Suomeen uudistunut Seat Arona saapuu loppukesästä 2021.

Suomeen uudistunut Seat Arona saapuu loppukesästä 2021.

Seat

Seat Arona: Uudistunut ulkonäkö ja uudet sisätilat

Seat Arona on saatavilla neljällä eri moottorilla teholuokissa 90–150 hv, joko bensii­ni­käyt­töisenä tai kaasuhybridinä.

Auto Bild.Uutiset

Seat Aro­na esi­tel­tiin vuon­na 2017 ja sen jäl­keen sitä on myy­ty jo yli 350 000 kap­pa­let­ta ja se on ot­ta­nut ase­man­sa yh­te­nä SEAT-mal­lis­ton tu­ki­pi­la­reis­ta. Nyt uu­siu­tu­nut Seat Aro­na on val­mis jat­ka­maan me­nes­tys­ta­ri­naa.

Uu­si, voi­mak­kaam­pi ja muo­dok­kaam­pi muo­to­kie­li on vas­ta al­kua. Ur­baa­ni SUV-mal­li on uu­dis­tu­nut myös si­sä­ti­loil­taan ja saa­nut li­sää lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta ja kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä.

“Seat Aro­na on ol­lut sel­keä tu­ki­pi­la­ri Se­a­tin mal­lis­tos­sa, vii­me vuon­na Aro­na oli toi­sek­si myy­dyin Seat-mal­li. Mal­lin uu­dis­tuk­set päi­vit­tä­vät au­ton ny­ky­päi­vään ja li­sää­vät edel­leen au­ton ha­lut­ta­vuut­ta”, sa­noi Se­a­tin ja Cup­ran toi­mi­tus­joh­ta­ja Wa­y­ne Grif­fiths.

Uu­sim­man pol­ven mul­ti­me­dia

Seat Aro­na on val­mii­na liit­tä­mään asi­ak­kaan di­gi­taa­li­sen maa­il­man au­toon tar­jo­ten sa­mal­la uu­den in­tui­tii­vi­sen käyt­tö­ko­ke­muk­sen ja uu­sia toi­min­nal­li­suuk­sia. Li­säk­si si­sä­ti­lois­sa on käy­tet­ty ai­kai­sem­paa laa­duk­kaam­pia ma­te­ri­aa­le­ja. Käy­tös­sä on myös uut­ta va­lo­tek­no­lo­gi­aa, jol­la voi­daan sää­tää si­sä­ti­lo­jen tun­nel­maa sekä uu­sim­man su­ku­pol­ven mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­män näyt­tö­tek­no­lo­gia. Uu­dis­tu­nee­seen Seat Aro­naan tu­lee myös saa­ta­vil­le uu­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä.

Nel­jä moot­to­ria

Uu­dis­tu­nut Seat Aro­na tu­lee saa­ta­vil­le nel­jäl­lä eri moot­to­ril­la: ben­sii­ni­moot­to­ri te­ho­luo­kis­sa 70-110 kW (95-150 hv) tai 66 kW (90 hv) kaa­su­hyb­ri­di, ja va­rus­tet­tu­na joko ma­nu­aa­li­vaih­teis­tol­la tai DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­tol­la.

Seat

Seat Aro­nan moot­to­ri­va­li­koi­mas­sa on kak­si suo­ra­suih­ku­tus­tek­no­lo­gi­al­la va­rus­tet­tua 1,0-lit­rais­ta EcoT­SI-ben­sii­ni­moot­to­ria sekä isom­pi 1,5-lit­rai­nen EcoT­SI-ben­sii­ni­moot­to­ri.

Aro­nan 1,0 TSI 70 kW (95 hv) on yh­dis­tet­ty vii­si­vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­tei­seen ja se tar­jo­aa vään­töä 175 Nm. Kol­me­sy­lin­te­ri­nen 81 kW:n (110 hv) moot­to­ri tar­jo­aa vään­töä 200 Nm ja se on yh­dis­tet­ty joko kuu­si­vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon tai seit­se­män­vaih­tei­seen DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­toon. Ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1,5 EcoT­SI -ben­sii­ni­moot­to­ri puo­les­taan tar­jo­aa te­hoa 110 kW (150 hv) ja vään­töä 250 Nm. Li­säk­si saa­ta­vil­la on kaa­su­hyb­ri­di­ver­sio, jon­ka 1,0-lit­ran moot­to­ri tar­jo­aa te­hoa 66 kW (90 hv) ja vään­töä 160 Nm, ja se on yh­dis­tet­ty kuu­si­vaih­tei­seen ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon.

Nel­jä va­rus­te­ta­soa

Va­rus­te­lu­ta­so­ja on va­lit­ta­vis­sa nel­jä: Re­fe­ren­ce, Style ja FR sekä uu­te­na Xpe­rien­ce (kor­vaa ai­kai­sem­man Xcel­len­ce-ta­son). Va­rus­te­lu­ta­sot ero­a­vat nyt toi­sis­taan myös au­ton il­meen ja etu­sä­lei­kön osal­ta. Ul­ko­vä­ri­vaih­to­eh­to­ja on tar­jol­la kym­me­nen, jois­ta kol­me on täy­sin uu­sia: Dark Ca­mouf­la­ge, Sap­p­hi­re Blue ja Asp­halt Blue. Li­säk­si asi­a­kas voi va­li­ta ka­ton kol­mes­ta eri kont­ras­ti­vä­ri­vaih­to­eh­dos­ta.

Ta­va­ra­ti­laa uu­dis­tu­nees­sa Seat Aro­nas­sa on 400 lit­raa. Mo­ni­käyt­töi­syyt­tä tuo myös kah­teen eri ta­soon ase­tet­ta­va ta­va­ra­ti­lan lat­tia ja kiin­ni­tys­kou­kut, joil­la ta­va­rat on help­po kiin­nit­tää pai­koil­leen.

Uu­dis­tu­neen Seat Aro­nan ul­ko­muo­dot ovat ai­em­paa voi­mak­kaam­mat ja ko­ros­ta­vat SUV-mal­lin maas­to-omi­nai­suuk­sia. Seat Aro­nan etu- ja ta­ka­pus­ku­rit on uu­del­leen suun­ni­tel­tu ja va­ki­o­va­rus­tee­na on nyt mm. täys-led-ajo­va­lot. Seat Aro­nan mal­li­ni­men kir­joi­tu­sa­su on myös uu­dis­tet­tu: se on kir­joi­tet­tu kau­no­kir­joi­tuk­sel­la ja sen vie­res­sä on uu­si kak­si­sä­vyi­nen Seat-logo.

Li­sä­va­rus­tee­na saa­ta­vil­le tu­lee myös uu­sia van­ne­vaih­to­eh­to­ja. Si­sä­puo­lel­la Seat Aro­na on puo­les­taan saa­nut peh­me­äm­män ko­je­lau­dan, jos­sa si­jait­see isom­pi mul­ti­me­di­a­jär­jes­tel­mä ja uu­den er­go­no­mi­sem­min suun­ni­tel­lun nah­kai­sen mo­ni­toi­mi­oh­jaus­pyö­rän sekä va­lais­tut, va­rus­te­lu­ver­si­os­ta riip­pu­en myös eri­vä­ri­si­nä saa­ta­vat, il­mas­toin­nin suut­ti­met. Si­sä­ti­lo­jen ma­te­ri­aa­le­ja on myös uu­sit­tu.

Uu­sia lii­tet­tä­vuus­pal­ve­lui­ta

Seat Aro­naan on saa­ta­vil­la nyt myös uu­sia lii­tet­tä­vyys­pal­ve­lui­ta: And­roid Au­ton ja Ap­p­le CarP­lay:n lan­ga­ton äly­pu­he­lin­lii­tän­tä Seat Con­nect -jär­jes­tel­män kaut­ta sekä uu­si, ai­kai­sem­paa kor­ke­am­mal­la si­jait­se­va, er­go­no­mi­sem­pi ja isom­pi 8,25” (va­ki­o­va­rus­te) tai li­sä­va­rus­tei­nen 9,2” in­fo­tain­ment-jär­jes­tel­män näyt­tö. Kul­jet­ta­jan edes­sä si­jait­see Di­gi­tal Cock­pit -mit­ta­ris­to, jon­ka näy­tön koko on 10,25”.

Kak­si C USB -lii­tin­tä hel­pot­ta­vat äly­lait­tei­den la­taus­ta. Saa­ta­vil­le tu­le­via uu­sia kul­jet­ta­jaa avus­ta­via jär­jes­tel­miä ovat mm. osit­tain au­to­no­mis­ta aja­mis­ta tu­ke­va Tra­vel As­sist -jär­jes­tel­mä, Lane As­sist -kais­tan­pi­to­a­vus­tin, Side As­sist –kais­tan­vaih­to­a­vus­tin, Park As­sist -py­sä­köin­ti­a­vus­tin ja lii­ken­ne­merk­kien tun­nis­tus sekä kau­ko­va­lo­au­to­ma­tiik­ka.

Seat

Seat Con­nect -pal­ve­luis­sa si­sään­ra­ken­ne­tun eSIM-kor­tin an­si­os­ta saa­ta­va­na on eCall-pal­ve­lu, joka ot­taa hä­tä­ti­lan­tees­sa suo­raan yh­teyt­tä hä­tä­kes­kuk­seen ja nos­taa si­ten li­sää au­ton tur­val­li­suus­ta­soa. Pal­ve­lu ei ai­no­as­taan tar­joa mah­dol­li­suut­ta soit­taa hä­tä­pu­he­lua (ma­nu­aa­li­ses­ti tai au­to­maat­ti­ses­ti), vaan se hel­pot­taa aut­ta­jien työ­tä lä­het­tä­mäl­lä hä­tä­pal­ve­luun tär­ke­ät tie­dot au­ton si­jain­nis­ta, moot­to­ri­tyy­pis­tä, au­ton vä­ris­tä ja mat­kus­ta­ja­mää­räs­tä.

Suo­meen lop­pu­ke­säs­tä

Li­säk­si si­sään­ra­ken­net­tu eSIM tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den soit­taa Seat-pal­ve­lui­hin Pri­va­te Call -pai­nik­keel­la. Täl­löin pal­ve­lu tar­jo­aa kul­jet­ta­jal­le yh­tey­den Seat-pal­ve­lui­hin omal­la kie­lel­lä riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­sä päin maa­il­maa he ovat liik­keel­lä. Seat Con­nect -pal­ve­lu on en­sim­mäi­sen vuo­den ajan mak­su­ton au­ton va­rus­te­lu­ta­sos­ta riip­pu­mat­ta.

Äly­pu­he­li­meen la­dat­ta­va Seat Con­nect -so­vel­lus puo­les­taan avaa etä­pal­ve­luil­laan täy­sin uu­den­lai­sen mah­dol­li­suuk­sien maa­il­man. Käyt­tä­jät pää­se­vät au­ton­sa tie­toi­hin myös etä­nä: ajo­tie­dot, py­sä­köin­nin paik­ka­tie­to, ajo­neu­von tie­dot mu­kaan lu­kien ovien ja va­lo­jen tila, no­peus­tie­dot – voit saa­da il­moi­tuk­sen, jos ajo­neu­vo­a­si käyt­tä­vä hen­ki­lö ajaa lii­an ko­vaa – alue- ja va­ras­hä­lyt­ti­met, ovien avaa­mi­nen ja lu­ki­tus etä­nä ja myös ää­ni­mer­kin käyt­tö kau­ko-oh­jai­mel­la sekä vilk­ku­jen näyt­tö, jol­loin au­to on hel­pom­min ha­vait­ta­vis­sa.

Uu­dis­tu­nut Seat Aro­na on suun­ni­tel­tu, ke­hi­tet­ty ja val­mis­tet­tu Bar­ce­lo­nas­sa, Mar­to­rel­lin teh­taal­la.

Suo­meen uu­dis­tu­nut Seat Aro­na saa­puu lop­pu­ke­säs­tä 2021.

Seat-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN