Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

Merkin uuden teknologisen lippulaivan, BMW iX:n myynti käynnistyy loppuvuodesta 2021.

BMW iX: Merkin teknologinen lippulaiva markkinoille 2021 lopulla

BMW esittelee ensi kertaa uuden teknologisen lippulaivansa BMW iX -mallin, joka perustuu Vision iNEXT -konseptiautoon.

Auto Bild.Uutiset

Vie­lä ke­hi­tys­vai­hees­sa ole­va BMW iX pe­rus­tuu BMW:n ke­hit­tä­mään uu­teen, mo­du­laa­ri­seen ja skaa­lau­tu­vaan tu­le­vai­suu­den au­to­tuo­tan­non vä­li­neis­töön.

BMW iX:n myyn­ti käyn­nis­tyy lop­pu­vuo­des­ta 2021.

BMW iX -mal­lin suun­nit­te­lus­sa on so­vel­let­tu täy­sin uu­den­lais­ta nä­ke­mys­tä muo­toi­lus­ta, kes­tä­väs­tä ke­hi­tyk­ses­tä, aja­mi­sen nau­tin­nos­ta, mo­ni­puo­li­suu­des­ta sekä luk­suk­ses­ta.

Alus­ta al­ka­en säh­köi­sen liik­ku­vuu­den eh­doil­la suun­ni­tel­tu iX-mal­li mää­rit­tää uu­del­leen SAV-luo­kan au­to­jen kon­sep­tin.

Ta­voit­tee­na uu­den­lai­nen ajo­ko­ke­mus

Täy­sin uu­si, tark­ka ja mi­ni­ma­lis­ti­nen muo­toi­lu luo BMW iX -mal­lis­ta tie­na­vaa­jan au­to­jen uu­del­le su­ku­pol­vel­le. BMW iX mää­rit­tää ko­ko­naan uu­del­leen ajo­ko­ke­muk­sen, au­ton si­sä­ti­lo­jen ti­lan tun­nun sekä au­ton ja sen mat­kus­ta­jien suh­teen.

Au­ton mi­ni­ma­lis­ti­nen ja sel­keä ul­koi­nen muo­toi­lu ko­ros­taa uut­ta liik­ku­mi­sen ta­paa, jos­sa mat­kus­ta­jien tar­peet ovat kai­ken kes­kel­lä.

Si­sä­ti­lat tar­jo­a­vat mat­kus­ta­jil­le in­no­va­tii­vi­sia vaih­to­eh­to­ja ajan­käyt­töön mat­kan ai­ka­na sekä mah­dol­li­suu­den ren­tou­tua ja naut­tia tur­val­li­suu­des­ta sekä uu­den­lai­ses­ta luk­suk­ses­ta.

BMW iX -mal­lis­sa käy­te­tään vii­mei­sim­piä säh­köis­tä­mi­sen in­no­vaa­ti­oi­ta, au­to­ma­ti­soi­tua aja­mis­ta sekä yh­teys­tek­no­lo­gi­aa ih­mis­ten tuo­mi­sek­si en­tis­tä voi­mak­kaam­min kai­ken kes­ki­pis­teek­si.

BMW iX -au­ton muo­toi­lu ja tek­no­lo­gia muo­dos­ta­vat ko­ko­nai­suu­den, joka luo pe­rus­tan uu­den­lai­sel­le au­toi­lu­ko­ke­muk­sel­le. Näin se il­men­tää BMW:n brän­diä, jon­ka mis­si­o­na on muut­taa hen­ki­lö­koh­tais­ta liik­ku­vuut­ta.

BMW iX:llä on kes­kei­nen roo­li ”työ­pa­ja­na” tu­le­vai­suu­den au­toi­lun sekä aja­mi­sen in­no­vaa­ti­oi­den ke­hit­tä­mi­ses­sä koko yri­tyk­ses­sä.

"BMW-kon­ser­ni pyr­kii jat­ku­vas­ti kek­si­mään it­sen­sä uu­del­leen. Tämä on yri­tys­st­ra­te­gi­am­me kes­kei­nen ele­ment­ti. BMW iX on lä­hes­ty­mis­ta­pam­me il­men­ty­mä ää­rim­mäi­sen tii­viis­sä muo­dos­sa”, BMW:n pää­joh­ta­ja Oli­ver Zip­se ker­too.

BMW iX-mal­lin tuo­tan­to käyn­nis­tyy Din­gol­fin­gin teh­taal­la en­si vuo­den jäl­kim­mäi­sel­lä puo­lis­kol­la yh­ti­ön uu­te­na tek­no­lo­gi­se­na lip­pu­lai­va­na. Se yh­dis­tää kaik­ki yh­ti­ön edis­ty­sas­ke­leet stra­te­gi­sil­la in­no­vaa­ti­oa­lu­eil­la.

Alu­mii­nia, hii­li­kui­tua ja luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja

Au­ton ae­ro­dy­na­miik­kaa on op­ti­moi­tu, sen ra­ken­net­ta on ke­ven­net­ty, ja sii­nä on käy­tet­ty luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja ja kier­rä­tys­ma­te­ri­aa­le­ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen huo­mi­oi­mi­sek­si.

Run­gon ra­ken­teis­sa on käy­tet­ty alu­mii­nia ja hii­li­kui­tua, jot­ta vään­tö­jäyk­kyys saa­tiin ää­rim­mäi­sen kor­ke­ak­si. Näin pa­ran­net­tiin au­ton ket­te­ryyt­tä ja mat­kus­ta­jien tur­val­li­suut­ta sekä sa­mal­la mi­ni­moi­tiin au­ton pai­no.

Ma­te­ri­aa­lien se­koit­ta­mi­nen ja käyt­tö nii­den par­hai­den omi­nai­suuk­sien hyö­dyn­tä­mi­sek­si on uniik­kia seg­men­tis­sä. Ae­ro­dy­na­mii­kan ja ma­te­ri­aa­lien älyk­kään käyt­tä­mi­sen an­si­os­ta luon­te­vat ajo-omi­nai­suu­det yh­dis­ty­vät au­tos­sa oh­jauk­sen no­pe­aan re­a­goin­tiin ja hy­vään kiih­ty­vyy­teen.

”Ase­tam­me BMW iX-mal­lin tek­no­lo­gi­al­la uu­det stan­dar­dit koko au­to­a­lal­le. Sii­nä on enem­män las­ken­ta­te­hoa da­tan pro­ses­soin­tiin sekä te­hok­kaam­pi an­tu­ri­tek­no­lo­gia kuin uu­sim­mis­sa ny­kyi­sen mal­lis­tom­me au­tois­sa. Sii­nä on 5G-verk­ko­yh­teys ja vii­den­nen su­ku­pol­ven säh­köi­nen voi­ma­lin­ja. Pa­ran­ne­tut au­to­maat­ti­sen aja­mi­sen ja py­sä­köin­nin toi­min­not ovat tu­los­sa”, ker­too BMW:n ke­hi­tys­joh­ta­ja Frank We­ber.

Las­ken­ta­te­hon nos­ton an­si­os­ta au­to ky­ke­nee kä­sit­te­le­mään 20 ker­taa enem­män da­taa kuin ai­em­min. Tämä tar­koit­taa käy­tän­nös­sä, et­tä au­ton an­tu­reis­ta voi­daan kä­si­tel­lä kak­sin­ker­tai­nen mää­rä da­taa ai­em­piin mal­lei­hin ver­rat­tu­na.

BMW:n vii­den­nen su­ku­pol­ven eD­ri­ve-tek­no­lo­gi­aan kuu­luu kak­si säh­kö­moot­to­ria, au­ton säh­kö­lait­teis­to, la­taus­tek­no­lo­gia ja kor­ke­a­jän­ni­te­ak­ku. Au­ton voi­ma­lin­ja on to­teu­tet­tu il­man har­vi­nai­sia raa­ka-ai­nei­ta ku­ten maa­me­tal­le­ja.

Te­hoa ar­vi­on mu­kaan yli 500 he­vos­voi­maa

Tuo­reim­man las­kel­man mu­kaan sen teho on yli 370 kW/500 hv. Tämä tar­koit­taa, et­tä iX kiih­tyy nol­las­ta sa­taan ki­lo­met­riin tun­nis­sa al­le vii­des­sä se­kun­nis­sa.

Au­ton suun­nit­te­lun kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on ol­lut ma­dal­taa vir­ran­ku­lu­tus­ta al­le 21 ki­lo­wat­ti­tun­tiin sa­dal­la ki­lo­met­ril­lä (WLTP). Näin au­ton toi­min­ta­mat­ka oli­si 100 kWh:n akul­la yli 600 ki­lo­met­riä (WLTP).

Au­tos­sa käy­te­tyl­lä uu­del­la la­taus­tek­no­lo­gi­al­la au­toa voi­daan la­da­ta jopa 200 kW:n te­hol­la eli 10 pro­sen­tis­ta 80 pro­sent­tiin ak­ku­jen ka­pa­si­tee­tis­ta al­le 40 mi­nuu­tis­sa.

Toi­min­ta­mat­kaa voi­daan kas­vat­taa yli 120 ki­lo­met­riä vain kym­me­nen mi­nuu­tin la­tauk­sel­la. Au­ton la­taa­mi­nen tyh­jäs­tä täy­teen vie 11 tun­tia 11 ki­lo­wa­tin Wal­l­box-la­tu­ril­la. BMW iX:n akun kier­rä­tet­tä­vyy­sas­te on poik­keuk­sel­li­sen kor­kea.

BMW-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset
Kia EV4 -tiiseri

Kia EV4 -tiiseri

Kia

Kia esittelee uusimmat sähköautot ja tulevaisuuden suunnitelmat

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV esittelyssä ja koeajettavissa AUTO 25 & Mobility -tapahtumassa

Auto Bild.Uutiset
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot
Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Keulaa hallitsevat kapeat mutta tehokkaat lediajovalot sekä leveä latausluukku.

Juha Peltonen

Koeajossa Honda e:NY1 Advance: Periaatteessa loistava

Auto Bild.Koeajot

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN