BMW i4 M50 - mallin toimintamatka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) merkitään 590 km.

BMW i4 M50 - mallin toimintamatka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eDrive40 -mallin toimintamatka (WLTP) merkitään 590 km.

Fabian Kirchbauer

Täysin uudet sähköautomallit BMW i4 M50 ja BMW i4 eDrive40 lanseerattiin

BMW i4 sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokkaa.

Auto Bild.Uutiset

Ne­li­o­vi­nen Gran Coupé, BMW i4, on ur­hei­lul­li­nen ja ti­la­va au­to, jos­sa yh­dis­tyy coupén ele­gans­si ne­li­o­vis­ten mal­lien käy­tän­nöl­li­syy­teen.

BMW i4 M50 -mal­lin teho on 400 kW/544 hv, ja se ku­lut­taa 24–19 kW/100 km. BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin teho on 250 kW/340 hv, ja se ku­lut­taa 20–16 kW/100 km.

BMW i4 M50 - mal­lin toi­min­ta­mat­ka (WLTP) on 510 km ja BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin toi­min­ta­mat­ka (WLTP) mer­ki­tään 590 km.

BMW i4:n säh­kö­moot­to­reis­sa on elas­ti­set laa­ke­rit ak­se­lin ja run­gon vä­lis­sä. Erit­täin ma­ta­lan akun kor­keus on vain 110 mm, ja se si­jait­see ma­ta­lal­la au­ton poh­jas­sa. Au­ton pai­no­pis­te on 53 mm ma­ta­lam­mal­la kuin 3-sar­jan mal­leis­sa.

BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa samanaikaisesti sekä maksimitehon että maksimiväännön (795 Nm). Malli kiihtyy nollasta sataan erittäin nopeassa 3,9 sekunnissa.

BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto mahdollistaa samanaikaisesti sekä maksimitehon että maksimiväännön (795 Nm). Malli kiihtyy nollasta sataan erittäin nopeassa 3,9 sekunnissa.

Fabian Kirchbauer

Ta­sai­sen pai­no­ja­kau­man, vään­tö­jäy­kän ja ke­vy­en run­gon, op­ti­moi­dun ae­ro­dy­na­mii­kan (il­man­vas­tus­ker­roin cW 0,24) sekä pit­kän ak­se­li­vä­lin ja le­vey­den an­si­os­ta au­to on sport­ti­nen ja nau­tin­nol­li­nen ajet­ta­va myös pit­kil­lä mat­koil­la.

BMW:n pit­kä ko­ke­mus ur­hei­lu­au­tois­sa nä­kyy mal­lien ajet­ta­vuu­des­sa. Ri­pe­än kiih­ty­vyy­den li­säk­si i4 on vai­vat­to­mas­ti ja tar­kas­ti hal­lit­ta­vis­sa myös haas­ta­vis­sa ajo-olo­suh­teis­sa. Luis­to­nes­to op­ti­moi pi­toa ja suun­ta­va­kaut­ta kai­kis­sa olo­suh­teis­sa. Näin BMW i4 M50 ete­nee ta­sa­pai­noi­ses­ti kiih­dy­tyk­sis­sä ja myös voi­mak­kais­sa si­vut­tais­kiih­ty­vyyk­sis­sä.

Sport Boost -toi­min­to

BMW i4 M50 -mal­lin Sport Boost -toi­min­to mah­dol­lis­taa sa­ma­nai­kai­ses­ti sekä mak­si­mi­te­hon et­tä mak­si­mi­vään­nön (795 Nm). Mal­li kiih­tyy nol­las­ta sa­taan erit­täin no­pe­as­sa 3,9 se­kun­nis­sa.

Ta­ka­ve­toi­nen BMW i4 eD­ri­ve40 kiih­tyy nol­las­ta sa­taan 5,7 se­kun­nis­sa, ja sen mak­si­mi­vään­tö on 430 Nm.

Ajo­ko­ke­mus­ta sä­es­tää mal­li­koh­tai­sek­si rää­tä­löi­ty ää­ni­maa­il­ma, joka re­a­goi kaa­su­pol­ki­men pai­na­mi­seen. Li­sä­va­rus­tee­na on Ico­nic­Sounds Elect­ric, jon­ka ää­ni­maa­il­ma on luo­tu yh­teis­työs­sä sä­vel­tä­jä Hans Zim­me­rin kans­sa.

BMW

Adap­tii­vi­nen re­ku­pe­raa­tio ke­rää ener­gi­aa en­na­koi­vas­ti ak­kuun. Au­to tul­kit­see kart­ta­tie­dois­ta, ha­lu­aa­ko kul­jet­ta­ja an­taa au­ton rul­la­ta va­paas­ti vai al­kaa­ko se ke­rää­mään ener­gi­aa ak­kuun esi­mer­kik­si ris­teys­tä lä­hes­tyt­tä­es­sä. Kul­jet­ta­ja voi myös ohit­taa toi­min­non ja päät­tää, kuin­ka voi­mak­kaas­ti au­to ke­rää jar­ru­tu­se­ner­gi­aa ak­kui­hin.

Ef­fi­cien­cy Trai­ner - toi­min­to opas­taa muut­ta­maan aja­mis­ta­paa en­tis­tä ta­lou­del­li­sem­mak­si. Ajo­ak­ku­jen ener­gi­a­ti­heys on kas­va­nut noin 20 pro­sent­tia i3-mal­lis­ta. Akus­ton brut­to­ka­pa­si­teet­ti on 83,9 kWh.

BMW i4:ssä käy­te­tään uut­ta iD­ri­ve-käyt­tö­jär­jes­tel­mää. Se on suun­ni­tel­tu käy­tet­tä­väk­si pu­he­oh­jauk­sel­la ja BMW Cur­ved Disp­lay -kos­ke­tus­näy­töl­lä, joka yh­dis­tää 12,3 tuu­man mul­ti­me­di­a­näy­tön ja 14,9 tuu­man oh­jaus­näy­tön yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Au­toon on tar­jol­la joko va­ki­o­va­rus­tee­na tai va­lin­nai­se­na kaik­ki­aan 40 avus­tin­toi­min­toa, ku­ten mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peu­den­sää­din, vaa­ra­ti­lan­ne­va­roi­tin sekä oh­jaus- ja kais­ta-avus­tin.

Uu­den BMW i4 eD­ri­ve40 -mal­lin al­ka­en-hin­ta on 60 540 eu­roa, ja BMW i4 M50 -mal­lin 69 397 eu­roa.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN