Nopeaa ja ketterää Lotus Eliseä ryhdyttiin valmistamaan vuonna 1995.​

Nopeaa ja ketterää Lotus Eliseä ryhdyttiin valmistamaan vuonna 1995.​

Se täyttää 20 vuotta – siis mikä nopea urheiluauto?

Lotus Elise 20th Anniversary Special Edition lanseerataan sen kunniaksi, että Elise esiteltiin alkujaan vuonna 1995 Frankfurtin autonäyttelyssä. Voiko aloitusmallin julkistuksesta olla jo 20 vuotta?

Auto Bild.Uutiset

Ke­vyt­ra­ken­tei­sen Lo­tus Eli­sen voi sa­noa mul­lis­ta­neen osal­taan 20 vuot­ta sit­ten ur­hei­lu­au­to­jen maa­il­maa. Sen ke­hit­ty­nyt alu­mii­ni­run­ko oli ai­ka­naan kään­teen­te­ke­vä ja se liit­tyy edel­leen tär­ke­ä­nä osa­na Eli­seen.

Eli­se 20th An­ni­ver­sa­ry -eri­kois­mal­lia vauh­dit­taa 1,8-lit­rai­nen, me­kaa­ni­ses­ti ah­det­tu ne­li­sy­lin­te­ri­nen moot­to­ri. Juh­la­mal­li kiih­tyy 0–100 km/h vain 4,6 se­kun­nis­sa ja saa­vut­taa 237 km/h suu­rim­man no­peu­den. Ke­vyt­ra­ken­tei­suu­den an­si­os­ta kes­ki­ku­lu­tus aset­tuu vain 5,9 lit­raan sa­dal­la. Hii­li­di­ok­si­di­pääs­töik­si mai­ni­taan 173 g/km.

Vain 914 ki­lon pai­noi­nen Eli­se pai­naa kym­me­nen ki­loa Eli­se S -ver­si­o­ta vä­hem­män. Eli­se 20th An­ni­ver­sa­rys­sa on ke­vyt­ra­ken­tei­set, ta­o­tut se­os­me­tal­li­van­teet, ke­vyt­ra­ken­tei­nen, ko­ri­vä­ri­nen kes­ki­kon­so­li sekä ke­vyt­ra­ken­tei­set, al­can­ta­ral­la ja vä­ri­koo­da­tuin te­rein va­rus­te­tut kup­pi-is­tui­met.

Juh­la­mal­liin liit­ty­vän sport-toi­min­non avul­la Eli­se vas­taa te­hok­kaam­min kaa­su­pol­ki­men pai­nal­luk­seen. Mal­lis­sa on myös muun mu­as­sa ta­ka­na dif­fuu­so­ri­le­vy.

Eli­se on Lo­tu­sin kaik­kien ai­ko­jen suo­si­tuin mal­li, jota on tä­hän men­nes­sä ra­ken­net­tu lä­hes 32 000 kap­pa­let­ta. Li­sä­va­rus­tee­na saa ir­ro­tet­ta­van ko­va­ka­ton, il­mas­toin­ti­lait­teen, CD/ra­di­oyh­dis­tel­män sekä USB-por­tin.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset

Maailmalla jo miljoona Cupraa

Auto Bild.Uutiset
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot
Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Kiertomäntämoottorin ansiosta MX-30 R-EV:n kokonaistoimintamatka on yli 500 kilometriä. Vetävät pyörät pyörivät sähkömoottorin avulla, ja wankelmoottori vain lataa tarvittaessa ajoakkua.

Juha Peltonen

Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa

Auto Bild.Koeajot

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN