Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault
Renault Arkana E-Tech Hybrid: Coupémainen katumaasturi
Renault tuo ensimmäisenä autonvalmistajana Euroopassa markkinoille ns. tavallisen autonostajan hintaluokassa olevan katumaasturin, johon on yhdistetty urheilullisen coupén muotoja.
Renault Arkana jatkaa ranskalaismerkin hienoa tyyliä rikkoa rajoja ja tuoda markkinoille ennen näkemättömiä malleja. Täysin uusi Arkana poikkeaa monella tavalla massasta ja kilpailijoistaan. Se on luokkansa ensimmäinen coupémainen katumaasturi. Tyylikkäästä muotoilusta huolimatta tiloista ei ole tingitty.
Lisäksi kaikki voimanlähteet ovat sähköistettyjä ja Suomen mallistoon Renault Arkana saapuu vain E-Tech Hybridinä.
Viiden tähden turvallisuus
Siitä alkaen, kun Euro NCAP alkoi tehdä autoille törmäys- ja turvallisuustestejä, Renaultille on ollut kunnia-asia saada eri malleilleen paras mahdollinen arvosana. Uusi Renault Arkana jatkaa tätä sarjaa, sillä se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä viiden tähden arvosanan.
Renault Arkana R.S. Line 2 -varustellut sisätilat.
Renault
Perustana mainiolle tulokselle on CMF-B -pohjalevy, jota käytetään myös muun muassa Renault Capturissa. Optimoidut törmäysvyöhykkeet, uudelleen suunnitellut istuimien rakenteet sekä turvavöiden kiinnikkeet yhdessä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antavat optimaalisen tuen matkustajille. Renault käyttää myös Fix4sure-teknologiaa, jolla varmistetaan, etteivät matkustajat pääse liukumaan istuimelta turvavyön alitse.
Hyvä, jäykkä kori ja matkustajia suojaavat rakenteet sekä varusteet eivät enää riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan lisäksi tarvitaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Niitä Renault Arkanassa on runsaasti, sillä siinä on monipuolinen kuljettajaa avustava ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems).
Aktiivisessa hätäjarrutusjärjestelmässä on sekä jalankulkija- että pyöräilijätunnistin, minkä lisäksi paketista löytyvät moottoritie- ja ruuhka-avustin, kaistavaroitin ja -avustin, ajajan vireystilan valvonta ja paljon muuta.
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli.
Renault
Turvallisuuteen kuuluu merkittävänä osana näkyvyys, josta Renault Arkanassa huolehtivat automaattisesti pimeällä syttyvät ledivalot. Näkyvyyttä auton ympärillä parantaa saatavilla oleva 360 asteen kamera.
Urheilullisen linjakas katumaasturi
Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli, minkä ansiosta 4,7 metriä pitkässä korissa on runsaasti tilaa matkustajille ja heidän tavaroilleen. Urheilulliseen tyyliin alas laskevasta katosta huolimatta takapenkillä on hyvin pääntilaa ja jaloille on enemmän väljyyttä kuin kilpailijoissa. Tavaratila on Suomeen tuotavassa Renault Arkana E-Tech 145:ssä 480 litran kokoinen ja sen voi kasvattaa epäsymmetrisesti jaetun takapenkin eteen kaatamalla yli 1,2 kuutiometrin suuruiseksi.
Kuljettajalla on edessään digitaalinen näyttö, joka on varustetason mukaan joko 4,2, 7 tai 10,2 tuuman kokoinen. Kaksi suurinta vaihtoehtoa antavat mahdollisuuden muokata näyttöä oman maun mukaisesti. Kojelaudassa tieto-viihdejärjestelmän kosketusnäyttö on eri versioissa joko 7- tai 9,3-tuumainen.
Renault on panostanut paljon Arkanan urheilulliseen tyyliin ja varusteluun. Ylellisyyttä tuovat kaikissa varustetasoissa kromatut ovien sisäkahvat, kromirenkaat tuuletusritilöissä ja nahkaverhoiltu vaihteenvalitsin. Katumaasturimaisuutta Arkanassa on hyvällä tavalla siinä, että kuljettaja istuu korkeammalla kuin henkilöautossa. Siihen on päästy suurella peräti 200 mm maavaralla, mikä samalla helpottaa ajamista huonokuntoisilla teillä.
Polttoainetta säästäen
Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.
Renault Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset vanteet. Varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.
Renault
Suurimmillaan polttomoottorin ja pääsähkömoottorin yhteisteho on 105 kW, ja siinä hyödynnetään Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.
Älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti. Liikkeelle lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä. Kaupunkiajossa käytetään sähköä jopa 80 prosenttia ajasta, mikä parantaa merkittävästi taloudellisuutta. Renault Arkanan yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 111 g/km (WLTP).
Renault Arkana saapuu Suomeen loppukesästä täydentämään katumaasturimallistoa.
Renault-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Uusi Morgan Plus Four: Lisää ajodynamiikkaa – tietenkin alkuperäisessä hengessä
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Virtaohjattu kuulokevahvistin
Cambridge Audion klassikko päivittyy
Vienna Acousticsin striimaava aktiivikaiutin
T+A:n transmissiolinjakaiutin
OePhi Tanskasta
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Asiallisia laitetelineitä Saksasta
McIntoshin kaksi uutta esivahvistinta
Thalian transformaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Ford Mustang täyttää tänään 60 vuotta: Eurooppaan tulossa uusia Mustang-malleja ja tilauskirjat on avattu
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Auto-Kilta: Aloittaa Kia- ja Mitsubishi-merkkien automyynnin ja -huollon
Tesla Model Y Long Range Rear-Wheel Drive: Toimintamatka 600 kilometriä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kia EV6: Malliston uusi Business-versio suunnataan erityisesti työsuhdeautoilijoille
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Värikäs Fiat 600 -mallisto hinnoiteltiin Suomessa: Tarjolla sekä hybridinä että täyssähköautona
Volkswagen ID.3 GTX ja ID.7 GTX Tourer: Kaksi nopeaa huippuversiota lanseerattiin - mukaan lukien kaikkien aikojen tehokkain Volkswagen-farmari
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN