Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla
BMW esittelee ensi kertaa uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin, joka perustuu Vision iNEXT -konseptiautoon.
Vielä kehitysvaiheessa oleva BMW iX perustuu BMW:n kehittämään uuteen, modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön.
BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
BMW iX -mallin suunnittelussa on sovellettu täysin uudenlaista näkemystä muotoilusta, kestävästä kehityksestä, ajamisen nautinnosta, monipuolisuudesta sekä luksuksesta.
Alusta alkaen sähköisen liikkuvuuden ehdoilla suunniteltu iX-malli määrittää uudelleen SAV-luokan autojen konseptin.
Tavoitteena uudenlainen ajokokemus
Täysin uusi, tarkka ja minimalistinen muotoilu luo BMW iX -mallista tienavaajan autojen uudelle sukupolvelle. BMW iX määrittää kokonaan uudelleen ajokokemuksen, auton sisätilojen tilan tunnun sekä auton ja sen matkustajien suhteen.
Auton minimalistinen ja selkeä ulkoinen muotoilu korostaa uutta liikkumisen tapaa, jossa matkustajien tarpeet ovat kaiken keskellä.
Sisätilat tarjoavat matkustajille innovatiivisia vaihtoehtoja ajankäyttöön matkan aikana sekä mahdollisuuden rentoutua ja nauttia turvallisuudesta sekä uudenlaisesta luksuksesta.
BMW iX -mallissa käytetään viimeisimpiä sähköistämisen innovaatioita, automatisoitua ajamista sekä yhteysteknologiaa ihmisten tuomiseksi entistä voimakkaammin kaiken keskipisteeksi.
BMW iX -auton muotoilu ja teknologia muodostavat kokonaisuuden, joka luo perustan uudenlaiselle autoilukokemukselle. Näin se ilmentää BMW:n brändiä, jonka missiona on muuttaa henkilökohtaista liikkuvuutta.
BMW iX:llä on keskeinen rooli ”työpajana” tulevaisuuden autoilun sekä ajamisen innovaatioiden kehittämisessä koko yrityksessä.
"BMW-konserni pyrkii jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen. Tämä on yritysstrategiamme keskeinen elementti. BMW iX on lähestymistapamme ilmentymä äärimmäisen tiiviissä muodossa”, BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse kertoo.
BMW iX-mallin tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiön uutena teknologisena lippulaivana. Se yhdistää kaikki yhtiön edistysaskeleet strategisilla innovaatioalueilla.
Alumiinia, hiilikuitua ja luonnonmateriaaleja
Auton aerodynamiikkaa on optimoitu, sen rakennetta on kevennetty, ja siinä on käytetty luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja kestävän kehityksen huomioimiseksi.
Rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua, jotta vääntöjäykkyys saatiin äärimmäisen korkeaksi. Näin parannettiin auton ketteryyttä ja matkustajien turvallisuutta sekä samalla minimoitiin auton paino.
Materiaalien sekoittaminen ja käyttö niiden parhaiden ominaisuuksien hyödyntämiseksi on uniikkia segmentissä. Aerodynamiikan ja materiaalien älykkään käyttämisen ansiosta luontevat ajo-ominaisuudet yhdistyvät autossa ohjauksen nopeaan reagointiin ja hyvään kiihtyvyyteen.
”Asetamme BMW iX-mallin teknologialla uudet standardit koko autoalalle. Siinä on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa”, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.
Laskentatehon noston ansiosta auto kykenee käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista voidaan käsitellä kaksinkertainen määrä dataa aiempiin malleihin verrattuna.
BMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton sähkölaitteisto, latausteknologia ja korkeajänniteakku. Auton voimalinja on toteutettu ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja.
Tehoa arvion mukaan yli 500 hevosvoimaa
Tuoreimman laskelman mukaan sen teho on yli 370 kW/500 hv. Tämä tarkoittaa, että iX kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa.
Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).
Autossa käytetyllä uudella latausteknologialla autoa voidaan ladata jopa 200 kW:n teholla eli 10 prosentista 80 prosenttiin akkujen kapasiteetista alle 40 minuutissa.
Toimintamatkaa voidaan kasvattaa yli 120 kilometriä vain kymmenen minuutin latauksella. Auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia 11 kilowatin Wallbox-laturilla. BMW iX:n akun kierrätettävyysaste on poikkeuksellisen korkea.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Kia EV4 -tiiseri
Kia
Mitsubishi
Mitsubishi
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.
Juha Peltonen
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Auto Bild 6/2025 on kaupoissa
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
... Lisää
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
Koeajossa Jeep Avenger Summit 54 kWh 156 hv: Ensimmäinen täyssähköinen Jeep
Koeajossa BMW i5 M60 xDrive Sedan: Edustavaan ajoon
Koeajossa Honda ZR-V Hybrid Advance: Nuorekas täydennys
Koeajossa BMW iX1 xDrive30 Charged Plus: Pettämättömällä tyylillä
Koeajossa Polestar 2 BST edition 230: Sähköpirulainen
... Lisää
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
... Lisää
FOKUS MEDIA
B&W Px7 S3
Musiikintuottajan hifi-elektroniikkaa
ATC:n uusi aktiivinen jalustakaiutin
Rogersin uudet juhlamallit
Häiriötöntä verkkoyhteyttä
Ortofon Concorde -sarjalle jatkoa
Estelonin uudet A-sarjalaiset
Pro-Jectin täysautomaattinen levysoitin
Nagra Compact Phono
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Jeep Wrangler Sahara Power Soft Top 2.0 PHEV AT8: Aito asia
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Koeajossa Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh A: Matkamukava
... Lisää
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
Huoli rahasta jarruttaa suomalaisia autokaupoilla
Polestarilta akkujen kuntotodistukset käytettyihin malleihin
Ensirekisteröinnit nousuun pitkästä aikaa
Tällainen on uusi Jeep Compass
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä – nopeampi lataus, enemmän tehoa ja pidempi toimintamatka
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroën on esitellyt seuraavan sukupolven C5 Aircrossin
Saako työsuhdeautolla lähteä ulkomaille?
Harrasteautokausi on käsillä – vanha auto vaatii erityistä huomiota liikenteessä
... Lisää uutisia
LUETUIMMAT
Tullisodan yllätyskäänne: Hankoon aiotaan rakentaa Chrysler-autotehdas!
Teslan Cybertruck on ollut täysi katastrofi
Volkswagenin ID.4-mallisto laajenee uusilla edullisemmilla Comfort-versioilla
Volkswagen sähköautojen markkinajohtaja – ID.4 Suomen suosituin nelivetoinen sähköauto
Citroënin sähköautojen hintavallankumous voimistuu – uusi ë-C3 You Limited on Suomen halvin sähköauto
Volkswagen testasi – sähköautolla peräkärryn kanssa Lappiin kovassa pakkaskelissä
Koeajossa Renault Espace E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine 4Control: Uuteen kategoriaan
Koeajossa BMW i7 xDrive60: Uuden aallon huipulla
Koeajossa Volkswagen ID.7 Pro Business Max: Tyylikäs sedan
Volkswagen alkuvuoden Suomen suosituin sähköautomerkki – 25 000 euron ID.2 tulossa
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: CARVERTICAL
Suurin huijaus autoalalla 2020-luvulla?
Moottoriurheilu digitaalisessa maailmassa: Parhaat autopelit
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: RAHALAITOS.FI
Autolainan merkitys taloudellisessa päätöksenteossa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi