Skodalla oli aikoinaan maallistossan ajanhenkisesti kansiventtiili-V8:lla varustettu iso Superb. Se lukeutuu nykyisen Superbin esi-isiin. Oikealla 1939 Skoda V8, vasemmalla 1948-mallinen Skoda varustettuna sivuventtiilikuutosella.

Skodalla oli aikoinaan maallistossan ajanhenkisesti kansiventtiili-V8:lla varustettu iso Superb. Se lukeutuu nykyisen Superbin esi-isiin. Oikealla 1939 Skoda V8, vasemmalla 1948-mallinen Skoda varustettuna sivuventtiilikuutosella.

Tätä et tiennyt: Škodalla oli kerran ohjelmistossaan V8-moottorinen iso sedan!

Kyllä, totta se on: Škoda valmisti aikoinaan, vuosina 1939–40 isoa, kansi­vent­tii­listä V8-moottorista sedania.

Auto Bild.Klassikot

Vuo­si­na 1939–40 val­mis­tet­tu Škoda Su­perb 4000 (ku­vas­sa oi­ke­al­la) oli iso se­dan, joka va­rus­tet­tiin 4,0-lit­rai­sel­la V8-moot­to­ril­la. Ško­dan, jol­la oli en­nen tois­ta maa­il­man­so­taa usei­ta jän­nit­tä­viä mal­le­ja, oli tar­koi­tus nos­taa pro­fii­li­aan V8-ver­si­on avul­la.

Va­li­tet­ta­vas­ti sit­ten syt­tyi toi­nen maa­il­man­so­ta, joka sot­ki useim­pien mai­den asi­at.

Škoda Su­per­bin kan­si­vent­tii­li-V8 tuot­ti te­hoa 70,7 kW (95 hv)/3500 r/min, kun taas ku­vas­sa va­sem­mal­la nä­ky­vä 1948-mal­li­nen iso Škoda li­mou­si­ne oli va­rus­tet­tu 6-sy­lin­te­ri­sel­lä si­vu­vent­tii­li­sel­lä ri­vi­moot­to­ril­la.

Škoda Su­per­bin al­ku­tai­pa­leel­la (1934–36 – mal­li Škoda 640 Su­perb) moot­to­ri­na oli 2,5-lit­rai­nen ja 6-sy­lin­te­ri­nen si­vu­vent­tii­li­moot­to­ri.

Vuo­si­na 1936–37 moot­to­ri kas­voi 2,7-lit­rai­sek­si si­vu­vent­tii­li­kuu­to­sek­si, jon­ka rin­nal­la oli 1936–39 oh­jel­mis­tos­sa is­ku­ti­la­vuu­del­taan vie­lä isom­pi 2,9-lit­rai­nen 6-sy­lin­te­ri­nen ri­vi­moot­to­ri. Vuo­si­na 1938–49 val­mis­tet­tiin myös kan­si­vent­tii­lis­tä Su­perb OHV -mal­lia,

1939-mal­li­sel­le Su­per­bil­le lu­vat­tiin V8-moot­to­rin kera suu­rin­ta no­peut­ta 135 km/h. Kes­ki­ku­lu­tuk­sek­si 2180-ki­loi­sel­le se­da­nil­le il­moi­tet­tiin 20–24 l/100 km.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot
Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Malliuudistukset tehtiin maltilla, ja auton tunnistaa helposti Passatiksi.

Toni Lindström

Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI 110 kW (150 hv) DSG: Vain farkkuna

Auto Bild.Koeajot

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Mazda julkaisi täysin uuden CX-5:n hinnat

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

Suomeenkin tullut uusi kiinalaisbrändi XPENG vannoo tekoälyn nimeen

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN