Tästä alkoi Seat-merkin tarina: 1954 Seat 1400 sedan perustui vastaavaan Fiatiin.

Tästä alkoi Seat-merkin tarina: 1954 Seat 1400 sedan perustui vastaavaan Fiatiin.

Useimmat eivät ole kuulleet hienosta automallista, joka täyttää tänään 65 vuotta – mikä se on?

Espanjan tunnetuimman automerkin, Seatin, taru käynnistyi Seat 1400 -mallin myötä 13. marraskuuta 1953.

Auto Bild.Klassikot

Ti­la­va ja mu­ka­va Seat 1400 se­dan, jon­ka muo­toi­lus­sa il­me­ni piir­tei­tä 1950-lu­vun alun ame­rik­ka­lai­sis­ta au­to­mal­leis­ta, pe­rus­tui 1950-lu­vun alun vas­taa­vaan Fi­a­tiin.

Seat 1400 mak­soi ai­koi­naan Es­pan­jas­sa 117 000 pe­se­taa ja en­sim­mäi­se­nä vuon­na tuo­tan­to­mää­rä yl­ti vain vii­teen au­toon päi­väs­sä.

Ne­li­o­vi­nen ta­ka­ve­toi­nen se­dan sopi eri­no­mai­ses­ti esi­mer­kik­si tak­si­käyt­töön, mut­ta nii­tä oli myös pal­jon val­ti­on vir­ka-au­toi­na.

Uusia Seat 1400 -malleja työn alla tehtaalla 1950-luvulla.

Uusia Seat 1400 -malleja työn alla tehtaalla 1950-luvulla.

Seat 1400:n ne­li­sy­lin­te­ri­nen 1395-kuu­ti­oi­nen ri­vi­moot­to­ri ke­hit­ti So­lex- tai We­ber-alai­mu­kaa­sut­ti­mel­la va­rus­tet­tu­na 44 he­vos­voi­maa.

Moot­to­ri lin­kit­tyi 4-por­tai­seen rat­ti­ma­nu­aa­li­vaih­teis­toon.

Mal­lin huip­pu­no­peu­dek­si ker­rot­tiin 125 km/h. Polt­to­ai­ne­säi­li­ön ti­la­vuus oli 48 lit­raa, jo­ten au­tol­la oli koh­tuul­li­nen toi­min­ta­mat­ka 10,5 l/100 km kes­ki­ku­lu­tuk­sin.

Vuo­si­tuo­tan­to oli vuon­na 1954 vas­ta 1345 kap­pa­let­ta, mut­ta jo 1956 tuo­tan­to­mää­rä ko­ho­si 7000 yk­si­löön. Kym­me­nen tu­han­nen raja yli­tet­tiin vuon­na 1957.

1400-sar­ja ja­los­tui si­ten, et­tä vuon­na 1954 esi­tel­tiin Seat 1400 A. Vuon­na 1956 oli 1400 B:n vuo­ro, kun­nes vuon­na 1960 koit­ti ver­sio 1400 C.

Li­säk­si val­mis­tet­tiin usei­ta eri­kois­ver­si­oi­ta.

Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Viisi vinkkiä, joiden avulla renkaiden ostaminen verkosta on helppoa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset

Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa

Auto Bild.Uutiset
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot
Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Summit-varustelussa on lediajovalot projektiotekniikalla ja kääntymisvaloin toteutetut ledisumuvalot.

Juha Peltonen

Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN