Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault
Renault Arkana E-Tech Hybrid: Coupémainen katumaasturi
Renault tuo ensimmäisenä autonvalmistajana Euroopassa markkinoille ns. tavallisen autonostajan hintaluokassa olevan katumaasturin, johon on yhdistetty urheilullisen coupén muotoja.
Renault Arkana jatkaa ranskalaismerkin hienoa tyyliä rikkoa rajoja ja tuoda markkinoille ennen näkemättömiä malleja. Täysin uusi Arkana poikkeaa monella tavalla massasta ja kilpailijoistaan. Se on luokkansa ensimmäinen coupémainen katumaasturi. Tyylikkäästä muotoilusta huolimatta tiloista ei ole tingitty.
Lisäksi kaikki voimanlähteet ovat sähköistettyjä ja Suomen mallistoon Renault Arkana saapuu vain E-Tech Hybridinä.
Viiden tähden turvallisuus
Siitä alkaen, kun Euro NCAP alkoi tehdä autoille törmäys- ja turvallisuustestejä, Renaultille on ollut kunnia-asia saada eri malleilleen paras mahdollinen arvosana. Uusi Renault Arkana jatkaa tätä sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan.
Renault Arkana R.S. Line 2 -varustellut sisätilat.
Renault
Perustana mainiolle tulokselle on CMF-B -pohjalevy, jota käytetään myös muun muassa Renault Capturissa. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, jolla varmistetaan, etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse.
Hyvä, jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Niitä Renault Arkanassa on runsaasti, sillä siinä on monipuolinen kuljettajaa avustava ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems).
Aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä on sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, minkä lisäksi paketista löytyvät moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta.
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli.
Renault
Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Renault Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot. Näkyvyyttä auton ympärillä parantaa saatavilla oleva 360 asteen kamera.
Urheilullisen linjakas katumaasturi
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli, minkä ansiosta 4,7 metriä pitkässä korissa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen. Urheilulliseen tyyliin alas laskevasta katosta huolimatta takapenkillä on hyvin pääntilaa ja jaloille on enemmän väljyyttä kuin kilpailijoissa. Tavaratila on Suomeen tuotavassa Renault Arkana E-Tech 145:ssä 480 litran kokoinen ja sen voi kasvattaa epäsymmetrisesti jaetun takapenkin eteen kaatamalla yli 1,2 kuutiometrin suuruiseksi.
Kuljettajalla on edessään digitaalinen näyttö, joka on varustetason mukaan joko 4,2, 7 tai 10,2 tuuman kokoinen. Kaksi suurinta vaihtoehtoa antavat mahdollisuuden muokata näyttöä oman maun mukaisesti. Kojelaudassa tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö on eri versioissa joko 7- tai 9,3-tuumainen.
Renault on panostanut paljon Arkanan urheilulliseen tyyliin ja varusteluun. Ylellisyyttä tuovat kaikissa varustetasoissa kromatut ovien sisäkahvat, kromirenkaat tuuletusritilöissä ja nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Katumaasturimaisuutta Arkanassa on hyvällä tavalla siinä, että kuljettaja istuu korkeammalla kuin henkilöautossa. Siihen on päästy suurella peräti 200 mm maavaralla, mikä samalla helpottaa ajamista huonokuntoisilla teillä.
Polttoainetta säästäen
Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset vanteet. Varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.
Renault
Suurimmillaan polttomoottorin ja pääsähkömoottorin yhteisteho on 105 kW, ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti. Liikkeelle lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Renault Arkanan yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 111 g/km (WLTP).
Renault Arkana saapuu Suomeen loppukesästä täydentämään katumaasturimallistoa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
Koeajossa Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra: Pieneksi zoomattu
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i GR Sport Premiere Edition: Onnistunut kokonaisuus
Koeajossa Mitsubishi Colt 1.6 HEV Instyle AT: Ajotalous edellä
Koeajossa Mercedes-Benz E-sarja 300 e T A: Moneen lähtöön
Koeajossa Opel Astra Sports Tourer GS 180 PHEV: Vihdoinkin!
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Kesän hurmaavin mökkilehti on ilmestynyt!
Focal Diva Mezza Utopia
Bowers & Wilkins Abbey Roadsilla
Lucia & Lunna
QUADin uusvanha integroitu vahvistin
Cambridge Audio Evo 150 uudistuu
O tempora, o mores
Cyrus Audion uusi 80-sarja
Melco on nyt Dela
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
KOEAJOT
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret
Koeajossa Peugeot E-308 SW Allure 54 kWh 156 A: Businesshenkinen
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi sähköautojen maailmanennätys – yhdellä latauksella ajettiin ”Helsingistä Lappiin”
Joka kolmas suomalainen ajaa, vaikka ei olisi ajokunnossa
Porschelta uudet Taycan ja Cayenne Black Edition -mallit
Polestareja rekisteröitiin vuoden toisella neljänneksellä 38 % enemmän kuin vuosi sitten
Uusi Mazda CX-5 Suomeen vuodenvaihteessa
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Veho aloittaa BYD-henkilöautojen myynnin ja huollon Suomessa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Teiden huonosta kunnosta johtuvat vaaratilanteet kasvussa - samaan aikaan autoilijat säästävät renkaista
Katso listaus - Top 10 suosituinta työsuhdeautoa Ayvensiltä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Polestar 7 tulossa – yhteistyössä Volvon kanssa
Suomen edullisin auto on Euroopan ostetuin
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 - Oman aikansa ”paras auto” täyttää 50 vuotta
Tutkimus: Täyssähköisen Mercedec-Benz CLA:n hiilijalanjälki 40 prosenttia pienempi kuin edeltävässä mallissa
Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen
Uudistunut Toyotan täyssähköinen bZ4X -mallisto laajenee uudella, edullisella malliversiolla
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
Peugeotin mallisto täydentyy täyssähköisillä 325-hevosvoimaisilla nelivetoversioilla
Uusi 5-paikkainen sähköavolava-auto tulee Suomeen
Kian historian tehokkaimman mallin hinnat ovat nyt julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL