Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche
Porsche Mission R -konsepti: Suuntautuu tulevaisuuteen
Kyseessä on visio täyssähköisestä kilpa-autosta.
Porsche tarjoaa Münchenin IAA MOBILITY 2021 autonäyttelyssä 7.–12.9. näyttävän silmäyksen autoilun tulevaisuuteen esittelemällä Porsche Mission R konseptiauton, jossa yhdistyvät huipputeknologia, luonnonkuitulujitetun muovin kaltaiset ympäristökestävät materiaalit ja intohimo kilpa-autoiluun.
Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche Mission R:n voimanlähteenä toimii kaksi uutta sähkömoottoria, jotka tuottavat peräti 1 088 hevosvoiman (800 kW) yhteistehon niin sanotussa aika-ajotilassa.
Noin 80 kWh:n akkukapasiteetti ja innovatiivinen energian talteenottojärjestelmä mahdollistavat toistuvat kiihdytykset radalla ilman tehohäviötä.
”Porsche on automerkki ihmisille, jotka toteuttavat unelmansa. Tämä pitää paikkansa myös moottoriurheilussa. Kilparadalla koettelemme innovaatioidemme voimaa, osoitamme rohkeutemme kulkea uusia polkuja ja inspiroimme Porschen autojen omistajia näyttämällä, mihin automme pystyvät parhaimmillaan”, toteaa Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume.
”Olemme vahvasti sitoutuneita Formula E luokan MM-sarjaan, ja nyt otamme seuraavan askeleen sähköautoilun edistämiseksi. Uusi Mission R konsepti on visiomme täysin sähkökäyttöisestä kilpa-autosta asiakassarjoihin. Mission R ilmentää täydellisesti Porschen vahvuuksia: se on todella suorituskykyinen, tyylikkäästi muotoiltu ja ympäristön kannalta kestävä auto.”
Porsche arvostaa asiakastalleja ja yksityiskuljettajia suuresti. Siitä lähtien, kun Porsche Carrera Cup Deutschland käynnistyi 31 vuotta sitten, yhtiö on valmistanut yli 4 400 Cup-sarjan autoa.
Porsche
Näillä luotettavilla ja erittäin suorituskykyisillä rata-autoilla ajetaan maailmanlaajuisesti yli kolmeakymmentä yhden merkin kilpasarjaa. 911 GT3 Cupin uusin, 992-mallisukupolveen pohjautuva versio lanseerattiin nyt käynnissä olevan kilpakauden 2021 alussa.
Porsche Mission R antaa vihjeen siitä, miltä yhden merkin kilpasarjojen täysin sähkökäyttöiset autot saattavat näyttää tulevaisuudessa.
Aika-ajotilassa miltei 1100-hevosvoimainen nelivetoauto singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa alle 2,5 sekunnissa ja saavuttaa 300 km/h:n huippunopeuden.
Uutuuskonsepti yltää radalla samoihin kierrosaikoihin kuin nykyinen Porsche 911 GT3 Cup.
Uusien sähkömoottorien ja innovatiivisella öljysuorajäähdytyksellä varustettujen akkukennojen ansiosta Porsche Mission R kehittää kilpa-ajotilassa jatkuvan 680 hv:n (500 kW) tehon.
Uuden jäähdytysratkaisun ansiosta akkutehon heikkeneminen lämpöolosuhteiden vuoksi on saatu eliminoitua. Etuakselia pyörittävä sähkömoottori tuottaa tehoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-akselille välittyy suurimmillaan 653 hevosvoimaa (480 kW).
Edistyneen 900 V:n sähköjärjestelmän ja Porsche Turbo Charging -latausteknologian ansiosta akun lataaminen viidestä 80 prosenttiin vaatii vain reilun vartin varikkokäynnin.
Lataaminen on mahdollista jopa 340 kW:n teholla.
Porsche Mission R on varustettu myös entistä kehittyneemmällä Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmäversiolla sekä ilmanvastusta vähentävällä DRS-järjestelmällä, joka koostuu kolmesta säleiköstä keulan molempien puolien ilmanottoaukoissa sekä säädettävästä kaksiosaisesta takasiivestä.
Porsche
Innovatiivisen sähkökäyttöisen voimalinjan lisäksi uudessa konseptissa on panostettu CO2-päästöjen vähäisyyteen ja ympäristökestävyyteen: auto on valmistettu suurelta osin luonnonkuitulujitetusta muovista (NFRP), jonka perusmateriaali on saatu pellavakuiduista.
Tätä ekologista materiaalia on hyödynnetty myös etuspoilerissa, diffuusorissa ja helmalevikkeissä. NFRP-materiaalia on käytetty säästelemättä myös sisätiloissa, kuten ovien sisäpaneeleissa, ohjaamon takakaaressa ja istuimessa.
Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajan ehdoilla. Ohjauspyörän säädinten väliin on sijoitettu ergonomisesti näyttö, josta kuljettaja näkee tärkeitä tietoja kilpailun aikana.
Ohjauspylvään yläpuolella oleva monitori puolestaan näyttää kuvaa sivupeileihin ja taustapeiliin sijoitetuista kameroista. Istuimen oikealla puolella olevan kosketusnäytön avulla voidaan saada näkyviin vaikkapa kuljettajan biometriset tiedot. Lukuisat kamerat auton sisällä mahdollistavat esimerkiksi livestriimauksen.
Porsche Mission R lähentää todellista ja virtuaalista kilpa-autoilua toisiinsa enemmän kuin koskaan aikaisemmin – kuljettajan moduulia voidaan käyttää täysin samassa muodossa myös e-urheilusimulaattorina.
Porsche
Porsche Mission R:n hiilikuitukomposiitista tehty kevyt turvarakenne suojaa kuljettajaa erinomaisesti ja kaiken lisäksi näyttää hyvältä. Porschen insinöörit ja muotoilijat nimesivät uudenlaisen hiilikuituisen kattorakenteen, johon on integroitu turvakehikko, auton ”eksoskeletoniksi”.
Ulkomitaltaan 432,6 senttimetrin pituinen Porsche Mission R on hieman nykyistä 718 Caymania lyhyempi, mutta huomattavasti sitä leveämpi (199 cm) ja matalampi (119 cm).
Porschen aikaisemmat konseptit Porsche Mission E (2015) ja Porsche Mission E Cross Turismo (2018) ennakoivat yhtiön ensimmäisiä sähkökäyttöisiä urheiluautoja.
Vuonna 2019 lanseerattu Porsche Taycan urheilusedan ja tänä vuonna markkinoille tuotu Porsche Taycan Cross Turismo crossover muistuttavat niitä sekä ulkomuodoltaan että teknisiltä ratkaisuiltaan niin läheisesti, että molempien konseptien voidaan sanoa viitoittaneen menestyksekkäästi tietä autoilun tulevaisuuteen.
Porsche Mission R:n myötä Porsche esittelee visiotaan siitä, millaisilta tulevaisuuden kilpa-autot saattavat näyttää. Konsepti sai maailman ensiesittelynsä Münchenin IAA MOBILITY näyttelyssä.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Auto Bild 4/2024 on kaupoissa
Porsche Taycan: Mallisto laajenee Taycan Turbo GT ja Taycan Turbo GT Weissach -versioin
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
Koeajossa Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Takumi: Vetokykyinen lataushybridi
Koeajossa Nissan Ariya 87 kWh Evolve 2WD 20" Alloys: Hienostunutta sähköajoa
Koeajossa Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI 152 kW: Houkutteleva tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz C 200 4Matic A All-Terrain: Korkeampi farkku
Koeajossa Honda Civic Hybrid Advance: Isompaa kokoluokkaa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Exposurelta uusi cd-soitin
Austrian Audio Full Score One
Sennheiser ACCENTUM Plus
SMSL:ltä daciton kuulokevahvistin
Näin onnistut! Taltuta tavarakaaos ammattijärjestäjän viidellä vinkillä
Treehousen ekstreemi laajakaistakaiutin
Kaiutin ilman jakosuodinta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Mitsubishi-ajoturvapalvelu: Huolehtii jopa 15 vuotta vanhasta autosta
Maailmanennätys! Täyssähköinen Ford Explorer kiersi Lexie Alfordin johdolla ympäri maailman - mallin myynti alkoi
Audi A3 facelift ja täysin uusi Audi A3 allstreet: Urheilullisempi muotoilu ja laajennettu vakiovarustelu
Mitsubishi Outlander PHEV: Esiteltiin kansainväliselle medialle Suomessa
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Uudistunut Toyota Yaris Cross: Saapuu Suomeen kesällä - nyt ennakkomyynnissä
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Uusi nimi: Autoverkkokauppa.fi on nyt Auto Bassadone
LUETUIMMAT
Škoda Octavia: Uudistetun ulkoasun ohella tarjolle tulevat uuden sukupolven Matrix LED -ajovalot sekä esimerkiksi ChatGPT-botin integrointi
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Mitsubishi: Lanseeraa Suomessa Aja ja palauta -konseptin – uusi auto käyttöön 349 €/kk
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
Volkswagen ID.7 Tourer: Täyssähköinen farmari tarjoaa jopa 598 kilometriä toimintamatkaa
2024 Alfa Romeo Giulia ja Stelvio: Päivitetyt versiot saapuivat Suomeen
Volvo Cars: Esittelee uudistuksia ja yhdenmukaistaa mallinimiä
Sähköautojen arvonlasku: Uusi ongelma?
Polestar 3: Tuotanto alkaa – alkuvaiheen testituotanto suoritettu onnistuneesti Yhdysvalloissa
Škoda Epic: Tuleva kompakti täyssähköauto laajentaa brändin sähköautomallistoa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN