Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Volkswagen
Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!
Vuonna 1970 Volkswagenin ns. Tulevaisuuden tutkimusosaston päällikkö, Adolf Kalberlah, suunnitteli Volkswagenille ensimmäiset sähköiset käyttöjärjestelmät. Kaksi vuotta myöhemmin T2-pohjainen pakettiauto esiteltiin prototyyppinä.
VW T2:n aivan ensimmäinen prototyyppi – lavalla varustettu kuorma-auto avoimella lastausalueella – painoi 2,2 tonnia ja kuljetti 880 kg:n ajoakustoa, jonka kapasiteetti oli 21,6 kWh.
Vertailun vuoksi ID. Buzzin ajoakuston kapasiteetti on 77 kWh, mutta akusto painaa vain 500 kg.
Tilaa säästävä MEB-konsepti ID.Buzziin
1972-mallinen täyssähköinen VW T2 perustui perinteisen VW T2:n alustaan, mikä vaikeutti akun asentamista pohjalevyyn. Sen sijaan akku asennettiin lastauslattialle, josta se voitiin tarvittaessa poistaa.
Vastaavasti VW ID. Buzz perustuu Volkswagen-konsernin Modular Electric Drive -alustaan (MEB) ja siinä on täysin uusi arkkitehtuuri.
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY
Sen ansiosta akkupaketti voidaan asentaa syvälle ja tasaisesti "sandwich-lattiaan", jolloin painopiste on matalampi ja dynaamisempi; se tarjoaa ketteryyttä, turvallisuutta ja ajonautintoa, luoden samalla enemmän tilaa ja uudenlaista tilantunnetta.
Koska moottoria ei ole asennettu eteen, ID. Buzzissa, kuten T2:ssa, on uskomattoman pieni kääntöympyrä, joten se on ihanteellinen navigointiin ahtailla kaupungin kaduilla tai pysäköintialueilla.
Akun vaihto vs. akun lataus
VW T2 -sähköauton toimintasäde oli noin 85 kilometriä, mutta lataamisen sijaan Volkswagen kehitti innovatiivisen akunvaihtojärjestelmän.
Berliinissä suoritettiin vuonna 1978 seitsemän VW T2:n kalustotesti Tiergartenin kaupunginosassa sijaitsevalla akunvaihtoasemalla.
Insinööreillä kesti vain viisi minuuttia vaihtaa tyhjä akku täyteen ladattuun, mikä auttoi lyhentämään useiden tuntien odotusaikaa, joka olisi tarvittu akun lataamiseen.
Akun vaihtoperiaatetta ei enää käytetä nykyään latauskyvyn radikaalien parannusten ansiosta. ID.Buzzin maksimi latauskapasiteetti pikalatausasemilla on 170 kW, mikä tarkoittaa sitä, että akut latautuvat viidestä 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.
Energian talteenottojärjestelmä löytyi jo VW T2:sta
Energianhallinnan suhteen Volkswagen oli edistyksellinen jo 1970-luvulla. VW T2 -sähköautossa oli energian talteenottojärjestelmä, joka taltioi kineettistä energiaa jarrutettaessa ja käytti sitä akun lataamiseen.
Dramaattisia muutoksia viiden vuosikymmenen aikana
On myös tapahtunut muutamia perustavanlaatuisia muutoksia, jotka johtuvat teknologisesta kehityksestä.
Kukapa olisi vielä 1972 uskonut jonain päivänä voivansa opettaa VW-pakettiautonsa pysäköimään itse, kuten ID.Buzzilla voidaan tehdä?
Volkswagen
Tai kuka olisi tiennyt, että autolle voitaisiin puhua puheohjauksella, jotta estetään ikkunoiden huurtuminen. T2:ta voidaan myös pyytää laskemaan reitti, mukaan lukien latauspysähdykset.
Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.
Progressiivinen ja monipuolinen VW ID. Buzz yhdistää aikamme tärkeimmät autotrendit: sähköisen liikkuvuuden, avustus- ja tietojärjestelmien älykkään verkottumisen, automatisoidun ajon tekniset edellytykset sekä langattomat ohjelmistopäivitykset.
VW / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Muotoilija Ville Auvinen: ”Joskus idea nousee tarpeesta omaan kotiin, joskus jostain visuaalisesta vihjeestä kaupungilta”
QUADille platinaa
Canorilta dac-cd
Supravoxin herkkä lattiakaiutin
AVA Groupille uusi johto
Marshall Bromley 750
Cayinilta uusi sielukas esi- ja päätevahvistin
Unelma modernista mökistä vaihtui lähes 100-vuotiaaseen mansardikattoiseen taloon
Neodiolta minikaiutin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
KOEAJOT
Koeajossa Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift 155 hv ST-Line X: Suurilla näytöillä
Koeajossa BMW 520d A xDrive Touring MHEV: Talousjohtaja
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Uusi täyssähköinen Porsche Cayenne julkistettiin – SUV-malli on historian tehokkain sarjatuotanto-Porsche
Tällainen on uudistunut Dacia Jogger
Hyundai INSTERille Kultainen ohjauspyörä -palkinto – Saksan paras alle 25 000 euron auto
Joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto
Uusi Toyota Aygo X Hybrid sai hinnat
Opel Grandland on valmis suomalaisiin olosuhteisiin – uudet nelivedot
Auto Bild 15/2025 on kaupoissa
Vuoden Auto Suomessa 2026:n finalistit selvillä
Talvi ja sähköautot: miksi oikeat renkaat ovat tärkeämpiä kuin koskaan?
Toyota julkisti täysin uuden Hiluxin ja ensimmäisen täyssähköisen version ikonisesta lava-autosta - tulossa myös vetyversio
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Suomen suurin vaihtoautoketju menee vastavirtaan ja kääntää selkänsä Black Fridaylle
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ