Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.

Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.

Volkswagen

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Vuonna 1970 Volkswagenin ns. Tulevaisuuden tutkimusosaston päällikkö, Adolf Kalberlah, suunnitteli Volkswagenille ensimmäiset sähköiset käyttö­jär­jes­telmät. Kaksi vuotta myöhemmin T2-pohjainen pakettiauto esiteltiin prototyyppinä.

Auto Bild.Uutiset

VW T2:n ai­van en­sim­mäi­nen pro­to­tyyp­pi – la­val­la va­rus­tet­tu kuor­ma-au­to avoi­mel­la las­tau­sa­lu­eel­la – pai­noi 2,2 ton­nia ja kul­jet­ti 880 kg:n ajo­a­kus­toa, jon­ka ka­pa­si­teet­ti oli 21,6 kWh.

Ver­tai­lun vuok­si ID. Buz­zin ajo­a­kus­ton ka­pa­si­teet­ti on 77 kWh, mut­ta akus­to pai­naa vain 500 kg.

Ti­laa sääs­tä­vä MEB-kon­sep­ti ID.Buz­ziin

1972-mal­li­nen täys­säh­köi­nen VW T2 pe­rus­tui pe­rin­tei­sen VW T2:n alus­taan, mikä vai­keut­ti akun asen­ta­mis­ta poh­ja­le­vyyn. Sen si­jaan ak­ku asen­net­tiin las­taus­lat­ti­al­le, jos­ta se voi­tiin tar­vit­ta­es­sa pois­taa.

Vas­taa­vas­ti VW ID. Buzz pe­rus­tuu Volks­wa­gen-kon­ser­nin Mo­du­lar Elect­ric Drive -alus­taan (MEB) ja sii­nä on täy­sin uu­si ark­ki­teh­tuu­ri.

HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY

HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY

Sen an­si­os­ta ak­ku­pa­ket­ti voi­daan asen­taa sy­väl­le ja ta­sai­ses­ti "sand­wich-lat­ti­aan", jol­loin pai­no­pis­te on ma­ta­lam­pi ja dy­naa­mi­sem­pi; se tar­jo­aa ket­te­ryyt­tä, tur­val­li­suut­ta ja ajo­nau­tin­toa, luo­den sa­mal­la enem­män ti­laa ja uu­den­lais­ta ti­lan­tun­net­ta.

Kos­ka moot­to­ria ei ole asen­net­tu eteen, ID. Buz­zis­sa, ku­ten T2:ssa, on us­ko­mat­to­man pie­ni kään­töym­py­rä, jo­ten se on ihan­teel­li­nen na­vi­goin­tiin ah­tail­la kau­pun­gin ka­duil­la tai py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la.

Akun vaih­to vs. akun la­taus

VW T2 -säh­kö­au­ton toi­min­ta­sä­de oli noin 85 ki­lo­met­riä, mut­ta la­taa­mi­sen si­jaan Volks­wa­gen ke­hit­ti in­no­va­tii­vi­sen akun­vaih­to­jär­jes­tel­män.

Ber­lii­nis­sä suo­ri­tet­tiin vuon­na 1978 seit­se­män VW T2:n ka­lus­to­tes­ti Tier­gar­te­nin kau­pun­gi­no­sas­sa si­jait­se­val­la akun­vaih­to­a­se­mal­la.

In­si­nöö­reil­lä kes­ti vain vii­si mi­nuut­tia vaih­taa tyh­jä ak­ku täy­teen la­dat­tuun, mikä aut­toi ly­hen­tä­mään usei­den tun­tien odo­tu­sai­kaa, joka oli­si tar­vit­tu akun la­taa­mi­seen.

Akun vaih­to­pe­ri­aa­tet­ta ei enää käy­te­tä ny­ky­ään la­taus­ky­vyn ra­di­kaa­lien pa­ran­nus­ten an­si­os­ta. ID.Buz­zin mak­si­mi la­taus­ka­pa­si­teet­ti pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la on 170 kW, mikä tar­koit­taa sitä, et­tä akut la­tau­tu­vat vii­des­tä 80 pro­sent­tiin noin puo­les­sa tun­nis­sa.

Ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä löy­tyi jo VW T2:sta

Ener­gi­an­hal­lin­nan suh­teen Volks­wa­gen oli edis­tyk­sel­li­nen jo 1970-lu­vul­la. VW T2 -säh­kö­au­tos­sa oli ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä, joka tal­ti­oi ki­neet­tis­tä ener­gi­aa jar­ru­tet­ta­es­sa ja käyt­ti sitä akun la­taa­mi­seen.

Dra­maat­ti­sia muu­tok­sia vii­den vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na

On myös ta­pah­tu­nut muu­ta­mia pe­rus­ta­van­laa­tui­sia muu­tok­sia, jot­ka joh­tu­vat tek­no­lo­gi­ses­ta ke­hi­tyk­ses­tä.

Ku­ka­pa oli­si vie­lä 1972 us­ko­nut jo­nain päi­vä­nä voi­van­sa opet­taa VW-pa­ket­ti­au­ton­sa py­sä­köi­mään it­se, ku­ten ID.Buz­zil­la voi­daan teh­dä?

Volkswagen

Tai kuka oli­si tien­nyt, et­tä au­tol­le voi­tai­siin pu­hua pu­he­oh­jauk­sel­la, jot­ta es­te­tään ik­ku­noi­den huur­tu­mi­nen. T2:ta voi­daan myös pyy­tää las­ke­maan reit­ti, mu­kaan lu­kien la­taus­py­säh­dyk­set.

Se, mikä al­koi uraa­uur­ta­va­na työ­nä VW T2 -säh­kö­au­ton pa­ris­sa vuon­na 1972, on nyt, 50 vuot­ta myö­hem­min, to­del­li­suut­ta.

Prog­res­sii­vi­nen ja mo­ni­puo­li­nen VW ID. Buzz yh­dis­tää ai­kam­me tär­keim­mät au­tot­ren­dit: säh­köi­sen liik­ku­vuu­den, avus­tus- ja tie­to­jär­jes­tel­mien älyk­kään ver­kot­tu­mi­sen, au­to­ma­ti­soi­dun ajon tek­ni­set edel­ly­tyk­set sekä lan­gat­to­mat oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set.

VW / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Ajokortti on monelle iäkkäälle tärkeä – iäkkäät hyödyntävät myös uutta ajoteknologiaa

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Volvo

Uusi täyssähköinen Volvo ES90 on nyt esitelty

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

Uuden Mercedes-Benz CLA:n toimintamatka liki 800 kilometriä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU