Uusi Kona Electric

Uusi Kona Electric

Hyundai

Trumpin tuontitulleista kärsivät kaikki – eniten amerikkalaiset kuluttajat

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin hallinnon asettamat 25 % tuontitullit ulkomaalaisille tuontiautoille tulevat voimaan 2. huhtikuuta. Tulleista kärsivät niin autoteollisuus kuin kuluttajatkin, sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.

Auto Bild.Uutiset

”Eni­ten tul­leis­ta kär­si­vät ame­rik­ka­lai­set ku­lut­ta­jat, sil­lä USA:ssa vii­me vuon­na myy­dyis­tä au­tois­ta noin puo­let eli 8 mil­joo­naa kap­pa­let­ta tuli ul­ko­mail­ta. Li­säk­si ame­rik­ka­lais­val­mis­ta­jien kom­po­nent­te­ja, moot­to­rei­ta ja ko­ko­nai­sia au­to­ja val­mis­te­taan Yh­dys­val­to­jen ul­ko­puo­lel­la, jo­ten tul­lit nos­ta­vat myös ame­rik­ka­lais­val­mis­ta­jien au­to­jen hin­taa”, ku­vaa tul­lien vai­ku­tus­ta Au­to­tuo­jat ja -te­ol­li­suus ry:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Tero Kal­lio.

Au­to­jen hin­toi­hin Eu­roo­pas­sa Trum­pin 2.4. aset­ta­mat tuon­ti­tul­lit ei­vät tule vai­kut­ta­maan. 

Tul­lit ko­et­te­le­vat Eu­roo­pan au­to­te­ol­li­suut­ta – ko­ti­mark­ki­na­ky­syn­nän yl­lä­pi­toon on kei­no­ja

Au­to­te­ol­li­suus on Eu­roo­pal­le ää­rim­mäi­sen tär­keä. EU:sta vie­dään vuo­sit­tain au­to­ja lä­hes 200 mil­jar­din eu­ron ar­vos­ta, kun tuon­tia Eu­roop­paan on 90 mil­jar­din eu­ron edes­tä. Au­to­te­ol­li­suu­den vien­ti kat­taa 7 pro­sent­tia EU:n kai­ken ta­va­ra­vien­nin ar­vos­ta. Tul­lit osu­vat ki­pe­äs­ti Eu­roo­pan au­to­te­ol­li­suu­teen, sil­lä Yh­dys­val­lat on EU:n au­to­te­ol­li­suu­den suu­rin vien­ti­mark­ki­na.

”Vas­ta­tul­le­ja on har­kit­ta­va tar­koin. Lä­hes kaik­ki au­to­tuon­ti Yh­dys­val­lois­ta EU:iin on eu­roop­pa­lais­val­mis­ta­jien omien merk­kien tuon­tia USA:ssa si­jait­se­vil­ta teh­tail­ta. Tup­la­tul­lit hei­ken­täi­si­vät eu­roop­pa­lai­sen au­to­te­ol­li­suu­den kil­pai­lu­ky­kyä. Vas­ta­tul­lit on koh­dis­tet­ta­va tuot­tei­siin, joi­ta saam­me jat­kos­sa muu­al­ta kuin USA:n mark­ki­nal­ta” pai­not­taa Kal­lio.

EU-ko­mis­si­on on huo­leh­dit­ta­va ko­ti­mark­ki­na­ky­syn­näs­tä. Kun vien­ti USA:n vä­he­nee, tu­lee ko­ti­mark­ki­nan ve­tää. Jos tiu­kois­ta pääs­tö­ta­voit­teis­ta ha­lu­taan pi­tää kiin­ni, tu­lee ko­mis­si­on pi­ka­vauh­tia sor­va­ta EU:n laa­jui­nen säh­kö­au­to­jen han­kin­ta­kan­nus­tin, ro­mu­tus­palk­kio ja in­ves­toi­da la­taus­ver­kos­toon, joka poh­jois­mai­den ul­ko­puo­lel­la on pää­o­sin lap­sen ken­gis­sä. 

Au­to­Bild

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN