BMW i4 M50 - mallin toimintamatka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) merkitään 590 km.

BMW i4 M50 - mallin toimintamatka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) merkitään 590 km.

Fabian Kirchbauer

Täysin uudet sähköautomallit BMW i4 M50 ja BMW i4 eDrive40 lanseerattiin

BMW i4 sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokkaa.

Auto Bild.Uutiset

Ne­li­o­vi­nen Gran Coupé, BMW i4, on ur­hei­lul­li­nen ja ti­la­va au­to, jos­sa yh­dis­tyy coupén ele­gans­si ne­li­o­vis­ten mal­lien käy­tän­nöl­li­syy­teen.

BMW i4 M50 -mal­lin teho on 400 kW/544 hv, ja se ku­lut­taa 24–19 kW/100 km. BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin teho on 250 kW/340 hv, ja se ku­lut­taa 20–16 kW/100 km.

BMW i4 M50 - mal­lin toi­min­ta­mat­ka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin toi­min­ta­mat­ka (WLTP) mer­ki­tään 590 km.

BMW i4:n säh­kö­moot­to­reis­sa on elas­ti­set laa­ke­rit ak­se­lin ja run­gon vä­lis­sä. Erit­täin ma­ta­lan akun kor­keus on vain 110 mm, ja se si­jait­see ma­ta­lal­la au­ton poh­jas­sa. Au­ton pai­no­pis­te on 53 mm ma­ta­lam­mal­la kuin 3-sar­jan mal­leis­sa.

BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa samanaikaisesti sekä maksimitehon että maksimiväännön (795 Nm). Malli kiihtyy nollasta sataan erittäin nopeassa 3,9 sekunnissa.

BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa samanaikaisesti sekä maksimitehon että maksimiväännön (795 Nm). Malli kiihtyy nollasta sataan erittäin nopeassa 3,9 sekunnissa.

Fabian Kirchbauer

Ta­sai­sen pai­no­ja­kau­man, vään­tö­jäy­kän ja ke­vy­en run­gon, op­ti­moi­dun ae­ro­dy­na­mii­kan (il­man­vas­tus­ker­roin cW 0,24) sekä pit­kän ak­se­li­vä­lin ja le­vey­den an­si­os­ta au­to on sport­ti­nen ja nau­tin­nol­li­nen ajet­ta­va myös pit­kil­lä mat­koil­la.

BMW:n pit­kä ko­ke­mus ur­hei­lu­au­tois­sa nä­kyy mal­lien ajet­ta­vuu­des­sa. Ri­pe­än kiih­ty­vyy­den li­säk­si i4 on vai­vat­to­mas­ti ja tar­kas­ti hal­lit­ta­vis­sa myös haas­ta­vis­sa ajo-olo­suh­teis­sa. Luis­to­nes­to op­ti­moi pi­toa ja suun­ta­va­kaut­ta kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Näin BMW i4 M50 ete­nee ta­sa­pai­noi­ses­ti kiih­dy­tyk­sis­sä ja myös voi­mak­kais­sa si­vut­tais­kiih­ty­vyyk­sis­sä.

Sport Boost -toi­min­to

BMW i4 M50 -mal­lin Sport Boost -toi­min­to mah­dol­lis­taa sa­ma­nai­kai­ses­ti sekä mak­si­mi­te­hon et­tä mak­si­mi­vään­nön (795 Nm). Mal­li kiih­tyy nol­las­ta sa­taan erit­täin no­pe­as­sa 3,9 se­kun­nis­sa.

Ta­ka­ve­toi­nen BMW i4 eD­ri­ve40 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 5,7 se­kun­nis­sa, ja sen mak­si­mi­vään­tö on 430 Nm.

Ajo­ko­ke­mus­ta sä­es­tää mal­li­koh­tai­sek­si rää­tä­löi­ty ää­ni­maa­il­ma, joka re­a­goi kaa­su­pol­ki­men pai­na­mi­seen. Li­sä­va­rus­tee­na on Ico­nic­Sounds Elect­ric, jon­ka ää­ni­maa­il­ma on luo­tu yh­teis­työs­sä sä­vel­tä­jä Hans Zim­me­rin kans­sa.

BMW

Adap­tii­vi­nen re­ku­pe­raa­tio ke­rää ener­gi­aa en­na­koi­vas­ti ak­kuun. Au­to tul­kit­see kart­ta­tie­dois­ta, ha­lu­aa­ko kul­jet­ta­ja an­taa au­ton rul­la­ta va­paas­ti vai al­kaa­ko se ke­rää­mään ener­gi­aa ak­kuun esi­mer­kik­si ris­teys­tä lä­hes­tyt­tä­es­sä. Kul­jet­ta­ja voi myös ohit­taa toi­min­non ja päät­tää, kuin­ka voi­mak­kaas­ti au­to ke­rää jar­ru­tu­se­ner­gi­aa ak­kui­hin.

Ef­fi­cien­cy Trai­ner - toi­min­to opas­taa muut­ta­maan aja­mis­ta­paa en­tis­tä ta­lou­del­li­sem­mak­si. Ajo­ak­ku­jen ener­gi­a­ti­heys on kas­va­nut noin 20 pro­sent­tia i3-mal­lis­ta. Akus­ton brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 83,9 kWh.

BMW i4:ssä käy­te­tään uut­ta iD­ri­ve-käyt­tö­jär­jes­tel­mää. Se on suun­ni­tel­tu käy­tet­tä­väk­si pu­he­oh­jauk­sel­la ja BMW Cur­ved Disp­lay -kos­ke­tus­näy­töl­lä, joka yh­dis­tää 12,3 tuu­man mul­ti­me­di­a­näy­tön ja 14,9 tuu­man oh­jaus­näy­tön yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Au­toon on tar­jol­la joko va­ki­o­va­rus­tee­na tai va­lin­nai­se­na kaik­ki­aan 40 avus­tin­toi­min­toa, ku­ten mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, vaa­ra­ti­lan­ne­va­roi­tin sekä oh­jaus- ja kais­ta-avus­tin.

Uu­den BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin al­ka­en-hin­ta on 60 540 eu­roa, ja BMW i4 M50 -mal­lin 69 397 eu­roa.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Uusi Nissan Interstar – diesel tai täyssähkö: Myynti Suomessa alkaa

Auto Bild.Uutiset

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

Polestar 5 julkaistaan Gran Turismo 7 -pelissä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN