Manfred Bischoff ja Ola Källenius.

Manfred Bischoff ja Ola Källenius.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz: Nopeuttaa mallistonsa sähköistämistä, ja Daimler jakautuu kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi ennen vuoden loppua

Mercedes-Benz kiihdyttää sähkö­au­to­val­mis­tusta merkittävästi vuoden 2021 aikana.

Auto Bild.Uutiset

Pian Suo­mes­sa­kin esi­tel­tä­vän Mer­ce­des-Benz EQA:n jäl­keen seu­raa­vat Mer­ce­des-Benz EQS (WLTP-toi­min­ta­mat­ka jopa 770 ki­lo­met­riä), Mer­ce­des-Benz EQB sekä Mer­ce­des-Benz EQE.

Mer­ce­des-Benz Vans esit­te­lee vuo­den ai­ka­na kon­sep­ti­mal­lit täys­säh­köi­ses­tä Mer­ce­des-Benz Ci­ta­nis­ta ja T-sar­jas­ta.

Daim­ler Trucks & Bu­ses tuo syk­syl­lä sar­ja­tuo­tan­toon Mer­ce­des-Benz eAct­ros-kuor­ma-au­ton, jon­ka toi­min­ta­mat­ka la­tauk­sel­la on yli 200 ki­lo­met­riä. Vas­taa­va pit­kän mat­kan ver­sio eAct­ros Long­Haul esi­tel­lään vuon­na 2024. Au­tol­la saa­vu­te­taan noin 500 ki­lo­met­rin toi­min­ta­mat­ka.

Vuo­si­kym­me­nen toi­sel­la puo­lis­kol­la al­kaa myös polt­to­ken­no­käyt­töis­ten ve­ty­kuor­ma-au­to­jen val­mis­tus. Lin­ja-au­tois­ta saa­ta­va­na ovat jo säh­köi­set Mer­ce­des-Benz eCi­ta­ro ja sen ni­vel­bus­si­ver­sio.

”Daim­le­ril­la on jo au­to­te­ol­li­suu­den laa­jin säh­kö­au­to­mal­lis­to – kom­pak­teis­ta kau­pun­ki­au­tois­ta ras­kai­siin kuor­ma-au­toi­hin saak­ka. Se ei meil­le kui­ten­kaan rii­tä, vaan ha­lu­am­me kiih­dyt­tää mal­lis­to­jem­me säh­köis­tä­mis­tä. Lä­hes kak­si vuot­ta sit­ten esit­te­lim­me Am­bi­ti­on2039-stra­te­gi­an, jon­ka mu­kai­ses­ti ha­lu­am­me mal­leis­tam­me CO2-neut­raa­le­ja. Nyt pää­mää­rä­nä on saa­vut­taa ta­voi­te jo ai­kai­sem­min, Daim­le­rin pää­joh­ta­ja Ola Käl­le­nius lin­jaa.

Au­toi­lun säh­köis­ty­mi­nen edel­lyt­tää myös mit­ta­via in­ves­toin­te­ja la­tau­sinf­rast­ruk­tuu­riin. Eu­roop­pa tar­vit­see jopa kol­me mil­joo­naa säh­kö­au­ton la­taus­pis­tet­tä vie­lä täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä.

”Meil­lä ei ole vie­lä edes kym­me­ne­so­saa niis­tä. La­taus­pis­tei­den ra­ken­ta­mis­ta on no­peu­tet­ta­va, ja Daim­ler on mu­ka­na osa­na au­to­te­ol­li­suu­den pyr­ki­myk­siä. Ai­om­me esi­mer­kik­si laa­jen­taa Io­ni­ty-la­taus­ver­kos­toa”, Käl­le­nius lu­paa.

Daim­le­rin ja­kau­tu­mi­nen kah­teen yh­ti­öön ete­nee

Daim­le­rin joh­to­kun­ta ja yh­ti­ön hal­li­tus päät­ti­vät hel­mi­kuus­sa käyn­nis­tää Pro­jek­ti Fo­cuk­sen, jon­ka ta­voit­tee­na on yh­ti­ön ja­ka­mi­nen kah­tia.

Daim­ler Truck ir­tau­tuu it­se­näi­sek­si yh­ti­ök­si ja se lis­tau­tuu Frank­fur­tin pörs­siin en­nen vuo­den lop­pua. Yh­ti­ön mer­kit­tä­vä osa­ke-enem­mis­tö siir­tyy Daim­le­rin ny­kyi­sil­le osak­kee­no­mis­ta­jil­le.

”Luom­me edel­ly­tyk­set kah­del­le ta­lou­del­li­ses­ti mer­kit­tä­väl­le yri­tyk­sel­le ja työ­paik­ko­jen py­sy­vyy­del­le pit­käl­lä täh­täi­mel­lä. Au­to­te­ol­li­suu­des­sa käyn­nis­sä ole­va muu­tos vaa­tii enem­män kuin kos­kaan no­pe­aa re­a­goin­ti­ky­kyä ja ja­ka­ma­ton­ta kes­kit­ty­mis­ky­kyä in­no­voin­tiin”, Daim­le­rin hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Manf­red Bisc­hoff huo­maut­taa.

Ja­kau­tu­mi­sen yh­tey­des­sä ny­ky­ään pörs­si­no­tee­ra­tun Daim­le­rin nimi vaih­tuu Mer­ce­des-Ben­zik­si. Uu­si yh­ti­ö­jär­jes­tys on mää­rä vah­vis­taa yli­mää­räi­ses­sä yh­ti­ö­ko­kouk­ses­sa en­si syk­sy­nä.

Kes­ki­viik­koi­nen yh­ti­ö­ko­kous päät­ti yh­den ai­ka­kau­den Daim­le­rin his­to­ri­as­sa, kun Manf­red Bisc­hoff luo­pui pu­heen­joh­ta­juu­des­ta 14 vuo­den jäl­keen. Hän­tä seu­raa teh­tä­väs­sä Bernd Pisc­hets­rie­der.

Vuon­na 2020 vi­rin­nyt myö­tä­tuu­li jat­kui ku­lu­van vuo­den en­sim­mäi­sel­lä nel­jän­nek­sel­lä

Daim­le­rin joh­to­kun­ta ja hal­li­tus eh­dot­ta­vat vuo­del­ta 2020 ja­et­ta­van osin­gon mää­räk­si 1,35 eu­roa (2019: 0,90 €). Osin­koa ja­et­tai­siin näin yh­teen­sä 1,4 mil­jar­dia eu­roa (2019: 1 mrd. €).

Eh­do­tus hei­jas­te­lee Daim­le­rin odo­tet­tua pa­rem­paa me­nes­tys­tä vuon­na 2020. Vaik­ka myyn­ti las­ki 15 pro­sent­tia 2,8 mil­joo­naan ajo­neu­voon ja lii­ke­vaih­to 11 pro­sent­tia 154,3 mil­jar­diin eu­roon, voit­to kas­voi 4 mil­jar­diin eu­roon edel­lis­vuo­den 2,7 mil­jar­dis­ta eu­ros­ta.

Lop­pu­vuo­den 2020 ai­ka vi­rin­nyt myö­tä­tuu­li on kan­ta­nut Daim­le­ria myös vuo­den 2021 al­ku­nel­jän­nek­sen ai­ka­na. Yh­tiö en­na­koi myyn­nin, lii­ke­vaih­don ja lii­ke­voi­ton nou­se­van tänä vuon­na mer­kit­tä­väs­ti kor­ke­am­mik­si kuin vii­me vuon­na.

Mer­ce­des-Ben­zin hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­to­jen ky­syn­tää pi­ris­tä­vät eri­tyi­ses­ti Kii­nan au­to­mark­ki­nat ja Daim­le­rin vah­va tuo­te­va­li­koi­ma.

Mer­ce­des-Benz -leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Nokian Renkaiden uuden sukupolven älyren­gas­tek­no­logia palkittiin 

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Toyota julkisti täyssähköisen Urban Cruiserin hinnat

Auto Bild.Uutiset

Hyundai Tucson uudistuu

Auto Bild.Uutiset

Hyundai Tucson uudistuu

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN