Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche
Porsche Mission R -konsepti: Suuntautuu tulevaisuuteen
Kyseessä on visio täyssähköisestä kilpa-autosta.
Porsche tarjoaa Münchenin IAA MOBILITY 2021 autonäyttelyssä 7.–12.9. näyttävän silmäyksen autoilun tulevaisuuteen esittelemällä Porsche Mission R konseptiauton, jossa yhdistyvät huipputeknologia, luonnonkuitulujitetun muovin kaltaiset ympäristökestävät materiaalit ja intohimo kilpa-autoiluun.
Täysin sähkökäyttöisen rata-auton äärimmäisen matalaprofiilinen muotoilu on aikaansa edellä, mutta tuo samalla mieleen Stuttgart-Zuffenhausenin urheiluautojen tutut linjat.
Porsche Mission R:n voimanlähteenä toimii kaksi uutta sähkömoottoria, jotka tuottavat peräti 1 088 hevosvoiman (800 kW) yhteistehon niin sanotussa aika-ajotilassa.
Noin 80 kWh:n akkukapasiteetti ja innovatiivinen energian talteenottojärjestelmä mahdollistavat toistuvat kiihdytykset radalla ilman tehohäviötä.
”Porsche on automerkki ihmisille, jotka toteuttavat unelmansa. Tämä pitää paikkansa myös moottoriurheilussa. Kilparadalla koettelemme innovaatioidemme voimaa, osoitamme rohkeutemme kulkea uusia polkuja ja inspiroimme Porschen autojen omistajia näyttämällä, mihin automme pystyvät parhaimmillaan”, toteaa Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume.
”Olemme vahvasti sitoutuneita Formula E luokan MM-sarjaan, ja nyt otamme seuraavan askeleen sähköautoilun edistämiseksi. Uusi Mission R konsepti on visiomme täysin sähkökäyttöisestä kilpa-autosta asiakassarjoihin. Mission R ilmentää täydellisesti Porschen vahvuuksia: se on todella suorituskykyinen, tyylikkäästi muotoiltu ja ympäristön kannalta kestävä auto.”
Porsche arvostaa asiakastalleja ja yksityiskuljettajia suuresti. Siitä lähtien, kun Porsche Carrera Cup Deutschland käynnistyi 31 vuotta sitten, yhtiö on valmistanut yli 4 400 Cup-sarjan autoa.
Porsche
Näillä luotettavilla ja erittäin suorituskykyisillä rata-autoilla ajetaan maailmanlaajuisesti yli kolmeakymmentä yhden merkin kilpasarjaa. 911 GT3 Cupin uusin, 992-mallisukupolveen pohjautuva versio lanseerattiin nyt käynnissä olevan kilpakauden 2021 alussa.
Porsche Mission R antaa vihjeen siitä, miltä yhden merkin kilpasarjojen täysin sähkökäyttöiset autot saattavat näyttää tulevaisuudessa.
Aika-ajotilassa miltei 1100-hevosvoimainen nelivetoauto singahtaa nollasta sataan kilometriin tunnissa alle 2,5 sekunnissa ja saavuttaa 300 km/h:n huippunopeuden.
Uutuuskonsepti yltää radalla samoihin kierrosaikoihin kuin nykyinen Porsche 911 GT3 Cup.
Uusien sähkömoottorien ja innovatiivisella öljysuorajäähdytyksellä varustettujen akkukennojen ansiosta Porsche Mission R kehittää kilpa-ajotilassa jatkuvan 680 hv:n (500 kW) tehon.
Uuden jäähdytysratkaisun ansiosta akkutehon heikkeneminen lämpöolosuhteiden vuoksi on saatu eliminoitua. Etuakselia pyörittävä sähkömoottori tuottaa tehoa jopa 435 hv (320 kW), ja taka-akselille välittyy suurimmillaan 653 hevosvoimaa (480 kW).
Edistyneen 900 V:n sähköjärjestelmän ja Porsche Turbo Charging -latausteknologian ansiosta akun lataaminen viidestä 80 prosenttiin vaatii vain reilun vartin varikkokäynnin.
Lataaminen on mahdollista jopa 340 kW:n teholla.
Porsche Mission R on varustettu myös entistä kehittyneemmällä Porsche Active Aerodynamics (PAA) -järjestelmäversiolla sekä ilmanvastusta vähentävällä DRS-järjestelmällä, joka koostuu kolmesta säleiköstä keulan molempien puolien ilmanottoaukoissa sekä säädettävästä kaksiosaisesta takasiivestä.
Porsche
Innovatiivisen sähkökäyttöisen voimalinjan lisäksi uudessa konseptissa on panostettu CO2-päästöjen vähäisyyteen ja ympäristökestävyyteen: auto on valmistettu suurelta osin luonnonkuitulujitetusta muovista (NFRP), jonka perusmateriaali on saatu pellavakuiduista.
Tätä ekologista materiaalia on hyödynnetty myös etuspoilerissa, diffuusorissa ja helmalevikkeissä. NFRP-materiaalia on käytetty säästelemättä myös sisätiloissa, kuten ovien sisäpaneeleissa, ohjaamon takakaaressa ja istuimessa.
Ohjaamo on suunniteltu täysin kuljettajan ehdoilla. Ohjauspyörän säädinten väliin on sijoitettu ergonomisesti näyttö, josta kuljettaja näkee tärkeitä tietoja kilpailun aikana.
Ohjauspylvään yläpuolella oleva monitori puolestaan näyttää kuvaa sivupeileihin ja taustapeiliin sijoitetuista kameroista. Istuimen oikealla puolella olevan kosketusnäytön avulla voidaan saada näkyviin vaikkapa kuljettajan biometriset tiedot. Lukuisat kamerat auton sisällä mahdollistavat esimerkiksi livestriimauksen.
Porsche Mission R lähentää todellista ja virtuaalista kilpa-autoilua toisiinsa enemmän kuin koskaan aikaisemmin – kuljettajan moduulia voidaan käyttää täysin samassa muodossa myös e-urheilusimulaattorina.
Porsche
Porsche Mission R:n hiilikuitukomposiitista tehty kevyt turvarakenne suojaa kuljettajaa erinomaisesti ja kaiken lisäksi näyttää hyvältä. Porschen insinöörit ja muotoilijat nimesivät uudenlaisen hiilikuituisen kattorakenteen, johon on integroitu turvakehikko, auton ”eksoskeletoniksi”.
Ulkomitaltaan 432,6 senttimetrin pituinen Porsche Mission R on hieman nykyistä 718 Caymania lyhyempi, mutta huomattavasti sitä leveämpi (199 cm) ja matalampi (119 cm).
Porschen aikaisemmat konseptit Porsche Mission E (2015) ja Porsche Mission E Cross Turismo (2018) ennakoivat yhtiön ensimmäisiä sähkökäyttöisiä urheiluautoja.
Vuonna 2019 lanseerattu Porsche Taycan urheilusedan ja tänä vuonna markkinoille tuotu Porsche Taycan Cross Turismo crossover muistuttavat niitä sekä ulkomuodoltaan että teknisiltä ratkaisuiltaan niin läheisesti, että molempien konseptien voidaan sanoa viitoittaneen menestyksekkäästi tietä autoilun tulevaisuuteen.
Porsche Mission R:n myötä Porsche esittelee visiotaan siitä, millaisilta tulevaisuuden kilpa-autot saattavat näyttää. Konsepti sai maailman ensiesittelynsä Münchenin IAA MOBILITY näyttelyssä.
Porsche-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Näin saat vaatekaapin taas raikkaaksi
FiiO:n edullinen puhelin-dac
Järkkymätön perusta
Technicsiltä lähtötason levysoitin
Haussa oli "pieni autiotupa", mutta löytyikin yli 400-neliöinen vanha talo
AVA Groupille uusi johto
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
70-luvun mökistä freesattiin lomaunelma
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
KOEAJOT
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
Opel palauttaa dieselvoimalinjan Zafira-mallistoon
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Polestarin rekisteröinnit kasvoivat tammi-syyskuussa globaalisti 36% ja Suomessa 132%
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Saako auton pysäköidä tien varteen, jos se on poistettu liikennekäytöstä?
Maailmalla ja Suomessa suosituin auton väri on harmaa
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ