Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault
Renault Arkana E-Tech Hybrid: Coupémainen katumaasturi
Renault tuo ensimmäisenä autonvalmistajana Euroopassa markkinoille ns. tavallisen autonostajan hintaluokassa olevan katumaasturin, johon on yhdistetty urheilullisen coupén muotoja.
Renault Arkana jatkaa ranskalaismerkin hienoa tyyliä rikkoa rajoja ja tuoda markkinoille ennen näkemättömiä malleja. Täysin uusi Arkana poikkeaa monella tavalla massasta ja kilpailijoistaan. Se on luokkansa ensimmäinen coupémainen katumaasturi. Tyylikkäästä muotoilusta huolimatta tiloista ei ole tingitty.
Lisäksi kaikki voimanlähteet ovat sähköistettyjä ja Suomen mallistoon Renault Arkana saapuu vain E-Tech Hybridinä.
Viiden tähden turvallisuus
Siitä alkaen, kun Euro NCAP alkoi tehdä autoille törmäys- ja turvallisuustestejä, Renaultille on ollut kunnia-asia saada eri malleilleen paras mahdollinen arvosana. Uusi Renault Arkana jatkaa tätä sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan.
Renault Arkana R.S. Line 2 -varustellut sisätilat.
Renault
Perustana mainiolle tulokselle on CMF-B -pohjalevy, jota käytetään myös muun muassa Renault Capturissa. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, jolla varmistetaan, etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse.
Hyvä, jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Niitä Renault Arkanassa on runsaasti, sillä siinä on monipuolinen kuljettajaa avustava ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems).
Aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä on sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, minkä lisäksi paketista löytyvät moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta.
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli.
Renault
Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Renault Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot. Näkyvyyttä auton ympärillä parantaa saatavilla oleva 360 asteen kamera.
Urheilullisen linjakas katumaasturi
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli, minkä ansiosta 4,7 metriä pitkässä korissa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen. Urheilulliseen tyyliin alas laskevasta katosta huolimatta takapenkillä on hyvin pääntilaa ja jaloille on enemmän väljyyttä kuin kilpailijoissa. Tavaratila on Suomeen tuotavassa Renault Arkana E-Tech 145:ssä 480 litran kokoinen ja sen voi kasvattaa epäsymmetrisesti jaetun takapenkin eteen kaatamalla yli 1,2 kuutiometrin suuruiseksi.
Kuljettajalla on edessään digitaalinen näyttö, joka on varustetason mukaan joko 4,2, 7 tai 10,2 tuuman kokoinen. Kaksi suurinta vaihtoehtoa antavat mahdollisuuden muokata näyttöä oman maun mukaisesti. Kojelaudassa tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö on eri versioissa joko 7- tai 9,3-tuumainen.
Renault on panostanut paljon Arkanan urheilulliseen tyyliin ja varusteluun. Ylellisyyttä tuovat kaikissa varustetasoissa kromatut ovien sisäkahvat, kromirenkaat tuuletusritilöissä ja nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Katumaasturimaisuutta Arkanassa on hyvällä tavalla siinä, että kuljettaja istuu korkeammalla kuin henkilöautossa. Siihen on päästy suurella peräti 200 mm maavaralla, mikä samalla helpottaa ajamista huonokuntoisilla teillä.
Polttoainetta säästäen
Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset vanteet. Varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.
Renault
Suurimmillaan polttomoottorin ja pääsähkömoottorin yhteisteho on 105 kW, ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti. Liikkeelle lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Renault Arkanan yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 111 g/km (WLTP).
Renault Arkana saapuu Suomeen loppukesästä täydentämään katumaasturimallistoa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)
Stellantis
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
Vararengas on nimensä mukaisesti vain vararengas.
Moottori
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Koeajossa Fiat 600e 54 kWh La Prima Edizione: Hintavaa hauskuutta
Koeajossa Volkswagen T-Cross R-Line Business 1.5 TSI 150 hv DSG: Perinteet velvoittavat
Koeajossa Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Nagisa MT: Erikoista tekniikkaa
Koeajossa Mercedes-AMG 53 4Matic EQE SUV: Tehot kaakossa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
TADilta ensimmäisen integroitu vahvistin
SystemDekin paluu
Huvilakadulta löytyi kolmihenkiselle perheelle unelmien koti
Fezz Audion uusi putkikuulokevahvistin
AVIDin EVO-kaiutinsarja täydentyy
139 desibeliä 20 hertsillä
Puuseppä, taiteilija Minja Kolehmainen: ”Olen oppinut nomadielämän aikana elämän merkityksellisyyden ja sen, miten vähällä ihminen oikeasti pärjää”
Kylmän tyylikästä! Alumiini terävöittää sisustuksen
Lockwood Loudspeakers, 95 v.
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Auto Bild 12/2025 on kaupoissa
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
KOEAJOT
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Moottori testasi: Miten käytetty talvirengas pärjää uutta vastaan?
Renkaiden kuluminen ei katso kalenteria – tarkista, että renkaasi ovat valmiina syksyyn
Volvo Cars käynnistää uuden täyssähköisen Volvo ES90 -mallin tuotannon
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Uuden GTI-aikakauden alku: Volkswagen esittelee sähköisen ID. Polo GTI:n
Volkswagen esittelee ID. CROSS -konseptiauton, uusi sähköautomalli pienempään kokoluokkaan
Mielenrauhaa autokauppaan – 14 päivän palautusoikeus kaikkiin käytettyjen ajoneuvojen kauppoihin
Hyundai esittelee Concept THREE-sähköautokonseptin IAA Mobility 2025 -messuilla
Opel Astra Sports Tourer Hybrid: Energiatehokas bensiiniauto temmeltää dieseleiden kentällä - jopa 1 200 km tankillisella
Tällainen on CUPRA Tindaya -konseptiauto
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Volkswagen ongelmissa - joukkokanne odottaa?
Näitä autoja nuoret ostavat
Jaguarilta radikaali päätös
Täysin uusi sähköinen GLC ensi-illassa Münchenissa: Uusi aikakausi Mercedes-Benzille
Liikenneympyrässä ei edelleenkään osata ajaa oikein - tässä syy
Uudet voimalinjat Dacia Dusterille
Polestar 3 teki uuden Guinnessin maailmanennätyksen: pisin sähköisen SUV-mallin yhdellä latauksella kulkema matka
Moottorin parivertailussa vanha Toyota Prius ja uusi Toyota Corolla – kuinka paljon hybriditekniikka on kehittynyt?
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo – täyssähköinen tehopakkaus
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL