Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.

Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.

Porsche

Porsche Mission R -konsepti: Suuntautuu tulevaisuuteen

Kyseessä on visio täyssähköisestä kilpa-autosta.

Auto Bild.Uutiset

Porsc­he tar­jo­aa Münche­nin IAA MO­BI­LI­TY 2021 au­to­näyt­te­lys­sä 7.–12.9. näyt­tä­vän sil­mäyk­sen au­toi­lun tu­le­vai­suu­teen esit­te­le­mäl­lä Porsc­he Mis­si­on R kon­sep­ti­au­ton, jos­sa yh­dis­ty­vät huip­pu­tek­no­lo­gia, luon­non­kui­tu­lu­ji­te­tun muo­vin kal­tai­set ym­pä­ris­tö­kes­tä­vät ma­te­ri­aa­lit ja in­to­hi­mo kil­pa-au­toi­luun.

Täy­sin säh­kö­käyt­töi­sen rata-au­ton ää­rim­mäi­sen ma­ta­lap­ro­fii­li­nen muo­toi­lu on ai­kaan­sa edel­lä, mut­ta tuo sa­mal­la mie­leen Stut­t­gart-Zuf­fen­hau­se­nin ur­hei­lu­au­to­jen tu­tut lin­jat.

Porsc­he Mis­si­on R:n voi­man­läh­tee­nä toi­mii kak­si uut­ta säh­kö­moot­to­ria, jot­ka tuot­ta­vat pe­rä­ti 1 088 he­vos­voi­man (800 kW) yh­teis­te­hon niin sa­no­tus­sa ai­ka-ajo­ti­las­sa.

Noin 80 kWh:n ak­ku­ka­pa­si­teet­ti ja in­no­va­tii­vi­nen ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ta­vat tois­tu­vat kiih­dy­tyk­set ra­dal­la il­man te­ho­hä­vi­ö­tä.

”Porsc­he on au­to­merk­ki ih­mi­sil­le, jot­ka to­teut­ta­vat unel­man­sa. Tämä pi­tää paik­kan­sa myös moot­to­riur­hei­lus­sa. Kil­pa­ra­dal­la ko­et­te­lem­me in­no­vaa­ti­oi­dem­me voi­maa, osoi­tam­me roh­keu­tem­me kul­kea uu­sia pol­ku­ja ja ins­pi­roim­me Porsc­hen au­to­jen omis­ta­jia näyt­tä­mäl­lä, mi­hin au­tom­me pys­ty­vät par­haim­mil­laan”, to­te­aa Porsc­hen hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Oli­ver Blume.

”Olem­me vah­vas­ti si­tou­tu­nei­ta For­mu­la E luo­kan MM-sar­jaan, ja nyt otam­me seu­raa­van as­ke­leen säh­kö­au­toi­lun edis­tä­mi­sek­si. Uu­si Mis­si­on R kon­sep­ti on vi­si­om­me täy­sin säh­kö­käyt­töi­ses­tä kil­pa-au­tos­ta asi­a­kas­sar­joi­hin. Mis­si­on R il­men­tää täy­del­li­ses­ti Porsc­hen vah­vuuk­sia: se on to­del­la suo­ri­tus­ky­kyi­nen, tyy­lik­kääs­ti muo­toil­tu ja ym­pä­ris­tön kan­nal­ta kes­tä­vä au­to.”

Porsc­he ar­vos­taa asi­a­kas­tal­le­ja ja yk­si­tyis­kul­jet­ta­jia suu­res­ti. Sii­tä läh­tien, kun Porsc­he Car­re­ra Cup Deutsch­land käyn­nis­tyi 31 vuot­ta sit­ten, yh­tiö on val­mis­ta­nut yli 4 400 Cup-sar­jan au­toa.

Porsche

Näil­lä luo­tet­ta­vil­la ja erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­sil­lä rata-au­toil­la aje­taan maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli kol­me­a­kym­men­tä yh­den mer­kin kil­pa­sar­jaa. 911 GT3 Cu­pin uu­sin, 992-mal­li­su­ku­pol­veen poh­jau­tu­va ver­sio lan­see­rat­tiin nyt käyn­nis­sä ole­van kil­pa­kau­den 2021 alus­sa.

Porsc­he Mis­si­on R an­taa vih­jeen sii­tä, mil­tä yh­den mer­kin kil­pa­sar­jo­jen täy­sin säh­kö­käyt­töi­set au­tot saat­ta­vat näyt­tää tu­le­vai­suu­des­sa.

Ai­ka-ajo­ti­las­sa mil­tei 1100-he­vos­voi­mai­nen ne­li­ve­to­au­to sin­gah­taa nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa al­le 2,5 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 300 km/h:n huip­pu­no­peu­den.

Uu­tuus­kon­sep­ti yl­tää ra­dal­la sa­moi­hin kier­ro­sai­koi­hin kuin ny­kyi­nen Porsc­he 911 GT3 Cup.

Uu­sien säh­kö­moot­to­rien ja in­no­va­tii­vi­sel­la öl­jy­suo­ra­jääh­dy­tyk­sel­lä va­rus­tet­tu­jen ak­ku­ken­no­jen an­si­os­ta Porsc­he Mis­si­on R ke­hit­tää kil­pa-ajo­ti­las­sa jat­ku­van 680 hv:n (500 kW) te­hon.

Uu­den jääh­dy­tys­rat­kai­sun an­si­os­ta ak­ku­te­hon heik­ke­ne­mi­nen läm­pö­o­lo­suh­tei­den vuok­si on saa­tu eli­mi­noi­tua. Etu­ak­se­lia pyö­rit­tä­vä säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-ak­se­lil­le vä­lit­tyy suu­rim­mil­laan 653 he­vos­voi­maa (480 kW).

Edis­ty­neen 900 V:n säh­kö­jär­jes­tel­män ja Porsc­he Tur­bo Char­ging -la­taus­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta akun la­taa­mi­nen vii­des­tä 80 pro­sent­tiin vaa­tii vain rei­lun var­tin va­rik­ko­käyn­nin.

La­taa­mi­nen on mah­dol­lis­ta jopa 340 kW:n te­hol­la.

Porsc­he Mis­si­on R on va­rus­tet­tu myös en­tis­tä ke­hit­ty­neem­mäl­lä Porsc­he Ac­ti­ve Ae­ro­dy­na­mics (PAA) -jär­jes­tel­mä­ver­si­ol­la sekä il­man­vas­tus­ta vä­hen­tä­väl­lä DRS-jär­jes­tel­mäl­lä, joka koos­tuu kol­mes­ta sä­lei­kös­tä keu­lan mo­lem­pien puo­lien il­ma­not­to­au­kois­sa sekä sää­det­tä­väs­tä kak­si­o­sai­ses­ta ta­ka­sii­ves­tä.

Porsche

In­no­va­tii­vi­sen säh­kö­käyt­töi­sen voi­ma­lin­jan li­säk­si uu­des­sa kon­sep­tis­sa on pa­nos­tet­tu CO2-pääs­tö­jen vä­häi­syy­teen ja ym­pä­ris­tö­kes­tä­vyy­teen: au­to on val­mis­tet­tu suu­rel­ta osin luon­non­kui­tu­lu­ji­te­tus­ta muo­vis­ta (NFRP), jon­ka pe­rus­ma­te­ri­aa­li on saa­tu pel­la­va­kui­duis­ta.

Tätä eko­lo­gis­ta ma­te­ri­aa­lia on hyö­dyn­net­ty myös etus­poi­le­ris­sa, dif­fuu­so­ris­sa ja hel­ma­le­vik­keis­sä. NFRP-ma­te­ri­aa­lia on käy­tet­ty sääs­te­le­mät­tä myös si­sä­ti­lois­sa, ku­ten ovien si­sä­pa­nee­leis­sa, oh­jaa­mon ta­ka­kaa­res­sa ja is­tui­mes­sa.

Oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu täy­sin kul­jet­ta­jan eh­doil­la. Oh­jaus­pyö­rän sää­din­ten vä­liin on si­joi­tet­tu er­go­no­mi­ses­ti näyt­tö, jos­ta kul­jet­ta­ja nä­kee tär­kei­tä tie­to­ja kil­pai­lun ai­ka­na.

Oh­jaus­pyl­vään ylä­puo­lel­la ole­va mo­ni­to­ri puo­les­taan näyt­tää ku­vaa si­vu­pei­lei­hin ja taus­ta­pei­liin si­joi­te­tuis­ta ka­me­rois­ta. Is­tui­men oi­ke­al­la puo­lel­la ole­van kos­ke­tus­näy­tön avul­la voi­daan saa­da nä­ky­viin vaik­ka­pa kul­jet­ta­jan bi­o­met­ri­set tie­dot. Lu­kui­sat ka­me­rat au­ton si­säl­lä mah­dol­lis­ta­vat esi­mer­kik­si li­vest­rii­mauk­sen.

Porsc­he Mis­si­on R lä­hen­tää to­del­lis­ta ja vir­tu­aa­lis­ta kil­pa-au­toi­lua toi­siin­sa enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min – kul­jet­ta­jan mo­duu­lia voi­daan käyt­tää täy­sin sa­mas­sa muo­dos­sa myös e-ur­hei­lu­si­mu­laat­to­ri­na.

Porsche

Porsc­he Mis­si­on R:n hii­li­kui­tu­kom­po­sii­tis­ta teh­ty ke­vyt tur­va­ra­ken­ne suo­jaa kul­jet­ta­jaa eri­no­mai­ses­ti ja kai­ken li­säk­si näyt­tää hy­väl­tä. Porsc­hen in­si­nöö­rit ja muo­toi­li­jat ni­me­si­vät uu­den­lai­sen hii­li­kui­tui­sen kat­to­ra­ken­teen, jo­hon on in­teg­roi­tu tur­va­ke­hik­ko, au­ton ”ek­sos­ke­le­to­nik­si”.

Ul­ko­mi­tal­taan 432,6 sent­ti­met­rin pi­tui­nen Porsc­he Mis­si­on R on hie­man ny­kyis­tä 718 Ca­y­ma­nia ly­hy­em­pi, mut­ta huo­mat­ta­vas­ti sitä le­ve­äm­pi (199 cm) ja ma­ta­lam­pi (119 cm).

Porsc­hen ai­kai­sem­mat kon­sep­tit Porsc­he Mis­si­on E (2015) ja Porsc­he Mis­si­on E Cross Tu­ris­mo (2018) en­na­koi­vat yh­ti­ön en­sim­mäi­siä säh­kö­käyt­töi­siä ur­hei­lu­au­to­ja.

Vuon­na 2019 lan­see­rat­tu Porsc­he Ta­y­can ur­hei­lu­se­dan ja tänä vuon­na mark­ki­noil­le tuo­tu Porsc­he Ta­y­can Cross Tu­ris­mo cros­so­ver muis­tut­ta­vat nii­tä sekä ul­ko­muo­dol­taan et­tä tek­ni­sil­tä rat­kai­suil­taan niin lä­hei­ses­ti, et­tä mo­lem­pien kon­sep­tien voi­daan sa­noa vii­toit­ta­neen me­nes­tyk­sek­kääs­ti tie­tä au­toi­lun tu­le­vai­suu­teen.

Porsc­he Mis­si­on R:n myö­tä Porsc­he esit­te­lee vi­si­o­taan sii­tä, mil­lai­sil­ta tu­le­vai­suu­den kil­pa-au­tot saat­ta­vat näyt­tää. Kon­sep­ti sai maa­il­man en­sie­sit­te­lyn­sä Münche­nin IAA MO­BI­LI­TY näyt­te­lys­sä.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset

Tuore suoma­lais­tut­kimus sähkö­au­toi­li­joista: lähes 90 prosenttia aikoo hankkia täyssähköauton myös seuraavaksi autoksi

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset
Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Naistoimittajat arvostivat KIA EV3:a

Kia

Tässä on naistoimittajien valitsema Vuoden kompakti SUV

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

Lemmikki autossa helteellä? Useimmat ohikulkijat etsivät tietoa ilmastoinnista, joka kymmenes soittaa poliisille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU