Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla
BMW esittelee ensi kertaa uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin, joka perustuu Vision iNEXT -konseptiautoon.
Vielä kehitysvaiheessa oleva BMW iX perustuu BMW:n kehittämään uuteen, modulaariseen ja skaalautuvaan tulevaisuuden autotuotannon välineistöön.
BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.
BMW iX -mallin suunnittelussa on sovellettu täysin uudenlaista näkemystä muotoilusta, kestävästä kehityksestä, ajamisen nautinnosta, monipuolisuudesta sekä luksuksesta.
Alusta alkaen sähköisen liikkuvuuden ehdoilla suunniteltu iX-malli määrittää uudelleen SAV-luokan autojen konseptin.
Tavoitteena uudenlainen ajokokemus
Täysin uusi, tarkka ja minimalistinen muotoilu luo BMW iX -mallista tienavaajan autojen uudelle sukupolvelle. BMW iX määrittää kokonaan uudelleen ajokokemuksen, auton sisätilojen tilan tunnun sekä auton ja sen matkustajien suhteen.
Auton minimalistinen ja selkeä ulkoinen muotoilu korostaa uutta liikkumisen tapaa, jossa matkustajien tarpeet ovat kaiken keskellä.
Sisätilat tarjoavat matkustajille innovatiivisia vaihtoehtoja ajankäyttöön matkan aikana sekä mahdollisuuden rentoutua ja nauttia turvallisuudesta sekä uudenlaisesta luksuksesta.
BMW iX -mallissa käytetään viimeisimpiä sähköistämisen innovaatioita, automatisoitua ajamista sekä yhteysteknologiaa ihmisten tuomiseksi entistä voimakkaammin kaiken keskipisteeksi.
BMW iX -auton muotoilu ja teknologia muodostavat kokonaisuuden, joka luo perustan uudenlaiselle autoilukokemukselle. Näin se ilmentää BMW:n brändiä, jonka missiona on muuttaa henkilökohtaista liikkuvuutta.
BMW iX:llä on keskeinen rooli ”työpajana” tulevaisuuden autoilun sekä ajamisen innovaatioiden kehittämisessä koko yrityksessä.
"BMW-konserni pyrkii jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen. Tämä on yritysstrategiamme keskeinen elementti. BMW iX on lähestymistapamme ilmentymä äärimmäisen tiiviissä muodossa”, BMW:n pääjohtaja Oliver Zipse kertoo.
BMW iX-mallin tuotanto käynnistyy Dingolfingin tehtaalla ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla yhtiön uutena teknologisena lippulaivana. Se yhdistää kaikki yhtiön edistysaskeleet strategisilla innovaatioalueilla.
Alumiinia, hiilikuitua ja luonnonmateriaaleja
Auton aerodynamiikkaa on optimoitu, sen rakennetta on kevennetty, ja siinä on käytetty luonnonmateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja kestävän kehityksen huomioimiseksi.
Rungon rakenteissa on käytetty alumiinia ja hiilikuitua, jotta vääntöjäykkyys saatiin äärimmäisen korkeaksi. Näin parannettiin auton ketteryyttä ja matkustajien turvallisuutta sekä samalla minimoitiin auton paino.
Materiaalien sekoittaminen ja käyttö niiden parhaiden ominaisuuksien hyödyntämiseksi on uniikkia segmentissä. Aerodynamiikan ja materiaalien älykkään käyttämisen ansiosta luontevat ajo-ominaisuudet yhdistyvät autossa ohjauksen nopeaan reagointiin ja hyvään kiihtyvyyteen.
”Asetamme BMW iX-mallin teknologialla uudet standardit koko autoalalle. Siinä on enemmän laskentatehoa datan prosessointiin sekä tehokkaampi anturiteknologia kuin uusimmissa nykyisen mallistomme autoissa. Siinä on 5G-verkkoyhteys ja viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Parannetut automaattisen ajamisen ja pysäköinnin toiminnot ovat tulossa”, kertoo BMW:n kehitysjohtaja Frank Weber.
Laskentatehon noston ansiosta auto kykenee käsittelemään 20 kertaa enemmän dataa kuin aiemmin. Tämä tarkoittaa käytännössä, että auton antureista voidaan käsitellä kaksinkertainen määrä dataa aiempiin malleihin verrattuna.
BMW:n viidennen sukupolven eDrive-teknologiaan kuuluu kaksi sähkömoottoria, auton sähkölaitteisto, latausteknologia ja korkeajänniteakku. Auton voimalinja on toteutettu ilman harvinaisia raaka-aineita kuten maametalleja.
Tehoa arvion mukaan yli 500 hevosvoimaa
Tuoreimman laskelman mukaan sen teho on yli 370 kW/500 hv. Tämä tarkoittaa, että iX kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa.
Auton suunnittelun keskeisenä tavoitteena on ollut madaltaa virrankulutusta alle 21 kilowattituntiin sadalla kilometrillä (WLTP). Näin auton toimintamatka olisi 100 kWh:n akulla yli 600 kilometriä (WLTP).
Autossa käytetyllä uudella latausteknologialla autoa voidaan ladata jopa 200 kW:n teholla eli 10 prosentista 80 prosenttiin akkujen kapasiteetista alle 40 minuutissa.
Toimintamatkaa voidaan kasvattaa yli 120 kilometriä vain kymmenen minuutin latauksella. Auton lataaminen tyhjästä täyteen vie 11 tuntia 11 kilowatin Wallbox-laturilla. BMW iX:n akun kierrätettävyysaste on poikkeuksellisen korkea.
BMW-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
Koeajossa Toyota Hilux Double Cab 4WD 2.8D GR Sport A: Lähes keräilykappale
Koeajossa Mercedes-AMG SL 43: Päivitetty legenda
Toyota GR Supra 3.0 eFuel: Muunnelma käy synteettisellä bensiinillä – ja on varustettu uskomattoman hienolla 6-portaisella manuaalivaihteistolla!
Koeajossa Opel Grandland PHEV GSe 300 AWD A8: Uusi lippulaiva
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kirjailija Satu Rämö: Talo oli kauhea remonttipommi, mutta ostimme sen maiseman takia
Lindemannin uusi striimeri ja vahvistin
Linnin kurkivarsi
47-neliöinen kaksio sai New Yorkin ilmettä ja sisustustakan
Monipuolinen kuulokevahvistin
Näyttelijä Ella Pyhältö: Joulu alkaa näyttämöltä
Grimm Audiolta uusi RIAA
Denonilta uusi sa/cd-soitin
Mc-äänirasia sisäisellä stepup-muuntajalla
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
KOEAJOT
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Koeajossa Peugeot 508 SW PSE Hybrid4 360 EAT8: Uudella ilmeellä
Koeajossa BYD Tang Black Edition: Tasokasta tilaa
Koeajossa Range Rover Sport P440e Plug-In Hybrid Dynamic HSE: Arvokas tyylitaituri
Koeajossa MG5 LR Luxury: Harvinaisuus
FOKUS MEDIA
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
LUETUINTA JUURI NYT
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Tiistai ei ole enää halvin päivä tankata
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Rengaspaineuutisointi hämmentää - liikaa vai liian vähän?
Moni ajaa heikentyneestä ajoterveydestä huolimatta
Volkswagenin ID.-sähköautomallisto rikkoi 10 000 kappaleen rajapyykin Suomessa
Vältä ikävä yllätys joulunpyhinä – näin estät akun hyytymisen
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Näin maksimoit käytetyn autosi arvon
Kaasuautoilu ei ole kuollut – Gasum laajentaa tankkausverkostoaan
LUETUIMMAT
Teslan myynti sakkaa Euroopassa
Renault tuo täyssähköisen tykin tuotantoon - nollasta sataan 3,5 sekunnissa
Tällainen on uusi Toyota Urban Cruiser – Suomeen ensi syksynä
Koeajossa Mazda MX-5 2.0 (184) Skyactiv-G Homura MT: Kirkkain tähti viidestä
Sähköautojen myynti yhä jumissa – Toyota jyrää tilastojen kärjessä
Audi saksalaisten premium-autojen ykkönen Suomessa
Uusi Opel Grandland: Täyssähköinen lippulaiva kykenee jopa 680 kilometrin toimintamatkaan
Sähköautoihin vaihteistoja – lisää rangea
Idästä tuulee – kaksi uutta halpissähköautoa Suomeen
Koeajossa BYD Han: Laadukas tulokas
YHTEISTYÖSSÄ
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: PUHELINLIITTYMÄ.COM
Kilpailuta puhelinliittymäsi ja tankkaa auto säästöillä
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rengastukkurit.fi
Kevään Tulo – Valmista Autosi Kesäkauteen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Nopealaina.fi
Säästä rahaa ja aikaa: Parhaat autolainat 2024 vertailussa
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Rahalaitos.fi
Rahoitusratkaisuja autounelmien toteuttamiseen
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: AXOLAINA.FI