Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.

Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.

Porsche

Porsche Mission R -konsepti: Suuntautuu tulevaisuuteen

Kyseessä on visio täyssähköisestä kilpa-autosta.

Auto Bild.Uutiset

Porsc­he tar­jo­aa Münche­nin IAA MO­BI­LI­TY 2021 au­to­näyt­te­lys­sä 7.–12.9. näyt­tä­vän sil­mäyk­sen au­toi­lun tu­le­vai­suu­teen esit­te­le­mäl­lä Porsc­he Mis­si­on R kon­sep­ti­au­ton, jos­sa yh­dis­ty­vät huip­pu­tek­no­lo­gia, luon­non­kui­tu­lu­ji­te­tun muo­vin kal­tai­set ym­pä­ris­tö­kes­tä­vät ma­te­ri­aa­lit ja in­to­hi­mo kil­pa-au­toi­luun.

Täy­sin säh­kö­käyt­töi­sen rata-au­ton ää­rim­mäi­sen ma­ta­lap­ro­fii­li­nen muo­toi­lu on ai­kaan­sa edel­lä, mut­ta tuo sa­mal­la mie­leen Stut­t­gart-Zuf­fen­hau­se­nin ur­hei­lu­au­to­jen tu­tut lin­jat.

Porsc­he Mis­si­on R:n voi­man­läh­tee­nä toi­mii kak­si uut­ta säh­kö­moot­to­ria, jot­ka tuot­ta­vat pe­rä­ti 1 088 he­vos­voi­man (800 kW) yh­teis­te­hon niin sa­no­tus­sa ai­ka-ajo­ti­las­sa.

Noin 80 kWh:n ak­ku­ka­pa­si­teet­ti ja in­no­va­tii­vi­nen ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä mah­dol­lis­ta­vat tois­tu­vat kiih­dy­tyk­set ra­dal­la il­man te­ho­hä­vi­ö­tä.

”Porsc­he on au­to­merk­ki ih­mi­sil­le, jot­ka to­teut­ta­vat unel­man­sa. Tämä pi­tää paik­kan­sa myös moot­to­riur­hei­lus­sa. Kil­pa­ra­dal­la ko­et­te­lem­me in­no­vaa­ti­oi­dem­me voi­maa, osoi­tam­me roh­keu­tem­me kul­kea uu­sia pol­ku­ja ja ins­pi­roim­me Porsc­hen au­to­jen omis­ta­jia näyt­tä­mäl­lä, mi­hin au­tom­me pys­ty­vät par­haim­mil­laan”, to­te­aa Porsc­hen hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja Oli­ver Blume.

”Olem­me vah­vas­ti si­tou­tu­nei­ta For­mu­la E luo­kan MM-sar­jaan, ja nyt otam­me seu­raa­van as­ke­leen säh­kö­au­toi­lun edis­tä­mi­sek­si. Uu­si Mis­si­on R kon­sep­ti on vi­si­om­me täy­sin säh­kö­käyt­töi­ses­tä kil­pa-au­tos­ta asi­a­kas­sar­joi­hin. Mis­si­on R il­men­tää täy­del­li­ses­ti Porsc­hen vah­vuuk­sia: se on to­del­la suo­ri­tus­ky­kyi­nen, tyy­lik­kääs­ti muo­toil­tu ja ym­pä­ris­tön kan­nal­ta kes­tä­vä au­to.”

Porsc­he ar­vos­taa asi­a­kas­tal­le­ja ja yk­si­tyis­kul­jet­ta­jia suu­res­ti. Sii­tä läh­tien, kun Porsc­he Car­re­ra Cup Deutsch­land käyn­nis­tyi 31 vuot­ta sit­ten, yh­tiö on val­mis­ta­nut yli 4 400 Cup-sar­jan au­toa.

Porsche

Näil­lä luo­tet­ta­vil­la ja erit­täin suo­ri­tus­ky­kyi­sil­lä rata-au­toil­la aje­taan maa­il­man­laa­jui­ses­ti yli kol­me­a­kym­men­tä yh­den mer­kin kil­pa­sar­jaa. 911 GT3 Cu­pin uu­sin, 992-mal­li­su­ku­pol­veen poh­jau­tu­va ver­sio lan­see­rat­tiin nyt käyn­nis­sä ole­van kil­pa­kau­den 2021 alus­sa.

Porsc­he Mis­si­on R an­taa vih­jeen sii­tä, mil­tä yh­den mer­kin kil­pa­sar­jo­jen täy­sin säh­kö­käyt­töi­set au­tot saat­ta­vat näyt­tää tu­le­vai­suu­des­sa.

Ai­ka-ajo­ti­las­sa mil­tei 1100-he­vos­voi­mai­nen ne­li­ve­to­au­to sin­gah­taa nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa al­le 2,5 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 300 km/h:n huip­pu­no­peu­den.

Uu­tuus­kon­sep­ti yl­tää ra­dal­la sa­moi­hin kier­ro­sai­koi­hin kuin ny­kyi­nen Porsc­he 911 GT3 Cup.

Uu­sien säh­kö­moot­to­rien ja in­no­va­tii­vi­sel­la öl­jy­suo­ra­jääh­dy­tyk­sel­lä va­rus­tet­tu­jen ak­ku­ken­no­jen an­si­os­ta Porsc­he Mis­si­on R ke­hit­tää kil­pa-ajo­ti­las­sa jat­ku­van 680 hv:n (500 kW) te­hon.

Uu­den jääh­dy­tys­rat­kai­sun an­si­os­ta ak­ku­te­hon heik­ke­ne­mi­nen läm­pö­o­lo­suh­tei­den vuok­si on saa­tu eli­mi­noi­tua. Etu­ak­se­lia pyö­rit­tä­vä säh­kö­moot­to­ri tuot­taa te­hoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-ak­se­lil­le vä­lit­tyy suu­rim­mil­laan 653 he­vos­voi­maa (480 kW).

Edis­ty­neen 900 V:n säh­kö­jär­jes­tel­män ja Porsc­he Tur­bo Char­ging -la­taus­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta akun la­taa­mi­nen vii­des­tä 80 pro­sent­tiin vaa­tii vain rei­lun var­tin va­rik­ko­käyn­nin.

La­taa­mi­nen on mah­dol­lis­ta jopa 340 kW:n te­hol­la.

Porsc­he Mis­si­on R on va­rus­tet­tu myös en­tis­tä ke­hit­ty­neem­mäl­lä Porsc­he Ac­ti­ve Ae­ro­dy­na­mics (PAA) -jär­jes­tel­mä­ver­si­ol­la sekä il­man­vas­tus­ta vä­hen­tä­väl­lä DRS-jär­jes­tel­mäl­lä, joka koos­tuu kol­mes­ta sä­lei­kös­tä keu­lan mo­lem­pien puo­lien il­ma­not­to­au­kois­sa sekä sää­det­tä­väs­tä kak­si­o­sai­ses­ta ta­ka­sii­ves­tä.

Porsche

In­no­va­tii­vi­sen säh­kö­käyt­töi­sen voi­ma­lin­jan li­säk­si uu­des­sa kon­sep­tis­sa on pa­nos­tet­tu CO2-pääs­tö­jen vä­häi­syy­teen ja ym­pä­ris­tö­kes­tä­vyy­teen: au­to on val­mis­tet­tu suu­rel­ta osin luon­non­kui­tu­lu­ji­te­tus­ta muo­vis­ta (NFRP), jon­ka pe­rus­ma­te­ri­aa­li on saa­tu pel­la­va­kui­duis­ta.

Tätä eko­lo­gis­ta ma­te­ri­aa­lia on hyö­dyn­net­ty myös etus­poi­le­ris­sa, dif­fuu­so­ris­sa ja hel­ma­le­vik­keis­sä. NFRP-ma­te­ri­aa­lia on käy­tet­ty sääs­te­le­mät­tä myös si­sä­ti­lois­sa, ku­ten ovien si­sä­pa­nee­leis­sa, oh­jaa­mon ta­ka­kaa­res­sa ja is­tui­mes­sa.

Oh­jaa­mo on suun­ni­tel­tu täy­sin kul­jet­ta­jan eh­doil­la. Oh­jaus­pyö­rän sää­din­ten vä­liin on si­joi­tet­tu er­go­no­mi­ses­ti näyt­tö, jos­ta kul­jet­ta­ja nä­kee tär­kei­tä tie­to­ja kil­pai­lun ai­ka­na.

Oh­jaus­pyl­vään ylä­puo­lel­la ole­va mo­ni­to­ri puo­les­taan näyt­tää ku­vaa si­vu­pei­lei­hin ja taus­ta­pei­liin si­joi­te­tuis­ta ka­me­rois­ta. Is­tui­men oi­ke­al­la puo­lel­la ole­van kos­ke­tus­näy­tön avul­la voi­daan saa­da nä­ky­viin vaik­ka­pa kul­jet­ta­jan bi­o­met­ri­set tie­dot. Lu­kui­sat ka­me­rat au­ton si­säl­lä mah­dol­lis­ta­vat esi­mer­kik­si li­vest­rii­mauk­sen.

Porsc­he Mis­si­on R lä­hen­tää to­del­lis­ta ja vir­tu­aa­lis­ta kil­pa-au­toi­lua toi­siin­sa enem­män kuin kos­kaan ai­kai­sem­min – kul­jet­ta­jan mo­duu­lia voi­daan käyt­tää täy­sin sa­mas­sa muo­dos­sa myös e-ur­hei­lu­si­mu­laat­to­ri­na.

Porsche

Porsc­he Mis­si­on R:n hii­li­kui­tu­kom­po­sii­tis­ta teh­ty ke­vyt tur­va­ra­ken­ne suo­jaa kul­jet­ta­jaa eri­no­mai­ses­ti ja kai­ken li­säk­si näyt­tää hy­väl­tä. Porsc­hen in­si­nöö­rit ja muo­toi­li­jat ni­me­si­vät uu­den­lai­sen hii­li­kui­tui­sen kat­to­ra­ken­teen, jo­hon on in­teg­roi­tu tur­va­ke­hik­ko, au­ton ”ek­sos­ke­le­to­nik­si”.

Ul­ko­mi­tal­taan 432,6 sent­ti­met­rin pi­tui­nen Porsc­he Mis­si­on R on hie­man ny­kyis­tä 718 Ca­y­ma­nia ly­hy­em­pi, mut­ta huo­mat­ta­vas­ti sitä le­ve­äm­pi (199 cm) ja ma­ta­lam­pi (119 cm).

Porsc­hen ai­kai­sem­mat kon­sep­tit Porsc­he Mis­si­on E (2015) ja Porsc­he Mis­si­on E Cross Tu­ris­mo (2018) en­na­koi­vat yh­ti­ön en­sim­mäi­siä säh­kö­käyt­töi­siä ur­hei­lu­au­to­ja.

Vuon­na 2019 lan­see­rat­tu Porsc­he Ta­y­can ur­hei­lu­se­dan ja tänä vuon­na mark­ki­noil­le tuo­tu Porsc­he Ta­y­can Cross Tu­ris­mo cros­so­ver muis­tut­ta­vat nii­tä sekä ul­ko­muo­dol­taan et­tä tek­ni­sil­tä rat­kai­suil­taan niin lä­hei­ses­ti, et­tä mo­lem­pien kon­sep­tien voi­daan sa­noa vii­toit­ta­neen me­nes­tyk­sek­kääs­ti tie­tä au­toi­lun tu­le­vai­suu­teen.

Porsc­he Mis­si­on R:n myö­tä Porsc­he esit­te­lee vi­si­o­taan sii­tä, mil­lai­sil­ta tu­le­vai­suu­den kil­pa-au­tot saat­ta­vat näyt­tää. Kon­sep­ti sai maa­il­man en­sie­sit­te­lyn­sä Münche­nin IAA MO­BI­LI­TY näyt­te­lys­sä.

Porsc­he-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset
Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota oli helmikuun myydyin henkilöautomerkki

Toyota

Ensire­kis­te­röi­tyjen henkilöautojen keskihintojen nousu on pysähtynyt - helmikuun ensire­kis­te­röin­ti­määrä matalalla tasolla

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Kia

Tässä on uusi Kia PV5

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

Renault Scenic E-Tech electric sai uusia toimintoja

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU