Tutun saksalaismallin uusin sukupolvi: Suomeen syksyllä

Audi A4:n ja A4 Avantin uusimman sukupolven kehitystyö painottui erilaisten ajovastusten pienentämiseen ja CO2-päästöjen vähentämiseen kaikissa auton osako­ko­nai­suuk­sissa. Hyvä esimerkki tästä on uuden Audi A4:n luokkansa pienin ilman­vas­tus­kerroin: 0,23.

Auto Bild.Uutiset

Au­di A4:n kori on yk­si luok­kan­sa ke­vyim­mis­tä edis­tyk­sel­lis­ten ma­te­ri­aa­lien ja Au­din ke­vyt­ra­ken­ne­tek­no­lo­gi­an an­si­os­ta. Uu­si Au­di A4 on 4,73 m pi­tui­nen ja sen ak­se­li­vä­li on 2,82 m. Edel­lis­mal­liin ver­rat­tu­na au­ton mi­tat ovat hie­man kas­va­neet, mut­ta sil­ti oma­mas­sa on pu­don­nut mer­kit­tä­väs­ti; moot­to­ris­ta riip­pu­en jopa 120 kg.

Si­sä­ti­lat ovat suu­ren­tu­neet sel­ke­äs­ti. Uu­des­sa A4:ssä on kil­pa­ryh­män­sä pi­sin mat­kus­ta­mo ja suu­rin har­ti­a­le­veys. Sel­ke­ä­muo­toi­set ta­va­ra­ti­lat ovat myös saa­neet li­sää ti­la­vuut­ta sekä Se­dan- et­tä Avant-mal­lis­sa.

Moot­to­ri­va­li­koi­mas­sa on seit­se­män vaih­to­eh­toa, kol­me TFSI-ben­sii­ni­moot­to­ria ja nel­jä TDI-die­sel­moot­to­ria. Moot­to­rien te­hot ovat kas­va­neet, mut­ta polt­to­ai­neen­ku­lu­tus­ta on saa­tu pie­nen­net­tyä mal­lis­ta riip­pu­en jopa 21 %.

Uu­den Au­di A4 Se­dan 2,0 TDI ult­ra 110 kW (150 hv) -mal­lin polt­to­ai­neen­ku­lu­tus on vain 3,7 l / 100 km ja CO2-pääs­töt 95 g/km, uu­den Au­di A4 Avant 2,0 TDI ult­ran vas­taa­vat lu­ke­mat puo­les­taan 3,8 l / 100 km ja 99 g/km.

Myös ben­sii­ni­moot­to­ri­puo­lel­la pääs­tään ai­em­paa pie­nem­piin pääs­töi­hin täy­sin uu­sien ne­li­sy­lin­te­ris­ten TFSI-moot­to­rien an­si­os­ta: uu­si 2,0 TFSI ult­ra 140 kW (190 hv) pääs­tää 109 g/km A4 Se­dan ult­ra -mal­li­na ja 114 g/km A4 Avant ult­ra -mal­li­na. Moot­to­ri­mal­lis­ton hui­pul­la on kak­si kuu­si­sy­lin­te­ris­tä 3,0 V6 TDI -moot­to­ria.

Sisätilat ovat suurentuneet selkeästi. Uudessa A4:ssä on kilparyhmänsä pisin matkustamo ja suurin hartialeveys. Selkeämuotoiset tavaratilat ovat myös saaneet lisää tilavuutta sekä Sedan- että Avant-mallissa.​

Sisätilat ovat suurentuneet selkeästi. Uudessa A4:ssä on kilparyhmänsä pisin matkustamo ja suurin hartialeveys. Selkeämuotoiset tavaratilat ovat myös saaneet lisää tilavuutta sekä Sedan- että Avant-mallissa.​

Vaih­teis­to­vaih­to­eh­toi­na ovat kuu­si­vaih­tei­nen ma­nu­aa­li­vaih­teis­to, seit­se­män­vaih­tei­nen S tro­nic -au­to­maat­ti­vaih­teis­to sekä kah­dek­san­vaih­tei­nen tipt­ro­nic-au­to­maat­ti­vaih­teis­to. Suu­rem­pi­te­hois­ten moot­to­rien yh­tey­des­sä on myös jat­ku­va­toi­mi­nen qu­at­t­ro-ne­li­ve­to.

Kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät ja tie­to­viih­de­jär­jes­tel­mät edus­ta­vat uu­sin­ta tek­no­lo­gi­aa. Tar­jol­la ovat uu­si MMI-in­for­maa­tio- ja käyt­tö­jär­jes­tel­mä, MMI-na­vi­goin­ti plus ja MMI touch -kos­ke­tus­pa­nee­li, Au­di con­nect -on­li­ne-pal­ve­lut, täys­di­gi­taa­li­nen vir­tu­aa­li­nen mit­ta­ris­to, Bang & Oluf­sen 3D -ää­nen­tois­to, Au­di Mat­rix-LED-ajo­va­lot, tuu­li­la­si­näyt­tö sekä uu­det kul­jet­ta­jaa avus­ta­vat jär­jes­tel­mät, ku­ten en­na­koi­va te­hok­kuu­sa­vus­tin polt­to­ai­neen­ku­lu­tuk­sen op­ti­moi­mi­sek­si, ak­tii­vi­nen kais­ta­vah­ti sekä mu­kau­tu­va va­ki­o­no­peus­sää­din Stop&Go- ja ruuh­ka-ajo -omi­nai­suu­del­la.

Uu­si Au­di A4 tu­lee mark­ki­noil­le Se­dan- ja Avant-mal­li­na syk­syl­lä 2015. Hin­to­ja ei ole vie­lä vah­vis­tet­tu.

 

 

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

XPENG julkaisi ensimmäiset kuvat seuraavan sukupolven P7-sedanista

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

Porsche parantaa digitaalista järjestelmäänsä

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU