Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.

Suomeen tuodaan Renault Arkana E-Tech Hybridiä, jossa on sama edistyksellinen voimalinja kuin Renault Clio E-Tech -mallissa. Renault Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kW ja pääsähkömoottori 36 kW, minkä lisäksi autossa on 15 kW tehoinen käynnistysgeneraattori, joka voi myös avustaa urheilullisemmassa ajossa.

Renault

Renault Arkana E-Tech Hybrid: Coupémainen katumaasturi

Renault tuo ensimmäisenä auton­val­mis­tajana Euroopassa markkinoille ns. tavallisen autonostajan hintaluokassa olevan katumaasturin, johon on yhdistetty urheilullisen coupén muotoja.

Auto Bild.Uutiset

Re­nault Ar­ka­na jat­kaa rans­ka­lais­mer­kin hie­noa tyy­liä rik­koa ra­jo­ja ja tuo­da mark­ki­noil­le en­nen nä­ke­mät­tö­miä mal­le­ja. Täy­sin uu­si Ar­ka­na poik­ke­aa mo­nel­la ta­val­la mas­sas­ta ja kil­pai­li­jois­taan. Se on luok­kan­sa en­sim­mäi­nen coupé­mai­nen ka­tu­maas­tu­ri. Tyy­lik­kääs­tä muo­toi­lus­ta huo­li­mat­ta ti­lois­ta ei ole tin­git­ty.

Li­säk­si kaik­ki voi­man­läh­teet ovat säh­köis­tet­ty­jä ja Suo­men mal­lis­toon Re­nault Ar­ka­na saa­puu vain E-Tech Hyb­ri­di­nä.

Vii­den täh­den tur­val­li­suus

Sii­tä al­ka­en, kun Eu­ro NCAP al­koi teh­dä au­toil­le tör­mäys- ja tur­val­li­suus­tes­te­jä, Re­naul­til­le on ol­lut kun­nia-asia saa­da eri mal­leil­leen pa­ras mah­dol­li­nen ar­vo­sa­na. Uu­si Re­nault Ar­ka­na jat­kaa tätä sar­jaa, sil­lä se sai uu­sim­mas­sa ja ai­em­paa vaa­ti­vam­mas­sa vuo­den 2021 vaa­ti­mus­ten mu­kaan teh­dys­sä tur­val­li­suus­tes­tis­sä vii­den täh­den ar­vo­sa­nan.

Renault Arkana R.S. Line 2 -varustellut sisätilat.

Renault Arkana R.S. Line 2 -varustellut sisätilat.

Renault

Pe­rus­ta­na mai­ni­ol­le tu­lok­sel­le on CMF-B -poh­ja­le­vy, jota käy­te­tään myös muun mu­as­sa Re­nault Cap­tu­ris­sa. Op­ti­moi­dut tör­mäys­vyö­hyk­keet, uu­del­leen suun­ni­tel­lut is­tui­mien ra­ken­teet sekä tur­va­vöi­den kiin­nik­keet yh­des­sä py­ro­tek­nis­ten esi­ki­ris­ti­mien ja voi­man ra­joit­ti­mien kans­sa an­ta­vat op­ti­maa­li­sen tuen mat­kus­ta­jil­le. Re­nault käyt­tää myös Fix4sure-tek­no­lo­gi­aa, jol­la var­mis­te­taan, et­tei­vät mat­kus­ta­jat pää­se liu­ku­maan is­tui­mel­ta tur­va­vyön alit­se.

Hyvä, jäyk­kä kori ja mat­kus­ta­jia suo­jaa­vat ra­ken­teet sekä va­rus­teet ei­vät enää rii­tä par­haa­seen ar­vo­sa­naan Eu­ro NCAP:n tur­val­li­suus­tes­tis­sä, vaan li­säk­si tar­vi­taan kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä. Nii­tä Re­nault Ar­ka­nas­sa on run­saas­ti, sil­lä sii­nä on mo­ni­puo­li­nen kul­jet­ta­jaa avus­ta­va ADAS-pa­ket­ti (Ad­van­ced Dri­ver As­sis­tan­ce Sys­tems).

Ak­tii­vi­ses­sa hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mäs­sä on sekä ja­lan­kul­ki­ja- et­tä pyö­räi­li­jä­tun­nis­tin, min­kä li­säk­si pa­ke­tis­ta löy­ty­vät moot­to­ri­tie- ja ruuh­ka-avus­tin, kais­ta­va­roi­tin ja -avus­tin, aja­jan vi­reys­ti­lan val­von­ta ja pal­jon muu­ta.

Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli.

Renault Arkanassa on peräti 2,72 metrin akseliväli.

Renault

Tur­val­li­suu­teen kuu­luu mer­kit­tä­vä­nä osa­na nä­ky­vyys, jos­ta Re­nault Ar­ka­nas­sa huo­leh­ti­vat au­to­maat­ti­ses­ti pi­me­äl­lä syt­ty­vät le­di­va­lot. Nä­ky­vyyt­tä au­ton ym­pä­ril­lä pa­ran­taa saa­ta­vil­la ole­va 360 as­teen ka­me­ra.

Ur­hei­lul­li­sen lin­ja­kas ka­tu­maas­tu­ri

Re­nault Ar­ka­nas­sa on pe­rä­ti 2,72 met­rin ak­se­li­vä­li, min­kä an­si­os­ta 4,7 met­riä pit­käs­sä ko­ris­sa on run­saas­ti ti­laa mat­kus­ta­jil­le ja hei­dän ta­va­roil­leen. Ur­hei­lul­li­seen tyy­liin alas las­ke­vas­ta ka­tos­ta huo­li­mat­ta ta­ka­pen­kil­lä on hy­vin pään­ti­laa ja ja­loil­le on enem­män väl­jyyt­tä kuin kil­pai­li­jois­sa. Ta­va­ra­ti­la on Suo­meen tuo­ta­vas­sa Re­nault Ar­ka­na E-Tech 145:ssä 480 lit­ran ko­koi­nen ja sen voi kas­vat­taa epä­sym­met­ri­ses­ti ja­e­tun ta­ka­pen­kin eteen kaa­ta­mal­la yli 1,2 kuu­ti­o­met­rin suu­rui­sek­si.

Kul­jet­ta­jal­la on edes­sään di­gi­taa­li­nen näyt­tö, joka on va­rus­te­ta­son mu­kaan joko 4,2, 7 tai 10,2 tuu­man ko­koi­nen. Kak­si suu­rin­ta vaih­to­eh­toa an­ta­vat mah­dol­li­suu­den muo­ka­ta näyt­töä oman maun mu­kai­ses­ti. Ko­je­lau­das­sa tie­to-viih­de­jär­jes­tel­män kos­ke­tus­näyt­tö on eri ver­si­ois­sa joko 7- tai 9,3-tuu­mai­nen.

Re­nault on pa­nos­ta­nut pal­jon Ar­ka­nan ur­hei­lul­li­seen tyy­liin ja va­rus­te­luun. Ylel­li­syyt­tä tuo­vat kai­kis­sa va­rus­te­ta­sois­sa kro­ma­tut ovien si­sä­kah­vat, kro­mi­ren­kaat tuu­le­tus­ri­ti­löis­sä ja nah­ka­ver­hoil­tu vaih­teen­va­lit­sin. Ka­tu­maas­tu­ri­mai­suut­ta Ar­ka­nas­sa on hy­väl­lä ta­val­la sii­nä, et­tä kul­jet­ta­ja is­tuu kor­ke­am­mal­la kuin hen­ki­lö­au­tos­sa. Sii­hen on pääs­ty suu­rel­la pe­rä­ti 200 mm maa­va­ral­la, mikä sa­mal­la hel­pot­taa aja­mis­ta huo­no­kun­toi­sil­la teil­lä.

Polt­to­ai­net­ta sääs­tä­en

Suo­meen tuo­daan Re­nault Ar­ka­na E-Tech Hyb­ri­diä, jos­sa on sama edis­tyk­sel­li­nen voi­ma­lin­ja kuin Re­nault Clio E-Tech -mal­lis­sa. Re­nault Ar­ka­nan 1,6-lit­rai­nen ben­sii­ni­moot­to­ri ke­hit­tää 69 kW ja pää­säh­kö­moot­to­ri 36 kW, min­kä li­säk­si au­tos­sa on 15 kW te­hoi­nen käyn­nis­tys­ge­ne­raat­to­ri, joka voi myös avus­taa ur­hei­lul­li­sem­mas­sa ajos­sa.

Renault Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset vanteet. Varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.

Renault Arkanassa on vakiona 17-tuumaiset vanteet. Varustetason mukaan joko vakio- tai lisävarusteena ovat 18-tuumaiset.

Renault

Suu­rim­mil­laan polt­to­moot­to­rin ja pää­säh­kö­moot­to­rin yh­teis­te­ho on 105 kW, ja sii­nä hyö­dyn­ne­tään For­mu­la 1 -moot­to­reis­sa ke­hi­tet­tyä tek­no­lo­gi­aa.

Äly­käs mo­ni­ti­la­vaih­teis­to toi­mii täy­sin au­to­maat­ti­ses­ti. Liik­keel­le läh­de­tään ai­na peh­me­äs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti säh­köl­lä. Kau­pun­ki­a­jos­sa käy­te­tään säh­köä jopa 80 pro­sent­tia ajas­ta, mikä pa­ran­taa mer­kit­tä­väs­ti ta­lou­del­li­suut­ta. Re­nault Ar­ka­nan yh­dis­tet­ty ku­lu­tus on 4,9 lit­raa sa­dal­la ja hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö 111 g/km (WLTP).

Re­nault Ar­ka­na saa­puu Suo­meen lop­pu­ke­säs­tä täy­den­tä­mään ka­tu­maas­tu­ri­mal­lis­toa.

Re­nault-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU