Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti  edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Kamux

Tutkimus: Naiset ovatkin vaativampia auton ostajia kuin miehet

Naiset vaativat autolta paljon enemmän kuin miehet, kertoo Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus. Luotettavuus, turvallisuus ja ajo-ominaisuuksien miellyttävyys ovat peruskallioita, joihin suomalainen perustaa päätöksensä autoa ostaessaan.

Auto Bild.Uutiset

Ver­tail­les­sa mies­ten ja nais­ten vas­tauk­sia au­ton omi­nai­suuk­sien tär­key­des­tä huo­maa yl­lät­tä­vän sei­kan: nais­vas­taa­jat pi­tä­vät lä­hes jo­kais­ta omi­nai­suut­ta sel­ke­äs­ti tär­ke­äm­pä­nä kuin mie­het. Joh­to­pää­tös on, et­tä nai­sa­si­ak­kaat vaa­ti­vat au­tol­taan huo­mat­ta­vas­ti enem­män, kun taas mie­het tun­tu­vat vä­lit­tä­vän yk­si­tyis­koh­dis­ta vä­hem­män.

Suh­teel­li­nen ero on eri­tyi­sen suu­ri asen­teis­sa kun­to­tar­kas­tuk­seen ja sii­hen, et­tä au­to on hil­jat­tain kat­sas­tet­tu. Nai­sis­ta 60 pro­sent­tia pi­tää erit­täin tär­ke­ä­nä sitä, et­tä au­to on kun­to­tar­kas­tet­tu, mie­his­tä vain 34 pro­sent­tia. Sa­ma­ten se, et­tei vii­mei­sim­mäs­tä kat­sas­tuk­ses­ta ole ku­lu­nut lii­ak­si ai­kaa, on nai­sil­le erit­täin tär­ke­ää (51 %) huo­mat­ta­vas­ti use­am­min kuin mie­hil­le (35 %).

Kamux

”Myös erot ta­lou­del­lis­ten seik­ko­jen mer­ki­tyk­ses­tä ko­ros­tu­vat su­ku­puol­ten vä­li­sis­sä vas­tauk­sis­sa. Esi­mer­kik­si käyt­tö­kus­tan­nus­ten edul­li­suus ja au­ton pie­ni ku­lu­tus ovat nai­sil­le pal­jon tär­ke­äm­piä asi­oi­ta kuin mie­hil­le. Jos joku vie­lä vuon­na 2021 us­koo nai­sen va­lit­se­van au­ton­sa vain vä­rin pe­rus­teel­la, niin tämä tut­ki­mus­tu­los vii­meis­tään ku­mo­aa sen har­ha­luu­lon. Kun ot­taa huo­mi­oon nais­ten ko­vem­man vaa­ti­mus­ta­son os­ta­ji­na sekä hei­dän pa­neu­tu­mi­sen­sa yk­si­tyis­koh­tiin, mo­nel­le ta­lou­del­le vai­kut­tai­si­kin ole­van pa­rem­pi, et­tä os­to­pää­tök­sen te­ki­jä oli­si­kin ta­lon rou­va”, sa­noo Ka­mu­xin Suo­men alu­e­pääl­lik­kö Kari Pie­ta­ri­la.

Ti­la­vuus ja muun­nel­ta­vuus ko­e­taan ai­em­paa tär­ke­äm­mik­si

Tut­ki­muk­sen mu­kaan suo­ma­lai­set pi­tä­vät au­ton tär­keim­pä­nä omi­nai­suu­te­na luo­tet­ta­vuut­ta. Sitä pi­tää erit­täin tär­ke­ä­nä seit­se­män vas­taa­jaa kym­me­nes­tä (69 %), kun taas tur­val­li­suus (61 %) ja miel­lyt­tä­vät ajo-omi­nai­suu­det (53 %) ko­e­taan erit­täin tär­keik­si seu­raa­vak­si useim­min.

”Luo­tet­ta­vuus ja tur­val­li­suus ovat ai­na kär­jes­sä, kun suo­ma­lai­sil­ta ky­sy­tään au­ton tär­keim­mis­tä omi­nai­suuk­sis­ta. Se, et­tä au­toon voi luot­taa, on­kin suo­ma­lai­sil­le suu­rin syy os­taa me­no­pe­li au­to­liik­kees­tä ei­kä yk­si­tyi­sel­tä myy­jäl­tä. Au­to­liik­keel­lä on ku­lut­ta­jan­suo­ja­lain mu­kai­nen vir­he­vas­tuu, jos au­tos­sa on myyn­ti­het­kel­lä vika”, Pie­ta­ri­la ker­too.

Kamux

”Eri­tyi­sen kiin­nos­ta­va ha­vain­to on se, et­tä ta­va­ra­ti­lan suu­ruus ja si­sä­ti­lo­jen muun­nel­ta­vuus ko­e­taan tär­ke­äm­mik­si kuin vuo­si sit­ten. Tren­di lin­kit­tyy to­den­nä­köi­ses­ti pan­de­mia-ai­ka­na li­sään­ty­nee­seen su­ku­lais­vie­rai­lu­jen, mök­ki­mat­ko­jen ja muu­al­ta kuin ko­toa teh­tä­vien etä­töi­den mää­rään. Täl­löin au­tos­sa pi­tää ol­la ti­laa hie­man pi­dem­män­kin vie­rai­lun vaa­ti­mal­le ta­va­ra­mää­räl­le”, hän jat­kaa.

Suo­ma­lai­set au­to­kau­poil­la 2021 -tut­ki­mus to­teu­tet­tiin Bi­len­di Oy:n yl­lä­pi­tä­mäs­sä M3 Pa­ne­lis­sa 28.1.–3.2.2021. Koh­de­ryh­mä­nä oli­vat 18–70-vuo­ti­aat suo­ma­lai­set, jot­ka omis­ta­vat ajo­kor­tin, joi­den ta­lou­des­sa on au­to ja jot­ka vas­taa­vat au­to­han­kin­nois­ta. Tut­ki­muk­sen lo­pul­li­seen koh­de­ryh­mään kuu­lui 1005 vas­taa­jaa, ja pai­no­tet­tu­na se on val­ta­kun­nal­li­ses­ti edus­ta­va otos su­ku­puo­len, iän ja asui­na­lu­een mu­kaan.

Ka­mux-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset

Uusi arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turval­li­suusk­ri­teerejä

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset
Taycan Levin jääradalla

Taycan Levin jääradalla

Porsche

Porsche Taycanille GUINNESS WORLD RECORDS™ -titteli – yli 17 kilometriä yhtäjaksoista driftausta jääradalla

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

Liikenneturva

Autoilijat ärsyyntyvät aura-autoille 

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN