Kuvassa ensimmäisen tuontierän Mercedes-Benz 300 SL: (Kuva: Marko Mäkinen)
Mercedes-Benz SL-klassikkomallisarja R 129 täytti 30 vuotta – vuonna 1989 esitellyssä mallissa oli ohjaamoon integroitu automaattinen turvakaari
Vuonna 1989 Geneven autonäyttelyssä esiteltyä neljännen sukupolven Mercedes-Benz SL-mallistoa päätettiin valmistaa 20 000 kappaleen erä. Ennakkoarvio meni lopulta positiivisella tavalla pahasti pieleen
Ensiesittelynsä jälkeen Mercedes-Benzin SL-mallin autoja ei riittänyt kaikille halukkaille. Ennakkoon kaavailtu tuotanto myytiin nopeasti loppuun ja osa asiakkaista joutui odottamaan omaa autoaan jopa useita vuosia.
Mercedes-Benzin Suomen maahantuoja Veho Oy Ab sai varattua ensimmäisestä kahden ensimmäisen valmistusvuoden tuotannosta yhteensä kymmenen auton kiintiön, joka myytiin Mercedes-Benz SL 500 -mallin lähes miljoonan markan (nykyrahassa 276 000 euroa) hintalapusta huolimatta nopeasti loppuun.
Mallin 30-vuotista taivalta Suomen Mercedes-Benz Klubi ry juhlisti kokoontumisajolla. Mukana juhla-autojen letkassa oli myös yksi näistä ensimmäisen maahantuontierän autoista, alkuperäiskuntoinen hopeanvärinen SL 300 Roadster vuodelta 1989.
Mercedes-Benz SL R 129 -mallisarjan pääsuunnittelija Bruno Sacco oli onnistunut työssään erinomaisesti. Myynti ylitti kaikki odotukset ja kaunis auto palkittiin vuosi esittelynsä jälkeen kansainvälisellä ”Car Design Award” -muotoilupalkinnolla.
Mercedes-Benz SL R 129 -mallin harmoninen ja kaunis ulkomuoto keräsi asiakkailta ja alan ammattilaisilta kehuja ympäri maailmaa. Virtaviivaisen SL:n ilmanvastuskerroin katto ylhäällä oli niinkin alhainen kuin 0.32 cd. Kun katon laski alas, auton sivulasit nousivat samanaikaisesti automaattisesti ylös, jolloin auton ilmanvastuskerroin oli yhä vain 0.40 cd.
Uusia patentteja ja innovaatioita
Uusi Mercedes-Benz SL-sarja asetti avoautoille uudet turvallisuusstandardit. Mallin yhteydessä Mercedes-Benz esitteli autoon integroidun matkustajia suojaavan turvakaaren, joka ympäriajotilanteessa lukittui automaattisesti paikoilleen vain 0,3 sekunnissa.
SL-sarjan Mercedes-Benz ympäriajotestissä.
Myös Mercedes-Benz SL:n uusia selkänojan ja niskatuen yhdistäviä etuistuimia varten Mercedes-Benz haki peräti kaksikymmentä patenttia. Istuimien runko ja selkänoja valmistettiin kevyestä, mutta vahvasta magnesiumerikoisseoksesta.
Turvavöissä oli jo tuolloin esikiristystoiminto ja automaattinen korkeuden säätö. SL:n etuistuimien lujuus kolaritilanteissa oli normaaliin istuimeen verrattuna moninkertainen.
Mercedes-Benz SL:n uusi sähköhydraulinen katto avautui ja sulkeutui 30 sekunnissa. Katon rakenne oli valmistettu alumiinista ja se painoi 35 kiloa, joka on 10 kiloa edellisen sukupolven mallia vähemmän. Ajo-ominaisuuksia parantamaan Mercedes-Benz SL:ään oli ostettavissa lisävarusteena kyseisen aikakauden todellinen luksustuote - aktiivijousitus.
Vauhdin tae: V12 ja AMG
Vuosien varrella Mercedes-Benz SL R 129 -mallisarjan yhteydessä esiteltiin joukko uusia moottoreita. Vuonna 1992 Mercedes-Benz esitteli huippumalli 600 SL/SL 600:n yhteydessä uuden V12-moottorin, jonka huipputeho oli 290 kW (394 hv). Moottori oli tuohon aikaan kaikkien aikojen tehokkain Mercedes-henkilöautoon asennettu moottori.
Mercedes ruokki muutamaa vuotta myöhemmin vauhdinnälkäisiä lisää, esittelemällä vuonna 1999 SL-mallistoon Affalterbachissa AMG:n virittämät V8- ja V12-moottorit, joista tehokkaimman Mercedes-Benz SL 73 AMG:n moottorin huipputeho nousi jo 386 kW (525 hv).
Tavoite ylittyi kymmenkertaisesti
Mercedes-Benz esitteli SL R 129-mallisarjaan vuosina 1995 ja 1998 facelift-mallit. Mallisarja korvattiin vuonna 2001, kun Mercedes-Benz esitteli viidennen sukupolven SL-mallin R 230:n Frankfurtin autonäyttelyssä Saksassa.
Mercedes-Benz SL R 129-mallisarjan faceliftin yhteydessä vuonna 1995 Mercedes-Benz esitteli muun muassa edistyksellisen ESP-ajonvakautusjärjestelmän, joka tarvittaessa korjasi kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä ja palautti auton kuljettajan valitsemalle ajolinjalle/kaistalle, käyttämällä hyväksi yksittäisten pyörien jarrutusta ja/tai säätelemällä moottorin vääntömomenttia.
Heinäkuuhun 2001 mennessä Mercedes-Benz oli Bremenin tuotantolaitoksella valmistanut 13 vuoden aikana tavoitellun 20 000 auton sijasta peräti 204 940 uutta SL-automallia. Mallin edeltäjää R 107 -mallisarjaa valmistettiin hieman enemmän 237 287 yksilöä, mutta kyseiseen määrää tarvittiin 18 tuotantovuotta.
Mercedes-Benz SL R 129 -mallisarjaa valmistettiin keskimäärin 16 500 auton vuosituotantovauhtia. Sukupolvensa suosituin SL-malli oli viiden litran V8-moottorilla varustettu 500 SL, jota valmistettiin vuosina 1988–1998 kaikkiaan 79 827 kpl.
Harvinaisimmaksi malliksi jäi vuonna 1997 V6-moottorilla 152 kW (204 hv) esitelty niin sanottu hinnat alkaen -malli Mercedes-Benz SL 280, joita rullasi tuotantolinjalta ulos vain 1 704 yksilöä.
Juha Peltonen, kuvat Marko Mäkinen, Mercedes-Benz
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Analogisesti soiva huonekalu
Michell Audion uudet soittimet
Rakkaudella remontoitu torppa sisustettiin 1920-luvun tyyliin
Vain 1200
Kristalliunelmia
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Sukuun palannut talo sai uuden elämän vuosien remontissa
Modulaarisia kaiuttimia Hollannista
Goldmundin uusi integroitu vahvistin
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
DS N°8: 750 kilometrin täyssähköinen toimintamatka ilman välilatausta - testattu ja todennettu maantiellä
Uuden Kia Stonicin hinnat julki
Täysin uusi Toyota C-HR+ -sähköauto sai hinnat
Latauskielto tietyille Audin lataushybrideille EuroParkin pysäköinti halleissa
Maailmalla jo miljoona Cupraa
Tällainen on uusi Alfa Romeo Tonale
Maanteillä jo miljoona Volvon lataushybridiä
Vältä nämä virheet ostaessasi talvirenkaita sähköautoon
Vaihtoautokauppojen valikoimissa on isot erot
Suomen vanhin autolehti, Moottori, viettää 100-vuotisjuhliaan
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Tällainen on uusi Kia Stonic
Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Hyundai Tucson uudistuu
Kia EV4:n hinnat julki
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ