Polestar kutistanut hiilijalanjälkeään merkittävästi
Polestarin neljäs vuosittainen vastuullisuusraportti sisältää tietoja merkittävistä kasvihuonekaasuvähennyksistä, Polestar 0 -projektin päivityksistä ja jatkuvista pyrkimyksistä entistä parempaan läpinäkyvyyteen ja ympäristöystävällisempien materiaalien käyttöön.
Polestar aloitti autojensa hiilijalanjäljen mittaamisen vuonna 2020 ja on sittemmin vähentänyt autokohtaista jalanjälkeä peräti neljänneksellä (24,7 %). Tähän saavutukseen ovat vaikuttaneet merkittävästi vähähiilisen alumiinin runsaampi käyttö kaikissa malleissa, parannukset akkujen valmistuksessa, sataprosenttisesti uusiutuvan sähkön käyttö kaikkien mallien tuotannossa sekä tehokkaampi logistiikka ja biopolttoaineiden käyttö tietyillä valtamerireiteillä.
“Polestar on osoittanut, että kasvun voi erottaa ilmastovaikutuksista. Yksinkertaisesti sanottuna jatkamme päästöjen vähentämistä samalla kun kasvatamme myyntiä. Vaikka moni asia maailmassa näyttää menevän väärään suuntaan, me vahvistamme sitoutumistamme päästöjen vähentämiseen”, Polestarin pääjohtaja Michael Lohscheller sanoo.
Polestar 0 -projekti käynnistettiin vuonna 2021, ja sen perimmäinen tarkoitus on luoda ilmastoneutraali auto, joka vauhdittaa yhteistyötä ja tutkimusta ja tukee Polestarin tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yritykseksi vuoteen 2040 mennessä. Projektissa mukana olevat kumppanit ja Polestar ilmoittivat tänään, että yhteisten aloitteiden kautta on tunnistettu tärkeitä vähähiilisiä ratkaisuja, joiden avulla on mahdollista valmistaa Polestar 2 peräti kymmenen tonnia pienemmällä hiilijalanjäljellä projektin alkuun verrattuna*.
Suurimmat osatekijät liittyvät alumiinin ja teräksen valmistukseen. Ne ovat keskeisiä materiaaleja hiilenpoistossa, sillä niiden osuus on noin 45 % Polestar 2:n kehdosta portille -hiilijalanjäljestä. Seuraavassa vaiheessa Polestar 0 -projektin painopiste muuttuu, ja lisätutkimusta vaativat osa-alueet toimivat perustana Mission 0 House -keskukselle*, joka on Polestarin perustama yhteistyössä johdettava ja rahoitettava tutkimuskeskus. Göteborgissa sijaitsevassa keskuksessa työskentelee tutkijoita yliopistoista ja insinöörejä teollisuuden aloilta. Heidän tehtävänään on poistaa kasvihuonekaasuja materiaaleista, tuotteista ja prosesseista. Tavoitteena on myös pohtia Mission 0 Housen kehittämien tulevaisuuden potentiaalisten ratkaisujen kaupallistamista.
Kiertotalous, osallistaminen ja läpinäkyvyys ovat edelleen keskeisiä osa-alueita. Polestar liittyi Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA) -hankkeeseen ja jatkoi tarkastuksia korkean riskin alueilla. Riskimateriaalien jäljitettävyyttä laajennettiin muun muassa mangaanin kartoituksella. Polestar jatkaa toimia tietojen saatavuuden parantamiseksi sekä kierrätetyn materiaalin osuuden lisäämiseksi autojensa vuosimalliuudistuksissa. Polestar 4 -mallissa on nykyään 10 % kierrätettyä materiaalia.
AutoBild / Polestar
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
Koeajossa Toyota C-HR 2.0 Plug-in Hybrid Premiere Edition: Kiitettävästi sähköllä
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 AT8 Tributo Italiano: Italialainen ylistys
Koeajossa BYD Seal Excellence AWD: Urheilullista tyyliä Kiinasta
Koeajossa Mercedes-Benz CLE 300 4Matic A: Aito klassinen coupé
Koeajossa Mazda MX-30 R-EV Edition R: Männät kiertävät, sähkö liikuttaa
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
Olkielementtitalo rakennettiin Billnäsin maalaismaisemiin
Uusi mies ohjaksissa
Linda Linko: ”Estetiikka ei ole pelkkää pintaa, parhaimmillaan siitä heijastuu jotain olennaista ihmisyydestä”
Klassikon vuosipäivä
Oranssi on uusi musta
Transmissiolinjakaiutin Italiasta
Factor Onen uudet balansoidut virtalähteet
Hyviä viboja edullisesti
AVIDin uusi Celsus
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 RF 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Peltikatollinen
Koeajossa Citroën Berlingo Van BlueHDi 130 XL EAT8: Tavarajuna
Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna
Koeajossa BMW iX2 xDrive30: Kokoisekseen taloudellinen
Koeajossa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition: Lisää paukkua
... Lisää
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Ennätysajo: Sähköautolla 2 458 km vuorokaudessa Suomessa
Renault Twingo E-Tech electric - ikonin paluu täyssähköisenä
Uusi Golf GTI Edition 50 -juhlamalli – Suomeen vain 25 kappaleen rajoitettu erä
Tällainen on uudistettu SEAT Arona
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Uuden mallivuoden Volvo EX90 latautuu entistä nopeammin
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Mercedes-Benz GLC myynti alkaa – mallisto alkaen 71 390 euroa
Mazda esitteli kaksi uutta konseptiautoa
Vuoden Auto Suomessa 2026 -ehdokaslistalla 37 autouutuutta – peräti yhdeksän kiinalaista
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Kahden testin huippumenestyjä: Continentalin kitkarenkaat vakuuttavat jälleen
Mazda lanseeraa uuden sähkömaasturinsa, ensi vuonna Eurooppaan – ”Unelma-auto”
Uudistunut smart rikkoo myyntiennätyksiä
Mercedes-Benz tekee pikalatauksista entistä nopeampia: 600 kW:n latausteho saatavana jo ensi vuonna
Hyundai IONIQ 9:n myynti alkaa
Täysin uusi Nissan LEAF jopa 622 km toimintamatkalla ja huipputeknologioilla
Norjassa hurja sähköautojen myyntiennätys
Citroën tuo markkinoille Suomen pienimmän, ketterimmän ja edullisimman täyssähköpakettiauton - Uusi ë-C3 Van on täällä
Tällä rahalla saa Mitsubishi Eclipse Cross -täyssähköauton
Kia PV5:lle Guinnessin maailmanennätys: 693,38 km täydellä kuormalla ja yhdellä latauksella
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LAKI LEHTONEN
Yrittääkö auton myyjä vetäytyä vastuusta? Tunne käytetyn auton takuun ja virhevastuun erot
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: YHDISTELYLAINA
Uusi vai käytetty auto? Yhdistelylaina voi ratkaista tilanteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: SILTARAHA.FI
Pidä yrityksesi liikkeessä – joustava autorahoitus auttaa
Kilpailuta autolaina – voit löytää sopivan koron lainallesi
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ