Kuvassa ensimmäisen tuontierän Mercedes-Benz 300 SL: (Kuva: Marko Mäkinen)

Kuvassa ensimmäisen tuontierän Mercedes-Benz 300 SL: (Kuva: Marko Mäkinen)

Mercedes-Benz SL-klassik­ko­mal­li­sarja R 129 täytti 30 vuotta – vuonna 1989 esitellyssä mallissa oli ohjaamoon integroitu automaattinen turvakaari

Vuonna 1989 Geneven autonäyttelyssä esiteltyä neljännen sukupolven Mercedes-Benz SL-mallistoa päätettiin valmistaa 20 000 kappaleen erä. Ennakkoarvio meni lopulta positiivisella tavalla pahasti pieleen

Auto Bild.Klassikot

En­sie­sit­te­lyn­sä jäl­keen Mer­ce­des-Ben­zin SL-mal­lin au­to­ja ei riit­tä­nyt kai­kil­le ha­luk­kail­le. En­nak­koon kaa­vail­tu tuo­tan­to myy­tiin no­pe­as­ti lop­puun ja osa asi­ak­kais­ta jou­tui odot­ta­maan omaa au­to­aan jopa usei­ta vuo­sia.

Mer­ce­des-Ben­zin Suo­men maa­han­tuo­ja Veho Oy Ab sai va­rat­tua en­sim­mäi­ses­tä kah­den en­sim­mäi­sen val­mis­tus­vuo­den tuo­tan­nos­ta yh­teen­sä kym­me­nen au­ton kiin­ti­ön, joka myy­tiin Mer­ce­des-Benz SL 500 -mal­lin lä­hes mil­joo­nan mar­kan (ny­ky­ra­has­sa 276 000 eu­roa) hin­ta­la­pus­ta huo­li­mat­ta no­pe­as­ti lop­puun.

Mal­lin 30-vuo­tis­ta tai­val­ta Suo­men Mer­ce­des-Benz Klubi ry juh­lis­ti ko­koon­tu­mi­sa­jol­la. Mu­ka­na juh­la-au­to­jen let­kas­sa oli myös yk­si näis­tä en­sim­mäi­sen maa­han­tuon­tie­rän au­tois­ta, al­ku­pe­räis­kun­toi­nen ho­pe­an­vä­ri­nen SL 300 Ro­ads­ter vuo­del­ta 1989.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jan pää­suun­nit­te­li­ja Bruno Sac­co oli on­nis­tu­nut työs­sään eri­no­mai­ses­ti. Myyn­ti ylit­ti kaik­ki odo­tuk­set ja kau­nis au­to pal­kit­tiin vuo­si esit­te­lyn­sä jäl­keen kan­sain­vä­li­sel­lä ”Car De­sign Award” -muo­toi­lu­pal­kin­nol­la.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­lin har­mo­ni­nen ja kau­nis ul­ko­muo­to ke­rä­si asi­ak­kail­ta ja alan am­mat­ti­lai­sil­ta ke­hu­ja ym­pä­ri maa­il­maa. Vir­ta­vii­vai­sen SL:n il­man­vas­tus­ker­roin kat­to yl­hääl­lä oli niin­kin al­hai­nen kuin 0.32 cd. Kun ka­ton las­ki alas, au­ton si­vu­la­sit nou­si­vat sa­ma­nai­kai­ses­ti au­to­maat­ti­ses­ti ylös, jol­loin au­ton il­man­vas­tus­ker­roin oli yhä vain 0.40 cd.

Uu­sia pa­tent­te­ja ja in­no­vaa­ti­oi­ta

Uu­si Mer­ce­des-Benz SL-sar­ja aset­ti avo­au­toil­le uu­det tur­val­li­suus­s­tan­dar­dit. Mal­lin yh­tey­des­sä Mer­ce­des-Benz esit­te­li au­toon in­teg­roi­dun mat­kus­ta­jia suo­jaa­van tur­va­kaa­ren, joka ym­pä­ri­a­jo­ti­lan­tees­sa lu­kit­tui au­to­maat­ti­ses­ti pai­koil­leen vain 0,3 se­kun­nis­sa.

SL-sarjan Mercedes-Benz ympäriajotestissä.

SL-sarjan Mercedes-Benz ympäriajotestissä.

Myös Mer­ce­des-Benz SL:n uu­sia sel­kä­no­jan ja nis­ka­tu­en yh­dis­tä­viä etuis­tui­mia var­ten Mer­ce­des-Benz haki pe­rä­ti kak­si­kym­men­tä pa­tent­tia. Is­tui­mien run­ko ja sel­kä­no­ja val­mis­tet­tiin ke­vy­es­tä, mut­ta vah­vas­ta mag­ne­siu­me­ri­kois­se­ok­ses­ta.

Tur­va­vöis­sä oli jo tuol­loin esi­ki­ris­tys­toi­min­to ja au­to­maat­ti­nen kor­keu­den sää­tö. SL:n etuis­tui­mien lu­juus ko­la­ri­ti­lan­teis­sa oli nor­maa­liin is­tui­meen ver­rat­tu­na mo­nin­ker­tai­nen.

Mer­ce­des-Benz SL:n uu­si säh­kö­hyd­rau­li­nen kat­to avau­tui ja sul­keu­tui 30 se­kun­nis­sa. Ka­ton ra­ken­ne oli val­mis­tet­tu alu­mii­nis­ta ja se pai­noi 35 ki­loa, joka on 10 ki­loa edel­li­sen su­ku­pol­ven mal­lia vä­hem­män. Ajo-omi­nai­suuk­sia pa­ran­ta­maan Mer­ce­des-Benz SL:ään oli os­tet­ta­vis­sa li­sä­va­rus­tee­na ky­sei­sen ai­ka­kau­den to­del­li­nen luk­sus­tuo­te - ak­tii­vi­jou­si­tus.

Vauh­din tae: V12 ja AMG

Vuo­sien var­rel­la Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jan yh­tey­des­sä esi­tel­tiin jouk­ko uu­sia moot­to­rei­ta. Vuon­na 1992 Mer­ce­des-Benz esit­te­li huip­pu­mal­li 600 SL/SL 600:n yh­tey­des­sä uu­den V12-moot­to­rin, jon­ka huip­pu­te­ho oli 290 kW (394 hv). Moot­to­ri oli tuo­hon ai­kaan kaik­kien ai­ko­jen te­hok­kain Mer­ce­des-hen­ki­lö­au­toon asen­net­tu moot­to­ri.

Mer­ce­des ruok­ki muu­ta­maa vuot­ta myö­hem­min vauh­din­näl­käi­siä li­sää, esit­te­le­mäl­lä vuon­na 1999 SL-mal­lis­toon Af­fal­ter­bac­his­sa AMG:n vi­rit­tä­mät V8- ja V12-moot­to­rit, jois­ta te­hok­kaim­man Mer­ce­des-Benz SL 73 AMG:n moot­to­rin huip­pu­te­ho nou­si jo 386 kW (525 hv).

Ta­voi­te ylit­tyi kym­men­ker­tai­ses­ti

Mer­ce­des-Benz esit­te­li SL R 129-mal­li­sar­jaan vuo­si­na 1995 ja 1998 fa­ce­lift-mal­lit. Mal­li­sar­ja kor­vat­tiin vuon­na 2001, kun Mer­ce­des-Benz esit­te­li vii­den­nen su­ku­pol­ven SL-mal­lin R 230:n Frank­fur­tin au­to­näyt­te­lys­sä Sak­sas­sa.

Mer­ce­des-Benz SL R 129-mal­li­sar­jan fa­ce­lif­tin yh­tey­des­sä vuon­na 1995 Mer­ce­des-Benz esit­te­li muun mu­as­sa edis­tyk­sel­li­sen ESP-ajon­va­kau­tus­jär­jes­tel­män, joka tar­vit­ta­es­sa kor­ja­si kul­jet­ta­jan te­ke­miä oh­jaus­vir­hei­tä ja pa­laut­ti au­ton kul­jet­ta­jan va­lit­se­mal­le ajo­lin­jal­le/kais­tal­le, käyt­tä­mäl­lä hy­väk­si yk­sit­täis­ten pyö­rien jar­ru­tus­ta ja/tai sää­te­le­mäl­lä moot­to­rin vään­tö­mo­ment­tia.

Hei­nä­kuu­hun 2001 men­nes­sä Mer­ce­des-Benz oli Bre­me­nin tuo­tan­to­lai­tok­sel­la val­mis­ta­nut 13 vuo­den ai­ka­na ta­voi­tel­lun 20 000 au­ton si­jas­ta pe­rä­ti 204 940 uut­ta SL-au­to­mal­lia. Mal­lin edel­tä­jää R 107 -mal­li­sar­jaa val­mis­tet­tiin hie­man enem­män 237 287 yk­si­löä, mut­ta ky­sei­seen mää­rää tar­vit­tiin 18 tuo­tan­to­vuot­ta.

Mer­ce­des-Benz SL R 129 -mal­li­sar­jaa val­mis­tet­tiin kes­ki­mää­rin 16 500 au­ton vuo­si­tuo­tan­to­vauh­tia. Su­ku­pol­ven­sa suo­si­tuin SL-mal­li oli vii­den lit­ran V8-moot­to­ril­la va­rus­tet­tu 500 SL, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1988–1998 kaik­ki­aan 79 827 kpl.

Har­vi­nai­sim­mak­si mal­lik­si jäi vuon­na 1997 V6-moot­to­ril­la 152 kW (204 hv) esi­tel­ty niin sa­not­tu hin­nat al­ka­en -mal­li Mer­ce­des-Benz SL 280, joi­ta rul­la­si tuo­tan­to­lin­jal­ta ulos vain 1 704 yk­si­löä.

Juha Pel­to­nen, ku­vat Mar­ko Mä­ki­nen, Mer­ce­des-Benz

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset
K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Lataus laajenee vauhdilla.

K-Auto

K-Lataus ja yrity­sau­toi­lu­jätti Drivalia merkittävään yhteistyöhön

Auto Bild.Uutiset

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Väärät varaosat voivat tulla kalliiksi – miksi sopivuus on tärkeää?

Auto Bild.Kaupallinen yhteistyö

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

Smart #5: Merkin ensimmäisen suuri SUV-malli Euroopan markkinoille

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN