Polestar kutistanut hiili­ja­lan­jäl­keään merkittävästi

Polestarin neljäs vuosittainen vastuul­li­suus­ra­portti sisältää tietoja merkittävistä kasvi­huo­ne­kaa­su­vä­hen­nyk­sistä, Polestar 0 -projektin päivityksistä ja jatkuvista pyrkimyksistä entistä parempaan läpinäkyvyyteen ja ympäris­töys­tä­väl­li­sempien materiaalien käyttöön.

Auto Bild.Uutiset

 Po­les­tar aloit­ti au­to­jen­sa hii­li­ja­lan­jäl­jen mit­taa­mi­sen vuon­na 2020 ja on sit­tem­min vä­hen­tä­nyt au­to­koh­tais­ta ja­lan­jäl­keä pe­rä­ti nel­jän­nek­sel­lä (24,7 %). Tä­hän saa­vu­tuk­seen ovat vai­kut­ta­neet mer­kit­tä­väs­ti vä­hä­hii­li­sen alu­mii­nin run­saam­pi käyt­tö kai­kis­sa mal­leis­sa, pa­ran­nuk­set ak­ku­jen val­mis­tuk­ses­sa, sa­tap­ro­sent­ti­ses­ti uu­siu­tu­van säh­kön käyt­tö kaik­kien mal­lien tuo­tan­nos­sa sekä te­hok­kaam­pi lo­gis­tiik­ka ja bi­o­polt­to­ai­nei­den käyt­tö tie­tyil­lä val­ta­me­ri­rei­teil­lä.

“Po­les­tar on osoit­ta­nut, et­tä kas­vun voi erot­taa il­mas­to­vai­ku­tuk­sis­ta. Yk­sin­ker­tai­ses­ti sa­not­tu­na jat­kam­me pääs­tö­jen vä­hen­tä­mis­tä sa­mal­la kun kas­va­tam­me myyn­tiä. Vaik­ka moni asia maa­il­mas­sa näyt­tää me­ne­vän vää­rään suun­taan, me vah­vis­tam­me si­tou­tu­mis­tam­me pääs­tö­jen vä­hen­tä­mi­seen”, Po­les­ta­rin pää­joh­ta­ja Mic­ha­el Lohsc­hel­ler sa­noo.

Po­les­tar 0 -pro­jek­ti käyn­nis­tet­tiin vuon­na 2021, ja sen pe­rim­mäi­nen tar­koi­tus on luo­da il­mas­to­neut­raa­li au­to, joka vauh­dit­taa yh­teis­työ­tä ja tut­ki­mus­ta ja tu­kee Po­les­ta­rin ta­voi­tet­ta tul­la il­mas­to­neut­raa­lik­si yri­tyk­sek­si vuo­teen 2040 men­nes­sä. Pro­jek­tis­sa mu­ka­na ole­vat kump­pa­nit ja Po­les­tar il­moit­ti­vat tä­nään, et­tä yh­teis­ten aloit­tei­den kaut­ta on tun­nis­tet­tu tär­kei­tä vä­hä­hii­li­siä rat­kai­su­ja, joi­den avul­la on mah­dol­lis­ta val­mis­taa Po­les­tar 2 pe­rä­ti kym­me­nen ton­nia pie­nem­mäl­lä hii­li­ja­lan­jäl­jel­lä pro­jek­tin al­kuun ver­rat­tu­na*.

Suu­rim­mat osa­te­ki­jät liit­ty­vät alu­mii­nin ja te­räk­sen val­mis­tuk­seen. Ne ovat kes­kei­siä ma­te­ri­aa­le­ja hii­len­pois­tos­sa, sil­lä nii­den osuus on noin 45 % Po­les­tar 2:n keh­dos­ta por­til­le -hii­li­ja­lan­jäl­jes­tä. Seu­raa­vas­sa vai­hees­sa Po­les­tar 0 -pro­jek­tin pai­no­pis­te muut­tuu, ja li­sä­tut­ki­mus­ta vaa­ti­vat osa-alu­eet toi­mi­vat pe­rus­ta­na Mis­si­on 0 Hou­se -kes­kuk­sel­le*, joka on Po­les­ta­rin pe­rus­ta­ma yh­teis­työs­sä joh­det­ta­va ja ra­hoi­tet­ta­va tut­ki­mus­kes­kus. Gö­te­bor­gis­sa si­jait­se­vas­sa kes­kuk­ses­sa työs­ken­te­lee tut­ki­joi­ta yli­o­pis­tois­ta ja in­si­nöö­re­jä te­ol­li­suu­den aloil­ta. Hei­dän teh­tä­vä­nään on pois­taa kas­vi­huo­ne­kaa­su­ja ma­te­ri­aa­leis­ta, tuot­teis­ta ja pro­ses­seis­ta. Ta­voit­tee­na on myös poh­tia Mis­si­on 0 Hou­sen ke­hit­tä­mien tu­le­vai­suu­den po­ten­ti­aa­lis­ten rat­kai­su­jen kau­pal­lis­ta­mis­ta.

Kier­to­ta­lous, osal­lis­ta­mi­nen ja lä­pi­nä­ky­vyys ovat edel­leen kes­kei­siä osa-alu­ei­ta. Po­les­tar liit­tyi Ini­ti­a­ti­ve for Res­pon­sib­le Mi­ning As­su­ran­ce (IR­MA) -hank­kee­seen ja jat­koi tar­kas­tuk­sia kor­ke­an ris­kin alu­eil­la. Ris­ki­ma­te­ri­aa­lien jäl­ji­tet­tä­vyyt­tä laa­jen­net­tiin muun mu­as­sa man­gaa­nin kar­toi­tuk­sel­la. Po­les­tar jat­kaa toi­mia tie­to­jen saa­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si sekä kier­rä­te­tyn ma­te­ri­aa­lin osuu­den li­sää­mi­sek­si au­to­jen­sa vuo­si­mal­liu­u­dis­tuk­sis­sa. Po­les­tar 4 -mal­lis­sa on ny­ky­ään 10 % kier­rä­tet­tyä ma­te­ri­aa­lia.

Au­to­Bild / Po­les­tar

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset
Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Ensimmäiset 1 731 Toyota Corollaa tuotiin Suomeen vuonna 1967. Kuvassa 1966 Toyota Corolla.

Toyota

Toyota: Suomessa jo 60 vuotta

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset

Salon Passeliauto Oy palkittiin parhaiden eurooppalaisten Toyota-jälleenmyyjän joukossa

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset
Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Nelivetoinen Polestar 4 (544 hv/686 Nm) on tähänastisista nopein brändin edustaja (3,8 s sataan), ja sille luvataan jopa 620 km WLTP-toimintamatkaa.

Juha Peltonen

Polestar 3 ja Polestar 4 esiteltiin Suomessa: Niistä toisessa ei ole takalasia!

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN