Upouusi ”1950-luvun GT” vie sydämen

Effeffe Berlinettaa (Effeffe on italiaksi äännettynä ”FF”) on klassisen näköinen Gran Turismo, jonka perusideana oli luoda kevytrakenteinen, helposti käsiteltävä 1950-luvun tyylinen italosportti,

Auto Bild.Uutiset

Ef­fef­fe Ber­li­net­tan ita­li­a­lai­nen val­mis­ta­ja, Of­fi­ci­ne Fra­tel­li Fri­ge­rio, suun­nit­te­li GT:n tii­viis­sä yh­teis­työs­sä So­lid­worl­din kans­sa; jäl­kim­mäi­nen käyt­ti CAD 3D- sekä Si­mu­la­zi­o­ne-mal­lin­nu­soh­jel­mia, joi­den avul­la suo­ri­tet­tiin au­ton vir­tu­aa­li­tes­taus­ta sekä to­del­li­sia si­mu­laa­ti­oi­ta liit­ty­en esi­mer­kik­si eri­lai­siin kuor­mi­tuk­siin.

Ta­ka­ve­toi­ses­sa Ef­fef­fes­sä on su­per­ke­vyt ja vään­tö­jäyk­kä put­ki­run­ko, min­kä li­säk­si au­tos­sa so­vel­le­taan apu­run­ko­ja. Kaik­ki run­gon kom­po­nen­tit tark­kuus­lei­ka­taan au­to­maat­ti­sel­la la­ser­leik­ku­ril­la. Ko­ri­pa­nee­lit ovat alu­mii­ni­set.

Val­mis­ta­jan ”te­a­mi” koos­tuu yh­ti­ö­ni­men mu­kai­ses­ti vel­jek­sis­tä ni­mel­tään Le­o­nar­do ja Vit­to­rio Fri­ge­rio.

GT:n aidosti 1950-lukua henkivässä kojelaudassa on muun muassa Jaeger-mittarit, joissa kierroslukunäyttö yltää 10 000 r/min tasolle.​

GT:n aidosti 1950-lukua henkivässä kojelaudassa on muun muassa Jaeger-mittarit, joissa kierroslukunäyttö yltää 10 000 r/min tasolle.​

Vaih­de­va­lit­sin on Al­fa GTA/GTAm-ver­si­oi­den jäl­ji­tel­mä. Ef­fef­fes­sä on myös sää­det­tä­vät alu­mii­ni­pol­ki­met sekä kä­sin om­mel­tu nah­ka­ver­hoi­lu.

Tup­la­nok­kai­nen ne­li­syin­te­ri­nen ja täy­sa­lu­mii­ni­nen sar­ja­tuo­tan­to­tek­niik­ka lai­nat­tiin Al­fa Ro­meo 2000 -mal­lis­ta, ja moot­to­ri­noh­jaus­jär­jes­tel­mää muu­tet­tiin tun­ne­tus­sa vi­ri­tys­pa­jas­sa. Te­hoa saa­daan kah­den We­ber 45 DCOE -vaa­kai­mu­kaa­sut­ti­men avul­la mal­til­li­set 180 he­vos­voi­maa.

Tehoa saadaan kahden Weber 45 DCOE -alaimukaasuttimen avulla maltilliset 180 hevosvoimaa.​

Tehoa saadaan kahden Weber 45 DCOE -alaimukaasuttimen avulla maltilliset 180 hevosvoimaa.​

Rungon komponentit tarkkuusleikataan automaattisella laserleikkurilla.​

Rungon komponentit tarkkuusleikataan automaattisella laserleikkurilla.​

Näyttävä Effeffe näyttää aidolta 1950-luvun Gran Turismolta, mutta on puhtaasti tämän päivän italialaista suunnittelua.​

Näyttävä Effeffe näyttää aidolta 1950-luvun Gran Turismolta, mutta on puhtaasti tämän päivän italialaista suunnittelua.​

 

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Kaksi uutta voimalinjaa Renault Symbioz -malliin: enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset

Yhdeksällä paikkakunnalla ilmaisia tuuli­la­si­tar­kas­tuksia

Auto Bild.Uutiset
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot
Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Ledipikseliajovalot ovat varsin tehokkaat. Vizor-maski edustaa Opelin nykyilmettä.

Juha Peltonen

Koeajossa Opel Astra Electric GS 54 kWh 156 A: Ranskalaiset sukujuuret

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU