Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche
Porsche Mission R -konsepti: Suuntautuu tulevaisuuteen
Kyseessä on visio täyssähköisestä kilpa-autosta.
Porsche tarjoaa Münchenin IAA MOBILITY 2021 autonäyttelyssä 7.–12.9. näyttävän silmäyksen autoilun tulevaisuuteen esittelemällä Porsche Mission R konseptiauton, jossa yhdistyvät huipputeknologia, luonnonkuitulujitetun muovin kaltaiset ympäristökestävät materiaalit ja intohimo kilpa-autoiluun.
Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche Mission R:n voimanlähteenä toimii kaksi uutta sähkömoottoria, jotka tuottavat peräti 1 088 hevosvoiman (800 kW) yhteistehon niin sanotussa aika-ajotilassa.
Noin 80 kWh:n akkukapasiteetti ja innovatiivinen energian talteenottojärjestelmä mahdollistavat toistuvat kiihdytykset radalla ilman tehohäviötä.
”Porsche on automerkki ihmisille, jotka toteuttavat unelmansa. Tämä pitää paikkansa myös moottoriurheilussa. Kilparadalla koettelemme innovaatioidemme voimaa, osoitamme rohkeutemme kulkea uusia polkuja ja inspiroimme Porschen autojen omistajia näyttämällä, mihin automme pystyvät parhaimmillaan”, toteaa Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume.
”Olemme vahvasti sitoutuneita Formula E luokan MM-sarjaan, ja nyt otamme seuraavan askeleen sähköautoilun edistämiseksi. Uusi Mission R konsepti on visiomme täysin sähkökäyttöisestä kilpa-autosta asiakassarjoihin. Mission R ilmentää täydellisesti Porschen vahvuuksia: se on todella suorituskykyinen, tyylikkäästi muotoiltu ja ympäristön kannalta kestävä auto.”
Porsche arvostaa asiakastalleja ja yksityiskuljettajia suuresti. Siitä lähtien, kun Porsche Carrera Cup Deutschland käynnistyi 31 vuotta sitten, yhtiö on valmistanut yli 4 400 Cup-sarjan autoa.
Porsche
Näillä luotettavilla ja erittäin suorituskykyisillä rata-autoilla ajetaan maailmanlaajuisesti yli kolmeakymmentä yhden merkin kilpasarjaa. 911 GT3 Cupin uusin, 992-mallisukupolveen pohjautuva versio lanseerattiin nyt käynnissä olevan kilpakauden 2021 alussa.
Porsche Mission R antaa vihjeen siitä, miltä yhden merkin kilpasarjojen täysin sähkökäyttöiset autot saattavat näyttää tulevaisuudessa.
Aika-ajotilassa miltei 1100-hevosvoimainen nelivetoauto singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa alle 2,5 sekunnissa ja saavuttaa 300 km/h:n huippunopeuden.
Uutuuskonsepti yltää radalla samoihin kierrosaikoihin kuin nykyinen Porsche 911 GT3 Cup.
Uusien sähkömoottorien ja innovatiivisella öljysuorajäähdytyksellä varustettujen akkukennojen ansiosta Porsche Mission R kehittää kilpa-ajotilassa jatkuvan 680 hv:n (500 kW) tehon.
Uuden jäähdytysratkaisun ansiosta akkutehon heikkeneminen lämpöolosuhteiden vuoksi on saatu eliminoitua. Etuakselia pyörittävä sähkömoottori tuottaa tehoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-akselille välittyy suurimmillaan 653 hevosvoimaa (480 kW).
Edistyneen 900 V:n sähköjärjestelmän ja Porsche Turbo Charging -latausteknologian ansiosta akun lataaminen viidestä 80 prosenttiin vaatii vain reilun vartin varikkokäynnin.
Lataaminen on mahdollista jopa 340 kW:n teholla.
Porsche Mission R on varustettu myös entistä kehittyneemmällä Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmäversiolla sekä ilmanvastusta vähentävällä DRS-järjestelmällä, joka koostuu kolmesta säleiköstä keulan molempien puolien ilmanottoaukoissa sekä säädettävästä kaksiosaisesta takasiivestä.
Porsche
Innovatiivisen sähkökäyttöisen voimalinjan lisäksi uudessa konseptissa on panostettu CO2-päästöjen vähäisyyteen ja ympäristökestävyyteen: auto on valmistettu suurelta osin luonnonkuitulujitetusta muovista (NFRP), jonka perusmateriaali on saatu pellavakuiduista.
Tätä ekologista materiaalia on hyödynnetty myös etuspoilerissa, diffuusorissa ja helmalevikkeissä. NFRP-materiaalia on käytetty säästelemättä myös sisätiloissa, kuten ovien sisäpaneeleissa, ohjaamon takakaaressa ja istuimessa.
Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajan ehdoilla. Ohjauspyörän säädinten väliin on sijoitettu ergonomisesti näyttö, josta kuljettaja näkee tärkeitä tietoja kilpailun aikana.
Ohjauspylvään yläpuolella oleva monitori puolestaan näyttää kuvaa sivupeileihin ja taustapeiliin sijoitetuista kameroista. Istuimen oikealla puolella olevan kosketusnäytön avulla voidaan saada näkyviin vaikkapa kuljettajan biometriset tiedot. Lukuisat kamerat auton sisällä mahdollistavat esimerkiksi livestriimauksen.
Porsche Mission R lähentää todellista ja virtuaalista kilpa-autoilua toisiinsa enemmän kuin koskaan aikaisemmin – kuljettajan moduulia voidaan käyttää täysin samassa muodossa myös e-urheilusimulaattorina.
Porsche
Porsche Mission R:n hiilikuitukomposiitista tehty kevyt turvarakenne suojaa kuljettajaa erinomaisesti ja kaiken lisäksi näyttää hyvältä. Porschen insinöörit ja muotoilijat nimesivät uudenlaisen hiilikuituisen kattorakenteen, johon on integroitu turvakehikko, auton ”eksoskeletoniksi”.
Ulkomitaltaan 432,6 senttimetrin pituinen Porsche Mission R on hieman nykyistä 718 Caymania lyhyempi, mutta huomattavasti sitä leveämpi (199 cm) ja matalampi (119 cm).
Porschen aikaisemmat konseptit Porsche Mission E (2015) ja Porsche Mission E Cross Turismo (2018) ennakoivat yhtiön ensimmäisiä sähkökäyttöisiä urheiluautoja.
Vuonna 2019 lanseerattu Porsche Taycan urheilusedan ja tänä vuonna markkinoille tuotu Porsche Taycan Cross Turismo crossover muistuttavat niitä sekä ulkomuodoltaan että teknisiltä ratkaisuiltaan niin läheisesti, että molempien konseptien voidaan sanoa viitoittaneen menestyksekkäästi tietä autoilun tulevaisuuteen.
Porsche Mission R:n myötä Porsche esittelee visiotaan siitä, millaisilta tulevaisuuden kilpa-autot saattavat näyttää. Konsepti sai maailman ensiesittelynsä Münchenin IAA MOBILITY näyttelyssä.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
Perlistenin uusi A-sarja
139 desibeliä 20 hertsillä
Jenna Tikkanen: ”Kotona saan olla ihan vain minä"
Hanan uusi lippulaiva
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL