Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Volkswagen
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Vuonna 1970 Volkswagenin ns. Tulevaisuuden tutkimusosaston päällikkö, Adolf Kalberlah, suunnitteli Volkswagenille ensimmäiset sähköiset käyttöjärjestelmät. Kaksi vuotta myöhemmin T2-pohjainen pakettiauto esiteltiin prototyyppinä.
VW T2:n aivan ensimmäinen prototyyppi – lavalla varustettu kuorma-auto avoimella lastausalueella – painoi 2,2 tonnia ja kuljetti 880 kg:n ajoakustoa, jonka kapasiteetti oli 21,6 kWh.
Vertailun vuoksi ID. Buzzin ajoakuston kapasiteetti on 77 kWh, mutta akusto painaa vain 500 kg.
Tilaa säästävä MEB-konsepti ID.Buzziin
1972-mallinen täyssähköinen VW T2 perustui perinteisen VW T2:n alustaan, mikä vaikeutti akun asentamista pohjalevyyn. Sen sijaan akku asennettiin lastauslattialle, josta se voitiin tarvittaessa poistaa.
Vastaavasti VW ID. Buzz perustuu Volkswagen-konsernin Modular Electric Drive -alustaan (MEB) ja siinä on täysin uusi arkkitehtuuri.
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
Sen ansiosta akkupaketti voidaan asentaa syvälle ja tasaisesti "sandwich-lattiaan", jolloin painopiste on matalampi ja dynaamisempi; se tarjoaa ketteryyttä, turvallisuutta ja ajonautintoa, luoden samalla enemmän tilaa ja uudenlaista tilantunnetta.
Koska moottoria ei ole asennettu eteen, ID. Buzzissa, kuten T2:ssa, on uskomattoman pieni kääntöympyrä, joten se on ihanteellinen navigointiin ahtailla kaupungin kaduilla tai pysäköintialueilla.
Akun vaihto vs. akun lataus
VW T2 -sähköauton toimintasäde oli noin 85 kilometriä, mutta lataamisen sijaan Volkswagen kehitti innovatiivisen akunvaihtojärjestelmän.
Berliinissä suoritettiin vuonna 1978 seitsemän VW T2:n kalustotesti Tiergartenin kaupunginosassa sijaitsevalla akunvaihtoasemalla.
Insinööreillä kesti vain viisi minuuttia vaihtaa tyhjä akku täyteen ladattuun, mikä auttoi lyhentämään useiden tuntien odotusaikaa, joka olisi tarvittu akun lataamiseen.
Akun vaihtoperiaatetta ei enää käytetä nykyään latauskyvyn radikaalien parannusten ansiosta. ID.Buzzin maksimi latauskapasiteetti pikalatausasemilla on 170 kW, mikä tarkoittaa sitä, että akut latautuvat viidestä 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Energian talteenottojärjestelmä löytyi jo VW T2:sta
Energianhallinnan suhteen Volkswagen oli edistyksellinen jo 1970-luvulla. VW T2 -sähköautossa oli energian talteenottojärjestelmä, joka taltioi kineettistä energiaa jarrutettaessa ja käytti sitä akun lataamiseen.
Dramaattisia muutoksia viiden vuosikymmenen aikana
On myös tapahtunut muutamia perustavanlaatuisia muutoksia, jotka johtuvat teknologisesta kehityksestä.
Kukapa olisi vielä 1972 uskonut jonain päivänä voivansa opettaa VW-pakettiautonsa pysäköimään itse, kuten ID.Buzzilla voidaan tehdä?
Volkswagen
Tai kuka olisi tiennyt, että autolle voitaisiin puhua puheohjauksella, jotta estetään ikkunoiden huurtuminen. T2:ta voidaan myös pyytää laskemaan reitti, mukaan lukien latauspysähdykset.
Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Progressiivinen ja monipuolinen VW ID. Buzz yhdistää aikamme tärkeimmät autotrendit: sähköisen liikkuvuuden, avustus- ja tietojärjestelmien älykkään verkottumisen, automatisoidun ajon tekniset edellytykset sekä langattomat ohjelmistopäivitykset.
VW / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.
Toni Lindström
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Keraamikko Leena Kouhialle ja muusikko Tapani Rinteelle joulu on mielentila
Tyylikäs putkipäätevahvistin ilman päätemuuntajaa
Terveisiä Australiasta
Soundbarille korvaaja Kanadasta
Finalilta uusi suljettu kuuloke
Päivitys tietoihin: ALD A5
Nubert nuVero nova 12
Joulu saapuu Jumon saarelle
Kun pentodilla ajetaan pentodin suojahilaa
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
KOEAJOT
Koeajossa Nissan Juke DIG-T 143 4AMT N-Connecta: Täsmäpäivityksiä
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Tuore suomalaistutkimus autoilijoista: tämä kiristää eniten hermoja liikenteessä
Polttomoottorikielto kumoutuu, mutta EU-komissio esittää uutta himmeliä
Sähköautojen korjauskeskustelu kaipaa faktoja – turvallisuus etusijalle
Hyundai IONIQ 6 -mallisto kokee suuren uudistuksen
Tällainen on uudistunut Seat Arona
Autosi voi olla näkymätön talven pimeydessä, vaikka valot olisivat päällä - asiantuntija kertoo miksi
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
EU perui suunnitelmansa – polttomoottoriautoja saa myydä myös vuoden 2035 jälkeen
Vuoden Auto Suomessa 2026 on Mercedes-Benz CLA
Audi Revolut F1 -tiimi paljastaa virallisen nimen ja Berliinissä tapahtuvan lanseerauksen päivämäärän
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tässä on vuoden kaunein auto Suomessa
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Historiallista menestystä – Volkswagen on ensimmäinen valmistaja, joka sai Kultainen ohjauspyörä -palkinnon neljälle eri mallille
Opel jysäyttää uuden hintapommin – Fronteran yli 400 km WLTP-toimintamatkan sähköversio alle 30 000 euron
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Mercedes-Benz EQS suoritti 1205 kilometrin ennätysmatkan solid-state-akulla
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
carVertical-kokemuksia – mitä autojen historiaraporteista oikeasti ilmenee ja mitä käyttäjät kertovat niistä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI