Lediajovalot ja kaukovaloavustin lukeutuvat lisävarusteisiin.

Lediajovalot ja kaukovaloavustin lukeutuvat lisävarusteisiin.

Juha Peltonen

Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi

BMW 2-sarjan Active Tourer on erikoisempi ja käytännöllisempi kuin nopeasti katsoen voisi aavistaakaan.

Auto Bild.Koeajot

BMW:n 2-sar­jan Ac­ti­ve Tou­rer on tes­tiyk­si­lön li­sä­va­rus­te­pa­ke­tein hie­nos­tu­nut toi­min­nal­li­nen ko­ko­nai­suus. Ei ih­me, et­tä mal­li oli vah­vas­ti eh­dol­la Au­to- ja lii­ken­ne­toi­mit­ta­jien Vuo­den Au­tok­si Suo­mes­sa 2023.

Kier­ros­herk­kä ja vään­tä­vä

Sä­hä­kän kol­me­sy­lin­te­ri­sen tur­bo­moot­to­rin seu­ra­na on taka-ak­se­lis­ton yh­tey­teen si­joi­tet­tu säh­kö­moot­to­ri, jol­loin jär­jes­tel­mä­te­hoa saa­daan 326 he­vos­voi­maa. Käy­tän­nös­sä tär­ke­äm­pi on kui­ten­kin jär­jes­tel­mä­vään­tö 477 new­ton­met­riä.

Pis­to­ke­la­dat­ta­van 2-sar­jan Ac­ti­ve Tou­re­rin ta­pauk­ses­sa säh­kö­käyt­tö on toki kes­kei­nen point­ti. Yl­sin pel­käl­lä säh­köl­lä 69 ki­lo­met­riin par­haan toi­min­ta­mat­kan ol­les­sa ke­sä­läm­pö­ti­lois­sa jopa kun­ni­oi­tet­ta­vat 93 ki­lo­met­riä! Si­säi­sen la­tu­rin teho on 7,4

ki­lo­wat­tia

Kehittynyt neliveto on silkka etu talvella.

Kehittynyt neliveto on silkka etu talvella.

Juha Peltonen

.

BMW 2 Active Tourer perustuu samalle FAAR-pohjalevylle kuin Mini Countryman. Rengasprofiili on mukavuutta kohentava 60.

BMW 2 Active Tourer perustuu samalle FAAR-pohjalevylle kuin Mini Countryman. Rengasprofiili on mukavuutta kohentava 60.

Juha Peltonen

Luxury-kojelauta on lisävarusteinen, samoin paksukehäinen GT-ohjauspyörä. Digitaalimittaristoa on hankala tulkita.

Luxury-kojelauta on lisävarusteinen, samoin paksukehäinen GT-ohjauspyörä. Digitaalimittaristoa on hankala tulkita.

Juha Peltonen

Makean näköinen 10,7-tuumainen kosketusnäyttö sisältää varsin helppotoimisen navigaattorin. Digimittaristo on 10,25-tuumainen.

Makean näköinen 10,7-tuumainen kosketusnäyttö sisältää varsin helppotoimisen navigaattorin. Digimittaristo on 10,25-tuumainen.

Juha Peltonen

Etuistuimien muotoilu ja kovuus edustavat markkinoiden parasta laitaa.

Etuistuimien muotoilu ja kovuus edustavat markkinoiden parasta laitaa.

Juha Peltonen

Takaistuimia voi säätää erikseen pituussuunnassa 13 senttiä, ja selkänojissa on kallistus.

Takaistuimia voi säätää erikseen pituussuunnassa 13 senttiä, ja selkänojissa on kallistus.

Juha Peltonen

Pehmeästi vaihtava 7-nopeuksinen Steptronic on kaksoiskytkinvaihteisto.

Pehmeästi vaihtava 7-nopeuksinen Steptronic on kaksoiskytkinvaihteisto.

Juha Peltonen

BMW:n kol­me­sy­lin­te­ri­nen tur­bo­moot­to­ri on jo it­ses­sään niin vie­tä­vän mau­kas, et­tä kai­ken ko­ke­nut au­to­toi­mit­ta­ja­kin häm­mäs­tyy. Jopa pel­käl­lä polt­to­moot­to­ril­la on ää­ret­tö­män miel­lyt­tä­vä ajaa reip­paan ala­vään­nön sekä toi­saal­ta vä­lit­tö­män kier­ros­herk­kyy­den an­si­os­ta – lop­pu­tu­los muis­tut­taa me­kaa­ni­sen ah­ti­men vä­lit­tä­mää tun­nel­maa.

Polt­to- ja säh­kö­moot­to­rin yh­dis­tel­mäl­lä kel­paa läh­teä tar­vit­ta­es­sa myös no­pei­siin ohi­tuk­siin, sii­tä pi­tää tuol­loin huo­len teh­taan il­moit­ta­ma al­le kuu­den se­kun­nin kiih­ty­vyys sa­taan.

Kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti

Pie­ni yl­lä­tys on, et­tä 2-sar­jan Ac­ti­ve Tou­re­ris­sa ei ole 8-no­peuk­sis­ta mo­men­tin­muun­ni­nau­to­maat­ti, vaan 7-no­peuk­si­nen Stept­ro­nic-kak­sois­kyt­ki­nau­to­maat­ti. Sii­hen ei si­säl­ly eril­lis­tä P-asen­toa, vaan moot­to­rin sam­mu­tuk­sen yh­tey­des­sä park­ki­a­sen­to kyt­key­tyy it­ses­tään pääl­le sam­mu­tus­pai­ni­ket­ta käy­tet­tä­es­sä.

Laa­tik­ko vaih­taa py­kä­liä no­pe­as­sa­kin kiih­dy­tyk­ses­sä miel­lyt­tä­vän peh­me­äs­ti.

Ac­ti­ve Tou­re­rin ke­hit­ty­nyt ne­li­ve­to­jär­jes­tel­mä toi­mii kuin unel­ma, ja ka­tu­maas­tu­ria on miel­lyt­tä­vä hal­li­ta myös ke­vy­es­sä si­vu­lui­sus­sa. Mi­kä­li taas ol­laan vaik­ka­pa kau­pun­gis­sa pei­li­jäi­ses­sä ris­teyk­ses­sä, niin Ac­ti­ve Tou­rer am­pai­see vih­re­än va­lon syt­ty­es­sä kit­ka­ren­kai­neen pai­kal­taan ih­met­te­le­mät­tä ja tur­hia su­ti­mat­ta, mel­kein kuin ke­säl­lä.

Oh­jauk­sen kes­ki­a­lu­e­tun­tu­mas­ta tus­kin voi­si muo­dos­tua täs­mäl­li­sem­pi maan­tie­a­jos­sa, sil­lä se kes­kit­tää upe­as­ti. BMW:n erit­täin pit­kät pe­rin­teet moot­to­riur­hei­lun sa­ral­la ei­vät to­del­la­kaan jää ha­vait­se­mat­ta, vaik­ka ky­sees­sä on­kin ka­tu­maas­tu­ri. Le­di­mal­lis­ten lähi- sekä kau­ko­va­lo­jen teho osoit­tau­tui ta­sok­kaak­si.

Käy­tän­nöl­li­syys etu­si­jal­la

Etuis­tui­mien me­kaa­ni­set sää­döt oli­si­vat BMW:n ta­pauk­ses­sa pal­jon hel­pom­mat säh­köi­si­nä, mut­ta si­vut­tais­tu­ki on joka ta­pauk­ses­sa ta­so­kas, ja ren­non ajo­a­sen­non löy­tää hel­pos­ti – pen­kit ovat ker­ras­saan yk­kös­ta­soa. Ta­kais­tui­mel­la on mu­ka­vas­ti pol­vi­ti­laa, ja ta­kais­tui­mia pys­tyy siir­tä­mään pi­tuus­suun­nas­sa 13 sent­tiä. Myös pään­ti­laa on tar­peek­si.

Turbokolmonen ja sähkömoottori varmistavat 477 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Turbokolmonen ja sähkömoottori varmistavat 477 newtonmetrin järjestelmäväännön.

Juha Peltonen

Mit­ta­ris­to ja kos­ke­tus­näyt­tö on kal­lis­tet­tu kul­jet­ta­jaan päin, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti di­gi­mit­ta­ris­toa ei ole sel­keä tul­ki­ta. Tu­lee ikä­vä BMW:n ta­ka­vuo­sien sel­key­del­tään huip­pu­ta­soi­sia ana­lo­gi­sia näyt­tö­jä. 360 as­teen ka­me­ra­jär­jes­tel­mä on si­nän­sä mai­nio, mut­ta sen näyt­tö­ku­va ei näy­tä au­ton ym­pä­ril­lä ole­via mui­ta au­to­ja, vaan ai­no­as­taan tut­ka-alu­eet.

Mak­si­maa­li­sen huur­teen­pois­ton sekä ta­ka­la­sin läm­mi­tyk­sen me­kaa­ni­set pai­nik­keet ovat kes­ki­kon­so­lin ylä­puo­lel­la, ja ne toi­mi­vat käy­tän­nöl­li­ses­ti.

Tar­peel­li­sia li­sä­va­rus­tei­ta

Voi­si har­mit­taa, el­lei­vät seu­raa­vat va­rus­teet oli­si kyy­dis­sä, mut­ta ne ei­vät si­säl­ly al­ka­en-hin­taan. Tes­tiyk­si­lön op­ti­o­naa­li­nen, si­ni­nen Por­ti­mao Blue -ko­ri­vä­ri lu­keu­tuu kau­neu­sar­voi­hin, mut­ta pa­ris­ta va­rus­te­pa­ke­tis­ta (erit­täin laa­ja-alai­nen) M Sport pi­tää si­säl­lään mu­kau­tu­van M Sport -alus­tan (-15 mm ta­val­lis­ta ma­ta­lam­pi), pi­tä­vä­ot­tei­sen ja huo­mat­ta­van pak­su­ke­häi­sen M Sport -oh­jaus­pyö­rän, M Sport -pol­ki­met sekä oh­jaus­pyö­rän vaih­to­sii­vek­keet.

Näyt­tä­vil­lä 17-tuu­mai­sil­la M-eri­kois­van­teil­la ole­vien ren­kai­den 60-pro­fii­li ko­hen­taa puo­les­taan sel­ke­äs­ti ajo­mu­ka­vuut­ta epä­ta­sai­sil­la pin­noil­la.

Pre­mium-va­rus­te­pa­ke­tin käy­tän­nöl­lis­tä va­rus­teis­ta voin eh­dot­to­mas­ti suo­si­tel­la Lu­xu­ry-ko­je­lau­dan ohel­la läm­mi­tet­tä­vää oh­jaus­pyö­rää, mu­kau­tu­via le­di­a­jo­va­lo­ja ja jämp­tis­ti pal­ve­le­vaa kau­ko­va­lo­a­vus­tin­ta. Unoh­taa ei sovi va­lin­nais­ta lan­ga­ton­ta la­tau­sa­se­maa, joka on mo­nien äly­pu­he­li­mien voi­mak­kaas­ti kuu­me­tes­sa va­rus­tet­tu vii­saas­ti vii­len­nys­toi­min­nol­la.

Juha Pel­to­nen

BMW 230e xDrive Ac­ti­ve Tou­rer Char­ged Edi­ti­on M Sport

Moot­to­ri

R3, tur­bo, 1499 cm3, 110 kW (150 hv)/4700–6500 r/min, 230 Nm/1500–4400 r/min + säh­kö­moot­to­ri 130 kW (177 hv), 247 Nm; hyb­ri­di­jär­jes­tel­mä 240 kW (326 hv), 477 Nm

Suo­ri­tus­ky­ky

0–100 km/h 5,5 s, huip­pu­no­peus 205 km/h (säh­köl­lä 140 km/h)

Ku­lu­tus

0,6 l/100 km, ben­sii­ni

CO2-pääs­töt

14 g/km

Ajo­ak­ku

li­tiu­mi­o­ni 14,2 kWh, si­säi­nen la­tu­ri 7,4 kW

Toi­min­ta­mat­ka säh­köl­lä

93 km

La­tau­sai­ka

2,5 h (0–100 %)

Voi­man­siir­to

A7, ne­li­ve­to

Mi­tat

p. 4386, l. 1824, k. 1576 mm, ak­se­li­vä­li 2670 mm, maa­va­ra 171 mm, oma­mas­sa 1920 kg, kan­ta­vuus 500 kg, ve­to­mas­sa 0 kg, ta­va­ra­ti­la 406–1370 l, tank­ki 47 l

Hin­ta

49 250 eu­roa, ko­ea­jo­au­to 55 365 eu­roa (2023)

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot
Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Vanhan AC Acen ystäville AC Ace Bristol Classic’issa on erottuva "hymyilevä etusäleikkö". Toinen, AC Ace Classic, pohjautuu alkuperäisen Acen viimeiseen muunnelmaan, jollaisena mallia valmistettiin vuonna 1963. Kyseinen, virtaviivaisempi keula siirtyi AC Cobran ensimmäiseen sukupolveen.

Ian Skelton

AC Ace: Sähäkkää brittisporttia päivitetään hienolla tavalla, perinteistä luopumatta

Auto Bild.Klassikot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU