Alfa Romeo Tipo 33 Stradale on näyttäväkorinen malli vuodelta 1967.

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale on näyttäväkorinen malli vuodelta 1967.

Ovatko nämä maailman 10 kauneinta autoa – päätä sinä!

Auto Bild valikoi kymmenen mestariteosta, jotka varmasti lukeutuvat maailman kauneimpien tai erikoisimpien joukkoon. Selvää kuitenkin on, että kauneimpien ryhmään lukeutuu valtava määrä muitakin automalleja vuosien varrelta.

Auto Bild.Klassikot

Sija 10

Al­fa Ro­meo Tipo 33 Stra­da­le

Se näyt­tää ra­ta­kil­pu­ril­ta, mut­ta on to­si­a­si­as­sa ka­tu­kil­pu­ri, jon­ka poh­ja­na on Al­fa Ro­meo Tipo 33 -rata-au­to. Fran­co Scag­li­o­nen muo­toi­le­ma mes­ta­ri­te­os on vuo­del­ta 1967. Kuva: Chris­ti­an Bit­t­mann

1961 Ferrari 250 GTO on Mauro Forghierin ja Sergio Scagliettin käsialaa.

1961 Ferrari 250 GTO on Mauro Forghierin ja Sergio Scagliettin käsialaa.

Sija 9

Fer­ra­ri 250 GTO

Täs­sä­kin on ky­sees­sä ka­tu­kil­pu­ri. Gi­ot­to Biz­zar­ri­ni käyt­ti alu­mii­ni­ko­ria Pi­san yli­o­pis­ton tuu­li­tun­ne­lis­sa eri­no­mai­sin tu­lok­sin. 1961 Fer­ra­ri 250 GTO on Mau­ro Forg­hie­rin ja Ser­gio Scag­liet­tin kä­si­a­laa. Kuva: Pe­ter Fisc­her/Au­to Bild

Bugatti Type 57 Atlantic on erikoisuudessaan omaa luokkaansa.

Bugatti Type 57 Atlantic on erikoisuudessaan omaa luokkaansa.

Sija 8

Bu­gat­ti Type 57

Jean Bu­gat­ti ja Jo­seph Wal­ter vas­ta­si­vat vuon­na 1934 jyh­ke­äs­tä Bu­gat­ti Type 57:stä. At­lan­tic-ver­si­os­sa on len­to­ko­ne­mais­ta otet­ta. Kuva: And­re­as Lind­fahr/Au­to Bild

BMW 507 lukeutuu 1950-luvun upeimpiin avoautoihin.

BMW 507 lukeutuu 1950-luvun upeimpiin avoautoihin.

Sija 7

BMW 507

Krei­vi Alb­recht Graf zu Go­ertz vas­ta­si BMW:n kau­niin 507:n ko­ri­muo­dois­ta. Teh­das­ku­va.

Citroën DS oli muotoilultaan tuntuvast aikaansa edellä.

Citroën DS oli muotoilultaan tuntuvast aikaansa edellä.

Sija 6

Cit­roën DS

Fla­mi­nio Ber­to­nen mu­kaan ko­ri­suun­nit­te­lus­sa ins­pi­roi kala. Kuva: Tho­mas Rud­dies

Ferrari 250 GT -mallia valmistettiin vuosina 1953-65 useina erilaisina versioina

Ferrari 250 GT -mallia valmistettiin vuosina 1953-65 useina erilaisina versioina

Sija 5.

Fer­ra­ri 250 GT

Fer­ra­ri 250 GT on mal­li, jota val­mis­tet­tiin vuo­si­na 1953-65 usei­na ver­si­oi­na. Suo­si­tuin lie­nee 1959 Ber­li­net­ta SWB. Kuva: RM Auc­ti­ons.

Porsche 911 on yksi kaikkien aikojen klassisimpia korimuotoilultaan.

Porsche 911 on yksi kaikkien aikojen klassisimpia korimuotoilultaan.

Sija 4

Porsc­he 911

Porsc­he 911 lu­keu­tuu la­jis­saan kau­neim­piin klas­sik­kos­port­tei­hin. Teh­das­ku­va.

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Sija 3

Lam­borg­hi­ni Miu­ra

Har­va au­to on yh­tä lin­ja­kas kuin V12-kes­ki­moot­to­ril­la va­rus­tet­tu, Ber­to­nen muo­toi­le­ma Miu­ra.

Mercedes-Benz 300 SL

Mercedes-Benz 300 SL

Sija 2

Mer­ce­des-Benz 300 SL

Alus­sa 300 SL oli ra­ta­kil­pu­ri, kun­nes vuon­na 1952 Ru­dolf Uh­len­haut esit­te­li ka­tu­ver­si­on 300 SL:Stä (W194), sil­kan put­ki­run­koi­sen mal­lin, jos­sa ei ol­lut ovia, vaan sen si­jaan si­vu­la­sit ja kat­to­pa­lat tait­tui­vat si­sään­me­noa var­ten. Tuo­tan­to­mal­li W198 tuli sar­ja­tuo­tan­toon vuon­na 1954.

Jaguar E-Typessä on monen mielestä maailman kaunein korimuoto.

Jaguar E-Typessä on monen mielestä maailman kaunein korimuoto.

Sija 1

Ja­gu­ar E-Type

Ja­gu­a­rin en­ti­nen pää­tes­ti­kul­jet­ta­ja Nor­man De­wis (97) muis­taa edel­leen hy­vin, kuin­ka teh­taan ae­ro­dy­na­miik­ka-eri­kois­tun­ti­ja Mal­colm Sa­yer raa­pus­ti 1960-lu­vun alus­sa pa­pe­ril­le sa­la­pe­räi­siä nu­me­roi­ta. Ja­gu­ar E-Type lan­see­rat­tiin vuo­den 1961 Genè­ven au­to­näyt­te­lys­sä ja ko­rin il­man­vas­tus­ker­roin oli cW 0,44. Kun­ni­oi­tet­ta­va, jos­kaan ei poik­keuk­sel­li­sen al­hai­nen lu­ke­ma. Kuva: Toni Ba­der/Au­to Bild

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN