Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Volkswagen
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Vuonna 1970 Volkswagenin ns. Tulevaisuuden tutkimusosaston päällikkö, Adolf Kalberlah, suunnitteli Volkswagenille ensimmäiset sähköiset käyttöjärjestelmät. Kaksi vuotta myöhemmin T2-pohjainen pakettiauto esiteltiin prototyyppinä.
VW T2:n aivan ensimmäinen prototyyppi – lavalla varustettu kuorma-auto avoimella lastausalueella – painoi 2,2 tonnia ja kuljetti 880 kg:n ajoakustoa, jonka kapasiteetti oli 21,6 kWh.
Vertailun vuoksi ID. Buzzin ajoakuston kapasiteetti on 77 kWh, mutta akusto painaa vain 500 kg.
Tilaa säästävä MEB-konsepti ID.Buzziin
1972-mallinen täyssähköinen VW T2 perustui perinteisen VW T2:n alustaan, mikä vaikeutti akun asentamista pohjalevyyn. Sen sijaan akku asennettiin lastauslattialle, josta se voitiin tarvittaessa poistaa.
Vastaavasti VW ID. Buzz perustuu Volkswagen-konsernin Modular Electric Drive -alustaan (MEB) ja siinä on täysin uusi arkkitehtuuri.
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
Sen ansiosta akkupaketti voidaan asentaa syvälle ja tasaisesti "sandwich-lattiaan", jolloin painopiste on matalampi ja dynaamisempi; se tarjoaa ketteryyttä, turvallisuutta ja ajonautintoa, luoden samalla enemmän tilaa ja uudenlaista tilantunnetta.
Koska moottoria ei ole asennettu eteen, ID. Buzzissa, kuten T2:ssa, on uskomattoman pieni kääntöympyrä, joten se on ihanteellinen navigointiin ahtailla kaupungin kaduilla tai pysäköintialueilla.
Akun vaihto vs. akun lataus
VW T2 -sähköauton toimintasäde oli noin 85 kilometriä, mutta lataamisen sijaan Volkswagen kehitti innovatiivisen akunvaihtojärjestelmän.
Berliinissä suoritettiin vuonna 1978 seitsemän VW T2:n kalustotesti Tiergartenin kaupunginosassa sijaitsevalla akunvaihtoasemalla.
Insinööreillä kesti vain viisi minuuttia vaihtaa tyhjä akku täyteen ladattuun, mikä auttoi lyhentämään useiden tuntien odotusaikaa, joka olisi tarvittu akun lataamiseen.
Akun vaihtoperiaatetta ei enää käytetä nykyään latauskyvyn radikaalien parannusten ansiosta. ID.Buzzin maksimi latauskapasiteetti pikalatausasemilla on 170 kW, mikä tarkoittaa sitä, että akut latautuvat viidestä 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Energian talteenottojärjestelmä löytyi jo VW T2:sta
Energianhallinnan suhteen Volkswagen oli edistyksellinen jo 1970-luvulla. VW T2 -sähköautossa oli energian talteenottojärjestelmä, joka taltioi kineettistä energiaa jarrutettaessa ja käytti sitä akun lataamiseen.
Dramaattisia muutoksia viiden vuosikymmenen aikana
On myös tapahtunut muutamia perustavanlaatuisia muutoksia, jotka johtuvat teknologisesta kehityksestä.
Kukapa olisi vielä 1972 uskonut jonain päivänä voivansa opettaa VW-pakettiautonsa pysäköimään itse, kuten ID.Buzzilla voidaan tehdä?
Volkswagen
Tai kuka olisi tiennyt, että autolle voitaisiin puhua puheohjauksella, jotta estetään ikkunoiden huurtuminen. T2:ta voidaan myös pyytää laskemaan reitti, mukaan lukien latauspysähdykset.
Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Progressiivinen ja monipuolinen VW ID. Buzz yhdistää aikamme tärkeimmät autotrendit: sähköisen liikkuvuuden, avustus- ja tietojärjestelmien älykkään verkottumisen, automatisoidun ajon tekniset edellytykset sekä langattomat ohjelmistopäivitykset.
VW / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
Erityisen hienon näköinen khaki-koriväri sekä koriin tyylikkäästi sulautuvat linjat herättävät huomiota urheilullisuudellaan.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Heikki ja Maija pelastivat Metsolan
Trianglen uusi Capella
Klipschin aktiivisuodin
Metsämökistä laajennettiin moderni koti lapsiperheelle
HEDD Audion uusi kartio
Marshall Bromley 750
Epikoret valkoisina
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusia elementtejä Mazda CX-5:ssä
Tällainen on uusi Hyundai IONIQ 6 N
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Manthey Kit Porsche 911 GT3:lle (992.2) – rataspesialisti huippuluokan aerodynamiikalla
Citroën C3 nyt myös taloudellisena C3 Hybrid -versiona
Fiskars lanseeraa uudet lumityökalut autoilijoille
Euroopassa autojen ensirekisteröinnit kasvussa – autovero romahduttanut Viron ensirekisteröinnit
Mercedes 35 hp: ensimmäisestä Mercedesistä 125 vuotta
Käytetyt tuontiautot vähäpäästöisempiä kuin uudet – käytettyjen rooli päästöjen vähentämisessä on tunnustettava
Liikenteessä on yli 85 000 laitonta henkilöautoa – tarkasta, onko omasi yksi niistä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Käytettynä ostetun auton voi palauttaa - ja suomalaiset tykkäävät siitä
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI