki­lo­met­riä. Vas­taa­va pit­kän mat­kan ver­sio eAct­ros Long­Haul esi­tel­lään vuon­na 2024. Au­tol­la saa­vu­te­taan noin 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka.

Vuo­si­kym­me­nen toi­sel­la puo­lis­kol­la al­kaa myös polt­to­ken­no­käyt­töis­ten ve­ty­kuor­ma-au­to­jen val­mis­tus. Lin­ja-au­tois­ta saa­ta­va­na ovat jo säh­köi­set Mer­ce­des-Benz eCi­ta­ro ja sen ni­vel­bus­si­ver­sio.

”Daim­le­ril­la on jo au­to­te­ol­li­suu­den laa­jin säh­kö­au­to­mal­lis­to – kom­pak­teis­ta kau­pun­ki­au­tois­ta ras­kai­siin kuor­ma-au­toi­hin saak­ka. Se ei meil­le kui­ten­kaan rii­tä, vaan ha­lu­am­me kiih­dyt­tää mal­lis­to­jem­me säh­köis­tä­mis­tä. Lä­hes kak­si vuot­ta sit­ten esit­te­lim­me Am­bi­ti­on2039-stra­te­gi­an, jon­ka mu­kai­ses­ti ha­lu­am­me mal­leis­tam­me CO2-neut­raa­le­ja. Nyt pää­mää­rä­nä on saa­vut­taa ta­voi­te jo ai­kai­sem­min, Daim­le­rin pää­joh­ta­ja Ola Käl­le­nius lin­jaa.

Au­toi­lun säh­köis­ty­mi­nen edel­lyt­tää myös mit­ta­via in­ves­toin­te­ja la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­riin. Eu­roop­pa tar­vit­see jopa kol­me mil­joo­naa säh­kö­au­ton la­taus­pis­tet­tä vie­lä täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä.

”Meil­lä ei ole vie­lä edes kym­me­ne­so­saa niis­tä. La­taus­pis­tei­den ra­ken­ta­mis­ta on no­peu­tet­ta­va, ja Daim­ler on mu­ka­na osa­na au­to­te­ol­li­suu­den pyr­ki­myk­siä. Ai­om­me esi­mer­kik­si laa­jen­taa Io­ni­ty-la­taus­ver­kos­toa”, Käl­le­nius lu­paa.

Daim­le­rin ja­kau­tu­mi­nen kah­teen yh­ti­öön ete­nee

Daim­le­rin joh­to­kun­ta ja yh­ti­ön hal­li­tus päät­ti­vät hel­mi­kuus­sa käyn­nis­tää Pro­jek­ti Fo­cuk­sen, jon­ka ta­voit­tee­na on yh­ti­ön ja­ka­mi­nen kah­tia.

Daim­ler Truck ir­tau­tuu it­se­näi­sek­si yh­ti­ök­si ja se lis­tau­tuu Frank­fur­tin pörs­siin en­nen vuo­den lop­pua. Yh­ti­ön mer­kit­tä­vä osa­ke-enem­mis­tö siir­tyy Daim­le­rin ny­kyi­sil­le osak­kee­no­mis­ta­jil­le.

”Luom­me edel­ly­tyk­set kah­del­le ta­lou­del­li­ses­ti mer­kit­tä­väl­le yri­tyk­sel­le ja työ­paik­ko­jen py­sy­vyy­del­le pit­käl­lä täh­täi­mel­lä. Au­to­te­ol­li­suu­des­sa käyn­nis­sä ole­va muu­tos vaa­tii enem­män kuin kos­kaan no­pe­aa re­a­goin­ti­ky­kyä ja ja­ka­ma­ton­ta kes­kit­ty­mis­ky­kyä in­no­voin­tiin”, Daim­le­rin hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Manf­red Bisc­hoff huo­maut­taa.

Ja­kau­tu­mi­sen yh­tey­des­sä ny­ky­ään pörs­si­no­tee­ra­tun Daim­le­rin nimi vaih­tuu Mer­ce­des-Ben­zik­si. Uu­si yh­ti­ö­jär­jes­tys on mää­rä vah­vis­taa yli­mää­räi­ses­sä yh­ti­ö­ko­kouk­ses­sa en­si syk­sy­nä.

Kes­ki­viik­koi­nen yh­ti­ö­ko­kous päät­ti yh­den ai­ka­kau­den Daim­le­rin his­to­ri­as­sa, kun Manf­red Bisc­hoff luo­pui pu­heen­joh­ta­juu­des­ta 14 vuo­den jäl­keen. Hän­tä seu­raa teh­tä­väs­sä Bernd Pisc­hets­rie­der.

Vuon­na 2020 vi­rin­nyt myö­tä­tuu­li jat­kui ku­lu­van vuo­den en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä

Daim­le­rin joh­to­kun­ta ja hal­li­tus eh­dot­ta­vat vuo­del­ta 2020 ja­et­ta­van osin­gon mää­räk­si 1,35 eu­roa (2019: 0,90 €). Osin­koa ja­et­tai­siin näin yh­teen­sä 1,4 mil­jar­dia eu­roa (2019: 1 mrd. €).

Eh­do­tus hei­jas­te­lee Daim­le­rin odo­tet­tua pa­rem­paa me­nes­tys­tä vuon­na 2020. Vaik­ka myyn­ti las­ki 15 pro­sent­tia 2,8 mil­joo­naan ajo­neu­voon ja lii­ke­vaih­to 11 pro­sent­tia 154,3 mil­jar­diin eu­roon, voit­to kas­voi 4 mil­jar­diin eu­roon edel­lis­vuo­den 2,7 mil­jar­dis­ta eu­ros­ta.

Lop­pu­vuo­den 2020 ai­ka vi­rin­nyt myö­tä­tuu­li on kan­ta­nut Daim­le­ria myös vuo­den 2021 al­ku­nel­jän­nek­sen ai­ka­na. Yh­tiö en­na­koi myyn­nin, lii­ke­vaih­don ja lii­ke­voi­ton nou­se­van tänä vuon­na mer­kit­tä­väs­ti kor­ke­am­mik­si kuin vii­me vuon­na.

Mer­ce­des-Ben­zin hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­jen ky­syn­tää pi­ris­tä­vät eri­tyi­ses­ti Kii­nan au­to­mark­ki­nat ja Daim­le­rin vah­va tuo­te­va­li­koi­ma.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit

Routavauriokausi on täällä: Estä rengasvaurio asiantuntijan vinkeillä

Auto Bild.Artikkelit
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU