Kuvassa ensimmäisen tuontierän Mercedes-Benz 300 SL: (Kuva: Marko Mäkinen)

Kuvassa ensimmäisen tuontierän Mercedes-Benz 300 SL: (Kuva: Marko Mäkinen)

Mercedes-Benz SL-klassik­ko­mal­li­sarja R 129 täytti 30 vuotta – vuonna 1989 esitellyssä mallissa oli ohjaamoon integroitu automaattinen turvakaari

Vuonna 1989 Geneven autonäyttelyssä esiteltyä neljännen sukupolven Mercedes-Benz SL-mallistoa päätettiin valmistaa 20 000 kappaleen erä. Ennakkoarvio meni lopulta positiivisella tavalla pahasti pieleen

Auto Bild.Klassikot

En­sie­sit­te­lyn­sä jäl­keen Mer­ce­des-Ben­zin SL-mal­lin au­to­ja ei riit­tä­nyt kai­kil­le ha­luk­kail­le. En­nak­koon kaa­vail­tu tuo­tan­to myy­tiin no­pe­as­ti lop­puun ja osa asi­ak­kais­ta jou­tui odot­ta­maan omaa au­to­aan jopa usei­ta vuo­sia.

Mer­ce­des-Ben­zin Suo­men maa­han­tuo­ja Veho Oy Ab sai va­rat­tua en­sim­mäi­ses­tä kah­den en­sim­mäi­sen val­mis­tus­vuo­den tuo­tan­nos­ta yh­teen­sä kym­me­nen au­ton kiin­ti­ön, joka myy­tiin Mer­ce­des-Benz SL 500 -mal­lin lä­hes mil­joo­nan mar­kan (ny­ky­ra­has­sa 276 000 eu­roa) hin­ta­la­pus­ta huo­li­mat­ta no­pe­as­ti lop­puun.

Mal­lin 30-vuo­tis­ta tai­val­ta Suo­men Mer­ce­des-Benz Klubi ry juh­lis­ti ko­koon­tu­mi­sa­jol­la. Mu­ka­na juh­la-au­to­jen let­kas­sa oli myös yk­si näis­tä en­sim­mäi­sen maa­han­tuon­tie­rän au­tois­ta, al­ku­pe­räis­kun­toi­nen ho­pe­an­vä­ri­nen SL 300 Ro­ads­ter vuo­del­ta 1989.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jan pää­suun­nit­te­li­ja Bruno Sac­co oli on­nis­tu­nut työs­sään eri­no­mai­ses­ti. Myyn­ti ylit­ti kaik­ki odo­tuk­set ja kau­nis au­to pal­kit­tiin vuo­si esit­te­lyn­sä jäl­keen kan­sain­vä­li­sel­lä ”Car De­sign Award” -muo­toi­lu­pal­kin­nol­la.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­lin har­mo­ni­nen ja kau­nis ul­ko­muo­to ke­rä­si asi­ak­kail­ta ja alan am­mat­ti­lai­sil­ta ke­hu­ja ym­pä­ri maa­il­maa. Vir­ta­vii­vai­sen SL:n il­man­vas­tus­ker­roin kat­to yl­hääl­lä oli niin­kin al­hai­nen kuin 0.32 cd. Kun ka­ton las­ki alas, au­ton si­vu­la­sit nou­si­vat sa­ma­nai­kai­ses­ti au­to­maat­ti­ses­ti ylös, jol­loin au­ton il­man­vas­tus­ker­roin oli yhä vain 0.40 cd.

Uu­sia pa­tent­te­ja ja in­no­vaa­ti­oi­ta

Uu­si Mer­ce­des-Benz SL-sar­ja aset­ti avo­au­toil­le uu­det tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit. Mal­lin yh­tey­des­sä Mer­ce­des-Benz esit­te­li au­toon in­teg­roi­dun mat­kus­ta­jia suo­jaa­van tur­va­kaa­ren, joka ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa lu­kit­tui au­to­maat­ti­ses­ti pai­koil­leen vain 0,3 se­kun­nis­sa.

SL-sarjan Mercedes-Benz ympäriajotestissä.

SL-sarjan Mercedes-Benz ympäriajotestissä.

Myös Mer­ce­des-Benz SL:n uu­sia sel­kä­no­jan ja nis­ka­tu­en yh­dis­tä­viä etuis­tui­mia var­ten Mer­ce­des-Benz haki pe­rä­ti kak­si­kym­men­tä pa­tent­tia. Is­tui­mien run­ko ja sel­kä­no­ja val­mis­tet­tiin ke­vy­es­tä, mut­ta vah­vas­ta mag­ne­siu­me­ri­kois­se­ok­ses­ta.

Tur­va­vöis­sä oli jo tuol­loin esi­ki­ris­tys­toi­min­to ja au­to­maat­ti­nen kor­keu­den sää­tö. SL:n etuis­tui­mien lu­juus ko­la­ri­ti­lan­teis­sa oli nor­maa­liin is­tui­meen ver­rat­tu­na mo­nin­ker­tai­nen.

Mer­ce­des-Benz SL:n uu­si säh­kö­hyd­rau­li­nen kat­to avau­tui ja sul­keu­tui 30 se­kun­nis­sa. Ka­ton ra­ken­ne oli val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta ja se pai­noi 35 ki­loa, joka on 10 ki­loa edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­lia vä­hem­män. Ajo-omi­nai­suuk­sia pa­ran­ta­maan Mer­ce­des-Benz SL:ään oli os­tet­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na ky­sei­sen ai­ka­kau­den to­del­li­nen luk­sus­tuo­te - ak­tii­vi­jou­si­tus.

Vauh­din tae: V12 ja AMG

Vuo­sien var­rel­la Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jan yh­tey­des­sä esi­tel­tiin jouk­ko uu­sia moot­to­rei­ta. Vuon­na 1992 Mer­ce­des-Benz esit­te­li huip­pu­mal­li 600 SL/SL 600:n yh­tey­des­sä uu­den V12-moot­to­rin, jon­ka huip­pu­te­ho oli 290 kW (394 hv). Moot­to­ri oli tuo­hon ai­kaan kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Mer­ce­des-hen­ki­lö­au­toon asen­net­tu moot­to­ri.

Mer­ce­des ruok­ki muu­ta­maa vuot­ta myö­hem­min vauh­din­näl­käi­siä li­sää, esit­te­le­mäl­lä vuon­na 1999 SL-mal­lis­toon Af­fal­ter­bac­his­sa AMG:n vi­rit­tä­mät V8- ja V12-moot­to­rit, jois­ta te­hok­kaim­man Mer­ce­des-Benz SL 73 AMG:n moot­to­rin huip­pu­te­ho nou­si jo 386 kW (525 hv).

Ta­voi­te ylit­tyi kym­men­ker­tai­ses­ti

Mer­ce­des-Benz esit­te­li SL R 129-mal­li­sar­jaan vuo­si­na 1995 ja 1998 fa­ce­lift-mal­lit. Mal­li­sar­ja kor­vat­tiin vuon­na 2001, kun Mer­ce­des-Benz esit­te­li vii­den­nen su­ku­pol­ven SL-mal­lin R 230:n Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä Sak­sas­sa.

Mer­ce­des-Benz SL R 129-mal­li­sar­jan fa­ce­lif­tin yh­tey­des­sä vuon­na 1995 Mer­ce­des-Benz esit­te­li muun mu­as­sa edis­tyk­sel­li­sen ESP-ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­män, joka tar­vit­ta­es­sa kor­ja­si kul­jet­ta­jan te­ke­miä oh­jaus­vir­hei­tä ja pa­laut­ti au­ton kul­jet­ta­jan va­lit­se­mal­le ajo­lin­jal­le/kais­tal­le, käyt­tä­mäl­lä hy­väk­si yk­sit­täis­ten pyö­rien jar­ru­tus­ta ja/tai sää­te­le­mäl­lä moot­to­rin vään­tö­mo­ment­tia.

Hei­nä­kuu­hun 2001 men­nes­sä Mer­ce­des-Benz oli Bre­me­nin tuo­tan­to­lai­tok­sel­la val­mis­ta­nut 13 vuo­den ai­ka­na ta­voi­tel­lun 20 000 au­ton si­jas­ta pe­rä­ti 204 940 uut­ta SL-au­to­mal­lia. Mal­lin edel­tä­jää R 107 -mal­li­sar­jaa val­mis­tet­tiin hie­man enem­män 237 287 yk­si­löä, mut­ta ky­sei­seen mää­rää tar­vit­tiin 18 tuo­tan­to­vuot­ta.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jaa val­mis­tet­tiin kes­ki­mää­rin 16 500 au­ton vuo­si­tuo­tan­to­vauh­tia. Su­ku­pol­ven­sa suo­si­tuin SL-mal­li oli vii­den lit­ran V8-moot­to­ril­la va­rus­tet­tu 500 SL, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1988–1998 kaik­ki­aan 79 827 kpl.

Har­vi­nai­sim­mak­si mal­lik­si jäi vuon­na 1997 V6-moot­to­ril­la 152 kW (204 hv) esi­tel­ty niin sa­not­tu hin­nat al­ka­en -mal­li Mer­ce­des-Benz SL 280, joi­ta rul­la­si tuo­tan­to­lin­jal­ta ulos vain 1 704 yk­si­löä.

Juha Pel­to­nen, ku­vat Mar­ko Mä­ki­nen, Mer­ce­des-Benz

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Vilahdus edullisesta Volkswagenin sähköautosta.

Volkswagen

Volkswagen näytti ensimmäisen vilauksen 20 000 euron hintaisesta täyssähköautosta 

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Dodge Challenger Black Ghost on villeimpien huhujen mukaan tulossa Suomen markkinoille V8-moottorisena, 2026-mallisena rajatun valmistusmäärän suomenkielisenä Musta Aave -erikoispainoksena. (Kuvituskuva, Stellantis)

Stellantis

Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset
Autokaupan odotetaan piristyvän

Autokaupan odotetaan piristyvän

Saka

Autokaupan vuosi 2024 oli kehno – vuodesta 2025 odotetaan parempaa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN