Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Polestarin neljäs vuosittainen vastuul­li­suus­ra­portti sisältää tietoja merkittävistä kasvi­huo­ne­kaa­su­vä­hen­nyk­sistä, Polestar 0 -projektin päivityksistä ja jatkuvista pyrkimyksistä entistä parempaan läpinäkyvyyteen ja ympäris­töys­tä­väl­li­sempien materiaalien käyttöön.

Auto Bild.Uutiset

 Po­les­tar aloit­ti au­to­jen­sa hii­li­ja­lan­jäl­jen mit­taa­mi­sen vuon­na 2020 ja on sit­tem­min vä­hen­tä­nyt au­to­koh­tais­ta ja­lan­jäl­keä pe­rä­ti nel­jän­nek­sel­lä (24,7 %). Tä­hän saa­vu­tuk­seen ovat vai­kut­ta­neet mer­kit­tä­väs­ti vä­hä­hii­li­sen alu­mii­nin run­saam­pi käyt­tö kai­kis­sa mal­leis­sa, pa­ran­nuk­set ak­ku­jen val­mis­tuk­ses­sa, sa­tap­ro­sent­ti­ses­ti uu­siu­tu­van säh­kön käyt­tö kaik­kien mal­lien tuo­tan­nos­sa sekä te­hok­kaam­pi lo­gis­tiik­ka ja bi­o­polt­to­ai­nei­den käyt­tö tie­tyil­lä val­ta­me­ri­rei­teil­lä.

“Po­les­tar on osoit­ta­nut, et­tä kas­vun voi erot­taa il­mas­to­vai­ku­tuk­sis­ta. Yk­sin­ker­tai­ses­ti sa­not­tu­na jat­kam­me pääs­tö­jen vä­hen­tä­mis­tä sa­mal­la kun kas­va­tam­me myyn­tiä. Vaik­ka moni asia maa­il­mas­sa näyt­tää me­ne­vän vää­rään suun­taan, me vah­vis­tam­me si­tou­tu­mis­tam­me pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen”, Po­les­ta­rin pää­joh­ta­ja Mic­ha­el Lohsc­hel­ler sa­noo.

Po­les­tar 0 -pro­jek­ti käyn­nis­tet­tiin vuon­na 2021, ja sen pe­rim­mäi­nen tar­koi­tus on luo­da il­mas­to­neut­raa­li au­to, joka vauh­dit­taa yh­teis­työ­tä ja tut­ki­mus­ta ja tu­kee Po­les­ta­rin ta­voi­tet­ta tul­la il­mas­to­neut­raa­lik­si yri­tyk­sek­si vuo­teen 2040 men­nes­sä. Pro­jek­tis­sa mu­ka­na ole­vat kump­pa­nit ja Po­les­tar il­moit­ti­vat tä­nään, et­tä yh­teis­ten aloit­tei­den kaut­ta on tun­nis­tet­tu tär­kei­tä vä­hä­hii­li­siä rat­kai­su­ja, joi­den avul­la on mah­dol­lis­ta val­mis­taa Po­les­tar 2 pe­rä­ti kym­me­nen ton­nia pie­nem­mäl­lä hii­li­ja­lan­jäl­jel­lä pro­jek­tin al­kuun ver­rat­tu­na*.

Suu­rim­mat osa­te­ki­jät liit­ty­vät alu­mii­nin ja te­räk­sen val­mis­tuk­seen. Ne ovat kes­kei­siä ma­te­ri­aa­le­ja hii­len­pois­tos­sa, sil­lä nii­den osuus on noin 45 % Po­les­tar 2:n keh­dos­ta por­til­le -hii­li­ja­lan­jäl­jes­tä. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa Po­les­tar 0 -pro­jek­tin pai­no­pis­te muut­tuu, ja li­sä­tut­ki­mus­ta vaa­ti­vat osa-alu­eet toi­mi­vat pe­rus­ta­na Mis­si­on 0 Hou­se -kes­kuk­sel­le*, joka on Po­les­ta­rin pe­rus­ta­ma yh­teis­työs­sä joh­det­ta­va ja ra­hoi­tet­ta­va tut­ki­mus­kes­kus. Gö­te­bor­gis­sa si­jait­se­vas­sa kes­kuk­ses­sa työs­ken­te­lee tut­ki­joi­ta yli­o­pis­tois­ta ja in­si­nöö­re­jä te­ol­li­suu­den aloil­ta. Hei­dän teh­tä­vä­nään on pois­taa kas­vi­huo­ne­kaa­su­ja ma­te­ri­aa­leis­ta, tuot­teis­ta ja pro­ses­seis­ta. Ta­voit­tee­na on myös poh­tia Mis­si­on 0 Hou­sen ke­hit­tä­mien tu­le­vai­suu­den po­ten­ti­aa­lis­ten rat­kai­su­jen kau­pal­lis­ta­mis­ta.

Kier­to­ta­lous, osal­lis­ta­mi­nen ja lä­pi­nä­ky­vyys ovat edel­leen kes­kei­siä osa-alu­ei­ta. Po­les­tar liit­tyi Ini­ti­a­ti­ve for Res­pon­sib­le Mi­ning As­su­ran­ce (IR­MA) -hank­kee­seen ja jat­koi tar­kas­tuk­sia kor­ke­an ris­kin alu­eil­la. Ris­ki­ma­te­ri­aa­lien jäl­ji­tet­tä­vyyt­tä laa­jen­net­tiin muun mu­as­sa man­gaa­nin kar­toi­tuk­sel­la. Po­les­tar jat­kaa toi­mia tie­to­jen saa­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si sekä kier­rä­te­tyn ma­te­ri­aa­lin osuu­den li­sää­mi­sek­si au­to­jen­sa vuo­si­mal­liu­u­dis­tuk­sis­sa. Po­les­tar 4 -mal­lis­sa on ny­ky­ään 10 % kier­rä­tet­tyä ma­te­ri­aa­lia.

Au­to­Bild / Po­les­tar

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Harras­te­au­to­kausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

Hyundai lanseeraa oman sähköauton hankintatuen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN