Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.

Se, mikä alkoi uraauurtavana työnä VW T2 -sähköauton parissa vuonna 1972, on nyt, 50 vuotta myöhemmin, todellisuutta.

Volkswagen

Tiesitkö: 1972-mallinen VW T2 -sähköpakettiauto toimi esikuvana VW ID.Buzzille!

Vuonna 1970 Volkswagenin ns. Tulevaisuuden tutkimusosaston päällikkö, Adolf Kalberlah, suunnitteli Volkswagenille ensimmäiset sähköiset käyttö­jär­jes­telmät. Kaksi vuotta myöhemmin T2-pohjainen pakettiauto esiteltiin prototyyppinä.

Auto Bild.Uutiset

VW T2:n ai­van en­sim­mäi­nen pro­to­tyyp­pi – la­val­la va­rus­tet­tu kuor­ma-au­to avoi­mel­la las­tau­sa­lu­eel­la – pai­noi 2,2 ton­nia ja kul­jet­ti 880 kg:n ajo­a­kus­toa, jon­ka ka­pa­si­teet­ti oli 21,6 kWh.

Ver­tai­lun vuok­si ID. Buz­zin ajo­a­kus­ton ka­pa­si­teet­ti on 77 kWh, mut­ta akus­to pai­naa vain 500 kg.

Ti­laa sääs­tä­vä MEB-kon­sep­ti ID.Buz­ziin

1972-mal­li­nen täys­säh­köi­nen VW T2 pe­rus­tui pe­rin­tei­sen VW T2:n alus­taan, mikä vai­keut­ti akun asen­ta­mis­ta poh­ja­le­vyyn. Sen si­jaan ak­ku asen­net­tiin las­taus­lat­ti­al­le, jos­ta se voi­tiin tar­vit­ta­es­sa pois­taa.

Vas­taa­vas­ti VW ID. Buzz pe­rus­tuu Volks­wa­gen-kon­ser­nin Mo­du­lar Elect­ric Drive -alus­taan (MEB) ja sii­nä on täy­sin uu­si ark­ki­teh­tuu­ri.

HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY

HENNING SCHEFFEN PHOTOGRAPHY

Sen an­si­os­ta ak­ku­pa­ket­ti voi­daan asen­taa sy­väl­le ja ta­sai­ses­ti "sand­wich-lat­ti­aan", jol­loin pai­no­pis­te on ma­ta­lam­pi ja dy­naa­mi­sem­pi; se tar­jo­aa ket­te­ryyt­tä, tur­val­li­suut­ta ja ajo­nau­tin­toa, luo­den sa­mal­la enem­män ti­laa ja uu­den­lais­ta ti­lan­tun­net­ta.

Kos­ka moot­to­ria ei ole asen­net­tu eteen, ID. Buz­zis­sa, ku­ten T2:ssa, on us­ko­mat­to­man pie­ni kään­töym­py­rä, jo­ten se on ihan­teel­li­nen na­vi­goin­tiin ah­tail­la kau­pun­gin ka­duil­la tai py­sä­köin­ti­a­lu­eil­la.

Akun vaih­to vs. akun la­taus

VW T2 -säh­kö­au­ton toi­min­ta­sä­de oli noin 85 ki­lo­met­riä, mut­ta la­taa­mi­sen si­jaan Volks­wa­gen ke­hit­ti in­no­va­tii­vi­sen akun­vaih­to­jär­jes­tel­män.

Ber­lii­nis­sä suo­ri­tet­tiin vuon­na 1978 seit­se­män VW T2:n ka­lus­to­tes­ti Tier­gar­te­nin kau­pun­gi­no­sas­sa si­jait­se­val­la akun­vaih­to­a­se­mal­la.

In­si­nöö­reil­lä kes­ti vain vii­si mi­nuut­tia vaih­taa tyh­jä ak­ku täy­teen la­dat­tuun, mikä aut­toi ly­hen­tä­mään usei­den tun­tien odo­tu­sai­kaa, joka oli­si tar­vit­tu akun la­taa­mi­seen.

Akun vaih­to­pe­ri­aa­tet­ta ei enää käy­te­tä ny­ky­ään la­taus­ky­vyn ra­di­kaa­lien pa­ran­nus­ten an­si­os­ta. ID.Buz­zin mak­si­mi la­taus­ka­pa­si­teet­ti pi­ka­la­tau­sa­se­mil­la on 170 kW, mikä tar­koit­taa sitä, et­tä akut la­tau­tu­vat vii­des­tä 80 pro­sent­tiin noin puo­les­sa tun­nis­sa.

Ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä löy­tyi jo VW T2:sta

Ener­gi­an­hal­lin­nan suh­teen Volks­wa­gen oli edis­tyk­sel­li­nen jo 1970-lu­vul­la. VW T2 -säh­kö­au­tos­sa oli ener­gi­an tal­tee­not­to­jär­jes­tel­mä, joka tal­ti­oi ki­neet­tis­tä ener­gi­aa jar­ru­tet­ta­es­sa ja käyt­ti sitä akun la­taa­mi­seen.

Dra­maat­ti­sia muu­tok­sia vii­den vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na

On myös ta­pah­tu­nut muu­ta­mia pe­rus­ta­van­laa­tui­sia muu­tok­sia, jot­ka joh­tu­vat tek­no­lo­gi­ses­ta ke­hi­tyk­ses­tä.

Ku­ka­pa oli­si vie­lä 1972 us­ko­nut jo­nain päi­vä­nä voi­van­sa opet­taa VW-pa­ket­ti­au­ton­sa py­sä­köi­mään it­se, ku­ten ID.Buz­zil­la voi­daan teh­dä?

Volkswagen

Tai kuka oli­si tien­nyt, et­tä au­tol­le voi­tai­siin pu­hua pu­he­oh­jauk­sel­la, jot­ta es­te­tään ik­ku­noi­den huur­tu­mi­nen. T2:ta voi­daan myös pyy­tää las­ke­maan reit­ti, mu­kaan lu­kien la­taus­py­säh­dyk­set.

Se, mikä al­koi uraa­uur­ta­va­na työ­nä VW T2 -säh­kö­au­ton pa­ris­sa vuon­na 1972, on nyt, 50 vuot­ta myö­hem­min, to­del­li­suut­ta.

Prog­res­sii­vi­nen ja mo­ni­puo­li­nen VW ID. Buzz yh­dis­tää ai­kam­me tär­keim­mät au­tot­ren­dit: säh­köi­sen liik­ku­vuu­den, avus­tus- ja tie­to­jär­jes­tel­mien älyk­kään ver­kot­tu­mi­sen, au­to­ma­ti­soi­dun ajon tek­ni­set edel­ly­tyk­set sekä lan­gat­to­mat oh­jel­mis­to­päi­vi­tyk­set.

VW / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Virheellinen käsitys väistä­mis­sään­nöistä lisää kolareiden riskiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset

Millainen autonostaja olet? Tutkimuksessa paljastui neljä eri tyyppiä

Auto Bild.Uutiset
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot
BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

BYD Sealin keula on muotoiltu ärhäkän teräväksi.

Toni Lindström

Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN